Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_fjordjuhs_ schreef:2,5 is gewoon echt te vroeg.
Ze zeggen niets voor niets dat een paard pas met 3 jaar zadelmak gemaakt mag worden.
Ik vind dat je aan je paard moet denken, en niet aan het geld, dan had je maar een ander beroep/hobby moeten kiezen.
runningkawa schreef:Ik vind het jammer dat je zo flauw reageert.
En dan doel ik op je laatse zin...
Tulandro schreef:Ik vind de reacties van dierenartsen doorslaggevend. Zo ging ik met een vriendin met een bijna 3 jarige naar de da omdat hij wat vage klachten had. De eerste vraag van de da: "Jullie rijden er toch nog niet op? Dat zou wel een aantal klachten verklaren." De beste man had het al zo vaak in de kliniek gezien, paarden die veel te vroeg doorgereden waren. De betreffende pony had uiteraard nog geen mens op zich gehad. Maar de reactie van de dierenarts zegt toch genoeg?
Bolivia schreef:Ik denk dat het er vanaf hangt wat voor een paard het is. Elk paard is anders.
silvana schreef:Ik denk dat het te jong inrijden veel met geld te maken heeft.Er zijn veel jonge meiden die geen geld hebben om een volwassen paard te kopen. Dan kopen ze een jaarling of twee jarige en zitten er allemaal op voor hij drie is.Puur ongeduld.Ik heb ook een paard van 2 jaar en 8 maanden en natuurlijk kriebelt het.En zelfs als ik zie wat de andere allemaal doen met hun paard ,dan heb ik wel eens iets van oeff ik loop ver achter .Buiten poetsen en benen afspuiten kent de mijne nog weinig.Ik heb er wel eens op stal een zadel opgelegd en een singel omgedaan en met dekens gestoeid dat kent ze allemaal.Maar een longeerlijn of iets anders van lichaamlijk werk kent ze nog niet.
Kijk maar eens in het enter became twenters topic hier op bokt.De meeste moeten nog drie worden en zijn al ingereden.
Pletje123 schreef:Yamcha schreef:Dat idee heb ik ook... Je paard leren kennen en begrijpen, en rekening met je paard houden is bij sommige mensen erg ouderwets.. Gelukkig zijn er ook heel veel echte paardenmensen die niet in dit soort hypes mee gaan en gewoon luisteren naar hun paarden.
Goede ruiters en trainingsstallen trainen hun paarden ook vanaf hun derde levensjaar onder het zadel. En zij zijn geen paardenmensen??
silvana schreef:Bij hun zit de gedachte er achter,ik rijd hem nu in nu is hij nog niet zo sterk en dan mag hij op de wei nog wat verder groeien.
Ik geloof hier ook niet in.Ik ga met mijn jongste aan de lange lijnen beginnen dus vooral recht uit en inderdaad het grond werk.Want longeren schijnt heel slecht voor de pezen te zijn ,dus dat wil ik minimaal doen.
Maar goed het kan nog erger ,bij ons staat een veulen bestemd voor de drafsport en dat word nu al gelongeert,het is 8 maanden oud.
Schijnt normaal te wezen in die sport ,ik heb het eens nagevraagt omdat ik hier zwaar mijn twijfels over had.Het krijgt af en toe al eens wat kletsen met een zweep.Mijn bijna 3 jarige heeft nog nooit een zweep van dicht bij gezien.Ik fluister wel eens in haar oor dat ze zich gelukkig mag prijzen