Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:17

Leuke feiten, maar hoe weet men dan dat het komt door het vroege inrijden en dat het niet iets erfelijks was of aangeboren, oid?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:21

Dat weet je dus niet.
Maar het paard in kwestie heeft nooit iets laten zien.
Het enige wat je er wel van kunt zeggen is dat het weinig zegt dat er aan de buitenkant geen schade zichtbaar is. Dat betekent niet dat het paard geen pijn heeft of dat het binnen allemaal wel goed zit.

De combinatie van deze vergroeide rug en het vroeg inrijden geeft natuurlijk wel te denken. Maar als je zo redeneert zul je nooit de oorzaak ergens van kunnen vinden.
Dus ga er maar op zitten als hij 1 jaar is. Want er zijn immers zoveel andere oorzaken te verzinnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:23

Ik vind het jammer dat je zo flauw reageert.
En dan doel ik op je laatse zin...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:24

Ik vind de reacties van dierenartsen doorslaggevend. Zo ging ik met een vriendin met een bijna 3 jarige naar de da omdat hij wat vage klachten had. De eerste vraag van de da: "Jullie rijden er toch nog niet op? Dat zou wel een aantal klachten verklaren." De beste man had het al zo vaak in de kliniek gezien, paarden die veel te vroeg doorgereden waren. De betreffende pony had uiteraard nog geen mens op zich gehad. Maar de reactie van de dierenarts zegt toch genoeg?

Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:27

_fjordjuhs_ schreef:
2,5 is gewoon echt te vroeg.
Ze zeggen niets voor niets dat een paard pas met 3 jaar zadelmak gemaakt mag worden.
Ik vind dat je aan je paard moet denken, en niet aan het geld, dan had je maar een ander beroep/hobby moeten kiezen.

dat is ook zo
denk maar aan een mens als je bijv op je 12 gaat gewichtheffen en het verkeert gaat staat bijv een schouder van je naar voren is het zelfde met een paard hij/zij kan problemen krijgen bijv. met de rug

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:35

runningkawa schreef:
Ik vind het jammer dat je zo flauw reageert.
En dan doel ik op je laatse zin...

Mijn punt is dat je met dit soort redeneringen alles wel goed kunt praten.
De vergroeiing kan natuurlijk ook een gevolg zijn van verkeerd en te zwaar belasten (niet gek, aangezien het paard een rencarriere achter de rug heeft). Maar ook dit zal waarschijnlijk een minder zware impact hebben als het paard al was uitgegroeid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:15

Ik praat niks goed, zit ook niet voor niets nog niet op mijn Z-je Lachen

Maar zoiets zomaar als bewijs laten zien vind ik ook niks.
Ik bedoel er zijn ook paarden met kissing spines die wel met de 4 zadelmak zijngemaakt.
Wat ook zo is met beengebreken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:13

Ja er zijn genoeg redenen om met 2,5 te beginnen. Dan denk ja idd.
Maar al met al als je echt eerlijk tegenover je paard wil zijn en hem recht in de ogen wil aankijken wacht je gewoon een jaar.

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:26

Ik denk dat het er vanaf hangt wat voor een paard het is. Elk paard is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:40

Dat is nonsens. Ieder paard heeft heel simpel een bepaalde leeftijd waarop de verschillende groeiplaten sluiten, ieder paard heeft dezelfde basis. Onder meer de reden waarom de verschillende rijmethoden (western, dressuur) in essentie niet zo veel van elkaar verschillen. De uitvoering verschilt, de oefeningen verschillen, maar de essentie van verzameling en ontspanning is dezelfde.
Een paard met kissing spines is altijd een fysiek overbelast paard. Of dat nu op jonge leeftijd gebeurt of op latere leeftijd. En ja, idd, je zou deze foto ook kunnen gebruiken om aan te tonen dat er een veel te zwaar persoon op heeft gezeten, dat kan. Het enige manco is dan die met elkaar vergroeide ruggewervels, dat kan na het 4e jaar eigenlijk niet meer gebeuren.
Het zou dus in principe ook zo kunnen zijn dat het paard op zijn 3e jaar is ingereden, alleen kan het dan niet anders of de persoon die het dier inreed. Het paard zou in dat geval ook last van kissing spines hebben, alleen de mate van vergroeiing zou anders zijn.
Maar goed, je kunt praten over wat er is gebeurd, ik heb de informatie gegeven die ik zelf ook heb gekregen, het blijft speculeren. Ik denk dat het er omgaat, dat de rug van je paard er zo uit komt te zien als je je paard overbelast (te snel doortraint, te zwaar bent voor het paard, te jong inrijdt), dan is dit het resultaat. Moraal van dit verhaal, hou rekening met je paard, wees eerlijk naar je paard, en vraag nooit meer van je paard dan hij aankan.

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:04

bij ons op stal worden ze ook zadelmak gemaakt en ingereden waneer ze 2,5 zijn.
daarna krijgen ze ongeveer een half jaar rust en het wordt dan weer opgepakt als ze 3 jaar zijn.
wat ik het ergste vind is dat ze meteen in alle gangen gereden worden,zonder eerst de spieren te trainen dmv van bijv zijgangen en grondwerk.
voor een handelaar is het het belangrijkst dat een paard zo vroeg mogelijk en zo snel mogelijk de basis kent (stap,draf,galop)terwijl zo'n paard niet de kans krijgt om zich fatsoenlijk te onwikkelen,zowel geestelijk als lichamelijk.
ik heb ook diverse paarden ingereden,maar deze waren altijd minimaal 4 jaar en hadden al behoorlijk wat spieren en kracht dankzij het grondwerk,en dat is wat vaak vergeten word omdat het te veel tijd kost.
op deze stal is me ook gevraagd of ik een aantal paarden wilde beleren,maar het moest dan wel op hun manier,nou daar heb ik vriendelijk voor bedankt,ik doe daar niet aan mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:19

Ik denk dat het te jong inrijden veel met geld te maken heeft.Er zijn veel jonge meiden die geen geld hebben om een volwassen paard te kopen. Dan kopen ze een jaarling of twee jarige en zitten er allemaal op voor hij drie is.Puur ongeduld.Ik heb ook een paard van 2 jaar en 8 maanden en natuurlijk kriebelt het.En zelfs als ik zie wat de andere allemaal doen met hun paard ,dan heb ik wel eens iets van oeff ik loop ver achter .Buiten poetsen en benen afspuiten kent de mijne nog weinig.Ik heb er wel eens op stal een zadel opgelegd en een singel omgedaan en met dekens gestoeid dat kent ze allemaal.Maar een longeerlijn of iets anders van lichaamlijk werk kent ze nog niet.
Kijk maar eens in het enter became twenters topic hier op bokt.De meeste moeten nog drie worden en zijn al ingereden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:15

Tulandro schreef:
Ik vind de reacties van dierenartsen doorslaggevend. Zo ging ik met een vriendin met een bijna 3 jarige naar de da omdat hij wat vage klachten had. De eerste vraag van de da: "Jullie rijden er toch nog niet op? Dat zou wel een aantal klachten verklaren." De beste man had het al zo vaak in de kliniek gezien, paarden die veel te vroeg doorgereden waren. De betreffende pony had uiteraard nog geen mens op zich gehad. Maar de reactie van de dierenarts zegt toch genoeg?

Helaas beweren sommigen in dit topic (of anderen topics over vroeg inrijden) dat hun DA's het prima vinden om al op tijd te beginnen. Ik kan het me ook niet voorstellen, het zegt ook een hoop over de kwaliteit en kennis van je DA, lijkt me. Clown
Die van jou is gelukkig verstandig en heeft de juiste kennis over dit onderwerp. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:16

Bolivia schreef:
Ik denk dat het er vanaf hangt wat voor een paard het is. Elk paard is anders.

Onzin!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:22

silvana schreef:
Ik denk dat het te jong inrijden veel met geld te maken heeft.Er zijn veel jonge meiden die geen geld hebben om een volwassen paard te kopen. Dan kopen ze een jaarling of twee jarige en zitten er allemaal op voor hij drie is.Puur ongeduld.Ik heb ook een paard van 2 jaar en 8 maanden en natuurlijk kriebelt het.En zelfs als ik zie wat de andere allemaal doen met hun paard ,dan heb ik wel eens iets van oeff ik loop ver achter .Buiten poetsen en benen afspuiten kent de mijne nog weinig.Ik heb er wel eens op stal een zadel opgelegd en een singel omgedaan en met dekens gestoeid dat kent ze allemaal.Maar een longeerlijn of iets anders van lichaamlijk werk kent ze nog niet.
Kijk maar eens in het enter became twenters topic hier op bokt.De meeste moeten nog drie worden en zijn al ingereden.

Echt waar, joh, al ingereden??? Wat erg!!! Met zulke mensen krijg ik geheid ruzie, vrees ik. Boos!

De mijne is bijna 3 jaar en ik doe vanaf dat 'ie 2,5 grondwerk met hem en ik wandel veel met hem (hij is al aardig verkeersmak). Hij doet het prima, moet nog steeds veel leren, maar het is een mooie basis voor als we straks verder gaan met inrijden. Maar alles op z'n tijd. Natuurlijk ben ik benieuwd naar hoe hij straks rijdt, maar ik geniet nu al elke dag van hem. Er zijn zoveel leuke dingen die je met zo'n jong paard kan doen zonder erop te rijden. Rijden is niet het belangrijkste, vind ik zelf. Verre van.... Een band opbouwen, vertrouwen en respect van beide kanten opbouwen, daarom wilde ik mijn eigen paard. Rijden komt wel, we hebben nog jaaaaaren de tijd (want hij blijft altijd bij mij). Ik zou mijn paard voor geen goud met een ander (bereden) paard in willen ruilen, hoor, echt niet. Haha! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:35

Bij hun zit de gedachte er achter,ik rijd hem nu in nu is hij nog niet zo sterk en dan mag hij op de wei nog wat verder groeien.

Ik geloof hier ook niet in.Ik ga met mijn jongste aan de lange lijnen beginnen dus vooral recht uit en inderdaad het grond werk.Want longeren schijnt heel slecht voor de pezen te zijn ,dus dat wil ik minimaal doen.

Maar goed het kan nog erger ,bij ons staat een veulen bestemd voor de drafsport en dat word nu al gelongeert,het is 8 maanden oud.
Schijnt normaal te wezen in die sport ,ik heb het eens nagevraagt omdat ik hier zwaar mijn twijfels over had.Het krijgt af en toe al eens wat kletsen met een zweep.Mijn bijna 3 jarige heeft nog nooit een zweep van dicht bij gezien.Ik fluister wel eens in haar oor dat ze zich gelukkig mag prijzen Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:37

Pletje123 schreef:
Yamcha schreef:
Dat idee heb ik ook... Je paard leren kennen en begrijpen, en rekening met je paard houden is bij sommige mensen erg ouderwets.. Gelukkig zijn er ook heel veel echte paardenmensen die niet in dit soort hypes mee gaan en gewoon luisteren naar hun paarden.

Goede ruiters en trainingsstallen trainen hun paarden ook vanaf hun derde levensjaar onder het zadel. En zij zijn geen paardenmensen??

yamcha..het is iedereen zijn eigen mening en om dan te zeggen dat mensen er geen verstand van hebben vind ik nergens op slaan.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:41

en het inrijden van 2,5 jaar is geen nieuwe trend was van vroeger uit.. mijn paardje is nu 2,8 jaar en ben nu rustig aan begonnen om er heel ff op te zitten(interijden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:44

silvana schreef:
Bij hun zit de gedachte er achter,ik rijd hem nu in nu is hij nog niet zo sterk en dan mag hij op de wei nog wat verder groeien.

Ik geloof hier ook niet in.Ik ga met mijn jongste aan de lange lijnen beginnen dus vooral recht uit en inderdaad het grond werk.Want longeren schijnt heel slecht voor de pezen te zijn ,dus dat wil ik minimaal doen.

Maar goed het kan nog erger ,bij ons staat een veulen bestemd voor de drafsport en dat word nu al gelongeert,het is 8 maanden oud.
Schijnt normaal te wezen in die sport ,ik heb het eens nagevraagt omdat ik hier zwaar mijn twijfels over had.Het krijgt af en toe al eens wat kletsen met een zweep.Mijn bijna 3 jarige heeft nog nooit een zweep van dicht bij gezien.Ik fluister wel eens in haar oor dat ze zich gelukkig mag prijzen Knipoog

Klinkt heel herkenbaar, zoals jij met je paard omgaat. Die van mij heeft ook nog nooit een zweep van dichtbij gezien. Echt zo erg, een veulen van 8 maanden longeren!! Dat kan toch niet, dat is echt dierenmishandeling. Als ik dat zou zien, sta ik niet voor mezelf in, hoor..... Ik kan me niet voorstellen dat men in de drafsport al zo vroeg begint. Wel vroeg, maar niet met 8 maanden. Is dat normaal in dat wereldje??? Dan is het nog erger in dit land gesteld, dan ik dacht.... Goh, wat mag mijn bijna 3-jarige blij zijn dat 'ie bij mij terecht gekomen is!!! Ja
En jouw merrie bij jou.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:45

Leandros, ik heb medelijden met jouw paard.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:57

mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer.. Ze beginnen met longeren ( met bijzet of elastiek enz) als ze net 2 worden en zitten erop met 2,5 jaar. Nou sorry, ik vind dat niet kunnen. Wat voor reden dan ook. Gun je paard teminste 3 jaar om jong te zijn. Hij moet zijn hele leven nog werken.

Trouwens met een paard van 2,5 rijden en dan nog een half jaar op het lang en dan weer oppakken heb ik geen goede ervaringen. Want dan zijn ze met 2,5 maar een beetje "gehobbeld" en dan na een half jaar moeten ze ineens "echt werken". Dan denken die paarden ook hooo wacht even.. Vaak gaan ze juist dan protesteren. Dit zijn MIJN ervaringen. Niet van mij persoonlijk trouwens maar gewoon gezien bij mij op stal.

Ik heb mijn merrie tot haar 4de jaar 100% jong laten zijn. Ze stond lekker met een kudde van 3 en 4 jarige paarden dag en nacht op het land. Toen ze 4 was heb ik haar rustig op gepakt en rustig aan gelongeerd en gereden en aan alles laten wennen. Nu zijn we een jaar verder en heb ik een super paardje onder me kont Lachen Met 4 jaar zijn de benen helemaal uitgehard, toen pas ben ik met haar aan de slag gegaan.
Sowieso zijn sommige paarden van 3 jaar nog erg overbouwd en erg baby.. Ik vind dat voor die paarden dus ook 3 jaar veel te vroeg is, maar ja dan krijg je te horen ja maar vanaf 3 jaar mogen ze bereden worden.. Zo'n onzin! Sommige paarden zijn op hun 4de nog te jong!

En geen 1 maar dan ook geen 1 paard is klaar op 2,5 jarige leeftijd.. Dan zijn ze nog volop in groei die beestjes.. Laat ze dan nog even lekker met rust zou ik zeggen Lachen

Maar ja, geld geld geld *zucht*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:02

Ik snap het ook niet, Nessah. Al die stomme smoesjes van die mensen..... Walgelijk vind ik het. Boos! Boos! Boos!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:04

Ik vind dat je niet aan de hand van leeftijd kan oordelen. Mijn enen pony was 4 jaar toen hij er aan toe, mijn andere is bijna drie en ik mag beginnen met zadelmak maken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:10

Heeft ie dat tegen je gezegd dat je mag beginnen daarmee??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:36

Mijn dierenarts, smid en de fysio. Dus dat lijkt me betrouwbaar genoeg Knipoog