Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:13

Ik heb een tijdje geleden een filmpje gezien op YT,
equitopia centre, biomechanics explained.
Sla de eerste 14 minuten over, daarna komt een groen paard in beeld. Dit dier wordt vanuit ontspanning en balans (... zoeken naar belans...) gereden. Ik vind het er vriendelijk uitzien.

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:13

Bedankt :-)

Als instructeur wordt je ook een betere ruiter is mijn ervaring, juist omdat je moet gaan nadenken wat je eigenlijk doet stap voor stap wil je het kunnen uitleggen.

Overigens vind ik dat de FEI al een stuk beter op weg is qua jurering, in NL loop het helaas nog achter en van het NK dressuur wordt ik niet gelukkig over het algemeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
De combinatie waarover dit topic in eerste instantie ging is is toch echt drievoudig wereldkampioen. De ruiter zelf heeft een hele lange palmares met overwinningen op internationale kampioenschappen.

Klopt.
Maar is toch net geen argument voor de stelling 'Edward kreeg punten omdat hij volgens de regels van de FEI reed'.

De vraag is juist hoe iemand die niet zo rijdt toch punten krijgt.
(Of in de M1 belandt met een leuk dier dat lekker swingt, maar op de voorhand loopt met de neus achter de loodlijn. Vroegah betekende neus te diep subiet een 5, geen 6 of 7 mogelijk.)
Citaat:
“Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen”.

Ik keur het af.
Jury = 'gezworene', het is een soort meineed.
Citaat:
Volgens mij is de hele stelling dat moderne dressuur niet voldoet aan de eisen van de FEI gewoon niet correct. Er worden wekelijks ruiters volgens de richtlijnen van de FEI geproefd. Daar zitten meer modern, dan klassiek geschoolde paarden bij. En toch scoren de meesten gewoon goede percentages.

... dat mag je natuurlijk vinden, zeggen en poneren, nu graag nog de onderbouwing.

Maar moet je dan een proef laag punten omdat een paard wat te diep komt wat met een gebrek aan draagkracht te maken kan hebben. Maar wel goed over de rug loopt en door het lijf swingt? Imo is dat belangrijker in de M1. Of zou je hoge punten moeten geven aan een paard die perfect op de loodlijn loopt in een geforceerde strak getrokken houding die daarnaast strak is in het hele lijf?

Ik zie liever lossigheid en vind de loodlijn geen heilige graal, wel zie ik graag dat het neusje er ten alle tijden uit is. (dus naar voren wijst en niet naar de borst) Een paard wat ergens vasthoudt in het lijf loopt te compenseren of wordt geforceerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:45

Citaat:
Maar moet je dan een proef laag punten omdat een paard wat te diep komt wat met een gebrek aan draagkracht te maken kan hebben.

.... de militairen van wie ik les had zouden nu zeggen: 'klopt, paarden van burgers komen vaak kracht tekort.
En dit zijn de regels, het is dus draagkracht trainen wat de klok slaat'.
Of dit ideaal is, is een vraag - maar zolang wij bovenop zitten vind ik het trainen van die draagkracht wel belangrijk.
Citaat:
(... een paard dat draagkracht tekort komt, maar, J) Maar wel goed over de rug loopt en door het lijf swingt?

Vraagje : over de rug lopen gaat volgens mij over de paardse variant van goed tillen.
(Een mens hoort te tillen door 'in de verlichte zit te gaan staan', rug recht houden, ding beet pakken, navel naar binnen, 'bipsen knijpen' voeten naar beneden.)
Naar mijn idee is het dus geen doel op zich
(vraag ;) maar aan Lichtheid)
maar een uiterst functioneel deel van de opleiding van een rijpaard.

Dus tja, hoe centraal wil je het hebben?
Citaat:
Imo is dat belangrijker in de M1.

... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.
Citaat:
Of zou je hoge punten moeten geven aan een paard die perfect op de loodlijn loopt in een geforceerde strak getrokken houding die daarnaast strak is in het hele lijf?

Welnee.
Citaat:
Ik zie liever lossigheid en vind de loodlijn geen heilige graal, wel zie ik graag dat het neusje er ten alle tijden uit is. (dus naar voren wijst en niet naar de borst) Een paard wat ergens vasthoudt in het lijf loopt te compenseren of wordt geforceerd.
+:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:04

Janneke2 schreef:
... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.

Ook een paard van 5 heeft die kracht nog niet. Dan begint het pas kracht te krijgen. Verder is hoeveel kracht een paard op welke leeftijd ontwikkelt echt per paard verschillend.
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk. Die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. Dat is een wedstrijd houding. Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-01-21 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Luca_Arpana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:05

ik denk toch dat edward ietsiepietsie meer verstand heeft over het rijden van totilas dan jij.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:49

Babootje schreef:
Ook een paard van 5 heeft die kracht nog niet. Dan begint het pas kracht te krijgen. Verder is hoeveel kracht een paard op welke leeftijd ontwikkelt echt per paard verschillend.
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk. Die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. Dat is een wedstrijd houding. Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.

Dat is nu echt een mooi voorbeeld dat je erbij haalt Babootje.

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:51

lichtheid schreef:
Babootje schreef:

[ Afbeelding ]

Wat wil je nu Lichtheid?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:15

Ja dat vraag ik me ook echt af Lichtheid.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:20

996981 schreef:
Babootje schreef:

Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk.

Die verschillen zijn echt te verwaarlozen.

Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. :D :D :D :D :D

Dat is een wedstrijd houding. :D :D :D :D

Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.

Wat wil je nu Lichtheid?

[ Afbeelding ][/quote]

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:23

996981 schreef:
Babootje schreef:

Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk.

Die verschillen zijn echt te verwaarlozen.

Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. :D :D :D :D :D

Dat is een wedstrijd houding. :D :D :D :D

Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.

Wat wil je nu Lichtheid?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 08-01-21 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:24

Nogmaals Lichtheid. De vraag is, wat wil je nu met het plaatsen van dat soort totaal uit zijn context gehaalde kiekjes? Paard kan wel aan de kletter zijn geweest en op de "ho" gezet omdat ie anders het publiek inloopt.
Ik noem maar wat. Dit soort kiekjes van uit de context gehaalde momentopnames zeggen helemaal niets.
Ik vind eerlijk gezegd dat jij door die te plaatsen wel een beetje door de mand valt.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:26

Babootje schreef:
Nogmaals Lichtheid. De vraag is, wat wil je nu met het plaatsen van dat soort totaal uit zijn context gehaalde kiekjes? Paard kan wel aan de kletter zijn geweest en op de "ho" gezet omdat ie anders het publiek inloopt.
Ik noem maar wat. Dit soort kiekjes van uit de context gehaalde momentopnames zeggen helemaal niets.
Ik vind eerlijk gezegd dat jij door die te plaatsen wel een beetje door de mand valt.

Afbeelding

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:28

Dit is de expert die geanalyseerd heeft wat het minieme verschil tussen klassieke en "moderne" dressuur is.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 08-01-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:28

Nou aan de kletter en bijna publiek in.. dan mag je beste spierballen hebben om ze zo te krijgen als ze echt gaan :')

Voor mij is Anky geen voorbeeld, denk dat niemand zonder zoveel mogelijkheden en geld ook zulke dingen kan nastreven qua management er omheen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:30

Lichtheid, hoeveel kiekjes je ook plaatst; je hebt vast een plakboek vol. Het blijven uit de context gehaalde kiekjes.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:31

lichtheid schreef:
Babootje schreef:

[ Afbeelding ]

Staat ze hier nou gewoon in de beugels om aan de teugels te kunnen hangen? :\

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:44

lichtheid schreef:
Dit is de expert die geanalyseerd heeft wat het minieme verschil tussen klassieke en "moderne" dressuur is.

[ Afbeelding ]

Wel eens gelezen hoe Baucher zijn methode in elkaar steekt? Die door aanhangers toch echt als klassiek gezien wordt?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:45

Earth schreef:
Staat ze hier nou gewoon in de beugels om aan de teugels te kunnen hangen? :

Een van de ergste monsters in de paardenwereld.
Je zal er maar fan van zijn.
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 08-01-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:48

Lichtheid krijgt niet het gewenste antwoord op zijn aangehaalde FEI artikel. Zijn antwoord daarop is (oude) plaatjes van ruiters plaatsen die toch echt goed scoren onder de vlag van de FEI. Hoe ironisch.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:48

996981 schreef:
Wel eens gelezen hoe Baucher zijn methode in elkaar steekt? Die door aanhangers toch echt als klassiek gezien wordt?

Je moet dan eerst even doorstuderen.
Baucher heeft twee methodes ontwikkeld en beschreven.
De eerste en de tweede.
In de tweede komt hij volldedig terug op zijn ideën van de eerste en ontwikkeld hier een systeem van lichtheid, dit is de basis geworden van de Franse rijkunst, Philippe Karl en Nuno Oliviéra en het Cadre Noir zijn hier voorbeelden van.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:49

lichtheid schreef:
Earth schreef:
Staat ze hier nou gewoon in de beugels om aan de teugels te kunnen hangen? :

Een van de ergste monsters in de paardenwereld.
Je zal er maar gan van zijn.

En zo ga je weer vanuit een goed onderbouwde discussie, naar het anoniem, online bashen van ruiters.

Ik denk dat je er voldoening uit haalt anderen neer te halen? Zielig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:52

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Je moet dan eerst even doorstuderen.
Baucher heeft twee methodes ontwikkeld en beschreven.
De eerste en de tweede.
In de tweede komt hij volldedig terug op zijn ideën van de eerste en ontwikkeld hier een systeem van lichtheid, dit is de basis geworden van de Franse rijkunst, Philippe Karl en Nuno Oliviéra en het Cadre Noir zijn hier voorbeelden van.

En met zijn eerste methode is hij grondlegger geweest voor de methode die “de monsters” die door jou geplaatst worden beoefenen.

Maar omdat hij óók een andere methode heeft ontwikkeld (waarbij hij overigens nog steeds het “losmaken van het kaakgewricht” in stilstand toepast, dat is precies wat je deze ruiter ziet doen) is het ineens niet meer erg en valt het onder klassiek?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:54

Heb eens het lef, net als anderen hier, beeldmateriaal van jezelf te plaatsen. In plaats van enkel te citeren uit boeken en reglementen.

In geen een van je eigen Posts blijkt dat je praat uit eigen ervaring. Het opdreunen van theorie is niet moeilijk. Het daadwerkelijk goed uitvoeren van die theorie is daarentegen héél moeilijk.

Als je zelf ervaring zou hebben zou je dat weten en minder hard zijn in je oordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:20

Clasical schreef:
Hier een topic om verder te kunnen discussiëren over Totilas en de toegepaste trainingsmethoden

zijn toegepaste trainingsmethoden fout, of zijn er zoveel verschillende dat we voor elk wat wils hebben

zoveel verschillende paarden vragen ook om verschillende tranigs methode, lijkt mij

baisis moet denk ik in elke methode zijn een goed opgeleide atleet die in staat is te doen wat wij vragen en dan ook nog met plezier en expressie zich wil laten zien in een proef

klassiek of modern, ieder legt het op zijn/haar manier uit, lees ik ook hier op bokt en Anky in dat filmpje laat vaak een ander praatje horen dan sommige plaatjes tonen

meestal weten we ook niet waarom men even de paarden zo moet aanpakken