Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Janneke2 schreef:Citaat:De combinatie waarover dit topic in eerste instantie ging is is toch echt drievoudig wereldkampioen. De ruiter zelf heeft een hele lange palmares met overwinningen op internationale kampioenschappen.
Klopt.
Maar is toch net geen argument voor de stelling 'Edward kreeg punten omdat hij volgens de regels van de FEI reed'.
De vraag is juist hoe iemand die niet zo rijdt toch punten krijgt.
(Of in de M1 belandt met een leuk dier dat lekker swingt, maar op de voorhand loopt met de neus achter de loodlijn. Vroegah betekende neus te diep subiet een 5, geen 6 of 7 mogelijk.)Citaat:“Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen”.
Ik keur het af.
Jury = 'gezworene', het is een soort meineed.Citaat:Volgens mij is de hele stelling dat moderne dressuur niet voldoet aan de eisen van de FEI gewoon niet correct. Er worden wekelijks ruiters volgens de richtlijnen van de FEI geproefd. Daar zitten meer modern, dan klassiek geschoolde paarden bij. En toch scoren de meesten gewoon goede percentages.
... dat mag je natuurlijk vinden, zeggen en poneren, nu graag nog de onderbouwing.
Citaat:Maar moet je dan een proef laag punten omdat een paard wat te diep komt wat met een gebrek aan draagkracht te maken kan hebben.
Citaat:(... een paard dat draagkracht tekort komt, maar, J) Maar wel goed over de rug loopt en door het lijf swingt?
Citaat:Imo is dat belangrijker in de M1.
Citaat:Of zou je hoge punten moeten geven aan een paard die perfect op de loodlijn loopt in een geforceerde strak getrokken houding die daarnaast strak is in het hele lijf?
Citaat:Ik zie liever lossigheid en vind de loodlijn geen heilige graal, wel zie ik graag dat het neusje er ten alle tijden uit is. (dus naar voren wijst en niet naar de borst) Een paard wat ergens vasthoudt in het lijf loopt te compenseren of wordt geforceerd.
Janneke2 schreef:... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.
Babootje schreef:Ook een paard van 5 heeft die kracht nog niet. Dan begint het pas kracht te krijgen. Verder is hoeveel kracht een paard op welke leeftijd ontwikkelt echt per paard verschillend.
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk. Die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. Dat is een wedstrijd houding. Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.
lichtheid schreef:Babootje schreef:Ook een paard van 5 heeft die kracht nog niet. Dan begint het pas kracht te krijgen. Verder is hoeveel kracht een paard op welke leeftijd ontwikkelt echt per paard verschillend.
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk. Die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding. Dat is een wedstrijd houding. Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.
Dat is nu echt een mooi voorbeeld dat je erbij haalt Babootje.
[ Afbeelding ]
996981 schreef:Babootje schreef:
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk.
Die verschillen zijn echt te verwaarlozen.
Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is een wedstrijd houding.![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.
Wat wil je nu Lichtheid?
996981 schreef:Babootje schreef:
Het fimpje dat Elisa plaatste en waarin Anky het heeft over het verschil tussen klassiek en modern waarin zij precies verwoordt hoe ik er ook over denk.
Die verschillen zijn echt te verwaarlozen.
Er zijn meer overeenkomsten vooral in de weg naar het resultaat. Een paard loopt in de training niet in de FEI houding.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is een wedstrijd houding.![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou niet goed zijn voor een paard om altijd in die houding te trainen.
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.
Wat wil je nu Lichtheid?
Babootje schreef:Nogmaals Lichtheid. De vraag is, wat wil je nu met het plaatsen van dat soort totaal uit zijn context gehaalde kiekjes? Paard kan wel aan de kletter zijn geweest en op de "ho" gezet omdat ie anders het publiek inloopt.
Ik noem maar wat. Dit soort kiekjes van uit de context gehaalde momentopnames zeggen helemaal niets.
Ik vind eerlijk gezegd dat jij door die te plaatsen wel een beetje door de mand valt.
lichtheid schreef:Babootje schreef:Nogmaals Lichtheid. De vraag is, wat wil je nu met het plaatsen van dat soort totaal uit zijn context gehaalde kiekjes? Paard kan wel aan de kletter zijn geweest en op de "ho" gezet omdat ie anders het publiek inloopt.
Ik noem maar wat. Dit soort kiekjes van uit de context gehaalde momentopnames zeggen helemaal niets.
Ik vind eerlijk gezegd dat jij door die te plaatsen wel een beetje door de mand valt.
[ Afbeelding ]
lichtheid schreef:Dit is de expert die geanalyseerd heeft wat het minieme verschil tussen klassieke en "moderne" dressuur is.
[ Afbeelding ]
996981 schreef:Wel eens gelezen hoe Baucher zijn methode in elkaar steekt? Die door aanhangers toch echt als klassiek gezien wordt?
lichtheid schreef:Earth schreef:Staat ze hier nou gewoon in de beugels om aan de teugels te kunnen hangen?
Een van de ergste monsters in de paardenwereld.
Je zal er maar gan van zijn.
lichtheid schreef:996981 schreef:Wel eens gelezen hoe Baucher zijn methode in elkaar steekt? Die door aanhangers toch echt als klassiek gezien wordt?
Je moet dan eerst even doorstuderen.
Baucher heeft twee methodes ontwikkeld en beschreven.
De eerste en de tweede.
In de tweede komt hij volldedig terug op zijn ideën van de eerste en ontwikkeld hier een systeem van lichtheid, dit is de basis geworden van de Franse rijkunst, Philippe Karl en Nuno Oliviéra en het Cadre Noir zijn hier voorbeelden van.
Clasical schreef:Hier een topic om verder te kunnen discussiëren over Totilas en de toegepaste trainingsmethoden