Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:26

Wat is iedereen lekker aan het rijden! Zie inderdaad veel verschil Starbreeze, lekker bezig. Voor mijn gevoel loopt je paard net iets teveel voor de loodlijn, maar dat kan natuurlijk ook gewenning zijn van mijn kant.

Hier ook lekker aan het rijden! Zijn jullie vooral met het stretchen bezig of is het onderdeel van jullie training? Ik begin en eindig ermee en tussendoor wissel ik met verschillende hoofdhals houdingen. Ze gaat echt ontzettend fijn, ben zo trots!

Wat ik wel lastig vind is dat ze linksgebogen is en meer rechter teugel aanneemt dan links. Met het rechtrichten ben ik bezig met dit verschil steeds kleiner te maken en haar recht te richten. Linksom wil ik haar meer schouder voor houden, en dat ze dus de rechterschouder erbij houdt (ze valt namelijk graag op die schouder). Dit wil ik krijgen zonder teveel op mijn rechter(buiten) teugel te gaan rijden. Maar hoe los ik dit op? Ik rijd sowieso al met mijn rechterbeen naar mijn linkerhand, maar merk dat dit niet voldoende is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:35

Mijn paardje heeft de neiging om over zijn linkerschouder naar buiten te vallen en teveel halsbuiging naar binnen te nemen. Automatisch ga ik lekker overcompenseren door naar binnen te hangen en mij in alle bochten te wringen. Maar eigenlijk moet dat allemaal niet! Ik zet mij terug in het midden, mooi recht in de buiging van mijn paard en hoppa paardje loopt terug normaal.
Soms is de oplossing simpeler dan je denkt ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:43

Nou dat ik die opmerking ooit nog zou krijgen :) té ver voor de ll :)) maar ik ben er heel blij mee!
Voor nu wil ik het zo nog even laten, mijn paard liep echt zwaar in een valse krul, ik kan hem zo weer aannemen en hem begrenzen, maar dat voelt niet fijn nog. Deze houding is ook nog niet mijn einddoel, hij mag nog iets meer in de oprichting, maar dat komt vast nog wel.

Voor mij is het stretchen nu de hoofdzaak waar ik me op focus, de oefeningen t/m Z1 kan hij verder dus dat komt straks wel weer, maar dan met juiste aanleuning. Ik pak wel eens een klein lijntje van het een of ander mee hoor, gewoon 1x kort om te zien hoe dat gaat, maar daarna direct weer ontspannen en belonen.

Mijn paard ging voorheen over de linkerschouder, sinds ik 'the outside leg' techniek toe pas doet hij het gewoon niet meer. Misschien ook omdat ik daardoor zelf beter in balans blijf zitten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:44

Bedankt SheeNegro. Het is voor mij meer dat ik haar graag schouder voor wil zetten en dit wil doen met zo min mogelijk verschil qua teugelcontact links/rechts. Anders val ik weer in mijn oude gewoontes haha. Qua houding zorg ik altijd dat ik recht zit (nergens inknikken) en mij niet op rechts laten zetten. daarnaast zorgen dat ze op de lange zijdes geen binnenstelling aanneemt (wat anders haar scheefheid erger maakt).

@ Starbreeze: Dat is dan het beste compliment dat je kan horen haha, super zeg! Wat bedoel je precies met "the outside leg" techniek?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:50

Ik merk ook dat mijn paard veel meer ontspannen is en 'lichter' in de hand. Ik pak het mee als onderdeel. begin en eindig ermee. Tussendoor rijd ik wat lijntjes uit mijn Z1 proef. Zelf lukt het me alleen niet om mijn been vanuit mijn heup naar achteren te leggen. Ik moet dit ook oefenen van mijn flexchair trainster.

Ook heb ik een chambon gekocht, maar deze is helaas te groot. Terwijl mijn paard toch zo een 1,70 is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:53

Als je zelf recht blijft zitten, scheelt dat al een heleboel.
Bij mij helpt het om mijn benen te zien als een boog waar mijn paard onderdoor moet lopen. Als ik dus mijn boog draai, moet het paard mee. Gaat hij tegen mijn been hangen en over zijn schouder, dan duw ik hem met mijn zit en mijn been terug. En ik begrens met de buitenteugel. En als hij dan nog door me heen loopt, ga ik helemaal aan de buitenkant zitten. Dan kan hij echt niet meer door me heen.

Vandaag de slofteugel van een vriendin gebruikt als teugel om te stretchen. Wat een ruimte. Voor mij nog wel wat onwennig, ik heb opeens zo veel teugel om mee te werken. Weet niet waar ik het laten moet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:01

Tuhan schreef:
Ik merk ook dat mijn paard veel meer ontspannen is en 'lichter' in de hand. Ik pak het mee als onderdeel. begin en eindig ermee. Tussendoor rijd ik wat lijntjes uit mijn Z1 proef. Zelf lukt het me alleen niet om mijn been vanuit mijn heup naar achteren te leggen. Ik moet dit ook oefenen van mijn flexchair trainster.

Ook heb ik een chambon gekocht, maar deze is helaas te groot. Terwijl mijn paard toch zo een 1,70 is.

Chambon was bij mij ook te groot, ik heb dat tuigje voor aan de singel eraf gelaten, alleen het kopstukje met de 2 touwtjes genomen en die met een klein stukje touw aan de ring op mn singel vast gezet. Perfecto!

@Cardy, dit filmpje gaat daar over https://www.youtube.com/watch?v=1UxRlSGJew4
Het komt erop neer dat je je buitenbeen vanuit de heup terug legt waardoor de automatisch op je binnenste zitbeenknobbel komt te zitten. Toen ik dit bewust toe ging passen kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard helemaal geen 'moeilijke kant' meer had. Eerder wilde hij in de rechtergalop versnellen en over de buitenschouder heen. Nu draait ie op een dubbeltje :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:03

Mrijn schreef:
Ah, hier ben ik de naam Will Faerber ooit tegengekomen. Ik had die naam maanden geleden ergens gelezen en heb de afgelopen tijd alle (ja, echt ALLE :D ) filmpjes op zijn youtube kanaal bekeken, Pas toen ik zijn naam opzocht op Bokt (en eindelijk juist spelde :7 ), kwam ik dit draadje weer tegen. Wat onwijs leuk en inspirerend! Wat gaaf ook om te zien dat Horseware degene is achter het gaafste filmpje. Man, man wat heb ik genoten van je les!

Ik heb een kleine Portugees die ik heb beleerd met behulp van een AR instructrice en begin dit jaar ben ik overgestapt naar Noor Tanger. Ik zit nu in een fase dat mijn paard herstellende is van een blessure (beknelde zenuw in de elleboog agv een lelijke trap in de kudde). We gaan daarbij volgende week verhuizen naar een stal met wat meer rust en betere faciliteiten. Ik mag daar geen les van buitenaf, maar er werkt iemand die zelf heel klassiek rijdt. En anders hebben we de beelden nog :D
Van de week ben ik wel alvast voorzichtig wat aan het spelen geweest aan de longe en onder het zadel en ik vind het opvallend hoe makkelijk mij paard het oppakt. Ik voel me wel een enorme kluns door het gehannes met de teugels en mij handen, maar dat zal wel minder worden als Beleza wat constanter wordt.

Hey wat leuk, volgens mij ken ik jou nog van het friezenforum toch? De fries met knotten? :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:19

Starbreeze schreef:
@Cardy, dit filmpje gaat daar over https://www.youtube.com/watch?v=1UxRlSGJew4
Het komt erop neer dat je je buitenbeen vanuit de heup terug legt waardoor de automatisch op je binnenste zitbeenknobbel komt te zitten. Toen ik dit bewust toe ging passen kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard helemaal geen 'moeilijke kant' meer had. Eerder wilde hij in de rechtergalop versnellen en over de buitenschouder heen. Nu draait ie op een dubbeltje :))

Interessant! Ik probeer altijd mijn binnenheup te kantelen, zodat je meer op dat zitbeenknobbeltje gaat zitten. Buitenbeen op die manier naar achter helpt mij dan nog eens extra, fijn!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:39

Maar wat ik dan niet snap is welke kant je op gaat :? want als ik zo nadenk mijn paard wijkt voor druk dus als ik op mijn linker knobbel ga zitten, zou hij naar rechts moeten (ik rijd op dit moment niet, alleen grondwerk en longeren). Maar zoals ik in het filmpje van Will begrijp gaat hij dan juist naar links als je je rechterbeen vanuit je heup naar achteren legt en dus op je linkerzitbeenknobbel komt te zitten.
Wie kan mij vertellen welke kant hij dan op gaat als je dus meer druk heb op je linker...knobbel zet.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:48

Als je naar links wil, dan leg je inderdaad je rechterachterbeen vanuit je heup naar achteren. Als het goed is, wijkt ie niet voor de druk van je linkerzitbeenknobbel, maar voor druk van je been.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:49

@Mrijn: Dank voor je compliment :o Ik heb ook echt alle filmpjes gekeken en kijk wel 3x per dag of er nieuwe gepost zijn :')

@Cardy: mijn paard gooit liefst zijn rechterschouder eruit. Wat bij mij heel goed helpt is om lichtjes met een kort zweepje op die schouder te tikken. Verder verander ik niets. Dat werkt erg goed en meestal hoef ik nu alleen nog het zweepje aan te leggen. Beenhulpen spaar ik liever voor andere oefeningen.
Verder begin ik en eindig ik altijd in de stretch sowieso. Totdat de stretch bevestigd was reed ik alleen maar in de stretch. Nu pak ik kleine stukjes meer op en laat hem van daaruit weer in de stretch. Ik bouw dit langzaam uit, maar zal altijd na een oefening terugkomen in de stretch.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:51

Gisteren met het longeren zo goed en zo kwaad als het kan even wat foto's gemaakt, ik heb hem nu zo'n 4? Keer met een chambon gelongeerd en ondanks dat hij eigenlijk niet inwerkt gaat hij er nog net wat fijner mee dan zonder. Ik merk stiekem dat ik het longeren net zo graag doe als het rijden, want iedere keer als ik nu opstap voel ik vooruitgang, dat is zooo fijn! Hier 2 foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Hij laat dit soort stukken steeds meer zien, zo gaaf!
Heel bijzonder om zijn achterbeen werkelijk omhoog te zien gaan, zonder ruggebruik is het toch een erg plat & laag bij de grond drafje.
Wat ik ook leuk vind is dat ik nu steeds vaker eindig met een randje schuim rond z'n mond, eerder hadden we dat niet! Heel erg bijzonder!
Ik ben nog lang niet zo ver als jullie, maar ik vind dit topic zo onwijs leerzaam! Ga proberen om een dezer dagen wat te filmen terwijl ik longeer :).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:52

@domiixx
In al je oefeningen zit je toch ook op je binnenbeen :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:00

Ik denk het. Ik ben op dit moment niet met rijden bezig. Maar ik kan me nog herinneren toen ik bij de vereniging les had dat bij het wijken naar rechts ik op mijn linker...knobbel moest zitten en bij het naar voren brengen van zijn rechterbenen met mijn linker been moest drukken.

Zit je altijd op je binnenbeen? Ik rijd ook nog helemaal niet lang en nu dus sinds december ofzo gestopt met de lessen op de manege en sindsdien vooral bezig met NH. Maar ik ben dus een beetje alles vergeten, want manege is toch weer anders dan de vereniging waar ik daarvoor reed en ik snap er dus niks meer van (Vandaar ook dat ik niet meer rijd, want ik wil het niet verpesten en aangezien we toch nog aan conditie kunnen werken, communicatie, ruggebruik kan dat ook wel als ik op de grond sta.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:05

Fijne plaatjes Lollieloes :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:10

@Lolliloes, dat ervaar ik ook zo, dat paard beter mét dan zonder loopt, ook al werkt ie nie in.
Foto's/film van longeren bij ons is wat lastig, het is een overdekte cirkel dus altijd wat donker.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:29

Starbreeze schreef:
Hey wat leuk, volgens mij ken ik jou nog van het friezenforum toch? De fries met knotten? :D

Hahahaha, klopt dat ben ik! Degene die een Fries niet waard was en eigenlijk helemaal geen paard zou moeten hebben omdat ik de beharing niet respecteerde -O- Mijn Portugees heeft wel lange manen hoewel ik die er ook al een keer af heb gehaald. Had gewoon eigenlijk kapster moeten worden :j :j

Mijn paard is net door de chiropractor behandeld en na het wekend mag ik weer aan de slag. Ze is heel evenredig bespierd en was overal mooi los. Een mooie basis om nu eens echt gestructureerd werk te maken van de training. Hoe maken jullie de lijn vast aan het bit? Ik ben gewend om hem op de neusring van de Micklem vast te maken, maar deze heb ik uitgeleend. Will maakt de lijn gewoon vast aan de bitring, maar dat lijkt me zo direct...

@Lollieloes, wat een fijn plaatje!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:45

xxdomiixx schreef:
Maar wat ik dan niet snap is welke kant je op gaat :? want als ik zo nadenk mijn paard wijkt voor druk dus als ik op mijn linker knobbel ga zitten, zou hij naar rechts moeten (ik rijd op dit moment niet, alleen grondwerk en longeren). Maar zoals ik in het filmpje van Will begrijp gaat hij dan juist naar links als je je rechterbeen vanuit je heup naar achteren legt en dus op je linkerzitbeenknobbel komt te zitten.
Wie kan mij vertellen welke kant hij dan op gaat als je dus meer druk heb op je linker...knobbel zet.

Wijken voor het been werkt pas "als in het boekje beschreven" wanneer de losgelatenheid is bevestigd en je paard in een rustig tactmatig tempo lang en laag kan blijven.
Je hebt vervolgens een goed begin van aanleuning nodig en die bouw je op op gebogen lijnen.
Je paard moet op gebogen lijnen stelling kunnen nemen, is nageven op de binnenteugel/het binnenoog tonen, en iets vermeerderd aanleuning kunnen nemen op de buitenteugel zonder over de buitenschouder weg te vallen.

Als al dat allemaal al werkt dan, om te wijken, leg je je binnenbeen een ietsje naar achteren, je vraagt stelling naar binnen, je buitenhand ontvangt nu iets meer aanleuning, je gewicht breng je naar buiten en je drijft met je binnenbeen, je buitenteugel staat toe dat je paard over de buitenschouder komt.
Buiten is waar je naar toe gaat.

In werkelijkheid is het één hulp, alles vloeit in elkaar.
Stel je voor dat jij zelf naar buiten zou willen gaan wijken en overkruisen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:12

Horseware schreef:
@Simpelman: bij mijn vos is de stretch bevestigd. Zoals Will Faerber al aangaf mag ik bezig gaan om de "working trot" te gaan ontwikkelen. Oftewel: voorzichtig wat oppakken zonder het ritme te verliezen. Daarin gaat mijn paard liefst net op of heel iets achter de loodlijn. Vandaag lukte het voor het eerst om hem echt een cm of 5 tot zelfs 10 voor de loodlijn te houden. Hoe we dit deden: heel voorzichtig iets oppakken met de handen wat overdreven naar voren en dan voorzichtig bijdrijven. Ik kreeg op deze manier steeds meer stukken dat hij zijn neus weer naar voren stak en ik dat fijne contact weer voelde, alsof hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legde. Eerder was het contact ook zacht maar had ik niet dat gevoel wat ik in de stretch wel had, wat ik dus het beste kan omschrijven als dat hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legt, zonder te hangen uiteraard. Heb ik dit op deze manier goed opgelost?

@Starbreeze: het is inderdaad een lichte, verende, constante verbinding. Nu heb ik die sowieso wel bij hem maar het voelt toch wat anders als hij zijn neus een cm of 5 à 10 voor de loodlijn heeft dan als hij hem precies op de loodlijn heeft. Op de loodlijn voelt fijn, maar voor de loodlijn voelt ultiem.

Wat jij oppakken noemt, is begrenzen.
De grens aangeven van tot hoever je paard mag zakken.
Het gevoel dat je krijgt wanneer je stretcht MOET blijven bestaan, gaat dat verloren dan is er teveel begrenzing t.o.v. de kracht van het paard.
(Hij gaat dan weer hol lopen.)
All oprichting komt voort vanuit voorwaartse drang, dus vanuit jouw drijvende hulpen.

En nu komen we weer bij je beenligging....
De juiste voorwaartse hulp kun je alleen geven wanneer je een aangesloten naar binnen gedraaide knie hebt.
In draf, vanuit je knieën, met twee kuiten tegelijk, in het ritme van de beweging aanleggen, drukken en loslaten.
Hiermee komt je paard in iedere pas voor iets omhoog, daarmee "iets tegen" de hand, omdat het losgelaten is geeft het na op jouw weerstand biedende hand, waarna jij direct ook nageeft en de pas door je hand voorwaarts af laat vloeien, je paard volgt het bit.
Dit is nauwelijks tot niet zichtbaar.

Kijk naar R Klimke voor de beenligging en het gebruik in draf.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:51

Wat vinden jullie van dit filmpje:

Ik had dit filmpje al vaker gezien, omdat het de vader van mijn paard is.
Maar nu ik me meer verdiept heb in een 'andere' manier van rijden zie ik inderdaad wat er bedoeld wordt met een lichte aanleuning. Ik vind dat je bij Biotop duidelijk ziet dat hij de hand lichtjes volgt. Er is een continue drang naar voren. Ik vind het een heel fijn beeld.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:44

Bedankt voor de uitleg simpelman, door de koppeling te leggen met wijken (hoe dit gedaan wordt) snap ik nu dat van Will.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:01

Tuhan schreef:
Wat vinden jullie van dit filmpje:
[ Video ]

Ik had dit filmpje al vaker gezien, omdat het de vader van mijn paard is.
Maar nu ik me meer verdiept heb in een 'andere' manier van rijden zie ik inderdaad wat er bedoeld wordt met een lichte aanleuning. Ik vind dat je bij Biotop duidelijk ziet dat hij de hand lichtjes volgt. Er is een continue drang naar voren. Ik vind het een heel fijn beeld.

Heel mooi en wat een verschil in de draf wanneer hij hoger ingesteld wordt!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:07

Ohja ik heb vandaag die beenhulp voor de buikspier geprobeerd, maarre dat is echt verwarrend voor mijn paard; hij draafde aan. Hoe moet je hem dat dan leren?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:26

Mijn paard gaat in draf fijn met de neus over de grond. Als ik dit nu in galop doe gaat ze voor mijn gevoel veel harder en als ze dan haar hals laat "vallen" dan valt ze in draf. Is dit normaal?