Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tuhan schreef:Ik merk ook dat mijn paard veel meer ontspannen is en 'lichter' in de hand. Ik pak het mee als onderdeel. begin en eindig ermee. Tussendoor rijd ik wat lijntjes uit mijn Z1 proef. Zelf lukt het me alleen niet om mijn been vanuit mijn heup naar achteren te leggen. Ik moet dit ook oefenen van mijn flexchair trainster.
Ook heb ik een chambon gekocht, maar deze is helaas te groot. Terwijl mijn paard toch zo een 1,70 is.
Mrijn schreef:Ah, hier ben ik de naam Will Faerber ooit tegengekomen. Ik had die naam maanden geleden ergens gelezen en heb de afgelopen tijd alle (ja, echt ALLE) filmpjes op zijn youtube kanaal bekeken, Pas toen ik zijn naam opzocht op Bokt (en eindelijk juist spelde
), kwam ik dit draadje weer tegen. Wat onwijs leuk en inspirerend! Wat gaaf ook om te zien dat Horseware degene is achter het gaafste filmpje. Man, man wat heb ik genoten van je les!
Ik heb een kleine Portugees die ik heb beleerd met behulp van een AR instructrice en begin dit jaar ben ik overgestapt naar Noor Tanger. Ik zit nu in een fase dat mijn paard herstellende is van een blessure (beknelde zenuw in de elleboog agv een lelijke trap in de kudde). We gaan daarbij volgende week verhuizen naar een stal met wat meer rust en betere faciliteiten. Ik mag daar geen les van buitenaf, maar er werkt iemand die zelf heel klassiek rijdt. En anders hebben we de beelden nog![]()
Van de week ben ik wel alvast voorzichtig wat aan het spelen geweest aan de longe en onder het zadel en ik vind het opvallend hoe makkelijk mij paard het oppakt. Ik voel me wel een enorme kluns door het gehannes met de teugels en mij handen, maar dat zal wel minder worden als Beleza wat constanter wordt.
Starbreeze schreef:@Cardy, dit filmpje gaat daar over https://www.youtube.com/watch?v=1UxRlSGJew4
Het komt erop neer dat je je buitenbeen vanuit de heup terug legt waardoor de automatisch op je binnenste zitbeenknobbel komt te zitten. Toen ik dit bewust toe ging passen kwam ik tot de ontdekking dat mijn paard helemaal geen 'moeilijke kant' meer had. Eerder wilde hij in de rechtergalop versnellen en over de buitenschouder heen. Nu draait ie op een dubbeltje
Starbreeze schreef:Hey wat leuk, volgens mij ken ik jou nog van het friezenforum toch? De fries met knotten?
xxdomiixx schreef:Maar wat ik dan niet snap is welke kant je op gaatwant als ik zo nadenk mijn paard wijkt voor druk dus als ik op mijn linker knobbel ga zitten, zou hij naar rechts moeten (ik rijd op dit moment niet, alleen grondwerk en longeren). Maar zoals ik in het filmpje van Will begrijp gaat hij dan juist naar links als je je rechterbeen vanuit je heup naar achteren legt en dus op je linkerzitbeenknobbel komt te zitten.
Wie kan mij vertellen welke kant hij dan op gaat als je dus meer druk heb op je linker...knobbel zet.
Horseware schreef:@Simpelman: bij mijn vos is de stretch bevestigd. Zoals Will Faerber al aangaf mag ik bezig gaan om de "working trot" te gaan ontwikkelen. Oftewel: voorzichtig wat oppakken zonder het ritme te verliezen. Daarin gaat mijn paard liefst net op of heel iets achter de loodlijn. Vandaag lukte het voor het eerst om hem echt een cm of 5 tot zelfs 10 voor de loodlijn te houden. Hoe we dit deden: heel voorzichtig iets oppakken met de handen wat overdreven naar voren en dan voorzichtig bijdrijven. Ik kreeg op deze manier steeds meer stukken dat hij zijn neus weer naar voren stak en ik dat fijne contact weer voelde, alsof hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legde. Eerder was het contact ook zacht maar had ik niet dat gevoel wat ik in de stretch wel had, wat ik dus het beste kan omschrijven als dat hij zijn hoofd zachtjes in mijn handen legt, zonder te hangen uiteraard. Heb ik dit op deze manier goed opgelost?
@Starbreeze: het is inderdaad een lichte, verende, constante verbinding. Nu heb ik die sowieso wel bij hem maar het voelt toch wat anders als hij zijn neus een cm of 5 à 10 voor de loodlijn heeft dan als hij hem precies op de loodlijn heeft. Op de loodlijn voelt fijn, maar voor de loodlijn voelt ultiem.
Tuhan schreef:Wat vinden jullie van dit filmpje:
[ Video ]
Ik had dit filmpje al vaker gezien, omdat het de vader van mijn paard is.
Maar nu ik me meer verdiept heb in een 'andere' manier van rijden zie ik inderdaad wat er bedoeld wordt met een lichte aanleuning. Ik vind dat je bij Biotop duidelijk ziet dat hij de hand lichtjes volgt. Er is een continue drang naar voren. Ik vind het een heel fijn beeld.