[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:02

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:09

Pff, hebben ze het niet makkelijker kunnen benoemen met de nek gewoon waar de manenkam zit en de hals dus onderaan.. :') Als in, nek zit achter en hals zit voor... :+

Maar als we spreken over nek hoogste punt, dan wil je dus zegma ter hoogte van je eerste knotje (stukje weggeschoren en dan knotje) zo'n beetje het hoogste punt hebben?
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 07-05-13 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:12

Afbeelding
Nek hoogste punt, toch?

Afbeelding
2e(?) halswervel het hoogste punt..?

Het zijn geen fijne foto's, kwamen ook niet van een fijne proef (erg veel spanning, eerste keer buiten, om de haverklap liepen er paarden los etc. Maar het gaat mij nu alleen even om naar welk punt je dus zou moeten kijken, dat die afbreekt bij de schoft en niet fijn van achter naar voren is, ik er als een malloot op zit laten we even buiten beschouwing, maar dan weet ik of ik inderdaad goed kijk of niet...).

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:17

Is het raar als ik de tweede foto het meest ontspannen vind? Of komt dit omdat ik dat gewent ben?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:20

Poeh Babootje, daar wordt 'nekwervel' en 'halswervel' dus inwisselbaar gebruikt. Voor waar de nek zit en wat het hoogste punt moet zijn, hou ik toch maar dit aan (gekopieerd uit jouw stukje uit de wiki en wat ik ook lees in het boek waar ik het over had en ook zie op het anatomieplaatje dat ik linkte): "De nek omvat de eerste halswervel (atlas) en de verbinding van deze wervel met de schedel." (Dat is dus vlak achter de oren, zoals ik het altijd ook geleerd heb.)
Want wat jij zegt, over de eerste 'gewone' wervel; na de atlas komt nog de draaier, dus zou de derde wervel de eerste 'gewone' zijn en dat is dus de derde halswervel, waar we juist niet willen dat het paard 'knikt'.
Marinke, volgens mij klopt het wat je zegt, bij het tweede plaatje zou het ook de derde wervel kunnen zijn. (Ik vind dat bij het tweede plaatje lastig te zeggen, omdat je, als je naar het skelet kijkt, vrij lang de eerste halswervel als hoogste wervel hebt, ook al loopt het paard met zijn hoofd wat meer naar beneden, omdat de lagere wervels van vrij diep onder uit de borst komen, eigenlijk.) In ieder geval is in het eerste plaatje de nek het hoogste punt en bij het tweede plaatje niet.
Dat boek waar ik het over had 'hoe beweegt uw paard' is trouwens echt een aanrader voor degenen die dit soort dingen interessant vinden! Daar staan het skelet, spieren en dergelijke op het paard (in stilstand, beweging, etc.) getekend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

Om het simpel te houden zou je kunnen zeggen dat bij een paard in dressuurhouding (dus niet laag ingesteld) de nek het hoogste punt is als het hoofd mooi op de loodlijn is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:30

Visitor, bedankt voor het plaatsen van het anatomische plaatje!

Interessant deze "discussie"! Ik had het anders opgevangen bij de fysio. Maar dat zal dan verkeerd begrepen zijn geweest :D

Kunnen we niet beter zeggen "het derde oor is niet het hoogste punt"? :=

Babootje, vind ik lastig.. want je zit ook met een min-max kaakruimte. Paard kan in "dressuurhouding" de schoft geheel vastzetten als geforceerd word op "nek hoogste punt" Dan bollen de spieren thv schoft niet op en bollen de onderhalsspieren. Bovenin is het paard dan rond en onderin de wervels (die overigens diep in de hals zitten) zit "een knikje".

Als je puur en alleen focused op nek hoogste punt moet je in de lagere klassen (dus basisniveau waarbij geen oprichting gevraagd word) het paard ALTIJD lang laten worden om de nek het hoogste punt te laten zijn. Dan is er weer geen sprake van nageeflijkheid.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 11:38, in het totaal 3 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:34

xNK dat zie je goed hoor! Op de eerste foto is er meer spanning als op de 2e foto..

Visitor, dus toch goed gezien dus! :)
Ik vind het zo lastig om zo'n skelet om te zetten naar een levend dier... Als ware door de huid en de spieren heen kijken en het skelet gaan zien zeg maar.

En inderdaad net als S_en_Z bedankt voor je bijdrage!!! :D

Babootje schreef:
Om het simpel te houden zou je kunnen zeggen dat bij een paard in dressuurhouding (dus niet laag ingesteld) de nek het hoogste punt is als het hoofd mooi op de loodlijn is.

Om het nog weer ingewikkelder te maken, is hier niet eens in het topic door iemand (ben even kwijt wie) gezegd is dat er in een boek stond dat de nek altijd het hoogste punt moet zijn, ook wanneer het paard lager is ingestild. Imo is dit haast 'onmogelijk', hoewel, als je het paard lager instelt en de nek als hoogste punt wilt houden dan moet je zorgen dat de neus echt voor de loodlijn is.. Toch?

Toch krom, nu ik dit aan het typen ben en nadenk over het 'ideale' plaatje en dat voor me zie, dan zie ik nu een paard dat wel lager ingesteld is, maar met de neus op de loodlijn en toch kan die nek dan alsnog het hoogste punt zijn. Terwijl als ik het op mijn paard doe dan moet ik de neus juist weer echt voor de loodlijn rijden...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:42

_Marinke_ schreef:
Om het nog weer ingewikkelder te maken, is hier niet eens in het topic door iemand (ben even kwijt wie) gezegd is dat er in een boek stond dat de nek altijd het hoogste punt moet zijn, ook wanneer het paard lager is ingestild. Imo is dit haast 'onmogelijk', hoewel, als je het paard lager instelt en de nek als hoogste punt wilt houden dan moet je zorgen dat de neus echt voor de loodlijn is.. Toch?

Interessante kwestie. Hangt ervan af waar je naar kijkt. Kijk je naar het skelet dan kan de nek het hoogste punt zijn ook al is het paard lager ingesteld, met het hoofd onder schofthoogte (en op de loodlijn), het paard knikt dan ook niet in bij de derde (of een andere) halswervel, maar de welving van de halswervels is gelijkmatig. Het paard loopt dan dus wel meer 'lang' en niet zozeer 'rond'. Kijk je dan echter naar de buitenkant van het paard, dan is de nek uiteraard niet meer het hoogste punt, dat is dan de schoft. (Ik zie het plaatje hier voor me in het boek met het skelet op het paard getekend.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:45

Afbeelding

lengte in de hals plus neus voor ll en toch niet nek als hoogste punt ;) Wel rond over de hele "manenkam".

Maar de commentaar die ik hier bij zou krijgen zou zijn "niet door de kaak".

Als ik google naar Dressuur/Grand prix dressuur/M dressuur etc valt me op dat bijna alle paarden waarbij nek hoogste punt is er een "deuk" zichtbaar is thv de schoft. Wanneer ze rond zijn knikken ze 1 of 2 wervels later af maar zijn ze wel rond. Deze paarden vind ik qua beengebruik vaak beter lopen.

De enkelingen die ik zie die het voor elkaar krijgen EN rond in de hals EN nek hoogste punt zijn paarden die tot in den extreme verzameld zijn op het achterbeen.

We willen een rechte/roonde ontwikkeling aan halsspieren op het paard. Waarom dan eigenlijk??

Of betekent het dat we tot in het extreme het gewicht naar achteren moeten verplaatsen om het ideaal te krijgen?

Willen we een paard dat zijn gewicht zodanig verplaatst naar achteren dat hij ons goed kan dragen? Of willen we een paard zo ver op achteren dat hij helemaal geen gewicht meer heeft op de voorkant van het lijf?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:53

Ja idd, S en Z, wat dat betreft is dat 'nek hoogste punt', ook maar iets raars. Je ziet dat jouw paard op dit plaatje niet in elkaar getrokken wordt en niet 'inknikt' op de derde (of tweede, of ...) halswervel, maar er inderdaad een gelijkmatige ronding is en de neus mooi voor de loodlijn is. Dat is wat je zoekt, of dat nou nog hoger of lager ingesteld is, doet er niet altijd toe. (Ze kijkt wel wat zuur trouwens.) Wat dat betreft is 'nek het hoogste punt' volgens mij meer een ultiem streven, als je paard klaar is voor die echte oprichting, dan een eis waaraan je steeds moet voldoen. (Overigens is qua skelet hier de nek wel het hoogste punt. Maar stel dat je aan het halsstrekken bent, dan is dat uiteraard ook in haar skelet niet het hoogste punt, toch kan je dan ook verschil zien in een paard dat te 'rond' en in elkaar getrokken loopt, dus 'vals' inknikt, of correct de hals strekt. Poeh, het is zo moeilijk onder woorden te brengen dit, iets dat je intuïtief meteen ziet op een plaatje. Misschien is de loodlijn en inderdaad de ruimte bij de kaak nog de beste graadmeter hiervoor.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:58

Vind haar niet zuur kijken.. als ze zuur kijkt trekt ze haar neusgaten op, doet haar ogen half dicht en legt haar ogen plat in de nek :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:08

Ik denk wel dat we wel beetje gewend zijn om een paard te zien die iets teveel ingeknikt is, iets te diep eigenlijk dus met tweede of derde halswervel hoogste punt en dan hoofd op of iets achter de loodlijn. Heb het idee dat dat wordt gezien als ontspanning. Paarden zijn daar ook vaak makkelijker bewerkbaar in... heb het idee dat het paard zich daar beetje overgeven aan de ruiter ofzo. Weet ook niet of dit slecht is... denk het niet... maar denk wel dat we onszelf niet moeten aanleren dit als ideale plaatje te zien dat we vanuit daar nog verder moeten. Omdat in die positie van de hals we eigenlijk niet kunnen verwachten van het paard dat het achterbeen ook echt dragend gaat worden ipv stuwend.

Dat in het boek... stond ook bij dat nek natuurlijk niet hoogste punt kon zijn als je lang en laag ging rijden, zoals je zal doen richting hals strekken. Die was daar heel strikt in... maar denk dat vooral de moderne dressuur een iets te diepe instelling wel goed vindt... oprekken van de rug spier etc. In mijn favo filmpje zegt Andrew Gould http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4
"There is always the discussion should you ride horses up or down and I'm under the opinion that I ride my horses down so that I can ride my horses up. And you're working the strength of the horse when they are working down in certain parts of their body so that when you bring the horse up, the horse is strong enough to cope and can balance them self."

We zijn dus in een zeer basis discussie belandt... paard dieper instellen of niet... maar op wedstrijd moet die nek gewoon hoogste punt zijn... en echt aan de teugel... is dus ook niet dat dieper instellen.. dat is trainen om te komen tot dat perfecte plaatje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:11

Wat kleine voorbeelden.

Hier uitschuiven hals met lengte maar toch rond in de hals.

Afbeelding

Vriendin van me. Lastig te beoordelen zon shire met korte stevige hals. Paard met veel stamp en weinig zweef.. Maar rond over de hals en mijn inziens nageeflijk in de kaak.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9573_o.jpg

Hier nog een vriendin van me. Sorry.. wat donker wellicht op "zonnige" pc's. Maar mooie ronde halsboog, achterhand sluit aan. En mijn inziens weinig druk op de kaak en genoeg ruimte.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b

(ik kijk nu even puur naar hals en nageeflijkheid)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:22

Dat vind ik prettig zien....
Echt heel prettig

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:28

Evelijn schreef:
Ik denk wel dat we wel beetje gewend zijn om een paard te zien die iets teveel ingeknikt is, iets te diep eigenlijk dus met tweede of derde halswervel hoogste punt en dan hoofd op of iets achter de loodlijn. Heb het idee dat dat wordt gezien als ontspanning. Paarden zijn daar ook vaak makkelijker bewerkbaar in... heb het idee dat het paard zich daar beetje overgeven aan de ruiter ofzo. Weet ook niet of dit slecht is... denk het niet... maar denk wel dat we onszelf niet moeten aanleren dit als ideale plaatje te zien dat we vanuit daar nog verder moeten. Omdat in die positie van de hals we eigenlijk niet kunnen verwachten van het paard dat het achterbeen ook echt dragend gaat worden ipv stuwend.

Dat in het boek... stond ook bij dat nek natuurlijk niet hoogste punt kon zijn als je lang en laag ging rijden, zoals je zal doen richting hals strekken. Die was daar heel strikt in... maar denk dat vooral de moderne dressuur een iets te diepe instelling wel goed vindt... oprekken van de rug spier etc. In mijn favo filmpje zegt Andrew Gould http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4
"There is always the discussion should you ride horses up or down and I'm under the opinion that I ride my horses down so that I can ride my horses up. And you're working the strength of the horse when they are working down in certain parts of their body so that when you bring the horse up, the horse is strong enough to cope and can balance them self."

We zijn dus in een zeer basis discussie belandt... paard dieper instellen of niet... maar op wedstrijd moet die nek gewoon hoogste punt zijn... en echt aan de teugel... is dus ook niet dat dieper instellen.. dat is trainen om te komen tot dat perfecte plaatje.

Afknikken is nooit goed. Wanneer er een "dakje" op een manenkam te zien is loopt het paard in een valse knik. 8-) daar moet je een paard altijd uit willen rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:44

Dakje?

Heb je er een foto van misschien?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:48

Vast wel, zal zo kijken voor je.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:06

Evelijn schreef:

Precies, dat "nek hoogste punt" verhaal is een imo een wedstrijd ding. Als je laag, diep en rond instelt, bijvoorbeeld in de training, kan de nek nooit het hoogste punt zijn. Wil niet zeggen dat je dan verkeerd aan trainen bent.
Verder vind ik een valse knik bijvoorbeeld ook als de nek dan wel het hoogste punt is, maar de hals a.h.w. niet mooi "meeloopt" (waarbij je ziet dat het paard dan ook de rug wegdrukt).

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:29

Ik heb net gereden en wat bewuster gaan denken over wat ik deed en voelde, hij voelde niet erg sterk en hoefde niet veel te doen, hij had nog wel momenten dat ie achter de teugel kroop, maar hij knikte niet in.
Alleen het lang-laag en halsstrekken lukte niet totaal

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:36

Dakje
Afbeelding

twee verschillende soorten Rond
Rond gedragen (achterbeen mooi bij, nek BIJNA het hoogste punt van de gehele foto.)
Afbeelding
Rond getraind (met lucht(ruimte) tussen kaak en hals) -> achterhand niet mooi bij
Afbeelding

Nog een rond getraind zoals hierboven.. maar hier Vast bij de schoft en strak in de rug
Afbeelding

gedragen (achterbeen mooi bij) En zie hier in opperste verzameling op het achterbeen en rond over de hele lijn.. nek is NIET het hoogste punt van de hele foto. Ook met een beetje meer lucht in het front zou de nek NIET het hoogste punt zijn. Pas als het paard nog dieper zit en meer zijn neus vooruit steekt zou hij nek het hoogste punt zijn :o
Afbeelding

En toch he.. vind ik het laatste plaatje van Edward en het plaatje van Matthias (rond gedragen draf) de mooistehals en beenbeweging geven. Maar vooral omdat het paard hier zo mooi van achteruit gereden werd en het dier ook LUCHT kreeg om de juiste halshouding op te zoeken (zonder dat ze hem te lang laten worden uiteraard)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 14:49, in het totaal 5 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:40

wat interessant allemaal :)
Ik wil ook wel mijn bijdrage leveren alleen ik vind het moeilijk...
Ik leer heel veel van lezen...

Deze foto (foto die s en z laat zien):
1. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b

Dat ben ik.... dit beeld heb ik puur gekregen door het loslaten wat een tijdje geleden is besproken:
2. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8efb8e.jpg
Het kan nog wel beter... maar we gaan al voorruit :j

Zo was het eerst:
3. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... b78311.jpg
Ook geen slecht beeld... ik vind dat ze haar rug prima gebruikt... maar kijk eens naar haar achterbeen in vergelijking met foto 1.

Even voor xNK... doordat ik elke keer als ze haar hals liet vallen "goed zo" riep weet ze nu hals laten vallen is goed... ze volgt (in het voorwaartse) beter mijn hand omdat ze nu snapt dat ze zo ver moet zakken als mijn hand toelaat (in mijn hand valt) (ik leg het waarschijnlijk prut uit... :+ hoop dat je me snapt)

(mijn houding word nog aan gewerkt daar ga ik niet zo heel snel voorruit... is ook moeilijk je gewoontes doorbreken)

Edit: ik kijk even terug en zie dat ze haar rug nu veeeel meer bolt... vandaar ook dat betere achterbeen gebruik... dit is voor mij ook leuk om te zien... ik zie echt wel dat we voorruit gaan (behalve mn houding die vind ik nog steeds bagger... met mn wiebel beentjes en hakken niet uitdrukken)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:48

moet die arme Edward het weer slechte voorbeeld geven :+

xNK... wat goed dat je al gewoon bewuster gaat paardrijden :) daar begint het allemaal mee.
Ik vind halsstrekken ook verrekte lastig... paard moet dan echt je teugels meenemen... en die van mij heeft dan weleens de neiging om even te trekken en dan als soort giraffe door de baan ... ik durf hem dus vaak niet voldoende ruimte te geven... en soms gooi ik hem dus teveel los...

Ik probeer er nu wel hard op te oefenen maar ook dat gaat nog niet super... doe snel me handen te laag en wijd en duikel voorover om dat hoofd maar naar beneden te duwen, daarmee gaat been naar achter... en omdat hij terugkomt in tempo duw ik ook nog eens m'n hak erin(dat is dus NIET de oplossing... maar old habits die hard)
Ziet er dan zo uit
Afbeelding

Geeft niet alleen mnr. Gal een slecht voorbeeld :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:50

Hoezo? Op de laatste foto zit hij ook op black beauty. En dat vind ik een prachtige plaat. Niets meer dan lof voor Edward, ondanks ik de momentopnames veelal niet fijn vind om naar te kijken heb ik er ontzettend veel bewondering voor dat hij zoveel uit zijn paarden weet te halen. (zijn naam kwam het eerst bij mij op omdat hij Prestige VDL (papa van Zyalda) ook heeft gereden)

(ik keek eerst bij H.P. maar die heb ik maar snel weggeklikt.. *grinnik*)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:50

Even over die buiging bij de 3e nekwervel (valse knik dus) die zie je ook genoeg bij Anky... :o