[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:46

LoveUggs schreef:
Iemand nog tips voor mij...? =(

Van 1 foto kan geen boek geschreven worden, al zeggen de meeste wel mee dan 1000 woorden ;)
In jou geval zou ik eens gaan zien naar goede stevige dressuurbotten, ik krijg spontaan pijn in mijn voeten.. Als ik het paard wegtover knal je op je enkels en ik vrees dat ze er niet ongeschonden uitkomen. Je stijgbeugels 2 gaatjes langer en op je poep gaan zitten, niet op je stijgbeugels duwen, gaat al veel helpen! Had je op deze foto je hand naar voor gegeven en aangevuld met je been was het al een heel ander plaatje :j *\o/*

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:52

@SheeNegro, bedankt! Ik had het idd zelf ook al gezien.. Ik ga maar weer eens uitbouwen met mijn beugellengte.. Wat nog lastig is met Gas.. Gas is een draver en heeft zo zijn buien.. Het ene moment gaat hij heel hard, en gooit hij enorm op. Het volgende moment loopt hij heel rustig, en ontspannen... Heb ik mijn beugels langer, en hij heeft last van zn bui dat ie hard gaat, zit je dat heel moeilijk uit.. Maar ik ga dat weer eens oppakken! Hij begint weer losser te worden dus dat moet lukken. Bedankt voor je tip.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:54

Hmm, kom even uit de meeleeshoek. :+
Wat dat wegrennen en dan remmen betreft.

Die van mij heeft dit in het begin ook heel erg gehad, je kon doen wat je wou maar hij ging er gewoon vandoor. Snoerthard rennen en je kan doen wat je wil maar dat helpt gewoon echt niet meer dan. Bokken deed die overigens gelukkig niet. Maarja je staat wel echt angsten uit want het ging zo hard dat ie zijn balans wel eens wat verloor in de bochten en dus op zijn kont terecht kwam. Krabbelde zichzelf weer op (met mij er nog op) en ging weer verder. We zijn 1 keer echt onderuit gegaan overigens. Dat hij echt helemaal op zijn kant terecht is gekomen en op mijn been dus lag. Wel is hij toen direct weer in de benen gekomen, lag ik in het zand en zijn we daarna vrolijk verder gereden. :')

Maar goed, dit deed hij dus in het begin. Bijkomend is ook nog eens dat hij zo sterk word dat je kan trekken wat je wilt maar no way dat je dat gaat winnen. Wat ik dus deed was dan maar teugels wat laten vieren, weer rustig terug pakken kijken of die reageerd. Zo niet? Weer laten vieren.. om te voorkomen dat hij echt ging vast pakken op het bit (ben je nog verder, zo had ik nog enigzins een beetje stuur, en voorkwam ik dat hij ineens haaks om zou draaien ofzo). Ik heb hem tijdens zo'n race wel eens op de hals geklopt en hem met stam proberen te kalmeren dat i.c.m. rustig op de volte draaien en die steeds kleiner laten worden werkte het allerbeste. Ik hield de rust erin (of nouja ik probeerde de rust er weer terug in te krijgen) voorkwam een gevecht en daarna konden we zonder problemen wel weer verder rijden.

Bij mij doet ie het nu ohz niet meer, hoe ik dat eraf heb gekregen? Geen idee eigenlijk, maar het is er nog niet af. Ik durf hem rustig de lengte te geven enzo hoor, maar als ik spanning voel bij hem pak ik hem toch wat korter. Voel ik dat ie continu (in stap al te merken) het tempo over wil nemen en hij niet wil ontspannen helpt het soms om gewoon aan te draven op de volte en hem aan het werk te zetten. Helpt dat niet ga ik gewoon kleinere voltes draaien, links en rechts en afwisselen. Probeer ik hem zo wat aan het werk te zetten en de aandacht bij mij. Dat werkt wel goed overigens. Wat ik echt niet moet doen is op zulke moment boos gaan worden of zelf spanning vast blijven houden, dan ben je hem wel echt kwijt. Hoe bozer jij gaat worden op zo'n moment hoe sterker en bozer hij ook weer word. En logisch, ik geef hem groot gelijk.

Heb geen idee WAAROM die soms die reacties geeft? Nooit achter gekomen, wel ben ik erachter gekomen dat ie katten echt doodeng vind langs de bak. En laten die er nou net eens regelmatig lopen daar, dat geeft bij hem ook altijd wat spanning. Misschien dat het soms ook gewoon aan zijn dag ligt, geen idee. Nu hebben wij er een goede oplossing voor gevonden, maar laatst stapte iemand anders erop. En ik vermoed dat diegene (was er zelf niet bij, zat met gekneusde ribben) best 'streng' is geweest en wellicht boos is geworden. Die kon er echt helemaal niks mee en heeft zo een behoorlijk gevecht gehad. Ook is hij er zelfs een paar keer weggeschoten. ;( Dat doet mij pijn, en heeft mij (werk er nu nog aan, 2,5 week later) heel wat gekost om het vertrouwen van paardlief weer terug te krijgen.

Jolien heeft mij toen die net ingereden was en ik na mijn beenbreuk weer net aan het rijden ging (paardlief is in die tussentijd wat gelongeerd), een keer les gegeven. Ik weet nog heel goed hoe veel 'los' ik moest laten van haar. Laat hem die lengte maar opzoeken en laat hem maar zakken. Ik moet zeggen dat ik het een hele goede les vond en hij begon wel echt op eigen benen te lopen. Maar tegelijk moest ik wel als de kippen erbij zijn zo gauw er wat spanning was. Jolien weet je die les toevallig nog? En weet je nog hoe snel die de onderhals er dan opzette?

In de periode daarna heb ik nog vaak gedacht aan die les, heb ik het echt geprobeerd om met diezelfde losse teugel te rijden maar het enigste wat gebeurde was tempo tempo en nog eens tempo. Ben toen weer op de manier van mijn instructrice gaan rijden, net even wat anders dan Jolien. Dat richtte zich in die tijd heel erg op het lang en laag. Waren dus eigenlijk heel veel met de voorkant bezig, maar wel gepaard met gehoorzaamheid en hoehard dat wel niet werken was voor mij, ik moest hem echt blijven rijden mocht absoluut niet verslappen maar hem los laten aan de voorkant was een no go, was ik hem weer kwijt. De methode van als die druk was om hem gewoon op kleine voltes en achtjes e.d. te rijden en die uit te breiden en rust erin te houden werkte gewoon het beste (grappige is dat ik wel echt verbinding hield, hij op die manier ook vanzelf ging zakken en ik gewoon controle had en hield). We voorkomen zo stress en spanning.

Ik kan de noodrem wel gaan gebruiken op hem, tegen de bakrand laten rennen of ineens omtrekken maar daar ga ik niks mee bereiken. Het geeft bij paardlief een bult pijn in de mond (ineens zo'n ruk aan 1 teugel, lijkt me geen pretje). En je geeft zo'n dier dan geen vertrouwen, naar mijn mening rennen ze niet zomaar weg. Vooral die jonkies, het is zo belangrijk dat ze dat vertrouwen in de ruiter hebben. Tuurlijk is het misschien uitproberen, maar ik ben zelf zo bang dat je gaat krijgen dat ze dus een 'angst' voor druk in de mond krijgen ofzo. Ze moeten juist dat vertrouwen behouden en je hand op durven te zoeken.

Maar goed, ik ben wel van mening dat het verantwoordelijk moet blijven. Je moet een manier vinden dan die bij jou en het paard past, de een kiest voor het uit laten racen en zitten blijven, de ander kiest voor de noodrem en weer een ander voor iets anders. :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:12

Die van mij kan idd ook wel goed het bit vast pakken. Of nouja, vast pakken, hij banjerd gewoon door. Als ik hem opvang als hij zo hard gaat, loopt hij echt gewoon door. Als ik zoals jij zegt, mijn teugels langer maak, en vervolgens weer oppak rent hij onder me vandaan. Ik weet niet precies wat ik doe op de momenten dat ik hem wel rustig krijg. Het ligt allemaal maar net aan zijn bui. Maar ik vind het niet erg hoor.. Als hij die dagen heeft. Ik kan soms flink pissig zijn dat hij niet doet wat ik wil, en achteraf zie ik zijn blik, en breek ik. Dan besef ik wat hij eigenlijk allemaal voor me doet, en dat hij nou een maal zijn mankementjes heeft waardoor hij die dagen heeft. Maar met die instelling heb ik wel heel veel berijkt. Gas was een paard dat alleen maar met die kop in de lucht liep, dus dan is dit een heel verschil! =D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:17

Echt proberen om niet boos te worden, als jij boos word VOELT het paard alleen al de spanning bij jou. Ondanks dat je het naar jou idee nog niet eens botviert op hem. Je scheld niet op hem, drukt je benen er niet in, geeft hem geen klappen of weet ik het. In je hele handelen blijf je dus aardig, maar het paard voelt wel dat jij boos word. Dat (is mijn ervaring tenminste) werkt ook mee. Probeer het dus gewoon van je af te zetten als die door je rem heen banjerd. Hij doet maar lekker, daar word jij niet anders van. :D

Maar blijf wel rijden om hem weer terug bij jou te krijgen (gehoorzaamheid is wel belangrijk niet dat je de teugels losgooit en verlicht gaat zitten en denkt je gaat maar even lekker dat is ook niet de bedoeling). Maar als jij terug gaat trekken (om te remmen dus) kan hij alleen maar meer vast pakken en er door heen rennen. Blijf los in je hand en stuur hem maar gewoon de volte op dan? Doormiddel van je been en zit hulpen, evt. ondersteunend met je teugelhulpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:23

Bedankt. Dat doe ik idd ook. Volte op als hij zo hard gaat. Overgangen naar stap als hij zo hard gaat. Wat ik tegenwoordig ook wel eens doe als hij zo hard gaat is, doorzitten en heel klein draven. Doet hij dit goed en ontspant hij, dan mag hij pas weer wat tempo maken en ruimer draven. Denk ik dat hij er weer vandoor gaat, en weer spanning opbouwd, doorzitten en langzaam draven. Dat werkt vrij goed. Vooral omdat hij doordat hij langzaam moet draven echt hard moet werken, dan is zijn aandacht niet meer bij de omgeving of bij het hard gaan maar bij mij, en dan gaat hij ontspannen =P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:24

Ik reageer op ieder paard anders moet ik je bekennen pien_2010. Hangt echt van het moment en het karakter van het paard af.

Maar over het algemeen gebruik ik de "handrem" zelden.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:27

heee bokkers,

hier heb ik wat foto´s van mij en mijn paardje <3
Afbeelding
ben best wel tevreden over deze foto behalve dat:
1) mijn voeten moeten meer naar achteren dat ze goed op de lijn liggen, van boven naar beneden.
2) mijn pony mag wel iets meer naar beneden lopen.
Afbeelding
ben tevreden op deze foto, maar, mmijn pony zou haar hoofd nog wel wat meer omhoog mogen doen..

tips , zijn altijd welkom(:

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:37

LianneBos schreef:
heee bokkers,

[ Afbeelding ]
1) mijn voeten moeten meer naar achteren dat ze goed op de lijn liggen, van boven naar beneden.
[ Afbeelding ]
ben tevreden op deze foto, maar, mmijn pony zou haar hoofd nog wel wat meer omhoog mogen doen..

Je eerste foto:
Je paard loopt heel ruim, maar ik vind het er niet netjes uitzien. :(:)
Zorg dat je je teugels op maat houd, zodat ze niet gaan hangen. Probeer je voeten naar binnen te draaien want ze steken nu naar buiten (heb ik ook nog wel wat last van :+)
Je tweede foto:
Je paard loopt VEEEEEL te diep. Maar wel mooi vanuit de schoft. Hij loopt heel erg achter de loodlijn. Probeer je achterhand meer mee te nemen, zodat de motor achter echt meer aan het werk gaat. Hij valt heel erg op de voorhand nu. Verder denk ik dat je daar best wel zeer aan je handen moet hebben gehad omdat ik het idee heb dat ie daar heel erg hangt...
Maar ook iets positiefs! Vind je houding wel heel netjes op de tweede foto. Maar wel weer je voeten, en idd zoals je zelf al zei moeten ze iets naar achter.
Probeer niet naar beneden te kijken maar kijk waar je naartoe wilt. Probeer niet te focussen op het aan de lopen, maar probeer lekker los te rijden. Zodra je dat van je afzet gaat het waarschijnlijk ineens vanzelf. Dan ben je namelijk een stuk ontspannender aan het rijden. *\o/*
Volgens mij heb je wel echt een hele leuke poown!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:02

S_en_Z schreef:
Ik reageer op ieder paard anders moet ik je bekennen pien_2010. Hangt echt van het moment en het karakter van het paard af.

Maar over het algemeen gebruik ik de "handrem" zelden.

Ik gebruik ook zelden de handrem. Bij onze oudste heb ik hem de afgelopen 4 jaar één keer gebruikt en bij onze jongste twee keer. Het is eigenlijk niet eens een handrem. Ik gooi de paarden om door, als je voelt ze gaan, net iets sneller te zijn en ze gelijk met hand en been hulp ze scherp naar links te sturen en zo nodig gelijk daarop naar rechts dat ze geen kant mee rop kunnen. Het is niet zo dat ze in de bek getrokken worden want dat is niet zo, het is gewoon snel zijn met twee teugels (dus niet met één zoals gesuggereerd werd) en been maak ik lang zodat ze erom heen kunnen draaien.
Bij de jongste ben ik de laatste keer toen ze bijna stil stond gelijk er af gesprongen en heb haar rondjes om me heen laten rennen aan het halster touw dat ik altijd bij me heb en gelijk vast geklikt had aan het halster want ik kan heel snel zijn als het moet. (ben gewoon te oud om er af te vallen met mijn versleten rug, dat mag gewoon echt niet). Er was toen opeens veel wind en ze schrok ergens van en ging aan de kletter vol naar huis waar de oudste naar haar stond te hinneken (dus de drang om te vluchten was wel heel erg groot).
Toen ze rustiger was weer er op geklommen en net zo lang rustig op de volte laten draven links en rechts om totdat ze weer bewerkbaar was. Kleine oefeningetje gedaan en goed afgesloten. Ben nog geen seconde boos geworden maar wel gekozen voor mijn eigen veiligheid want ik ga echt niet vanuit het weiland over de weg in volle sjas naar haar vent toe. Dat geloof je toch zelf niet. Ik zou in mijn broek doen van angst.

Zowel bij de oudste als de jongste is het gewoon zelden nog nodig maar toen ik ze net had wel af en toe. Dus voor de beeldvorming het is zeker niet normaal gebeuren hoor. Het blijven gewoon dieren en soms gaan zelfs die braveriken van ons.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:06

LoveUggs schreef:
LianneBos schreef:
heee bokkers,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je eerste foto:
Je paard loopt heel ruim, maar ik vind het er niet netjes uitzien. :(:)
Zorg dat je je teugels op maat houd, zodat ze niet gaan hangen. Probeer je voeten naar binnen te draaien want ze steken nu naar buiten (heb ik ook nog wel wat last van :+)
Je tweede foto:
Je paard loopt VEEEEEL te diep. Maar wel mooi vanuit de schoft. Hij loopt heel erg achter de loodlijn. Probeer je achterhand meer mee te nemen, zodat de motor achter echt meer aan het werk gaat. Hij valt heel erg op de voorhand nu. Verder denk ik dat je daar best wel zeer aan je handen moet hebben gehad omdat ik het idee heb dat ie daar heel erg hangt...
Maar ook iets positiefs! Vind je houding wel heel netjes op de tweede foto. Maar wel weer je voeten, en idd zoals je zelf al zei moeten ze iets naar achter.
Probeer niet naar beneden te kijken maar kijk waar je naartoe wilt. Probeer niet te focussen op het aan de lopen, maar probeer lekker los te rijden. Zodra je dat van je afzet gaat het waarschijnlijk ineens vanzelf. Dan ben je namelijk een stuk ontspannender aan het rijden. *\o/*
Volgens mij heb je wel echt een hele leuke poown!

Bedankt, ja de benen zijn bij mij echt een probleem! Hihi, ik zal er aan gaan werkem

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:47

LianneBos schreef:
heee bokkers,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Lianne als ik heel eerlijk ben dan zie ik liever de eerste foto waar je weinig vraagt maar waar de pony ook niet echt beschadigd wordt. Bij de tweede wordt je paard teveel met druk naar beneden gedwongen en dat ziet er niet fijn uit en is ook niet goed voor je pony.
Ik ben het eens met je kritiek 1. Goed dat je dat zelf ziet en ook goed dat je best wel tevreden bent over de eerste foto.

Waarom wil je dat je pony meer naar beneden gaat lopen? Probeer eens goed na te lezen binnen dit topic (1 tot en met 4 waarin in 3 ook veel theorie is neer gepend door meerder mensen) hoe een paard aan de teugel hoort te gaan. Daar is genoeg over geschreven. Tevens het hoe als het waarom het zo belangrijk is dat paarden correct door de nek zijn.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:58

Vandaag ging het oefenen (zou eigenlijk niet gaan) niet zo best. Ze wilt totaal niet naar mijn hand komen, als ik die energie van het steeds maar aanspringen wilde omzetten, en gooit dan woest haar hoofd in de lucht. Ze was heel gefustreerd en ik werd ook een beetje geirriteerd dus heb nog wat wijken gedaan zodat ik toch goed afsloot. Heb dus niet lang gereden, was wel een beetje teleurgesteld maar volgende keer beter :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:08

Krijg je les Fry?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:10

En als je haar op zo'n moment aanspoort?
Als ze uit zichzelf aanspringt, hou je je been er dan aan? Of er vanaf?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:29

pien_2010 schreef:
LianneBos schreef:
heee bokkers,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Lianne als ik heel eerlijk ben dan zie ik liever de eerste foto waar je weinig vraagt maar waar de pony ook niet echt beschadigd wordt. Bij de tweede wordt je paard teveel met druk naar beneden gedwongen en dat ziet er niet fijn uit en is ook niet goed voor je pony.
Ik ben het eens met je kritiek 1. Goed dat je dat zelf ziet en ook goed dat je best wel tevreden bent over de eerste foto.

Waarom wil je dat je pony meer naar beneden gaat lopen? Probeer eens goed na te lezen binnen dit topic (1 tot en met 4 waarin in 3 ook veel theorie is neer gepend door meerder mensen) hoe een paard aan de teugel hoort te gaan. Daar is genoeg over geschreven. Tevens het hoe als het waarom het zo belangrijk is dat paarden correct door de nek zijn.

ik wil graag dat ze aaan de teugel gaat, het is een ontzettend moeilijk paardje, ik ben er druk me bezig, sommige dingen gaan dan wel weer goed, maar sommige ook niet,, het is echt lastig, maar ik ga er voor de 100% tegenaan, ik 1 t-m 4 even goed doorlezen bedankt! binnen dit topic leer je echt heel veeel!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:36

Ik denkt dat het belangrijk is om het hoofd een te laten voor wat het is, focus je erop dat ze lekker aan je been is .. Actief loopt en ontspannen is met licht contact in d'r mond.. Juiste stelling en buiging dan komt het vanzelf.. Je zo focussen op hoofd als de redt niet op orde is Brengt je imo nergens!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:41

Lianne,
Je moet je niet teveel focussen op het aan de teugel lopen. =D
Zodra je daar heel erg mee bezig bent, bouw je spanning op. Zoals ik net ook al zei, zie ik aan je foto's dat je er op let, aangezien je de hele tijd naar beneden kijkt.
Ik was ook heel erg bezig met mijn verzorgpaard, om hem aan de teugel te krijgen.
Hij mag dan wel 23 zijn met artrose, maar ik heb mijn handen vol aan hem.
Hij werd onwijs moeilijk. Hardgaan, hoofd in de lucht, enz enz.
Op een dag ben ik er heel nonchalant op gaan zitten. Ik dacht; jij wilt klieren? Dan klier je maar. Maar ik ga rijden.
En vanaf die dag gaat het eigenlijk steeds beter. Hij ging rustiger lopen. Beter naar me luisteren, en nu zijn we een onafscheidelijk duo.
Echtwaar. Voor mijn gevoel ging ik er als een zoutzak opzitten. Teugels in contact, maar niet te strak. Vragen en loslaten, ondanks dat hij hard ging, toch aansporen, en voorwaards. Ik wou niet hard, ik wou actief. Maar je moet wel weten wat je doet. Gedachten uitzetten, en RIJDEN. Je moet wel echt blijven rijden. Wat ik bedoel te zeggen is dat je erop moet stappen met het idee: maakt niet uit wat je doet, we gaan rijden. Als je paard loopt dan loopt ie, maar hou m aan het werk. Niet 1 volte en 3 rondjes hoefslag, maar 3 voltes en 1 rondje hoefslag. Het belangrijkste is dat je paard ontspant. Pasje voorwaards. Je paard moet voorwaards blijven lopen tot jij zegt dat ie iets anders mag doen. Je laat je paard pas wat anders doen, als je paard ontspant, en doet wat je vraagt. Dat duurt vaak even, maar zo actieveer je de motor aan de achterkant, en blijft zn achterhand erbij. Als je dat voor elkaar hebt, komt het nageven bijna vanzelf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:49

LoveUggs schreef:
Lianne,
Je moet je niet teveel focussen op het aan de teugel lopen. =D
Zodra je daar heel erg mee bezig bent, bouw je spanning op. Zoals ik net ook al zei, zie ik aan je foto's dat je er op let, aangezien je de hele tijd naar beneden kijkt.
Ik was ook heel erg bezig met mijn verzorgpaard, om hem aan de teugel te krijgen.
Hij mag dan wel 23 zijn met artrose, maar ik heb mijn handen vol aan hem.
Hij werd onwijs moeilijk. Hardgaan, hoofd in de lucht, enz enz.
Op een dag ben ik er heel nonchalant op gaan zitten. Ik dacht; jij wilt klieren? Dan klier je maar. Maar ik ga rijden.
En vanaf die dag gaat het eigenlijk steeds beter. Hij ging rustiger lopen. Beter naar me luisteren, en nu zijn we een onafscheidelijk duo.
Echtwaar. Voor mijn gevoel ging ik er als een zoutzak opzitten. Teugels in contact, maar niet te strak. Vragen en loslaten, ondanks dat hij hard ging, toch aansporen, en voorwaards. Ik wou niet hard, ik wou actief. Maar je moet wel weten wat je doet. Gedachten uitzetten, en RIJDEN. Je moet wel echt blijven rijden. Wat ik bedoel te zeggen is dat je erop moet stappen met het idee: maakt niet uit wat je doet, we gaan rijden. Als je paard loopt dan loopt ie, maar hou m aan het werk. Niet 1 volte en 3 rondjes hoefslag, maar 3 voltes en 1 rondje hoefslag. Het belangrijkste is dat je paard ontspant. Pasje voorwaards. Je paard moet voorwaards blijven lopen tot jij zegt dat ie iets anders mag doen. Je laat je paard pas wat anders doen, als je paard ontspant, en doet wat je vraagt. Dat duurt vaak even, maar zo actieveer je de motor aan de achterkant, en blijft zn achterhand erbij. Als je dat voor elkaar hebt, komt het nageven bijna vanzelf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

ik snap het ! bedankt, ik ga gewoon rijden,en zie wel wat ze doet! lol maken hihi .. nu snap ik het veel beter, bedankt!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:03

soeraya schreef:
Krijg je les Fry?

Normaal wel maar ze was kreupel en dit is de 3e keer dat ze weer loopt dus een actieve les doe ik haa nog niet aan

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:03

LoveUggs schreef:
En als je haar op zo'n moment aanspoort?
Als ze uit zichzelf aanspringt, hou je je been er dan aan? Of er vanaf?

Eraf

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:08

Je moet je been eraan houden.
Het is mogelijk dat ze van je been weg wil lopen. En dat ze daarom aan galopeerd en zo'n protest geeft op jou 'nee'.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:24

Idd, hoe averechts dat ook klinkt.. Van een hele vlugge moet je ook jusist je been er aan houden.. Neem dr terug naar draf en verder te draven.. De van me vriendin deed dit ook heel veel.. Gewoon terug nemen en verder draven Met been er aan.. Hoe frustrerend het ook is..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:31

Idd. Ik rijd zelf ook manegelessen en rijd nu elke week op een paard dat je echt aan je been moet houden, en goed moet aanvoelen. De eerste paar lessen wandelde ze zo door mijn buitenteugel heen, en schoot ze steeds vanuit stap in galop onder me vandaan. Ze stapt heel sloom, dus hield ik mijn been eraan. Om mijn been te ontlopen ging ze er steeds vandoor, omdat ik dan mijn been erafhaalde. Nu weet ik dat ik mijn been eraan moet houden, en haar moet aanvoelen. Dus idd zoals boven mij gezegd word, been eraanhouden. Terug naar draf rijden, met je been eraan. En veel laten werken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:42

Het is even een omschakeling, maar zo wennen ze wel aan dat been.
Had de mijne in t begin ook last van hoor