Waar is het gebleven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:41

Hermelientje, goede toevoeging. :)

Wat ik ook altijd in mijn rijden doe is de tempocontrole. Echt heel vaak één tot enkele passen verruimen of verzamelen. Soms wat meer, soms wat minder. Dit omdat ik elke pas van mij wil laten zijn. paard blijft daardoor attent op de ruiter en scherp aan de hulpen. Dat is ook wat je in het fimpje van Edwad Gal goed ziet. De driejarigen natuurlijk nog niet. Die moeten eerst maar eens leren in balans te lopen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:48

Niet dat het verder inhoudelijk iets toevoegt, want daar ben ik met de posters hiervoor wel eens.
Ik heb alleen geleerd de benamingen iets anders te gebruiken. Wat hier impuls wordt genoemd, noem ik voorwaartse drang. Ik heb geleerd dat bij impuls ook hoort de energie die onder controle is van de ruiter. Daarom kan iemand die rondsjeest in een proef door een paard flink vooruit te drijven een heel slecht cijfer krijgen voor impuls. De voorwaartste drang opgewekt door de ruiter is er dan wel, maar deze staat dan niet onder controle.
Daarom zijn ook de vele tempowisselingen om tempocontrole te krijgen heel zinvol. Ook voor andere dingen trouwens. ;)
Laatst bijgewerkt door vur op 11-12-12 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:50

Fijn dat alle neuzen dezelfde kant op staan. *\o/*

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:52

Ailill ik heb een vraag aan jou. Ik zie veel PRE's en andere barokke paarden met een tic in de draf lopen. Ik kan dat omschrijven alsof de voorhand niet precies gelijk gaat met de achterhand. Alsof ze met een weggedrukte rug lopen en de ze niet in een bepaalde aanspanning naar de hand toelopen in een bepaalde gedragenheid. Snap je wat ik bedoel? Waar heeft dat mee te maken?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:53

@ Hermelientje : zeer bedankt voor je uitleg!
Maar als ik je nu goed begrijp, is het begrip nageeflijkheid, voor een stuk dus wel aangeleerd ? Dus alleen maar het 'wijken', buigen voor druk, en als beloning geef je zelf na, of begrijp ik het nu verkeerd?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:56

En over de PRE en het goede karakter kan ik echt zeggen dat dit in mijn geval klopt. Ik ben met een jonkie begonnen (niet verstandig volgens mijn juf want ik ben niet zo jong en heb nog nooit een jonkie afgericht dus kans op frustratie groot). Maar door zijn fijne karakter gaat het super. Wel had hij de eerste basis al fijn geleerd, gereden op de manier uit het filmpje van jonge paard dat vur plaatste. Verder denk ik dat PRE's gemakkelijk kunnen dragen dus zal dat hun voorkeursmanier zijn om het zichzelf gemakkelijk te maken, wel dragen maar niet stuwen. Terwijl je bij de warmbloedpaarden vaak het tegenovergestelde ziet. Die willen liever onder het werk uitrennen, dus teveel stuwen en te weinig dragen. Ik generaliseer hier natuurlijk. Yamcha de problemen ontstaan denk ik als een paard op een andere wijze gereden is dan hier gebruikelijk is en de ruiter zich daar niet in kan verplaatsen. Als ze het niet begrijpen gaan ze nogal druk en Spaans met hun benen smijten want de "Will to please" is vaak erg groot.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:01

burl schreef:
Fijn dat alle neuzen dezelfde kant op staan. *\o/*

*\%/* *\%/* *\%/*

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:02

nombrado schreef:
mang schreef:
Mijn idee :j Heel Nombrado's verhaal is een beetje penny eigenlijk. Dat zij de verpeste Nederlandse paarden weer goed rijd enz enz. .

goed lezen is ook een kunst
*\o/* {:) }:0

Lijkt me toch min of meer wat jij hebt gezegt?

nombrado schreef:
Dat waren lessen op een GP geschoolde hengsten om te leren voelen en ervaren...
Ik rijd momenteel geen wedstrijden.
Heb mijn handen vol aan het weer in balans rijden van verreden paarden hier in Nederland :o

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:08

@ Damned
Het is een manier van gaan die een paard van nature doet (meestal als hij opgewonden is of wil imponeren) en die wij dan graag onder het zadel willen zien omdat dat de basis is voor de verdere africhting waardoor een paard een fijne verende rug krijgt. Het is dus gedeeltelijk natuurlijk net als draven maar wij leren het paard dat wij het altijd zo willen en zetten het als het ware op ruitercommando. Het is natuurlijk zwaarder werk voor een paard dan gewoon maar wat rondsloffen en een paard kan niet weten dat hij ons dan beter kan dragen. Wat mij betreft gaat het dus echt van de ruiter uit en zijn bijna alle paarden wel bereid om mee te doen als je het op de juiste manier vraagt en aanleert. Ik stel het nu wel simpel voor hoor. Zie het als het bakken van een taart. Er zitten een hoop ingrediënten in, in een bepaalde verhouding. Het wil bij mij nog steeds niet altijd lukken (maar ja bij wie wel) en zonder goede instructie had ik het echt nooit kunnen verzinnen en voelen. Ik ben niet zo getalenteerd. Maar ik wil wel leren en dat helpt ook. En als je paard beter is afgericht kun jij ook weer fijner zitten, kan je paard weer beter lopen, kun jij nog beter zitten enz, enz.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:16

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

Hermelientje schreef:
Nou ik zou het nog ietsje anders willen zeggen Damned ter aanvulling. Je moet niet echt iets "doen" met je hand. De hand is er gewoon als een begrenzing, die natuurlijk gewoon vooruit meebeweegt met het paard. Stel je voor dat je longeert met een vaste bijzet. Bij een bepaalde juiste impuls zal het paard nageven op het bit. Hij loopt als het ware tegen de begrenzing op en heeft geleerd dat als hij nageeft (loslaat in zijn kaak en afbuigt) dat de druk dan verdwijnt. Eerst moet je het paard wel leren dat dit de juiste reactie is. Dat doe je oftewel onder het zadel door zelf onmiddellijk en overdreven toe te staan met je hand zodra hij nageeft, of als je bijvoorbeeld longeert met dubbele lijnen door hetzelfde te doen, toestaan met je handen zodra hij nageeft. Ook heb ik wel eens gezien (heel klassiek) dat er links en rechts iemand meeloopt ieder met een teugel of lint aan hun kant van het bit. En dan altijd elke goede reactie van het paard belonen. Zo leert hij wat goed is. Maar voordat je hiermee begint moet een paard eerst het allerbelangrijkste weten dat been voorwaarts en hand rem is. En met geen hand en been tegelijk bedoelen ze dus een actieve beenhulp (drijven) en een actieve handhulp (ophouding). Dat zijn tegengestelde hulpen en die moeten dus nooit tegelijkertijd gegeven worden en dat blijkt ook uit alle wetenschappelijke onderzoeken. Doe je dat wel dan reageert het paard alleen op de "hardste" hulp. De andere hulp dooft juist uit, bijvoorbeeld iemand schopt en trekt tegelijkertijd aan de teugel. Als het schoppen harder door komt dan het trekken loopt het paard maar zal de rem het niet meer doen na verloop van tijd. Als de rem harder door komt dan wil het paard haast niet meer vooruit, doet ruiter spoortje erbij dan loopt hij weer even maar uiteindelijk gaat het weer mis. dit zie je helaas heel veel gebeuren. Dit verschijnsel heet overshadowing. Als je dit bij de paarden van bv Ailill doet zou je zelfs in levensgevaar kunnen komen omdat een paard hier niets van kan snappen en er gek van wordt.

Een begrenzende hulp kan wel samen met een actieve hulp, maar dat moet je paard wel leren snappen. En vergeet nooit dat alle hulpen aangeleerd zijn. Een paard heeft geen aangeboren ruiterhulpen erop zitten bij zijn geboorte.

Bij een verdere africhting gaan de halve ophoudingen en de samenwerking tussen drijvende en aanhoudende hulpen ( nooit tegelijkertijd) een rol spelen. Wat ik hierboven schreef is een uitgangssituatie.

Dat is ook de reden dat ik niet zo'n fan ben van een vaste bijzet. Het is als het ware een 'dood signaal'. Het paard loopt er tegen aan; hangt erin of kruipt er voor weg. Als wij er op zitten moeten wij ook nageven/loslaten, een vaste bijzet kan dat gevoel nooit nabootsen. In mijn ogen maakt het het paard alleen maar harder in de mond of het paard neemt een nephouding aan door achter het bit te kruipen (met alle gevolgen van dien doordat het lichaam ergens vastgezet wordt), er is geen sprake van gevoel. Dubbele longe is uiteraard anders omdat je dan dat gevoel wel kan creëren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:18

Hermelientje schreef:
@ Damned
Het is een manier van gaan die een paard van nature doet (meestal als hij opgewonden is of wil imponeren) en die wij dan graag onder het zadel willen zien omdat dat de basis is voor de verdere africhting waardoor een paard een fijne verende rug krijgt. Het is dus gedeeltelijk natuurlijk net als draven maar wij leren het paard dat wij het altijd zo willen en zetten het als het ware op ruitercommando. Het is natuurlijk zwaarder werk voor een paard dan gewoon maar wat rondsloffen en een paard kan niet weten dat hij ons dan beter kan dragen. Wat mij betreft gaat het dus echt van de ruiter uit en zijn bijna alle paarden wel bereid om mee te doen als je het op de juiste manier vraagt en aanleert. Ik stel het nu wel simpel voor hoor. Zie het als het bakken van een taart. Er zitten een hoop ingrediënten in, in een bepaalde verhouding. Het wil bij mij nog steeds niet altijd lukken (maar ja bij wie wel) en zonder goede instructie had ik het echt nooit kunnen verzinnen en voelen. Ik ben niet zo getalenteerd. Maar ik wil wel leren en dat helpt ook. En als je paard beter is afgericht kun jij ook weer fijner zitten, kan je paard weer beter lopen, kun jij nog beter zitten enz, enz.

Voor de laatse zin is voor mij zo waar. Dat is echt een wisselwerking. Eerst aan je zelf werken, daarmee je paard verbeteren, zodat je weer beter aan jezelf kunt gaan werken enzovoorts. Zo werkt dat voor mij (en mijn leerlingen ook volgens mij).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:20

vur schreef:
Ailill ik heb een vraag aan jou. Ik zie veel PRE's en andere barokke paarden met een tic in de draf lopen. Ik kan dat omschrijven alsof de voorhand niet precies gelijk gaat met de achterhand. Alsof ze met een weggedrukte rug lopen en de ze niet in een bepaalde aanspanning naar de hand toelopen in een bepaalde gedragenheid. Snap je wat ik bedoel? Waar heeft dat mee te maken?

Ik zag dat ook veel op de Sicab. In mijn opinie is dat echt omdat ze niet gereden worden naar de hand toe over de rug. Er waren er veel die niet konden halsstrekken. Ik had daar zelf ook problemen mee in het begin. Omdat ze al goed ondertreden van zichzelf vinden ze het loodzwaar als je ze wilt uitschuiven. Ze lopen liever in een soort nepoprichting. Voelt goed maar is het niet. Of ze krullen zich op. Ze ontwijken eigenlijk de aanleuning en je hebt dus echt geen verbinding tussen achter en voorkant. Ik heb een paar jaar terug in Duitsland wat jeugd uit Spanje zien trainen die veel meer op de manier uit de filmpjes van Hester rijden en dan draaft een PRE veel beter. Nou ja dat is mijn mening. Ben benieuwd wat Ailill zegt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:23

Maar ben je dan wel van achter na voor bezig, als je je paard laat nageven op druk van je hand? Dan ben je toch aan de voorkant aan het prutsen, lijkt mij?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:25

vur schreef:
Hermelientje schreef:
@ Damned

Voor de laatse zin is voor mij zo waar. Dat is echt een wisselwerking. Eerst aan je zelf werken, daarmee je paard verbeteren, zodat je weer beter aan jezelf kunt gaan werken enzovoorts. Zo werkt dat voor mij (en mijn leerlingen ook volgens mij).

Eens! Het is steeds weer een kwestie van alles bijstellen. Dat maakt het voor mij ook erg leuk! Ik kan echt genieten van kleine dingen die beter gaan. Misschien niet voor iedereen zichtbaar, maar voor mij zeker voelbaar!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:28

Hermelientje schreef:
vur schreef:

Ik zag dat ook veel op de Sicab. In mijn opinie is dat echt omdat ze niet gereden worden naar de hand toe over de rug. Er waren er veel die niet konden halsstrekken. Ik had daar zelf ook problemen mee in het begin. Omdat ze al goed ondertreden van zichzelf vinden ze het loodzwaar als je ze wilt uitschuiven. Ze lopen liever in een soort nepoprichting. Voelt goed maar is het niet. Of ze krullen zich op. Ze ontwijken eigenlijk de aanleuning en je hebt dus echt geen verbinding tussen achter en voorkant. Ik heb een paar jaar terug in Duitsland wat jeugd uit Spanje zien trainen die veel meer op de manier uit de filmpjes van Hester rijden en dan draaft een PRE veel beter. Nou ja dat is mijn mening. Ben benieuwd wat Ailill zegt.

KLinkt op zich wel logisch. Ik heb ooit een jonge PRE in de les gehad. Die had ook zo'n moeite met halsstrekken, maar liep ook niet graag een goed arbeidstempo en dat las ik min of meer ook uit Ailill zijn post. Echt wel een aandachtspunt dus. Maar ja, geen paard zonder "gebreken" he? Al kun je niet spreken van een echt gebrek. Maar ik bedoel maar, dat je altijd wel mindere punten hebt aan je paard waar je meer aandacht aan moet besteden in je training. Hoe goed je paard ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:29

Is het niet zo dat een pre gewoon wat minder 'rek' in zijn lijf heeft?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:33

Ik moet het antwoord morgen maar lezen. Ik ga nu even iets anders doen. Bedankt voor de gezelligheid.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:56

@Ansie
Ik denk dat het van de kundigheid van de persoon die longeert afhangt. Kijk maar naar voltigeren. Maar ik vind het ook lastig en inderdaad met je hand kun je meer doseren. Maar toch streef ik wel naar zo stil mogelijk want anders blijf je met dat los-vaste gevoel bezig. Ik denk dat het ook per paard verschilt.

Damned
Als je stilstaat en een hele lichte druk op het bit hebt en gewoon geduldig wacht zullen de meeste paarden proberen om de druk kwijt te raken. Doen ze dat op de goede manier door na te geven en je beloont dat dan leer je ze inderdaad nageven op druk van de hand, die druk hoeft echt niet veel te zijn. De volgende stap is dat ze altijd die reactie moeten vertonen. Op een gegeven moment is ideaal gesproken de druk niet meer dan de begrenzing van de hand. Je hand gaat mee met de beweging van het paard en alles is constant. Maar om die ideale toestand te bereiken moet het paard wel flink aan het werk met zijn achterbenen en netjes in het spoor blijven lopen, al die ingrediënten waar ik het over had. Het begrip nageven wordt ook wel verschillend gebruikt door diverse mensen. Ik bedoel met nageven echt het loslaten in de kaak. Sommige mensen geven er een ruimere betekenis aan. Wat ze in het Duits durchlässig noemen. Een paard kan veel gemakkelijker nageven als je zorgt dat alle andere voorwaarden in orde zijn. Dus voorwaartse drang, in het spoor lopen enz. Er is een Bokker die eens schreef dat nageven ook een geestelijke toestand is van het paard. Hij geeft zich over aan jou, hij doet met jou mee op jouw manier. Net als een kind zich gewoon "vanzelf" aan de ouderlijke regels houdt omdat ze duidelijk en eerlijk zijn. Daar ben ik het wel mee eens.

Dus als ik er over nadenk zou ik zeggen dat het nageven dus een aangeleerd wijken voor druk is en dit dan weer gecombineerd met de goede uitgangsvoorwaarden (zoals de juiste impuls en rechtgerichtheid) en het paard leren dat het altijd de bedoeling is om zo te lopen en dat alles geeft uiteindelijk het gewenste resultaat. Lastig hoor om te omschrijven. Alles wat "fout" gaat in het rijden voel je onmiddellijk op de teugels. Ik denk dat je daar moet beginnen met een goede instructeur. Proberen een paard nageeflijk te maken leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. Leren hoe je met de teugels kunt voelen wat er achter je gebeurt in het paardenlijf is wel de goede weg, dan kom je er vanzelf met de juiste begeleiding.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:04

burl schreef:

Ik heb geen enkele ervaring met van die grote lange paarden, dus moeilijk vergelijken. Maar ik vind die van mij eigenlijk heel lenig. Zet bijvoorbeeld zijn achterhand heel gemakkelijk naar binnen. Maar het heeft misschien meer te maken met elastisch in de bovenlijn, dus een beetje dieper en ronder zoals ik toen in Duitsland zag is waarschijnlijk het antwoord en toch wel voorwaarts rijden. Kom hem maar eens uitproberen ter vergelijking zou ik zeggen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:09

Hermelientje schreef:
burl schreef:

Ik heb geen enkele ervaring met van die grote lange paarden, dus moeilijk vergelijken. Maar ik vind die van mij eigenlijk heel lenig. Zet bijvoorbeeld zijn achterhand heel gemakkelijk naar binnen. Maar het heeft misschien meer te maken met elastisch in de bovenlijn, dus een beetje dieper en ronder zoals ik toen in Duitsland zag is waarschijnlijk het antwoord en toch wel voorwaarts rijden. Kom hem maar eens uitproberen ter vergelijking zou ik zeggen.

Op mijn laatste stal hadden ze bizar veel grote paarden, 5 van mijn dagelijkse paarde waren 180+. Het lijkt al snel alsof die heel makkelijk kunnen strekken, maar tenzij de basis juist is, is het niet meer dan uit elkaar vallen. Het is zo ontzettend moeilijk om een lang/groot paard goed bij elkaar te rijden, maar dat moet wel eerst in orde zijn wil je verantwoordelijk en gericht kunnen strekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:32

burl schreef:
Nombrado en Cherie willen die hand-mond verbinding nog al eens weglaten, tenminste dat lees ik uit hun berichten.

Aardig "speur"werk gedaan :D want in dit topic heb ik daar niets over geschreven ;)

Ik hoef inderdaad geen hand/mond verbinding te hebben om "verbindiing" met mijn paarden te hebben in het rijden.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:22

cherie78 schreef:
[ Afbeelding ]

Laat Klaus Balkenhol hier dan wel verbinding zien?

ongelijke verbinding, links meer in contact dan reachts, handen niet op zelfde hoogte, stangteugel strakker dan trens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 08:39

vur schreef:

Spanning,
Als je bv fuego ziet op de wedstrijd in stap,(voordat hij de ring binnenkomt is het duidelijk) dan maakt hij door de spanning zijn "passen" niet af.
Heel herkenbaar . Ik noem ze op dat moment naaimachientjes :D . Tegen dribbelen aan.De kunst is, om op dat moment ontspanning in het lijf te krijgen.
Voetjes gaan heeeeeeeeeeeel snel, passen worden niet afgemaakt. Rust en ontspanning in het ruiterlijf zorgt ervoor dat ze beter gaan bewegen met meer ontspanning.
Ik denk ook, dat ze veelal zo gevoelig zijn, dat ze elke soort van spanning bij de ruiter voelen en daarop reageren.
Die paarden ga ik meestal juist iets onder het tempo laten stappen , en af en toe iets over het tempo . Tot ik een briesje uit het lijf krijg, dan is de ontspanning bereikt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:45

pien_2010 schreef:
burl schreef:
@Damned, De energie die je opwekt heet impuls. De energie die je er in drijft vang je inderdaad op met je hand, maar de hand mag niet stug zijn. de hand moet blijven 'ademen'.
Je ziet nogal eens ruiters die een paard opfokken aan de achterkant en tegelijkertijd aan de voorkant de rem er op houden. Dat is dus ongewenst. De kunst is om je hand als het ware als een soort spons te hebben. Altijd verbinding houden met de mond van je paard maar met een min of meer toegestane hand.
Nombrado en Cherie willen die hand-mond verbinding nog al eens weglaten, tenminste dat lees ik uit hun berichten. Ik ben er geen voorstander van. ik vind dat je altijd verbinding met de paardenmond zou moeten hebben. Je kunt ook verbinding hebben met een ontspannen hand. Ik leg het altijd uit dat je een spons in je hand hebt. Die spons kun je hard of zacht inknijpen zonder dat de spons uit je handen valt.
Is het zo duidelijker?

Ik vind dit een duidelijke uitleg waarbij de zit, "in je paard gaan zitten" op elastischer billen in balans er zeker bij hoort. Door het zitten hou je jouw paard onder je en zorg je dat de opgewekte impuls niet in loperigheid uit mond. Dus opwekkende energie-spons ademende hand-zit in combinatie met elkaar en dat noemen we dan de halve ophouding in jargon.
waarbij ik natuurlijk de beenhulp ook hoor te benoemen. Sorry !