Hermelientje schreef:Nou ik zou het nog ietsje anders willen zeggen Damned ter aanvulling. Je moet niet echt iets "doen" met je hand. De hand is er gewoon als een begrenzing, die natuurlijk gewoon vooruit meebeweegt met het paard. Stel je voor dat je longeert met een vaste bijzet. Bij een bepaalde juiste impuls zal het paard nageven op het bit. Hij loopt als het ware tegen de begrenzing op en heeft geleerd dat als hij nageeft (loslaat in zijn kaak en afbuigt) dat de druk dan verdwijnt. Eerst moet je het paard wel leren dat dit de juiste reactie is. Dat doe je oftewel onder het zadel door zelf onmiddellijk en overdreven toe te staan met je hand zodra hij nageeft, of als je bijvoorbeeld longeert met dubbele lijnen door hetzelfde te doen, toestaan met je handen zodra hij nageeft. Ook heb ik wel eens gezien (heel klassiek) dat er links en rechts iemand meeloopt ieder met een teugel of lint aan hun kant van het bit. En dan altijd elke goede reactie van het paard belonen. Zo leert hij wat goed is. Maar voordat je hiermee begint moet een paard eerst het allerbelangrijkste weten dat been voorwaarts en hand rem is. En met geen hand en been tegelijk bedoelen ze dus een actieve beenhulp (drijven) en een actieve handhulp (ophouding). Dat zijn tegengestelde hulpen en die moeten dus nooit tegelijkertijd gegeven worden en dat blijkt ook uit alle wetenschappelijke onderzoeken. Doe je dat wel dan reageert het paard alleen op de "hardste" hulp. De andere hulp dooft juist uit, bijvoorbeeld iemand schopt en trekt tegelijkertijd aan de teugel. Als het schoppen harder door komt dan het trekken loopt het paard maar zal de rem het niet meer doen na verloop van tijd. Als de rem harder door komt dan wil het paard haast niet meer vooruit, doet ruiter spoortje erbij dan loopt hij weer even maar uiteindelijk gaat het weer mis. dit zie je helaas heel veel gebeuren. Dit verschijnsel heet overshadowing. Als je dit bij de paarden van bv Ailill doet zou je zelfs in levensgevaar kunnen komen omdat een paard hier niets van kan snappen en er gek van wordt.
Een begrenzende hulp kan wel samen met een actieve hulp, maar dat moet je paard wel leren snappen. En vergeet nooit dat alle hulpen aangeleerd zijn. Een paard heeft geen aangeboren ruiterhulpen erop zitten bij zijn geboorte.
Bij een verdere africhting gaan de halve ophoudingen en de samenwerking tussen drijvende en aanhoudende hulpen ( nooit tegelijkertijd) een rol spelen. Wat ik hierboven schreef is een uitgangssituatie.
Dat is ook de reden dat ik niet zo'n fan ben van een vaste bijzet. Het is als het ware een 'dood signaal'. Het paard loopt er tegen aan; hangt erin of kruipt er voor weg. Als wij er op zitten moeten wij ook nageven/loslaten, een vaste bijzet kan dat gevoel nooit nabootsen. In mijn ogen maakt het het paard alleen maar harder in de mond of het paard neemt een nephouding aan door achter het bit te kruipen (met alle gevolgen van dien doordat het lichaam ergens vastgezet wordt), er is geen sprake van gevoel. Dubbele longe is uiteraard anders omdat je dan dat gevoel wel kan creëren.