[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:38

plientjedres schreef:
ik doe ook een keer mee.
ookal geef ik meer na dan mijn paard en blijf ik spastice voetjes hebben.
let wel het is een tuiger dus over het algemaan een iets hogere halshouding.
Afbeelding
Afbeelding

Je tuiger loopt inderdaad over tempo, valt uit elkaar.
Het achterbeen komt erg na.
De haf loopt te diep.

Het valt me op dat je op beide paarden zelf erg naar beneden zit te kijken.
Hoe kun je een paard nou bergop rijden, als je daar zelf helemaal geen ruimte voor geeft? :=
Hier valt veel winst te boeken! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:42

jolienvdb schreef:
Ben benieuwd naar jullie commentaar in mn topic!
Nadat ik hier wat foto's een tijdje geleden gepost heb, durf ik eindelijk iets zetten op bokt :D

jolienvdb @ [RT-HAW] Tudor, voor het eerst in HAW

HEEEEE jij bent JARIG!

GEFELICITEERD!

(heb je topic nog niet gelezen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:47

Robijntjah schreef:
Ik heb even een rijtechnische vraag, ok, niet helemaal over 'aan de teugel' maar vind dit zo'n fijn topic dat ik het hier in de groep wil gooien!

Ik heb dus een Andalusische merrie van 7 die ik aan het beleren ben. Alles gaat eigenlijk heel goed en fijn maar de stap is duidelijk een zwak punt.
Ze heeft zeer veel voorwaartse drang waar ik in draf en galop prima mee uit de voeten kan maar in draf begint ze heel gauw te dribbelen. Met losstappen valt dit wel mee maar als we een tijdje aan de gang zijn lijkt het wel alsof ze in stap onder mij uit blijft lopen. Ik rijd haar dan vooral op zit terug en maak dan ook een ophouding (in mijn zit). Ik rijd al veel figuren in stap om haar bezig te houden maar dat werkt niet echt :+

Iemand tips?

Oh, nu ik je mail nog een keer lees realiseer ik me dat dit juist HEEL erg gaat over 'aan de teugel'.
Kun je de definitie van 'aan de teugel' nog eens formuleren?
Ik denk dat het je kan helpen bij het kijken naar je vraag. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:48

bertie schreef:

ik dacht het, jij zegt het. :)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:50

bertie schreef:
jolienvdb schreef:
Nadat ik hier wat foto's een tijdje geleden gepost heb, durf ik eindelijk iets zetten op bokt :D

HEEEEE jij bent JARIG!

GEFELICITEERD!

(heb je topic nog niet gelezen)

Dankjeee :D Dankzij 2 paarden die k gereden heb vandaag, heb k n hele gelukkige verjaardag gehad ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:54

R_ali_R schreef:
mijn paard vindt aanspringen in gallop vanuit draf wat moeilijk vooral op rechts, terwijl vanuit stap veel makkelijker gaat.

Hoe zit dat?

ik wil graag dat hij aanspringt en niet aanrent een duidelijke hulp helpt niet wordt hij alleen maar rennerig van.

Ja, dat is het verschil tussen 'aanspringen' en 'aangaan'.
Bij het 'aangaan' versnelt het paard de draf. Bij het 'aanspringen' wordt de draf niet versneld.
En dan begrijp je het al: héél erg duidelijk terugzitten, en de teugels niet losgooien.

We hebben het hier steeds over achterbeen, achterbeen .. (goed)
En op de voorhand, op de voorhand (niet goed)

Er zijn veel oefeningen om het achterbeen te stimuleren.
En ook 'testjes' om te kijken of we op de goede weg zijn.
Het AANSPRINGEN in galop is zo'n testje.
Als er nog iets rennerigs is, komt het paard nog niet terug op het achterbeen.
Niet dat er verzameling moet zijn of zo .. Maar nét dat even terugkomen op het achterbeen, een fractie ..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:58

jolienvdb schreef:

Leuk om die foto's te zien!
Maar ik ga niet op een ander topic in vanuit dit topic.
heb het al druk zat. :+
Sorry.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:07

En als ik er een paar hier plaats? O:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:14

golddigger08 schreef:
haha dan denk ik aan iets heel anders als ik aan het woord 'droogrijden' denk..hahaha
maar ik snap wel wat je bedoelt.. nu zit ik al helemaal te denken over het rijden van morgen.
als ik bedenk wat ik doe en hoe m'n paard zou moeten reageren.. maar mijn paard reageert anders..dan valt dat toch wel tegen..

Nou ja, het is ook wel een raar woord misschien .. :+

Je zegt: "hoe m'n paard zou moeten reageren"..
Ik weet niet zo goed hoe ik het kan uitleggen ..
Jij zeg 'moet', maar je zou ook zeggen 'zou kunnen':

"als ik bedenk wat ik doe en hoe m'n paard zou moeten reageren"

of

"als ik bedenk wat ik doe en hoe m'n paard zou kunnen reageren"

Poeh, lastig het verschil uit te leggen!

Je slaat wel de spijker op de kop!
Als je zegt: "zou moeten" is er een verwachting hoe het uit zou moeten zien. Teleurstelling ligt op de loer ..
Als je zegt: "zou kunnen" zijn alle opties open. Je weet nog niet wat er gaat gebeuren, maar het is Spannend! Er zijn mogelijkheden!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:20

Even situeren:
Tudor is mijn verzorgpaard sinds vorig jaar in september, voordien reed hij gewoon wat recreatief. Grootste obstakel: Tudor is 1m80 en ik ben maar 1m69 :P Dus het is een paard die niet zo makkelijk op zn achterhand gereden wordt. Deze winter hebben we bijna niet kunnen rijden. Vorige week dinsdag een keer gereden, maar was ramp, piste lag niet goed. Dan deze dinsdag deed hij echt zn best, maar zijn galop was vreselijk :P Hij liep zodanig op zijn voorhand, dat ik behoorlijk uit het zadel kwam!
Maar vandaag, was echt genieten, zeker met het zonnetje! 't Was nog zeker niet zoals het zou moeten zijn, maar tvoelt gewoon echt goed als hij zo zijn best doet :)

Ik moet werken aan: schouders naar achter, hielen uitdrukken, binnenteugel wat meer durven lossen, handen mooier rechtop en bij elkaar houden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dit was écht genieten, zeker omdat hij echt zo zijn neusje er wat uitduwde!
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:20

jolienvdb schreef:
En als ik er een paar hier plaats? O:)

Moet je dat vragen? :?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:26

jolienvdb schreef:
Grootste obstakel: Tudor is 1m80 en ik ben maar 1m69

Tja, dan kan het niet op kracht. :+
Dan moet je dus leren om met kleine hulpen te rijden. Duidelijke afspraken met je paard te maken.
Een fantastisch uitgangspunt om fijn dressuur te rijden! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:29

pff!
Weer veel bij moeten lezen! Wat gaat het weer snel, zeg! *\o/*
Ga nu lekker slapen. Welterutsen! :evaw:

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:31

Bedankt :)

R_ali_R: Natuurlijk mag dat :) M'n paard liep ineens niet goed, twee keer de dierenarts en de hoefsmid laten komen. De dierenarts hield het op een hoefzweer, maar de hoefsmid kon niks vinden. Eerst nog een week boxrust op Quadrisol geprobeerd op hun advies, maar daarna was er nog geen verbetering zichtbaar, dus op naar de kliniek. Daar is ze uitgebreid klinisch onderzocht en zijn er foto's gemaakt van het rechterachterbeen (hoef, kogel en spronggewricht). Ook werd er een echo van de pees gemaakt. Hieruit bleek dat het spronggewricht op de röntgenfoto's niet goed was en ze heeft tevens een peesblessure en een probleem bij de aanhechting van het spronggewricht.. Flink balen dus -O- Sowieso zijn we voorlopig nog wel even uit de running denk ik en het is nog maar afwachten of ze überhaupt nog als 'sportpaard' kan dienen :( We begonnen net weer vooruitgang te boeken onder het zadel.. Ik ben zo gek op dat paard! Ik hoop dus maar heel hard dat de scan over zes weken verbetering laat zien :)

Ik heb haar inderdaad nog niet zo heel lang, nog geen jaar.

Bedankt, Bertie :) Ik mis het rijden wel al hoor :( Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het goed komt met Unique :)

Ik zal eens kijken of ik nog wat 'oude' filmpjes voor in dit topic heb :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:33

vooruit dan maar ook enkele foto's en een kort filmpje.

Eerst wat voorgeschiedenis : Epilot mijn paard is een BWP, 8 jaar oud. Op 4 jaar zadelmak gemaakt en nadien enkele maanden gereden door een amazone die hem erg "hard" aanpakte. Maar ja daar sta je dan als B ruiter tegenover iemand die op dat moment intermediair reed ;(

Dressuur hoefde daarna niet zo nodig meer voor mij, dan maar wandelen. Door andere bezigheden en ook een beetje geen zin meer, stond hij nu dus al 2 jaar jobloos in de wei :o . Sinds 2 weken zijn we terug begonnen, eerst aan de longe, de dubbele longe en dan vandaag voor het eerst er weer op *\o/*

Ik moet eerst nog wat aan zijn conditie werken maar binnen enkele weken beginnen we ook terug met lessen want we moeten dus van 0 beginnnen.

Losstappen, hij heeft de neiging om zich vast te zetten, zelfs zonder teugeldruk houdt hij zijn hoofd dan in een pose. Na een tijdje ging dat al wat beter.
Afbeelding

Afbeelding
wat is mijn houding 8)7 en wat kunnen foto's confronterend zijn! Toch een happy paardje hier en daar doe ik het voor!

En nog een kort filmpje, Ikzelf zit nog lang niet stabiel, handen bewegen teveel en de aanleuning is erg onregelmatig, maar ik was erg tevreden met zijn inzet en wat is hij toch braaf met zo'n wiebelende ruiter op zijn rug *\o/*

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:34

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
mijn paard vindt aanspringen in gallop vanuit draf wat moeilijk vooral op rechts, terwijl vanuit stap veel makkelijker gaat.

Hoe zit dat?

ik wil graag dat hij aanspringt en niet aanrent een duidelijke hulp helpt niet wordt hij alleen maar rennerig van.

Ja, dat is het verschil tussen 'aanspringen' en 'aangaan'.
Bij het 'aangaan' versnelt het paard de draf. Bij het 'aanspringen' wordt de draf niet versneld.
En dan begrijp je het al: héél erg duidelijk terugzitten, en de teugels niet losgooien.

We hebben het hier steeds over achterbeen, achterbeen .. (goed)
En op de voorhand, op de voorhand (niet goed)

Er zijn veel oefeningen om het achterbeen te stimuleren.
En ook 'testjes' om te kijken of we op de goede weg zijn.
Het AANSPRINGEN in galop is zo'n testje.
Als er nog iets rennerigs is, komt het paard nog niet terug op het achterbeen.
Niet dat er verzameling moet zijn of zo .. Maar nét dat even terugkomen op het achterbeen, een fractie ..

mijn paard kan het ook vanuit het stilstaan, dit lijkt mij moeilijker omdat hij dan meer moet zitten dan als het vanuit de draf
gebeurdt

zou je kunnen uitleggen hoe ik dit kan oefenen voor de draf naar gallop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:11

bertie schreef:
Robijntjah schreef:
Ik heb even een rijtechnische vraag, ok, niet helemaal over 'aan de teugel' maar vind dit zo'n fijn topic dat ik het hier in de groep wil gooien!

Ik heb dus een Andalusische merrie van 7 die ik aan het beleren ben. Alles gaat eigenlijk heel goed en fijn maar de stap is duidelijk een zwak punt.
Ze heeft zeer veel voorwaartse drang waar ik in draf en galop prima mee uit de voeten kan maar in draf begint ze heel gauw te dribbelen. Met losstappen valt dit wel mee maar als we een tijdje aan de gang zijn lijkt het wel alsof ze in stap onder mij uit blijft lopen. Ik rijd haar dan vooral op zit terug en maak dan ook een ophouding (in mijn zit). Ik rijd al veel figuren in stap om haar bezig te houden maar dat werkt niet echt :+

Iemand tips?

Bij een paard dat nogal druk blijft in stap is het belangrijk dat je vooral héél stil zit.
Ik lees dat je én rust wilt, én figuren rijdt. Misschien is die combinatie nog wel een tikkeltje te ver.
Misschien juist géén figuren, maar eerst concentreren op 'rust'. Laat de rust indalen. Neem de tijd!

Stil in je hoofd.
Stil in het rijden.

Zen.

Haha, dat stil in mijn hoofd is voor mij nogal een uitdaging :+
Ik zal het eens proberen!

Heb gisteren in stap stukjes schoudervoor mee gepakt en dat ging eigenlijk heel goed! Beetje uitproberen dus wat voor ons het fijnste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:15

bertie schreef:
Robijntjah schreef:

Iemand tips?

Oh, nu ik je mail nog een keer lees realiseer ik me dat dit juist HEEL erg gaat over 'aan de teugel'.
Kun je de definitie van 'aan de teugel' nog eens formuleren?
Ik denk dat het je kan helpen bij het kijken naar je vraag. :j

Mijn definitie van aan de teugel is dat vanuit losgelatenheid en rechtgerichtheid en takt je paard je hand mee gaat nemen naar voren en je door middel van een weerstandbiedende hand je paard netjes 'aan de teugel' kan rijden (nu hou ik niet van de uitdrukking aan de teugel maar goed).

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:21

bertie schreef:
plientjedres schreef:
ik doe ook een keer mee.
Afbeelding
Afbeelding

Je tuiger loopt inderdaad over tempo, valt uit elkaar.
Het achterbeen komt erg na.
De haf loopt te diep.

Hoe kun je een paard nou bergop rijden, als je daar zelf helemaal geen ruimte voor geeft? :=
Hier valt veel winst te boeken! :j

Ja hier heb ik zeker wat aan. Mischien had ik voor de duidelijkheid er even bij moeten zeggen dat dit een middendraf was.
Maar ik ga zeker op de aanluining letten, maar de haf loopt toch gewoon op de loodlijn?
Wat zie ik over het hoofd?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:23

plientjedres schreef:
plientjedres schreef:
ik doe ook een keer mee.
Afbeelding
Afbeelding

Ja hier heb ik zeker wat aan. Mischien had ik voor de duidelijkheid er even bij moeten zeggen dat dit een middendraf was.
Maar ik ga zeker op de aanluining letten, maar de haf loopt toch gewoon op de loodlijn?
Wat zie ik over het hoofd?

Afbeelding
Rode streep is de loodlijn... (bedankt voor het plaatsen Yelly) dus Nee. Je haf loopt er achter :j Hij buigt zijn hals teveel door. :) De tuiger ook :j Maar dat heeft ook met het tempo te maken denk ik.

Enne, dat het een middendraf is dat zagen we.. maar een paard hoort te verruimen niet te versnellen (nu versnelt iets paard wel iets.. maar de tuiger op de foto wordt rennerig. Hij gaat daardoor over zijn tempo)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:35

Dubai,
met dit weer zijn we vooral in de tuin bezig *\o/* , dus veel tijd om te reageren heb ik niet.
Wat me als eerste opvalt, en waar ik me echt zorgen om maak is dat je niet consequent met helm rijdt. >;)
Vooral als je zegt dat je er maar zo naast kunt liggen vind ik dat maar heel griezelig. #)

Ik ben sowieso voor ALTIJD met helm op. Better safe than sorry.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:22

golddigger08 schreef:
hmmss ik ga ook is een poging wagen.. gister is een vriendin langs geweest en die heeft foto's gemaakt...

ik denk dat dit opzich een fijn plaatje is...
beentjes hebben ongeveer dezelfde driehoek alleen het neusje is iets achter de loodlijn.. ik had ervoor gesprongen dus vandaar het springzadel en de korte beugels..

Afbeelding

brand maar los!! :P

Hooi :wave:

mooi paardje en ze loopt echt super !
<3
echt om verliefd op te worden *D

x :wave:

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:03

Zit er al even mee, maar weet niet goed waar ik deze vraag kan stellen, hopelijk kan iemand mij helpen?

De haflinger van mijn vriendin is net een ruime maand naar een andere stal verhuisd. Omdat mijn vriendin een knie operatie heeft ondergaan, kan zij de komende maanden niet rijden. Nu krijgt zij te horen, dat deze haf een véél te dikke onderhals heeft. Maar dit beestje kan ontzettend leuk lopen, en toen ik er tot anderhalf jaar geleden op reed, voelde hij ook lekker los en nagevelijk aan.

Mijn vraag: klopt het dat het echt niet goed is, zo'n onderhals? Eigelijk is zijn hele hals gewoon hard, altijd, dus ook wanneer je hem poetst ed.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is bijna 2 jaar geleden trouwens..

Ik loop nu bijna 2 uur te zoeken waar ik hier verdere info over kan vinden, maar loop een beetje vast in alle info..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:10

Wat een fijne berichten zitten ertussen! :j

Een onderhals is inderdaad niet gewenst. Betekend dat het dier niet echt loslaat, dus van achter naar voren over de rug.
Op basis van de foto's kan ik niet oordelen (is nl geen hals te zien).

Wanneer een paard iets ziet en dus fier omhoog kijkt is de hals inderdaad 'hard'.
Maar geef eens een snoepje en laat hem op boeghoogte dat snoepje eens pakken, dan wordt als het goed is de onderkant 'losser' en zie je de bovenhals meer aanspannen.
Ligt overigens ook aan de 'opbouw' van de hals, sommige paarden hebben meer aanleg tot het ontwikkelen van een onderhals.
Op stand zegt het me niet zoveel, ligt er meer aan hoe de hals tijdens de arbeid wordt gebruikt.

Marocje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:16

Dank je wel voor je antwoord. Helaas heb ik geen duidelijke foto's, maar dacht voor een beetje beeld erbij? Klopt helemaal wat je zegt: als hij wat ziet en zijn hoofd dus wat omhoog doet (in de stal oid) dan voel je echt een giga hals. Maar als hij wat aan het eten is, uit je hand of de voerbak, dan is de hals wel helemaal zacht, de onderkant dan, de zijkant waar je een klopje op geeft is nog wel hard geloof ik?

Helaas kan hij nu weer niet gereden worden, terwijl hij net anderhalve week opgepakt was. Hij heeft een ijzer verloren en ze laten geen hs komen op stal.. Ik hoop dat ik volgende keer als het rijden weer gaat, foto's kan laten maken!

Ben iig wel erg blij met dit topic, want met de twee andere paarden waar ik op rij, rij ik echt veel bewuster nu.