Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:52

Ik denk dat dat ook de zwaardere ruiters die hier posten vrij star kunnen zijn in hun houding. Die zitten allemaal hun paard niet in de weg en dergelijke. Ook zij geven geen strobreed toe, dus weg open discussie. Bijna niemand uit de 'zwaardere' hoek, zegt dat het misschien niet altijd even goed is voor het paard.
Ik heb in het tinkertopic iets gelezen dat iemand iets zei in de trant van mijn paard heeft me maar te tillen, ongeacht hoe zwaar. Ook in dat topic, zijn degenen die iets zeggen over te zwaar gewicht in het zadel, allemaal maar mensen die star denken volgens de zwaardere ruiters, dus weg open discussie. Mijn kop werd er nog net niet afgehakt. De zwaardere ruiters staan ook niet enigszins open voor een discussie. Niemand zit zijn paard in de weg, ridderpaarden droegen vroeger wel zwaarder en meer van dat soort kulargumenten. Maar niemand die uitlegt waarom zwaar ruitergewicht niet zou tellen, nee, je mag er gewoon niets over zeggen. Ik noem dat je kop in het zand steken in een discussie. Dus zeggen dat de starheid van 1 kant komt, is grote onzin. Je zelf in het verdomhoekje zetten, door constant te klagen over hoe de wespen iedereen wel niet steken, dat men niet durft te posten. Nou kom dan met goede argumenten waarom je wel met te zwaar ruitergewicht op een paard moet plaats nemen. Bewijs iedereen het tegendeel dan en dan iets beters dan ' ik zit mijn paard niet in de weg' en 'mijn paard heeft geen last van de rug' . Dat is allemaal persoonlijk en af te vragen of het ook echt zo is, aangezien men hier niet zo gauw zou posten dat ze het paard wel in de weg zitten.
Dus ipv als een klein kind te dreinen over hoe zielig jullie wel niet weggezet worden in dit topic, kom dan eens met goede argumenten die pleiten voor zwaar ruitergewicht.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:00

Ik wil ook graag even meepraten. Ik ben zelf ook een zwaardere ruiter (geweest). Ik ben nu ruim 14 kilo afgevallen, en wel degelijk dat ik mijn paard in de weg heb gezeten. Oké, ik heb een haflinger. En nee, geen luxe, maar een boeren land knol. Maar toch, en of dat je je paard ermee belast.

Ik reed altijd voor mijn plezier, maar heb elke week dressuur les, en heb zo nu en dan ook een wedstrijd gereden. Ik reed (naar eigen zeggen) normaal zoals het zou moeten, en paard liep goed zijn rondje. Maar mijn armen en benen waren altijd onrustig. En zo reed ik al 9 jaar. Nu ik ben gaan afvallen is mijn houding zo veranderd, en goh! wat is mijn paard lekker gaan lopen. Ik heb nu mijn handen en benen stil, en tja, dit komt toch echt doordat je jezelf nu beter onder controle hebt, je kunt je armen netter naast je neer houden, en je 'vet' op je benen veroorzaakt ook een hoop onrust. Nu dit weg is (nog lang niet alles) liggen mijn benen meer aangesloten en heb ik ook veel meer controle. Afgelopen weekend twee keer 1e geworden met 180 en 193. En nee, dit komt niet door trainen, want dat doe ik al 4 jaar, maar puur doordat mijn lichaam is veranderd, en mijn paard veel makkelijker onder mij loopt.

voor mensen die willen weten hoe zwaar ik was, PB-tje

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:05

Mindim schreef:
Ik denk dat dat ook de zwaardere ruiters die hier posten vrij star kunnen zijn in hun houding. Die zitten allemaal hun paard niet in de weg en dergelijke. Ook zij geven geen strobreed toe, dus weg open discussie. Bijna niemand uit de 'zwaardere' hoek, zegt dat het misschien niet altijd even goed is voor het paard.
Ik heb in het tinkertopic iets gelezen dat iemand iets zei in de trant van mijn paard heeft me maar te tillen, ongeacht hoe zwaar. Ook in dat topic, zijn degenen die iets zeggen over te zwaar gewicht in het zadel, allemaal maar mensen die star denken volgens de zwaardere ruiters, dus weg open discussie. Mijn kop werd er nog net niet afgehakt. De zwaardere ruiters staan ook niet enigszins open voor een discussie. Niemand zit zijn paard in de weg, ridderpaarden droegen vroeger wel zwaarder en meer van dat soort kulargumenten. Maar niemand die uitlegt waarom zwaar ruitergewicht niet zou tellen, nee, je mag er gewoon niets over zeggen. Ik noem dat je kop in het zand steken in een discussie. Dus zeggen dat de starheid van 1 kant komt, is grote onzin. Je zelf in het verdomhoekje zetten, door constant te klagen over hoe de wespen iedereen wel niet steken, dat men niet durft te posten. Nou kom dan met goede argumenten waarom je wel met te zwaar ruitergewicht op een paard moet plaats nemen. Bewijs iedereen het tegendeel dan en dan iets beters dan ' ik zit mijn paard niet in de weg' en 'mijn paard heeft geen last van de rug' . Dat is allemaal persoonlijk en af te vragen of het ook echt zo is, aangezien men hier niet zo gauw zou posten dat ze het paard wel in de weg zitten.
Dus ipv als een klein kind te dreinen over hoe zielig jullie wel niet weggezet worden in dit topic, kom dan eens met goede argumenten die pleiten voor zwaar ruitergewicht.

Hier 1 van de zwaardere ruiters die absoluut niet star is, je hebt mij nog nergens horen zeggen dat overgewicht goed is, en ik overgewicht goed praat.
Ik werd zelfs door dit topic gemotiveerd om toch weer wat aan mijn gewicht te gaan doen, omdat ik inzie dat ik voor mijn pony wel eens te zwaar zou kunnen zijn.
Maar wat krijg ik dan als reactie van jou @mindim, als als je gemotiveerd moet worden door anderen je je doel toch niet bereikt, en het gedoemd is om te mislukken.
Ik probeer eerlijk en open aan de discussie deel te nemen, maar dat is met jullie mensen die wel slank zijn (altijd geweest of heel hard voor gewerkt) ook niet altijd makkelijk.
En waarom haal je iedere keer dat tinker topic erbij??? dat zijn andere bokkers die niet hier op dit topic zitten, dus maak dan ook niet steeds het vergelijk met ons.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:32

marjootje schreef:
Ik snap de reactie van @John niet helemaal.........
Maar ook ik ben voorzichtiger geworden met wat ik zeg, lees voornamelijk mee.
En denk zeker niet dat het de bedoeling is dat je wegblijft van dit topic @schrikdraad, iedereen zijn eigen mening toch................!!!

Probeer het uit te leggen, dit topic is om een discussie te voeren in het belang van het paard dat is de opzet. Als we dit in ogenschouw nemen is het mijnsinziens helemaal niet kwalijk je mening hierover te posten ook al kan die erg afwijken van de mening van iemand anders. Anders wordt het als je persoonlijke mening iemand kwetst, dit is niet in het belang van het paard. Wij marjootje hebben even ter verduidelijking een meningsverschil gehad die is afgedaan. Hier hebben wij het niet meer over dacht ik. Waarom zou jij voorzichtiger in je posts moeten zijn? Ik ben helemaal niet haatdragend integendeel... :) en ik denk anderen ook niet.

Schrikdaad@ Een milde discussie voert bijna nooit naar de kern van de zaak dat wilde ik hier mee zeggen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:33

marjootje schreef:
Hier 1 van de zwaardere ruiters die absoluut niet star is, je hebt mij nog nergens horen zeggen dat overgewicht goed is, en ik overgewicht goed praat.
Ik werd zelfs door dit topic gemotiveerd om toch weer wat aan mijn gewicht te gaan doen, omdat ik inzie dat ik voor mijn pony wel eens te zwaar zou kunnen zijn.
Maar wat krijg ik dan als reactie van jou @mindim, als als je gemotiveerd moet worden door anderen je je doel toch niet bereikt, en het gedoemd is om te mislukken.
Ik probeer eerlijk en open aan de discussie deel te nemen, maar dat is met jullie mensen die wel slank zijn (altijd geweest of heel hard voor gewerkt) ook niet altijd makkelijk.
En waarom haal je iedere keer dat tinker topic erbij??? dat zijn andere bokkers die niet hier op dit topic zitten, dus maak dan ook niet steeds het vergelijk met ons.

Ik noem niet voor niets het woord 'kunnen' en 'bijna' dat betekent dat ik niet iedereen bedoel, maar het grote gros.

Motivatie om af te vallen moet helemaal uit je zelf komen, je doel is om het je pony gemakkelijker te maken, omdat je vind dat je te zwaar bent, dat zou je morivatie moeten zijn. Niet omdat een groep bokkers dat vindt. Als motivatie van derden moet komen, dan gaat het idd vaak mis, omdat de drive van uit je zelf moet komen. Hetzelfde met bijvoorbeeld stoppen met roken, dat moet je zelf willen, anders mislukt het. Dat was dus helemaal niet flauw bedoeld, maar zo gaat het heel vaak. Afvallen moet je inbouwen in je leven, het moet een automatisme worden, evenals sporten. Als je stimulstie nodig hebt om het vol te houden, ja dan geloof ik niet dat je met een goede wil en discipline bent begonnen en dat het niet goed gaat.

Als slank iemand loop je evengoed tegen een muur op van onbegrip. Puur en alleen omdat zwaarlijvigheid een taboe is om over te spreken. Net als je niet tegen rokers moet beginnen, dat roken wel erg slecht voor je is. Dan kunnen sommigen ook erg ontwijkend reageren. Je mag over alles rondom het paard wat zeggen, dunne ruiters worden standaard vergeleken met ruk en pluk werk in dit soort topics en mensen die te zwaar rijden, doen dat schijnbaar allemaal niet. Maar helaas is er een erg grote groep zware ruiters die ook niet zo netjes rijdt, maar die kom ik in dit soort topics nooit tegen. Bijna niemand schijnt zijn paard in de weg te zitten met zijn gewicht en ik vind dat ongeloofwaardig. De reden is oa de poster boven je. Raar voorbeeld, ik dacht altijd dat ik prima zag, ik kon alles, liep nergens tegenaan, so whats the problem? Toch met sommige kleine dingetjes merkte ik wel eens iets, dus een bril laten aanmeten en warempel er ging een wereld voor me open. Net zoals de poster boven je had met wat afvallen en dat het paardrijden beter gaat, ook al dacht je dat het altijd al goed ging.

Verder heb ik in totaal 2 keer het tinker topic aangehaald, meer niet. Dat het woord tinker in mijn posts misschien wel eens valt, is omdat ik er zelf een heb. Zoek mijn postgedrag in dit topic maar eens na. Dus voor dat je dit soort dingen zegt, moet je eerst wel even je feiten checken ;)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:41

john57 schreef:
marjootje schreef:
En denk zeker niet dat het de bedoeling is dat je wegblijft van dit topic @schrikdraad, iedereen zijn eigen mening toch................!!!

Probeer het uit te leggen, dit topic is om een discussie te voeren in het belang van het paard dat is de opzet. Als we dit in ogenschouw nemen is het mijnsinziens helemaal niet kwalijk je mening hierover te posten ook al kan die erg afwijken van de mening van iemand anders. Anders wordt het als je persoonlijke mening iemand kwetst, dit is niet in het belang van het paard. Wij marjootje hebben even ter verduidelijking een meningsverschil gehad die is afgedaan. Hier hebben wij het niet meer over dacht ik. Waarom zou jij voorzichtiger in je posts moeten zijn? Ik ben helemaal niet haatdragend integendeel... :) en ik denk anderen ook niet.

Schrikdaad@ Een milde discussie voert bijna nooit naar de kern van de zaak dat wilde ik hier mee zeggen :j

Wat mij betreft is onze discussie ook afgedaan hoor, maar het heeft mij wel voorzichtiger gemaakt met wat ik zeg.
Nu leg je het wat duidelijker uit, ik begreep echt niet hoe je het bedoelde.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:56

Mindim schreef:
marjootje schreef:

Ik noem niet voor niets het woord 'kunnen' en 'bijna' dat betekent dat ik niet iedereen bedoel, maar het grote gros.

Motivatie om af te vallen moet helemaal uit je zelf komen, je doel is om het je pony gemakkelijker te maken, omdat je vind dat je te zwaar bent, dat zou je morivatie moeten zijn. Niet omdat een groep bokkers dat vindt. Als motivatie van derden moet komen, dan gaat het idd vaak mis, omdat de drive van uit je zelf moet komen. Hetzelfde met bijvoorbeeld stoppen met roken, dat moet je zelf willen, anders mislukt het. Dat was dus helemaal niet flauw bedoeld, maar zo gaat het heel vaak. Afvallen moet je inbouwen in je leven, het moet een automatisme worden, evenals sporten. Als je stimulstie nodig hebt om het vol te houden, ja dan geloof ik niet dat je met een goede wil en discipline bent begonnen en dat het niet goed gaat.

Als slank iemand loop je evengoed tegen een muur op van onbegrip. Puur en alleen omdat zwaarlijvigheid een taboe is om over te spreken. Net als je niet tegen rokers moet beginnen, dat roken wel erg slecht voor je is. Dan kunnen sommigen ook erg ontwijkend reageren. Je mag over alles rondom het paard wat zeggen, dunne ruiters worden standaard vergeleken met ruk en pluk werk in dit soort topics en mensen die te zwaar rijden, doen dat schijnbaar allemaal niet. Maar helaas is er een erg grote groep zware ruiters die ook niet zo netjes rijdt, maar die kom ik in dit soort topics nooit tegen. Bijna niemand schijnt zijn paard in de weg te zitten met zijn gewicht en ik vind dat ongeloofwaardig. De reden is oa de poster boven je. Raar voorbeeld, ik dacht altijd dat ik prima zag, ik kon alles, liep nergens tegenaan, so whats the problem? Toch met sommige kleine dingetjes merkte ik wel eens iets, dus een bril laten aanmeten en warempel er ging een wereld voor me open. Net zoals de poster boven je had met wat afvallen en dat het paardrijden beter gaat, ook al dacht je dat het altijd al goed ging.

Verder heb ik in totaal 2 keer het tinker topic aangehaald, meer niet. Dat het woord tinker in mijn posts misschien wel eens valt, is omdat ik er zelf een heb. Zoek mijn postgedrag in dit topic maar eens na. Dus voor dat je dit soort dingen zegt, moet je eerst wel even je feiten checken ;)

Ik ben het zeker met je eens dat de motivatie om af te vallen uit jezelf moet komen.
Toen ik op dit topic begon te lezen twijfelde ik heel erg of ik nu wel of niet te zwaar was voor onze nieuwe pony EEN TINKER *\o/*
Door hier te lezen kwam ik tot de conclusie dat ik toch nog meer moet afvallen.
Ooit heb ik 93 gewogen :o toen ik 2 jaar terug weer intensief begon te rijden woog ik 86, en nu zit ik op 76, maar wil graag onder de 70 zitten.
En ook ik merk zeker verschil met de 86 kilo van toen, en de 76 kilo van nu, en ik geloof zeker dat als er nog meer gewicht af gaat dat het nog makkelijker zal gaan.
Maar ik blijf ook bij mijn mening dat ik een paard zeker niet in de weg zit, en dat er met mijn conditie niets mis is, ondanks dat ik overgeicht heb.
En we zijn niet allemaal hetzelfde wat betreft motivatie, discipline, en slimulatie om een bepaald doel te halen, maar dat wil nog niet zeggen dat het doel niet gehaald kan worden.

Wat betreft het tinker topic, vind het niet vervelend dat je het over tinkers hebt, maar dat je de opmerkingen die daar geplaatst worden vergelijkt met de opmerkingen die de zwaardere ruiters hier plaatsen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:07

john57 schreef:
marjootje schreef:

Dat is ook wel zo, helaas gat het hier veelal over overgewicht en hoe je het ook bekijkt; da blijft een gevoelig onderwerp.
Daarom dus dat ik me mild probeer op te stellen, zodat het iig niet als persoonlijk kan worden opgevat (wat de kern weer zo mooi zou kunnen verbloemen).

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:20

Overgewicht schaadt ook wel degelijk het paard en daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Bovendien schaadt het ook je zelf en daar wordt moeilijk over gedaan. Ja recht voor de raap meningen kunnen soms wel eens pijnlijk zijn. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:41

En over het algemeen ben ik het met je eens, maar ik dit geval toch niet helemaal. Ik denk bijvoorbeeld niet dat ik 1 van m'n zwaardere ruiters ooit zal hebben geholpen met een keiharde opmerking. Ik bedek het ook niet met de mantel der liefde, maar ik weet zelf hoe ik reageerde op dat soort opmerkingen.
Afvallen gaat nu eenmaal niet binnen een paar dagen en om dan keihard te zijn...tja, het voegt gewoon niets toe :)
De realiteit laten inzien kan op een hoop andere, niet voor de borst stuitende, manieren. Zo is er nog nooit een ruiter hotedebotel bij mij weggelopen na een gesprek over het gewicht. Zo kan het natuurlijk ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:50

marjootje schreef:
Wat betreft het tinker topic, vind het niet vervelend dat je het over tinkers hebt, maar dat je de opmerkingen die daar geplaatst worden vergelijkt met de opmerkingen die de zwaardere ruiters hier plaatsen.

Dat heb ik in 1 post gedaan en wel vandaag, dus dat ik het er 'aldoor' bij haal klopt niet. Verder probeer ik in die post aan te geven dat op deze stelling overal hetzelfde wordt gereageerd, wat is daar zo vreselijk aan. Als ik dat nu aldoor zou doen, maar dat doe ik niet.

vickers

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:06

@Bethje 31 wil jij als je iemand citeerd graag de correcte zin geven? Ik heb op blz 46 gepost. Jij haalt dat op blz 47 gedeeltelijk te voorschijn want het tweede deel van de zin (na de komma) heb ik NIET gepost.
Ik heb nl respect voor iedereen en zou het zeer op prijs stellen dat je dat verandert. Dank je wel.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 08:12

phormicola schreef:
En over het algemeen ben ik het met je eens, maar ik dit geval toch niet helemaal. Ik denk bijvoorbeeld niet dat ik 1 van m'n zwaardere ruiters ooit zal hebben geholpen met een keiharde opmerking. Ik bedek het ook niet met de mantel der liefde, maar ik weet zelf hoe ik reageerde op dat soort opmerkingen.
Afvallen gaat nu eenmaal niet binnen een paar dagen en om dan keihard te zijn...tja, het voegt gewoon niets toe :)
De realiteit laten inzien kan op een hoop andere, niet voor de borst stuitende, manieren. Zo is er nog nooit een ruiter hotedebotel bij mij weggelopen na een gesprek over het gewicht. Zo kan het natuurlijk ook :)

Het is van de ene kant maar goed dat meningen verschillen :) Tactisch zijn is niet voor iedereen weggelegd :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:42

vickers schreef:
@Bethje 31 wil jij als je iemand citeerd graag de correcte zin geven? Ik heb op blz 46 gepost. Jij haalt dat op blz 47 gedeeltelijk te voorschijn want het tweede deel van de zin (na de komma) heb ik NIET gepost.
Ik heb nl respect voor iedereen en zou het zeer op prijs stellen dat je dat verandert. Dank je wel.

Sorry Vickers, ik citeerde Phormicola, niet jou maar dat was misschien een beetje onduidelijk van mij. Ik ben gewoon een beetje een digitale nerd, niet iemand die geen respect heeft voor anderen. Jammer dat je dat meteen aanneemt. En het is citeerT..als we toch correct gaan doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:42

schrikdraad schreef:
bovenstaand bericht was als reactie op sees.
maar beantwoord ook jou vraag.

Ik word vanzelf milder als dat ook de toon van het topic is.

Schrikdraad, voorlopig ben jij de énige die last heeft van de toon in dit topic lijkt het...

Een mening is een mening, daar kun je het uiteraard niet mee eens zijn, geef je dan argumenten waarom niet, zal een ander weer tegenargumenten geven om zijn/haar mening duidelijk te maken, logisch toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:49

Ik vind het overigens jammer dat we de afgelopen paar pagina's aan het duscussiëren zijn over het discussiëren en over hoe dingen bij sommige mensen overkomen. Dat kan toch ook gewoon per PB? Daar is dit topic niet voor :o.

Dus back on-topic: houden jullie de 10 - 15% van het eigen lichaamsgewicht aan als stelregel?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:04

Schrikdaad ik begrijp je punt wel hoor maar heel fel reageren heeft vaak het tegengestelde effect, daar wordt het alleen maar ongezelliger van.
Denk door het onderwerp dat het altijd een beetje een fel topic blijft omdat het vaak een gevoelige snaar raakt bij mensen. Of ze nou overgewicht hebben of ondergewicht.
Citaat van Phormicola: "De realiteit laten inzien kan op een hoop andere, niet voor de borst stuitende, manieren. Zo is er nog nooit een ruiter hotedebotel bij mij weggelopen na een gesprek over het gewicht. Zo kan het natuurlijk ook "
Dat lijkt me toch de beste manier om paard en ruiter te helpen hierin. Maak het gewoon bespreekbaar dan zal de ruiter het ook meer als een motivatie zien in plaats van een vernedering. Niet alle instructeurs zijn echter zo subtiel...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:16

Ik denk dat de 10% - 15% redelijk goed te gebruiken is, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Zo had mijn vorige paard een gewicht van rond de 1100 kilo, ga ik daar uit van 15% dan kom ik op een gewicht van 165 kilo, dat kon hij echt niet hebben, en vind ik zeker niet kunnen.
Mijn huidige pony van 350 kilo komt op een gewicht van 52 kilo bij 15%, dat vind ik wel weer kunnen.
Dus ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met die regel, er zijn mensen die daar heel zwart/wit aan vasthouden omdat het als richtlijn word aangehouden, maar het klopt zeker niet altijd.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:24

Sees schreef:
Ik vind het overigens jammer dat we de afgelopen paar pagina's aan het duscussiëren zijn over het discussiëren en over hoe dingen bij sommige mensen overkomen. Dat kan toch ook gewoon per PB? Daar is dit topic niet voor :o.

Dus back on-topic: houden jullie de 10 - 15% van het eigen lichaamsgewicht aan als stelregel?

Ehmmm ja, in het geval van mijn paard dan wel...ze weegt ongeveer zo'n 600 kilo schat ik, ze heeft vrij zware bouw, 1,73 hoog ongeveer. Ik zo'n 73, dus dan 12,5% ongeveer, met zadel 13,3%.
Dus ik vind voor mezelf dat ik niet mag aankomen.
Haar eigenaar is overigens wel iets zwaarder.

Trouwens er wordt vaak 20% gebruikt. Dat is wel echt veel...dat betekent dat ze 120 kilo zou moeten kunnen dragen..lijkt me toch erg veel.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:36

bethje31 schreef:
Sees schreef:

Ehmmm ja, in het geval van mijn paard dan wel...ze weegt ongeveer zo'n 600 kilo schat ik, ze heeft vrij zware bouw, 1,73 hoog ongeveer. Ik zo'n 73, dus dan 12,5% ongeveer, met zadel 13,3%.
Dus ik vind voor mezelf dat ik niet mag aankomen.
Haar eigenaar is overigens wel iets zwaarder.

Trouwens er wordt vaak 20% gebruikt. Dat is wel echt veel...dat betekent dat ze 120 kilo zou moeten kunnen dragen..lijkt me toch erg veel.

Dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het zadel, puur alleen het gewicht van de ruiter, en 20% is niet eens bespreekbaar vind ik, maar hoe vaak hoor je mensen niet zeggen..........."maar ze kunnen 20% van hun eigen gewicht dragen hoor"

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:44

Mindim schreef:

ik voel me absoluut niet snel persoonlijk aangevallen en zou dat nu eigenlijk ook niet moeten doen want deze schoen past mij absoluut niet.... maar volgens mij hebben alleen schrikdraad en ik echt uitgesproken dat de onderliggende toon niet zo correct is hier... en lees dan de laatste zin in deze quote even.... echt enorm respect hoor! Verder ga ik aan zulke opmerkingen geen woorden vuil maken. Als je het idee hebt dat ik en anderen pleiten VOOR een hoog ruitergewicht, dan lees je duidelijk niet goed.

aan het begin van de quote generaliseer je de zwaardere mensen die hier posten en dan nog beweren dat het hier een open discussie is? vergelijken met mensen uit andere topics en omdat die vaak star zijn en niet toegeven doen mensen dat hier ook niet? Ik kan me anders goed herinneren dat er hier meerdere mensen zijn die hebben toegegeven te zwaar te zijn, zijn gaan nadenken door dit topic en mensen zoals ik, die simpelweg niet meer op een paard stappen vanwege gewicht. Dat is wat ik hier voorbij zag komen!

Als je als zwaardere persoon erkent dat je te zwaar bent en aangeeft hier rekening mee te houden, wordt dit ter discussie gesteld en soms gelukkig ook gewoon geaccepteert, maar die reacties worden al snel overspoelt door generalisaties en elke keer wordt er weer de grote groep mensen erbij gehaalt die de kop in het zand steekt. Met de prachtige conclusie dat alle zwaardere mensen fout bezig zijn.... Ik word daar erg moe van! lees gewoon DEZE discussie, zonder allerlei andere mensen erbij te halen..... (dit laatste stukje is meer algemeen bedoeld trouwens)

Goed, dan nog een laatste opmerking/vraag: sinds wanneer is het een 10-15% regel geworden? Volgens mij was het ten eerste een RICHTLIJN (wat impliceert dat andere variabelen een rol spelen!) en geen regel.... en heb ik ook vaak genoeg gezien dat er 15-20% wordt aangehouden.... Maar als ik deze richtlijn hanteert is dat vast omdat het mij beter uitkomt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:59

Marjootje, ik hou de 10 - 15% stelregel ook meer als richtlijn aan idd. Een zwaar paard met een lange rug en hoog op de benen zou theoretisch best eens in verhouding minder kunnen dragen dan een lichter paardje met een korte rug, stevige benen en een forse bouw ondanks een zwaarder eigen gewicht. Maar je moet idd ergens aan vasthouden.

Enn 1100kg :wow: die zou maar op je tenen gaan staan :D...

Zwerte, volgens mij heeft niemand hier gezegd dat het een regel is. We hoeven ons toch niet op ieder woordje vast te pinnen? Ik heb het over een STELregel, niet een regel die vastligt in een wet en waar sancties aan verbonden zijn maar dat lijkt me logisch, toch ;)?

Ik zou gewoon zo graag hebben dat iedereen weer even diep ademhaalt, tot 100 telt en dan zonder wrok, boosheid, frustratie of wat dan ook weer meedoet aan een discussie die IMO tot een paar pagina's terug heel fijn verliep :o (en ja ook ik maak me schuldig aan posts gebaseerd op primaire reacties ;)).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:31

Als er verschillende richtlijnen gegeven worden, wat maakt dan dat je voor de ene of de andere kiest? Heeft dat te maken met eigen belang, belang van het paard, gevoel? Is dat dan niet wat bepalend is?

Als de ene richtlijn zegt 20% en de andere 15%, wat maakt dan dat iemand toch de 20% aanhoudt? Persoonlijk zou ik bij twijfel voor het laagste percentage kiezen, in belang van het paard, omdat je het niet zeker weet. Een ander kiest voor de 20% als norm, terwijl niet zeker is of het wellicht 15% zou moeten zijn.... Hoe komt dat? Twijfelen die mensen niet? Of gaat eigen belang (ïk pas wel binnen de 20% norm maar niet binnen de 15% norm) voor? Of hebben ze onomstotelijk bewijs dat de 20% waar is en de 15% niet?

Mijn motto is: bij twijfel altijd kiezen voor het meest gunstige voor het dier.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:59

Als je twijfelt kan je idd beter voor de 15% gaan. puur uit belang voor het paard aangezien minder altijd beter zal zijn.
Maar wat is er zo verkeerd aan je eigenbelang meenemen in je afweging? Dat doet IEDEREEN aangezien we allemaal met onze konten op een paardenrug gaan zitten. Minder is beter, dus er helemaal niet op zitten is nog beter! Dat we er wel op gaan zitten is al een compromis.
Zolang er geen betrouwbare lange termijn onderzoeken zijn die aangeven hoeveel gewicht FEITELIJK teveel is, blijft het een kwestie van meningen en overwegingen.

Ik heb aan het begin van de discussie gezegd dat voor mij persoonlijk 100 kilo de absolute grens is. Daarboven ga ik op geen enkel paard zitten, daaronder ga ik het weer overwegen. Toevallig zit ik daar nu onder, maar ik stap nog niet op een paard. Ik heb mijn eigen (nog niet ingereden) 6 jarige bakbeest (grof, rondgeribt, sterke rug, sterke benen en 1.75) bij huis staan maar no way dat ik daar met dit gewicht op ga. Die gaat een vriendinnetje van 65 kilo inrijden en ik ga er pas op onder de 90 kilo. Mocht hij daar moeite mee hebben (het dier is extravert en geeft veeeeeeel aan) dan stap ik net zo snel weer af.
Daarmee neem ik uiteraard mijn eigenbelang mee in de afweging maar het welzijn van het paard staat bij mij op nummer 1. Het vervelende is alleen dat dit niet zo wordt gezien omdat ik wellicht iets ruimere marges aanhoud en elk paard individueel bekijk om te oordelen of mijn gewicht kan of niet. Als je dat doet als je slank/lichter bent is het goed, dan kan je blijkbaar de situatie beter inschatten dan wanneer je zwaarder bent.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:06

Volgens mij neem je uiteindelijk alle belangen mee, en weeg je ze af tegen elkaar.... De een laat bij twijfel het eigen belang zwaarder wegen, de ander het belang van het paard.
Mijn mening is dat het belang van het paard bij twijfel altijd zwaarder dient te wegen, omdat de ruiter degene is die de beslissingen neemt, de keuzes maakt, het heft in handen heeft... terwijl het paard niet mee kan beslissen. Ik vind de verantwoordelijkheid keuzes te maken in het belang van het paard groot, vanwege de onmacht van het paard als het gaat om keuzes maken en beslissingen nemen.
Het paard is in dat opzicht ondergeschikt aan en afhankelijk van de ruiter.