Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:31

Wat een respectloos topic. Kom hier naar aanleiding van een ander topic.

Ben zelf zo'n "dik mens" die op paard zit. Ben niet dik omdat ik zo van "vreten"houdt. Maar omdat ik ziek ben en nagenoeg niet kan sporten en wandelen zodat ik dat kleine beetje dat ik eet niet kwijt raak en ook nog eens medicatie moet slikken die hiervoor niet bevordelijk is.

Ik vindt het erg kwetsend hoe sommige mensen hier schrijven. Ik hoop echt dat die ooit ook eens wat levenservaring krijgen waardoor ze na gaan denken over bepaalde dingen.

Wat betreft gewicht op paard, mits het juiste paard is daar niks mis mee.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:32

Quellian schreef:
LinsxDot, ik zit net de foto's in jouw profiel te kijken, jij hebt het over 15kg te zwaar. Zijn dat de kilo's die JIJ teveel vindt of die teveel zijn volgens je BMI? Want volgens je BMI kan ik me heel slecht voorstellen eigenlijk.

Dat zijn dus fotos voor ik de prikpil kreeg en 15/20 kilo aan kwam hahaha toen woog ik 50 kilo

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:32

Electra63 schreef:
robeer schreef:
Daar heb ik een bontje voor. Echte wol is niet brandbaar hé. :D
Een afstappen is leuk hoor. Alleen een klein probleempje, mijn paard heeft geen houder voor het krukje dus ik kom er dan waarschijnlijk niet meer op. :=

Ik vraag me dan weer af, waarom jij er niet zonder krukje op komt?
Is je paard zo groot? Ben jij zo stijf? Of heb je last van overgewicht? :D

Paard is zo groot en ikke niet. Heb een BMI van 22 dus dat zit wel goed. Dan ook nog eens hele korte beentjes dus kinderbeugelriemen die op een van de korste gaatjes zitten. Kun je na gaan hoe hoog ik moet gaan. Ben ook niet de stijfste maar kom gewoon beenlengte tekort om erbij te kunnen. :o

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:33

LinsxDot schreef:
Hmm en toch doe ik de zelfde boodschappen en kom altijd op meer uit helaas.
En koop dan echt niks bijzonders.
Koek snoep en die ongein koop ik ook nooit.
En eet 5 dagen in de week brood 1 x soep en 1 keer brood ik eet geen fast food 1x in de maand en toch ben ik 15 kilo te zwaar

Van veel brood eten wordt je ook sneller dik. Weet niet of je veel sport? Want alleen eten en niet bewegen geeft nog steeds het resultaat aankomen in gewicht. (Uitzonderingen daar gelaten)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:33

Wilawander schreef:
Wat een respectloos topic. Kom hier naar aanleiding van een ander topic.

Ben zelf zo'n "dik mens" die op paard zit. Ben niet dik omdat ik zo van "vreten"houdt. Maar omdat ik ziek ben en nagenoeg niet kan sporten en wandelen zodat ik dat kleine beetje dat ik eet niet kwijt raak en ook nog eens medicatie moet slikken die hiervoor niet bevordelijk is.

Ik vindt het erg kwetsend hoe sommige mensen hier schrijven. Ik hoop echt dat die ooit ook eens wat levenservaring krijgen waardoor ze na gaan denken over bepaalde dingen.

Wat betreft gewicht op paard, mits het juiste paard is daar niks mis mee.

Als je alles lees worden alle aspecten hier van het dik zijn genoemd.. en wordt er niet geoordeeld over mensen die door ziekte dik zijn...

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:34

Ik fiets elke dag hele stukken ik loop 2x in de week hard en ik loop op zondag 3 uur met de hond genoeg? :o
En ik werk in de thuiszorg dus sta/ loop de hele dag
Laatst bijgewerkt door LinsxDot op 12-07-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

@wb, snap ook niet hoe hun dat doen, ja de paarden zij goed bespierd maar die rijden ook jonge paarden toch..? denk niet dat k nu mijn vriend van 102 kilo op sier kan zetten.
ookal hebben qhs korte ruggen en dat schijnt meer te kunnen dragen..

Babootje

On topic maar weer even.
Ik vind dat Rivaldo eigenlijk wel een beetje gelijk heeft, al brengt hij het niet zo tactvol. Het is algemeen bekend dat een te zware ruiter het risico op overbelastingsproblemen bij het paard verhoogt.
Ik heb ooit een echt veel te zware ruiter op een arabiertje meegemaakt die zich afvroeg waarom het beestje aldoor peesblessures had...
Het argument of je er wel of niets aan kunt doen dat je te zwaar bent vind ik een non argument. Het gaat immers om het belang van het paard en die kan er niet voor kiezen welke ruiter hij op zijn rug krijgt.
Verder vind ik dat er best een verschil is tussen iets te zware ruiters die mee kunnen zijn met de beweging van het paard en die dat niet kunnen. Ruiters / paardeneigenaren zullen hierin een verstandige keuze moeten maken die naar mijn mening in het belang van het paard moet zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:35

In die zin vind ik ook dat je de verantwoording hebt om er zo fit mogelijk op te zitten en als je overgewicht betekend dat je niet fit bent, vind ik dat wat anders dan als je stevig bent van postuur.
Een man van over de 30 jaar van pakweg 1.98m van normaal postuur weegt echt wel meer dan 100 kilo, zeker als ze een beetje bespierd zijn. Dat heeft niks met dik zijn te maken. Veel gewicht en dik zijn, zijn verschillende dingen. Een kind met overgewicht is nooit zo zwaar als een volwassene met hetzelde overgewicht.
Daarbij wil stevig zijn ook niet zeggen dat je een paard in de weg zit. Je zit een paard pas in de weg als je niet meegaat met de bewegingen, als je niet boven zijn evenwicht zit, als je in de mond trekt etc.
Kijk eens in de springsport en sgw, dan zul je zien dat er best wat corpulente personen hun paarden langdurig tot goede prestaties krijgen zonder dat die daar blessures of slijtage aan overhouden.
Het is ook een beetje sneu dat er gedacht wordt dat elk paard geen gewichtdrager is. Er zijn paarden die slecht gewicht kunnen dragen en er zijn paarden die heel goed gewicht kunnen dragen. Zit hem vooral in de lengte van de rug en de diepte van het lichaam.

Ik vind wel dat je de verantwoording hebt om goed voor je lijf te zorgen en naar je ideaal gewicht moet streven, maar ik vind niet dat je moet hongeren om maar mager te zijn.

Overigens neem ik het van mijn soms zwanger uitziende buik (door diverse ziektes). Dan ga ik door de kassa voor zwangeren en neem ik de zitplaats in openbaar vervoer voor zwangeren.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:36

Ik vind dat idd heel snel oordeelt. Niet alle 'dikkere mensen' doen dit zo bewust. Ik ken genoeg mensen met idd een eetstoornis o.i.d.
Zolang je geen 500 kg weegt (bewijze van) vind ik dat je lekker het paard op mag.
Natuurlijk zou het voor het paard nóg fijner zijn als iedereen 10 kilo weegt. Maar dit kan gewoon niet. Paarden zijn immers hartstikke sterk en niet iedereen is een dunne spriet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:38

minikatje schreef:
voor ruiters bovend e 90 kilo zou ik toch een zwaarder type paard aanraden.

Als je boven de 90 kilo weegt is een zwaarder type paard zoals een Fries al een hele foute keuze. Friezen kunnen nl lang zoveel gewicht niet dragen als bv een Fjord of een Haflinger, terwijl die toch gemiddeld 20 cm. kleiner zijn dan een Fries.

En een gewoon rijpaard moet 90 kilo imo gewoon aankunnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:38

LinsxDot schreef:
Ik eet in de ochtend magere yogert een klein bakje en 1 boterham met magere vleeswaren en in de middag 1 boterham met magere vleeswaren en 1 cracker met halva jam.
En in de avond gewoon dood normaal prakkie niet teveel gewoon 2 aardappels en 4 scheppen groente ja ik ben gek op groente :D dus snap het nog steeds niet en ben ook nooit dik geweest tot ik de prikpil kreeg

Als je wat ouder wordt dan kom je meestal wel een paar kilootjes aan, uitzonderingen daargelaten. Maar zelden heeft een volwassen vrouw (vooral vrouw, maar wellicht ook man) nog hetzelfde gewicht als in haar tienertijd.

En dik??! Kom op zeg! ;) :)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:40

Jessix schreef:
LinsxDot schreef:
Ik eet in de ochtend magere yogert een klein bakje en 1 boterham met magere vleeswaren en in de middag 1 boterham met magere vleeswaren en 1 cracker met halva jam.
En in de avond gewoon dood normaal prakkie niet teveel gewoon 2 aardappels en 4 scheppen groente ja ik ben gek op groente :D dus snap het nog steeds niet en ben ook nooit dik geweest tot ik de prikpil kreeg

Als je wat ouder wordt dan kom je meestal wel een paar kilootjes aan, uitzonderingen daargelaten. Maar zelden heeft een volwassen vrouw (vooral vrouw, maar wellicht ook man) nog hetzelfde gewicht als in haar tienertijd.

En dik??! Kom op zeg! ;) :)

Ik ben wel dik geworden hoor kan wel een vergelijk foto sturen denk dat je echt schrikt :+ en dat in een maand tijd

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:41

Lusitana schreef:
In die zin vind ik ook dat je de verantwoording hebt om er zo fit mogelijk op te zitten en als je overgewicht betekend dat je niet fit bent, vind ik dat wat anders dan als je stevig bent van postuur.
Een man van over de 30 jaar van pakweg 1.98m van normaal postuur weegt echt wel meer dan 100 kilo, zeker als ze een beetje bespierd zijn. Dat heeft niks met dik zijn te maken. Veel gewicht en dik zijn, zijn verschillende dingen. Een kind met overgewicht is nooit zo zwaar als een volwassene met hetzelde overgewicht.
Daarbij wil stevig zijn ook niet zeggen dat je een paard in de weg zit. Je zit een paard pas in de weg als je niet meegaat met de bewegingen, als je niet boven zijn evenwicht zit, als je in de mond trekt etc.
Kijk eens in de springsport en sgw, dan zul je zien dat er best wat corpulente personen hun paarden langdurig tot goede prestaties krijgen zonder dat die daar blessures of slijtage aan overhouden.
Het is ook een beetje sneu dat er gedacht wordt dat elk paard geen gewichtdrager is. Er zijn paarden die slecht gewicht kunnen dragen en er zijn paarden die heel goed gewicht kunnen dragen. Zit hem vooral in de lengte van de rug en de diepte van het lichaam.

Ik vind wel dat je de verantwoording hebt om goed voor je lijf te zorgen en naar je ideaal gewicht moet streven, maar ik vind niet dat je moet hongeren om maar mager te zijn.

Overigens neem ik het van mijn soms zwanger uitziende buik (door diverse ziektes). Dan ga ik door de kassa voor zwangeren en neem ik de zitplaats in openbaar vervoer voor zwangeren.

Helemaal mee eens Lusitana.
Isabell Werth heeft ook een behoorlijke batterij ;)

Maar echt dikke (en dan bedoel ik ECHT dikke) kinderen met teveel overgewicht vind ik wel triest. Zeker als ze proberen hun ponies de baan rond te sturen.
Van volwassenen is het hun eigen verantwoording wat ze naar binnen werken, maar voor kinderen tot pakweg een jaar of 14 vind ik dat toch grotendeels de verantwoording van de ouders.

050206051012

LinsxDot schreef:
Ik ben wel dik geworden hoor kan wel een vergelijk foto sturen denk dat je echt schrikt :+ en dat in een maand tijd

In een maand? :wow: Waarom ga je niet langs een diëtist?
Ik ben in een half jaar 8kg aangekomen door medicijngebruik en heb daarin ook begeleiding gekregen van een diëtiste, want ik was als de dood om 30kg aan te komen (zoals ze me verteld hadden wat vaker gebeurt).

050206051012

nadita schreef:
Van volwassenen is het hun eigen verantwoording wat ze naar binnen werken, maar voor kinderen tot pakweg een jaar of 14 vind ik dat toch grotendeels de verantwoording van de ouders.

En dan vind ik dat de ouders hun ogen uit de kop mogen schamen, eerlijk waar!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:42

Ja in een maand ja en vraag me af of het van de prikpil komt want sinds ik daarmee begon ben ik echt dik geworden en voel me zo echt niet lekker zal ff foto zoeken ter vergelijking.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:43

Wranglerbutt, ik vind het eigenlijk niet zo ver gezocht. Bij ons ligt vaak in de bak een pluk hooi als het ff gewaait heeft. Maar ik heb het ook voornamelijk over buitenrijden. als ik over een weiland rij waar het net is gemaait, ligt er hooi. Buiten is je paard altijd drukker en kan er altijd iets gebeuren. Moet er niet aan denken als je lelijk valt, op een droge ondergrond, met een sigaret in je hand...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:44

Citaat:
Mijn vriend is 31, is inderdaad 1.98m en weegt nog net geen 84kg, volkomen normaal postuur.
Met 100kg zou hij echt wel kwabben hebben.

Ieder postuur is toch weer anders. Een goeie vriend van me is 2.10 en weegt 135 kilo, maar daar zit ook weinig vet aan. Die is wel heel gespierd en breed, echt zo'n vent die je liever niet in een donker steegje tegenkomt ;) Maar stiekem is hij wel lief hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:46

mijn vriend woog ook 110 en is 1.80 ;) hij woog zoveel toen hij elke dag nog naar de sportschool ging om aan krachttraining te doen ;) hij is dan ook (lekker) breed :P en absoluut niet dik!!
ondertussen wil hij heel graag op mijn quarter maar die vind ik te onbespierd nog.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:48

VivaLaVida schreef:
mijn vriend woog ook 110 en is 1.80 ;) hij woog zoveel toen hij elke dag nog naar de sportschool ging om aan krachttraining te doen ;) hij is dan ook (lekker) breed :P en absoluut niet dik!!
ondertussen wil hij heel graag op mijn quarter maar die vind ik te onbespierd nog.

Quarters zijn sterke paarden. Die vent die wereldkampioen werd (of waar was het ook) die Amerikaan, dat vond ik ook niet echt een mooie combi om naar te kijken. Een te dikke kerel op zo'n paardje. Want ondanks dat ze sterk zijn, zijn ze veelal wel vrij klein.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:51

Quellian schreef:
Lusitana schreef:
Ik hoop altijd dat ze as in hun ogen krijgen. Een sporter rookt niet. Paardrijden is een sport.

Een goed sporter heeft ook geen enorm overgewicht.
Ik heb nog nooit gehoopt dat ze een stuk chips in hun oog zouden krijgen. Beetje vreemde manier van denken.

Lusitana schreef:
Een man van over de 30 jaar van pakweg 1.98m van normaal postuur weegt echt wel meer dan 100 kilo, zeker als ze een beetje bespierd zijn. Dat heeft niks met dik zijn te maken.

Mijn vriend is 31, is inderdaad 1.98m en weegt nog net geen 84kg, volkomen normaal postuur.
Met 100kg zou hij echt wel kwabben hebben.

Ik zeg daaronder heel duidelijk:In die zin vind ik ook dat je de verantwoording hebt om er zo fit mogelijk op te zitten en als je overgewicht betekend dat je niet fit bent, vind ik dat wat anders dan als je stevig bent van postuur.
Een ENORM overgewicht houd meestal wel in dat zo iemand niet fit is.
Als iemand chips zit te eten op zijn paard, dan hoop ik idd ook dat ze die in hun ogen krijgen. Het ging over roken TE PAARD. ;)

Een vriend is natuurlijk geen voorbeeld voor een hele mannenbevolking....
Waar het om gaat is dat zwaar gewicht heus niet altijd hetzelfde is als overgewicht. Sterker nog, 10-20 kilo overgewicht kan ook nog netjes verdeeld zitten en is wat anders dan bv alleen een veel te dikke kont en buik die idd in de weg kúnnen zitten.
Overgewicht is niet meteen hetzelfde als enorm te dik zijn.

Mee eens met iemand die medelijden heeft met te dikke kinderen. Dikke kinderen is vrij vaak het gevolg van verwennen door ouders op de verkeerde manier en te weinig bewegen. Dit is iets dat aandacht verdiend, maar los staat van paardrijden. Je zou kunnen denken, dan doen ze in elk geval nog wát.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:00

vanitymay schreef:
Ik ben veelste dik en ga rustig op een paard zitten als ik daar zin in heb, ongeacht wat de boktmeute daar van vind! Boeien...

Mens, je zou er over na moeten denken wat dat arme paard er van vindt, je moet je schamen.........

Feit is dat het er niet toe doet hoe je te dik bent geworden, je moet dan gewoon niet op een paard klimmen. En wat te dik is, weet iedereen voor zichzelf wel, diep in z'n hart.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:11

joenohoe schreef:
Jesjepaarden schreef:
(heb alleen de eerste pagina gelezen)
Er zijn meer redenen waarom mensen te dik zijn, ik woon bij mijn vader thuis, en bijna altijd eten we vet, omdat hij nooit zin heeft om te koken, en ik werk gewoon heel veel. ten tweede, ik heb een aanleg om dik te zijn, geweldig, om zoon post te schrijven, terwijl je weet dat er ook mensen zijn die het lezen, die er niets aan kunnen doen enzoo. en buiten dat, ik ben beter(naar eigen zeggen van instructrice) dan al die magere sprietjes uit mn les. Dus.

Aanleg om dik te zijn, echt niet ! Je zegt het zelf al, je eet bijna altijd vet, dus doe daar dan wat aan.

Ik heb ook "aanleg om aan te komen" maar weeg nu ook 68 kilo na .....Ik vind aanleg niet echt een reden om eerlijk te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:30

Ah, wat fijn dat er weer iemand liever op staande voet "dikke" mensen van hun paard wil smijten. Doen we dan ook alle mannen onmiddellijk weg? Want die wegen ook makkelijk 90 :+
Ik ben zwaarder dan de gemiddelde mens ja. Ik weeg rond de 85 à 90 kilo. Maar rij ik slecht? Nee! Verre van. Ik heb een eigen paard met een slechte rug. Dank zij rij ik hem mooi dressuurmatig, en raar maar waar, zijn rug is niet meer zo doorgezakt en hij begint mooie rugspieren te krijgen.

Oh ja, ik vergeet het bijna, in jouw begin post staat er dat dikke mensen niet goed kunnen rijden, dus sorry, het is dus onmogelijk dat ik goed kan rijden.

Edit: Ik ben niet dik van de medicatie. Ik sport 4 uur per dag (ik werk niet, lekker handig) ik ga bij een diëtiste en toch val ik niet af. Het is erfelijk, waarschijnlijk heb ik een vertraagde schildklier of zo. Maar ja, volgens jou moet het wel mogelijk zijn, dus zeg me eens wat ik nog meer kan doen? Als ik minder eet dan ik nu eet val ik flauw, lekker handig :D Als ik meer sport krijg ik knieontstekingen, ook lekker handig. Zeg eens, als jij het toch zo goed weet, wat is de oplossing?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt