Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:06

wanneer een nieuwe oefening zal er meer aanleuning zijn van uit het paard, omdat het paard simpel weeg meer steun en begeleiding vraagt van de ruiter, als er een nieuwe ofening gereden word zal je als ruiter het paard ook wat lager instellen om het balans beter te behouden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:44

Welke hulpen hebben wij eigenlijk tot onze beschikking, en wat doen zij?

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:59

Interessant topic, heb niet alles gelezen maar ga het vanaf nu bijhouden.
Ik ga verder nog even niets inhoudelijk zeggen daar ik niet alles heb gelezen.
Ik train zelf bij Pedro d'Almeida een leerling van Oliveira.

Ingrid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:01

Professor schreef:
Welke hulpen hebben wij eigenlijk tot onze beschikking, en wat doen zij?

gaan we het nu over de 5 hulpen hebben?
die beschreven staan in het roode boekje?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:03

Ja, leuk!!!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:17

1e teugelwerking: de hand wordt naar rechts en naar voren gebracht met een licht vermeerderde spanning op de teugel. Paard komt in stelling naar rechts. De rechterschouder van het paard wordt meer belast. Rechterbeen geeft druk en paard gaat de wending in naar rechts.

2e teugelwerking: de hand wordt naar rechts en naar achteren gebracht met een vermeerderde spanning op de teugel. Paard komt in stelling naar rechts. De rechterschouder van het paard wordt meer belast. Rechterbeen geeft druk. Het paard zal naar rechts wenden, schouder gaat naar rechtsachter, achterhand naar links voor. zie pijlen in plaatje.

3e teugelwerking: de hand wordt naar links en naar voren gebracht met een licht vermeerderde spanning op de teugel. Paard komt in stelling naar rechts. De linkerschouder van het paard wordt meer belast. Het linkerbeen geeft druk. Het paard zal naar links voren gaan.

4e teugelwerking: De hand wordt naar links en naar achteren gebracht, maar nooit over de hals/schoft heen met vermeerderde spanning op de teugel. Paard komt in stelling naar rechts. De linkerschouder van het paard wordt meer belast. Het linkerbeen geeft druk. Het paard zal wenden met de schouder naar links en achterhand naar rechts.

5e teugelwerking: de hand wordt naar links en naar achteren gebracht richting de linkerheup van het paard, niet over de hals met vermeerderde spanning op de teugel. Paard komt in stelling naar rechts. De linkerschouder van het paard wordt meer belast. Beide benen geven druk. Het paard zal naar links voren gaan

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:52

jeetje wat gaat het snel, ik krijg nauwelijks meer de kans om bij te lezen laat staan te reageren :D

nog over de aanleuning: mijn paard miste duidelijk de verbinding en de aanleuning bij het trainen vlgs de AR (want daar ging het topic ook nog over dus ik kom daar nog even op terug). hij ging zwabberen, zijn achterbenen gingen niet meer krachtig onder de massa, maar gingen juist achteruit werken.

toen ik hem weer op trens ging rijden en op de klassieke manier (ik heb hem namelijk een half jaar AR gereden en daarvoor en daarna weer klassiek) was hij erg blij met de ondersteuning, sturing en begrenzing. binnen twee weken zaten we dan ook weer op ons oude niveau, dat we geheel kwijtgeraakt waren door onder andere het gebrek aan aanleuning.

hij vindt het zelfs prettig bijvoorbeeld als ie afgeleid wordt of als er iets gebeurt dat ie spannend vindt, dat ik hem via het bit iets meer ondersteun. dan vertel je hem als het ware, dat je er voor hem bent.

door het gewicht van de aanleuning, merk je of je paard ergens nog moeite mee heeft of niet.

edit, oa voor Murphy: ik was niet vastgelopen in de KR dat ik AR ging uitproberen. ik was door mijn instructeur die kant op gewezen omdat ik zo'n interesse had in werk aan de hand en dat ook zelf al deed alleen dan op de Iberischklassieke wijze (Hinrichs enz), maar hij vond het rijden op die manier niet ok - hij had me ook gezegd waarom. Ik was eigenwijs en wilde het voor mezelf uitzoeken. :D nou en nu weet ik precies waarom ik er niet achter kan staan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:13

Ik zat dus weer een hele andere kant op te denken bij 'de vijf hulpen'.

Ik dacht niet aan een rood boekje want daar heb...... Eh.... Die heb ik volgens mij wel gehad???? Of niet??? Naja, daar dacht ik dus niet aan.

Ik dacht aan stem, zit, hand, been en..... ???? Je hele lichaam???

Die vijf van Moll liggen in ieder geval meer voor de hand.

Mis alleen het plaatje Moll.... Haha! Plak die er ook eens bij als je wilt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:15

Zooist schreef:
Ik zat dus weer een hele andere kant op te denken bij 'de vijf hulpen'.

Ik dacht niet aan een rood boekje want daar heb...... Eh.... Die heb ik volgens mij wel gehad???? Of niet??? Naja, daar dacht ik dus niet aan.

Ik dacht aan stem, zit, hand, been en..... ???? Je hele lichaam???

Die vijf van Moll liggen in ieder geval meer voor de hand.

Mis alleen het plaatje Moll.... Haha! Plak die er ook eens bij als je wilt?

jij zit die kan op te denken dat, ik achteraf pas deedt, dit zijn de 5 teugel hulpen, maar werd daar omgevraagt hmmmmmmm.

de plaatjes ja ja das goeie ff zoeken

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:19

Afbeelding
Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:09

Boeiende discussie. Moll heel erg bedankt voor je heldere input.
Ik ga weer meelezen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:11

Grappig om de dingen die je in de praktijk geheel onbewust toepast of ziet gebeuren, terug te zien op zo'n schematische manier. Handig!

Wanneer gebruik je de 2e teugelwerking? Naar mijn idee is dat zo'n beetje het voorbeeld van een wending rijden op je binnenteugel (ipv buiten) waarmee het paard krom trekt en naar buiten weg valt?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:56

ligt de teugelwerking die je kiest ook niet aan de africhtingsgraad van het paard? in het begin kun je bijna niet voorkomen dat je 'duidelijker' moet zijn bij wendingen en gebruik je een andere teugelwerking dan bij een paard dat al veel verder afgericht is.

het doel van de teugelwerking verschuift dus in de loop van de africhting. eerst is hij nog zeer duidelijk gericht op (even heel kort door de bocht) richting geven en daarna steeds meer richting het achterbeen en dus verzameling.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:14

leerzaam topic !! Moll mag ik je vragen uit welk boek de prenten zijn ? Rode boekje ??
Woodstock gefeliciteerd dat je bent aangenomen bij Anja Beran als working student, jee wat gaaf, wanneer ga je ?
De hulpen die we tot onze beschikking hebben, zit, been, teugel, dat is waarschijnlijk te simpel, ben benieuwd

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:50

Interessant topic!
Ga dit ook eens volgen...rij dan wel geen wedstrijden meer en ook geen jonge paarden maar het is altijd goed om bij te leren en wie weet wat de toekomst brengt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:02

quadripes schreef:
ligt de teugelwerking die je kiest ook niet aan de africhtingsgraad van het paard? in het begin kun je bijna niet voorkomen dat je 'duidelijker' moet zijn bij wendingen en gebruik je een andere teugelwerking dan bij een paard dat al veel verder afgericht is.

het doel van de teugelwerking verschuift dus in de loop van de africhting. eerst is hij nog zeer duidelijk gericht op (even heel kort door de bocht) richting geven en daarna steeds meer richting het achterbeen en dus verzameling.

denk niet dat er een andere teugelwerking is, denk dat de hulpen groter zijn om het paard de hulpen aan te leren.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:05

Garny, die prenten zijn inderdaad uit het rode boekje. Heb dat boekje hier ook liggen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:12

Afbeelding

Het was even zoeken....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:55

Nu iets over de teugelwerkingen, deze veranderen geheel niet in de africhting alleen worden zij heel heel klein gegeven.
De 1e en 3e teugelwerking gebruikt men bij het aanspringen in galop, SB,SV, Renvers, Travers en Appuyeren, alleen niet zo groot als getekend is.
Dit is mij geleerd door diegene die deze in de handleiding geplaatst heeft.
Daar heb ik nog direkt les van gehad tja oude knar nietwaar.
Men kan deze hulpen na believen combineren.
De 1e teugelwerking noemt men in Duitsland Öffnen, de 3e teugelwerking in het Duits Schließen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:59

zo heb ik het ook geleerd plus dat dezen ook nut kunnen hebben bij een paard dat op de binnenschouder valt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:08

ok, ik zat even op een ander spoor! Nu is het me ook duidelijk.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:16

dank je voor je moeite zooist

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:26

Er is trouwens nog een 6e teugelhulp, die schakelt de achterhand uit.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:27

nou die ken ik in de verste verte niet

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:33

eerder was het voor mij niet gedaan om aan de voorkant te zitten en kende ik enkel de halve ophouding en hele ophouding voor de verzameling of het veranderen van tempi

Nu gebruik ik zoveel meer en het word er allemaal zo veel fijner en gemakkelijker van voor paard en mij , ik ben dr zo gelukkig mee , ik hoef nu geen weesgroetje te maken om te hopen dat me paard ( met name de pony ) bij me blijf , t ) nu ben ik het allemaal voor omdat het dier de energie kwijt kan terwijl ik dat kader , hij word ruimer.
Eerder hoopte ik dat hij onder mijn zit bleef nu kader ik hem met de halve ophouding en dat werkt zo mooi , ik stel de paarden dieper in als iets moeilijk word of als ik tempi ga rijden dat maakt het allemaal zo veel mooier.
Je hebt het maar over een fractie maar het levert zoveel harmonie op de aanleuning blijft licht.
ga ik verruimen en dan bij het terugkomen balanceer ik de paarden direct uit en de overgang in tempi wederom is lang zo moeilijk niet en blijft mooi van aanleuning en ik heb controle.nou jah zo kan ik natuurlijk eeuwen doorgaan net als jullie dat allemaal zouden kunnen

en een lol dat we hebben nu het is allemaal zo moeilijk niet meer maar interresant en alles staat open om dingen uit te proberen om te zien wat werkt en niet werkt heerlijk echt ik ben zo blij dat ik op deze weg terecht ben gekomen.En dat het topic ook net met die verandering zo zijn ontstaan heeft gekregen waarschijnlijk als gevolg daarvan , nu goed weer ontopic