Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:13

Citaat:
En dat is nou ook precies waar dit topic om draait. Hengst of niet, bijdehand of niet, dat is geen excuus. Als jouw paard niet luistert ligt dat niet aan dat ie een hengst is, maar dat jij geen voldoende leiderschap toont. Zoek de oorzaak bij jezelf ipv bij het paard.

dus uit dit maak jij op ik geen leider ben lol :D
nodig ik je bij deze uit kom een paar dagen kennis maken !!!
lol kan ik ook eens een dagje lachen *\o/*

p.s ik en mijn stinkey twee handen op een buik......... :j

Amiigo

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:08

Haha moet wel lachen om sommige posts :))

Hier krijgt mijn knol ook een schup of hijs als het nodig is.
Van de week ging hij nog dood leuk aan zun halster hangen, doei touw :wave:
Toen kreeg hij wel ff een schup hoor, zomaar gaan hangen?
Of als hij de trailer niet op wil omdat hij niet weg wil van huis terwijl hij op wedstrijd ofzo er wel goed oploopt?
Hopaaaa zweep erover en hij loopt er zo in, brokjes liggen al klaar.
Hij heeft dit heel lang gehat van dat hij niet in de trailer wil, naar een mens gedaan die hem trailermak zou maken en toen deed hij het een paar maanden weer.
Soms heeft hij nog een terugval om te kijken hoever hij kan gaan, maar dat is meteen weer over na een tik ofzo ;)

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:27

Maar op sommige momenten is het gewoon aanstellerij van het paard zelf. Dat merk ik bij mijn paard ook, hij heeft soms van die momenten dat hij alles eng vindt in het bos, maar als ik dan hetzelfde paadje loop met lange teugel zodat hij af en toe een hap gras kan pakken kijkt hij nérgens meer naar. Dan kan er bij wijze van spreken een bom naast hem neervallen zonder dat hij opkijkt. En dan moet ik mijn zweep & spoortjes wel eens gebruiken ja, en dan gaat het er soms best agressief aan toe omdat hij dan blijft volhouden dat dat blaadje zó eng is. Maarja als ik hem dan zijn zin geef gaat hij de volgende keer net zo vrolijk door met dat gedrag. Dan kan ik hem toch beter een keertje aanpakken?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:34

Koningss schreef:
Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Hier gaat het topic over! Niet of je dan genoeg respect het onderling.
En ik heb het in mijn vorige posts alleen over situaties die ik naast m'n paard tegenkom. Als ik rij wil ik haar ook wel eens iets strenger door vragen, dit maakt het op dat moment moeilijker, maar ik hoop dat ze daar beter van gaat lopen. Gebeurt dit niet heb ik wat geleerd en zoek ik de volgende keer naar een andere oplossing. Maar zal mij niet meer uit frustratie een paard zien straffen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:40

frangelica schreef:
dus uit dit maak jij op ik geen leider ben lol :D
nodig ik je bij deze uit kom een paar dagen kennis maken !!!
lol kan ik ook eens een dagje lachen *\o/*

p.s ik en mijn stinkey twee handen op een buik......... :j

Ja, uit jouw post waarin je zelf zegt dat hij niet luistert, maar ja, hij is nu eenmaal hengst, kan ik dat opmaken. Een hengst is nog steeds een paard en moet net als alle andere paarden gewoon luisteren. en ik heb al menig paard opgevoed, inclusief hengsten, dus ik weet waar ik over praat.

Jouw reactie op mijn post bevestigt het alleen maar. "je moet even kennis komen maken, kan ik ook eens lachen". Juist, jij hebt zo'n bijzonder dier waar alleen jij mee kan werken? Ik zou zeggen, kom eens hier langs om te zien hoe een goed opgevoede hengst zich gedraagt waar je niet speciaal voor hoeft te zijn om mee aan de slag te gaan.

Dit is weer een typisch voorbeeld van "ja maar hij". En dat zijn precies de gevallen waar het mis gaat omdat mensen of niet ingrijpen omdat hij nu eenmaal zo is, en wanneer ze dan ingrijpen dit veel te grof doen omdat er een bonk frustratie achter zit. Mensen gaan zich dan afvragen waarom zij
nou weer zon moeilijk paard hebben, in plaats van naar zichzelf te kijken.

Ik moet ook mijn paard wel eens corrigeren, maar ik laat me niet opnaaien door mijn paard. Rijden en corrigeren doe je met gevoel, niet gevoelens. Dus corrigeren ja, frustraties botvieren op je paard nee.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:48

Citaat:
een bonk frustratie achter zit. Mensen gaan zich dan afvragen waarom zij
nou weer zon moeilijk paard hebben, in plaats van naar zichzelf te kijken

juist heerlijk dat hij af en toe mij weer op de proef stelt wat ik al eerder zei.......als er niks in zou zitten.....dan zou ik hem snel beu zijn.....dus wel goed lezen.
en ja jou hengst dekt ook natuurlijk....nee dacht ik al......ik rij dus gewoon met merrie buiten met hem met de merrie op halfe meter afstand dus....dan is er niks aan de hand.
maar het is wel op zeker zijn karakter. maar ja jij kent mijn paard natuurlijk beter dan ikzelf :j

leuk voorbeeld dat ik mijn paard niet uit frustratie straf......foto shoot loonse drunense duinen..in de morgen wilde hij de trailer niet op...ben er ff voor gaan staan meter ervandaan diepe zucht van 1 min plus/min daarna zo hup de trailer in......ik was nerveus (waarom mag joost weten) hij reageerd daarop....hij heeft de hele morgen lopen vervelen.....toen heb ik mezelf eens goed en duidelijk toegesproken dat ik eens op moet houden......want je maakt geronimo gek........toevallig heb ik het erover gehad op de terug weg....

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:42

Beter een keer goed doorkomen en dan weer op een diervriendelijke manier dan 100 keer zagen en schoppen en weet ik veel wat allemaal ; )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:56

OOk ik ben streng, als een paard me bijt krijgt ie een klap van me. Vroeger toen mijn arabier nog hengst was en zwaar puberaal was (2 jaar oud) wilde hij me flink hard gaan bijten met wit weggedraaide ogen, nou ik heb m ff lekker met de zweep tegen de zijkant van zijn mond gemept en het is over, nooit heeft hij me meer gebeten, ook nu niet nu hij 14 jaar oud is en is een hele lieve en makkelijke paard.

ff keel opzetten als hij iets doet wat niet mag is voldoende, het is een slimme paard.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 06:19

Met een zweep op z'n hoofd slaan, vind ik iets te vergaan. Maar kan het in zo'n situatie op zich begrijpen, je eigen veiligheid gaat op dat moment voor.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 06:33

Ik rij ook niet altijd volgens het boekje hoor :D
Als meneer niet wil luisteren dan kan hij wel een tik verwachten.
Maar hij heeft wel snel door dat ik 1 keer streng ben en als hij luistert direct weer zacht word
dus het is niet dat ik hard blijf. :)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:28

ik werd vorige week ook flink kwaad op mijn arabiertje!

ik reed 'n buitenrit op 'n lang zandpad.
Daar stonden altijd palen, maar die hebben ze eruit gehaald en zand in de holen gedaan.
Ik reed in 't midden van 't pad maar hij ging te dicht naar waar die palen stonden.
Ik stuurde terug en hij luisterde niet en deed vervelend. Ik was bang dat hij in zo'n gat zou trappen en schrok, vooral omdat hij niet luisterde toen ik 'm terug stuurde. Ik gaf 'm een klap met m'n zweep en toen liep hij zowat de bossen in, Maar daar stonden ook bomen waar we tegenaan konden botsen of ik mijn benen aan kan openhalen als hij er te dicht langsaf gaat! Ik tikken geven met die zweep op zijn hals, maar hij reageerde daar alleen vervelend op ( maakte 't erger ) dus toen gaf ik hem ook 'n tik met mijn zweep tussen z'n oren. Hij stoppen/stilstaan en een hoge nek.

rrrrr... soms kunnen ze zo stom doen, en je wilt niet dat ze zichzelf bezeren! als ze nou gewoon luisteren... :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:26

Yviertje schreef:
Met een zweep op z'n hoofd slaan, vind ik iets te vergaan. Maar kan het in zo'n situatie op zich begrijpen, je eigen veiligheid gaat op dat moment voor.

Ik sloeg niet op zijn hoofd, aub lezen :D , maar aan de zijkant van zijn mond zodat hij meteen begrijpt waar het om gaat, het was een springzweep, Ja mijn veiligheid gaat voor en het hoort bij de opvoeding, je kan beter in 1 x gelijk duidelijk zijn dan 100 klapjes geven als hij het 100 x blijft proberen. Kom nou zeg, hij was groter en sterker dan ik en met tanden en hoeven, dus je kan maar beter niet bang zijn en soft doen, gewoon meteen afleren en corrigeren. Hengsten is geen speelgoed hoor.

En altijd veel plezier met hem gehad en nu nog, een hele lieve erge aanhankelijke knuffelige arabier en super betrouwbaar, je moet gewoon eerlijk en duidelijk zijn naar paarden toe, dan snappen ze het en neemt het je niets kwalijk en is het je grootste vriend. Kijk maar naar hoe de paarden onderling met elkaar omgaan en opvoeden, dus ze snappen het en vinden het oke.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:36

Je raakte hem toch ergens OP zn hoofd? Maar daar gaat het om en de rest is duidelijk volgens mij.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:34

Tsja, lees mijn onderschrift maar eens. Is duidelijk genoeg... :)
Altijd naar jezelf kijken als er wat gebeurd waar je niet blij/tevreden/eens etc. mee bent. ;)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:38

khalid, dat vind ik echt een rare reactie. Paard begrijpt totaal niet wat de bedoeling is van jouw gemep, en natuurlijk schiet hij dan weg de bossen in of verzet hij zich er tegen. Het gaat er bij mij echt niet in dat er geen andere oplossing was in jouw situatie.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:18

_Amigo schreef:
Haha moet wel lachen om sommige posts :))

Hier krijgt mijn knol ook een schup of hijs als het nodig is.
Van de week ging hij nog dood leuk aan zun halster hangen, doei touw :wave:
Toen kreeg hij wel ff een schup hoor, zomaar gaan hangen?
Of als hij de trailer niet op wil omdat hij niet weg wil van huis terwijl hij op wedstrijd ofzo er wel goed oploopt?
Hopaaaa zweep erover en hij loopt er zo in, brokjes liggen al klaar.
Hij heeft dit heel lang gehat van dat hij niet in de trailer wil, naar een mens gedaan die hem trailermak zou maken en toen deed hij het een paar maanden weer.
Soms heeft hij nog een terugval om te kijken hoever hij kan gaan, maar dat is meteen weer over na een tik ofzo ;)

zo bevestig je dus alleen maar dat de trailer geen leuke plek is..corrigeren van n paard dat bijt oke maar dit.. Bah

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:46

Mijn paardje houdt ook niet zo van trailers als we weggaan van stal. Hij heeft een beetje claustrofobie denk ik haha. Maarja hij is niet de enige.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:57

alle paarden zijn tot op zekere hoogte claustrofobisch ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:02

echt.. wat 'n paardenmensen hier. 'n paard corrigeren omdat het bijt ja, daar ben ik het mee eens maar wat ik hier allemaal lees..
paard schoppen/slaan omdat het de trailer niet inwil?
paard schoppen omdat het ging hangen aan een touw?
paard slaan op z'n hoofd?
Paard slaan/schoppen omdat het niet doet/snapt wat jij wil?
paard slaan/schoppen omdat de ruiter/amazone gefrustreerd is?

:r

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:05

Helemaal mee eens Illusion! Walgelijk :n

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:33

frangelica schreef:
juist heerlijk dat hij af en toe mij weer op de proef stelt wat ik al eerder zei.......als er niks in zou zitten.....dan zou ik hem snel beu zijn.....dus wel goed lezen.
en ja jou hengst dekt ook natuurlijk....nee dacht ik al......ik rij dus gewoon met merrie buiten met hem met de merrie op halfe meter afstand dus....dan is er niks aan de hand.
maar het is wel op zeker zijn karakter. maar ja jij kent mijn paard natuurlijk beter dan ikzelf :j

"Ja maar hij is hengst", "ja maar hij is een dekkende hengst", etc. etc. Het is nog steeds een paard. Juist doordat (dekkende) hengsten als een of andere aparte diersoort worden gezien, hebben hengsten een reputatie gekregen. Gewoon normaal met die dieren omgaan, dan is er niets aan de hand. Er zijn veel minder "speciale" gevallen als dat er ruiters zijn die denken dat ze een "speciaal geval" hebben.

Citaat:
leuk voorbeeld dat ik mijn paard niet uit frustratie straf......foto shoot loonse drunense duinen..in de morgen wilde hij de trailer niet op...ben er ff voor gaan staan meter ervandaan diepe zucht van 1 min plus/min daarna zo hup de trailer in......ik was nerveus (waarom mag joost weten) hij reageerd daarop....hij heeft de hele morgen lopen vervelen.....toen heb ik mezelf eens goed en duidelijk toegesproken dat ik eens op moet houden......want je maakt geronimo gek........toevallig heb ik het erover gehad op de terug weg....

Laat ik even duidelijk maken dat die laatste zinnen van mijn bericht niet specifiek naar jou gericht waren. Ik kan vanaf mijn pc niet zien of jij uit frustratie straft. Jouw voorbeeld vind ik wel een goed voorbeeld namelijk. In dit geval heb je het (vind ik) goed opgelost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:00

Illusion schreef:
echt.. wat 'n paardenmensen hier. 'n paard corrigeren omdat het bijt ja, daar ben ik het mee eens maar wat ik hier allemaal lees..

Idd, de fun zou er bij mij vlug vanaf zijn als ik mij alleen slaand en schoppend tussen paarden zou kunnen bewegen.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:28

Illusion schreef:
zo bevestig je dus alleen maar dat de trailer geen leuke plek is..corrigeren van n paard dat bijt oke maar dit.. Bah

Inderdaad!
Kwestie van trainen en geduld... heeel veel geduld.
Ik betrap mezelf er ook weleens op dat m'n geduld op raakt.
Tja.. toch maar ff langer wachten dan. ;)

Onze paardjes lopen allemaal de trailer op zonder zweep of snoep.
Onze (dek)hengst krijg zn halstertouw achter zn nek gelegd en loopt zo de trailer in.
Met Dolly loop ik gewoon zonder spanning op het touw de trailer in.
Digger heeft wat stimulans nodig, dus bij haar loop ik links achter haar aan. En in mijn energie stapt ze zo de trailer in.
Mexx en Roos verdienen nog wat training. (Zonder druk)
En Raz'r zou ik niet weten.

Zo kan het dus ook. :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:36

Illusion schreef:

Stttt zeg dat nou niet, het gaat er nou juist over dat je wel eens buiten het boekje gaat, dat is toch normaal?

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:41

Zit me niet te plagen Concetto!! :P