Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:31

licht er wel aan wat voor paard het is.

iemand van 70 kg op een shetlander vind ik een no go.
70 kg op een haflinger is toch een ander verhaal?

X_alina_X het gaat toch om je paard,en niet om hoe zielig het is als je lang/zwaar bent en je daarom niet kan rijden?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:20

Tammy_ schreef:
ik denk dat het gewicht wat een pony/paard kan dragen niet voor ieder paard vast hoeft te liggen op een bepaald aantal kilo's, eerder aan de lengte/lichaamsbouw/gezondheid van het paard.
zo zie ik op een shet liever geen kinderen van 1.60 die 50 kilo wegen. En zo wil ik op mijn slanke E-pony ook niemand die zwaarder is dan 70 kilo. Het paard van mijn tante zou wel iemand kunnen dragen van een kilo of 80-85.
mensen die over de 100 kilo wegen zouden geen paard moeten rijden, want hoe je het ook wendt of keert, meer dan 100 kilo is voor niemand een gezond richt gewicht. en een beetje gewicht opofferen voor je favoriete bezigheid is geen echte kwelling zou ik denken.

Sorry hoor maar dat is echt een rotopmerking.
Ikzelf ben 1 van de personen die vroeger heel erg overgewicht is geweest ben 25 kg afgevallen. Het is een hele kwelling om aftevallen. En soms hebben mensen ziektes zoals ik had die het tegenhielden. Ik was 85 kg en ik trainde 2x per dag en zat op een dieeet en kon het er niet afkrijgen.

Ik begrijp dat het niet goed voor het paard is (sommigen dan) maar ik heb hier in amerika voorbeelden gezien dat het ontzettend goed wel kan. en wij hebben hier paarden staan die het al heel lang doen en nooit hoeven wij dierenartsen voor blessures gaan halen.

En op deze manier zou je ook kunnen zerggen dat mensen met een beperking ook niet konden rijden want zij zitten vaak ook sl.echt op een paard, hebben geen balans, dit zou dan ook schadelijk voor het paard zijn.

Ja niet alle paarden kunnen dit aan maar er zijn bepaalde rassen die rauw zijn, die heel veel aan kunnen. kijk naar arabieren, quarter horses en koudbloed paarden

Sorry voor de toon maar ik vond dat gewoon een rotopmerking

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 01:36

Kan me voorstellen dat het hard overkomt, maar het gaat in dit geval niet over de mens en zijn of haar persoonlijke situatie en reden van overgewicht. Ik ga er van uit dat niemand daar tenslotte voor kiest.

Maar wat de reden ook mag zijn ik vind het nog geen excuus om op een paard te gaan zitten. Het excuus dat andere mensen het ook doen, gaat voor mij ook niet op. Er zullen zat paarden zijn die probleemloos oud worden met een te zware ruiter, maar er zijn ook zat mensen die probleemloos oud worden met het roken van 3 pakjes sigaretten per dag. Daarom is het nog steeds wel beter om niet te roken.

Grappig trouwens om Amerika aan te halen. Ik heb hier thuis vele brochures liggen van ruitervakanties of trektochten te paard en Amerika hanteert inderdaad het zwaarste maximaal gewicht.

Hoe zou dat komen? Omdat de paarden in Amerika zoveel sterker zijn of omdat de gemiddelde mens daar gewoon zwaarder is?

Nogmaals zijn we nou paardenvrienden enkel om onszelf te plezieren?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 02:00

Jessix schreef:
Kan me voorstellen dat het hard overkomt, maar het gaat in dit geval niet over de mens en zijn of haar persoonlijke situatie en reden van overgewicht. Ik ga er van uit dat niemand daar tenslotte voor kiest.

Maar wat de reden ook mag zijn ik vind het nog geen excuus om op een paard te gaan zitten. Het excuus dat andere mensen het ook doen, gaat voor mij ook niet op. Er zullen zat paarden zijn die probleemloos oud worden met een te zware ruiter, maar er zijn ook zat mensen die probleemloos oud worden met het roken van 3 pakjes sigaretten per dag. Daarom is het nog steeds wel beter om niet te roken.

Grappig trouwens om Amerika aan te halen. Ik heb hier thuis vele brochures liggen van ruitervakanties of trektochten te paard en Amerika hanteert inderdaad het zwaarste maximaal gewicht.

Hoe zou dat komen? Omdat de paarden in Amerika zoveel sterker zijn of omdat de gemiddelde mens daar gewoon zwaarder is?

Nogmaals zijn we nou paardenvrienden enkel om onszelf te plezieren?

Ik heb hier in amerika veel trektochten bedrijven gezien. en meestal worden hier een combinatie van een Trekpaard met een muilezel gefokt voor de mensen om op te rijden. Deze paarden zijn veel meer geschikt voor zwaardere mensen en zwaarder werk. Ik heb hier een trekpaard merrie staan die vroeger voor die fok gebruikt is. Voor de lichtere mensen en de Begeleiders worden veel quarter horses en brumbies gebruikt

Wij gebruiken deze merrie ook voor les aan de longe voor zwaardere mensen

* Ik werk op een Academie voor fitness en Weightloss, en coordineer hier de Equine Therapie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 04:13

kim18a schreef:
Als de ruiter in balans zit, is er niks aan de hand.
Zodra die ruiter veel gaat hobbelen en schuiven en doen.
Lijkt het me niet zo'n goed plan.

Zou je misschien eerst het topic willen lezen en daarna je eigen topic willen openen over het belang van ruitervaardigheid en een goede zit? Bedankt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 04:30

Snoevie schreef:
mee eens hoor!
maar dan zou eigenlijk niemand moeten paardrijden,als je het zo stelt.
want een paard draagt vast liever niets dan 50 kg,en dan is die 50 kg ook 'belastender'

waarmee ik trouwens geen excuus wil opnoemen om paard te rijden als je te zwaar voor je paard bent

Iedere belasting door paardrijden veroorzaakt meer slijtage dan niet berijden. De keuze om een paard te berijden is een keuze voor extra slijtage.
De vraag waar het om gaat, is hóeveel van die 'extra slijtage' nog aanvaardbaar is.
Als het antwoord op die vraag "geen" is, dan betekent dat dus dat paardrijden per definitie niet verantwoord is.
Alle andere antwoorden staan het belasten van paarden als last-, trek- (=duw-) of rijdier in meer of mindere mate toe.

Vanuit die maximaal aanvaardbare toegevoegde slijtage kun je dan, afhankelijk van de aard en duur van het gebruik, de bouw, leeftijd, conditie en ras van het paard en de vaardigheid en conditie van de ruiter, een uiterste bovengrens van het ruitergewicht opstellen.
Ruitergewicht boven die grens is dan per definitie onaanvaardbaar. Eronder kán, afhankelijk van allerlei factoren, minder ernstig zijn. (maar hóeft dat niet per se te zijn - denk bijvoorbeeld aan de stuiterende ruiter zonder evenwicht of lenigheid!)

Uiteindelijk geldt altijd dat minder gewicht op de rug een kleinere belasting voor het paard betekent.
Streven naar een zo laag mogelijk ruitergewicht zou dus altijd de norm moeten zijn. Hierbij moet de ruiter echter niet onder het minimale gezonde gewicht komen. Kan een ruiter gezond onder het maximumgewicht komen, dan is dat mooi. Kan dat niet, dan betekent dat dus dat die persoon beter niet kan rijden. Wel rijden is dan óf onaanvaardbaar belastend voor het paard, óf ongezond voor de ruiter.
Snoevie schreef:
ligt er wel aan wat voor paard het is.

iemand van 70 kg op een shetlander vind ik een no go.
70 kg op een haflinger is toch een ander verhaal?

Het gaat bij overgewicht alleen niet over iemand van 70 kg op een paard, maar over iemand van 70 kg die eigenlijk (zonder ongezond mager of onbespierd te worden) 60 kg zou kunnen wegen. Uiteraard is diezelfde persoon bij 60 kg een kleinere belasting voor zijn paard dan bij 70 kg.
Iemand van 70 kg die eigenlijk aan zijn 'ondergrens' zit van gezond gewicht, en dus niet meer zou kunnen afvallen zonder zelf ongezonder te worden of bespiering kwijt te raken, is net zo zwaar als de eerstgenoemde persoon van 70 kg.
Verschil is echter dat de eerste persoon beter wel kan proberen onder de 70 kg te komen, en de tweede persoon beter niet. Als voor die shetlander 70 kg te zwaar is en 60 kg (net) niet, dan heeft persoon 2 pech gehad, en persoon 1 nog een hele weg te gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:02

ja helemaal met je eens hoor!