Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tammy_ schreef:ik denk dat het gewicht wat een pony/paard kan dragen niet voor ieder paard vast hoeft te liggen op een bepaald aantal kilo's, eerder aan de lengte/lichaamsbouw/gezondheid van het paard.
zo zie ik op een shet liever geen kinderen van 1.60 die 50 kilo wegen. En zo wil ik op mijn slanke E-pony ook niemand die zwaarder is dan 70 kilo. Het paard van mijn tante zou wel iemand kunnen dragen van een kilo of 80-85.
mensen die over de 100 kilo wegen zouden geen paard moeten rijden, want hoe je het ook wendt of keert, meer dan 100 kilo is voor niemand een gezond richt gewicht. en een beetje gewicht opofferen voor je favoriete bezigheid is geen echte kwelling zou ik denken.
Jessix schreef:Kan me voorstellen dat het hard overkomt, maar het gaat in dit geval niet over de mens en zijn of haar persoonlijke situatie en reden van overgewicht. Ik ga er van uit dat niemand daar tenslotte voor kiest.
Maar wat de reden ook mag zijn ik vind het nog geen excuus om op een paard te gaan zitten. Het excuus dat andere mensen het ook doen, gaat voor mij ook niet op. Er zullen zat paarden zijn die probleemloos oud worden met een te zware ruiter, maar er zijn ook zat mensen die probleemloos oud worden met het roken van 3 pakjes sigaretten per dag. Daarom is het nog steeds wel beter om niet te roken.
Grappig trouwens om Amerika aan te halen. Ik heb hier thuis vele brochures liggen van ruitervakanties of trektochten te paard en Amerika hanteert inderdaad het zwaarste maximaal gewicht.
Hoe zou dat komen? Omdat de paarden in Amerika zoveel sterker zijn of omdat de gemiddelde mens daar gewoon zwaarder is?
Nogmaals zijn we nou paardenvrienden enkel om onszelf te plezieren?
kim18a schreef:Als de ruiter in balans zit, is er niks aan de hand.
Zodra die ruiter veel gaat hobbelen en schuiven en doen.
Lijkt het me niet zo'n goed plan.
Snoevie schreef:mee eens hoor!
maar dan zou eigenlijk niemand moeten paardrijden,als je het zo stelt.
want een paard draagt vast liever niets dan 50 kg,en dan is die 50 kg ook 'belastender'
waarmee ik trouwens geen excuus wil opnoemen om paard te rijden als je te zwaar voor je paard bent
Snoevie schreef:ligt er wel aan wat voor paard het is.
iemand van 70 kg op een shetlander vind ik een no go.
70 kg op een haflinger is toch een ander verhaal?