Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:22

Jannepauli schreef:
Waarom denken we nu bij voorbaat met z'n allen dat stewards zulke dummies zijn dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen zweten (veel of weinig) of een paard dat over de kling gehaald is? Daarbij, één individuele steward moet terugkoppelen en kan niet in z'n eentje arbitrair optreden. Ik denk dat ook de stewards genoeg 'paardenmens' zijn om te constateren of iets klopt, of niet.

Bovendien zijn het niet alleen de stewards meer maar er zal ook in het vervolg via een intern tv-circuit, een jury de hele warm up volgen. Dus daar is genoeg gezekerd, dunkt mij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:23

MarcelDufour schreef:
Ik heb van alles gezien in mijn leven, en die hevig zwetende paarden hebben me altijd al gestoord. Ik vond dat compleet overbodig. Een beetje zweten, ok, maar het schuim er op vind ik inderdaad compleet overbodig en over de grens. We praten hier wel over concours en geen training. Sowieso is het overdone voor een sport waar de wedstrijd 2 to 6 minuten duurt. Het is geen duursport.

Denk dat u het te veel ziet uit het oogpunt van het springen, wat een explosieve kracht vraagt.
Dressuur is een langere belasting voor de spieren, en is vergelijkbaar met duursport.
Een proef een GP duurt langer dan 2 tot 6 minuten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:24

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:
Op al die wedstrijdstallen waar jij door de jaren geweest bent en op al die concoursen ben jij nog nooit een paard tegengekomen wat heel gemakkelijk zweette?

Ik heb van alles gezien in mijn leven, en die hevig zwetende paarden hebben me altijd al gestoord. Ik vond dat compleet overbodig. Een beetje zweten, ok, maar het schuim er op vind ik inderdaad compleet overbodig en over de grens. We praten hier wel over concours en geen training. Sowieso is het overdone voor een sport waar de wedstrijd 2 to 6 minuten duurt. Het is geen duursport.

Maar je hebt er dus geen enkele ervaring mee en weet ook niet of die paarden altijd zo erg zweten? Dus eigenlijk oordeel je over iets waar je geen kennis van hebt?

Mindfields

Professor schreef:
horseyfries schreef:
En daarna nooit meer omdat hun spieren helemaal kapot zijn...... Als de topdressuurpaarden die veel zweten zoals hier gesuggereerd wordt allemaal last hadden van tying up, dan liepen ze zo stijf van de spierpijn dat een Grand Prix proef niet meer mogelijk was. Tevens zouden deze paarden daarna nog veel sneller weer last krijgen van tying up dus nooit meer op hoog niveau te trainen zijn.

De eerste symtomen van wat u nu beschrijft kon men in Neumünster zien.

Op bijna elke grote wedstrijd zijn die eerste symptomen te zien. Een werkelijk goede piaffe of passage met correct gekanteld bekken zie je echt nog maar zelden, waarom, omdat die paarden de spieren en banden in de achterhand helemaal niet meer zo kunnen gebruiken. Ja, Balagur met Alexandra Korelova, die piaffeert ECHT goed.

FaberSmid

Wordt toch opgenomen en dus vast gelegd, net als bij western.
Klacht indienen indien gegrond, zo niet de klager straffen. Maar Horseyfries, waar bent u bang voor de gele kaart?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:25

horseyfries schreef:
Maar je hebt er dus geen enkele ervaring mee en weet ook niet of die paarden altijd zo erg zweten? Dus eigenlijk oordeel je over iets waar je geen kennis van hebt?

Vind u dit niet een beetje vreemde bemerking???
Een beetje kort door de bocht??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:26

FaberSmid schreef:
Dan moet u de stewards maar gaan opleiden, voordat die het tegendeel gaan doen van uw wil is wet.

FS, ik geloof dat ik het recht heb op een mening net als ieder ander, en die ook nog heel fatsoenlijk onderbouw dus waar deze opmerking voor nodig is???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:26

Dat schrijft MarcelDufour niet, u verdraaid zijn woorden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:27

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Dus eindelijk die discussie over het zweten, het overmatig zweten.
Tja het is juist de kunst om een paard zo optimaal voor te bereiden op het afrijterrein dat hij fris en toch lekker opgewarmt in de ring verschijnt.
Meestal komt het door de onzekerheid van de ruiter dat het paard, overmatig wordt afgereden voor de proef, en bij LDR heb ik het vermoeden dat de paarden niet rieel in de hand staan, en dat daarom de paarden zo idioot lang afgemat worden, en dat kletsnat in de ring verschijnen, net nog Totilas op tv gezien in Neumünster, hij begint al aftands te worden (onregelmatig in de Piaffe en Passage, vele fouten in de galopwissels), en weer kletsnat in de ring.
De hal was niet warm, dus daar lag het niet aan.

Maar nog geen gele kaart.

Kan ook nog niet, want de nieuwe regels gaan pas per begin april in.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:27

horseyfries schreef:
FaberSmid schreef:
Dan moet u de stewards maar gaan opleiden, voordat die het tegendeel gaan doen van uw wil is wet.

FS, ik geloof dat ik het recht heb op een mening net als ieder ander, en die ook nog heel fatsoenlijk onderbouw dus waar deze opmerking voor nodig is???

Natuurlijk heeft u net als ik recht op uw mening, het is maar net hoe u mijn mening op vat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:28

Professor schreef:
horseyfries schreef:

Vind u dit niet een beetje vreemde bemerking???
Een beetje kort door de bocht??

Nee hoor, MD zegt zelf dat hij geen paarden heeft die snel zweten. Verder wees jij er nog op dat de warming up bij dressuur langer en ook anders is dan voor de explosieve springsport, waarmee mijn opmerking alleen nog maar meer to the point is.

FaberSmid

MarcelDufour schreef:
Kan ook nog niet, want de nieuwe regels gaan pas per begin april in.

Was een grapje tussendoor.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

horseyfries schreef:

Als het om topsport gaat heb ik nog altijd busladingen meer ervaring dan jij!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:29

Mindfields schreef:
Op bijna elke grote wedstrijd zijn die eerste symptomen te zien. Een werkelijk goede piaffe of passage met correct gekanteld bekken zie je echt nog maar zelden, waarom, omdat die paarden de spieren en banden in de achterhand helemaal niet meer zo kunnen gebruiken. Ja, Balagur met Alexandra Korelova, die piaffeert ECHT goed.

Denk dat u als een van de weinige weet hoe een werkelijk verzameling met Hankenbiegung is en eruit ziet.
Helaas kijken de meeste naar de aktie van de voorbenen en niet naar het werkelijk goed voorbereide en afgerichte paard, het word zo langzamerhand een show waar de meeste door verblind worden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:29

Er is altijd baas boven baas.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:32

Mindfields schreef:
Professor schreef:
De eerste symtomen van wat u nu beschrijft kon men in Neumünster zien.

Dit is wel het toppunt van dingen aan elkaar verbinden. Niemand heeft bewezen dat een werkelijk goede piaffe niet vaak getoond wordt door de spieren en banden in de achterhand. Noch wil dat zeggen dat dat weer ligt aan het losrijden en de vermeende tying up die zou plaatsvinden.
Paarden die spierwaardes hebben richting tying up zijn op geen enkele manier meer tot topsport in staat.
Suggereren dat dat te zien was aan de paarden in Neumunster slaat kant noch wal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:33

Mindfields schreef:
MarcelDufour schreef:

Jij stamt nog uit de tijd van Henk Nooren en Roelof Werners he? Dat waren paardenmensen. En dat merk je ook aan jouw manier van schrijven. Chapeau.

Ja, en Piet Raijmakers, Albert Voorn en de meesten die nu nog steeds de top zijn. En allemaal hebben ze ongeveer dezelfde denkwijze.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:35

Professor schreef:
Denk dat u het te veel ziet uit het oogpunt van het springen, wat een explosieve kracht vraagt.
Dressuur is een langere belasting voor de spieren, en is vergelijkbaar met duursport.
Een proef een GP duurt langer dan 2 tot 6 minuten.

Echt niet! Ik meen zelfs dat het reglementair vastgelegd is, die 6 minuten. Als ik het fout heb, dan moet iemand me maar corrigeren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:36

horseyfries schreef:
Dit is wel het toppunt van dingen aan elkaar verbinden. Niemand heeft bewezen dat een werkelijk goede piaffe niet vaak getoond wordt door de spieren en banden in de achterhand. Noch wil dat zeggen dat dat weer ligt aan het losrijden en de vermeende tying up die zou plaatsvinden.
Paarden die spierwaardes hebben richting tying up zijn op geen enkele manier meer tot topsport in staat.
Suggereren dat dat te zien was aan de paarden in Neumunster slaat kant noch wal.

Het verband lijkt me heel duidelijk en heel logisch hoor. Rij het paard aan de voorkant vast, trek zijn kin op zijn borst waardoor de halsspieren de schoftwervels vasttrekken, waardoor de schoft niet meer kan openen, waardoor de beweging niet meer door kan vloeien en hupsakeej, het bekken kan niet meer kantelen.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 21-02-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:36

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:

Hoe zat het ook alweer met dat persoonlijk worden Mindfields? Hier ligt een hele grote uitdaging voor je......

Zoals Professor ook al aan je schreef MD is het losrijden voor springen niet te vergelijken met het losrijden voor dressuur. Ook heb je ervaring nodig met paarden die van nature overmatig zweten om te begrijpen waar ik op doel. Je hebt met geen van beide ervaring volgens je eigen zeggen, dus dat je ervaring in topsport springen hebt is totaal niet relevant in deze discussie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:38

horseyfries schreef:

Uw argumenten worden steeds zwakker, u heeft ook de proeven gezien en de paarden ??????

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:40

horseyfries schreef:
Hoe zat het ook alweer met dat persoonlijk worden Mindfields? Hier ligt een hele grote uitdaging voor je.

Dat is weer als reactie op die van jou. Iedere keer dat jij met zo'n gifopmerking komt krijg je hem linea recta terug. Zonder uitzondering.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:44

horseyfries schreef:
MarcelDufour schreef:

Hoe zat het ook alweer met dat persoonlijk worden Mindfields? Hier ligt een hele grote uitdaging voor je......

Nou dat weet ik niet, hij heeft namelijk wel gelijk met zijn opmerking en jij viel hem tenslotte eerst aan over zijn kennis en ervaring. You only get what you give. Je zaait wat je oogst.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:48

Professor schreef:
horseyfries schreef:

Uw argumenten worden steeds zwakker, u heeft ook de proeven gezien en de paarden ??????

Zeggen dat iemands argumenten zwakker worden is meestal een teken van eigen zwakte P..... niet echt sterk!
De enige manier waarop je kan bewijzen dat die paarden in Neumunster last hadden van hun spieren, is door bloedonderzoek. Het volgen van de proeven op internet is door iedereen te doen dus ja, ook door mij.

Suggereer niet allerlei dingen die niet hard te maken zijn. Vraag anders eens een dierenarts naar tying up en vraag of hetgeen hier gesuggereerd wordt kan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:52

Mindfields schreef:
Nou dat weet ik niet, hij heeft namelijk wel gelijk met zijn opmerking en jij viel hem tenslotte eerst aan over zijn kennis en ervaring. You only get what you give. Je zaait wat je oogst.

Geweldig, op dezelfde manier waarop jullie met oogkleppen op naar bepaalde dingen uit de dressuur kijken, zo meet je hier ook met twee maten. Zegt veel!

MD zei zelf dat hij alleen over zijn eigen ervaring kon praten en dat hij geen paard had gehad wat veel zweette.

Hoe zat het ook alweer met on-topic discussiëren?? Gaat moeilijk als mensen sporten erbij halen die niet over het onderwerp gaan.