Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:56

thoraklover schreef:
Mijn paard werd bij zijn vorige eigenaar al op 2,5 jarige leeftijd ingereden... Waarom? Omdat het paard dan makkelijker verkoopbaar is, en ze krijger er meer voor omdat het ingereden is :n . Nu is het inmiddels 5 jaar (ik ben gestopt met rijden toen ik hoorde dat dat beesie van mij nog niet uitgegroeit was [dom dat ik dat toen nog niet wist toen we hem kochten] ben ik gestopt met rijden en met grondwerk etc begonnen.. Als hij dit jaar 6 wordt (en dus uitgegroeit is) gaan we hem beleren onder het zadel. Voorlopig doe ik eerst grondwerk met hem :D .

Hij is of wel ingereden, of hij is niet ingereden. Allebei kan niet :Y)

Beetje onzin om nu dan een jaar grondwerk te gaan doen...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:07

ja dat vind ik ook onzin maar goed :s en 6 jaar vind ik laat... waarom zijn er anders jonge paarden proeven en jonge paarden competities.. jongens hier is over nagedacht hoor!!! als het heel slecht was om voor 6 jaar te rijden waren al die keuringen, wedstrijden , competities er niet!!

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:02

mijn pony werd 3 bij mij, toen was hij al volledig zadelmak
Ik ben er wel altijd voorzichtig mee omgegaan en hebben het zware werk door de jaren heen voorzichtig opgebouwd. Opzich denk ik dat het niet heel erg veel schade moet veroorzaken mits de paarden goede rust en een passende training krijgen. Zolang ze zich maar goed kunnen ontwikkelen.
Ik heb ten minste geen problemen gehad met die van mij, hij is nu acht en loopt nog steeds heel voorbeeldig(A).

Nessah

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:54

Hoe zit het dan met schoolkinderen.. Ik liep toen ik 12 jaar was met een rugzak met ál mijn boeken er in, trap op trap af.. 3 kwartier fietsen.. Nooit geen rugpijn gehad, had wel een goede rugtas met zo'n ondersteun "ding" voor je rug.

Wat ik daar nu mee wil zeggen? Ik denk dat veel paarden die met 2,5 professioneel zadelmak gemaakt worden veel beter af zijn, dan veel paarden die met 3 of 4 jaar zadelmak worden gemaakt door een "prutser".

Het beste is natuurlijk iemand met verstand én geduld.. Dus met 3 jaar of ouder en goede spullen.

Maar ik ben niet van mening dat een paard die met 2,5 jaar zadelmak gemaakt wordt altijd de vernieling in wordt geholpen.. Alleen mijn keuze zal het niet zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:58

Ik heb de mijne gekocht een maand voor hij 4 werd en er was nog nooit iets met het beestje gedaan.
Kende juist het halster en aan de hand meelopen en dan had je het gehad.
Ik heb hem dus eigenlijk pas op zijn 4 jaar beleerd en dit ging erg vlot..
Heb er geen enkel probleem mee gehad, hij was sterk genoeg en toch al een pak rustiger dan een echte puber.
Ik vind 4 jaar de ideale leeftijd om pas te gaan starten ipv dan al complete jumpings te gaan springen :)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:07

Vind ik ook Yontheke :j

Libera schreef:
thoraklover schreef:
Mijn paard werd bij zijn vorige eigenaar al op 2,5 jarige leeftijd ingereden... Waarom? Omdat het paard dan makkelijker verkoopbaar is, en ze krijger er meer voor omdat het ingereden is :n . Nu is het inmiddels 5 jaar (ik ben gestopt met rijden toen ik hoorde dat dat beesie van mij nog niet uitgegroeit was [dom dat ik dat toen nog niet wist toen we hem kochten] ben ik gestopt met rijden en met grondwerk etc begonnen.. Als hij dit jaar 6 wordt (en dus uitgegroeit is) gaan we hem beleren onder het zadel. Voorlopig doe ik eerst grondwerk met hem :D .

Hij is of wel ingereden, of hij is niet ingereden. Allebei kan niet :Y)

Beetje onzin om nu dan een jaar grondwerk te gaan doen...

Waarom is dat onzin? Zo kan hij lekker een jaartje 'bijkomen' en alles lekker verwerken en herstellen. Althans, zo denk ik erover :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:55

Ja of hij kan een jaartje lekker al zijn spieren kwijtraken, die er dan weer opgebouwd moeten worden....

Door de manier waarop een paard in elkaar zit, is het beter om in een gelijkmatig ritme te zitten.
Het is beter om een paard elke dag een halfuur te rijden, dan de ene dag 2 uur, dan 2 dagen niks, dan 3 uur, dan een week niks, enz.
Je moet natuurlijk wel elke dag de spiergroepen afwisselen.

Niksdoen is voor een gezond paard slechter, dan elke dag rijden.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:41

Beter spieren die hij kwijtraakt en weer op moet bouwen dan botten die op zn 15e tegen gaan werken..
Het paard hoeft ook niet meteen stil te staan, met grondwerken worden er wel degelijk spieren gebruikt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:56

Undefined schreef:
Beter spieren die hij kwijtraakt en weer op moet bouwen dan botten die op zn 15e tegen gaan werken..
Het paard hoeft ook niet meteen stil te staan, met grondwerken worden er wel degelijk spieren gebruikt.

Botten worden juist steviger, en gewrichten soepeler, met de juiste belasting ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:33

Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om paarden gelijkmatig te trainen en dat het niet goed is om dan weer 2 uur te rijden, een week niet en dan weer een uur bijv.
Maar in het geval van de TS om het paard een jaartje vrij af te geven, lijkt me geen kwaad te kunnen. Want dan worden die spieren maar minder. De training is dan niet persé ongelijkmatig, maar gewoon nihil (althans, als we het over de 'rij training' hebben. Dus óf inderdaad er een jaar grondwerk mee doen, waar de spieren ook soepel mee kan houden, of inderdaad gewoon gaan rijden en dan de training inderdaad gelijkmatig en met regelmaat houden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:34

En wat is het voordeel van het paard stilzetten dan?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:39

Voordeel..... Zoals ik het meer zie, kan het in ieder geval geen kwáád voor het paard, om een jaartje alleen te grondwerken en te verwerken. Beter inderdaad dan onregelmatige training.
Maar wat ik me oprecht afvraag..denk jij dat het geen kwaad kan als ze hem gewoon door zou trainen? Denk je dan niet dat hij op bijv zijn 15e l(of welke leeftijd ook) eerder kans op lichamelijke problemen loopt dan wanneer hij later in gereden zou zijn of een lange 'herstel' periode heeft gehad?
(ik wil ook alleen maar leren :) )

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:06

Nee, op dit moment denk ik niet dat er een nadeel aanzit om hem gewoon door te trainen. Eerder nadelen aan het stilzetten.

Wat moet er herstellen? Als het paard vroegtijdige slijtage heeft, herstelt dit niet meer. Als dat zo was zou je immers elk versleten paard een jaar op rust kunnen zetten, en dan zou die het weer moeten doen ;) Maar zo werkt het niet.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:10

ik heb eens russchise arabieren verzorgt die ook met 2,5 al ingereden werden en endurence wedstrijden moesten rijden, wat ervoor gezorgd heeft dat ze een heel ingevallen rug hebben.. zelf vind ik laat inrijden beter, spieren zijn meer ontwikkeld enzo. maar het hangt wel van het paard af ook, op stal is een merrie van nu net 3 die staat te springen (niet letterlijk :P ) om aan de gang te gaan, terwijl je bij sommige paarden aanvoelt dat ze er nog niet klaar voor zijn. en ik vind dat je er genoeg tijd voor moet hebben, omdat stilzetten idd ook niet goed is als ze er eenmaal doorheen zijn, dus dan liever iets ouder maar meer tijd voor ze!

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:49

Ik ben voor laat inrijden. Dan is het paard redelijk uitgegroeid en de rug sterk genoeg om er iemand op kunnen laten.

Mijn pony is als 6 jarige beleerd(heb het wel laten doen). Augustus 2009. Ik had haar toen een paar maanden. Ze kende echt niks toen ik haar kreeg. Ze kon niet op haar eigen benen lopen aan een halstertouw, dus plakte ze tegen mij aan en ging op mijn tenen staan :+ .

Een paard dat minder snel leert omdat ie een paar jaartjes ouder is? Onzin. het duurde nog geen10 minuten dat m'n pony het principe van longeren snapte.

@ thoraklover: Ik vind het wel goed wat jij met je paard doet. Nu kan hij rustig groeien, zonder overbelast te raken. Daarnaast kan jij een hele goede band opbouwen met je paard die heel goed te gebruiken is als je d'r eenmaal weer op gaat.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:52

Libera schreef:
Nee, op dit moment denk ik niet dat er een nadeel aanzit om hem gewoon door te trainen. Eerder nadelen aan het stilzetten.

Wat moet er herstellen? Als het paard vroegtijdige slijtage heeft, herstelt dit niet meer. Als dat zo was zou je immers elk versleten paard een jaar op rust kunnen zetten, en dan zou die het weer moeten doen ;) Maar zo werkt het niet.

Nee dat is ook zo. Maar het lijkt me ook geen kwaad kunnen om een jaar aan de hand te trainen.
Maar idd, doortrainen oké, míts goede belasting/training.

ruth91 schreef:
ik heb eens russchise arabieren verzorgt die ook met 2,5 al ingereden werden en endurence wedstrijden moesten rijden, wat ervoor gezorgd heeft dat ze een heel ingevallen rug hebben.. zelf vind ik laat inrijden beter, spieren zijn meer ontwikkeld enzo. maar het hangt wel van het paard af ook, op stal is een merrie van nu net 3 die staat te springen (niet letterlijk :P ) om aan de gang te gaan, terwijl je bij sommige paarden aanvoelt dat ze er nog niet klaar voor zijn. en ik vind dat je er genoeg tijd voor moet hebben, omdat stilzetten idd ook niet goed is als ze er eenmaal doorheen zijn, dus dan liever iets ouder maar meer tijd voor ze!

Later inrijden idd beter. Maar kan me haast niet voorstellen dat ze bij die arabier zo vroeg al begonnen zijn met endurancewedstrijden, aangezien dit (volgens mij) pas vanaf 4 jaar toegestaan is? Of bedoel je het anders.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:09

dat was in rusland, weet niet of daar die wet ook geldt? :P

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:18

soieso rij ik geen paard in met 2.5 jaar oud. maar het ligt ook aan het paard , wie van mij wordt 4 maart 4 jaar en hij wil gewoon graag bezig zijn en nieuwe dingen leren. ook vind hij het zelf heel leuk dus het ilgt er ook aan wat voor paard je hebt. voor sommige paarden is lopen grondwerk en de wei niet genoeg en willen ze iets nieuws

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:43

Even een mening;
Als een paard iets nieuws wil doen, toe is aan iets anders.. ligt het dan niet aan de creativiteit van de eigenaar om daar iets mee te doen?
Bedoel, een paard zal niet vrágen om beleerd te worden, het is de eigenaar die dat zo ziet (of zien wil)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:31

dat is ook zo, een paard zal het dan ook NOOIT vragen, of hij nou 2.5 is, 4, 6 8 maakt niet uit..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:32

Tja ik spreek geen hinniks....

Ik kan wel een beetje lichaams taal.....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:34

nee haha ik ook niet ;) lichaamstaal is zeker zeer belangrijk! maar daar haal je niet uit als een paard op stal staat of hij er klaar voor is of niet, om dat te weten zou je toch echt eerst ermee aan het werk moeten..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:46

ruth91 schreef:

Geen idee! ;)

Lichaamstaal 'kennen' is zeker belangrijk.

Als een paard volgens de eigenaar aangeeft klaar te zijn om te werken, maar nog eigenlijk te jong is om te rijden, kan diegene er ook ander 'werk' mee doen dan rijden, zoals grondwerk, lange lijnen, etc. Zo bereid je 'm des te beter op (als 't goed wordt gedaan dan) voor de oefeningen onder t zadel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:55

ik doe altijd eerst een paar weken grondwerk met m n paarden, vooral join ups, dat scheelt zooo veel in de opvoeding! ik krijg altijd complimenten dat m n paarden zo goed zijn opgevoed, als ik op mijn bovenbeen klop, maakt niet uit of ze in stap draf of galop zitten, staan ze meteen naast me en volgen me overal, en heel belangrijk, stoppen als ik stop! heb ook een hekel aan beesten die over je heen denderen

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:13

moretje schreef:
ruth91 schreef:

Geen idee! ;)

Lichaamstaal 'kennen' is zeker belangrijk.

Als een paard volgens de eigenaar aangeeft klaar te zijn om te werken, maar nog eigenlijk te jong is om te rijden, kan diegene er ook ander 'werk' mee doen dan rijden, zoals grondwerk, lange lijnen, etc. Zo bereid je 'm des te beter op (als 't goed wordt gedaan dan) voor de oefeningen onder t zadel.

Wat doet een paard als hij er klaar voor is????
Hoe zie je dat dan?

Als een paard ouder is als je hem beleerd, zeg als hij uitgegroeid is met een jaar of 6 a 7 en je gaat hem beleren.
Het hele leer proces duurt voor dit paard net zo lang als een jonger paard. Ook hij moet spieren opbouwen. Verder
heeft hij dan ook al een sterker ontwikkelde eigen wil.
Het duurt ongeveer 4 jaar voordat je een 3-jarige Z mag starten.
Dan zijn ook veel oefeningen bevestigd.
Nu komt je oudere paard aan de beurt. Die is dus rond de elf voor het zelfde doel. Alles bevestigd dus.
Wil je meer dan alleen maar in de Z rond hobbelen, dan kom er nog ietsje meer tijd bij. Verkopen is tegen
die tijd onmogelijk, want niemand wil een oud sportpaard. Misschien een hobby ruiter, maar die wil er niet
veel geld voor geven.
Zo werkt het dus.
Kinderen gaan ook al als vier-jarige naar school. Zijn ze ook nog niet uitgegroeid. En ze kiezen er ook niet zelf voor!!