Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:35

Ik heb geen foto's om te beoordelen, maar wilde toch nog even melden dat ik veel aan dit topic heb!
Mijn instructrice is ook veel bezig met rechtrichten, ik ben dus gisteren in de les flink aan het werk gezet.
Paardje is nog jong, en begrijpt nog niet alle oefeningen helemaal, maar met duidelijkheid en geduld zijn we ondertussen al goed onderweg.

Dit topic helpt me echt om veel theoretische dingen te begrijpen, waar ik bij het rijden profijt van heb. +:)+

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:53

@ Hannahfrouk, het ziet er netjes uit hoor, doe het je niet na ;) Probeer het niet te forceren, dan ga je verkrampen, en blijf ademhalen. Er zit iets te veel spanning in je bovenlichaam en binnen-bovenbenen. Bovenlichaam omdat je niet ademhaalt, en bovenbenen omdat je wel erg netjes rechtop zit :) Probeer wel te blijven ontspannen, anders kun je niet meer meegaan met de beweging.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:54

MissPK schreef:
Mijn ervaring is Fabersmid dat mensen zich snel laten leiden door een paar enkele ervaringen met paarden/ ruiters, jammer want de wereld is écht zo veel groter ;)

De wereld is op zich groot, maar de paardenwereld op zich weer klein dubbelzinnig niet waar. Juist om het geen u beschrijft, wil ik zo veelzijdig persoonlijke theorie en ervaring op doen. Maar dan wel gericht, mennen is bijvoorbeeld waar ik van af blijft. Met uitzondering tot betrekking mijn werk als hoefsmid zijnde. Dressuur, springen en western riding is waar ik mij mee bezig houdt.

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Als u zich niet nader kan of wil toelichten, kunt u dat ook gewoon schrijven.
Wat "Spaanse" paarden er mee te maken hebben, u weet vast wel de geschiedenis en herkomst van de western rassen?
Ik doel op dat western rassen en "Spaanse" paarden, zich op hun bepaalde manier makkelijker kunnen bewegen en sneller kunnen leren. Bij een dressuurpaard en een westernpaard ervaar ik persoonlijk toch echt verschillen, al zijn beide paarden.

hahahahaah...nou, als we zo gaan beginnen?
in een fries paard zit ook spaans bloed
kwpners zijn mixxies van alles bij mekaar.
hmmm, toch zijn ze heel verschillend in temperament en lenigheid
echter, met precies dezelfde training, kom je bij beide paarden naar hetzelfde einddoel
zo geld dat voor ieder paard.

De herkomst en geschiedenis van een fries is wel heel anders dan van de western paarden en de betrekking tot "Spaanse" paarden.
Stel u een voor een chiwawa tot politiehond af te richten, omdat een chiwawa net als een (Mechelse) herder een hond is? Hoe zal men de chiwawa bijvoorbeeld over de kuil en schutting krijgen, laat staan hoe pakwerk? Het zoeken zal ook zeker een probleem worden, net als het rivieren (zoeken naar kist, voorwerpen en personen), zo ook het bewaken van tas en fiets en voedsel weigeren zal vermakelijk zijn met zo een grote worst.
Het geen u schrijft verschil in temperement en lenigheid, is het punt waar het om draait. Het einddoel zal afhankelijk zijn van het doel op zich, maar betreft de tijd wat tempi en overgangen aan gaat bijvoorbeeld gaat sneller. Zo zijn er meer voorbeelden, zoals de hogeschool oefeningen.

Mindfields schreef:
@Fabersmid, uiteraard zijn westernpaarden volledig anders gebouwd, en willen zij een iets andere houding zien, toch is de hoeveelheid lichtheid aan de voorkant en het rijden op de zit de hoofdzaak. Al zie je net als bij de 'top'dressuur, ook in de westernsport nog veel waar aan te werken valt mbt diervriendelijkheid. Dat hou je toch in elke tak van de paardensport, overal zie je mensen fijn met paarden werken en mensen een heel stuk minder fijn.

Dat heeft u goed beschreven.

Vanavond heb ik toevallig drie westernlessen gegeven op een manege, de vaste instructeur was ziek en ik werd gebeld of ik de lessen wilde doen. Ook weer opvallend dat beide gewoon hetzelfde willen. Op de zit, van de hand af en op het achterbeen.

Dat is toch meer dan logisch, zijn de verschillen in hulpen niet wennen voor u?

Nog even over westernpaarden of spaanse paarden, beide zijn over het algemeen zeer gevoelig, hebben een enorme will to please en zijn zeer intelligent. Maar binnen elk ras of type paard heb je zoveel verschillende types, persoonlijkheden, het is niet te generaliseren, want ook de voorgeschiedenis van het betreffende paard heeft invloed op zijn karakter, de spieren die hij wel of niet heeft leren gebruiken, etc.
Dus is elk paard voor mij een paard, en dat paard vertelt mij op het moment dat we bezig gaan hoe de weg ongeveer zal leiden naar het doel wat we nastreven. Als ruiter/instructeur moet je je daar op aanpassen en de oplossingen aandragen die het paard helpen zichzelf te ontwikkelen en ontplooien.

Of dat nu een luie spanjaard is(die heb je namelijk ook), of een hele hete quarter(die heb je ook), voor mijn part een western gereden haflinger met humor, het maakt niet uit, wij zijn de wezens met het rationele brein en wij hebben ons aan te passen.

Natuurlijk moet de ruiter zich aan zijn paard aanpassen en niet ten koste van zijn paard moeten rijden. Maar mijn persoonlijke ervaring is, dat de fase van training en wedstrijden sneller verlopen bij de western rassen dan bij dressuurpaarden. Een dressuurpaard geef ik toch echt langer de tijd, voordat die kan presteren zoals een westernras. Met luie paarden heb ik niet zo een last, ook die zijn wakker te verkrijgen. Natuurlijk is er wel merkbaar verschil afhankelijk van karakter, bouw en ras. Wat voor een zin heeft het een "slome" quarter voluit reining te rijden of die geen cowcense heeft volop de koeienonderdelen te vragen? Zo ook bij dressuur en springpaarden, gedwongen rijden heeft totaal geen zin.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:36

FaberSmid schreef:
nombrado schreef:
hahahahaah...nou, als we zo gaan beginnen?
in een fries paard zit ook spaans bloed
kwpners zijn mixxies van alles bij mekaar.
hmmm, toch zijn ze heel verschillend in temperament en lenigheid
echter, met precies dezelfde training, kom je bij beide paarden naar hetzelfde einddoel
zo geld dat voor ieder paard.

De herkomst en geschiedenis van een fries is wel heel anders dan van de western paarden en de betrekking tot "Spaanse" paarden.
Stel u een voor een chiwawa tot politiehond af te richten, omdat een chiwawa net als een (Mechelse) herder een hond is? Hoe zal men de chiwawa bijvoorbeeld over de kuil en schutting krijgen, laat staan hoe pakwerk? Het zoeken zal ook zeker een probleem worden, net als het rivieren (zoeken naar kist, voorwerpen en personen), zo ook het bewaken van tas en fiets en voedsel weigeren zal vermakelijk zijn met zo een grote worst.
Het geen u schrijft verschil in temperement en lenigheid, is het punt waar het om draait. Het einddoel zal afhankelijk zijn van het doel op zich, maar betreft de tijd wat tempi en overgangen aan gaat bijvoorbeeld gaat sneller. Zo zijn er meer voorbeelden, zoals de hogeschool oefeningen.

Kijk, daar zit nu het verschil
ik richt niet af, ook mijn honden niet...
ik werk samen en gebruik bij de paarden hun eigen balans, beweging . net zoals ik dat kan, lopen, staan , zitten, hardlopen , joggen.
daarmee ga ik aan het werk...dat is bij ieder paard hetzelfde, stap, draf en galop...
naarmate de bespiering in het werk sterker wordt , zijn er "moeilijkere oefeningen"mogelijk.
Je hebt wel te maken in verschillen in bouw, zo zal een overbouwd paard of een paard met een weke rug, moeilijker een juiste verzameling voor elkaar krijgen dat een mooi evenwichtsmodel.
overigens vind ik de westernpaarden kwa bouw niets weg hebben van de pre (spanjaarden) om te zien.

Woodstock

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:47

Ok, voordat we weer verzanden in welles-nietes discussies over totaal andere zaken, hou het doel in de gaten!
Praktisch en opbouwend commentaar mbt rechtrichten.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:13

Vraagje, mijn paard valt rechtsom op zijn binnenschouder en kan "daardoor" dus ook niet goed ondertreden met zijn binnenachterbeen. Hoe zouden jullie hem hierin corrigeren als je ernaast de oefeningen doet?
En wat voor oefeningen zou ik extra kunnen doen om dit te trainen??

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:20

Als je paard op zijn binnenschouder valt, dan loopt hij steeds met buitenstelling. Door die buitenstelling kun je geen aanleuning nemen op de buitenteugel. Zorg dat je eerst de aanleuning terugkrijgt door rechte stukjes van de volte af te rijden, zodat je paard nageeft. Op het moment dat hij nageeft kun je je volte weer inzetten en hem voorzichtig binnenstelling vragen. Zorg dat je steeds weer loslaat, want als je de binnenteugel vasthoudt kan hij zijn binnenachterbeen ook niet eronder zetten. En zorg dat je die verbinding op de buitenteugel houdt. Als die wegvalt, ff van je volte af totdat de verbinding terug is, en weer langzaam naar binnen stellen.

Ook linksom kun je hieraan werken, eigenlijk nog beter dan rechtsom. Linksom kun je namelijk ook aan de buiging werken. Doordat je paard zijn rug overmatig naar rechts buigt en moeilijk naar links, valt hij op zijn rechterschouder. De linkerbuiging in de rug controleer je met je zit. Binnenbeen lang, het moet voelen alsof je heup een kannetje water is, waaruit je water schudt. Laat je binnenbeen niet opdrukken en niet inknikken in je linkerheup, dat gebeurt snel! Let op dat je in balans blijft zitten.

Als de linkerbuiging in de rug beter wordt, zal hij ook minder op rechts vallen!

Ik zie trouwens net dat je aan de hand bedoelt. Als ik jou was, loste ik dat probleem vanuit het zadel op, omdat je dan meer aan de lengtebuiging in de rug kunt werken!

Het filmpje van het rijden van Marijke vind ik overigens wel een aansprekend filmpje. Het paard loopt lekker ontspannen door zijn lijf, redelijk correct en doet zijn werk met plezier. Af en toe is er nog duidelijk scheefheid te zien en zit Marijke ook scheef, maar dat heeft verband met elkaar. De problemen lost ze mi netjes op! Ik vind dit beeld een goed beeld als uitgangspunt voor je basistraining!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:04

Dat zou ik juist rechtuit oplossen en op simpele voltes
wederom , zou ik eerst een paard vanachter recht willen hebben in het bekken, dan heb je nooit het probleem met een op de schouder vallen op 1 hand.
appuyement en renver en traver, zijn niet voor niets vergevorderde oefeningen, als je paard er "klaar"voor is.
dit is pas, als de basis erin zit.
ik zie veel aan de hand, paarden die blokkeren in het lendenengebied, en helemaal omdat ze extreem naar binnen moeten kijken, of teveel aan binnenhand wordt gewerkt
ik begrijp het binnenhand/stelling zo naar binnen ook niet...
als je aan een binnenhand werkt, blokkeer je nl het binnenachterbeen en kan dat been nooit ondertreden zoals gewenst. je krijgt een soort stotende gang ipv de verende gang die je wenst.
het ernaast aan de hand werken maakt het lastig te zien of je paard recht is, in bekken gebied.
in feite ben je teveel bij de voorkant bezig.
ik zou dan eerder de lange lijnen gebruiken en erachter lopen, daar je dan ziet of je paard het bekken recht houd of niet.
op het fimpje begrijp ik niet de neusriem optoming , met daaronder een extreem heftig bit
(ik wist niet eens dat dit marijke was :o )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:27

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

Kijk, daar zit nu het verschil
ik richt niet af, ook mijn honden niet...
ik werk samen en gebruik bij de paarden hun eigen balans, beweging . net zoals ik dat kan, lopen, staan , zitten, hardlopen , joggen.
daarmee ga ik aan het werk...dat is bij ieder paard hetzelfde, stap, draf en galop...
naarmate de bespiering in het werk sterker wordt , zijn er "moeilijkere oefeningen"mogelijk.
Je hebt wel te maken in verschillen in bouw, zo zal een overbouwd paard of een paard met een weke rug, moeilijker een juiste verzameling voor elkaar krijgen dat een mooi evenwichtsmodel.
overigens vind ik de westernpaarden kwa bouw niets weg hebben van de pre (spanjaarden) om te zien.

Honden africhten voor de politie is bittere noodzaak, politiehonden zijn en blijven wapens vallen ook onder de wapenwet. Is te gevaarlijk geen appel op dat soort honden te hebben, maar zo ook bij blindegeleidenhonden en hulphonden. U doet nu net of dat er wordt ingeslagen, het is ook een samenspel met die werkhonden. U kunt de afkomst van de western rassen dus niet herkennen?

Jeannine schreef:
Vraagje, mijn paard valt rechtsom op zijn binnenschouder en kan "daardoor" dus ook niet goed ondertreden met zijn binnenachterbeen. Hoe zouden jullie hem hierin corrigeren als je ernaast de oefeningen doet?
En wat voor oefeningen zou ik extra kunnen doen om dit te trainen??

Figuren rijden, volte verkleinen en vergroten en balken en cavaletti rijden,

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:59

HannahFrouk schreef:
Moll schreef:
wat ik me eigen even tussen door afvraag, van waar bareback gaan rijden als het dier niet door het lichaam loopt? schiet mij maar lek.

mol

Gewoon omdat je dan veel beter kunt voelen wat er gebeurt. Simpel

hoe ka je nou iets voelen als je paard niet over de rug komt en dus niet loslaat in het lichaam, lichtrijden in zo'n situatie als deze is van grootbelang.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:04

Moll schreef:
hoe ka je nou iets voelen als je paard niet over de rug komt en dus niet loslaat in het lichaam, lichtrijden in zo'n situatie als deze is van grootbelang.

mol

ben ik het niet mee eens
je kan juist beter voelen zonder lichtrijden
daar je continue contact maakt met de rug
je hoort daarbij ook niet "zwaar "te zitten, maar dat zie ik absoluut niet in de beelden van hannafrouk.
kan je uitleggen wat "over de rug"betekend?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:08

Moll moet eerlijk bekennen dat mijn voorkeur ook doorzitten is en niet lichtrijden. Maar met de rest ben ik het met u eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:08

@ jeannine: ik zou het denk ik zo te lezen zoals Woodstock op lossen contra in stellen op de volte waar ook op de hoefslag tot het dier zijn lichaam weer achter het hoofd plaatst en weer onder de ruiter stapt, of aan de hand zicht weer recht opricht en dan de volte opnieuw in zetten of de stelling op de volten opnieuw vragen net waar je mee bezicht bent op de hoefslag of op de volte, het gaat er hier omdat het vertikaal balans verkregen word en word onder houden op de buiten teugel.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 30-03-10 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:14

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

ben ik het niet mee eens
je kan juist beter voelen zonder lichtrijden
daar je continue contact maakt met de rug
je hoort daarbij ook niet "zwaar "te zitten, maar dat zie ik absoluut niet in de beelden van hannafrouk.
kan je uitleggen wat "over de rug"betekend?

sorry hoor nombrado maar ik wil met jou geen gesprek meer aan gaan, ik kan namelijk niet met iemand in discussie gaan die er zo'n denk wijze opna houd en niet wil overleggen welke opleiding ze heeft gevolgt of van wie ze les heeft gehad, en waar ze haar instructie papieren heeft gehaald.
je komt in mijn ogen niet geloofwaardig over, en wil dus me zelf en andere voor weer zo'n overloos lang niks zegend gesprek behoeden goeie avond verder.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:17

FaberSmid schreef:
Moll moet eerlijk bekennen dat mijn voorkeur ook doorzitten is en niet lichtrijden. Maar met de rest ben ik het met u eens.

doorzitten is fijn volkomen met u eens echter wanneer het paard niet lost in de rug werk je elkaar als ruiter en paard alleen maar tegen, wanneer er in het VWNW eerst licht gereden word zodat het dier de rug kan gaan lossen en het binnen been dragen kan plaatsen is doorzitten de volgende vanzefspreken stap.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 30-03-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:20

Interessant topic. Ik lees even mee, leuk om al die meningen te lezen en ook dat ik onbewust eigenlijk al veel dingen doe

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:22

Dat probleem kan ik persoonlijk niet herkennen, bij elk paard is mijn persoonlijke voorkeur doorzitten. Zo ook bij jonge paarden, of zoals u omschrijft. Dat probleem herken ik niet, omdat ik de paarden goed losrij, dan pas warm en dan pas de training zelf, toppen, afbouwen en dan uitstappen. Maak graag gebruik van balken en cavalletti, voor het geen u omschrijft.
Daarbij is de basis dubbele longe en lange teugel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:26

FaberSmid schreef:
Dat probleem kan ik persoonlijk niet herkennen, bij elk paard is mijn persoonlijke voorkeur doorzitten. Zo ook bij jonge paarden, of zoals u omschrijft. Dat probleem herken ik niet, omdat ik de paarden goed losrij, dan pas warm en dan pas de training zelf, toppen, afbouwen en dan uitstappen. Maak graag gebruik van balken en cavalletti, voor het geen u omschrijft.

dat kan ik rij bij jonge paarden alleen maar licht om de rug te ontlasten en de tussen wervels pas met 6 a 7 jaar voledig dicht gegroeit zijn. cavalletie's zijn een welkome afwisselling in de training aan de dubbel als onder de man dat ben ik geheel met u eens.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:33

Moll schreef:
sorry hoor nombrado maar ik wil met jou geen gesprek meer aan gaan, ik kan namelijk niet met iemand in discussie gaan die er zo'n denk wijze opna houd en niet wil overleggen welke opleiding ze heeft gevolgt of van wie ze les heeft gehad, en waar ze haar instructie papieren heeft gehaald.
je komt in mijn ogen niet geloofwaardig over, en wil dus me zelf en andere voor weer zo'n overloos lang niks zegend gesprek behoeden goeie avond verder.

mol

ow, moet je hier ook ergens je cv plaatsten dan?
waar staat de jouwe :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:39

ik hoor regelmatig de kreet, vwnw
kan iemand mij daar een defenitie van geven? evt. met plaatje?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:50

Moll schreef:
FaberSmid schreef:

dat kan ik rij bij jonge paarden alleen maar licht om de rug te ontlasten en de tussen wervels pas met 6 a 7 jaar voledig dicht gegroeit zijn. cavalletie's zijn een welkome afwisselling in de training aan de dubbel als onder de man dat ben ik geheel met u eens.

mol

Rij zelden licht, humor dat u dat anders doet ervaren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:50

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

ow, moet je hier ook ergens je cv plaatsten dan?
waar staat de jouwe :D

Is dat zo een groot geheim?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:53

FaberSmid schreef:
Rij zelden licht, humor dat u dat anders doet ervaren.

is dat zo? , inderdaad grappig

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:39

FaberSmid schreef:
Is dat zo een groot geheim?

noop ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:57

Van waar dan zo geheimzinnig?