FaberSmid schreef:De herkomst en geschiedenis van een fries is wel heel anders dan van de western paarden en de betrekking tot "Spaanse" paarden.
Stel u een voor een chiwawa tot politiehond af te richten, omdat een chiwawa net als een (Mechelse) herder een hond is? Hoe zal men de chiwawa bijvoorbeeld over de kuil en schutting krijgen, laat staan hoe pakwerk? Het zoeken zal ook zeker een probleem worden, net als het rivieren (zoeken naar kist, voorwerpen en personen), zo ook het bewaken van tas en fiets en voedsel weigeren zal vermakelijk zijn met zo een grote worst.
Het geen u schrijft verschil in temperement en lenigheid, is het punt waar het om draait. Het einddoel zal afhankelijk zijn van het doel op zich, maar betreft de tijd wat tempi en overgangen aan gaat bijvoorbeeld gaat sneller. Zo zijn er meer voorbeelden, zoals de hogeschool oefeningen.
Kijk, daar zit nu het verschil
ik richt niet af, ook mijn honden niet...
ik werk samen en gebruik bij de paarden hun eigen balans, beweging . net zoals ik dat kan, lopen, staan , zitten, hardlopen , joggen.
daarmee ga ik aan het werk...dat is bij ieder paard hetzelfde, stap, draf en galop...
naarmate de bespiering in het werk sterker wordt , zijn er "moeilijkere oefeningen"mogelijk.
Je hebt wel te maken in verschillen in bouw, zo zal een overbouwd paard of een paard met een weke rug, moeilijker een juiste verzameling voor elkaar krijgen dat een mooi evenwichtsmodel.
overigens vind ik de westernpaarden kwa bouw niets weg hebben van de pre (spanjaarden) om te zien.