Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:36

Fijn om te horen Milkberry dat het al zo'n stuk beter gaat. Ja het zadel zal zeker kunnen bijdragen aan het vastzitten van de lendenen. Wat mij betreft mag een zadel gewoon niet uitsteken na de laatste rib.
Zeker niet bij paarden die achter wat hoger gebouwd zijn (al weet ik niet of dat bij die van jou ook het geval is).
Ik zou me ook niet teveel focussen op het neerwaarts. Afhankelijk van de bouw van het paard is neerwaarts tot boeghoogte al heel wat en voldoende om het doel te bereiken dat je daarmee voor ogen hebt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:55

@Horseware, nog maals sterkte met Malolito...

Avanti schreef:
Mijn vriend kwam gisteren kijken en daar moet je gebruikt van maken. Voor het eerst gereden met mijn nieuwe zadel en ze loopt er zoveel fijner op! Voor het eerst dat ze echt wil zakken in draf, dus dat geeft weer hoop.
Ik heb wel een stoelzit in dit zadel, moet ik wel op letten.

https://youtu.be/i5_bx6oBnVs

Is al aardig wat gezegd, wat ik zelf fijne oefeningen vind die ook passen bij een jong paard zijn bv gebroken lijnen (niet perse 10 meter of tot X (Wat in jullie binnenbak nog meer meters is :D ) of dubbele gebroken lijntjes van meter of 5 en als je de bak alleen hebt zijn die ook leuk op zo ongeveer de AC lijn. Slangenvoltes met zoveel boven als voor je paard verantwoord is vind ik ook fijn rijden, ook omdat je dan indien nodig er gewoon her en der een volte in kan rijden en dan weer kan oppakken.
Verder vooral je contact in de gaten houden (probleem heb ik ook :D :+ )

Herken de bak, net vanochtend mijn beige geluk er daar uitgezet (heel heel vroeg ivm de storm), gaat beleerd worden voor voor de wagen, dus als je klein beige brutaal blij ding ziet voorbij stuiteren, die is van mij..... (en als je iemand hoort vloeken is het denk ik ook door die pony
Gisteren nog een afscheids ritje gemaakt, pony is ook nog niet doorgereden en ahum.. komt er ook momenteel niet van, kan dat momenteel niet, maar is fijn paardje, week, maand of maanden niet gereden maakt niet uit, opstappen en gaan.

Ons probleem lijkt me duidelijk iets met opkrullen en achter de loodlijn...
Is wel leuk dat ik er nu ook zoeen heb, Sjol vind nageeflijk lopen iets dat je wel kan, maar neus zal niet snel achter loodlijn komen, is haar bouw niet naar.. Toobs loopt het liefst met zijn snufferd op de grond (en dan ook de grond in) of als rechte bezemsteel en Heps.. nou die doet het dus weer anders. (hoewel we in het begin ook de giraffestand uitgebreid hebben gehad)
https://www.youtube.com/watch?v=U9wv4-cscZM

Oh beetje raar geknipt hier en daar, maar aantal medebakgenoten wouden pertinent niet op film

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:07

Zo! Ik ben door het hele topic heen.. Veel opgestoken, veel stof tot nadenken! Ik ben zelf met mijn 7 jarige arabje nu begonnen om het dressuurmatige meer op te pakken. Hebben het tot nu toe rustig aan gedaan (bewust).

Ik zal waarschijnlijk in verband met mijn weinige (onderlegde) kennis niet erg veel mee gaan posten (ben meer een gevoelsmens) maar wilde met dit berichtje toch een aantal vaste posters (en ook de niet vaste posters natuurlijk) bedanken voor alle waardevolle informatie hier!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:18

Ik heb een aantal maanden terug hier ook eens foto's geplaatst, deze o.a. Dit ben ik zelf.

Afbeelding

Er is in de tussentijd veel gebeurt, paard is veel afgevallen en heeft daarna om onverklaarbare redenen hoefbevangen gestaan. Gelukkig was ze eigenlijk binnen enkele weken weer de oude en hebben we haar weer voorzichtig opgepakt. Aandachtspunten zijn haar gangenwerk, moet ruimer, actiever. Maar ik weet niet of dat er echt in zit, ivm haar bouw. Toch heb bij onderstaande foto het idee dat er misschien wel iets verbetering is. Wel jammer dat haar nek niet het hoogste punt is. Oja het guppie erop is mijn stiefdochter van 12 die het wel eens wou proberen. :D Die doet alleen teugels op maat houden en lekker hobbelen. Beetje been hier en daar.

Afbeelding

Tips zijn nog altijd welkom, we rijden hooguit 2 keer in de week in de bak, maar aangezien het goed is om ze lichamelijk fijn te houden probeer ik toch te doen wat ik kan.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 28-03-16 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:27

@ avanti Ik ben van mening dat je een jong paard beter korter en minder vaak kunt rijden Maar de keren dat je rijdt wel echt rijden Dus gehoorzaam en aan de hulpen! Consequent zijn is idd moeilijk zeker bij een jong paard wel echt noodzakelijk

De kunst is dan ook om je hulpen steeds kleiner te kunnen geven Maar dan moet je paard wel eerst snappen wat er bedoeld wordt met de hulp Vergeet ook niet veel te belonen door middel van je stem

Wat fijn milkberry dat het struikelen over is en je veel vooruitgang hebt geboekt +:)+

welkom s in balance

@ gypsy Ik zie veel vooruitgang in de foto s Paard loopt mooi gedragen met activiteit en meer buiging in de gewrichten De amazone zit ook al een stuk beter Goed om het verschil te zien zodra het paard niet meer op de voorhand valt Kan de ruiter ook beter zitten

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:32

De eerste foto ben ik zelf, ik zal mijn stiefdochter doorgeven dat ze een nettere houding heeft dan mij! Dat vind ze vast leuk om te horen. :D
Super dat er toch verschil zichtbaar is, daar doen we het voor. :j

Wat ik me dan wel afvraag, haar hoofdhouding, moet ik me daar dan aan storen? Als de nek niet het hoogste punt is, dan zit er toch in de aanleuning iets niet goed? Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat een gup van 12 dit enorme paard niet in de krul getrokken krijgt dus daar zit het hem niet in.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:33

@ sjolvir ik vind je filmpje lastig te beoordelen Omdat ik je af en toe even kwijt ben En ineens weer in beeld komt

De stukjes die ik zie vind ik zeker niet verkeerd Zeker een fjord loopt wat makkelijk op de voorhand Zou dan ook veel wisselen in hoofd hals houding Met af en toe wat korte stukjes iets meer oprichting En stukjes lang laag Verder wat blijven schakelen en de overgangen om de achterhand actief te houden

maar over all zeker goed bezig +:)+

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:37

@ gypsy Ik twijfelde of het dezelfde ruiter was Hihi

Met waar je vandaan kwam vind ik het al een hele stap vooruit Niet te veel in 1 x willen Je paard wordt steeds wat sterker en beter Dat komt wel Zou me er ind op dit moment niet druk om maken Hij kan zich nu al veel beter dragen Dat kan op deze manier alleen maar beter worden

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:41

Het afvallen heeft echt geholpen, ik had veel eerder zo "streng" moeten zijn. Ook heb ik wel het idee dat het haar met een klein ruitertje veel makkelijker afgaat. Dit weegt natuurlijk niks voor haar.
Haar eigen pony was niet zo lekker afgelopen week dus a.s. zaterdag gaat ze met deze lessen. Ik ben benieuwd. Ooit hebben we haar gemeten, het was geloof ik net geen paard. Wie weet kan ze ooit nog eens een proefje bij de E pony's doen, wat een zicht zal dat zijn haha.

We blijven het rijden gewoon lekker afwisselen met vd grondwerk lange lijnen en buitenritten en zien wel waar het schip strand. Teveel oefenen werkt bij deze niet, dan is ze niet meer enthousiast. Super bedankt voor je beoordeling!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:02

@Gypsy, zo! Die is eind afgevallen en vind hem op de momentopname foto met je stiefdochter ook meer gedragen lopen.
Zadel dwingt haar alleen wel te veel in stoelzit, dat is zonde eigenlijk.

@dresjoepie, heb er ook aardig in zitten knippen gezien het verzoek dat de anderen niet in beeld wouden, wordt het niet makkelijker van samen met camera op 1 punt.
Schakelen en overgangen check doen we, alleen in galop zit er zo ongeveer nog maar 1 knop op, draf gaat ze snappen dat je iets toe of terug rijden kan vragen, maar nog maar minimaal en daarvoor rij ik haar ook te weinig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:16

Gypsy, zo als je paard met je stiefdochter loopt zegt ook best al wat over hoe jij haar hebt gereden. Ziet er niet verkeerd uit hoor. Je paard mag wat meer spieren over de bovenlijn krijgen.
Als je in het geval van foto 1 met wat meer impuls rijdt kan ik me zomaar voorstellen dat het foto 2 wordt (met jou erop).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:22

dresjoepie schreef:
@ sjolvir ik vind je filmpje lastig te beoordelen Omdat ik je af en toe even kwijt ben En ineens weer in beeld komt

De stukjes die ik zie vind ik zeker niet verkeerd Zeker een fjord loopt wat makkelijk op de voorhand Zou dan ook veel wisselen in hoofd hals houding Met af en toe wat korte stukjes iets meer oprichting En stukjes lang laag Verder wat blijven schakelen en de overgangen om de achterhand actief te houden

Ik had hetzelfde als dresjoepie. Lastig te beoordelen om dezelfde reden.
Ik vind het ook lastig om te zien welke spieren er nu aan het werk zijn (die fjorden hebben zo'n flinke hals). Ik zie toch ook - volgens mij - de onderhals vaak aanspannen.
Wel vind ik dat achter meer/harder aan het werk moet. Ik zou zeggen rijd hem eens flink (maar dan ook echt eens heel flink) naar voren. En dan eens kijken of hij aan t bit wil trekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:33

Ik kan het toch niet laten om dan ook maar hier de fotootjes te zetten van de eerste wedstrijd van Babette met History van verleden week. Mijn dochter vond het spannend om na 3 jaar weer opnieuw wedstrijd te rijden en dan met zo'n jonkie en die spanning merkte je ook aan hem. Naarmate hij ook steeds sterker wordt, wordt ie ook heter.
Ze heeft een beetje meegelift, wilde er niet teveel aankomen, dus hier en daar foutjes, maar toch een 2e en 3e plaats in de B met 191 en 187 puntjes.
(Op de foto's zie je de spanning wel een beetje vertaald doordat hij zijn onderhals spier niet helemaal loslaat) Impuls was er te over :D :D) Dus ook weer veel om aan te werken.

Paar fotootjes van het losrijden.

Afbeelding
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:37

Thx Sjolvir en Babootje :o
Ik doe wat ik kan. :P We gaan gewoon lekker verder trainen op deze manier. :j

Babootje ik weet er niet zo veel van als sommige hier maar wat een mooie houding heeft ze!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:39

Haha, ja zij zit een paard echt niet in de weg. Dat is alweer mooi meegenomen :D :D :D
Mag nog iets rechter op (fractie), maar met zo'n jong paard ga je altijd nog iets meer verlicht zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:51

Babootje schreef:
dresjoepie schreef:

Ik had hetzelfde als dresjoepie. Lastig te beoordelen om dezelfde reden.
Ik vind het ook lastig om te zien welke spieren er nu aan het werk zijn (die fjorden hebben zo'n flinke hals). Ik zie toch ook - volgens mij - de onderhals vaak aanspannen.
Wel vind ik dat achter meer/harder aan het werk moet. Ik zou zeggen rijd hem eens flink (maar dan ook echt eens heel flink) naar voren. En dan eens kijken of hij aan t bit wil trekken.

Naar voren gaat ze alleen maar rennen, gaat hem dus niet worden, het wordt te gehaast, dan maakt ze geen pas meer af, net een naaimachine :+ en je jaagt haar dan helemaal van het achterbeen af. Klein schakelen werkt wel, maar ook om dat subtiel te doen en er verder mee te komen wordt ze te weinig gereden (helaas.... zat er even niet meer in).
(ook de reden dat ze vandaag weg is gebracht, nu gaat ze gewoon structureel aan het werk zij het in andere tak van sport, ondertussen sleepte ze namelijk verzorgsters over het erf wegens overdosis energie en te weinig werk.)

Voor het idee, sinds juli 2015 is ze gok ik zo keer of 15 gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:15

Ok ja, dat konden we niet zien op t filmpje. Ja dan zou je idd zeggen: klein schakelen. Want er is te weinig impuls. Te weinig kracht nog achter. Gaat ze t mennen in? Dat zou niet verkeerd zijn voor dr.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:07

Jup, ze gaat voor de wagen :D kan ze fijn Toobs tijdens menkamp van de helft van de lessen af helpen, want ook die heeft heel weinig gedaan en dan is week 2 x per dag les, wel heel veel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:02

zal ze best van kunnen opknappen. ben benieuwd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:23

Doe ik ook eens een poging tot filmpje vandaag.....is de batterij leeg...grrrr |o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:37

ff opladen, komt goed :D :D

Lekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:29

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:13

Ik wil als eerste Horseware heel veel sterkte wensen met deze moedige doch zeer zware beslissing.
Heel veel sterkte. :(:) Y;(

Naar aanleiding van de post hier boven (Lekilove), hier staat een mooie tekening bij waarin het beschreven effect wordt uitgelegd.
http://www.happy-horse-training.com/par ... onals.html

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:23

Ik ben het echt, tuurlijk, eens met het artikel + de foto, maar ik kan niet tegen 2 dingen:

1. waarom ze heel vaak, als ze met de fotos het verschil willen laten zien, ze 2 verschillen momenten in de draf laten zien. de slechte is dan altijd als 2 benen op de grond staan, en de goede altijd 'mid-air' zegmaar. Ik snap hun punt, ik snap de bedoelingg, maar om het goed te laten moet je simpelweg hetzelfde moment laten zien. Al is het maar om (serieus) kritiek te voorkomen.

2. Ik vind het jammer dat ze bij de tekening niet dezelfde movement laten zien zegmaar. Ik vind persoonlijk niks mis met de opgerichte houding, dus waarom niet het goede paard ook in opgerichte houding te laten lopen? En het goede paard is overduidelijk niet in uitgestrekte draf.

Mijn punt is dus dat ik het irritant vind dat ze niet dezelfde beweging en moment opname laten zien, zo kan je het nooit goed naast elkaar leggen en vergelijken.
Ik heb trouwens wel een goede foto gevonden in mn fotoroll:

Afbeelding

edit: foto natuurlijk er niet goed in gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:59

Resistance schreef:
Dit is Noa, nu 5 jaar en een ruin. Afstamming of ras weet ik niet.

Ikzelf ben nu 6 jaar lang manegeruiter, en vind het een erg leuke kans om met jonge dieren te werken, ook al moet ik zelf nog een heleboel leren.

Tot een jaar geleden had ik altijd nog een best strenge hand, maar daar ben ik hard aan gaan werken, net zoals mijn eigen ontspanning. Ik merk dat dat heel veel effect heeft! :+ Als ik zelf ontspan, mijn armen, mijn handen, mijn rug, mijn benen, dan merk ik dat Noa dat ook doet. Dat werkt veel beter dan druk.

Echter blijf ik problemen hebben met mijn armen aan mijn lichaam houden. Als ik erop let doe ik het goed, maar als ik weer ergens anders aan denk, gaat het weer mis. Het moet gewoon vanzelf gaan! Mijn doel is om steeds beter paard te rijden, en alyijd bij te blijven leren.

Bij Noa zijn we momenteel bezig met veel overgangen rijden, en daarbij zo weinig mogelijk hulpen geven. Ik merk dat hij nu nog moeite heeft met ontspannen blijven tijdens de overgangen.

Dit was de eerste keer dat ik op hem zat, een half jaar geleden. Noa was toen net bij ons.
[ [url=m/ya7nHM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2LJEov.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is twee maanden later. Ik ben niet trots op mijn houding hier. Noa gooit best hoog op en soms heb ik daardoor nog een beetje moeite met doorzitten en tegelijkertijd goed blijven rijden, zeker zonder beugels. :+ Heeft iemand daar advies voor?
[ [url=m/tNjsca.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is nog een maand later. Mijn houding vind ik hier al iets veter, maar toch gaat het voor mijn gevoel nog niet goed met de armen.
[ [url=m/j7Y4yP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al het advies en opbouwend kritiek is welkom, maar brandt me alsjeblieft niet af! Ik ben ook nog lerende, en ben bereid om dat altijd te blijven doen.

Ik heb dit bericht een tijdje geleden gepost en wilde laten zien hoe het nu gaat.

Een filmpje van het begin van de les afgelopen zaterdag:

En het eind:

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en en of jullie tips hebben! :)