Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:11

Heel veel sterkte horsware ,dappere en goede keus

Pippaa

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:34

Heel veel sterkte Horseware Y;(

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:17

Bedankt allemaal. Ik moet om half 4 op de kliniek zijn. Nu staat hij nog lekker op de wei, straks ga ik hem voor de laatste keer verwennen met zijn favoriete dingen: peren, slobber en een flinke rosbeurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:42

Heb zelf vorig jaar onze pony moeten laten inslapen, dus ik kan me goed voorstellen wat je voelt. Bij ons ging alles in ieder geval heel erg fijn en rustig en konden we uitgebreid de tijd nemen voor het afscheid.
Heel dubbel maar wel het beste wat je voor hem kunt doen. Manolito heeft geen idee wat hem te wachten staat; hij kent alleen het verleden en het heden bij een vrouwtje die heeft gezorgd voor een goed verleden en heden en die nu zorgt voor een goed einde. Beter kun je het voor hem niet doen.
Ik zal aan je denken vanmiddag :(:)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:19

Sterke Horseware, geniet nog even van hem vandaag.(En hij van jou vewennerij)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:36

Y;(

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:34

Sterkte Horseware! :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:11

Denk aan je Horseware... alle kracht, alle sterkte, alle onbaatzuchtigheid gewenst!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:30

Afbeelding

sterkte! Y;(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:19

Vandaag na het rustige longeren op gestapt.
Doel. Ontspanning en aan been. Losgelaten en buiging door het lichaam.

Maar... wat waaide het hard.
Met longeren al ril. En toch maar dapper opgestapt.
Zoekend naar enge dingen en door binnenbeen naar binnen vallen om het buiten maar te kunnen zien.
Bij binnenhand opzij en buitenteugel op de hals met bbinnen buitenhand reactie van willen omdraaien of harder willen.

Na een flinke nee na n schop binnenbeen buitenhand en binnenhand van de hals drong ik eindelijk door.

Als je dan zo graag buiten wil kijken gaan we al zijwaarts op mijn tempo met neus er naar toe er bij langs.

Ok ging.

Maar nu omstlellen op veilige kant... tsjoep sprongetje met als volgt... nee! Ineens staat ze stil. Ik voel haar rillen. Wantrouwen.
Nu is het moment. Geen twijfel en dapper zijn.

" kom je kan het".

Braaf weer verder. En ineens ontdekt ze ontspanning.
Onvolgbaar laat ze haar hoofd vallen.
" dit was niét de afspraak."

X daarna direct tegen gehouden en op mijn comnando laten vieren.

Braaf beide kanten gestapt.
Uit eindelijk compleet ontspannen en voelde haar rug opkomen.

Doel behaald?
Nee... maar veel meer dan dat.
Ze bleef bij me. Volgde mijn commandos op en wachte op me.
Zo.... wat ben ik trots...

Waarom ze keek... :') er stond n nieuwe grijze emmer. Plus gierde langs de schuur van de wind.

Voel me dapper dat ik er tóch opgestapt ben en ondanks haar ril momentjes zorgenloos gestapt heb.

Daarna laten grazen aan de hand. Weer heel ril en heftig reageren.
Komt van t weer denk ik.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:27

Verna was ook rillerig vandaag indd door de wind. Het hangt in de lucht.
Maar super hoe je dit aangepakt hebt! En wat een resultaat! *\o/*

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:29

Fijn dan het zo goed ging Maralyn ^__^

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:33

Dankjewel.

Bij haar is het per x zoeken en voelen welke aanpak.

En mijn rust. Werkt ook écht mee.

Dankjullie wel.

Ja het is schitterend weer maar die wind?
Hoefde terugweg niet te trappen op de fiets :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:40

Helaas voor de komende dagen...de wind blijft, wordt zelfs sterker, de zon verdwijnt en wordt ingewisseld voor buien... :(

Horseware, hoe gaat het nu. Het verlies van Manolitho al een plaatsje kunnen geven? Y;(

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:32

Mijn vriend kwam gisteren kijken en daar moet je gebruikt van maken. Voor het eerst gereden met mijn nieuwe zadel en ze loopt er zoveel fijner op! Voor het eerst dat ze echt wil zakken in draf, dus dat geeft weer hoop.
Ik heb wel een stoelzit in dit zadel, moet ik wel op letten.

https://youtu.be/i5_bx6oBnVs

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:54

Wat voor zadel heb je nu dan avanti?
Hij loopt voor mijn gevoel genoeg voorwaarts, alleen met teveel spanning/afleiding. Hij concentreert zich niet genoeg op jou. Wat misschien helpt (werkt bij mij ook altijd best fijn) is even een aantal minuten op de volte gaan rijden & met iets meer stelling naar binnen gaan rijden. Zodra hij dan weer gefocust is weer een keer rechtuit.
En je contact iets constanter proberen te houden, maar dat is laaastig. :+
Ziet er verder heel vriendelijk uit. :j

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:02

Ik heb nu een premiere het enige zadel wat goed past, ze is in korte tijd een paar boommaten gegroeid dus helaas gereden met een niet passend zadel.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen ze is idd snel afgeleid.

Idd contact constanter, ben nog niet zo handig in het in en uitschuiven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:21

Heb je er een zadelmaker bij gehad Avanti? Mijn indruk - maar ik kan het mis hebben want ik kan de ligging op het filmpje niet zo goed beoordelen - is dat het zadel vrij ver naar voren ligt.

Verder is stap 1 tempocontrole. Daar moet nog wel wat aan gebeuren.
Stap 2 is je paard recht stellen. Nu is hij naar buiten gesteld en komt het binnenachterbeen buiten de massa. Zo kun je ook niet goed de wending door en dat is ook te zien want in de wending valt je paard op de binnenschouder door je been heen.
Vraag een beetje stelling met je binnenhand en vraag met je binnenbeen je paard om zich om je been heen te buigen. Bereid de wending voor door twee handen naar buiten te brengen (binnenhand niet over de manenkam) als je paard de neiging heeft om door je binnenbeen te vallen.

Pas als je het tempo kunt controleren en je paard recht gesteld kan lopen kun je het neerwaarts gaan oefenen.
Nu is je paard daar nog niet aan toe en mis je het doel van de oefening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:30

Mijn eerste globale indruk is: veel meer bezig houden. Eerst moet de aandacht bij jouw zijn anders komt de ontspanning niet.
Ik zie je paard regelmatig door je hulp lopen, daar zou ik eerst aan werken.
Loopt hij door je binnenbeen, dan niet verder rijden op de hoefslag maar meteen nog een kleine volte om dat te corrigeren. Stap-draf overgangen dat soort dingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:45

Eens met Babootje en Sizzle.
Avanti wat ik zie is dat je paard wel rennerig is, maar niet actief. Vooral in de hoeken zie je dat de achterhand erg traag wordt en gaat sloffen. Ik zou het neerwaartse nog laten, want daarin krijg je het rennerige niet omgezet in activiteit. Eerst aan contactteugel wat babootje ook zegt naar tempocontrole en de rust erin. Je paard linksom en rechtsom los werken zodat ie ook goed gaat sporen. Aan de hulpen krijgen! Vervolgens als het tempo onder controle is impuls opwekken, zodat je ook echt een actief achterbeen krijgt. Dan pas zou ik aan het neerwaartse gaan werken. Nu loopt ie zich alleen maar over de kop.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:46

Wat leuk dat je een filmpje hebt geplaats avanti

Ben het eens met de vorige posters Je paard heeft als het ware wat meer leiderschap nodig

@ maralyn goed bezig consequent zijn Zonder gehoorzaamheid geen training Volhouden zo

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:11

Ik zou achtjes rijden om haar wat meer op jou te laten focussen. Dan heb je ook direct meer oefening dat ze steeds om je been heen moet. Ik merk dat dat bij mijn paard veel beter werkt dan een volte, daar dendert hij dan gewoon door mijn been heen als ik dat te vaak doe (cirkels zijn niet echt een grote motivatie voor hem en snel saai).

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:01

Ja klopt hoor ze was erg rennerig door de wind en heb haar maar laten lopen en had het temp niet onder controle. Ze reageert in zo'n staat ook niet op mijn zit en dan moet ik zoveel met mijn handen terugwerken.
Maar dit is idd gewoon de basis en moet in orde komen ook bij slecht weer.
Bedankt Babootje ik ga zo proberen de volte te rijden. In stap lukt het wel maar in draf is het toch een stuk lastiger. Ben ook niet consequent genoeg.
Vind het ook wel moeilijk bij een jong paard wat ik mag vragen en wanneer het teveel is. Denk dat ik daarom onbewust te weinig door durf te vragen.
Achtjes is idd ook een goede oefening.

Bedankt voor het commentaar kan ik weer mpoi mee aan de slag!!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:24

Je hebt goede tips gekregen Avanti. Kan ik me ook helemaal in vinden.

Even een ego post tussendoor.
Rijden gaat hier een stuk beter. Hij struikelt niet meer. Laat zich beter buigen. Reageert veel beter op zit en been. Hij let veel beter op me. Ik vraag hem nu heel af en toe en stukje vwnw. Maar dat vindt hij zo moeilijk. Ik focus me er niet te veel op.
De craniosacraal is net geweest. Er kwam weer een hoop oud zeer naar boven. De eerste vraag was: wat is er in het verleden met dit paard gebeurd? :(
Hoopt zijn emoties op in zijn tongbeen en onderhals. Doordat dat zo gespannen is, is ook 1 van de spieren in zijn bovenbeen super gespannen. Dit verhaal verklaart ook weer iets meer waarom hij niet goed vwnw kan. Hopen dat dat na een aantal sessies beter is.
Zijn lendenen zitten ook behoorlijk vast. Dit zou misschien aan het zadel kunnen liggen. Volgende week komt de zadelmaker. Eens kijken of zij 16,5 inch zadeltjes heeft. Dit zadel is misschien net even te lang. Het ligt niet perse slecht. Maar het kan net even beter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:31

Gewoon eerst maar eens werken aan het controleren van het tempo in alle gangen. Van een jong paard kun je nog niet verwachten dat je hem al alleen op je zit kunt rijden. Dan moet je wat grotere hulpen gebruiken om die naderhand weer kleiner te maken. Ho is ho en als je daar je hand voor moet gebruiken, dan moet dat maar. Hij moet wel leren reageren op een ophouding en dan mag je dat best wel eens strenger doen als dat nodig is.
Bij tempocontrole hoort dat je paard "aan het been" is. Aan het been betekent dat hij meteen reageert op een voorwaarts drijvende hulp, maar ook op een zijwaarts drijvende hulp (eenzijdige kuitdruk). Die laatste heb je ook weer nodig om je paard goed om je been te laten buigen.
Als je je paard wil leren om je been heen te buigen, is het handig als hij ook al heeft geleerd te wijken voor de eenzijdige kuitdruk. Dus als je aan 1 kant je kuit aandrukt hij daarvoor opzij gaat in plaats van harder gaat. Dat heb je ook nodig om een wending goed door te komen.
Probeer echt aan jezelf te werken als het gaat om consequent zijn. Zeker jonge paarden hebben dat nodig, want anders begrijpen ze er niets meer van.