Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:58

dresjoepie schreef:
Ik zie op het filmpje een paard wat regelmatig over de teugel loopt en van achter weinig activiteit heeft Vind dat er ook een behoorlijke dip zit achter het zadel De rug zie ik nauwelijks op bollen

Heb je het door mij gelinkte artikel een aantal paginas terug gelezen? Dan had je begrepen dat het de definitie van contact verschillend is tussen de twee scholen.

Het zelfde met betrekking tot de dip. Ik neem aan dat je ziet dat het paard een ietwat hoge croup heeft ? En daarmee dus een beetje overbouwd is. Er zijn natuurlijk meer signalen van goed rug gebruik, bijvoorbeeld de wijze waarop de staart ontspannen in een golf beweging mee beweegt.

Op deze wijze kijken komt op mij over als een rondje door een vierkantje willen duwen.

wel ben ik benieuwd wat jullie dan als graatmeter voor activiteit zien, het komt op mij over of er alleen naar de lengte van de pas gekeken wordt namelijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:04

Eens hoor Milkberry. Wat mij betreft is er ook maar 1 manier die echt ook trainingswaarde heeft en dat is wat we vwnw noemen. Maar wel duidelijk om het verschil aan te geven in het "stretchen voor ontspanning" of het actief vwnw gaan.

V.w.b. het filmpje van Jannico sluit ik me ook aan met dresjoepie en knollentuin.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:08

Het actief vwnw gaan is mi de enige nuttige ontspannen stretch.
Dit artikel heeft het stretchen nmi niet helemaal begrepen. Iedereen die in de stretch rijdt streeft naar de actieve stretch.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:44

Ik heb het filmpje bekeken van jannico en wederom moet ik zeggen dat deze stijl me niet bekoort, ik vind de hals houding te hoog en de optoming vind ik daar niet aan bijdragen,ik denk dat die eerder de hoge halshouding in de hand werkt, want is dit een kaptoom en een stang samen? Ik vind het paard ook opvallend zwaar bespierd in de onderkant van de hals. en de schouderbinnenwaarts die ik zie is pootje over op de hoefslag, de zijgangen is het paard niet in balans en de galop is me te vlak, ik mis kracht en een aanleuning in de verbinding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:32

Milkberry schreef:
Het actief vwnw gaan is mi de enige nuttige ontspannen stretch.
Dit artikel heeft het stretchen nmi niet helemaal begrepen. Iedereen die in de stretch rijdt streeft naar de actieve stretch.

Ik heb het idee dat de weg er naar toe anders beschreven wordt. In plaats van eerst halstrekken en dan door activiteit een ronde rug, aanleuning en nageeflijkheid verkrijgen. Naar eerst activiteit mét al een ontspannen ronde rug en hals, aanleuning en nageeflijkheid en dan pas via het rijken naar de hand naar de "actieve stretch".

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:20

Er is voor mij ook maar 1 goede strech Milkberry vond het artikel drm wel nuttig om het verschil aan te duiden deze discussie hebben we eerder gehad Wanneer is halsstrekken nuttig idd wanneer er activiteit is en het paard over de rug naar het bit loopt

Hetzelfde als het artikel over impuls dacht ook dat dat wel duidelijk was Er waren toch mensen die impuls zagen als harder gaan Soms is het fijn om dingen wat duidelijker omschreven te hebben

@ jannico ik begrijp wat je bedoeld met je artikel/filmpje Het lijkt mij juist gezien de bouw van het paard niet de juiste training voor dit paard Op deze wijze kan het achterbeen nauwelijks onderkomen

Wat voor mij de graadmeter is van activiteit is niet de lengte van de pas Maar wel het onderkomen van het achterbeen Deze hoort in de afdruk van het voorbeen te komen Met buiging in de gewrichten dat is wat ik mis op het filmpje Het stukje lichtrijden vind ik al veel beter In de galop mis ik wat spong en activiteit Het is bijna een viertakt galop ipv 1-2-3

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:00

Aan het eind van het filmpje van Jannico wordt het paard in een meer voorwaartse draf gereden. Dat ziet er fijner uit :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:53

even een ego post: gister de eerste keer les gehad van een KD instructeur. heel veel informatie die we hier ook besproken hebben over het stukje biomechanica en rug gebruik. het verschil zat hem voornamelijk in het vragen van stelling en veel werk op kleine voltes. de hoogte van de hoofd hals houding was voor de "stretch" net onder boeg hoogte meer dan voldoende. ik heb nog niet doorgevraagd over de lage stretch.

de les was heel erg georienteerd vanuit het voorwaarts rijden. been geven en consequent vragen voor een reactie. vanuit deze drang voren kort en licht opvangen door een halve ophouding. hierdoor moet het paard licht worden. gaat hij hangen, weer been en weer kort de hand er vervolgens bij om aan te geven dat hij niet moet gaan hangen. je voelde heel duidelijk dat hij met de jusite stleling en buiging over zijn rug ging lopen ookal was hij niet in diepe stretch maar net onder boeghoogte.

daarna op een kleine volte aandraven en de volte zo groot of klein houden dat hij het aankan. de overgang van draf naar stap rijden door langzamer te gaan lichtrijden. hierdoor hoef je voor niks te veranderen om overgangen te rijden. na 45 minuten les, lees 30 minuten stap en 5 minuten draf, was hij aan het hijgen en aan het zweten. ze gaf ook nadrukkelijk aan dat je moet stoppen als het goed gaat en voordat het paard echt moe is

helaas geen beeld material maar wel interessante nieuwe inzichten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:49

Klinkt goed DF. Je houd er goed rekening mee dat jouw paard ongetwijfeld heel wat tijd nodig zou hebben voor het bewerkstelligen van een goede stelling en buiging

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:12

@Babootje, we zijn natuurlijk niet gister pas opgestapt. ze vond dat hij heel los door zijn lijf life en mooi los kon laten in zijn bekken. ik mertke zelf dat er een verschil was tussen links en recht om en dat hij 1 a 2 passen echt goed maakte. hij moet daarin sterker worden en dan komt het goed. en ja ik ben me ervan bewust dat het allemaal wat langer gaat duren. we komen er wel (A)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:17

dresjoepie schreef:
Wat voor mij de graadmeter is van activiteit is niet de lengte van de pas Maar wel het onderkomen van het achterbeen Deze hoort in de afdruk van het voorbeen te komen Met buiging in de gewrichten dat is wat ik mis op het filmpje Het stukje lichtrijden vind ik al veel beter In de galop mis ik wat spong en activiteit Het is bijna een viertakt galop ipv 1-2-3

En dit heb ik dus al is eerder aangestipt. Zolang je dit soort type paarden aan deze maat legt zal ongeacht de kwaliteiten van de ruiter of het trainingssysteem er altijd een "negatief" beeld ontstaan.

Zeker iberische paarden met een dergelijke bouw hebben hier in mijn ervaring moeite mee. Er zijn natuurlijk iberiers die hier wel aan kunnen voldoen, maar dit zijn in mijn ervaring vaak de modern gefokte varianten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:01

Niet alleen het iberische paard. Dat geldt ook voor kwpn-ers met een wat minder ideale bouw.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:43

@ jannico in het stukje lichtrijden heb ik al aangegeven dat het beeld vele malen beter is Het paard is actief en met de hals wat lager en langer Het totale beeld van het paard is voor mij dus zeker niet negatief Enkel het stuk waarin het paard opgepakt wordt

Het ligt voor mij iig niet aan het paard

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:05

jannico schreef:
dresjoepie schreef:

En dit heb ik dus al is eerder aangestipt. Zolang je dit soort type paarden aan deze maat legt zal ongeacht de kwaliteiten van de ruiter of het trainingssysteem er altijd een "negatief" beeld ontstaan.

Zeker iberische paarden met een dergelijke bouw hebben hier in mijn ervaring moeite mee. Er zijn natuurlijk iberiers die hier wel aan kunnen voldoen, maar dit zijn in mijn ervaring vaak de modern gefokte varianten.

In verzamelde draf kan het achterbeen toch ook niet helemaal in de afdruk van de voorhoef te komen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:08

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:41

Mijne stapt alleen in als ie door de cirkel sloft... Dat zegt imo dus helemaal niets over de activiteit. Bij een normale actieve draf stapt hij minimaal 30 cm over.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:19

dresjoepie schreef:
@ jannico in het stukje lichtrijden heb ik al aangegeven dat het beeld vele malen beter is Het paard is actief en met de hals wat lager en langer Het totale beeld van het paard is voor mij dus zeker niet negatief Enkel het stuk waarin het paard opgepakt wordt

Het ligt voor mij iig niet aan het paard

Ik heb het idee dat we elkaars punt een beetje missen. Het filmpje was ter illustratie dat er zeker wel voorwaarts gereden wordt itt het eeuwige geslof van de academische rijkunst.

Het is imo niet vreemd dat het paard niet verder ondertreed zodra je gaat zoeken naar meer verzameling en wel bij het actief voorwaarts waarbij het achterbeen veel meer stuwend is.

Wat dat betreft is het topic wat FSCA aanhaalt boeiend. Het is een ietwat onconventionele opinie. Maar zodra je er op gaat letten worden er valide punten gemaakt.

Babootje schreef:
Niet alleen het iberische paard. Dat geldt ook voor kwpn-ers met een wat minder ideale bouw.

tuurlijk, maar ik neem niet aan dat je wil ontkennen dat een Iberier een andere bewegingsafloop heeft dan een warmbloed?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:33

Manolito wordt maandag ingeslapen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:35

Heel veel sterkte Horseware. :(:)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:36

Ohnee wat een triest nieuws Horseware :( Y;( vreselijk zeg, heel veel sterkte

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:36

Wat erg! Is dat het paard met de hoefzweer? Wat is er gebeurd? :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:51

O meid wat vreselijk!! Heel veel sterkte!! :(:)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:02

Hè bah wat een naar nieuws Horseware! Heel veel sterkte! Was er toch meer aan de hand als alleen die hoefzweer?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:11

Er bleef maar pus uit de hoef komen dus ik ben weer naar de kliniek gegaan. Dit keer hebben ze foto's gemaakt en de ontsteking zit helemaal in het hoefbeen en 1 stuk van het hoefbeen is aan het afsterven. De enige behandelmethode is onder narcose een stuk van het hoefbeen verwijderen. De hersteltijd is echter een jaar, de narcose niet zonder risico gezien ie 23 is en er is nog een probleem: z'n andere achterbeen begint sinds een paard dagen op te zwellen wegens overbelasting. Die overbelasting gaat alleen maar erger worden omdat ie na de operatie nog meer pijn gaat hebben. Gezien de pijnlijkheid van de behandeling, de te verwachten neveneffecten en zijn leeftijd heb ik besloten dat ik hem dat niet aan wil doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:15

Sterkte Horseware!!
Wat een moeilijke beslissing