Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:53

Je laatste berichtje over het hoofd gezien Starbreeze. Vreemd he, als we het niet eens lijken te zijn? Haha. Nee, fijn dat je het met me eens bent.

Ik had een super actieve galop vandaag. En in stap nul keer gestruikeld. Maar de draf blijft een drama. Paard.. wil.. niet.. vooruit =__=" Heel langzaam draven op de voorhand. Vooruit sprinten als ik been geef, en vervolgens weer heeeel langzaam draven. Ik wil geen been blijven geven in de angst dat hij hartstikke dood voor het been wordt als ik honderd miljoen keer blijf drijven. Maar hem elke keer het tempo laten bepalen is geloof ik ook niet wat ik wil. Gelukkig vrijdag weer les. Mijn instructrice weet hier vast raad mee.

Ik moet zelf erg wennen aan het werken in werkhouding. Heb het idee dat ik nu veel strenger wordt met mijn handen en dat ik ga hangen. Ik ga helemaal verkrampen op mijn paard in werkhouding. Wel gek dat het doorzitten ineens wel veel beter gaat.
Raar paard, rare ruiter.. :=

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:54

Hier een meelezer met een vraag:

Ik heb nu een leuke 6-jarige KWPN-er met aanleg voor de wedstrijdsport en heb in ieder geval de ambitie om in 2017 met haar te gaan starten. Mocht het wedstrijdrijden goed bevallen en redelijk te doen zijn met de nieuwe visie die ik hier opgedaan heb (meer ontspanning, zo min mogelijk druk zetten/bezig zijn met de voorkant etc.), dan zijn er plannen om eventueel over te gaan op eentje met meer aanleg voor de dressuur (deze is springgefokt en zal naar mijn idee het wat moeilijker krijgen vanaf M2). Daardoor ben ik de ontwikkelingen omtrent de nieuwe dressuurproeven aan het volgen. Nu kwam ik een nieuwe oefening van het Z2 tegen: überstreichen

Stukje van de knhs-site:
Nieuw in de klasse Z2 is de introductie van het überstreichen in verzamelde galop. In Duitsland en in sommige FEI-proeven is dit al een bekende oefening. Überstreichen is bedoeld om de zelfhouding van het paard te controleren. De ruiter onderbreekt tijdelijk de aanleuning door beide handen ongeveer twee handbreedtes naar voren te doen. De takt, het tempo en de houding van het paard mag hierbij niet veranderen (het hoofd mag wel een fractie meer voor de loodlijn komen). Na drie tot vier galopsprongen überstreichen brengt de ruiter de handen weer rustig in positie en herstelt het contact met de mond.

Ik weet dat dit het daadwerkelijke rijniveau van velen (inclusief ikzelf!) hier te boven gaat, maar ik vind er wel een interessant aspect in zitten waar ik jullie mening graag over zou willen horen. In principe hebben we het hier iedere keer erover dat we ernaartoe werken dat ons paard de hand te allen tijde volgt. Bij überstreichen zou je dus (heel cru gezegd!) je paard ineens loslaten door je handen weg te steken en daarbij verwachten dat hij in dezelfde houding door gaat. Wat vinden jullie daar nou van? Staat dat niet haaks op wat wij hier zo hard zitten te trainen, namelijk te allen tijde de hand volgen en een paard dat het contact zelf weer opzoekt? (Voor de duidelijkheid; ik weet dat het paard op eigen benen moet lopen en daarmee ook zijn eigen houding moet kunnen onderhouden. Het gaat mij puur om het stukje contact/aanleuning dat hier opeens wegvalt en dus pas na een heel aantal passen hersteld mag worden)

Mijn persoonlijke mening: Ik vind het een rare oefening, vooral omdat het halsstrekken in dezelfde wijziging is toegevoegd t/m Z2... Dan vraag je dus bij de ene oefening om wél de hand te volgen en langer te worden, terwijl je bij een andere oefening in dezelfde proef ineens verwacht dat ze dat niet doen... Nu heb ik zelf nog nooit op dit niveau gereden en zelfs nog nooit in echte verzameling, dus het kan zijn dat ik een essentieel verschil over het hoofd zie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:01

Bij halsstrekken hou je contact, bij uberstreichen niet. Is iets heel anders. Ook voor het paard.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:08

Blackrose, goed dat je deze vraag post. Want ik vind dit ook een erg dubbelzinnige oefening. Ik er niets van ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:26

Het is een controle oefening.
Het paard mag wel de hand volgen, maar niet meteen de hals laten vakken, de neus eruit steken, wegrennen, struikelen, aangalopperen etc etc etc.
Een oefening waarbij je kan laten zien dat je geen 30 kg in je handen hebt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:45

Je kunt paarden ook puur op je eigen houding laten strekken of juist niet. (Heb er zelf nog geen ervaring mee om te laten strekken, wel dat hij in arbeidshouding ging lopen als ik op een bepaald manier zat en mee bewoog)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:23

Als jij 'verzameld' blijft zitten dan zal je paard inderdaad niet zomaar spontaan de hals gaan strekken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:30

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:21

Bedankt voor de link. Dit geeft zeker verheldering.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:08

Milkberry, in de draf zal je heel veel overgangen moeten gaan rijden om de achterhand er goed bij te krijgen, naar stap en naar galop en weer terug naar draf, geen 15 mtr hetzelfde tempo, afwisselen alleen dan krijg je de achterhand sterker. En balkjes, heel vaak balkjes in de baan leggen, verschillende afstanden, een x wat verhogen, maar alles met mate, zeker in het artrose verhaal.
In je rijden rust inlassen veel stukjes stap tussendoor.

Black rose, waarom denk je dat je paard het moeilijk krijgt in de m?
Ik denk dat dat best mee zal vallen, mits gezond en normaal gebouwd moet elk paard zeker tot in het z1 komen.
Op je vraag, in het uberstreichen houdt je in je lichaamsaanspanning de oprichting erin en daarop blijft je paard met hals zelfgedragen voor je, hij mag wel iets zakken of hals wat langer maken, maar het mogen geen grote verschillen zijn.
Ik ben eigenlijk gewend om deze oefening al te rijden hij hoort al in het trainingspakket hier en ik doe het geregeld omdat de paarden er ook echt fijner van worden, het verschil tussen de oefeningen hals strekken en uberstreichen zit in wat je als ruiter aangeeft in je houding en welke ruimte je geeft in de teugelvoering.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:09

Dank voor de link Marinke. Interessant onderwerp :j

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:02

Horseware,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen dit weekend. Wil je deze met ons delen ?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:55

Uberstreichen pak ik in mijn les ook wel eens mee in galop, en ik merk dat hij het verschil goed snapt tussen ineens het contact verbreken en geleidelijk aan langer laten worden, maar wel contact houden tot hals strekken. Als ik ineens het contact verbreek en rechtop blijf zitten blijft hij gewoon op hetzelfde tempo/houding doorlopen.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:59

Heel erg bedankt voor de reacties. Het is zeker helder geworden voor mij wat het verschil is en waarom het überstreichen ook een goede oefening is.

@knollentuin
Ik denk ook niet dat ze het Z niveau helemaal niet zal halen, ik denk alleen dat het moeilijker voor haar wordt. Dit heeft verschillende redenen, maar het zit voornamelijk in de motivatie. Mijn paardje loopt redelijk braaf de oefeningen, maar echt plezier zie ik bij haar (nog) niet terug. Verder een type dat liever lui dan moe is en ook zeker respect voor de ruiter moet hebben, anders zal ze nooit 100% haar best voor je doen. Tel daar nog een ruiter bij op die nooit hoger dan L1 op wedstrijd heeft gereden (en ook nog bij de D-pony's, dus iets soepeler beoordeelt) en nooit oefeningen hoger dan L2-niveau heeft getraind en je krijgt een combinatie die heel hard zal moeten trainen om ook op M-niveau en hoger goede prestaties neer te zetten.
Het is zeker niet onmogelijk en hard trainen vindt ik geen probleem, maar je moet wel realistisch blijven. Hopelijk gaat het nadat ik haar weer oppak beter en krijgt ze dan ook meer plezier in het werk. Mocht dat niet gebeuren, dan zal ik serieus gaan overwegen in hoeverre dat harde trainen voor iets waar ze geen plezier aan beleeft fair is naar het paard toe. Ze is nu hoog drachtig en dus even uit de running. Als ik haar daarna weer oppak heb ik als het goed is weer tijd om haar zelf consequent te trainen en volop aan de slag te gaan met mijn nieuwe manier van rijden. (Ben nu student in Verweggistan en reed voor haar 'zwangerschapsverlof' 1 keer in het weekend, daarnaast 2 keer per week een bijrijdster die gewoon nog veel te leren heeft en daardoor op een wat lager niveau rijdt dan ik. Vandaar ook dat ik het paardje nog niet zo voor elkaar heb als dat ik het zou willen: naar mijn mening bepaalt degene die het vaakst rijd het algemene niveau bij een paard wat nog volop in de (basis)opleiding zit. (Paardje is pas op 5 jarige leeftijd ingereden))

(Sorry voor de lange posts. Ik ben altijd bang dat ik verkeerd begrepen wordt als ik te veel info weg laat :P Zeg er vooral wat van als het storend is, dan probeer ik me in te houden!)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:21

Ik zal verslag doen van afgelopen zaterdag.
De dag begon met theorie. Ik was enigszins bang dat de theorie erg basic zou zijn maar dat was zeker niet zo. Ik moest goed opletten want er kwamen dingen aan bod die voor mij echt nieuw waren. Daarnaast was het ook nog in het Duits (had ik destijds maar Duits gekozen op school :+ )
Het meest interessante voor mij was het stuk over de hulpen; welke hulpen je het beste kan gebruiken voor welke oefening en hoe je het je paard aanleert. Voor mij iets om mee te nemen in de training.

Na de theorie begonnen de lessen. Het waren allemaal verschillende ruiters met verschillende paarden, problemen en niveau's. Dat maakte het extra interessant om te zien of dezelfde manier van rijden ook echt werkte voor alle verschillende type paarden. Er was 1 paard in het bijzonder die me wel wat aan Timo deed denken: neiging tot valse knik en achter de loodlijn. Het was interessant hoe dit werd opgelost, namelijk niet door van achteren bij te drijven of de teugels langer te laten, maar door een kleine vibratie omhoog te geven met de handen waardoor het paard weer voor de loodlijn en uit de valse knik kwam. Had ik eerst nog mijn twijfels erbij of dit dmv teugelhulpen kon worden opgelost, al snel zag je dat het paard steeds meer zelf naar het bit ging reiken met de neus voor de loodlijn. Er was daarbij wel aandacht ervoor of het paard voldoende teugellengte had voor zijn niveau. Je zag ook duidelijk dat hoe meer het paard uit de knik kwam, hoe losser de rug en de bewegingen werden. Erg leuk om te zien en zeker iets om mee te nemen in mijn eigen training met Timo.
De laatste les die wij gezien hebben was van iemand die al verder was en op hoger niveau reed. Ik was erg nieuwsgierig waar deze manier van trainen uiteindelijk heen zou gaan en of dat iets voor mij zou zijn. Jammergenoeg viel het me tegen. Er werd direct vanaf het begin in hoge "oprichting" gereden zonder dat het paard eerst in een lagere lijn werd losgewerkt. Ik schrijf "oprichting" omdat dit voor mij geen oprichting was, maar het paard met de teugels omhoog werken was. Zo klinkt het wat oneerbiedig; eea ging wel gepaard met rust en het paard accepteerde alles netjes, maar ik miste ruggebruik EN vooral impuls. Alles werd uitgevoerd in een zeer langzame stap en draf waarbij het paard regelmatig bijna stil viel. Balans was alles en impuls leek onbelangrijk. Deze "balans" werd echter bereikt door wederom het hoofd van het paard met de teugels omhoog te vragen. Weliswaar heel zacht en vriendelijk, maar daarbij ging het ruggebruik verloren en de weinige impuls die er was verdween meer en meer. Voor mij niet een plaatje om naartoe te werken.

Al met al heb ik wel veel geleerd en heb ik voor mijzelf wat dingen geleerd die ik kan gebruiken en ook gezien wat ik juist niet wil.

Gisteren heb ik Timo gelongeerd en balkjes neergelegd. Het was leuk om te zien dat hij in het begin er weinig aan vond en veel balkjes wegtikte. Toen ik ze echter verder uit elkaar ging leggen werd hij fanatieker en begon hij het echt leuk te vinden. Uiteindelijk draafde hij er prachtig overheen, met enorm grote, verende passen. Zo leuk om te zien! Ik eindigde met balkjes galopperen en dat vond hij duidelijk moeilijk, omdat galop zijn slechtste gang is. Hij werd er echter steeds handiger in en ik zag de kwaliteit van de galop verbeteren naarmate de tijd verstreek. Ook zeker iets om vaker mee te nemen in de training. Het is leuk en ook nog eens goed gymnastiserend.

Vandaag ging ik erop en ik had veel zin om wat dingetjes van zaterdag uit te testen. Ik merkte vooral dat het toch echt wel heel nuttig is om duidelijk voor jezelf op een rijtje te zetten welke hulp je PRECIES voor welke oefening wilt gebruiken en daar heel consequent in te zijn. Daarnaast om iedere hulp maar 1x te geven en er attent op te zijn dat je paard die oefening uit blijft voeren op die ene hulp totdat je aangeeft iets anders te willen. Uiteraard bleek het vervolgens ook belangrijk om tussendoor goed stil te zitten en benen en handen stil te houden. Alleen dan komen de kleine hulpen duidelijk door. Al met al had Timo het allemaal verrassend snel door en werkte wat ik geleerd had zaterdag ook echt. Heel leuk om te zien en te voelen. Het tijdperk van sporen is voorbij voor mij en ik ga nu nog meer proberen om richting het "fluisteren" te gaan ipv grotere hulpen te geven.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:33

Dank voor je verslag HW! Interessant om te lezen. Dit was een clinic van de légerté-richting begrijp ik?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:51

Klopt, zij is in de leer geweest bij Philippe Karl

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:36

Interessant Horseware. Bedankt voor je uitgebreide verslag!. Die kleine vibratie omhoog, wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Even heel kort de handen iets omhoog halen wat je Charlotte Dujardin ook wel ziet doen als Valegro teveel op de kop gaat lopen?

Wat jij beschrijft van de persoon op hoger niveau, is eigenlijk hetzelfde als wat ik ook terug zag in het filmpje met de demonstratie van Philipe Karl.

Balkjes zijn echt geweldig voor de verbetering van de kwaliteit van galop. Ze krijgen veel beter gevoel voor verlengen en verkorten van de passen en wat ze daar mee kunnen. Ze worden er spelenderwijs heel lenig en handig van. Veel effectiever vind ik als maar oneindig dressuurmatig schakelen in de galop omdat ze met balken leren zelf erover na te denken. Zowel onder het zadel als aan de longe. Heel leuk om te zien altijd vind ik aan de longe, als je paard eerst over de balk mega sprongen of krabbels bij maakt en na een paar rondjes gewoon in 1 ritme doorgaloppeerd, alsof de balk er niet ligt en dat hij dat zelf uitgevogeld heeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:02

Leuk en goed verslag horseware, de manier van oprichten die zij gebruiken leggen ze dat ook uit?
Ik vind het op deze manier zoals ik dat zie gebeuren meer gaan lijken op een opgelegde aangeleerde houding. Niet op een houding die je verkrijgt als je paard er sterk en soepel genoeg is, en het dan zelf gaat aanbieden.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:26

Dank je voor je verslag Horseware. Wat je bij de eerste ruiter omschrijft is een demi arret. Ik vind het leuk om te horen dat je het effect van deze teugelhulp hebt waargenomen en op waarde hebt geschat.

Je verhaal over de gevorderde ruiter kan ik moeilijker plaatsen. De stap is tov het "duitse" idd langzamer, dit mag echter nooit ten koste gaan van activiteit. De draf vind ik moeilijker. Mijn instructeur was de laatste keer vrij duidelijk: Horses these days walk to fast and trot to slow, make sure you have a foreward trot. Iedere combinatie kregen eigenlijk te horen dat de draf te langzaam was en activiteit ontbeerde.

Zie ook dit voorbeeld.

Ik kan jou observatie niet duiden omdat ik er natuurlijk niet bij was
Het enige wat ik kan zeggen is dat er af en toe een pas opzij gemaakt kan worden om daarna weer verder te kunnen:

Warwick Schiller schreef:
Word morphing and horse training ( or how to turn snow into hail) and how it's relative to Stick To The Damn Plan.
Did you ever have to do word morphing puzzles in english at school ? Where you change one letter of a word at a time, making a new real word each time, until you change a word completely. Like this puzzle of changing snow into hail.
snow
show
shop
ship
slip
slid
said
raid
rain
rail
hail
To me horse training is very much like this, you only add one new thing at a time, and like the letter p ( in shop, ship, and slip) some things are added only as a means to turn them into something else later.
Stick to damn plan is the same as this. Don't change more than one letter at a time is a huge part of stick to the damn plan, make sure you aren't making a new word that's gibberish, and sometimes you will make a word that is not relative to your final destination, but is an integral part of getting there.

knollentuin schreef:
Leuk en goed verslag horseware, de manier van oprichten die zij gebruiken leggen ze dat ook uit?
Ik vind het op deze manier zoals ik dat zie gebeuren meer gaan lijken op een opgelegde aangeleerde houding. Niet op een houding die je verkrijgt als je paard er sterk en soepel genoeg is, en het dan zelf gaat aanbieden.

Nee dit is net zo min afgedwongen als een paard vanuit vnw naar een werkhouding vragen door de teugel op te nemen. Wel is het zo dat contact een anders gedefinieerd wordt. Zie hiervoor het artikel wat ik een paar paginas terug gelinkt heb. Wel is het zo dat ongeacht welke positie het paard gevraagd wordt er altijd gecontroleerd moet worden of het paard direct de hand kan volgen naar een neck extension. Hier is in de clinics die ik gereden heb altijd op gehamerd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:49

Fijn horseware dat je wat aan de clinic hebt gehad

Misschien voor sommige nog een interessante link over het strechen
http://www.dressuur.nl/berichten/het-ve ... kken/5661/

Ik zie op het filmpje een paard wat regelmatig over de teugel loopt en van achter weinig activiteit heeft Vind dat er ook een behoorlijke dip zit achter het zadel De rug zie ik nauwelijks op bollen

SheeNegroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:19

Heb jij het dan over het filmpje dag bij dat artikel zou staan? Want in zie namelijk geen filmpje (via de gsm)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:23

Het filmpje van jannico heb ik het over :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:21

dresjoepie schreef:
Fijn horseware dat je wat aan de clinic hebt gehad

Misschien voor sommige nog een interessante link over het strechen
http://www.dressuur.nl/berichten/het-ve ... kken/5661/

Ik zie op het filmpje een paard wat regelmatig over de teugel loopt en van achter weinig activiteit heeft Vind dat er ook een behoorlijke dip zit achter het zadel De rug zie ik nauwelijks op bollen

Goed artikeltje dresjoepie en helemaal wat ik bedoel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:11

In principe heeft het artikel gelijk wat betreft de actieve en passieve stretch. Maar.. in het Engels is stretchen niet zoals wij hier stretchen. In het Nederlands betekend stretchen: het oprekken van de spieren. In het Engels is stretchen: strekken. Dus in feite is stretchen dus WEL hetzelfde als halsstrekken.
En ik kan in het artikel nou ook niet echt vinden wat ZIJ dan wel bedoelen met halsstrekken. Is halsstrekken dan de actieve stretch?

Passieve stretch bestaat nmi eigenlijk niet. Dat is gewoon: stretchen op de foute manier. Net als dat krulrijden niet rijden met aanleuning is. Om daar nou weer passieve en actieve stretch van te gaan maken. Noem het beestje maar gewoon bij de naam. Er is maar 1 stretch. En dat is de goede. Dus de actieve.

Wat betreft het filmpje van Jannico ga ik met Dresjoepie mee. Ik zie een holle rug. En niet genoeg activiteit.