Dank je voor je verslag Horseware. Wat je bij de eerste ruiter omschrijft is een demi arret. Ik vind het leuk om te horen dat je het effect van deze teugelhulp hebt waargenomen en op waarde hebt geschat.
Je verhaal over de gevorderde ruiter kan ik moeilijker plaatsen. De stap is tov het "duitse" idd langzamer, dit mag echter nooit ten koste gaan van activiteit. De draf vind ik moeilijker. Mijn instructeur was de laatste keer vrij duidelijk: Horses these days walk to fast and trot to slow, make sure you have a foreward trot. Iedere combinatie kregen eigenlijk te horen dat de draf te langzaam was en activiteit ontbeerde.
Zie ook dit voorbeeld.
Ik kan jou observatie niet duiden omdat ik er natuurlijk niet bij was
Het enige wat ik kan zeggen is dat er af en toe een pas opzij gemaakt kan worden om daarna weer verder te kunnen:
Warwick Schiller schreef:Word morphing and horse training ( or how to turn snow into hail) and how it's relative to Stick To The Damn Plan.
Did you ever have to do word morphing puzzles in english at school ? Where you change one letter of a word at a time, making a new real word each time, until you change a word completely. Like this puzzle of changing snow into hail.
snow
show
shop
ship
slip
slid
said
raid
rain
rail
hail
To me horse training is very much like this, you only add one new thing at a time, and like the letter p ( in shop, ship, and slip) some things are added only as a means to turn them into something else later.
Stick to damn plan is the same as this. Don't change more than one letter at a time is a huge part of stick to the damn plan, make sure you aren't making a new word that's gibberish, and sometimes you will make a word that is not relative to your final destination, but is an integral part of getting there.
knollentuin schreef:Leuk en goed verslag horseware, de manier van oprichten die zij gebruiken leggen ze dat ook uit?
Ik vind het op deze manier zoals ik dat zie gebeuren meer gaan lijken op een opgelegde aangeleerde houding. Niet op een houding die je verkrijgt als je paard er sterk en soepel genoeg is, en het dan zelf gaat aanbieden.
Nee dit is net zo min afgedwongen als een paard vanuit vnw naar een werkhouding vragen door de teugel op te nemen. Wel is het zo dat contact een anders gedefinieerd wordt. Zie hiervoor het artikel wat ik een paar paginas terug gelinkt heb. Wel is het zo dat ongeacht welke positie het paard gevraagd wordt er altijd gecontroleerd moet worden of het paard direct de hand kan volgen naar een neck extension. Hier is in de clinics die ik gereden heb altijd op gehamerd.