Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:44

Starbreeze schreef:
Picasso schreef:
Starbreeze, nogmaals: je probeert te voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat, maar dat het af en toe gebeurt is echt geen ramp. Het is geen doel, het is een fout die hersteld moet worden... Een stap terugdoen in training, rustiger opbouwen... Maar het is geen ramp imo...
ik hoor wat je zegt en zie wat je schrijft :)
Maar de voorbeelden die aangedragen worden zijn soms ook paarden die achter de ll gaan omdat ze overvraagd worden. En dan niet in de zin van mishandeling ofzo :)) maar dat de methode dus niet goed uitgevoerd wordt.

De paarden uit die voorbeelden zijn niet eerst bevestigd in het halsstrekken, want de ruiter ziet daar het nut niet van in en vindt dat het ook op een andere manier kan.

Dan vind ik dat dus een slecht voorbeeld, of eigenlijk is het een goed voorbeeld van wat er gebeurt als he het halsstrekken niet bevestigd. Maar daar kom ik dus vandaan ;)

En daarin verschillen we dan van mening inderdaad, wat jij als heel ernstig storend ervaart, zie ik als niet verschrikkelijk maar als aspecten waaraan gewerkt moet worden. Ik zie wat je bedoelt maar ben niet van mening dat, neem een Carl Hester als voorbeeld, teruggegaan moet worden naar het begin van het begin zoals WF het laat zien. De paarden daar wordt imo de tijd gegeven om zich te ontwikkelen als jong dier met als einddoel eventueel de GP (maar goed, ben er niet bij dus heb geen eerlijke kijk in het achter de schermen van etc) .... Maar ik val jou niet persoonlijk aan: vind het fijn dat jij lekker op weg bent en doet wat je moet doen voor jouw paard.... Mijn weg is niet helemaal hetzelfde en mijn paardjes ook niet... Ik streef weldegelijk naar vwnw en een fijne aanleuning en een lossgelassenes paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:03

Starbreeze schreef:
Ik begrijp dat niet iedereen de handigheid of het vermogen heeft om vanaf schrift leerstof op te nemen en goed uit te voeren. Ik kan dat zelf gelukkig wel (heb verder ook geen les). Maar goed les nemen is echt wel heel belangrijk.

Je hebt geen les? Knap dat je je paard zo vooruit geholpen hebt (en dat meen ik hoor).
Maar misschien zou je het toch eens moeten doen. Het lessen bedoel ik. Want misschien ervaar je dan dat er niet zoiets is als "de moderne dressuur" volgens mij. Komt allemaal wel een beetje op hetzelfde neer.
Wel verschillen tussen de Franse en Duitse school, waar het verschil met name in de aanleuning / het contact zit. En verder heb je "goed" en "slecht" rijden wat mij betreft.
Zo groot als jij denkt dat die verschillen zijn, zijn ze echt niet. Had je artikeltje nog gelezen van Jannico? Ook best heel verhelderend.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:19

Starbreeze schreef:
Nee integendeel Milkberry, en dan bedoel ik met name dat het moderne systeem (veel) hoger gepunt wordt. Ik vind niet dat er lomp gedaan wordt tijdens de proef, alles ziet er 'vriendelijk' uit. Alleen zegt dat niet specifiek iets over de training van het paard. De bespiering en beweging van het paard wel!

Ik zag trouwens op fb een foto voorbij komen van een z rijder. Kijk nog maar eens heel goed naar dat beeld. Ik werd er niet warm van.

Ik heb ook al benoemd dat het niet het ideaalbeeld is aan wat ik voorbij zag komen.
Maar het was positiever wat ik zag, dan dat ik had verwacht. Ik had in de krul getrokken, open monden, oren strak naar achter, geirriteerde paarden verwacht. En spoorprikkende, teugeltrekkende zaagmevrouwen er op.

Maar dat beeld viel me dus mee. Er werd vriendelijk gereden. De meest correcte combinatie kreeg de hoogte punten. En dat vond ik erg netjes.

Ik zag bij een aantal paarden wel veel spanning. Meer dan ik prettig vind. En de paarden miste bijna allemaal lossigheid.. maar voor hoe ik het verwacht had, viel het me mee.

Hoef de foto niet te zien hoor. Ik weet wat ik die dag gezien heb. Bij de Z1 en Z2 (zz licht niet gezien) vond ik het beter dan verwacht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:17

dresjoepie schreef:
Het is ook per paard heel verschillend Starbreeze die van jou heeft van zich zelf al veel go en een meer opwaartse bouw Een paard dat neerwaarts gebouwd is en van zich zelf weinig go heeft Moet je imo ook anders trainen

Dit vind ik eigenlijk wel opmerkelijk :) mijn paard is namelijk zeer zeker niet opwaarts gebouwd :) eerder neerwaarts. Ik stelde een hele poos geleden zelf ook al de vraag of het bestond dat een paard letterlijk groeide door dit werk omdat het mijzelf ook al opgevallen was dat hij opwaartser op mij overkwam. Goed dat jij dat dus ook ziet.

'Go' heeft hij zeker, dat was voor mij een vereiste. En ik besef me maar al te goed dat dit een voordeel is ten opzichte van een paard die dat van nature minder heeft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:31

Babootje schreef:
Starbreeze schreef:
Ik begrijp dat niet iedereen de handigheid of het vermogen heeft om vanaf schrift leerstof op te nemen en goed uit te voeren. Ik kan dat zelf gelukkig wel (heb verder ook geen les). Maar goed les nemen is echt wel heel belangrijk.

Je hebt geen les? Knap dat je je paard zo vooruit geholpen hebt (en dat meen ik hoor).
Maar misschien zou je het toch eens moeten doen. Het lessen bedoel ik. Want misschien ervaar je dan dat er niet zoiets is als "de moderne dressuur" volgens mij. Komt allemaal wel een beetje op hetzelfde neer.
Wel verschillen tussen de Franse en Duitse school, waar het verschil met name in de aanleuning / het contact zit. En verder heb je "goed" en "slecht" rijden wat mij betreft.
Zo groot als jij denkt dat die verschillen zijn, zijn ze echt niet. Had je artikeltje nog gelezen van Jannico? Ook best heel verhelderend.

Zal dat artikel eens opzoeken en bedankt voor het compliment :)

Het niet nemen van les is eigenlijk ontstaan omdat ik op mijn stal geen les van derden mag krijgen en de methode van de instructie daar afwijkt van wat ik nu wil. Op dit moment heb ik de tijd niet om met paard elders les te gaan halen, ben dan steeds een halve dag kwijt en met werk gezin etc kan ik dat gewoon niet verantwoorden, ben al blij dat ik iedere dag naar mn paard kan :)

Maar ik heb wel een beetje hulp hoor, mijn vriendin (gp amazone met zo'n vederlicht voorbeeldpaard) komt wel eens kijken of stapt op en ik vraag bepaalde mensen ook wel eens om even mee te kijken, wanneer ik ergens vragen over heb of een nieuw gevoel ontdekt heb en ik wil weten hoe het eruit ziet. Ik kan daar best mee uit de voeten. Plus ik heb zelf ook de nodige ervaring en vroeger veel paarden zadelmak gemaakt en uitgebracht in de sport tot M en Z niveau. Niet dat dat alles zegt ;) maar ik heb al wel wat kilometers gemaakt met verschillende paarden :) daarnaast heb ik altijd geprobeerd open te staan voor informatie. Als een spons heb ik altijd alles geabsorbeerd en uitgeprobeerd. Ook heb ik veel gelezen en veel beeldmateriaal bekeken.

Overigens verschil ik van mening met mijn vriendin over waar de neus moet zijn haha, ik laat mijn paard zijn neus vooruit steken en vraag de neus absoluut niet zelf naar de borst. Zij vraagt daar zelf wat contact waardoor het paard iets ronder in de hals wordt Maar niet achter de ll.

Desondanks vind ik les nemen nog steeds heel belangrijk hoor, maar nu even niet. Niet omdat ik vind dat ik alles al weet of kan maar ik kan het op dit moment gewoon niet inpassen. Een keuze dus.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:20

Picasso schreef:
Arrogantie Floortz vanwege de opmerking dat wij 'de bedoeling van het topic niet begrepen zouden hebben'.... de kwaliteit van het topic naar beneden gegaan is nadat er enkele andere geluiden in het topic verschenen.... Dat bedoelde ik....

Dan wordt het tijd dat je eens wat beter gaat lezen...dat staat er namelijk niet. Er staat heel neutraal dat de KERN van het topic...enz.

Citaat:
er is er door sommige mensen behoorlijk afgedwaald wat de kwaliteit niet ten goede is gekomen, de goeden daargelaten.

En dit zijn mijn woorden...Niemand wordt veroordeeld, maar wie de schoen past trekke hem aan... :roll: Waar ik op doel is het getouwtrek naar de achtergrond van in dit geval deze Simpelman. Wat boeit het nou wie hij is; ook al is hij Sinterklaas die de FEI regels elke keer maar weer onderbouwt en met argumenten komt waarom dit of waarom dat... zolang het maar steekhoudend is, goed onderbouwd, gefundeerd enz enz. is het non-interessant wie het schrijft. En dat geldt voor iedereen. Het interesseert mij in elk geval totaal niet WIE iets schrijft, als het maar een onderbouwd solide antwoord is. Dan bepaal ik zelf wel of ik er wat mee kan of wil doen.

Of wil je beweren dat het gespit naar iemands achtergrond e.d. de kwaliteit van het topic enorm heeft verhoogd?

maar goed, wat mij betreft is deze case closed. :)
Laatst bijgewerkt door Floortz op 12-03-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:24

En dan ook nog even heel triomfantelijk in het topic melden dat men erachter is. In de hoop natuurlijk overspoeld te worden met pb's van nieuwsgierige bokkerts. En ik maar denken dat hier een stel volwassenen zaten. :')

Ik ben er ook wel klaar mee nu.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:13

Urielle schreef:
Moderatoropmerking:
zoveel pagina's verder is het nogal mosterd na de maaltijd maar jullie topic loopt hard en ik wil sommige posters hier er toch nog even aan herinneren: Ondanks dat jullie een topic hebben waarin we jullie graag zoveel mogelijk vrij laten, blijft dit een topic op Informatief. Dat wil zeggen dat reacties ook informatief moeten zijn. Daarbij blijven ook de algemene Boktregels gelden, dat er niet op de man gereageerd mag worden. Gelieve dus de kwestie beeldmateriaal van Simpelman te laten liggen en ook niet te reageren op dergelijke verzoeken. Ik vertrouw er op dat jullie voldoende hebben aan deze moderatoropmerking en dat jullie weer zonder verder toezicht verder kunnen posten, volgens afspraak.

Op 7 maart heeft Urielle nog deze opmerking geplaatst en nu zie ik helaas dat het topic weer dezelfde kant op gaat :\
Erg jammer van het topic.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:54

Starbreeze schreef:
dresjoepie schreef:
Het is ook per paard heel verschillend Starbreeze die van jou heeft van zich zelf al veel go en een meer opwaartse bouw Een paard dat neerwaarts gebouwd is en van zich zelf weinig go heeft Moet je imo ook anders trainen

Dit vind ik eigenlijk wel opmerkelijk :) mijn paard is namelijk zeer zeker niet opwaarts gebouwd :) eerder neerwaarts. Ik stelde een hele poos geleden zelf ook al de vraag of het bestond dat een paard letterlijk groeide door dit werk omdat het mijzelf ook al opgevallen was dat hij opwaartser op mij overkwam. Goed dat jij dat dus ook ziet.

'Go' heeft hij zeker, dat was voor mij een vereiste. En ik besef me maar al te goed dat dit een voordeel is ten opzichte van een paard die dat van nature minder heeft.

Er staat ook meer opwaarts Hier bedoel ik mee meer dan bv de ijslander van Jenny :o

Of zijn anderen van mening dat elk type paard de zelfde training nodig heeft? (serieuze vraag)

Ps vind wel dat je paard goed ontwikkeld is de laatste tijd Maar echt veranderd in bouw lijkt mij niet mogelijk

Had misschien iets duidelijker moeten zijn in mijn post

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:04

Ik denk niet dat een paard meer opwaarts kan worden nadat hij is uitgegroeid. Tijdens de groei kan een paard wel zijn overbouwde achterhand kwijt raken doordat voor en achterhand ongelijke groeispurts vertonen. Hoe oud is jouw paard Starbreeze?

Wat wel heel goed mogelijk is dat een paard door training meer schoft, meer front en een gunstiger hals bespiering ontwikkelt waardoor het optische beeld opwaartser wordt. Ook door meer draagkracht en buiging in de gewrichten van de achterbenen gaat ie veel opwaartser/meer bergop gaan bewegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:12

Moderatoropmerking:
In aanvulling op de post van mijn collega Apple, waarvoor dank, wil ik graag toevoegen dat wij naar aanleiding van de recente onrust in dit topic hebben besloten om het laissez-faire beleid hier tijdelijk los te laten. Er gaat vanaf nu actief meegelezen worden, Bokkers die de eerdere moderatoropmerkingen negeren zullen hier op aangesproken worden.
Nogmaals even de regels: Er mag (ook pittig) gediscussieerd worden. Wat niet mag is persoonlijk worden, offtopic gaan en/of zeuren over beeldmateriaal. Wij blijven volgen tot wij van mening zijn dat het topic weer zijn oude puur informatieve strekking heeft.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:47

oji schreef:
Ik denk niet dat een paard meer opwaarts kan worden nadat hij is uitgegroeid. Tijdens de groei kan een paard wel zijn overbouwde achterhand kwijt raken doordat voor en achterhand ongelijke groeispurts vertonen. Hoe oud is jouw paard Starbreeze?

Wat wel heel goed mogelijk is dat een paard door training meer schoft, meer front en een gunstiger hals bespiering ontwikkelt waardoor het optische beeld opwaartser wordt. Ook door meer draagkracht en buiging in de gewrichten van de achterbenen gaat ie veel opwaartser/meer bergop gaan bewegen.

Ja precies dit, het lijkt alsof hij meer opwaarts is. Ik snap natuurlijk dat hij niet meer écht groeit :) hij wordt binnenkort 13. Ik dacht dat hij misschien door dit werk stevigere borstspieren kreeg woordoor misschien iets gelift wordt ofzoiets. Voor de grap zou ik de stok er weer eens langs moeten zetten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:11

Na pm uitwisseling met Babootje denk ik wel degelijk dat mijn draver qua bouw een andere trainingsmethode nodig heeft.

Ik ben al vanaf juli/augustus bezig met het vwnw rijden. Maar niet op de goede manier denk ik.
Over het algemeen denk ik dat ontspanning nog steeds de eerste stap is. En vertrouwen ook. Maar als mijn paard me niet zou vertrouwen.. zou ik dat al lang gemerkt hebben. Ik kan letterlijk de hele wereld bewandelen op zijn rug. Ik kan midden door de stad rijden met wapperende vlaggen en vuurwerk. Dan kijkt hij even naar me om. En als ik dan zeg "het is goed", dan is het goed.

Dus aan vertrouwen kan het niet liggen dat hij bij het halsstrekken enkel zijn hals uitsteekt, maar niet laat vallen. Ik ben hem nu meer in werkhouding meer aan het laten schakelen, achterwaarts, veel wendingen. Flinke galop. En daarna heb ik een stukje vwnw waar ik blij mee ben.

Hij mag dan gaan swingen op de halsuitsteekmanier. En hij voelt dan ook losser. Maar hij gaat ook continu op zn giechel, hij gaat niet dragen, maar stuwen. Dravers zijn daar nou eenmaal heel goed in. Hij duwt zichzelf gewoon over zijn voorbenen. Ik was twee weken geleden zo ver dat hij zelfs niet meer durfte te strekken vanwege het struikelen.
Hij is behandeld door de osteo. En super los in zijn lichaam. Zijn voorbenen zijn niet aangedaan door artrose (achterbenen wel) enkel heel lichte slijtage (passend bij de leeftijd). En zijn ijzers zijn goed.
Dus ik denk echt dat het door het op de verkeerde manier vwnw komt dat hij zo struikelt. Want als we in werkhouding rijden, struikelt hij niet.

Ik vind correct vwnw nog steeds super belangrijk. En in pricipe is dit het begin van de dresssuurtraining. Maar niet bij mijn draver. We gaan nu vanuit werkhouding naar beneden uitbouwen, ipv naar boven oppakken.

Deze afgelopen halsstrekken hebben me wel iets heel goeds meegegeven. Een voor de loodlijn gaand paard. Als ik hem nu oppak, komt hij er niet meer achter. Hij reikt echt naar het bit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:14

Ik denk dat wat jij voelt starbreeze dat dat het liften van de schoft is,
Die van mij zit denk ook in zo een fase, hij drukt nu met rijden steeds t zadel naar achter,gebruikt de spieren daar flink en groeit daar behoorlijk, nieuwe headplate is onderweg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:17

Wat goed Milkberry, fijn dat je een stukje verder in je training kan! En idd jij benoemt hier draver die zijn gebouwd en gefokt om te stuwen, maar zo heeft ieder model paard z'n eigen aanpak nodig, maatwerk per paard.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:26

Dank je wel, ik ben echt blij dat ik er uit ben voor mezelf. Dat struikelen en vertrouwen verliezen in de eigen benen, heeft naar mijn idee helemaal geen zin. Correct vwnw is belangrijk. Maar voordat die van mij correct vwnw kan, moet er eerst iets gebeuren met de achterhand. Dus eerst sterker worden.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:37

Wat goed Milkberry, dat je 'erachter bent gekomen' dat van laag naar hoog niet werkt en je het nu 'andersom' doet.

dresjoepie, ik denk niet dat je elk paard op dezelfde manier op kan leiden. Ik vind het vergelijkbaar met voor een klein kind leren fietsen bv. De een leert het snel, de ander langzaam, de een met zijwieltjes, de ander doet het bij wijze van spreken uit zichzelf na 2 keer uitleggen en voordoen. Elk paard is verschillend.

Even een ego-post over afgelopen week. Ik heb maandag en vrijdag gereden in de bak en echt zó fijn gereden. Tussendoor ben ik naar buiten geweest en sinds "de omslag" is ze buiten ook fijner te rijden. De laatste weken kreeg ik een beetje het idee dat ze wel toe was aan een stapje meer. Ik ben haar dus wat hoger gaan instellen na het warmrijden en tussendoor voltes/lange zijdes weer laten zakken. Wat een onwijs zacht contact en toch zo'n power onder me voelen. Gister voelde ik onder me het gewicht verplaatsen naar haar kont & meer 'oprijzen' aan de voorkant. Heel gaaf.

Er zijn nu op het moment ook in Ermelo de KNHS Indoorkampioenschappen bezig en er is via http://www.clipmyhorse.tv een livestream. Ik word er niet vrolijk van, maar ik vind het wel een mooie om mee te oefenen en onder woorden te leren brengen wát ik zie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:42

knollentuin schreef:
Ik denk dat wat jij voelt starbreeze dat dat het liften van de schoft is,
Die van mij zit denk ook in zo een fase, hij drukt nu met rijden steeds t zadel naar achter,gebruikt de spieren daar flink en groeit daar behoorlijk, nieuwe headplate is onderweg.

Ja gaaf he! Het voelde in ieder geval heel fijn, echt power! Mijn zadel wordt voortdurend aangepast :') spieren vliegen er echt aan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:43

Fijn dat je de link post SarahIlse, ik ga ook even spieken.
Ik word blij van je ego-post. Lekker wisselen van halshouding :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:56

Oh nee, hier was ik dus bang voor op indoor Brabant. Pluk pluk pluk pluk, prik prik prik prik. Wiebel wiebel, trek trek, zaag, zaag. Nee, dit is inderdaad niet helemaal oke SarahIlse

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:18

Milkberry schreef:
Dank je wel, ik ben echt blij dat ik er uit ben voor mezelf. Dat struikelen en vertrouwen verliezen in de eigen benen, heeft naar mijn idee helemaal geen zin. Correct vwnw is belangrijk. Maar voordat die van mij correct vwnw kan, moet er eerst iets gebeuren met de achterhand. Dus eerst sterker worden.

Maar Milkberry hoe denk je dan dat ik vwnw bevestigd heb? Ik heb mijn voorwaarts stuwende paard ook van boven naar beneden moeten begeleiden... Of dacht je dat hij meteen daar beneden kon stofzuigeren? Een oprechte vraag hoor want ik denk dat we nu bij de kern van jouw probleem aankomen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:24

Geen 1 paard kan direct stofzuigen. Maar langzaam aan wel steeds meer zakken. Die van mij gaat graag naar boeghoogte, soms iets er onder. En dan steekt hij zijn hals vooruit en gaat hij finaal op de voorhand lopen, ipv dat hij zijn hals laat vallen en de achterhand er meer onder komt. Dus in feite is hij nog steeds gespannen in zijn lijf, maar lager ingesteld.
Hoe zou jij dit probleem oplossen? Langer doorgaan met waar ik mee bezig ben heeft me enkel een struikelend paard opgeleverd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:34

Milkberry, ik lees dat je paard artrose aan de achterbenen heeft. Kan het zijn dat dat, in combinatie met de extreem stuwende bouw van een draver, dat het voor hem gewoon extra moeilijk, zo niet onmogelijk is, om het gewicht op de achterbenen te houden als je het zwaartepunt aan de voorkant verlaagd. Dat hij daarom niet echt zijn hals wil laten vallen, omdat hij voelt dat hij dat in zijn lichaam niet trekt? Ik kan me nl heel goed voorstellen dat voor jouw paard het in horizontaal evenwicht lopen sowieso een stuk lastiger is als voor het gemiddelde paard. Ik zou aan contactteugel in ontspanning eerst aan het horizontale evenwicht werken. Eerst kijken wat die achterhand van je paard kan overnemen en van daaruit korte stukjes uitschuiven en kijken hoe ver je komt. Ik zie dat je endurance rijdt, dan wil je geen struikelend paard!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:42

Ja, ik denk dat je gelijk hebt Oji. En hij is ook al 23. Dus dat maakt het allemaal niet makkelijker. Waarom ik dressuur wil rijden, is omdat ik graag wil dat hij zijn rug tijdens de endurance wat beter gebruikt en inderdaad niet struikelt.

Ik heb het geprobeerd, eerst vwnw, maar ik ben indd bang dat het met mijn stuwende draver gewoon nog niet mogelijk is. En vandaar dat ik nu ben geswitcht naar vanuit werkhouding verder bouwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:58

Oh gelukkig Milkberry, zitten we wel op 1 lijn (ik dacht al..). Wanneer iets echt niet lukt is daar vaak een reden voor. Ik ga bij nader inzien dus ook met Oji mee. Ik vind het moeilijk advies te geven als je weet dat er iets met een paard is, als ruiter ken jij je paard het beste en volgens mij heb je op zich al wat resultaat behaald het afgelopen half jaar. Maar misschien is werkhouding op dit moment voor jouw paard het hoogst haalbare. Wanneer je daar een fijn naar het bit rijkend paard hebt, kun je heerlijk rijden.