Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:07

Ik zeg maar niks over het nieuwe forum.
Het paard van Carl lijkt een balansprobleem te hebben. Het zwabbert en dat ziet er onregelmatig uit. Het verschil tussen het rechter en linker appuyement is ook duidelijk. In de passage is het trouwens minder zichtbaar. Na de galoptour lijkt het trouwens minder te zijn. Misschien ook wat spanning?

Verder ben ik heerlijk aan het starten met ons jonkie. Krijg hoge cijfers voor het halsstrekken. :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:14

Wat mij ook vaak opvalt (niet perse bij hester) Is dat je de paarden rechtuit en in de verruimingen Geweldig ruim ziet gaan En dan in bv een appyement de draf erg simpel wordt De zogenoemde 2 de draf is dan dus nog niet voldoende ontwikkeld Zou dit komen door het missen van kracht? Of door het te veel vasthouden in de hand?

Leuk vur dat het zo goed gaat met je jonkie

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:15

Iemand gisteren op Indoor B geweest? Daar waar Milkberry aangaf hoe mooi er gereden werd, kon ik maar weinig moois ontdekken helaas. Ja oke de proeven worden nagenoeg foutloos neergezet, alhoewel er vaak impulsverlies was dat vooral zichtbaar was in de pi en pa lijntjes. Ik zag ook erg veel open monden (eigenlijk bijna alleen maar?) en er was maar weinig losgelatenheid te bespeuren. En herinneren jullie de kippennek hals foto van mijn paard nog? Er reed serieus een paard mee met zo'n hals. Ik snap daar helemaal niks van... Zelf was ik het meest gecharmeerd van de Japanse en Braziliaanse combinaties. Vooral de Japanse combi viel op in lossigheid en ontspanning. En Beatriz Ferrer Salat stond 2e, die had meer punten mogen hebben. Opvallend was dat het publiek haar veel lager had staan. Ik begrijp wel waarom, ook hier geen spectaculair voorbeen gezwaai maar gewoon een supernette proef!

Eigenlijk vind ik het vooral jammer om te zien dat zulke getalenteerde ruiters en paarden voor het moderne systeem gekozen hebben. Dit is kennelijk wat het gros wil zien.

Ik blijf zelf toch mijn weg vervolgen, gisteren wéér meer actie in de draf 'gekregen'. Ik had een soort van beheersbare bom onder me, die volledig aan elkaar op de kleinste gewichthulp schakelde (stilzitten dus!! :P). De 'kleine' draf werd heel verheven, is dat nu verzemelde draf? In het koppie nog steeds rust, nul keer weg gesprongen.

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:22

Ik heb zwz het idee dat wanneer er met stang en trens wordt gereden de mond vaak open gaat Dit is ook best logisch met de hefboom werking Van mij zouden ze gwn op een trensje mogen rijden

Heb het niet gezien helaas gwn werken!

Goed Starbreeze dat je er wat meer impuls in kan krijgen Je voelt die kracht dan ook echt terug in beweging Fijn hoor Je paard wordt daar ook veel sterker van in de achterhand

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:55

Picasso schreef:
Wiens topic was het dan 'in the first place'? Het is toch opgestart voor een ieder om over KD dressuur (en de omgang met paarden) te praten, niet om een mening voor zoete koek aan te nemen en daar geen vraagtekens bij te mogen zetten? Dacht dat die discussie geweest was? S. heeft regelmatig op de vrouw gespeeld, maar dat mag en wordt blijkbaar niet gezien??? Enkelen van ons hebben zich daar overheen gezet en zijn verder gegaan.... Maar hij hoeft dat niet? Dat is wat ik echt raar vind.... Komt bij dat ik het ook storend vind dat door S. (en anderen) grote namen uit de (Duitse) dressuursport neergehaald worden.... Iets met/tegen (duitse) sporters.... :x

Arrogantie Floortz vanwege de opmerking dat wij 'de bedoeling van het topic niet begrepen zouden hebben'.... de kwaliteit van het topic naar beneden gegaan is nadat er enkele andere geluiden in het topic verschenen.... Dat bedoelde ik....

Maar prima, ik ga wel in de echte wereld spelen, met echte paarden en echte juffen/leermeesters.... Dat gemieren-n e u k over woorden en gebash van sporters die ook het beste voor hebben met hun paarden.....

Klassieke dressuur, juist ja. Degene die in het begin aangehaakt zijn komen van het 'krulrijden' af en willen een andere manier gaan volgen nu. Maar volgens mij wordt er de laatste tijd nogal veel advies gegeven om weer te gaan krulrijden. Dat is dus juist wat ik, en nog vele anderen hier, niet meer willen. Wanneer je dat aangeeft wordt jouw nieuwe methode afgedaan als ' belachelijk' of geitenwollensokkengeleuter.

Wellicht is het fijn dat de 'krulrijders' een soortgelijk topic aanmaken en daar iedereen die het wel wil van commentaar gaan voorzien. De 2 methodes laten zich niet verenigen.

Maar we vallen weer in herhaling.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:58

dresjoepie schreef:
Ik heb zwz het idee dat wanneer er met stang en trens wordt gereden de mond vaak open gaat Dit is ook best logisch met de hefboom werking Van mij zouden ze gwn op een trensje mogen rijden

Heb het niet gezien helaas gwn werken!

Goed Starbreeze dat je er wat meer impuls in kan krijgen Je voelt die kracht dan ook echt terug in beweging Fijn hoor Je paard wordt daar ook veel sterker van in de achterhand

Ja was heel fijn! Weer een nieuwe ervaring. Kon hem weer niet uitzitten :))

Ik zag ook open monden wanneer de teugels zacht aangenomen waren. Heel apart ja, monden te vol ook misschien?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:00

Wat jammer Starbreeze, want ik vond het echt super meevallen op indoor!
Het ontbrak er bij sommige inderdaad zeer aan losgelatenheid. Maar over het algemeen vond ik het een zeer vriendelijk beeld. Jammer dat het tijdens de proeven die jij keek anders ging :(
Ik dacht echt dat we vooruitgang boekten!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:03

Starbreeze, fijn dat er rust in je heethoofd is gekomen. Dat maakt rijden zoveel fijner, zeker als je wel de GO kunt bewaren van het voorwaartse paard.

Ik vraag me alleen wel af waar jij ergens een advies om weer te gaan krulrijden hebt gelezen. Ik ben dat nl in het hele topic niet tegengekomen! Er zijn mensen die het erger en mensen die het minder erg vinden als een paard af en toe in zijn opleiding op een moeilijk stuk achter de loodlijn komt. Ik ben nergens hier een aanhanger van het bewust diep instellen/rollkur, geen gelul in de krul rijden tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:04

oji schreef:
Starbreeze, fijn dat er rust in je heethoofd is gekomen. Dat maakt rijden zoveel fijner, zeker als je wel de GO kunt bewaren van het voorwaartse paard.

Ik vraag me alleen wel af waar jij ergens een advies om weer te gaan krulrijden hebt gelezen. Ik ben dat nl in het hele topic niet tegengekomen! Er zijn mensen die het erger en mensen die het minder erg vinden als een paard af en toe in zijn opleiding op een moeilijk stuk achter de loodlijn komt. Ik ben nergens hier een aanhanger van het bewust diep instellen/rollkur, geen gelul in de krul rijden tegen gekomen.

Precies! En dat was wat ik in een pb ook aangaf aan Starbreeze! De neuzen staan dezelfde kant op volgens mij....(letterlijk en figuurlijk)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:05

Nee integendeel Milkberry, en dan bedoel ik met name dat het moderne systeem (veel) hoger gepunt wordt. Ik vind niet dat er lomp gedaan wordt tijdens de proef, alles ziet er 'vriendelijk' uit. Alleen zegt dat niet specifiek iets over de training van het paard. De bespiering en beweging van het paard wel!

Ik zag trouwens op fb een foto voorbij komen van een z rijder. Kijk nog maar eens heel goed naar dat beeld. Ik werd er niet warm van.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:13

oji schreef:

Toch ervaar ik dat soms wel zo. Er worden zelfs voorbeelden aangedragen met achter de ll lopende paarden. Ik vond dat echt een no go. Vooral als er gezegd wordt dat weken aan een stuk halsstrekken nergens goed voor is. Het paard zou 'uit elkaar lopen' en dat gesteld wordt dat dat het doel zou moeten zijn, en dat bepaalde personen WF geen goed eindbeeld vinden.

Ik denk dat het veel genuanceerder is, als ik voor mezelf spreek dan. Het halsstrekken heb ik gebruikt om volledig opnieuw te beginnen en mijn paard van een andere mindset te voorzien. We weten allemaal dat aangeleerd gedrag moeilijk te doorbreken is. Dus, ik heb weken aan een stuk geïnvesteerd om dit volledig te bevestigen. Mijn paard is 'traag' geworden. Daarna, of liever gezegd, de fases overlappen elkaar een beetje, ben ik iets hoger in gaan stellen en heb weer hetzelfde gedaan etc etc. Hoe het nu gaat staat een paar blz terug. Het werkt dus gewoon. Ik vind het persoonlijk vervelend dat er dan zo vaak wordt gesteld dat het niet goed voor het paard zou zijn. Ja, ik ben wel van mening dat je paard fysiek in orde moet zijn en dat je het halsstrekken op de juiste manier moet aanleren, dus mét tempo voor zover het gaat.

En ik ben echt niet te beroerd om uit te leggen hoe ik het ervaar of waarom ik denk dat het werkt, maar wil net zoals iedereen wel normaal behandeld worden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:18

Ik wil nog even benadrukken dat het achter de ll rijden haaks staat op wat de klassieke dressuur beoogt. Ja natuurlijk overkomt je dat wel eens in de training, maar die zou nooit het doel moeten zijn en zou direct gecorrigeerd moeten worden. Als we het dan over de '2 kampen' hebben, dan zit hier het verschil.

Ik ben van mening dat een paard op dát moment niet de juiste spiergroepen aanspant en je dus het verkeerde aan het bevestigen bent. En waarom zou je dat nou willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:20

Wat er soms opvalt aan het 'stretchen' is dat, als het niet goed uitgevoerd wordt, paarden gaan sloffen en er van het vwnw weinig overblijft... Dat wil niet zeggen dat specifiek jij het niet goed zou uitvoeren Starbreeze. Het gevaar bestaat dat men in het algemeen soms meer kwaad dan goed doet.... Dit heeft Knollentuin ook al eens eerder aangegeven als ik me niet vergis. En inderdaad: iedereen wil met respect behandeld worden...zo ook ik en ben toch regelmatig het mikpunt geweest van spot door een zekere persoon....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:21

Starbreeze schreef:
Ik wil nog even benadrukken dat het achter de ll rijden haaks staat op wat de klassieke dressuur beoogt. Ja natuurlijk overkomt je dat wel eens in de training, maar die zou nooit het doel moeten zijn en zou direct gecorrigeerd moeten worden. Als we het dan over de '2 kampen' hebben, dan zit hier het verschil.

Ik ben van mening dat een paard op dát moment niet de juiste spiergroepen aanspant en je dus het verkeerde aan het bevestigen bent. En waarom zou je dat nou willen...

Omdat dit nou eenmaal weleens gebeurt... en volgens mij gebeurt dat iedereen weleens... nergens is te lezen dat dit een doel is??? Het enige discussiepunt hier was, de ernst van achter de loodlijn komen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:22

Daarom zeg ik ook, mits correct uitgevoerd. Maar iedereen hier wil leren en post filmpjes of vraagt hulp. Sloffen is niet het uitgangspunt en zegt niets over de methode an sich.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:23

Picasso schreef:
Starbreeze schreef:

Omdat dit nou eenmaal weleens gebeurt... en volgens mij gebeurt dat iedereen weleens... nergens is te lezen dat dit een doel is??? Het enige discussiepunt hier was, de ernst van achter de loodlijn komen...
ik vind dat heel ernstig :P zo niet verschrikkelijk. En dat meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:23

Starbreeze schreef:
Daarom zeg ik ook, mits correct uitgevoerd. Maar iedereen hier wil leren en post filmpjes of vraagt hulp. Sloffen is niet het uitgangspunt en zegt niets over de methode an sich.

Dat ben ik met je eens. Er werd echter gewaarschuwd voor het gevaar van sloffen op de voorhand met het gebruik van deze methode...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:25

Starbreeze, nogmaals: je probeert te voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat, maar dat het af en toe gebeurt is echt geen ramp. Het is geen doel, het is een fout die hersteld moet worden... Een stap terugdoen in training, rustiger opbouwen... Maar het is geen ramp imo...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:27

Ja dat vind ik dus een negatieve benadering. Er werd bijna vanuit gehaan dat iemand niet kundig genoeg was om dat zelf te beoordelen. Je moet mensen wel in hun waarde laten, je kunt de stof aanreiken en iemand doet ermee wat hij of zij wil. Maar dat geldt voor alle methodes!! Ik begrijp dat niet iedereen de handigheid of het vermogen heeft om vanaf schrift leerstof op te nemen en goed uit te voeren. Ik kan dat zelf gelukkig wel (heb verder ook geen les). Maar goed les nemen is echt wel heel belangrijk.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:30

Er zit ook een groot verschil tussen achter de ll en LDR Het plaatje van de vos (frummel) Vind ik absoluut niet storend voor de training LDR vind ik ook vreselijk Kin op de borst!!

Als voorbeeld neem ik nu even de schimmel geplaats door jannico Die ook te ver achter de ll loopt Zij is geloof ik wel klassiek ( of ik heb het verkeerd begrepen dat kan ook) Maar niemand die haar aanvalt op krul rijden Of daar naar te streven

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:30

Ik denk dat er een groot verschil is tussen het geen fan zijn van een paard aan een stuk door te laten halsstrekken, en krulrijden. Ik ben inderdaad geen fan van achter elkaar door bezig zijn met 1 ding, een paard continue in 1 houding te laten lopen. Maar ik heb daarbij ook aangegeven dat mijn uitgangspunt anders is. Ik begin vaak met groene paarden, niet met paarden die iets afgeleerd moet worden. Volgens mij heb ik meerdere malen aangegeven dat het prima is om een tijdje iets te doen om het dier in een andere mindset te brengen.

Maar ik ben persoonlijk geen fan van trainingsopbouw waarbij de nadruk op 1 ding wordt gelegd. Dus ook niet van bv trainers die alleen met rechtrichten of trainers die alleen met houding en zit bezig zijn. Ik ben graag met de totaal ontwikkeling (ook springen/crossen) bezig en afhankelijk van de persoonlijke aanleg van het paard accenten leggen (en vooral ook bij mijn eigen onvolkomenheden).

Dat maakt niet dat ik het niet leuk vind om de ervaringen en resultaten te horen van mensen die een hele andere aanpak kiezen. In mijn close vriendenkring zit bv wel iemand die volgens de antoine de both methode traint en af en toe een tikje academisch. Er zit er ook 1 bij die echt moderne dressuur, dus het paard echt diep instellen, rijdt. Wij gaan zo af en toe bij elkaars lessen kijken. Ondanks dat ik zelf nooit voor die methodes zou kiezen, pak je toch af en toe iets mee waarvan je denkt...verrek...zo had ik er nog niet naar gekeken. En onder het genot van een goed glas wijn kunnen wij het ook gewoon hebben over wat ons niet aanstaat in de methoden van elkaar en wat wel. Bottom line is volgens mij dat ieder zijn pad moet kiezen waar ie zich happy bij voelt en wat aansluit bij jouw ideeen en past bij je paard. Volgens mij zijn we allemaal gek op onze paarden, willen we allemaal het beste. Wat het beste is daar verschillen de meningen over en daar kun je het volgens mij gewoon over hebben, zonder je aangevallen te voelen. Maar volgens mij doet niemand hier zijn paard te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:31

Starbreeze schreef:
Ja dat vind ik dus een negatieve benadering. Er werd bijna vanuit gehaan dat iemand niet kundig genoeg was om dat zelf te beoordelen. Je moet mensen wel in hun waarde laten, je kunt de stof aanreiken en iemand doet ermee wat hij of zij wil. Maar dat geldt voor alle methodes!! Ik begrijp dat niet iedereen de handigheid of het vermogen heeft om vanaf schrift leerstof op te nemen en goed uit te voeren. Ik kan dat zelf gelukkig wel (heb verder ook geen les). Maar goed les nemen is echt wel heel belangrijk.

Maar goed rijden leer je niet door enkel te lezen toch? Reiten lernt man nur durch Reiten.... Ik kan prima lezen en stof opnemen mocht daar twijfel over zijn, maar imo heeft iedereen een spiegel nodig vanaf de grond die meekijkt in de praktijk en helpt waar nodig....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:33

Picasso schreef:
Starbreeze, nogmaals: je probeert te voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat, maar dat het af en toe gebeurt is echt geen ramp. Het is geen doel, het is een fout die hersteld moet worden... Een stap terugdoen in training, rustiger opbouwen... Maar het is geen ramp imo...
ik hoor wat je zegt en zie wat je schrijft :)
Maar de voorbeelden die aangedragen worden zijn soms ook paarden die achter de ll gaan omdat ze overvraagd worden. En dan niet in de zin van mishandeling ofzo :)) maar dat de methode dus niet goed uitgevoerd wordt.

De paarden uit die voorbeelden zijn niet eerst bevestigd in het halsstrekken, want de ruiter ziet daar het nut niet van in en vindt dat het ook op een andere manier kan.

Dan vind ik dat dus een slecht voorbeeld, of eigenlijk is het een goed voorbeeld van wat er gebeurt als he het halsstrekken niet bevestigd. Maar daar kom ik dus vandaan ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:35

Moet even weg, lees straks verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:36

Het is ook per paard heel verschillend Starbreeze die van jou heeft van zich zelf al veel go en een meer opwaartse bouw Een paard dat neerwaarts gebouwd is en van zich zelf weinig go heeft Moet je imo ook anders trainen