Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij
runningkawa schreef:Maar vroegah werd er toch bij klasieke dresuur toch ook geleerd om met 1 hand de S&T te bedienen?
WinBinChes schreef:Een goede verbinding is bijna niks meer dan de gewicht van de teugel. Druk of een ophouding is heel wat anders, je hebt ruiters die contant ''vragen'' en dus druk uitoefenen.
JoviBan schreef:Wat is nou precies jouw ervaring dan? Rijden met halstertje in je kindertijd of rijden op die paardjes in Costa Rico?
JoviBan schreef:Heb je wel eens echt serieus dressuur gereden zonder bit met je eigen paard?
JoviBan schreef:"In all the work, even at the halt, the horse must be "on the bit." A horse is said to be "on the bit" when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider."
Citaat:Daarbij gebruik ik graag de woorden dat ik 'van mening' ben of ergens niet in 'geloof', omdat mijn ideaal misschien wel anders is als dat van anderen, en iets voor een ander daarom wel kan werken...
JoviBan schreef:Je geeft niet aan welk hoofdstel jou niet vriendelijk lijkt, maar ik neem aan het kruislingse systeem. Deze snoert nièt aan.
JoviBan schreef:Nogmaals, erg jammer dat je niet naar Paard 2008 bent geweest. Ik weet zeker dat je onder de indruk was geweest, vooral van David de Wispelaere. Of bijv. de dressuurdag Frieze paarden bij Ted Kop Jansen in oktober, waar een amazone een Frieze hengst, kampioen in de Z2, bitloos de sterren van de hemel reed.
JoviBan schreef:Mooi, daarom heb ik je stukje ook gequoted waarin je zegt "maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring" en ik naar je ervaring heb gevraagd. Die heb je dus niet.
JoviBan schreef:Het is verfrissend door Gahwyler eraan herinnerd te worden dat in de 17de eeuw een meester in de rijkunst als Galliberti al zijn paarden beleerde met een cavesson (Spaanse neusriem) of een hackamore.
JoviBan schreef:Ze doen de aanbeveling dat de uitdrukking "aan het bit" voor altijd zou moeten verdwijnen. Er zijn zovele alternatieven, die allemaal de vereiste betekening zo veel beter kunnen weergeven... termen als "het laten doorkomen van de hulpen", "aan de hulpen staan", "Durchlässigkeit", "aanleuning", "lichtheid", "zichzelf dragen", ontspanning", "evenwicht" en "het onderbrengen van de achterhand".
JoviBan schreef:Over voorbeelden van goed bitloos dressuur: Nogmaals, erg jammer dat je niet naar Paard 2008 bent geweest. Ik weet zeker dat je onder de indruk was geweest, vooral van David de Wispelaere. Of bijv. de dressuurdag Frieze paarden bij Ted Kop Jansen in oktober, waar een amazone een Frieze hengst, kampioen in de Z2, bitloos de sterren van de hemel reed.Citaat:Daarbij gebruik ik graag de woorden dat ik 'van mening' ben of ergens niet in 'geloof', omdat mijn ideaal misschien wel anders is als dat van anderen, en iets voor een ander daarom wel kan werken...
Mooi, daarom heb ik je stukje ook gequoted waarin je zegt "maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring" en ik naar je ervaring heb gevraagd. Die heb je dus niet.
jasmijn78 schreef:Nadya zei dat het Dr. Cook hoofdstel het meest in de buurt kwam en het beste was. Dat is dus een kruislings systeem. Als je daarmee continu contact zou houden op 2 teugels, loop je het risco dat hij ongemerkt aansnoert. Ook als je een keer een goede ophouding geeft snoert hij aan.
jasmijn78 schreef:Ik baseer die ervaring die ik destijds had met mijn pony's en kortgeleden in Costa Rica. Niet gelezen? Voor mij is dat vooralsnog ervaring genoeg, voor jou dus nietDat was te verwachten
jasmijn78 schreef:Dus de term 'aan het bit' staat ter discussie, niet het gebruik van het bit an-sich?
Citaat:jasmijn78 schreef:
Dus de term 'aan het bit' staat ter discussie, niet het gebruik van het bit an-sich?
JoviBan schreef:Komt op hetzelfde neer. Want wanneer je de foutieve vertaling herstelt, valt de bitverplichting weg. En dan hoeven we niet meer te discussieren over die bitverplichting.
JoviBan schreef:@ezanden: Ben het niet met je eens.
David de Wispelaere zal het ook niet met je eens zijn dat het paard dat hij bitloos reed, heeft lopen "generaliseren" of "gokken".
En manegeruiters (B-niveau?) zullen ook echt geen Z-proef kunnen rijden op een Z-paard.
jasmijn78 schreef:pmarena schreef:Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij
pmarena, waarom geef je geen antwoorde op mijn vragen? Ik vroeg je onderandere waarom jij vindt dat het allemaal bitloos net zo goed moet kunnen als jou 'ideaal' anders in dan het 'ideaal' van de KNHS? Hoe kun je dat nou vergelijken als de einddoelen anders zijn?
jasmijn78 schreef:Nadya zei dat het Dr. Cook hoofdstel het meest in de buurt kwam en het beste was. Dat is dus een kruislings systeem. Als je daarmee continu contact zou houden op 2 teugels, loop je het risco dat hij ongemerkt aansnoert. Ook als je een keer een goede ophouding geeft snoert hij aan.
randalinpony schreef:Mij valt wel op dat fotos waarop de teugels doorhangen vaak als het toonbeeld van losheid gezien worden, terwijl dat akelig weinig zegt. In het slechtste geval zegt het alleen dat het paard achter de teugel loopt, en dat is altijd een kwestie van terughoudendheid en vasthouden.
Citaat:De voorwaarts drijvende hulpen geeft de ruiter met de benen en de rijzweep; bij zeer bewegelijke, gevoelige en wantrouwende paarden laat hij de sporen helemaal achterwege'zodat hij ze door vrij en ongebonden gebruik van kuit en hak eerst helemaal vertrouwd kan maken met het onderbeen. De optoming zou moeten bestaan uit een gebroken trens of andere hulpmiddelen en verder beperkt men zich tot het volgen van de hoefslag. het enigszins bijzetten van het hoofd en het tot stand brengen van een constante, eerder te vaste dan te lichte aanleuning. Om dit te bereiken maakt de ruiter de teugels kort en houdt de handen laag, en zo ten opzichte van elkaar afgesteld dat ze tegen de hals van het paard liggen. Hij probeert niet met de handen de gewenste aanleuning af te dwingen, maar wacht in een rustige positie het tijdstip af waarop het paard deze zelf neemt als gevolg van de voorwaarts drijvende hulpen.
Citaat:De vaste aanleuning is nodig om het paard een bepaalde steun te garanderen, wanneer de stuwkracht van zijn achterhand de voorhand zwaar belast.