Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monikske

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:58

ik wil wel heel graag bitloos rijden maar weet niet hoe dat moet Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:38

dan weet je ook niet hoe je met een bit moet rijden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:47

Op natural horsemanship loopt een topic van iemand die ook bitloos wil, Monikske...

Ik vind de hele discussie over druk een beetje bezijden het punt: hoeveel je in je hand hebt, scheelt per paard, per africhtingsniveau, per moment...

Mij valt wel op dat fotos waarop de teugels doorhangen vaak als het toonbeeld van losheid gezien worden, terwijl dat akelig weinig zegt. In het slechtste geval zegt het alleen dat het paard achter de teugel loopt, en dat is altijd een kwestie van terughoudendheid en vasthouden.

Een paard dat helemaal los door het lijf loopt te swingen, met een ruiter met zachte hand, daarbij zie je ideaal een constante, maar zeer lichte verbinding met de mond.
Jammer genoeg zal die ideale situatie niet eeuwig kunnen duren, want meestal ben je bezig met gymnastiseren, waarbij je echt weleens druk zult moeten uitoefenen: een paard is een dier dat uit zichzelf niet het ongemak opzoekt, en dat heb je bij het trainen van ongelijke spieren echt wel eens.
Of je paard ziet iemand en brengt het hoofd omhoog, of struikelt, of schrikt een pasje weg, of...

EDIT: deze post is dus geen kritiek op de fijne fotos van Horseyfries. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:48

pmarena schreef:
Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij

pmarena, waarom geef je geen antwoorde op mijn vragen? Ik vroeg je onderandere waarom jij vindt dat het allemaal bitloos net zo goed moet kunnen als jou 'ideaal' anders in dan het 'ideaal' van de KNHS? Hoe kun je dat nou vergelijken als de einddoelen anders zijn?

runningkawa schreef:
Maar vroegah werd er toch bij klasieke dresuur toch ook geleerd om met 1 hand de S&T te bedienen?

Sommige GP ruiters doen het in de kur nog steeds wel eens, bijvoorbeeld het laatste stuk over de AC lijn...

WinBinChes schreef:
Een goede verbinding is bijna niks meer dan de gewicht van de teugel. Druk of een ophouding is heel wat anders, je hebt ruiters die contant ''vragen'' en dus druk uitoefenen.

Hoeveel druk je zou moeten hebben zou je over kunnen twisten, en dan vooral lver de ruiters die het dan niet goed zouden doen. Maar daar gaat het toch eigenlijk niet om? In de dressuur heb je aanleuning nodig, dus contact met de paardenmond, dus geen noorhangende lossen teugels. Het paard moet de hand volgen en je rijdt met een 'weerstand biedende hand' (een term die je vroegen in allen oude paardenboeken tegenkwam, maar nu niemand meer over hoort?). Teugelhulpen zijn in de dressuur net als been en gewicht en zithulpen net zo belangrijk. Het gaat om de afstemming tussen alle hulpen.

JoviBan schreef:
Wat is nou precies jouw ervaring dan? Rijden met halstertje in je kindertijd of rijden op die paardjes in Costa Rico?

Inderdaad ja. En met mijn pony's heb ik vroeger heel wat geexperimenteerd Knipoog Overigens reed ik met mijn laatste pony destijds M1 (goede oude tijd toen in de M1 nog keertwendingen en travers en een heuse contra zaten Clown ), ik weet niet of dat serieus dressuur genoeg voor je is? Zonder zadel en met halster deed ze ook vanalles hoor (ook kunstjes als steigeren en spaanse pas en zo) Ondanks dat het toen spelenderwijs ging, is daar natuurlijk wel het e.e.a. van blijven hangen. Met zadel en hoofdstel ging alles dus toen al makkelijker en beter. Of telt een ervaring niet mee als je 15 bent?

JoviBan schreef:
Heb je wel eens echt serieus dressuur gereden zonder bit met je eigen paard?

Uiteraard zal deze ervaring voor de bitloos fanaten natuurlijk niet voldoende zijn, dat was te verwachten... Knipoog Met mijn huidige paarden rij ik niet bitloos nee, nooit gedaan ook. De reden daarvoor heb ik al verschillende keren gegeven: 1. gezien mijn ervaring ermee in het verleden en kortgeleden in Costa Rica zie ik niet in waarom dat een verbetering zou op moeten leveren qua rijden. 2. Ik schiet er niets mee op want bitloos mag ik er niet mee starten. 3. Ik vind die aansnoerwerking die het voorgestelde hoofdstel heeft niet vriendelijk. Zo snoer ik ook geen neusriemen aan, ik vind dat niet paardvriendelijk. 4. Ik zie geen mensen hier op bokt/in mijn omgeving bitloos dressuur rijden waar ik zodanig van onder de indruk ben dat ik de drang voel het ook te (weer) verder te gaan uitproberen en/of mijn 'ideaalbeeld' aan te passen. En ik probeer graag alleen zaken op mijn paarden uit waarvan ik goede voorbeelden/resultaten zie.

Al deze zaken vormen mijn mening. Beetje eigen ervaring en goed om mij heen kijken.

Daarbij gebruik ik graag de woorden dat ik 'van mening' ben of ergens niet in 'geloof', omdat mijn ideaal misschien wel anders is als dat van anderen, en iets voor een ander daarom wel kan werken... Daarbij sla ik de bitloze deur niet volledig dicht. Ik ben altijd op zoek naar manieren, middelen etc. die mijn paardrijden beter, makkelijker, vriendelijker etc. maken. Zodra ik een voorbeeld zie van een heel sterk staaltje bitloze dressuur met als uitgangspunt het KNHS/FEI ideaal en/of mijn voorbeelden succesvol over zie stappen op bitloos en bitloos wordt toegestaan op wedstrijden, sluit ik niet uit dat ik mijn mening bij zal stellen. Maar al wat ik tot op heden bitloos zie rijden vind ik er niet op lijken (op mijn ídeaal' wel te verstaan Knipoog )

Tot die tijd blijf ik scepties, en blijft mijn mening hetzelfde. Ik heb zo genoeg argumenten gegeven die verklaren hoe mijn mening tot stand is gekomen Nog vragen? Haha!

JoviBan schreef:
"In all the work, even at the halt, the horse must be "on the bit." A horse is said to be "on the bit" when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider."

Tsja, je kan natuurlijk overal een verhaal van maken zo. Het is niet aannemelijk dat men destijds bedoelde dat het om het accepteren van een hoofdstel ging, niet specifiek om het bit. Vroeger werd er altijd met bit gereden door de grondleggers van de huidige dressuur. Wellicht toen met verschillende soorten bitten (vaker S&T, een stang dan alleen een trens)

Zo kan je wel wat achter iedere formulering gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:21

@jasmijn78:
Je geeft niet aan welk hoofdstel jou niet vriendelijk lijkt, maar ik neem aan het kruislingse systeem. Deze snoert nièt aan. Als je bij me in de buurt zou wonen, zou ik graag bij je langskomen met een dergelijk hoofdstel om het je te laten voelen. Het is echt een aanname (en misschien wel vooroordeel) van je.

Over voorbeelden van goed bitloos dressuur: Nogmaals, erg jammer dat je niet naar Paard 2008 bent geweest. Ik weet zeker dat je onder de indruk was geweest, vooral van David de Wispelaere. Of bijv. de dressuurdag Frieze paarden bij Ted Kop Jansen in oktober, waar een amazone een Frieze hengst, kampioen in de Z2, bitloos de sterren van de hemel reed.

Citaat:
Daarbij gebruik ik graag de woorden dat ik 'van mening' ben of ergens niet in 'geloof', omdat mijn ideaal misschien wel anders is als dat van anderen, en iets voor een ander daarom wel kan werken...

Mooi, daarom heb ik je stukje ook gequoted waarin je zegt "maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring" en ik naar je ervaring heb gevraagd. Die heb je dus niet.

En voor jou nog even een aanvulling wat de vertaling van de FEI reglementen betreft:

In het artikel van dr. Max Gahwyler en Bettina Drummond wordt verklaard dat de uitdrukking "aan het bit" pas van recente datum is. Het stamt uit 1921 toen de FEI werd opgericht en het eerste reglement in het Frans werd samengesteld. De uitdrukking "aan het bit" is een verkeerde interpretatie van de Franse uitdrukking "in de hand gesteld". Zoals de auteurs opmerken: "Hoe goed je ook zoekt en teruggaat naar de 15de en 16de eeuw, nergens wordt een dergelijke uitdrukking gebruikt als "aan het bit".
Deze onfortuinlijke uitdrukking heeft er alleen maar voor gezorgd dat ruiters, menners en juryleden zich concentreerden op de voorhand, terwijl het om de achterhand gaat. Het is verfrissend door Gahwyler eraan herinnerd te worden dat in de 17de eeuw een meester in de rijkunst als Galliberti al zijn paarden beleerde met een cavesson (Spaanse neusriem) of een hackamore. Hij gebruikte pas een trens (geen stang) als zijn paarden helemaal waren "afgericht". Het moge duidelijk zijn dat hij zijn paarden geheel vanuit zijn zit en benen reed.
Gahwyler en Drummond stellen een betere vertaling voor van het originele Frans voor artikel 410.6, met de suggestie: "The horse in all its work, even at the halt, remains obediently under the influence of the rider's aids...". Zoals ze zeggen: "this would be much closer to the true French meaning and removes the fixation to the hands, the bit and the front of the horse, and leads to a more integrated approach of all the aids.
Ze doen de aanbeveling dat de uitdrukking "aan het bit" voor altijd zou moeten verdwijnen. Er zijn zovele alternatieven, die allemaal de vereiste betekening zo veel beter kunnen weergeven... termen als "het laten doorkomen van de hulpen", "aan de hulpen staan", "Durchlässigkeit", "aanleuning", "lichtheid", "zichzelf dragen", ontspanning", "evenwicht" en "het onderbrengen van de achterhand".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:02

JoviBan schreef:
Je geeft niet aan welk hoofdstel jou niet vriendelijk lijkt, maar ik neem aan het kruislingse systeem. Deze snoert nièt aan.

Nadya zei dat het Dr. Cook hoofdstel het meest in de buurt kwam en het beste was. Dat is dus een kruislings systeem. Als je daarmee continu contact zou houden op 2 teugels, loop je het risco dat hij ongemerkt aansnoert. Ook als je een keer een goede ophouding geeft snoert hij aan.

JoviBan schreef:
Nogmaals, erg jammer dat je niet naar Paard 2008 bent geweest. Ik weet zeker dat je onder de indruk was geweest, vooral van David de Wispelaere. Of bijv. de dressuurdag Frieze paarden bij Ted Kop Jansen in oktober, waar een amazone een Frieze hengst, kampioen in de Z2, bitloos de sterren van de hemel reed.

Jammer dat ik het niet gezien heb. Nogmaals: ik laat mij graag overtuigen met hele goede voorbeelden.

JoviBan schreef:
Mooi, daarom heb ik je stukje ook gequoted waarin je zegt "maar dat gevoel krijg je bitloos niet is mijn ervaring" en ik naar je ervaring heb gevraagd. Die heb je dus niet.

Ik baseer die ervaring die ik destijds had met mijn pony's en kortgeleden in Costa Rica. Niet gelezen? Voor mij is dat vooralsnog ervaring genoeg, voor jou dus niet Knipoog Dat was te verwachten Knipoog

JoviBan schreef:
Het is verfrissend door Gahwyler eraan herinnerd te worden dat in de 17de eeuw een meester in de rijkunst als Galliberti al zijn paarden beleerde met een cavesson (Spaanse neusriem) of een hackamore.

Maar de grondleggers waar de huidige dressuur van afgeleid is reden WEL met bit. Hoe 'verfrissend' dat het ook is dat er vroeger kennelijk dus ook een meester was die bitloos reed, de meerderheid reed MET bit. Overigens vraag ik mij af of je er vrolijk van zou moeten worden van die spaanse neusriemen en hackamores Nagelbijten / Gniffelen Wat dat betreft misschien maar goed dat men gewoon op een bit dient te rijden volgens de FEI.

JoviBan schreef:
Ze doen de aanbeveling dat de uitdrukking "aan het bit" voor altijd zou moeten verdwijnen. Er zijn zovele alternatieven, die allemaal de vereiste betekening zo veel beter kunnen weergeven... termen als "het laten doorkomen van de hulpen", "aan de hulpen staan", "Durchlässigkeit", "aanleuning", "lichtheid", "zichzelf dragen", ontspanning", "evenwicht" en "het onderbrengen van de achterhand".

Dus de term 'aan het bit' staat ter discussie, niet het gebruik van het bit an-sich?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:05

JoviBan schreef:
Over voorbeelden van goed bitloos dressuur: Nogmaals, erg jammer dat je niet naar Paard 2008 bent geweest. Ik weet zeker dat je onder de indruk was geweest, vooral van David de Wispelaere. Of bijv. de dressuurdag Frieze paarden bij Ted Kop Jansen in oktober, waar een amazone een Frieze hengst, kampioen in de Z2, bitloos de sterren van de hemel reed.

Citaat:
Daarbij gebruik ik graag de woorden dat ik 'van mening' ben of ergens niet in 'geloof', omdat mijn ideaal misschien wel anders is als dat van anderen, en iets voor een ander daarom wel kan werken...

JoviBan, ik heb wel een behoorlijke ervaring met bitloos. En ik ben van mening, dat bitloos *NIET* de juiste keuze is voor fijnere signalen... Ik vind bitloos ideaal voor een jong paard; voor de links, de rechts en de whoa. Maar zodra je scala hulpen gaat toenemen en de diversiteit in signalen toenemen, zal mijn keuze niet naar bitloos uitgaan. Mét een bit kan je m.i. veel preciezere en gevarieerdere hulpen geven...

David de Wispeleare en Ted Kop Jansen hebben hun paarden MET bit een diversiteit aan hulpen aangeleerd. En eenmaal geleerd kan een paard prima "generaliseren". Dus bij een onduidelijkere hulp (van bijvoorbeeld een -eenmalige- bitloos hoofdstel), zal het goed afgerichte paard tóch een correcte uitvoering kunnen geven. (=> Omdat het paard "generaliseert" dat het "dan wel dat-of-dat zal zijn", als het een aanwijzing niet direct plaatst) .

Zo kunnen manegeruiters ook prima op een (mak) Z-paard rijden; want ook hier zal dat goed afgerichte paard gaan gokken (c.q. generaliseren), wat er bedoelt wordt bij een onduidelijke hulp. Je moet echter niet verwachten, dat datzelfde paard na een paar maanden dan nog steeds op dat niveau "aan de hulpen staat"...

Door die generaliserende eigenschap van paarden vind ik het dan ook onterecht, dat "gelegenheids- bitloze- ruiters" steeds als voorbeeld genomen worden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:09

Hoe je 'aan het bit staan' verder ook zou willen noemen, je blijft toch altijd een gros ruiters houden die het niet snappen en nooit zullen snappen.

Volgens mij hangt de paardenwereld al aan elkaar van termen als ' aan het been zijn,' 'over de rug lopen,'(Moet je eens uitleggen aan een leek Clown ), 'bij elkaar gereden zijn,' 'door de hals zijn,' 'electrisch zijn,' 'zich dragen,' enz.

De vermeende fixatie op dat bit lijkt me dan ook vergezocht, zeker boven een bepaald basisniveau. Als je mensen 'lekker ziet rijden', zijn die gemiddeld met heel andere zaken bezig dan met die mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:12

De oude manier van africhten met hackamore of cavesson is aannemelijkerwijs misschien wel de reden dat de FEI een bit voorschrijft Ja. Het is de internationale organisatie gelukkig wel gelukt om ook gelijk op te schrijven welke bitten hoe moeten worden gebruikt en is dus niet zomaar alles toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:25

jasmijn78 schreef:
Nadya zei dat het Dr. Cook hoofdstel het meest in de buurt kwam en het beste was. Dat is dus een kruislings systeem. Als je daarmee continu contact zou houden op 2 teugels, loop je het risco dat hij ongemerkt aansnoert. Ook als je een keer een goede ophouding geeft snoert hij aan.

Nogmaals: hij snoert nièt aan. Ik heb toch wel enige kennis in huis van de diverse bitloze optomingen en de Cook snoert niet aan. Maar blijf vooral volhouden van wel.

jasmijn78 schreef:
Ik baseer die ervaring die ik destijds had met mijn pony's en kortgeleden in Costa Rica. Niet gelezen? Voor mij is dat vooralsnog ervaring genoeg, voor jou dus niet Knipoog Dat was te verwachten Knipoog

Nee, die ervaring vind ik niet voldoen in de discussie die je zelf steeds aanzwengelt, namelijk dressuur op hoger niveau (Z en hoger).
Mijn vraag aan jou was dan ook:
"Wat is nou precies jouw ervaring dan? Rijden met halstertje in je kindertijd of rijden op die paardjes in Costa Rico? Heb je wel eens echt serieus dressuur gereden zonder bit met je eigen paard?" en in dezelfde post "op hetzelfde niveau als je nu met bit doet".

jasmijn78 schreef:
Dus de term 'aan het bit' staat ter discussie, niet het gebruik van het bit an-sich?

Komt op hetzelfde neer. Want wanneer je de foutieve vertaling herstelt, valt de bitverplichting weg. En dan hoeven we niet meer te discussieren over die bitverplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:29

@ezanden: Ben het niet met je eens.
David de Wispelaere zal het ook niet met je eens zijn dat het paard dat hij bitloos reed, heeft lopen "generaliseren" of "gokken".
En manegeruiters (B-niveau?) zullen ook echt geen Z-proef kunnen rijden op een Z-paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:42

Citaat:
jasmijn78 schreef:

JoviBan schreef:Komt op hetzelfde neer. Want wanneer je de foutieve vertaling herstelt, valt de bitverplichting weg. En dan hoeven we niet meer te discussieren over die bitverplichting.

Beetje simpel gedacht. Want volgens mij geeft de FEI best gedetailleerd weer wat er aan optomingen, neusriemen, bitten, enz, wel en niet is toegestaan.

Ik zien niet in hoe het vervangen van de term 'aan het bit' door iets als 'nageeflijkheid', een bitverplichting weg zou moeten nemen, aangezien die nageeflijkheid dan evengoed zou slaan op nageeflijkheid die bewerkstelligt wordt met volgens het reglement toegestane -of voorgeschreven hulpmiddelen.

Verder begrijp ik niet waarom de voorstanders van bitloos niet hun eigen bond oprichten om wedstrijden te kunnen organiseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:52

JoviBan schreef:
@ezanden: Ben het niet met je eens.
David de Wispelaere zal het ook niet met je eens zijn dat het paard dat hij bitloos reed, heeft lopen "generaliseren" of "gokken".
En manegeruiters (B-niveau?) zullen ook echt geen Z-proef kunnen rijden op een Z-paard.

@Joviban; voorafgaand aan die bewuste demo, was ik op een lokatie waar David iemand uitvroeg over bitloos rijden. Hij (DdW) zei toen letterlijk, nog nooit bitloos gereden te hebben. Hij wilde weten of "het" mogelijk was, vanwege uitnodigingen om bitloos een demo te geven.... ( Desgewenst PB ik je waar en bij wie dat was).

Daarnaast is het een absoluut non-argument dat jij namens David gaat roepen, wat hij van zijn demo vond. Bovendien heeft een ruiter per definitie vaak niet door, wanneer het paard wel of niet generaliseert. Vaak komt dat pas later bovendrijven...

En ik schrijf nergens dat een manegeruiter dan een Z-proef kan rijden (beter lezen!)
Wat ik schrijf is, dat als iemand op een goedafgericht paard grovere hulpen geeft, dat dat paard dan zelf zal gaan kiezen voor een bepaald gedrag. Dat kan al betrekking hebben op simpel aansporen of halthouden! Echter datzelfde paard zal -bij herhaling op herhaling van grovere hulpen- steeds mínder goed op subtiele aanwijzingen reageren.... (Ik vertel hier niets nieuws). Dus doordát het paard generaliseert, vervalt voor dat paard dan de betekenis van de subtielere hulpen... (Dát schreef ik.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:37

jasmijn78 schreef:
pmarena schreef:
Maargoed dan ga je de hogere wedstrijdsport qua KNHS-dressuur gewoon wel een beetje voorbij , dat hoort daar gewoon niet bij

pmarena, waarom geef je geen antwoorde op mijn vragen? Ik vroeg je onderandere waarom jij vindt dat het allemaal bitloos net zo goed moet kunnen als jou 'ideaal' anders in dan het 'ideaal' van de KNHS? Hoe kun je dat nou vergelijken als de einddoelen anders zijn?

Over welke vragen die ik niet zou beantwoorden , heb je het nu toch steeds ?
Ik kan geen fatsoenlijke vraag van jou aan mij vinden die een antwoord van mij behoeft Verward Lachen

Ook zeg ik volgens mij nergens dat het bitloos net zo goed moet kunnen. Enige dat ik meld is dat ik denk dat de doelen van de bitloze mensen elders liggen , de kijk op de manier van prettig rijden verandert , en dat dat dan niet meer strookt met het plaatje zoals de KNHS dat graag wilt zien.

En dat er daarom niet veel mensen bitloos op hoog niveau meedraaien.

Deze opmerking was n.a.v. iemand die riep dat als het bitloos ook zo goed zou kunnen , waar al die bitloze toppers dan waren ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:00

jasmijn78 schreef:

Toevallig lees ik net even een klein stukje door hier (ben hier al een tijd niet geweest) en wil nog even hierop reageren. Jasmijn, ik heb NOOIT gezegd dat de Dr. Cook het beste zou zijn. Verward
Ik zal wel de allerallerlaatste zijn die dat zou beweren Haha! , aangezien ik (en mijn paard) de kruislingse systemen vreselijk vind(en). Dus lijkt me stug dat ik dat ergens gezegd zou hebben. Haha!

Ik ben met je eens dat dit soort hoofdstellen teveel aansnoeren, een slechte release hebben. Bij sommige paarden schijnt het ok te zijn, bij die van mij niet en dus rij ik er ook nooit meer mee. Lachen
Heb een hele zoektocht gehad door alle bitloze optomingen, staat ook in mijn profiel beschreven, hoor. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:26

randalinpony schreef:
Mij valt wel op dat fotos waarop de teugels doorhangen vaak als het toonbeeld van losheid gezien worden, terwijl dat akelig weinig zegt. In het slechtste geval zegt het alleen dat het paard achter de teugel loopt, en dat is altijd een kwestie van terughoudendheid en vasthouden.

Ikzelf kreeg dus de klacht dat ik vooraan teveel weggaf. Ik moet mijn paard als een opgespannen veer in een doosje rijden, actieve achterhand opwekken maar dat vooraan begrenzen.
In de ogen van mijn instructeur krijg je zonder de weerstandbiedende hand (zoals Jasmijn zo mooi schreef) geen verbinding van achter naar voren, want de voorkant is niet thuis.
Op termijn wordt de verbinding aan de voorzijde lichter, zodra mijn paard heeft geleerd dat hij in een bepaald frame moet blijven lopen ipv zich langer te maken. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:29

ik denk dat ik me erg kan vinden in jouw instructeur...........

er is geen verbinding als er niks te verbinden is Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:59

Ik denkt dat je instructeur gelijk heeft.
Dat werkt zo bij dressuur. Werkt ook zo bij western. Die doorhangende teugel is iets waar je naartoe werkt, je start een paard echt niet op één hand. Je begint met die weerstand biedende hand. Hoe wil je een paard anders ooit op de achterhand krijgen????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:25

Ik vertrouw ook erg op mijn instructeur, maar ik denk dat ik de opinie van veel mensen op Bokt (als ik het zo lees) toch behoorlijk wat druk heb. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe daar tegenaan gekeken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:44

Urielle, met een lang paard maar lang laten schiet je geen centimeter op Lachen. Met losgooien om dat losse teugeltje maar te hebben, bereik je dus ook niks. Dat je paard draagt en loslaat is niet iets wat je zomaar even fixt (ik niet he), het is iets dat komt zodra het paard het beheerst.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:47

In "Das gymnasium des pferdes" van Gustav Steinbrecht wordt geschreven dat een jonge paard met best wel wat "druk" (vind het niet het goede woord") op de teugel hebben.

Klein stukje uit het boek, gaat over het inrijden van jonge paarden
Citaat:
De voorwaarts drijvende hulpen geeft de ruiter met de benen en de rijzweep; bij zeer bewegelijke, gevoelige en wantrouwende paarden laat hij de sporen helemaal achterwege'zodat hij ze door vrij en ongebonden gebruik van kuit en hak eerst helemaal vertrouwd kan maken met het onderbeen. De optoming zou moeten bestaan uit een gebroken trens of andere hulpmiddelen en verder beperkt men zich tot het volgen van de hoefslag. het enigszins bijzetten van het hoofd en het tot stand brengen van een constante, eerder te vaste dan te lichte aanleuning. Om dit te bereiken maakt de ruiter de teugels kort en houdt de handen laag, en zo ten opzichte van elkaar afgesteld dat ze tegen de hals van het paard liggen. Hij probeert niet met de handen de gewenste aanleuning af te dwingen, maar wacht in een rustige positie het tijdstip af waarop het paard deze zelf neemt als gevolg van de voorwaarts drijvende hulpen.

Iets verderop in de tekst.
Citaat:
De vaste aanleuning is nodig om het paard een bepaalde steun te garanderen, wanneer de stuwkracht van zijn achterhand de voorhand zwaar belast.

Dit boek is een aanrader voor een ieder die meer van dressuur wil weten, wordt niet voor niets "Het standaardwerk voor de klassieke dressuur" genoemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:03

Dat is idd een herkenbaar stuk, zowel de quote van Steinbrecht als wat Lovely zegt. Ik vertrouw er ook op dat naarmate mijn paard sterker zal worden en makkelijker gaat sluiten, de aanleuning lichter gaat worden. Ik ben benieuwd, bitloze ruiters, wat jullie hierover denken?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:09

Het was ook net die verfijning die ik vanmorgen op mijn hengst miste.
Er kwam geen punt waar hij lichter werd terwijl ik dit in de training met een bit wel heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:16

Als ik bitloze was, dan zag ik mijn kans schoon om te vertellen dat het dan wel aan je rijderij zou liggen Knipoog. Maar dat doe ik natuurlijk niet, ik geloof namelijk het tegengestelde, maar dat heb ik eerder al uitgelegd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:48

Hahaha, ja dat kan natuurlijk altijd Haha! Maar in dat geval stel ik graag een onervaren paard ter beschikking aan iemand voor een demonstratie hoor Lachen Van kijken kun je ook leren Knipoog