Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:22

Hij is een heerlijk paard zo om te zien maar als dit formaat zijn eigen plan trekt ben je nergens meer als je niet meteen ingrijpt.

Overigens de shets zijn met hun 90 cm hoogte ook al soms link als ze boos zijn, eentje slaat gericht naar je hoofd als ze haar zin niet krijgt. Ik heb al en aantal keren voorbenen bijna op mijn neus gehad, geloof mij dan vallen er echt klappen aangezien er ook kinderen van 6 jaar veilig mee om moeten kunnen gaan en op rijden. En omdat er meten sancties worden gesteld is dit gedrag vrijwel verholpen en kan ik met kleine kinderen een lekker stukje mennen zonder dat er ongelukken gebeuren en kunnen de ponies omver geknuffeld worden.

Overigens mag Daniella met hele bekende paarden rijden en bezig zijn van een bekende vierspanrijder die bekend staat om zijn bijzonder goede omgang/verzorging met al zijn paarden als ze wil, dus zo heel slecht zal ze wel niet zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:24

sjaantje schreef:
denk je nou echt dat kiwiko en daniella al ik weet niet hoeveel paarden verkocht hebben die kopschuw en bang zijn?

Ik heb juist altijd hele eerlijke, zelfverzekerde, respectvolle paarden afgeleverd MET een gezonde dosis humor en een evenwichtig karakter......... geen angst voor het wezen mens, maar wel respect.........

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:25

KiWiKo schreef:
Babico3 schreef:
en dan maar met een bezem op hem inslaan, kan jij dan echt tegen je zelf zeggen, ik ben goed bezig zo, want ik ram een paard in elkaar?

Beter een bezem dan de kogel denk ik dan.......... maargoed ik kan het mishebben hoor Haha! Haha!

De Mora fabriek draait nog steeds overuren Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:27

randie schreef:
even weer ter illustratie...Mug tegen paard, FOEIII DAT MAG JE NIET DOEN.

http://modulo2.rendered.startpda.net/32 ... _tBau.jpeg

Clown

hahhaha een ieniemienie shet trekt je al het hele erf over............ laat staan een reus als dit zeg!!! als die verkeerde praatjes krijgt, kan je echt wel inpakken......... Clown

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:29

KiWiKo schreef:
sjaantje schreef:
denk je nou echt dat kiwiko en daniella al ik weet niet hoeveel paarden verkocht hebben die kopschuw en bang zijn?

Ik heb juist altijd hele eerlijke, zelfverzekerde, respectvolle paarden afgeleverd MET een gezonde dosis humor en een evenwichtig karakter......... geen angst voor het wezen mens, maar wel respect.........

Dat leek me dus ook Clown Al die mensen laten hun paarden echt niet mak maken bij jou, als je ze bang en schuw zou afleveren. Zoiets is snel bekend, en dan brengen ze hem écht niet weer hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:35

weet je, ik heb een hekel aan lichamelijk geweld........ echt een broertje dood......... daarom doe ik het een keer....... en die ene keer zo goed dat ze bij wijze van spreken een week lang achterin de stal duiken als ze mijn voetstappen horen, trillend uit stal komen achter mij aan....... en het nooit, nooit meer in de kop halen om zo iets stoms te doen........

daarna kan je weer gaan bouwen aan zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en het feit dat het wezen mens eigenlijk best heel leuk in de omgang is als je, je maar aan bepaalde basisregels houd........

en DE basisregel bij mij is...... je mag doen als paard wat je wil, maar zodra je mijn veiligheid in gevaar brengt ben je mijn!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:36

Er zullen altijd mensen blijven die paarden blijven aanleveren, het zal alleen maar erger worden ipv beter.

Als het huishoudelijk reglement goed is ingevoerd kun je echt superleuke dingen samen doen met paarden, alleen snapt niet iedereen dat leuke dingen juist kunnen door streng te zijn in andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:38

okeej, in bepaalde opzichten kan het ook heel goed begrijpen, maar er zijn grenzen... Zoals met dat prikkeldraad enzo, dat vind ik echt niet kunnen... Maar ik vraag me toch af, kun je bij die paarden die, wat jij net noemde in een hoekje duiken als ze jouw voetstappen horen, kun JIJ daar nog wel een gezonde band mee op bouwen, volgens mij blijven ze dan bang...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:39

Inderdaad het is booming buisiness........... helaas........

laat ik wel heel eerlijk zeggen, dat ik ook echt, echt niet lief ben voor de baasjes hoor Haha! die hebben het zo mogelijk nog slechter Lachen

toeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:42

Hoe straf je een paard dat van een ''grassprietje'' schrikt,(als het niet kleiner is) weg rent in volle galop over een kruising, en vervoilgens na 5 km eindelijk stil staat? Trekken aan de teugels heeft geen zin, ''hoo'' roepen luistert ze op dat moment ook niet naar.. ze stopt wanneer zij het wilt..

ik ben ten einde raad, durfde laatst byna niet meer op te stappen, omdat ze weg blijft rennen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:42

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
even weer ter illustratie...Mug tegen paard, FOEIII DAT MAG JE NIET DOEN.

http://modulo2.rendered.startpda.net/32 ... _tBau.jpeg

hahhaha een ieniemienie shet trekt je al het hele erf over............ laat staan een reus als dit zeg!!! als die verkeerde praatjes krijgt, kan je echt wel inpakken.........

Zoals danniela zegt, het is een heerlijk dier en niet alleen om te zien maar ook in de omgang..Waarom, omdat hij precies weet wat hij kan maken en wat niet. En ja hij heeft echt wel wat schoppen gehad voordat hij dat helemaal door had. En zoals kiwiko zegt, mocht zn dier zn eigen plan trekken ben je gewoon gruwelijk de......ehhhh sjors Bloos .

Nu is het een paard wat mensen waardeert. Hij is gek op mensen, en de mensen zijn gek op hem. Hoefsmid, dierenarts fysio ga maar door. Sterker nog de fysio leent hem voor studenten die bij hem stage lopen, een groter compliment kun je niet krijgen.

Om nog even terug te komen op het FOEI, MAG NIET, en de tikjes op de neus. Zn soort mensen als JIJ zorgen, dat paarden levensgevaarlijk kunnen worden! zachte heelmeesters makens stinkende wonden. Ik durf te wedden als jij een dominant dier krijgt, dat hij binnen de kortste keren het terein met je aanveegt, als je er zo op inspeelt zoals je nu zegt..

dan is het zo dat eigenaren jankend aankomen zetten omdat ze niets meer met een paard kunnen,
en welke mensen kunnen dat weer op gaan lossen.....? Desnoods met een end hout?

Juist..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 17-05-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:43

Babico3 schreef:
okeej, in bepaalde opzichten kan het ook heel goed begrijpen, maar er zijn grenzen... Zoals met dat prikkeldraad enzo, dat vind ik echt niet kunnen... Maar ik vraag me toch af, kun je bij die paarden die, wat jij net noemde in een hoekje duiken als ze jouw voetstappen horen, kun JIJ daar nog wel een gezonde band mee op bouwen, volgens mij blijven ze dan bang...

Denk je nu werkelijk dat ik met prikkeldraad in de weer ben? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dat nu net een geintje is. De bezem en plank zijn echter geen geintje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:44

Babico3 schreef:

nee hoor Haha! want ik ben heel lief............ zolang het paard zich binnen de grenzen beweegt........ en dat hebben ze heel snel door.

Ik heb ooit wel eens een paard,die echt als een achtelijke idioot, met gevaar voor eigen leven de trailer afstormde met behulp van prikkeldraad om de achterstang zover gekregen dat hij dit niet meer deed.......

maar daar gaat een heel traject aan vooraf, dan ben ik al een half jaar bezig met vanalles en nogwat om het op te lossen.......

dit verhaal werkte wel, want als hij naar achteren stormde kreeg hij toch wat prikkels in zijn bil........ was uiterst onaangenaam.....

nu is het de rust zelve met uitladen....

en het gekke is, die paarden die ik op de groffe manier heb moeten corrigeren .......... zijn allemaal blind van me......... kan er uiteindelijk mee lezen en schrijven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:46

toeters schreef:
Hoe straf je een paard dat van een ''grassprietje'' schrikt,(als het niet kleiner is) weg rent in volle galop over een kruising, en vervoilgens na 5 km eindelijk stil staat? Trekken aan de teugels heeft geen zin, ''hoo'' roepen luistert ze op dat moment ook niet naar.. ze stopt wanneer zij het wilt..

ik ben ten einde raad, durfde laatst byna niet meer op te stappen, omdat ze weg blijft rennen..

Niet naar buiten gaan totdat je het in de baan helemaal onder controle hebt Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:46

Citaat:
en het gekke is, die paarden die ik op de groffe manier heb moeten corrigeren .......... zijn allemaal blind van me......... kan er uiteindelijk mee lezen en schrijven

en waarom, omdat het dier zijn plaats weer weet. Het heeft duidelijkheid gekregen en grenzen Lachen. Dat is de hele clue

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:47

toeters schreef:

Angst nooit straffen. Met een paard dat dit gedrag vertoond moet heel specifiek worden getraind in de bak op gehoorzaamheid en controle. Zolang deze twee basisvoorwaarden niet bevestigd zijn kun je niet veilig buiten rijden zonder een gevaar voor jezelf en medeweggebruikers te zijn. Vraag hulp aan een goede instructeur om dit probleem blijvend op te lossen en ga altijd met een superbraaf paard op buitenrit als je ooit weer gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:48

randie schreef:
dan is het zo dat eigenaren jankend aankomen zetten omdat ze niets meer met een paard kunnen,
en welke mensen kunnen dat weer op gaan lossen.....? Desnoods met een end hout?

Juist..

en ik ben het met babico eens dat het eigenlijk heel zielig is voor het paard.......... want het is de eigenaar die dit gedrag veroorzaakt......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:48

toeters schreef:

Een paard hoort zich te richten op jou en jij bent degene die daarmee aan het werk moet. Zo te lezen heeft jouw paard die basis nog helemaal niet. Een paard straffen, omdat hij ergens van schrikt, helpt het richten op jou al helemaal niet. Want ze kan jou niet vertrouwen op deze manier. Laat staan het leiderschap overgeven aan jou. De rangorde is nog niet op orde tussen jullie (vertrouwen en respect). Daar eerst aan werken (grondwerk) en dan rijdend stapje voor stapje opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-05-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:50

Ik ga jureren, ik lees vanavond wel bij.

En als je geen grondwerk wilt doen, heel veel overgangen rijden en oefeningen als SB om de gehoorzaamheid en controle te vergroten. Verder ga ik met Nadya mee wat betreft het vertrouwen dat niet goed zit.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:52

Goh, dacht dat dit topic zo langzamerhand doodgebloed was...maar blijkbaar zijn we weer opnieuw begonnen!!
Eehm, prikkeldraad om een plank? Naja, ga daar maar vanuit dat dat een geintje is....
Maar als je inderdaad zo`n levensgevaarlijk paard krijgt, kan ik me goed voorstellen dat je , om jezelf te beschermen, een plank of bezem nodig hebt! Tenslotte staat daar in het ergste geval wel 600 kg tegenover jou!! Ik ga er niet vanuit dat het een standaard hulpmiddel is waar je continu mee rondloopt? (Kiwiko, Danielle?)
En inderdaad, een paard wat zijn grenzen kent, zal je grootste vriend zijn....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:55

nee nee, wij zijn weer lekker aan het rellen Knipoog.

verder ga ik hier helemaal voor de volle 100% in mee
Citaat:
En inderdaad, een paard wat zijn grenzen kent, zal je grootste vriend zijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:56

nee gelukkig alles behalve standaard Haha! en ik werd wat melig op een gegeven moment....... Haha! Haha!

maar we gaan al een paar posts weer serieus verder Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:59

Jullie gaan zo hard hier, was nog in het melige gedeelte blijven hangen... Nagelbijten / Gniffelen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:05

Paarden zijn van nature niet onbetrouwbaar, dat worden ze gemaakt.....

En het probleem bij een onbetrouwbaar paard is, dat je sterker moet zijn dan het paard,boven hem komt te staan, zodat het je accepteerd als leider. Dat gaat (en moet) soms hardhandig, maar kijk eens hoe paarden in de natuur elkaar aanpakken!

Ik vind het zieliger om een paard een zachte tik uit te geven op het verkeerde moment, als een trap te geven op het juiste moment (bukt zich alvast om een lading penny-meisjes te ontwijken)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:07

hahaha, nou die van de vorige pagina is denk ik in shock. Die zal je niet aanvliegen hoor Haha!.