duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:43

Yamcha schreef:
Haha je deed het idd echt zelf hoor!! Maar ik ben blij hoe je met deze kritiek omgaat, ik vond hem zelf redelijk pittig, om eerlijk te zijn...
Ik ben blij dat je het voelt, dat is een heel goed begin. Draf is een moeilijke gang om goed te rijden, maar wel een fijne... succes Knipoog

Ik ben altijd blij met kritiek, als hij maar op een goede manier verwoord wordt. En hij mag dan best pittig zijn! We zijn hier toch allemaal om bij te leren!
Als je mekaar maar blijft met respect behandelen, moet kritiek aanvaard kunnen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:51

Kuiken heeft zo'n mooi onderschrift: Als je op zoek bent naar een oplossing, stop dan met het verdedigen van het probleem.
En het mooie is dat mensen dat in dit topic ook doen...
Dan kun je nl écht helpen. En zeker als je kritiek aanvaardt met de intentie om ervan te leren, dan doe je er ook wat mee. Ik probeer in mijn kritieken altijd respectvol en constructief te zijn, neersabelen geeft geen motivatie... ik wil dat je er wat mee kunt. En ik ben altijd blij als dat het geval is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:58

Goofy44 schreef:
De uitdrukking "goed door de rug lopen" of "goed over de rug gaan" klinkt ook niet erg begrijpend. Ben je wel eens zelf goed door de rug gegaan en loopt, zit en staat dat dan lekker ? Haha! Ik begrijp wel dat we in het poldermodel dit soort onzinkreten gebruiken. Het geeft ook niet weer waar het bij het paardrijden en dressuur in het bijzonder om zou moeten gaan. Het zijn kreten die je zonder erbij na te denken heel snel en gemakkelijk overneemt. De meeste ruiters kunnen niet goed uitleggen wat hiermee wordt bedoeld...... In dit topic zouden we best een poging hiertoe kunnen wagen. Haha! Dus probeer eens uit te leggen wat dit is, waarom het belangrijk is, hoe je het bereikt, wanneer je daaraan begint te werken enz. In het buitenland, waar paardrijden deel is van de cultuur in landen, begrijpt men deze kreten ook niet..... Niet dat daar alles beter zou zijn, maar de kloof tussen begrijpen tussen verschillende landen wordt ook alleen maar groter.

Het lijkt me idd goed om in dit topic de verschillende termen te verklaren, en waar nodig naar betere te zoeken...
Verder zo u ik graag van je willen horen hoe en waarom jij bij jonge paarden laterale hulpen gebruikt... Ja

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:20

Citaat:
Kuiken heeft zo'n mooi onderschrift: Als je op zoek bent naar een oplossing, stop dan met het verdedigen van het probleem.
En het mooie is dat mensen dat in dit topic ook doen...
Dan kun je nl écht helpen. En zeker als je kritiek aanvaardt met de intentie om ervan te leren, dan doe je er ook wat mee. Ik probeer in mijn kritieken altijd respectvol en constructief te zijn, neersabelen geeft geen motivatie...

Die eerste is echt zo ongelooflijk goed!

Mijn ervaring is dat het ongeveer evenveel zin heeft mensen advies te geven wat ze niet willen horen als het zin heeft om aan een boom te trekken om hem te verplaatsen. Ongevraagd advies bereikt zelden iets. Ik ben ermee gestopt en zeg hoogstzelden nog iets, tenzij het echt vreselijk uit de hand loopt of je iets kan helpen bij een dramatische situatie. Als mensen met hun handen in het haar zitten, zijn ze vaak eerder geneigd toch iets van je aan te nemen. Maar het is toch jammaer dat het dan zo vaak eerst zover moet komen.

Daarom ben ik zo blij met alle leergierigen hier Haha! Plus, ik vind het ook vaak niet aan mij om te adviseren, ik weet zelf nog maar zo weinig. Maar toch, als je dan soms om je heen kijkt

Met dat over de paardebenen bedoel ik dat weinig mensen zich lijken te realiseren dat paardenbenen vanaf de voorknie/sprong geen spieren meet bevatten en dat het dus puur de relatief dunne pezen en botten zijn die het hele gewicht moeten dragen (en dat nog plus ruiter). Eigenlijk is een paard een soort knakworst met sateprikkertjes eronder Clown : heel veel gewicht bovenin, ondersteund door dunne, kwetsbare en ingenieus in elkaar gezette gewrichten en onderdeeltjes, en al die onderdeeltjes herstellen heel moeizaam (botten en pezen herstellen wel, maar heel langzaam. Iedereen die zes weken in het gips heeft gezeten of een paard met een peesblessure heeft gehad, kan dat beamen). Komt nog bij dat door de vele gewrichten er maar héél weinig ruimte is voor zwelling of brokstukjes. En dat als het écht stuk is, een paard te zwaar is om lange tijd te liggen of op drie benen te lopen. Echt stuk is dus vaak einde paard, helaas.

Kortom: onmisbaar, kwetsbaar, moeilijk te genezen en daarbij van nature niet geschikt voor het in ongetrainde toestand dragen van een ruiter. Reden genoeg om er erg zuinig op te zijn, lijkt me. En dat besef mis ik vaak als ik ruiters dwars door ongelijke bermen zie galopperen, enz.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:31

Citaat:
@Goofy, wat bedoel je precies met laterale hulpen? Hoe moet ik dat zien?

Laterale hulpen zijn hulpen die aan dezelfde kant van het paard gegeven worden, als voorbeeld: kuit- en teugelhulp bij een jong paard dat beleerd wordt. Een meer ervaren paard rijd je met diagonale hulpen, dus binnenbeen en buitenteugel. Een jong paard rijd je niet met diagonale hulpen. Uit onwetendheid of omdat we graag zo snel mogelijk willen weten of een paard goed is voor het doel waarvoor het paard gebruikt gaat worden, wordt een jong paard vaak met diagonale hulpen gereden. Dus op een manier zoals je een meer ervaren paard rijdt. Rijkunstig is dat een doodzonde...... Ook voor het jonge paard is het niet goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:32

Yamcha schreef:
MyWishMax schreef:
Okee even een vraagje..

Pony loopt op het moment super van achteren, maar voor wordt hij héél sterk. Ik werk hem gewoon rustig los, maar ga er niet overdreven op lopen hameren..
Hij loopt trouwens wel gewoon netjes aan de voorkant hoor Knipoog Soms trekt hij zich er een pas uit als die iets te veel doet, maar hij is gewoon enorm sterk.
Wordt wel beter vanzelf, maar doe ik er nu goed aan hem gewoon sterk te laten zijn voor en vooral met achter bezig te blijven dat hij zo goed blijft? Of moet ik ook echt hem ook echt helemaal los maken van voor.. Hij doet stelling, kan hem elke hoogte rijden die ik wel, buigt netjes, maar trekt net iets teveel. We hebben normaal namelijk echt heel licht contact, dus nu voelt het zo sterk Knipoog

Gewoon even laten voor wat het is. Hij wordt sterker van achteren, dit voel je dus ook in je handen, is niet erg. Probeer hem wat ronder over de rug te krijgen nu. Ik vermoed (maar wil even een bevestiging) dat hij dan wat omhoog zal komen vanuit de schouder, en dat je voorzichtig kunt gaan oprichten.
Blijf wel goed opletten, voel je teveel weerstand nog, dan weer terug, hij moet er klaar voor zijn.
Lijkt me ook dat hij klaar is om iets meer te verzamelen... (ik stel me even het gevoel voor)
En ik wil geen neuzen achter de loodlijn zien... Haha!

@ Jitske: graag gedaan!!!

dat dacht ik zelf ook Knipoog Ik rijd hem wel los een klein beetje achter de loodlijn in galop Tong uitsteken Maar dat is een rondje ofzo beide kanten op en dan gaan we wisselen in hoofd/halshouding en voor de LL blijven Haha!
Rond over de rug wil hij wel, maar hij wil veel meer heb ik het idee. Hij verzamelt op het moment ook zo makkelijk, kan alles op mijn zit doen, gelukkig maar Knipoog

Heb trouwens ook de oefening gedaan van galop, halthouden en weer aandraven/galoperen (Laatste moet ik namelijk in mijn proeven Tong uitsteken ) Hij gaat het steeds beter doen! Terwijl dat voor hem heel moeilijk is ivm zijn rug. Bekken kantelen is heel zwaar voor hem, dus hij drukt zich er een beetje uit als ik meteen wegdraaf, of hij blijft even een seconde stil staan. Maarja, ook dat heeft tijd nodig lijkt me Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:53

Goofy44 schreef:
Citaat:

Laterale hulpen zijn hulpen die aan dezelfde kant van het paard gegeven worden, als voorbeeld: kuit- en teugelhulp bij een jong paard dat beleerd wordt. Een meer ervaren paard rijd je met diagonale hulpen, dus binnenbeen en buitenteugel. Een jong paard rijd je niet met diagonale hulpen. Uit onwetendheid of omdat we graag zo snel mogelijk willen weten of een paard goed is voor het doel waarvoor het paard gebruikt gaat worden, wordt een jong paard vaak met diagonale hulpen gereden. Dus op een manier zoals je een meer ervaren paard rijdt. Rijkunstig is dat een doodzonde...... Ook voor het jonge paard is het niet goed.

Nu snap ik nog niet waarom. Bedoel je alleen het zadelmak maak periode?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:09

Goofy44 schreef:
Citaat:

Ik denk dat dat trouwens niet alleen voor jonge paarden geldt, maar ook voor onervaren oudere paarden...

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:41

Dan heb ik nog een vraagje.. Wat is de reden voor een paard om in de draf niet meer diagonaal te bewegen?
Dit dus, hier zie je beide achterbenen van de grond (middendraf) Is dit ook een voorbeeld van een niet ondertredende achterhand???
Afbeelding

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:43

Goofy44 schreef:
Citaat:

Wat betekent dat in de praktijk, zeg bijvoorbeeld als je een wending rijdt... Rij je die dan op je binnenbeen en binnenhand?
Wanneer weet je wanneer je over kunt gaan dan diagonale hulpen? Hoe stap je daarmee over?
Waaròm is het voor een jong paard slecht? Vanwege het gebrek aan balans?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:51

@ kuiken: Je paard heeft nu zijn hele gewicht op het rechtervoorbeen. Dit been komt ook veel te ver naar achteren (blijft dus te lang staan), je paard loopt op dit moment op de voorhand, en wel terwijl het al het gewicht op 1 been draagt... niet wenselijk! De voorkant moet veel sneller wegkomen om te zorgen dat er altijd 2 benen aan de grond zijn, en 2 in de lucht, of zelfs 4 in de lucht. 1 op de grond is erg belastend voor je paard! Je zult trouwens vaak zien dat telkens hetzelfde been blijft staan (bij jou paard dus waarschijnlijk rechtsvoor. Je paard is dus nog niet volledig verticaal (dus links ten opzichte van rechts) rechtgericht. Heb je dat voor elkaar, dan blijft het been ook niet meer staan.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:04

Dus het gevolg van het feit dat hij rechts moeilijker is..
Dit is gelukkig de eerste keer dat ik het zo op een foto zie, vandaar dat ik het mij afvroeg. Thanks!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:09

misschien een idee om jezelf eens te filmen?? dan kun je goed zien op welke momenten je paard het doet. Misschien is het alleen tijdens de extra spanning op concours?? Kan goed hoor. Door jezelf te filmen kun je goed zien wat je paard wanneer doet, en of je dat ook kunt verklaren (spanning op dat moment, niet helemaal recht, of is het bij iedere pas en is he paard altijd nog niet recht genoeg?) dan weet je dat je daarmee aan de slag moet, en met inrijden misschien nog beter moet letten op de rechtgerichtheid of ontspanning van je paard.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:22

Ik heb een hoop op film. Ik ga die nog maar eens bestuderen *LOL*

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:10

_angela_ schreef:
@ kuiken: Je paard heeft nu zijn hele gewicht op het rechtervoorbeen. Dit been komt ook veel te ver naar achteren (blijft dus te lang staan), je paard loopt op dit moment op de voorhand, en wel terwijl het al het gewicht op 1 been draagt... niet wenselijk! De voorkant moet veel sneller wegkomen om te zorgen dat er altijd 2 benen aan de grond zijn, en 2 in de lucht, of zelfs 4 in de lucht. 1 op de grond is erg belastend voor je paard! Je zult trouwens vaak zien dat telkens hetzelfde been blijft staan (bij jou paard dus waarschijnlijk rechtsvoor. Je paard is dus nog niet volledig verticaal (dus links ten opzichte van rechts) rechtgericht. Heb je dat voor elkaar, dan blijft het been ook niet meer staan.

Afbeelding
Is dat bij mijne ook het geval? voor meer foto's zie pagina 43:

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:47

nou ik zie gewoon twee voeten op de grond en de andere twee mooi in zelfde positie.. dat lijkt me dus gewoon goed, moniquelucky.
bij Kuiken was duidelijk te zien dat rechtsachter al los van de grond was en rechtsvoor nog niet. Zie ook blz 7 van dit topic.. Salinero kan dit ook.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:49

Hey Allemaal! Wat een heerlijk topic, echt een topic dat ik met veel aandacht en concentratie aan het lezen ben.

Afgelopen zomer ben ik 4 weken ergens geweest waar we vooral lang en laag reden, want, werd dus ook daar gezegd, het paard is ontspannen, rekt zijn spieren en gebruikt zijn nek.

Zo zijn we dus 4 weken bezig geweest, lang en laag. Met balanceerteugel.
Ik weet niet of die teugel bij jullie bekend is? Het is een thiedeman op katrolletjes. Zo kan het paard niet hangen aan de hand, of in dit geval aan de thiedeman, en als de ruiter aan de teugels hangt, heeft ie ook geen houvast. Ideaal voor mij en mijn paard, omdat we beiden weer moesten leren loslaten.

Hieronder wat foto's. Ik zou ook graag jullie meningen horen, omdat ik die van mijn vakantie-instructie en mijn clubinstructie al gehoord heb.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=484J3XYU Daar staan nog enkele foto's. Alle foto's van vakantie zal ik ook uploaden en dan hier de link plaatsen. Mocht je dan interesse hebben, kun je kijkje nemen Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:54

@Sanne, Ik zal er niets over je paard zeggen... dat laat ik aan de meer ervaren onder ons Haha! Maar dat hulp teugel van jou, is dat gewoon een 'normaal' elastiek? Ik zou een duidelijk foto willen van hoe het zit dat je zelf niet kan gaan hangen... Verward

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:55

heb je een foto van die balanceerteugel?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:00

ja, ik ben nu alle foto's aan het uploaden, als jullie een momentje hebben? denk dat ze er met een halfuurtje wel op staan. Lachen

Dan zal ik nu eten en de pc met rust laten, dan gaat het iets sneller Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:03

durven we opeens geen commentaar meer te geven.
Maar goed ik ben dan ook niet heel ervaren.. maar kan wel beetje kijken.
Volgens mij heeft Sanneh een driehoekjes probleem (zie blz 1) voorbenen hebben veel grotere driehoek dan achterbenen. (erg goed te zien op deze foto) Daarnaast zie je ook wat er bij Kuiken ook gebeurt er blijft vaak een voorbeen staan terwijl achterbeen al bijna in de lucht is. Bij andere foto's zie je dit zowel links als rechtsom.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:19

Ik heb nog oudere foto's opgezocht. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Foto's van afgelopen weekend staan een paar paginas terug en zijn al beoordeeld door Yamcha Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dit nu het omgekeerde als hetgene wat Kuiken had op de foto hierboven?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen nuttige foto, maar ik wilde hem jullie toch niet onthouden Haha!
Afbeelding

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:20

Evelijn schreef:
nou ik zie gewoon twee voeten op de grond en de andere twee mooi in zelfde positie.. dat lijkt me dus gewoon goed, moniquelucky.
bij Kuiken was duidelijk te zien dat rechtsachter al los van de grond was en rechtsvoor nog niet. Zie ook blz 7 van dit topic.. Salinero kan dit ook.

O,ja zie nu het verschil, dank je.
Maar loopt hij een beetje op de achterhand?en dat rechterachterbeentje?
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 11-09-07 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:22

Evelijn schreef:
Volgens mij heeft Sanneh een driehoekjes probleem (zie blz 1) voorbenen hebben veel grotere driehoek dan achterbenen. (erg goed te zien op deze foto) Daarnaast zie je ook wat er bij Kuiken ook gebeurt er blijft vaak een voorbeen staan terwijl achterbeen al bijna in de lucht is. Bij andere foto's zie je dit zowel links als rechtsom.

Jeetje, wat grappig zie het nu ook met die driehoek, wat leer ik hier veel Haha! Knipoog
Heeft dat paard van kiuken ook geen driehoeksprobleem?btw. heb proberen op te zoeken van dat driehoeks probleem maar kan er niet echt wat van vinden, hoe dat komt?

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:25

Goed topic, straks even helemaal lezen