Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenl0ver

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:36

Ik vind 2,5 te vroeg..
Het lijkt tegenwoordig inderdaad wel 'in de mode'.
Wat ik persoonlijk niet vind kunnen
Er wordt ook weinig over het paard nagedacht volgens mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:49

Dat idee heb ik ook... Je paard leren kennen en begrijpen, en rekening met je paard houden is bij sommige mensen erg ouderwets.. Gelukkig zijn er ook heel veel echte paardenmensen die niet in dit soort hypes mee gaan en gewoon luisteren naar hun paarden.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:52

Ja doe ik ook, wat is er leuker dan met je paard samen leuke dingen doen (buiten het rijden).
Dat is ook later leuk voor de afwisseling en ik heb een blij paard! Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:58

Yamcha schreef:
Dat idee heb ik ook... Je paard leren kennen en begrijpen, en rekening met je paard houden is bij sommige mensen erg ouderwets.. Gelukkig zijn er ook heel veel echte paardenmensen die niet in dit soort hypes mee gaan en gewoon luisteren naar hun paarden.

Goede ruiters en trainingsstallen trainen hun paarden ook vanaf hun derde levensjaar onder het zadel. En zij zijn geen paardenmensen??

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:07

Pletje123 schreef:
Yamcha schreef:

Goede ruiters en trainingsstallen trainen hun paarden ook vanaf hun derde levensjaar onder het zadel. En zij zijn geen paardenmensen??

Jawel, maar paardenmensen die er hun geld mee moeten verdienen Clown

Dan zijn paarden "kostwinners" en ieder jaar dat ze eerder aan het werk gaan, leveren ze meer geld op, dan dat ze uiteindelijk alleen maar kosten...

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:37

2,5 is gewoon echt te vroeg.
Ze zeggen niets voor niets dat een paard pas met 3 jaar zadelmak gemaakt mag worden.
Ik vind dat je aan je paard moet denken, en niet aan het geld, dan had je maar een ander beroep/hobby moeten kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:32

Pletje123 schreef:
Yamcha schreef:

Ik reageerde op de post boven mij, waarin werd gezegd dat 2,5 te vroeg was, en daarbij geen rekening met het paard wordt gehouden. Ik ben het daar mee eens.
Ik heb niet gezegd dat professionele ruiters en trainingsstallen geen rekening met de paarden houden, of dat dat geen paardenmensen zijn. Ik begrijp niet echt waar je dat uit haalt. Overigens is mijn post positief: ik ben blij dat er heel veel echte paardenmensen zijn die wel weten waar ze mee bezig zijn, en die niet in die idioterie meegaan om een paard met 2,5 in te rijden. Ik heb dus niets gezegd over 3-jarigen die ingereden worden.
Ik geloof dat die trainingsstallen meer weten over paarden dan de gemiddelde paardenbezitter in Nederland, en ik denk dat een professionele ruiter zich veel bewuster is van zijn paard en er ook eerlijker mee omgaat dan een amateur.
Ik vind niet dat ik het altijd met hun methoden eens hoef te zijn, maar de meesten doen hun werk goed en houden van hun dieren. Ik denk dat de paarden daar gelukkig mee zijn, dat vind ik wel belangrijker dan of ik het er mee eens ben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:52

Voor alle mensen die overtuigd zijn dat je een 2 jarige in kan rijden... Kijk eens in het topic 'boomloos en gewicht ruiter'. Daar staat een foto van een paardenrug (skelet) van een paard wat op 2-jarige leeftijd is ingereden. Ik word echt verdrietig van dit soort foto's. Huilen Huilen Huilen

Ik weet helaas niet hoe ik dat topic hierin moet plaatsen.....

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:33

Ik vind 2,5 veel te vroeg, ik vind dat je pas goed kan beginnen als je paard 4 is.
Zoals hier gezegd wordt, dat sommige eerder klaar zijn, is niet waar.
De ene ziet er dan niet meer zo baby-achtig uit, maar is nog niet klaar met ontwikkelen.
Hier zit de fout hem in, mensen denken dat het wel kan, maar als je van binnen kijkt zie je dat dat niet zo is.
Erg triest.
Ik zou mijn paard nooit zo vroeg inrijden!

xintippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:43

nee zoals valentijn zegt;
ik zou het ook niet doen!
Een kind stuur je toch ook niet op z'n 2,5 jaar naar school?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:05

Nadya schreef:
Voor alle mensen die overtuigd zijn dat je een 2 jarige in kan rijden... Kijk eens in het topic 'boomloos en gewicht ruiter'. Daar staat een foto van een paardenrug (skelet) van een paard wat op 2-jarige leeftijd is ingereden. Ik word echt verdrietig van dit soort foto's. Huilen Huilen Huilen

Ik weet helaas niet hoe ik dat topic hierin moet plaatsen.....

Afbeelding

Ik heb de foto even voor je geplaatst... idd om van te huilen... Huilen

Ik zal de foto even uitleggen.
Wat je hier ziet, was in de eerste instantie een geval van "kissing spines". Als de ruiter op dit moment er een osteopaat bij had gehaald, een goede dierenarts was er nog iets aan te doen geweest. De ruiter heeft dit niet gedaan.
De wervels zijn waarschijnlijk al voor het 4e jaar vergroeid. Dit kun je zien omdat een aantal wervels volledig met elkaar vergroeid zijn, dit kan niet gebeuren nadat de groeiplaten gesloten zijn. Na het 4e jaar zijn die platen al in zoverre gesloten dat "kissing spines" nog steeds mogelijk is, maar met elkaar vergroeien kan dan al niet meer.
Dit paard heeft dus vanaf zijn 3e jaar ongeveer altijd pijn gehad. Dit heeft alleen kunnen gebeuren doordat de ruiter alle (echt alle) signalen heeft genegeerd en gewoon als een kip zonder kop is doorgegaan. Hij is er op gegaan op een moment dat het paard hem onmogelijk kon dragen (dan zakt de rug door, daar is heus niet veel voor nodig) en heeft het paard direct doorgetraind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-07 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:12

Dank je, Yamcha. Echt triest en mensen die nu nog roepen dat ze rustig op een 2 jarige gaan zitten, shame on you!!! Boos!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:14

Zijn die rugwervels nou helemaal naar elkaar toegegaan?? ik kan de foto niet goed plaatse, omdat het maar een deel is.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:15

ik heb een 2,5 jarige merrie. ben wel met haar aan het wandelen, verkeersmak maken, heel af en toe een keer longeren en wennen aan het bit, peesbeschermers, dekens enz. ik ga haar inrijden wanneer ze zeker drie is en als de groei het toelaat. als ik nou naar haar kijk is ze nog er overbouwt en geestelijk en lichamelijk echt nog niet klaar om erop te gaan ziten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:15

Maar wie zegt dat het van te vroeg rijden komt?
Hoe oud is dat paard op die foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:18

@ Valentijn: Ik heb de foto even uitgelegd. Het gaat om de (vanaf de schoft gerekend) 4e, 5e 6e en 7e rugwervel. Zie je het nu wel?

@ RK: Hoe oud het paard op de foto is, weet ik niet precies, wel weet ik dat het dier op 2-jarige leeftijd is ingereden en op zijn 19-de met pensioen ging. Waarschijnlijk is hij niet veel ouder geworden dan 19.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:20

Een paard is op 2,5 jarige leeftijd gewoon nog (lang) niet volgroeid.
Een kind laat je ook niet werken. punt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:20

Het schijnt een renpaard geweest te zijn, die vanaf zijn tweede jaar ingereden is en tot zijn 19e heeft 'gewerkt'. Een volbloed hengst. In dat desbetreffende topic staat meer info.
Het is een gedeelte van de rug, die zo te zien 'ingezakt' is, waar meerdere wervels naar elkaar 'toe' verbogen zijn. Het paard heeft nooit geklaagd, hoor, maar zo zie je maar dat een paard het niet altijd aangeeft aan de buitenkant, maar dat dit soort dingen aan de binnenkant kunnen gebeuren.

Ik word in elk geval niet vrolijk als ik zulke paardenruggetjes zie, vreselijk..... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:22

Ik wordt er ook niet vrolijk van
Maar een renpaard moet vaak wel flink, flink werken
Als deze dan nog 19 wordt is dat geloof ik niet zo heel slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:23

Klopt, Nadya. De rug is in de eerste instantie doorgezakt, maar omdat de groeiplaten nog niet gesloten waren (die sluiten pas echt rond het 6e jaar, rond het 4e jaar zijn ze in zoverre gesloten dat een niet te zwaar gewicht ze niet zal beschadigen) kon het gebeuren dat ze met elkaar vergroeiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:25

runningkawa schreef:
Ik wordt er ook niet vrolijk van
Maar een renpaard moet vaak wel flink, flink werken
Als deze dan nog 19 wordt is dat geloof ik niet zo heel slecht.
Dat is de info die er bij staat, het lijkt mij ook niet helemaal te kloppen. Dit lijkt eerder (met de kennis die ik heb) op het skelet van een 15- jarige, maar ik ga er van uit dat de info klopt.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:26

@Yamcha: ja, ik zie het nu wel.
Bedankt voor de uitleg!

Zo zie je maar weer wat voor schade het kan aanrichten! jammer dat bepaalde mensen dit niet willen inzien en stug blijven volhouden, heel triest !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:32

Graag gedaan! Ja, het is heel triest en vaak goedpraten van eigen fouten. Mensen zien de signalen dan niet meer, en dan is bijna altijd al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:04

Hoe erg deze foto is en ik ook geen voorstander ben van een 2 jarige rijden, heb ik toch hier vraagtekens bij.
Hoe weet je nu dat het daar van is?
Dat is toch ook gewoon giswerk?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:16

Er zijn over die foto een aantal feiten bekend:
-het paard is met 2 jaar ingereden
-het was een renpaard
-het paard is 19 jaar oud geworden
-het paard heeft 6 jaar op de renbaan gelopen