Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

superwoman schreef:

Ik zou heel graag een wetenschappijk tabel willen zien, om mijn gevoel gerust te stellen.
Want als ik sommige plaatjes zie, dan doet dat "zeer aan m'n ogen" en snap ik niet waarom sommige dat
zelf niet willen zien.

Zeer aan mijn ogen - Ik heb niks tegen zwaardere mensen en het maakt me niet uit of het door het eten komt of wat anders. Ik snap gewoon niet dat je erop moet gaan zitten. Ik ga ook niet op een shet zitten. "dat" gevoel idee bedoel
ik daarmee.

Zeg dan gewoon eerlijk wie je bedoelt Knipoog

Tenslotte beweren er hier meerdere dat sommige mensen het zelf niet door hebben.
Maar ja, als er niks tegen hen gezegd wordt gaan ze dat nooit door hebben ook.
En dat hoeft niet in het openbaar, maar kan ook via pb.

Als iemand dat durft tenminste Rolleyes

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:35

Ik lees dit topic nu al een tijdje mee en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het mooier beeld vind geven wanneer een meisje of jongen qua lichaamspostuur goed past bij zijn of haar paard....Wanneer iemand te dik is, is de verhouding zoek naar mijn mening....Maar wanneer is iemand te dik? En wanneer heeft iemand een lichaamspostuur dat in verhouding staat met de lichaamsbouw van zijn/haar paard? Dat is zo discutabel! Bovendien zegt postuur vaak niet alles over het gewicht, ik word bijvoorbeeld vaak zwaarder geschat dan ik in werkelijkheid ben (zooooooooooooo ogelooflijk frustrerend.... Boos! ), maar dit komt ook door mijn lengte en mijn bouw. Zo is dat bij meer mensen het geval...Ja, natuurlijk, het oog wil ook wat.....ik zit met mijn 1.85 m. liever op Femke van 1.68 m dan Okje van 1.61 m. Maar wanneer is het schadelijk???? Als ik nu bijvoorbeeld 100 kilo zou wegen (weeg 73, dus maak je geen zorgen Tong uitsteken Knipoog ) en met mijn 1.85 m.op Okje zou gaan zitten, zou dat dan schadelijk zijn? (er van uitgaant dat ik mijn paard door mijn beweging of handgerbuikt niet belemmer). Is dat ook niet het geval bij Femke? Wat maakt een paard van 1.68 m. sterker dan een paard van 1.61 m? (ik speel hier even op in omdat ik mensen hier ook over zag discusieren). Er zijn dus zoveel factoren betrokken bij deze discussie dat ik alleen gegevens als de maat van je paard/pony en het BMI niet vind volstaan...!

Bovendien...laten we eerlijk zijn....er worden zoveel paarden naar de mallemoeren gereden dat ik denk dat overgewicht daar maar een relatief kleine rol is speelt. En meisje van laten we zeggen 60 kilo kan met behulp van bijvoorbeeld een slof de rug van een paard net zo goed kapot rijden als iemand van 130 kilo op een klein arabiertje, maar zij is dan geen "dierenbeul" omdat ze maar 60 kilo weegt?

Ik denk dat je deze hele discussie kunt oplossen door te spreken over "het verbeteren en behoud van een behoorlijke kwaliteit van het leven van een paard". Weeg je 130 kilo en merk je dat jouw paardje jou fysiek niet aankan en beinvloed dit de kwaliteit van zijn leven in een te grote mate zonder dat jij dit kunt of wil verbeteren (door bijvoorbeeld af te vallen), denk ik dat je serieus na moet gaan hoe veel jij om je paardje geeft. Gaat het om jou en moet je paard omwille van jouw plezier maar 'creperen'? Als je niet met je 130 kilo kunt afvallen (wat ik zeer sterk betwijfel), zou je dan niet aan een fysiek sterker paard moeten denken wanneer, laten we zeggen jouw slanke arabiertje van 1.50 m, jouw gewicht zichtbaar niet meer aankan? Zijn we dat niet enigsinds verplicht tot onze trouwe vrienden.....???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:57

Amanda schreef:

Tenslotte beweren er hier meerdere dat sommige mensen het zelf niet door hebben.

waarom zou ik namen gaan noemen? Wat is het nut?
Een discussie van de 1e groep die vind dat het wel kan en de andere niet?
De personen(en) in kwestie vinden dat het wel kan, dus mijn ongevraagde mening (via pb)heeft geen invloed.

Die laatste opmering is kinderachtig en misselijk!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:19

Wat ik nu weer zo jammer vind, is dat sommigen in dit topic van mening zijn dat bepaalde combinaties dus niet kunnen (adhv foto's) maar wel heel rooms hun mond houden als er wordt gevraagd of ze dit openbaar willen maken. Zeg dan gewoon niks, denk ik dan.

Ik voel mij wel degelijk aangesproken op dit alles, terecht of niet. Ja, ik weet dat ik zwaarder ben dan gemiddeld en ja, daar heb ik moeite mee. Ik ben heus geen hypocriet om te zeggen dat mijn paard met minder gewicht niet minder last heeft te dragen, want dat is gewoon zo.
Ik denk dat een bepaald deel echter vergeten wordt:

Namelijk HET PAARD. Er wordt beweert dat mijn paard alleen maar hinnikt omdat ik lekkers bij me heb... kom op zeg! Lekker kort door de bocht is dat.
Ik denk dat ik met mijn 26 jaar ervaring in de paarden toch echt wel kan zeggen hoe een paard in elkaar steekt, wat verbale en non-verbale communicatie inhoudt en dat ik met een eerlijke blik kan zeggen hoe mijn paard zich voelt.

Nogmaals - ja, ik zou graag dunner willen zijn, ook voor het plaatje!
Maar nee, ik weiger gewoonweg te geloven dat ik mijn paard oneindig veel leed aandoe, puur en alleen omdat ik niet in de grafiek pas. Zonder daarbij naar de secundaire punten te kijken en e.e.a. aan elkaar af te wegen.

Dus zeggen dat ik mijn paard mishandel (dat wordt hier idd beweerd) vind ik wel erg beledigend en kwetsend. En dit alles zonder mij, mijn paard of mijn manier van rijden uberhaupt te kennen! Dat is lef hebben zeg!

Ik probeer aan mijn gewicht te doen wat ik kan en het valt niet mee, maar ik doe mijn uiterste best. Dat iemand mij zonder te kennen gaat veroordelen omdat mn reet dikker is dan gemiddeld gaat mij echt te ver!

Dat heeft imo niet met het zoeken naar troostende woorden of wat dan ook te maken, dat is reeël blijven. Ik zoek geen complimenten of troost. En ik steek mn kop al helemaaaal niet in het zand.

MAar houd de (oneerlijke) vooroordelen aub gewoon voor jullie, dan ben je imo alleen maar aan het rellen en zoeken. Kansloos heet dat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:34

superwoman schreef:
De personen(en) in kwestie vinden dat het wel kan, dus mijn ongevraagde mening (via pb)heeft geen invloed.

Wie de schoen past trekke 'm aan Knipoog

Ik sluit me aan bij Barmat.
Vind het ook knap kinderachtig om te zeggen dat er combinaties niet passen, maar niet het voorbeeld geven wat ze bedoelen.
Hoeft niet openbaar, kan ook per pb, zoals ik ook al eerder aangaf.
Sommige mensen beseffen het idd niet, maar als ze er niet op gewezen worden gaan ze het ook nooit beseffen.
Ik val (weer) in herhaling.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:06

Barmat schreef:
Ik probeer aan mijn gewicht te doen wat ik kan en het valt niet mee, maar ik doe mijn uiterste best. Dat iemand mij zonder te kennen gaat veroordelen omdat mn reet dikker is dan gemiddeld gaat mij echt te ver!

Dat heeft imo niet met het zoeken naar troostende woorden of wat dan ook te maken, dat is reeël blijven. Ik zoek geen complimenten of troost. En ik steek mn kop al helemaaaal niet in het zand.

MAar houd de (oneerlijke) vooroordelen aub gewoon voor jullie, dan ben je imo alleen maar aan het rellen en zoeken. Kansloos heet dat.

Jij wilt er tenminste wat aan gaan doen en je denkt verder over wat voor (positief) effect het op je paard kan hebben als je wat afvalt! Hierdoor ben je al verder dan heel veel andere mensen! En bouw is overmacht! Sommige kunnen nog zo veel afvallen wat ze willen, je blijft dan door je bouw bepaalde rondingen hebben die, zoals je zelf zegt, meer zijn dan gemiddeld. Verder heb ik even de foto's bekeken in je profiel en vind ik het geheel er echt niet storend uitzien, ik ben het absoluut met je eens dat jouw paard geen overlast van jou ondervindt, en daarmee bedoel ik niet alleen jou lichaamsbouw maar ook je manier van rijden, want dat is naar mijn mening namelijk dik in orde OK dan!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:02

superwoman schreef:
Amanda schreef:

jouw mening is niet ongevraagd !
Je hebt het over de personen in kwestie... maar niemand weet waar jij op doelt. Voor jou is het een feit dat deze mensen te zwaar zijn voor hun paard/pony.. Voor ons blijft het een vraag.
Dus het nut hiervan is dat ook wij onze mening kunnen geven op het door jou vastgestelde feit dat deze mensen te zwaar zijn voor hun paard/pony.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:04

Adil18 schreef:
Barmat schreef:

Jij wilt er tenminste wat aan gaan doen en je denkt verder over wat voor (positief) effect het op je paard kan hebben als je wat afvalt! Hierdoor ben je al verder dan heel veel andere mensen! En bouw is overmacht! Sommige kunnen nog zo veel afvallen wat ze willen, je blijft dan door je bouw bepaalde rondingen hebben die, zoals je zelf zegt, meer zijn dan gemiddeld. Verder heb ik even de foto's bekeken in je profiel en vind ik het geheel er echt niet storend uitzien, ik ben het absoluut met je eens dat jouw paard geen overlast van jou ondervindt, en daarmee bedoel ik niet alleen jou lichaamsbouw maar ook je manier van rijden, want dat is naar mijn mening namelijk dik in orde OK dan!

Bedankt Lachen

Tja, ik kan die discussie niet zo lekker meer "hebben" valt mij op. Kijk, er zullen altijd mensen zijn die té dik zijn voor hun paard, maar als je dat in percentages uitdrukt denk ik dat je de 5% nog niet haalt!
En ook dat het percentage rukkers en plukkers met slof, wielsporen, scherpe bitten etc etc. groter is dan het percentage dikzakken te paard Haha!

Die tabellen zeggen mij echt geen ene ruk, vind het zwaar overtrokken. 100+ kilo te zwaar? Kijk eens in mijn profiel, daar vind je mijn vriend op mijn paard. Hij (mijn vriend) is twee meter lang en weegt op die foto meer dan 100 kilo.... gut, wat een dikzak Clown

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:16

Barmat ben het helemaal met je eens !!!
Iemand die klein en zwaar is of iemand die heel groot en dun is maar toch hebben ze hetzelfde gewicht... Plaats die 2 foto's en je zult alleen maar commentaar krijgen op de 1ste foto...

Ik weet wel zeker dat er veeeeeeeeeel meer mensen zijn die niet kunnen rijden zonder het paard in de "juiste" houding te trekken... Jammer dat zoiets niet altijd op een foto te zien is... Dan vallen er heel wat hier op bokt door de mand.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:20

Die tabellen zeggen mij echt geen ene ruk, vind het zwaar overtrokken. 100+ kilo te zwaar? Kijk eens in mijn profiel, daar vind je mijn vriend op mijn paard. Hij (mijn vriend) is twee meter lang en weegt op die foto meer dan 100 kilo.... gut, wat een dikzak Clown
[/quote]

Er werd volgens mij niet gezegd dat mensen boven de 100 kilo dik moeten zijn hoor..
Het gaat toch om het gewicht wat je paard moet dragen?

Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen zien en aanvoelen aan zijn haar paard of hij /zij te zwaar is voor het dier.
Maar als ik soms op concours rond rijdt betwijfel ik of sommige mensen dat in overweging hebben genomen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:22

knightloekie schreef:
Barmat ben het helemaal met je eens !!!
Iemand die klein en zwaar is of iemand die heel groot en dun is maar toch hebben ze hetzelfde gewicht... Plaats die 2 foto's en je zult alleen maar commentaar krijgen op de 1ste foto...

Ik weet wel zeker dat er veeeeeeeeeel meer mensen zijn die niet kunnen rijden zonder het paard in de "juiste" houding te trekken... Jammer dat zoiets niet altijd op een foto te zien is... Dan vallen er heel wat hier op bokt door de mand.

Ik ben het zeker met je eens dat er veel meer mensen zijn die hun paard op een andere manier zwar belasten zonder overgewicht te hebben. Maar volgens mij ging daar het topic niet over en neemt dat weg dat er dan geen "commentaar" gegeven mag worden op mensen die te zwaar lijken te zijn voor hun dier?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:46

AikePeer schreef:

Er werd volgens mij niet gezegd dat mensen boven de 100 kilo dik moeten zijn hoor..
Het gaat toch om het gewicht wat je paard moet dragen?

Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen zien en aanvoelen aan zijn haar paard of hij /zij te zwaar is voor het dier.
Maar als ik soms op concours rond rijdt betwijfel ik of sommige mensen dat in overweging hebben genomen.
[/quote]

Dus jij vindt dat mijn vriend geen paard mag rijden omdat hij zo zwaar is door zijn lengte?
Zou je dat ook zeggen als je hem "op straat" was tegengekomen, rijdend op een paard?

Het zou wat zijn dat hij eerst 30 kilo moet afvallen zou hij "mogen" rijden... blijft er helemaaaal niks van hem over! Dromen

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:02

nogmaals: Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen zien en aanvoelen aan zijn haar paard of hij /zij te zwaar is voor het dier.

Er is een verschil tussen zwaar zijn maakt niet op wat voor manier.. of TE zwaar zijn! Ergens ligt een grens.
Er is een gewicht dat je paard echt niet kan dragen hij zal dan door zijn hoeven zakken maar ik neem niet aan dat mensen willen wachten tot die grens bereikt is..?
Maar ik, en ik denk niemand, kan via internet bepalen of iemand TE zwaar is voor zijn paard of pony. Uitzonderingen daar gelaten want iemand die (ik noem een voorbeeld) 90 kilo weegt kan niet op een A-pony rijden.. lijkt me duidelijk

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:05

En barmat ja ik vind dat jou vriend door zijn lengte en dus door zijn gewicht niet op alle paarden kan rijden.
Hij zal hier rekening mee moeten houden.
Nou lijkt hij me niet te zwaar voor jou paard..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:09

AikePeer schreef:
En barmat ja ik vind dat jou vriend door zijn lengte en dus door zijn gewicht niet op alle paarden kan rijden.

Ja koekoek! Dan is het circeltje toch weer rond??????

Denk je nu echt dat hij op een shet gaat rijden? Of een arabier? Vind ie niet eens leuk, maar dat terzijde.
Mijn paard is 1.76m en geen doetje, dus we behandelen hem ook niet zo.
Zou ie vréselijk vinden trouwens, is hem de eer te na Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:09

knightloekie schreef:
Je hebt het over de personen in kwestie... maar niemand weet waar jij op doelt. Voor jou is het een feit dat deze mensen te zwaar zijn voor hun paard/pony.. Voor ons blijft het een vraag.
Dus het nut hiervan is dat ook wij onze mening kunnen geven op het door jou vastgestelde feit dat deze mensen te zwaar zijn voor hun paard/pony.

Ik vind 20 % van het gezonde lichaamsgewicht van het paard een goede max en 15 % bij een rank paard.
Dit is voor mij een richtlijn!
Mensen die daar veel overheen gaan,vind ik te zwaar.

Men heb het óók over de "signalen" die een paard moet geven als het te zwaar is.
Dat het paard nog steeds vrolijk blijft en lief is bij het opzadelen....
Ik denk dat als ik op m'n 1.5 jarige hengst ga zitten en rijden, hij dat ook leuk vind.
Maar over een paar jaar denk ik wel dat hij dan naar de slager kan...
Dus sommige dingen moet je besluiten als eigenaar en niet laten afhangen op hoe
het paard erop reageerd.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:15

Barmat schreef:
AikePeer schreef:

Ja koekoek! Dan is het circeltje toch weer rond??????

Denk je nu echt dat hij op een shet gaat rijden? Of een arabier? Vind ie niet eens leuk, maar dat terzijde.
Mijn paard is 1.76m en geen doetje, dus we behandelen hem ook niet zo.
Zou ie vréselijk vinden trouwens, is hem de eer te na Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap het niet?

Veel zeggen hier ook, het paard geeft zelf wel aan wat hij te zwaar vind.
Ik denk dat dat lang niet altijd waar is.
Mijn Fries laat niet snel zien dat hij pijn heeft, mijn pony daarin die laat al merken dat hij iets niet fijn vind nog voor het gebeurt is.
De pijngrens ligt net als bij mensen ook bij paarden heel verschillend.
Dat een paard dus last van zijn rug heeft door een te zware ruiter zal niet ieder paard tegelijk laten merken.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:17

Haha, leuk topic. Lachen

Nou ik heb zelf een paard van 1.70 dus die kan wel wat hebben. Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:17

superwoman schreef:
knightloekie schreef:

Ik vind 20 % van het gezonde lichaamsgewicht van het paard een goede max en 15 % bij een rank paard.
Dit is voor mij een richtlijn!
Mensen die daar veel overheen gaan,vind ik te zwaar.

Men heb het óók over de "signalen" die een paard moet geven als het te zwaar is.
Dat het paard nog steeds vrolijk blijft en lief is bij het opzadelen....
Ik denk dat als ik op m'n 1.5 jarige hengst ga zitten en rijden, hij dat ook leuk vind.
Maar over een paar jaar denk ik wel dat hij dan naar de slager kan...
Dus sommige dingen moet je besluiten als eigenaar en niet laten afhangen op hoe
het paard erop reageerd.

SW vraagje:

Ik zit namelijk een beeetje in tweestrijd over hoe ik jouw posts moet opvatten, dus ik opper beide mogelijkheden even, moet je even zeggen welke juist is:

- Jij vind jezelf écht super geweldig he? Denkt dat je de wijsheid in pacht hebt en bent van mening dat je over dit onderwerp een súper specialist bent?
- Jij kunt praten met paarden - bent een expert in verbale en non-verbale communicatie met paarden en bent er heilig van overtuigd dat hetgeen jij denkt, de waarheid is, no matter what?

Ik weet het niet hoor, tis gewoon een idee dat bij mij op kwam toen ik al je berichten las, vol onderbouwing van lik mn vestje en steeds proberen hetgeen een ander zegt, volledig de grond in te stampen....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:19

Barmat: Ik vind jouw reactie nou nergens op slaan. Je bent er duidelijk te emotioneel bij betrokken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:21

Dan vat je Barmat, mijn posts totaal verkeerd op in beide gevallen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:22

AikePeer schreef:

Ik snap het niet?

Veel zeggen hier ook, het paard geeft zelf wel aan wat hij te zwaar vind.
Ik denk dat dat lang niet altijd waar is.
Mijn Fries laat niet snel zien dat hij pijn heeft, mijn pony daarin die laat al merken dat hij iets niet fijn vind nog voor het gebeurt is.
De pijngrens ligt net als bij mensen ook bij paarden heel verschillend.
Dat een paard dus last van zijn rug heeft door een te zware ruiter zal niet ieder paard tegelijk laten merken.

Simpel, ik kén mijn paard....
Als het hem niet bevalt, je trekt hem per ongeluk in zn mond, geeft een verkeerde hulp, bent te ruw, of wat dan ook, dan lig je in het zand, en als je geluk hebt, vreet ie je niet op.
Denk je nu echt dat hij mij er niet allang afgekeild had als ik hem zoveel leed toebracht?

Kom op zeg, je kunt er misschien wel eens van uitgaan dat niet alleen jij (of wie dan ook die zo nodig moet mekken over te dikke konten) verstand heeft van paarden, hun lichaam en geest, hun gezondheid etc etc... maar dat de persoon in kwestie dat ook zou kunnen hebben???

Nogmaals, met 26 jaar in de paarden denk ik dat ik wel weet wat ik doe en waar ik mee bezig ben, daar heb ik geen buitenstaander voor nodig die mij "corigeert" omdat ik geen maat 34 heb.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:22

superwoman schreef:
Dan vat je Barmat, mijn posts totaal verkeerd op in beide gevallen!

Nou, ik nodig je van harte uit om het uit te leggen wat ik dan klaarblijkelijk niet snap?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:24

opala schreef:
Barmat: Ik vind jouw reactie nou nergens op slaan. Je bent er duidelijk te emotioneel bij betrokken.

Geloof me, ik ben lang geleden al gestopt mezelf emotioneel te voelen als het om mn uiterlijk en gewicht gaat....

Ik vind alleen de reacties ergerlijk en niet onderbouwd, aangezien er star en stug vastgehouden wordt aan feiten, zonder daarbij verder te kijken dan de neus lang is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:25

Barmat schreef:
Ik vind alleen de reacties ergerlijk en niet onderbouwd, aangezien er star en stug vastgehouden wordt aan feiten, zonder daarbij verder te kijken dan de neus lang is Knipoog

Dat is andersom nét zo......