Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:03

Elisa2 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=SDaTZ868fmE

Mijn toendertijd 3.5 jarige die hier een maandje ohz was.

Als ik op youtube zoek op klassieke dressuur kom ik zoveel verschillende filmpjes en stromingen tegen.

Anky over de spaanse rijschool en wat ze zegt over moderne en klassieke dressuur. Grappig dat ze zich vooral focust op de overeenkomsten. En dat het rijden vriendelijker geworden is dan vroeger. Mooi ook wat ze zegt over de druk die op jonge paarden staat soms.

https://www.youtube.com/watch?v=VLwN6mqP_C0

Leuk om te zien Elisa :) gewoon een jong paard, dat aan het begin van de opleiding staat en netjes gereden wordt. Waarbij nog niet te zien is welke methode de ruiter aanhangt :)

996981

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:05

Bedankt voor de boekentips classical. Ik ga eens kijken of er iets tussenzit wat ik als naslagwerk interessant zou vinden naast Das Gymnasium Des Pferdes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:18

Elisa2 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=SDaTZ868fmE

Mijn toendertijd 3.5 jarige die hier een maandje ohz was.

Als ik op youtube zoek op klassieke dressuur kom ik zoveel verschillende filmpjes en stromingen tegen.

Anky over de spaanse rijschool en wat ze zegt over moderne en klassieke dressuur. Grappig dat ze zich vooral focust op de overeenkomsten. En dat het rijden vriendelijker geworden is dan vroeger. Mooi ook wat ze zegt over de druk die op jonge paarden staat soms.

https://www.youtube.com/watch?v=VLwN6mqP_C0

996981 schreef:
Leuk om te zien Elisa :) gewoon een jong paard, dat aan het begin van de opleiding staat en netjes gereden wordt. Waarbij nog niet te zien is welke methode de ruiter aanhangt :)

Leuk filmpje Elisa, Ben fan van Anky natuurlijk ook, maar goed ook om horen wat ze zegt over trainingshoudingen vs FEI wedstrijdhouding. En inderdaad de "stromingen" zijn - vind ik ook al langere tijd - vooral de benamingen die men eraan geeft en een hype Er zit echt niet zoveel verschil in.

Eerste filmpje (zag ik even over het hoofd). Netjes gereden jong paard.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 19:02

996981 schreef:
Bedankt voor de boekentips classical. Ik ga eens kijken of er iets tussenzit wat ik als naslagwerk interessant zou vinden naast Das Gymnasium Des Pferdes.

Ja graag gedaan en leuk dat je dat gaat doen!

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:48

996981 schreef:
lichtheid schreef:
"Moderne" dressuur is een nickname voor het zich niet aan de regels van de dressuur houden zoals omschreven in de FEI reglementen Babootje, er bestaat geen "moderne" dressuur.
Het FEI reglement is volstrekt "klassiek", opgesteld rond 1950.
Met name de begrippen: harmonieus, natuurlijk, kalm, ongedwongen, volmaakte harmonie, onvoorwaardelijk aannemen van het bit.
Het zijn die zaken waar men vaak van af ziet om sneller te kunnen gaan naar de prijzenpot en persoonlijke eer.
De "klassieke wereld" heeft dit modern genoemd. :)

Wanneer we ons houden aan de voorschriften en reglementen dan duurt het ontwikkelen van een paard de tijd dat het duurt maar met als resultaat een lichamelijk en mentaal gezond paard. Paarden worden gemakkelijk 30 tot 40 jaar in gezondheid, maar dat zien we als gevolg van de shortcuts steeds minder.

Hoe kan het dan, dat ruiters die “moderne dressuur” beoefenen, toch 80-90% scoren op FEI concoursen, onder de regels en voorschriften van de FEI, gejureerd door juryleden opgeleid volgens de richtlijnen van de FEI?

Leg het mij uit.

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:00

irmaz schreef:
996981 schreef:
Heb je dat wel eens geprobeerd?

Moeilijk te beantwoorden omdat ik nooit met deze beeldspraak gereden heb.
Maar ik rijd normaal ook wanneer ik doorzit terug op de zit en niet op de handen. In het verleden heb ik een paard zadelmak gemaakt waarbij lichtrijden en stevig bitgebruik in eerste instantie voor paniek zorgden, dus ik moet wel iets doen met de zit :)

996981 schreef:
Wat doe je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :)

Dank je voor je vraag. Ik heb het jaren onbewust gedaan en juist die dingen ben ik nu kwijt dus moet ik weer opnieuw opbouwen.
Om je vraag te beantwoorden ben ik op zoek gegaan naar mijn eerste "leermeester" het boek "te paard!" van Wilhelm Müseler. Hij beschrijft in een aantal pagina's waar een goede zit aan moet voldoen, hoe je deze kunt krijgen en hoe je zithulpen geeft. Ik heb dit vroeger eindeloos geoefend met mijn toenmalige verzorgpaard, een oud dressuurpaard, om te voelen wat Müseler bedoelde.

Müseler spreekt over het "aantrekken van het kruis". In het boek staan praktische oefeningen om te voelen welke spieren je dan gebruikt.
Deze hulp kost ontzettend weinig energie en is enorm krachtig, als je dit goed beheerst krijgt een paard het gewoon niet voor elkaar om in een andere galop aan te springen dan dat jij als ruiter wilt, het achterwaarts gaan is dan net zo eenvoudig als het voorwaarst stappen en deze hulp had jou geholpen de overgangen van je grote zwarte mooi te begeleiden zodat hij niet op de voorhand was gekomen. Wanneer het paard "plakt" aan je zit dan kun je echt iedere pas regelen zonder daar been of hand voor nodig te hebben.
En het is inderdaad zoals "ikke" zegt, een paard dat goed op de zithulp is gereden kan dus in de ankers gaan wanneer iemand een te heftige zithulp geeft of, zoals mijn oude merrie, niet willen lopen bij een ruiter die te veel klemt met de zit :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:08

Interessante discussie die ik al een tijd meelees. Mbt zithulpen kreeg ik vorig jaar een fantastische tip voor de overgang galop naar draf. Als je je gewicht naar je buitenbeen verplaatst, heb je je overgang al. Door het verplaatsen van je gewicht onderbreek je de drietact van de galop en dit kan je super makkelijk steeds kleiner maken. Bovendien blijft je paard beter op achteren in de overgang, doordat je amper tot geen hand hoeft te gebruiken

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:24

Leg het mij uit. (quote lichtheid)

die vraag kan alleen de heer Gal beantwoorden, zijn instructie en de juryleden die dit belonen

wij vinden het niet goed, zij wel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:37

Als ik me weer even mag mengen. Bedankt trouwens nog voor je antwoord, Babootje, eerder in dit topic. Ik had daar niet meer op gereageerd omdat jouw uitleg voldoende was, ik negeerde je niet. :)

996981 schreef:
Hoe kan het dan, dat ruiters die “moderne dressuur” beoefenen, toch 80-90% scoren op FEI concoursen, onder de regels en voorschriften van de FEI, gejureerd door juryleden opgeleid volgens de richtlijnen van de FEI?

Dat is eigenlijk een heel goede vraag.
Aan de ene kant moet er inderdaad een soort van vertrouwen zijn in de FEI en diens afgevaardigden, want als dat vertrouwen er niet meer is, tja, dan kan je eigenlijk beter vandaag dan morgen die hele dressuursport maar afschaffen.
Aan de andere kant kijk ik dan graag naar andere jurysporten, zoals turnen en dans. En hoe mooi die sporten ook zijn en hoe goed die atleet zijn lichaam ook verzorgd en hoe goed gemanaged ook, ik denk dat het geen groot geheim is dat juist die sporten op topniveau beoefenen vaak vroegtijdige slijtage tot gevolg heeft. De absolute topsport is niet zo lief voor het mensenlichaam. Misschien is dat dan ook zo voor het paardenlichaam? Misschien zelfs nog meer, want we voelen het paardenlichaam zelf niet, we kunnen enkel maar op secundaire aanwijzingen afgaan. Misschien, ik poneer het niet als een zekerheid. :)
Wanneer bewegingen alsmaar groter, uitgesprokener, beter, magischer en fantastischer moeten worden, kan het dan niet zijn dat paarden daarin toch overvraagd worden? En is Totilas daar dan niet juist een symbool van. De jonge turner die op jonge leeftijd hoog niveau haalt en monsterscores bij elkaar haalt als een god, maar op zijn 25ste op de operatietafel ligt omdat zijn pols kapot is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:43

996981 schreef:
lichtheid schreef:
"Moderne" dressuur is een nickname voor het zich niet aan de regels van de dressuur houden zoals omschreven in de FEI reglementen Babootje, er bestaat geen "moderne" dressuur.
Met name de begrippen: harmonieus, natuurlijk, kalm, ongedwongen, volmaakte harmonie, onvoorwaardelijk aannemen van het bit.
Het zijn die zaken waar men vaak van af ziet om sneller te kunnen gaan naar de prijzenpot en persoonlijke eer.

Wanneer we ons houden aan de voorschriften en reglementen dan duurt het ontwikkelen van een paard de tijd dat het duurt maar met als resultaat een lichamelijk en mentaal gezond paard. Paarden worden gemakkelijk 30 tot 40 jaar in gezondheid, maar dat zien we als gevolg van de shortcuts steeds minder.

Dat is alleen nog in Nederland, internationaal gezien zijn ze inmiddels wat wijzer. Ik denk dat er in het verleden vooral punten werden gegeven voor de beheerstheid en de nauwgezetheid waarmee de proeven werden gereden. Zo'n 30 jaar geleden reden er nog veel ruiters op grote internationale GP wedstrijden zonder de piaffe en de changementen fatsoenlijk te beheersen. Er werden toen veel meer figuurfouten gemaakt. De moderne dressuur was er helemaal op gericht om foutloos door de baan te gaan en de Nederlandse ruiters waren daar als eerste in geslaagd. Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen. Inmiddels zijn er ook combinaties die er in geslaagd zijn vrijwel foutloze proeven neer te zetten met een ontspannen ogend en dansend paard dat ook aansprekend is voor de leek. Alleen Nederland ziet nog graag de met veel spectakel rondgestuurde paarden, misschien door onze tuigpaard achtergrond waar dit al jaar en dag gebeurd?

lichtheid schreef:
Leg het mij uit.

[ Afbeelding ]

Ik denk dat Edward dat parcours wilde springen maar Totilas durft niet en schaamt zich daarover {:}

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:19

Citaat:
Er is hélemaal niets anders aan wat men noemt "klassieke dressuur" dan wat omschreven staat in de FEI reglementen.
Het is slechts in de training waar het zg "modern" wordt, namelijk wanneer men afwijkt van de FEI reglementen.

Het doel van de dressuur zoals opgesteld voor hetFEI omstreeks het jaar 1940 door de Generaal der cavalerie Décarpentry, direkteur van de rijschool te Saumur, president van het FEI en internationaal jurylid, overleden in 1956.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Citaat:

Waarom heb ik het gevoel alsof ik al drie pagina's aan het scrollen ben op de Facebook pagina van Karel de Lange? Net zulke droge stof, FEI reglementen opdreunen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:22

LR1988 schreef:
Waarom heb ik het gevoel alsof ik al drie pagina's aan het scrollen ben op de Facebook pagina van Karel de Lange? Net zulke droge stof, FEI reglementen opdreunen.

En deze post draagt bij aan de discussie omdat... :?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:27

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat is alleen nog in Nederland, internationaal gezien zijn ze inmiddels wat wijzer. Ik denk dat er in het verleden vooral punten werden gegeven voor de beheerstheid en de nauwgezetheid waarmee de proeven werden gereden. Zo'n 30 jaar geleden reden er nog veel ruiters op grote internationale GP wedstrijden zonder de piaffe en de changementen fatsoenlijk te beheersen. Er werden toen veel meer figuurfouten gemaakt. De moderne dressuur was er helemaal op gericht om foutloos door de baan te gaan en de Nederlandse ruiters waren daar als eerste in geslaagd. Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen. Inmiddels zijn er ook combinaties die er in geslaagd zijn vrijwel foutloze proeven neer te zetten met een ontspannen ogend en dansend paard dat ook aansprekend is voor de leek. Alleen Nederland ziet nog graag de met veel spectakel rondgestuurde paarden, misschien door onze tuigpaard achtergrond waar dit al jaar en dag gebeurd?

lichtheid schreef:
Leg het mij uit.

[ Afbeelding ]

Ik denk dat Edward dat parcours wilde springen maar Totilas durft niet en schaamt zich daarover {:}

De combinatie waarover dit topic in eerste instantie ging is is toch echt drievoudig wereldkampioen. De ruiter zelf heeft een hele lange palmares met overwinningen op internationale kampioenschappen. Je eerste stelling is dus niet waar.

“Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen”.

Ook dat lijkt me niet correct. Om meer publiek te trekken is de kür op muziek in het leven geroepen. We zijn gewoon paarden gaan fokken met nature meer aanleg, waardoor het initieel gevraagde relatief makkelijk werd en er meer aanspanning gevraagd kon worden. Daar komt het “spektakel” vandaan.

Ook je laatste stelling is onwaar. De Nederlandse paardenhandel is samen met Duitsland de grootste op de markt. Er is dus wel degelijk veel belangstelling voor onze “spektakel paarden”.

Volgens mij is de hele stelling dat moderne dressuur niet voldoet aan de eisen van de FEI gewoon niet correct. Er worden wekelijks ruiters volgens de richtlijnen van de FEI geproefd. Daar zitten meer modern, dan klassiek geschoolde paarden bij. En toch scoren de meesten gewoon goede percentages.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:30

Citaat:

Zoals ik al zei, het is opdreunen van droge stof. De discussie gaat al een aantal pagina's over jonge paarden opleiden in verschillende systemen. Daar gaat dat ellenlange FEI reglement niets aan toevoegen.

Kom met voorbeelden, beeldmateriaal. Tips over waarom jij het anders zou willen zien, wat je anders zou willen zien en hoe jij dat zou aanpakken. Volgens mij hebben we daar veel meer aan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:31

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Leg het mij uit.

[ Afbeelding ]

Waarom moet ik jouw eigen stelling, aan jou uitleggen? Jij zou mij moeten kunnen uitleggen waarom je stelling klopt. Een foto van een clinic kan ik niks mee. Daar gaat de hele stelling niet over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:32

LR1988 schreef:
Citaat:

Zoals ik al zei, het is opdreunen van droge stof. De discussie gaat al een aantal pagina's over jonge paarden opleiden in verschillende systemen. Daar gaat dat ellenlange FEI reglement niets aan toevoegen.

Kom met voorbeelden, beeldmateriaal. Tips over waarom jij het anders zou willen zien, wat je anders zou willen zien en hoe jij dat zou aanpakken. Volgens mij hebben we daar veel meer aan.

Eens :)
En als je dan al iets over het FEI reglement wil zeggen, plaats het in de context.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:36

996981 schreef:
Wat doe je dan precies met je zit op het moment als je terug wil? :)

Irmaz schreef:
Dank je voor je vraag. Ik heb het jaren onbewust gedaan en juist die dingen ben ik nu kwijt dus moet ik weer opnieuw opbouwen.
Om je vraag te beantwoorden ben ik op zoek gegaan naar mijn eerste "leermeester" het boek "te paard!" van Wilhelm Müseler. Hij beschrijft in een aantal pagina's waar een goede zit aan moet voldoen, hoe je deze kunt krijgen en hoe je zithulpen geeft. Ik heb dit vroeger eindeloos geoefend met mijn toenmalige verzorgpaard, een oud dressuurpaard, om te voelen wat Müseler bedoelde.

Müseler spreekt over het "aantrekken van het kruis". In het boek staan praktische oefeningen om te voelen welke spieren je dan gebruikt.
Deze hulp kost ontzettend weinig energie en is enorm krachtig, als je dit goed beheerst krijgt een paard het gewoon niet voor elkaar om in een andere galop aan te springen dan dat jij als ruiter wilt, het achterwaarts gaan is dan net zo eenvoudig als het voorwaarst stappen en deze hulp had jou geholpen de overgangen van je grote zwarte mooi te begeleiden zodat hij niet op de voorhand was gekomen. Wanneer het paard "plakt" aan je zit dan kun je echt iedere pas regelen zonder daar been of hand voor nodig te hebben.
En het is inderdaad zoals "ikke" zegt, een paard dat goed op de zithulp is gereden kan dus in de ankers gaan wanneer iemand een te heftige zithulp geeft of, zoals mijn oude merrie, niet willen lopen bij een ruiter die te veel klemt met de zit :D

Ik ben bekend met de theorie over zithulpen :) ik was juist benieuwd naar praktijkervaringen. In de theorie klinkt het namelijk een stuk makkelijker dan het is.

Heel veel mensen beweren op de zit te rijden. Als je ze effectief vraagt wat ze dan doen kunnen ze dat niet uitleggen. Dat vind ik bijzonder :)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:41

LR1988 schreef:
Citaat:

Dat FEI reglement daar is over nagedacht, heel lang en heel diep, alles dat van belang is staat er in.
Er staat dat wat van belang is bij het africhten van jonge paarden, niet in welk systeem.
Het wordt telkens weer herhaald in de hoop dat zekere lezers er over na gaan denken.

Pas wanneer men écht gaat nadenken kan men goed discussiëren omdat ieder aspect van de africhting al omkadert is.
Denk aan het gebruik van de slofteugel bijvoorbeeld, een hulpteugel die alleen maar gebruikt kan worden wanneer we het "harmonieus ontwikkelen" naast ons neerleggen. Het gebruik van een slofteugel is het toepassen van grove dwang.
Het rijden van paarden achter de verticaal, simpelweg onnatuurlijk, het dwingt het paard tot onderwerping ipv het uit te nodigen zich edelmoedig over te geven. Paarden gaan slecht bij uitzondering achter de verticaal,ze doen dit vrijwel uitsluitend wanneer ze gereden worden. Waarom?

Op deze manier heeft ieder woord in het reglement een essentiële waarde die we kunnen gebruiken bij het nemen van besissingen en het kiezen van middelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:47

Citaat:
De combinatie waarover dit topic in eerste instantie ging is is toch echt drievoudig wereldkampioen. De ruiter zelf heeft een hele lange palmares met overwinningen op internationale kampioenschappen.

Klopt.
Maar is toch net geen argument voor de stelling 'Edward kreeg punten omdat hij volgens de regels van de FEI reed'.

De vraag is juist hoe iemand die niet zo rijdt toch punten krijgt.
(Of in de M1 belandt met een leuk dier dat lekker swingt, maar op de voorhand loopt met de neus achter de loodlijn. Vroegah betekende neus te diep subiet een 5, geen 6 of 7 mogelijk.)
Citaat:
“Daarnaast liep de belangstelling terug en moest er meer publiek komen, spectakel bleek meer publiek te trekken dan de ontspannen ogende ritten dus ik kan het de juy niet kwalijk nemen dat ze dat ook in de punten naar voor lieten komen”.

Ik keur het af.
Jury = 'gezworene', het is een soort meineed.
Citaat:
Volgens mij is de hele stelling dat moderne dressuur niet voldoet aan de eisen van de FEI gewoon niet correct. Er worden wekelijks ruiters volgens de richtlijnen van de FEI geproefd. Daar zitten meer modern, dan klassiek geschoolde paarden bij. En toch scoren de meesten gewoon goede percentages.

... dat mag je natuurlijk vinden, zeggen en poneren, nu graag nog de onderbouwing.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:50

996981 schreef:
De combinatie waarover dit topic in eerste instantie ging is is toch echt drievoudig wereldkampioen. De ruiter zelf heeft een hele lange palmares met overwinningen op internationale kampioenschappen. Je eerste stelling is dus niet waar.

Euh ja, daar zeg ik toch niks anders over? Het is nu alleen zo dat een Carl Hester met Nip Tuck gewoon 2e kan worden achter Charlotte Dujardin en dat de Nederlandse ruiters maar met moeite aansluiting krijgen, zie hou Adelinde het goud niet had gewonnen. Overigens ga ik niet de discussie aan of Nederlandse ruiters wel of niet aan de FEI regels voldoen. Nogmaals ik ben geen connaisseur van Klassiek nog van FEI-regels. Ik vertel alleen wat ik nu zie en wat ik in de loop van de jaren heb gezien. Ik ben de allereerste fan van Anky en heb een enorme bewondering voor Edward en zijn rijstijl.
996981 schreef:

Ook dat lijkt me niet correct. Om meer publiek te trekken is de kür op muziek in het leven geroepen. We zijn gewoon paarden gaan fokken met nature meer aanleg, waardoor het initieel gevraagde relatief makkelijk werd en er meer aanspanning gevraagd kon worden. Daar komt het “spektakel” vandaan.
Dat klopt deels, voor nu maar niet voor 20 jaar geleden. Bovendien mis je het punt van het foutloze proeven rijden waar ik het over had....
996981 schreef:
Ook je laatste stelling is onwaar. De Nederlandse paardenhandel is samen met Duitsland de grootste op de markt. Er is dus wel degelijk veel belangstelling voor onze “spektakel paarden”.

Ik heb het helemaal niet over de handel of de fokkerij, ik heb het over de manier van rijden in onze (sub)top en jonge paarden wedstrijden.

Ik krijg een beetje het idee dat je de stelling neemt als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons. Ik probeer gewoon dingen te beschrijven zoals ik ze zie en ervaar, ik verkondig nergens een algemene waarheid. Maar ik ben nu al van verschillende dingen beschuldigd door jou dus begin een beetje de lol in dit topic te verliezen.

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:54

lichtheid schreef:
Dat FEI reglement daar is over nagedacht, heel lang en heel diep, alles dat van belang is staat er in.
Er staat dat wat van belang is bij het africhten van jonge paarden, niet in welk systeem.
Het wordt telkens weer herhaald in de hoop dat zekere lezers er over na gaan denken.

Pas wanneer men écht gaat nadenken kan men goed discussiëren omdat ieder aspect van de africhting al omkadert is.
Denk aan het gebruik van de slofteugel bijvoorbeeld, een hulpteugel die alleen maar gebruikt kan worden wanneer we het "harmonieus ontwikkelen" naast ons neerleggen. Het gebruik van een slofteugel is het toepassen van grove dwang.
Het rijden van paarden achter de verticaal, simpelweg onnatuurlijk, het dwingt het paard tot onderwerping ipv het uit te nodigen zich edelmoedig over te geven. Paarden gaan slecht bij uitzondering achter de verticaal,ze doen dit vrijwel uitsluitend wanneer ze gereden worden. Waarom?

Op deze manier heeft ieder woord in het reglement een essentiële waarde die we kunnen gebruiken bij het nemen van besissingen en het kiezen van middelen.

Volgens mij hebben we inmiddels al heel veel FEI richtlijnen doorgenomen in dit topic. Het wordt tijd dat we over gaan tot de praktijk. Ik neem aan dat er toch wel ergens beeldmateriaal is van een 3- a 4-jarig paard op het internet (of in privé bezit) die volledig volgens de FEI richtlijnen wordt opgeleid. Ik ben daar oprecht heel erg nieuwsgierig naar. Ook omdat we al wat vergelijkingsmateriaal hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:56

lichtheid schreef:

Nee, er staat in wat de FEI jury wil zien op het moment dat je in de wedstrijdbaan bent op een FEI wedstrijd. Niets meer.

Het gebruik van een slof hoeft niet automatisch te betekenen dat de neus achter de loodlijn is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:59

irmaz schreef:
996981 schreef:

Euh ja, daar zeg ik toch niks anders over? Het is nu alleen zo dat een Carl Hester met Nip Tuck gewoon 2e kan worden achter Charlotte Dujardin en dat de Nederlandse ruiters maar met moeite aansluiting krijgen, zie hou Adelinde het goud niet had gewonnen. Overigens ga ik niet de discussie aan of Nederlandse ruiters wel of niet aan de FEI regels voldoen. Nogmaals ik ben geen connaisseur van Klassiek nog van FEI-regels. Ik vertel alleen wat ik nu zie en wat ik in de loop van de jaren heb gezien. Ik ben de allereerste fan van Anky en heb een enorme bewondering voor Edward en zijn rijstijl.
996981 schreef:

Dat klopt deels, voor nu maar niet voor 20 jaar geleden. Bovendien mis je het punt van het foutloze proeven rijden waar ik het over had....
996981 schreef:

Ik heb het helemaal niet over de handel of de fokkerij, ik heb het over de manier van rijden in onze (sub)top en jonge paarden wedstrijden.

Ik krijg een beetje het idee dat je de stelling neemt als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons. Ik probeer gewoon dingen te beschrijven zoals ik ze zie en ervaar, ik verkondig nergens een algemene waarheid. Maar ik ben nu al van verschillende dingen beschuldigd door jou dus begin een beetje de lol in dit topic te verliezen.

Ik beschuldig helemaal niemand ergens van. Ik ben het alleen niet eens met je argumenten.

Over je punt met betrekking tot het rijden van foutloze proeven; zou de intrede van de moderne dressuur er niet voor hebben gezorgd dat de paarden makkelijker in staat zijn het gevraagde uit te voeren?

Zo maar een zijstraat :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:00

Irmaz schreef:

Grappig!
Indertijd, toen oma nog jong was werd die kreet gebruikt, maar zonder uitleg.

:o
Ik ben eerlijk gezegd razend nieuwsgierig naar citaten. :o

Of ik moet gewoon het boek op de kop tikken....

Citaat:
Ik ben bekend met de theorie over zithulpen :) ik was juist benieuwd naar praktijkervaringen. In de theorie klinkt het namelijk een stuk makkelijker dan het is.

Heel veel mensen beweren op de zit te rijden. Als je ze effectief vraagt wat ze dan doen kunnen ze dat niet uitleggen. Dat vind ik bijzonder :)

Ik vind het niet bijzonder, ik ben opgevoed door mensen die met meel in de mond spraken.

Ik heb veel gehad aan mijn karate lessen, centered riding, yoga, cesar bewegingsleer, schoolmeesters, flexchair training en uiteraard ervaring
(... ik kan dus wel een mondje spreken rondom zithulpen....)

... maar ik vind het verdrietig hoe weinig de meeste mensen weten.
(Ik had in 1978 een verzorgpaard en ik groomde voor de eigenaar les kreeg van Rien van der Schaft. Graag had ik hem het geheim van zijn fantastische zit ontfutseld, maar hij was natuurtalent zonder woorden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-01-21 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:05

Janneke2 schreef:
Irmaz schreef:

Grappig!
Indertijd, toen oma nog jong was werd die kreet gebruikt, maar zonder uitleg.

:o
Ik ben eerlijk gezegd razend nieuwsgierig naar citaten. :o

Of ik moet gewoon het boek op de kop tikken....

Citaat:

Ik vind het niet bijzonder, ik ben opgevoed door mensen die met meel in de mond spraken.

Ik heb veel gehad aan mijn karate lessen, centered riding, yoga, cesar bewegingsleer, schoolmeesters, flexchair training en uiteraard ervaring
(... ik kan dus wel een mondje spreken rondom zithulpen....)

... maar ik vind het verdrietig hoe weinig de meeste mensen weten.
(Ik had in 1978 een verzorgpaard en ik vroomde voor de eigenaar les kreeg van Rien van der Schaft. Graag had ik hem het geheim van zijn fantastische zit ontfutseld, maar hij was natuurtalent zonder woorden.)

De meeste mensen met veel talent kunnen niet uitleggen wat ze doen, omdat ze het zelf niet weten :)

Als instructeur is iemand met minder talent, vaak waardevoller. Die heeft iedere gezette stap moeten analyseren en kan dus makkelijker reproduceren wat hij doet.