Irmaz schreef:Om je vraag te beantwoorden ben ik op zoek gegaan naar mijn eerste "leermeester" het boek "te paard!" van Wilhelm Müseler. Hij beschrijft in een aantal pagina's waar een goede zit aan moet voldoen, hoe je deze kunt krijgen en hoe je zithulpen geeft. Ik heb dit vroeger eindeloos geoefend met mijn toenmalige verzorgpaard, een oud dressuurpaard, om te voelen wat Müseler bedoelde.
Müseler spreekt over het "aantrekken van het kruis". In het boek staan praktische oefeningen om te voelen welke spieren je dan gebruikt.
Deze hulp kost ontzettend weinig energie en is enorm krachtig, als je dit goed beheerst krijgt een paard het gewoon niet voor elkaar om in een andere galop aan te springen dan dat jij als ruiter wilt, het achterwaarts gaan is dan net zo eenvoudig als het voorwaarst stappen en deze hulp had jou geholpen de overgangen van je grote zwarte mooi te begeleiden zodat hij niet op de voorhand was gekomen. Wanneer het paard "plakt" aan je zit dan kun je echt iedere pas regelen zonder daar been of hand voor nodig te hebben.
Grappig!
Indertijd, toen oma nog jong was werd die kreet gebruikt, maar zonder uitleg.
Ik ben eerlijk gezegd razend nieuwsgierig naar citaten.

Of ik moet gewoon het boek op de kop tikken....
Citaat:
Ik ben bekend met de theorie over zithulpen

ik was juist benieuwd naar praktijkervaringen. In de theorie klinkt het namelijk een stuk makkelijker dan het is.
Heel veel mensen beweren op de zit te rijden. Als je ze effectief vraagt wat ze dan doen kunnen ze dat niet uitleggen. Dat vind ik bijzonder

Ik vind het niet bijzonder, ik ben opgevoed door mensen die met meel in de mond spraken.
Ik heb veel gehad aan mijn karate lessen, centered riding, yoga, cesar bewegingsleer, schoolmeesters, flexchair training en uiteraard ervaring
(... ik kan dus wel een mondje spreken rondom zithulpen....)
... maar ik vind het verdrietig hoe weinig de meeste mensen weten.
(Ik had in 1978 een verzorgpaard en ik vroomde voor de eigenaar les kreeg van Rien van der Schaft. Graag had ik hem het geheim van zijn fantastische zit ontfutseld, maar hij was natuurtalent zonder woorden.)