Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:34

@horseware, alleen in stap is de mijne nog wel eens óp de ll, voor de rest er allemaal voor. Het is zo'n verschil, ik heb hem gewoon helemaal 'ontkrult' :)

Vandaag gelongeerd met chambon en balkjes gelopen, ging ook super (moet ik vaker doen!!). En de verandering in gedrag is gewoon zo groot, mag zelfs zijn oren scheren... Hoefde eerst niet met dat ding bij hem in de buurt te komen (ik scheer alleen de randjes voor het geval dat iemand denkt dat hij kale uitgeschoren oortjes heeft ;)).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:37

Horseware schreef:
Jeetje Starbreeze het lijkt wel of je op een ander paard zit :wow: Wat een verschil zeg!

:) zo voelt het ook hihi.
Ik zie ook verschil in hoe hij dat buiten ab onder de massa zet. Hier een foto van vorig jaar:

Afbeelding

Niet eens zo opgekruld maar hij kan dit duidelijk niet aan.

Hoger dan die laatste foto in mn vorige post doen we niet trouwens. Die hoogte tikken we even een seconde of 10 aan en gaan dan weer zakken. Het voelt heel comfortabel en los (én hij dramt niet meer!) dus ik denk dat hij dat aankan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:41

Een groot verschil in achterbeen en ruggebruik :j En anderen maar denken dat wij ze op de voorhand rijden nu :')

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:48

Idd, ik zie ze wel kijken op stal :D :))
#boeiend

Kon vandaag aan de longe ook verschil zien met hoe hij wat verruimde, echt vanuit de schoft omhoog. Ohja én Spaanse pas geoefend, vindt ie zo leuk! Hij kan steeds meer echte hoge passen maken (ik begin eerst met de Jambette, die kan hij super hoog).

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:52

Ik moet zeggen dat ik die negatieve reacties helemaal niet zo herken. Ik weet natuurlijk niet wat mensen stiekem echt denken, maar ik heb de afgelopen weken van verschillende stalgenoten spontaan te horen gekregen dat het er zo lekker ontspannen en 'makkelijk' uitzag. Tegelijkertijd weten ze ook wel dat het eigenlijk helemaal niet zo makkelijk is, er zijn genoeg paarden waarvoor het halsstrekken een van de grootste uitdagingen is.

Leuk om te lezen over jullie vooruitgang! Ik heb vandaag ook weer heel fijn gereden, heb echt een galop gevoeld zoals ze nog nooit eerder heeft gedaan. Mooi in balans en ze droeg zichzelf echt, terwijl ze in een vrij lage houding liep. Maar op de voorhand was het zeker niet, het voelde echt heel fijn. Heb het heel kort gehouden (geleerd in dit topic: direct stoppen en belonen als ze het goed doen), maar wat kun je er toch blij van worden als ze iets goed oppakken. Heerlijk. <3

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:57

Oh gelukkig geen negatieve reacties hoor :) maar meer dat ze het niet snappen, van eehm waar ben jij nou mee bezig (hij moet toch juist wél in de krul???) en wat is dat voor ding? (chambon :)) ) en aan de andere kant ook complimenten over hoe ontspannen hij is.

Ieder zijn ding en methode en dat kan en mag bij ons ook gewoon gelukkig.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:03

Oh, op die manier. :) Denk ook wel dat mensen zich afvragen of ik mijn paard niet eens moet oppakken, maar ik heb geen haast en geniet al heel erg van de vooruitgang die ik iedere keer weer merk.

Doet me wel denken aan die keer dat iemand tegen me zei: 'je moet niet teveel voorwaarts-neerwaarts rijden, dan slijten de voorbenen'. Toen vond ik dat wel aannemelijk klinken. Nu denk ik dat er aanzienlijk meer blessures ontstaan door het 'oprichten' van een paard dat daar nog niet klaar voor is. :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:04

Zo logisch eigenlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:06

Bedankt Simpelman voor je uitgebreide stukje op de vorige pagina. Met name over dat gegoochel met je handen in het begin om het contact te onderhouden. Die van mij kruipt er graag achter en is nog niet zo constant in de stretch, met als gevolg dat mijn handen overal naartoe gaan om het contact te onderhouden. Gelukkig het vooruitzicht dat dat straks beter gaat worden, want het moet er vast heel komisch uitzien.
Ik merk dat mijn paard bij een overgang van stap naar draf het contact iedere keer verbreekt en het hoofd nogal in de girafstand zet. Heb je hier ook een tip voor?

Mooie foto's Starbreeze! Verschil is duidelijk zichtbaar.

Ik sta heel kleinschalig qua stalling en mijn medestalgenoten zie ik niet zo vaak. De staleigenaar vindt het wel goed wat ik aan het doen ben. Dus heb er verder niet zoveel last van. Heb ook volgens adb gereden, dus ben wel wat vreemde blikken gewend.

Oma ging hier vanmorgen wel prima. Stretch in stap wordt steeds meer bevestigd en houd ze steeds langer vol. Ook al een paar passen in bijv. Wijken. Draf blijft nog lastig. De korte stukjes dat het wel lukt voelen ook fijn. Wel regelmatig een zwabberend achterbeentje, maar ik begreep dat dat er in het begin bijhoort.

Ik heb nog wel een vraag over die derde beenhulp om je paard te vragen om zijn buik wat meer te liften. Ik doe dat nu wanneer ik denk dat ze dat nodig heeft. Ik zou dat wat beter willen timen. Heeft iemand daar tips voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:08

Dat zou ik ook wel willen weten.
Het valt al wel op dat mijn paard er dit jaar niet zo'n 'bolletje' onder heeft hangen, maar dat zijn buik mooier gestroomlijnd is nu.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:09

Die beenhulp gebruik ik zelf als ik merk dat ze niet voldoende de hals wil laten vallen. Het heeft hier ook vaak direct effect: buikspieren worden aangespannen, rug boller en neus schuift naar voren en omlaag uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:10

Ik word wel uitgelachen om m'n touwteugels dat ik western aan het rijden ben. Maakt mij niets uit, ik voel zelf hoeveel beter mijn paard loopt. Gelukkig zijn er ook velen die dat ook zien en het ook willen. Ik word zelfs regelmatig gevraagd om anderen les te geven of hun paarden te rijden :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:11

Appelflapje schreef:
Die beenhulp gebruik ik zelf als ik merk dat ze niet voldoende de hals wil laten vallen. Het heeft hier ook vaak direct effect: buikspieren worden aangespannen, rug boller en neus schuift naar voren en omlaag uit.

Wat is het verschil dan met de voorwaartse beenhulp? Ik ken wel de 'kniehulp' waarbij je dit krijgt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:12

Horseware schreef:
Ik word wel uitgelachen om m'n touwteugels dat ik western aan het rijden ben. Maakt mij niets uit, ik voel zelf hoeveel beter mijn paard loopt. Gelukkig zijn er ook velen die dat ook zien en het ook willen. Ik word zelfs regelmatig gevraagd om anderen les te geven of hun paarden te rijden :o

Haha ja western, lekker met neusje door het zand joggen :D ik vind het wel wat!

Leuk dat je anderen kan inspireren om ook zo te gaan rijden!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:13

Ankem volgens Will Faerber moet je juist niet aan de overgangen werken. Ze komen vanzelf wanneer je paard constant gaat stretchen in de gangen. Stretcht hij nog niet constant in stap en in draf, dan zullen je overgangen ook nog niet goed zijn. Geen probleem, niet oefenen (dit maakt je paard alleen maar hol en gefrustreerd op den duur), het komt vanzelf. De mijne begint nu pas uit zichzelf de overgangen van stap naar draf fijn te maken. Van draf naar stap lukte vandaag pas voor de allereerste keer.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:14

Die van mij wil vaak gaan draven als ik het doe. Ik wil daar nog wat beter in worden. Will Heeft er een filmpje over. Stond een aantal pagina's geleden. Net alsof je even een snaar aanraakt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:14

Starbreeze schreef:
Appelflapje schreef:

Wat is het verschil dan met de voorwaartse beenhulp? Ik ken wel de 'kniehulp' waarbij je dit krijgt.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:17

Als ik voorwaarts wil (actievere/krachtigere pas), drijf ik met de binnenkant van mijn onderbeen. Als ik wil dat ze haar buikspieren meer aanspant trek ik mijn hak iets op, daar ga ik dan als het ware mee langs haar buik. Is een heel subtiel verschil, maar heb het idee dat mijn paard het wel snapt. (Ah, zie filmpje hierboven! :D)

Die van mij komt trouwens ook nog omhoog in de overgang van stap naar draf. Andersom gaat wel super. Kreeg in de les wel te horen dat ik daar niet mee bezig moet zijn. Gewoon omhoog laten komen en van achteruit weg laten draven. Kan haar wel laag houden, maar dan blokkeert ze en draaft (lees: krabbelt) ze vanuit haar voorbenen weg. Heb er wel vertrouwen in dat het vanzelf goedkomt. Overigens is ze binnen 2 passen na de overgang wel weer in die nette lage houding, dat zoekt ze heel snel weer op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:18

De overgangen gaan inderdaad vanzelf beter op een gegeven moment, juist als je ze niet oefent :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:23

Ik ga zo het filmpje kijken!
Wat je in overgangen terug kan doen, tenminste dat werkt bij ons, is na de ophouding je hand iets toestaan. Paard komt vanzelf terug en zakt erin tijdens de overgang terug. Bij ons eigenlijk de eerste keer aandraven dat nog niet goed lukt (komt hij een paar passen omhoog). Niet dat ik ze verder oefen maar als ik met een beetje meer aandacht de overgang rij met veel gevoel met de mond, dan lukt het wel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:25

Wat grappig, Appelflapje. Dit is ook wat ik vroeger van mijn westerninstructrice geleerd heb, maar ik was het in de dressuur nog nooit tegengekomen. Toch gebruik ik dat zelf ook veel, en het geeft inderdaad acuut effect.

Hoe voorkomen jullie dat het paard in de lage houding op de voorhand valt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:31

Ok, gezien. En wanneer en hoe vaak gebruik je die hulp dan? Alleen op het moment dat hij hol wordt? Heb ik mijn sporen per ongeluk al helemaal goed zitten, die hangen altijd onderaan te bungelen, ik hou niet zo van die omhoogstekende prikkers.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:34

Aleeneh schreef:
Wat grappig, Appelflapje. Dit is ook wat ik vroeger van mijn westerninstructrice geleerd heb, maar ik was het in de dressuur nog nooit tegengekomen. Toch gebruik ik dat zelf ook veel, en het geeft inderdaad acuut effect.

Hoe voorkomen jullie dat het paard in de lage houding op de voorhand valt?

Door hem actief en op eigen benen te laten lopen :) dus niet zichzelf laten overlopen (dan gaat hij op de voorhand stuwen).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:35

Ah, hier ben ik de naam Will Faerber ooit tegengekomen. Ik had die naam maanden geleden ergens gelezen en heb de afgelopen tijd alle (ja, echt ALLE :D ) filmpjes op zijn youtube kanaal bekeken, Pas toen ik zijn naam opzocht op Bokt (en eindelijk juist spelde :7 ), kwam ik dit draadje weer tegen. Wat onwijs leuk en inspirerend! Wat gaaf ook om te zien dat Horseware degene is achter het gaafste filmpje. Man, man wat heb ik genoten van je les!

Ik heb een kleine Portugees die ik heb beleerd met behulp van een AR instructrice en begin dit jaar ben ik overgestapt naar Noor Tanger. Ik zit nu in een fase dat mijn paard herstellende is van een blessure (beknelde zenuw in de elleboog agv een lelijke trap in de kudde). We gaan daarbij volgende week verhuizen naar een stal met wat meer rust en betere faciliteiten. Ik mag daar geen les van buitenaf, maar er werkt iemand die zelf heel klassiek rijdt. En anders hebben we de beelden nog :D
Van de week ben ik wel alvast voorzichtig wat aan het spelen geweest aan de longe en onder het zadel en ik vind het opvallend hoe makkelijk mij paard het oppakt. Ik voel me wel een enorme kluns door het gehannes met de teugels en mij handen, maar dat zal wel minder worden als Beleza wat constanter wordt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:02

Dat omhoog komen in een overgang zal steeds minder worden. Ik heb dit heel lang gehad. Met name in het begin, maar als hij dan echt opgewarmd was dan het over. De laatste tijd heeft hij de kracht ook om met een bolle rug aan te draven. Dat geeft een heel machtig gevoel omdat je dan echt voelt dat de motor aangaat aan de achterkant.

In het begin kreeg ik zeker negatieve reacties van mijn schoonfamilie. Die vonden dat laag rijden maar op de voorhand lopen. In het begin trok ik me dat echt aan. Was ik dan echt zo slecht bezig. Maar je leert, deelt ervaringen en gaat vooral kijken bij andere. En dan herken je ook veel meer dingen. Dat paarden die opgericht zijn, ook gewoon op de voorhand kunnen lopen. Je herkent de spierontwikkeling van een goed over de rug gereden paard. En nu denk ik... ik doe gewoon lekker mijn eigen ding. Ik heb gisteren heerlijk gereden. De werkhouding is stabiel en luchtig (super fijn om te voelen). Alleen mijn paard wordt nu zo ijverig dat hij begint mee te denken. Heb je twee keer op de lange zijde schoudervoor gereden, gaat hij bij de derde keer dat uit zich zelf doen. Zelfde met wijken. Twee keer gedaan en bij de derde keer (en ik wil dan gewoon rechtuit) gaat hij al afwenden. Super schattig natuurlijk, maar niet de bedoeling.