[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:07

S&Z ik ben zooo verliefd op jouw paardje <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:31

S_en_Z schreef:
Veulen84:

Vind haar op de eerste ook nog niet genoeg op achter hoor, maar daar had ik ook niets over gezegd volgens mij :)

Ik zit net in de tussenfase: Stel ik haar iets te hoog dan word ze (naar mijn idee) te vlak (kleiner zweefmoment). Laat ik haar zakken kruipt ze er net achter. En daar krijg ik haar wel uit met naar voor rijden en met lengte.. en die lengte geeft net teveel "ruimte" om de voorhand op te duiken. Ben daarom veel aan het schakelen met "enkele passen" en mag ze iets te diep komen (maar niet achter de hand! Daar corrigeer ik wat meer op dan dat ik haar langer laat worden.. anders blijf ik in die vicieuze cirkel.)

Ze heeft een vrij rechte hals van zichzelf maar KAN wel heel mooi rond komen.. ik kreeg haar helaas niet zo ver toen ik op de foto moest := Maar vandaar ook dat ik zie dat ze afbreekt :j

Vond het een mooi plaatje om te plaatsen gezien de discussie van laatst betreft het "nek moet ALTIJD het hoogste punt zijn." Wou er deels mee aantonen dat de nek hoogste punt en neus voor de loodlijn NIET betekend dat het paard dan ook "perfect" loopt.

Vandaar ook mijn eigen uitgebreide commentaar. Ik zie ze ook liever dan iets lager maar wel rond dan opgedirkt.

EDIT:

Wbt het zadel. Oh.. uhm.. hij kan niet verder naar voor of naar achter. Hij ligt volledig vrij (ook na het aansingelen) en schuift niet. Ligt keurig achter de "bolling" van de spieren eigenlijk.

Kan t zijn dat het vertekend aangezien ze vrij smalle schouders heeft en een vrij lange rug?

Je zit kwa rijden precies met het zelfde probleem als ik heb. Hoewel ze bij mij er niet net achter kruipt, maar gewoon flink. Maar hoog word inderdaad te vlak. Frustrerend he.

Het zou kunnen zijn dat het zadel vertekend. Viel me gewoon op beide foto's erg op. Juist omdat ze van die smalle schouderbladen heeft kun je die zo goed zien.

Wat betreft die zweep handjes. Daar geef ik je gelijk in. Het kan niet anders en je verbinding is niet gebroken verder.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:56

Fry wat bied je? :=

Veulen, ach.. ze verbeterd nog altijd en is hartstikke ijverig. Er is geen dag dat ze niet hard haar best doet. Paardjes als die van ons hebben tijd nodig om zich goed te ontwikkelen. Laatbloeiers.

We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:22

Laatbloeier _/-\o_ Dat vind ik een mooie, die hou ik er in.

We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?
Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.

Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:25

S_en_Z schreef:
Fry wat bied je? :=

Veulen, ach.. ze verbeterd nog altijd en is hartstikke ijverig. Er is geen dag dat ze niet hard haar best doet. Paardjes als die van ons hebben tijd nodig om zich goed te ontwikkelen. Laatbloeiers.

Haha :')
Waarschijnlijk (?) te pittig voor me :j
Maar ze is wel super knap <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:20

Veulen, je laatste post, amen.

Sinds ik me wat meer heb verdient in de dressuur waar het weg komt, werd het mij wat duidelijker.

Het respect naar het paard toe, het trainen op achterhand zodat het paard zijn voorknieen het minste belast, zodat het paard langer mee gaat.
In conditie houden, zowel geestlijk als lichamelijk.

Ik ben er zo'n voorstander van! Maar les in die richting van het rijden is niet te krijgen. ZO jammer.

Daarom ben ik mijn eigenwijze schoenen gaan aantrekken (vorig jaar al) met de gedachten: Ik wil geen dressuur voor de sport, ik wil dressuur omdat het goed voor mijn paard en mij moet zijn!
Ben met mensen gaan praten, recht richten, longeren, dubbele lijnen, lange lijnen, buigen, stelling, SB, en ga zo maar door.
Waarom.....Hoe....wanneer....

Maar duidelijkheid heb ik amper gekregen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:30

Veulen84 schreef:
Laatbloeier _/-\o_ Dat vind ik een mooie, die hou ik er in.

Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.

Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?

_/-\o_

Lees nu ook een mooi boek en krijg er veel inspiratie door :j
Even in eigen woorden samengevat:
Een paard moet nagevig lopen zodat hij zijn gewicht naar de achterhand verplaatst waardoor de voorhand lichter wordt. Het is belangrijk om zijn achterhand te gebruiken om een ruiter te dragen.

Dus...
Nu vraag ik me af.. waarom longeren er zo veel mensen dan dat ze hun paard helemaal vast zetten met touwtjes en dingetjes.. terwijl hij de ruiter niet hoeft te dragen?
Kijk nu zijn er uitzonderingen bijv. zwakke rug etc.
Maar waarom... longeren paardeneigenaren met paarden die helemaal gezond zijn hun paard helemaal ingesnoerd?
Hij hoeft nu toch niet te dragen? En... als je longeert trek je je paard dan niet in de valse knik?
Iemand? :Y)
Sorry als dit nu heel dom overkomt :x

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:09

Ik ben geen fan van pessoa. Puur omdat je niet kunt controleren hoe het paard "in de hand gesteld is" een paard die zwaar word, corrigeer je. Een paard die net achter de verbinding loopt. Die rijd je er naar toe.

Aan de longe is een paard ingesteld. Je kunt niet altijd zien dat ze er een fractie achter lopen of er in hangen. Dat voel je pas een dag erna. Velen hebben t paard zo ingesteld dat ie vanuit t achterbeen lang maken telkens om en om den ruk in de mond krijgt. Gevoelige paarden gaan hierdoor nee schudden. Of er nog meer achter lopen.

Teugelhangers leren alleen maar dat de "hulpen" waar ze tegenin lopen "normaal" zijn. Ze worden dus stugger en stugger.

Lange lijnen, dubbele longe.. Ben er fan van. Ontzettend moeilijk om te leren en Goed te kunnen ook met zweep erbij. Maar je kunt het contact voelen. In en uitschuiven. Een paard corrigeren waar nodig.

Overigens ken ik geen enkel paard dat aan de longe "gedragen" loopt vanuit het achterbeen, opwaarts beweegt en een mooie halsvorm heeft. Wel kun je aan de lange lijnen een paard leniger trainen zonder dat er een ruiter tegen zit te werken.

Of je kunt ze lekker leren verlengen in het lijf. Maar de achterhand train je er niet mee hoor althans.. geen "kracht". Enkel lenigheid. Alles dat van voor niet mee KAN veren werkt van voor naar achter en nooit andersom.

Spiertraining dus. Als je verder bent en naar hogeschool aan de hand gaat kijken ga je als huis tuin en keukenruiter te ver vind ik. := tenzij je echt goede begeleiding hebt. Dan lijkt het me best leerzaam.

Ik ben te onhandig om zulke dingen van mijn paard te vragen ernaast. Heb meer feeling voor verbetering als ik er op zit.

Paarden lopen van zichzelf uit altijd al op de voorhand.

Dus dat krulletje er in longeren door een paard aan te snoeren ben ik ook niet van.

AL zal pessoa vast best voor een aantal paarden geschikt zijn mits correct ingesteld!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:14

Ik kwam het topic tegen en heb me er overheen gezet een reactie te plaatsen, ik vind het altijd al vervelend of misschien zelfs eng om commentaar te krijgen op dingen die ik fout doe of in ieder geval verbeterd moeten worden, vooral nadat ik een keer volledig ben afgebrand door een aantal op bokt heb ik geen foto meer durven plaatsen van het rijden. De laatste tijd begin ik steeds meer te accepteren en wilde toch eens weten hoe jullie mijn pony vinden lopen, helaas heb ik alle foto's van facebook en daar staan niet echt foto's op die ik liever niet toon en laatst is de computer gecrasht waar vrijwel alle foto's op staan -O-
Ik vind het lastig te beoordelen of een paard met een valse knik loopt of niet en of een paard over de rug loopt. Qua rijden zet ik mijn handen vaak breed en vast, ben ik rechts veel sterker en hang snel voorover.
Ik heb twee keer per week les, maar ik durf zo iets niet te vragen.

Maar hier de foto's, ze zijn van recent naar oud, heb sinds ongeveer een/twee maand een nieuw zadel en hij is sowieso al losser geworden.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 67eda99165
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9524_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9910_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3756_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 1382_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 8494_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 8822_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0942_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9135_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 2652_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 6581_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9879_n.jpg

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:27

:( Ik had net heel stuk getypt... maar toen drukte ik op verkeerde knopje :(
Het is bedtijd voor mij.
@xNK... dit zijn wel heel veel foto's :) ... als ik ze zo bekijk zou ik de eerste en 8822 zichtbaar in topic plaatsen... met dan commentaar... niet alleen over je eigen houding (dat mag in dat andere topic ;) ) maar vooral over wat je ziet in het paard. Is de takt goed, treedt hij met zijn achterbenen goed onder de massa, is de nek het hoogste punt (waarom wel/niet?) en wat ook interessant is... hoe voelde hij op het moment van de foto?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:40

Of de takt goed is en of een paard zijn achterbenen goed onder massa zet heb ik niet zo veel idee.

De nek is hier niet het hoogste punt, want dat is de manenkam, op het moment van de foto voelde hij wel heel licht in de hand.
Afbeelding

De nek is hier wel hoger, maar volgens mij nog steeds niet het hoogste punt, hij voelde heel heel gespannen.
Afbeelding

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:16

xNK, kan je er nog meer over vertellen? Dit is een topic over 'aan de teugel', dus je zou bijvoorbeeld kunnen ingaan op de volgende vragen: gaat hij correct aan de teugel op beide plaatjes en zo ja, waaraan kan je dat zien en zo niet, wat zou er nog beter kunnen? Wat vind je goede en minder goede punten van hoe je paard loopt op die plaatjes?
Goed dat je hier durft te posten trouwens hoor! Het is hier de regel dat je eerst zelf wat over je foto's zegt en dat daarna pas tips volgen, maar ik zeg alvast dat het er lang niet slecht uitziet hoor! Jullie zijn goed op weg. En probeer zulke dingen toch aan je instructrice te vragen, daar is ze immers voor! (En anders een andere zoeken, als zij jou het gevoel geeft dat vragen stellen niet mag.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:27

Overigens is nek en manenkam redelijk hetzelfde hoor ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:03

Joolien schreef:
Overigens is nek en manenkam redelijk hetzelfde hoor ;)

Huh, wat bedoel je? Nek zit tussen de oren, manenkam zit over de gehele hals. Of bedoel je de maantop? Edit: voor de geïnteresseerden, zie http://www.eigenpaard.nl/anatomie-van-het-paard.aspx

Opeens denk ik eraan dat in dit topic een tijd geleden het verschil tussen travers (en renvers) en schouderbinnenwaarts (en -buitenwaarts) werd besproken. Volgens mij was dat nog steeds niet helemaal duidelijk bij iedereen. Hier een website waar het verschil met plaatjes wordt toegelicht: http://www.klassiekpaardrijden.nl/56/travers.html (rechts ook even klikken op renvers en schouderbinnenwaarts). (Ik heb niet het hele verhaal op de site gelezen, maar de plaatjes geven mooi de verschillen aan).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:10

Als we spreken over "de nek" hebben we het over de 1e halswervel toch? Tussen de oren zit de schedel daarachter de atlas en daar achter pas de eerste halswervel.

Jolien ik vond m ook een beetje flauw. Jij hebt het over de gehele hals XD.

Bedankt voor je toevoeging Visitor, idd een duidelijke site :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:12

Poeh, S en Z, zo precies weet ik dat niet, ik weet alleen dat de hals niet de nek is en dat de nek ergens ongeveer tussen de oren zit :D Ik dacht eigenlijk dat de eerste halswervel juist niet de nek was. :? Tijd om mijn anatomiekennis eens op te frissen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:27

Babootje schreef:
xxxjanna schreef:
Mag ik even iets vragen? :)
Ik lees hier nu al een tijdje mee (en reageer af en toe wat) en ik kom best vaak tegen dat de 1e nekwervel het hoogste punt moet zijn.
Nou krijg ik dat zelf gewoon écht niet voor elkaar, het ziet er vaak meer uit zoals op de foto's van S_en_Z ..
Wat moet je dan anders doen of veranderen? Want ook als ik op wedstrijden om me heen kijk (nu zeg ik niet dat iedereen daar zo goed is :') ) zie ik dit bijna nooit?

Sorry als dit al een keer eerder is uitgelegd maar er zijn nogal veel pagina's haha.

De eerste nekwervel zit verder dan je misschien denkt (eerst komt nog de atlas).
Op de eerste foto van Sam is de nek wel het hoogste punt (zo'n beetje bij de tweede knot op de foto). Maar daar is de neus ook mooi op de loodlijn.
[ Afbeelding ]

Ik heb op pagina 33 al uitgelegd waar de nek zit (t.p.v. de 1e halswervel na de atlas). Dus niet de plek tussen of vlak achter de oren. Paard kan daar anatomisch gezien ook niet buigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:34

maralyn schreef:
Veulen, je laatste post, amen.

Sinds ik me wat meer heb verdient in de dressuur waar het weg komt, werd het mij wat duidelijker.

Het respect naar het paard toe, het trainen op achterhand zodat het paard zijn voorknieen het minste belast, zodat het paard langer mee gaat.
In conditie houden, zowel geestlijk als lichamelijk.

Ik ben er zo'n voorstander van! Maar les in die richting van het rijden is niet te krijgen. ZO jammer.

Daarom ben ik mijn eigenwijze schoenen gaan aantrekken (vorig jaar al) met de gedachten: Ik wil geen dressuur voor de sport, ik wil dressuur omdat het goed voor mijn paard en mij moet zijn!
Ben met mensen gaan praten, recht richten, longeren, dubbele lijnen, lange lijnen, buigen, stelling, SB, en ga zo maar door.
Waarom.....Hoe....wanneer....

Maar duidelijkheid heb ik amper gekregen.

Gewoon goed zoeken. Dit soort instructeurs zijn er echt wel, maar zijn er niet voor het oprapen. Ik voel mij het prettigst bij een instructeur/trice met een klassieke achtergrond die modern lesgeeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:36

xNK schreef:
Of de takt goed is en of een paard zijn achterbenen goed onder massa zet heb ik niet zo veel idee.

De nek is hier niet het hoogste punt, want dat is de manenkam, op het moment van de foto voelde hij wel heel licht in de hand.
[ Afbeelding ]

De nek is hier wel hoger, maar volgens mij nog steeds niet het hoogste punt, hij voelde heel heel gespannen.
[ Afbeelding ]

Op foto 1 is de nek niet het hoogste punt (maar daar is je pony ook duidelijk achter de loodlijn en misschien zelfs achter het bit, als hij zo licht in de hand voelde).
Op foto 2 is de nek wel het hoogste punt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:42

Atlas is een draaiwervel idd.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:58

Maar de atlas ís toch de eerste halswervel (draaier is de tweede en komt daarna, daarna pas komen de gewone halswervels, bij de derde wervel dus pas) en dus zit daar toch de nek, niet daarna pas? Bovendien kan de schedel wel ten opzichte van de atlas buigen. Heb weer even het boek 'hoe beweegt uw paard' erbij gepakt, echt een leuk en leerzaam boek trouwens!
Nou ja, maakt ook niet zo heel veel uit, maar de hals is in ieder geval niet de nek. :D
(Mochten jullie geïnteresseerd zijn kan ik wel even neerzetten wat dit boek er precies over zegt.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:26

Volgens mij word de "eerste" wervel gekenmerkt door "C1" Atlas-Draaier-C1-C2 etc.

Atlas is scharnier als ik het goed heb (op en neer), draaier idd Voor het naar links en rechts.

Ben zelf ook af entoe een beetje in de war hoor. 8-)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:37

Zoals ik het in het boek waar ik het net over had las, zoals ik het ook geleerd heb en zoals ik het ook op het anatomieplaatje lees dat ik eerder linkte is het:
Atlas = C1
Draaier (axis) = C2
En daarna de andere 5 'gewone' halswervels.
(De nek is dan dus de atlas, C1, of eigenlijk gewricht van schedel naar atlas, net hoe je het wil bekijken.)
Via google, site van osteo:
Afbeelding
http://www.praktijkvoorpaardenosteopath ... het-paard/ (Edit: dit is trouwens geen plaatje van een paard, maar de benaming is hetzelfde.)
Dus ik heb wel het idee dat wat ik hier zeg, klopt, maar goed ik ben geen dierenarts of iemand met verstand van anatomie, ik zeg ook alleen maar wat ik lees en leer. Ik denk verder ook niet dat het super belangrijk is, bottom line is dat het wel handig is om nek en hals uit elkaar te houden om spraakverwarring te voorkomen.

He, je hebt ge-edit zie ik nu, maar de eerste halswervel is inderdaad C1, maar dat is dus hetzelfde als de atlas. (Edit: ik dacht eigenlijk ook dat het atlas, draaier, dan eerste halswervel en zo verder was, dus daarom dacht ik dat de nek niet bij de eerste halwervel zat in eerste instantie, maar bij de atlas. Maar het blijkt dus dat de atlas de eerste halswervel is. Dus de nek zit inderdaad bij de eerste halswervel, zoals Babootje zei, maar die halswervel zit direct achter de schedel en niet verder naar achter. Weet niet of dit te volgen is := )

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:44

Visitor schreef:
xNK, kan je er nog meer over vertellen? Dit is een topic over 'aan de teugel', dus je zou bijvoorbeeld kunnen ingaan op de volgende vragen: gaat hij correct aan de teugel op beide plaatjes en zo ja, waaraan kan je dat zien en zo niet, wat zou er nog beter kunnen? Wat vind je goede en minder goede punten van hoe je paard loopt op die plaatjes?
Goed dat je hier durft te posten trouwens hoor! Het is hier de regel dat je eerst zelf wat over je foto's zegt en dat daarna pas tips volgen, maar ik zeg alvast dat het er lang niet slecht uitziet hoor! Jullie zijn goed op weg. En probeer zulke dingen toch aan je instructrice te vragen, daar is ze immers voor! (En anders een andere zoeken, als zij jou het gevoel geeft dat vragen stellen niet mag.)

Of hij correct aan de teugel ging, denk het niet, ik moet nog best veel doen, vooral bij de tweede, omdat er veel mensen waren waar hij graag naar wilde kijken
Waar je dat aan kunt zien, dat weet ik niet zo, maar of ie actief stapt?
Wat er beter zou kunnen: Bij de eerste sowieso niet achter de loodlijn en de tweede misschien ook iets meer naar voren.
Bij de 1e vind ik het wel heel ontspannen eruit zien, maar achter de loodlijn
Bij de 2e vind ik het er gespannen uit zien, maar hij is daar wel actief (of actiever vergeleken met de 1e)

En over de instructrice(s): ik mag het wel, écht wel, maar ik durf het niet en dat is in het algemeen zo, op internet ben ik toch een stuk brutaler

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:57

Visitor schreef:
Zoals ik het in het boek waar ik het net over had las, zoals ik het ook geleerd heb en zoals ik het ook op het anatomieplaatje lees dat ik eerder linkte is het:
Atlas = C1
Draaier (axis) = C2
En daarna de andere 5 'gewone' halswervels.
(De nek is dan dus de atlas, C1, of eigenlijk gewricht van schedel naar atlas, net hoe je het wil bekijken.)
Via google, site van osteo:
[ Afbeelding ]
http://www.praktijkvoorpaardenosteopath ... het-paard/ (Edit: dit is trouwens geen plaatje van een paard, maar de benaming is hetzelfde.)
Dus ik heb wel het idee dat wat ik hier zeg, klopt, maar goed ik ben geen dierenarts of iemand met verstand van anatomie, ik zeg ook alleen maar wat ik lees en leer. Ik denk verder ook niet dat het super belangrijk is, bottom line is dat het wel handig is om nek en hals uit elkaar te houden om spraakverwarring te voorkomen.

He, je hebt ge-edit zie ik nu, maar de eerste halswervel is inderdaad C1, maar dat is dus hetzelfde als de atlas. (Edit: ik dacht eigenlijk ook dat het atlas, draaier, dan eerste halswervel en zo verder was, dus daarom dacht ik dat de nek niet bij de eerste halwervel zat in eerste instantie, maar bij de atlas. Maar het blijkt dus dat de atlas de eerste halswervel is. Dus de nek zit inderdaad bij de eerste halswervel, zoals Babootje zei, maar die halswervel zit direct achter de schedel en niet verder naar achter. Weet niet of dit te volgen is := )

Het wordt nog ingewikkelder :D :D
Uit de bokt wiki "De hals wordt gevormd door zeven nekwervels die via de atlas met de schedel verbonden zijn. Ter hoogte van de schouder gaan de nekwervels over in de borstwervels. "
en
"De lengte van de hals wordt bepaald vanaf het begin van de schoft tot aan de atlas. Omdat het erg moeilijk is om aan te geven waar de nek eindigt en de hals begint, wordt op keuringen de nek in de halsbeoordeling meegenomen. De nek omvat de eerste halswervel (atlas) en de verbinding van deze wervel met de schedel. "

Hier wordt de atlas weer niet en wel als nek of halswervel genoemd. Zijn alle wervels "nekwervel" en is niet precies aan te geven waar de hals begint en de nek ophoudt. (Alom verwarring :D :D :D )
Zoals ik het altijd heb begrepen begint de hals pas na de atlas bij de eerste, zeg maar, "gewone wervel". Wat dus een groter gebied is dan alleen de plek tussen de oren.
Om even aan te geven, in dressuurtermen, waar de nek het hoogste punt zou moeten zijn.