Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Mooie post, bertie voor Fry... en eentje die ik vrijdag goed moet onthouden als ik weer op de merrie stap (niet mijn paard) want hoe leuk ik het ook met die van mezelf kan en probeer... deze merrie is totaal anders dan Kafka en wat zullen we schrijven... prikkelt mij om dingen te doen die ik eigenlijk niet wil en waar ik ook niet achter sta.
cindybijl schreef:Wat een ontzettend fijn topic is dit, ook in mn meeleesstand leer ik al veel bij!
Ik ga een poging wagen om hier een foto van mijzelf te zetten en te beoordelen:
[ Afbeelding ]
mijn bit-teugel-hand lijn vind ik goed, een mooi contact en een mooie lijn.
paard loopt met een mooie hoofd/hals lijn mooi vanuit de schoft.
ik zie een mooie ontspannen staart dus ook dat vind ik fijn.
paard loopt iets op de voorhand nog, mag dus meer zakken met dr acherhand en meer gaan dragen.
Ik zit met een holle rug, mijn bekken moet ik kantelen naar voren zodat ik mijn onderrug ook meer kan ontspannen zodat t paard dat dus ook kan doen
ook mag mijn been meer naar achteren zodat de lijn schouder-heup-hak mooi boven elkaar komen
Ik ben op dit moment bezig met veel tempowisselingen op mijn zit, zodat ik mijn bekken moet kantelen en paard vanuit achteren gaat vertragen.
Fry schreef:Iedereen bedankt voor de tips voor de valse knik, vandaag zaten er echt stukken tussen waar ze heel relaxed de juiste houding aanhield!
Was super trots, op ons beide!
Vandaag ook weer voor het eerst gegaloppeerd alleen ze ging er in rengalop vandoor. Dat was wel minder maar toch was ik wel blij! Hebben jullie ook nog tips als je je paard terug haalt uit de galop wilt mijn paard in elke hoek aanspringen. Als ik het afstraf gaat ze bokken omdat ze het niet snapt. En ook als ik het probeer te voorkomen springt ze doodleuk aan.
Sanniey schreef:Op dit moment komt hij inderdaad niet heel veel buiten. Daarom ga ik hem ook vaak eerst logeren zodat hij z'n energie wat kwijt kan. Hij gaat wel elke dag in de stapmolen en daarbij probeer ik hem 1x in de week los te gooien in de paddock, maar dit lukt niet altijd. Daarom hoop ik ook dat het weer weer wat mooier wordt zodat hij weer naar buiten kan. Hij staat op een pensionstal en op dit moment gaan ze dus helaas niet naar buiten.
Verder denk ik soms wel eens dat het zadel niet helemaal past maar de eigenaren willen er niks aan doen op het moment en ik vind persoonlijk niet dat ik daar het geld aan uit moet geven.
Het zou kunnen dat het aangeleerd is, maar dat durf ik niet te zeggen. Het is sowieso een lastig paard. Opzich rustig op stal, maar niet echt goed opgevoed zeg maar.
Bedankt in ieder geval voor jullie ideeën. Heel erg fijn!
cindybijl schreef:Wat een ontzettend fijn topic is dit, ook in mn meeleesstand leer ik al veel bij!
Ik ga een poging wagen om hier een foto van mijzelf te zetten en te beoordelen:
[ Afbeelding ]
mijn bit-teugel-hand lijn vind ik goed, een mooi contact en een mooie lijn.
paard loopt met een mooie hoofd/hals lijn mooi vanuit de schoft.
ik zie een mooie ontspannen staart dus ook dat vind ik fijn.
paard loopt iets op de voorhand nog, mag dus meer zakken met dr acherhand en meer gaan dragen.
Ik zit met een holle rug, mijn bekken moet ik kantelen naar voren zodat ik mijn onderrug ook meer kan ontspannen zodat t paard dat dus ook kan doen
ook mag mijn been meer naar achteren zodat de lijn schouder-heup-hak mooi boven elkaar komen
Ik ben op dit moment bezig met veel tempowisselingen op mijn zit, zodat ik mijn bekken moet kantelen en paard vanuit achteren gaat vertragen.
_iDj_ schreef:Sanniey schreef:Op dit moment komt hij inderdaad niet heel veel buiten. Daarom ga ik hem ook vaak eerst logeren zodat hij z'n energie wat kwijt kan. Hij gaat wel elke dag in de stapmolen en daarbij probeer ik hem 1x in de week los te gooien in de paddock, maar dit lukt niet altijd. Daarom hoop ik ook dat het weer weer wat mooier wordt zodat hij weer naar buiten kan. Hij staat op een pensionstal en op dit moment gaan ze dus helaas niet naar buiten.
Verder denk ik soms wel eens dat het zadel niet helemaal past maar de eigenaren willen er niks aan doen op het moment en ik vind persoonlijk niet dat ik daar het geld aan uit moet geven.
Het zou kunnen dat het aangeleerd is, maar dat durf ik niet te zeggen. Het is sowieso een lastig paard. Opzich rustig op stal, maar niet echt goed opgevoed zeg maar.
Bedankt in ieder geval voor jullie ideeën. Heel erg fijn!
Een paard is gemaakt om vrij te zijn en te bewegen, dat rondslingeren aan een longeerlijn wordt hij vast niet emotioneel VRIJ van. Stapmolen is ook zo'n dodelijk saai iets, daar zou ik ook niet BLIJ van worden. Dus als je een keuze hebt, zou ik kiezen voor losgooien in paddock/bak en daar even lekker gek doen. Laat paard ervaren dat hij écht vrij is om te doen wat hij wil!
Als het echt zulke plotselinge uitbarstingen zijn, is dat denk ik de enige oplossing. Niet alleen laten bewegen, maar het paard ook eens geestelijk de RUIMTE geven.
bertie schreef:Fry schreef:Iedereen bedankt voor de tips voor de valse knik, vandaag zaten er echt stukken tussen waar ze heel relaxed de juiste houding aanhield!
Vandaag ook weer voor het eerst gegaloppeerd alleen ze ging er in rengalop vandoor. Dat was wel minder maar toch was ik wel blij! Hebben jullie ook nog tips als je je paard terug haalt uit de galop wilt mijn paard in elke hoek aanspringen. Als ik het afstraf gaat ze bokken omdat ze het niet snapt. En ook als ik het probeer te voorkomen springt ze doodleuk aan.
Kennelijk hebben jullie nog wel een weg te gaan.![]()
Ik ben heel blij met je positieve houding!
Hm .. misschien is het tijd om dat positieve denken in daden om te zetten.![]()
Daar is méér voor nodig dan alleen 'positief' denken.
Meer 'denken'. Maar dat kun jij wel, denk ik.![]()
Wat ik uit je verhaal lees is dat je pony niet weet wat de bedoeling is. Het lijkt alsof er veel onbegrip is, bij je pony.
Aan JOU de taak om ZO met je pony om te gaan, dat de pony ALTIJD weet wat de bedoeling is.
Dat in elke hoek aanspringen, bijvoorbeeld.. Waarom straf je dat af?
Paarden (en pony's) kennende doen ze PRECIES wat JIJ vraagt.
Als een pony (zogenaamd ongevraagd) iets doet ben ik er ZEKER van dat je toch echt de hulpen ervoor geeft.
Afstraffen is ECHT daarom FOUT!
STOP daarmee!
Waar je mee kunt BEGINNEN is die bijzondere ZOEKtocht. Wat JIJ doet, dat een bepaalde reactie van je pony veroorzaakt.
STOP met afstraffen.
BEGIN met denken, als ruiter die VERANTWOORDELIJK is. Verantwoordelijk. Oók voor ongewenste reacties.
Ongewenste reacties .. die heb JIJ veroorzaakt. ALTIJD.
Ga op ZOEK!
Je bent een bijzonder iemand. Ik denk dat je het kunt.
Eh .. ik denk dat je die zoektocht MOET beginnen.
liefs
Veulen84 schreef:En als laatste iets over een paard dat uit galop komt en dan weer aan wil springen. Galop is een activerende gang. Het is heel makkelijk voor een paard om die activiteit in z'n lichaam 'even op te slaan' en vervolgens weer om te zetten naar voor ons ongewenste energie. Je ziet vele paarden die uit galop komen, 2 passen netjes lopen en dan weg denderen.
Opgewekte energie moet ergens heen. Naar je hand heeft mijn voorkeur (voor het aan de teugel). Maar dat kan echt voor sommige paarden (en mensen) iets te veel zijn. Ga er dan wat anders mee doen. Het hoeft de schoonheidsprijs niet te winnen. Maar gewoon iets om die energie te gebruiken voor jou, en niet tegen jou. Ik zou bv veel zien in een slangevolte met 4 tot 6 bogen. Lekker wat lijf buiging en spierwerk. Halthouden (al dan niet met achterwaarts), kan ook een leuk spelletje zijn. Maar wat te denken van schijnovergangen?
Rij dan een volte, en elke keer als je de A-C lijn passeert denk je aan stap. Je geeft de hulpen voor stap... Hij sluit zich, en jij rijd voorwaarts.
Je kan die laatste ook leuk voorprogrammeren. Doe dan in je training voor je galop dit gewoon een paar keer. Je hebt dan nog niet de energie uit de galop. (Je kunt het dan ook leuk gebruiken om energie op te wekken). Maar kom je dan uit galop, dan hebben de meeste paarden de oefening nog wel in hun hoofd. Helpt je een beetje.
S_en_Z schreef:Fry schreef:Iedereen bedankt voor de tips voor de valse knik, vandaag zaten er echt stukken tussen waar ze heel relaxed de juiste houding aanhield!
Afstraffen heeft echt totaal geen zin in zo'n situatie.. Wellicht verkramp jij voor de hoeken omdat ze er een keertje "vandoor" ging en neemt zij dat aan als aanzet tot galop. Misschien span je je normaal ook wel wat teveel aan als je in galop wil?
Anyway..
Rustiger lichtrijden. VOOR de hoek overgangen naar stap op je zit en in de hoek weer op je gemak aandraven.
Als dat goed gaat afentoe gewoon een hoek in draf door. NIET denken aan dat ze misschien in galop aanspringt. (hou je focus!) Denk maar dat je van hand wil veranderen! Rijd goed door de hoek heen en rijd een gebroken lijn of ga ook van hand veranderen.
De beste remedie is negeren. Springt ze toch aan? Geduldig op zit terug naar draf (dus niet terugtrekken of boos worden). Draftempo controleren op je zit en draai afentoe maar ergens een grote volte in
Met deze dingen zet je JEZELF aan het werk.. en krijg je van je paard (als je het goed doet) een stukje ontspanning terug
LoveUggs schreef:Volgens mij is hij zo wel aardig recht:
[ Afbeelding ]
Nogmaals:
Mijn onderbeen moet een flink stuk naar achter. Verder mogen mijn beugels dalijk wel wat korter.
Ook loopt hij iets achter de loodlijn.
Ik vind wel dat zijn achterhand eronder is, en ik vind het een heel fijn en ontspannen beeld.
Hij was hier ook lekker op het bit aan het kouwen en aan het klapperen met zijn onderlip. (xD teken dat hij ontspant)
Ohja, qualiteit van de foto is wel slecht, maar dat komt omdat ik hem ook wat vergroot hebDaarbij is het mobielqualiteit.... (zegt genoeg toch!
)
bertie schreef:maralyn schreef:Ik vermoed, dat hij niet KAN nageven, omdat hij vast is gereden, vroeger door mijzelf.
Jaa....ik ben hard ja, en ik geef mezelf op kop. Kan ook niemand anders zijn geweest. Want ik reed er op
ELK paard kan nageven.
Daar heb je geen osteo voor nodig want nageven zit vooral tussen de oren: "Ruiter, wat wi je dat ik voor je doe?"
Waar je een osteo of zo voor nodig hebt zijn spierknopen en zo. Maar dat tussen de oren, het ontspannen vragen en krijgen wat JIJ wilt, dát is nageeflijkheid! Althans, het noodzakelijke begin van durhlässichkeit.
S_en_Z schreef:Afstraffen heeft echt totaal geen zin in zo'n situatie..