Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:47

Prima Hermelientje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:51

Ik denk dus ook dat een pre wat makkelijker te beleren is dan een KWPNer.
Ze hebben meer balans van zichzelf (maar daardoor ook beperkter in hun elasticiteit) en ik denk zeker dat ze een goed karakter hebben. Ik ken beginnende ruiters die een Pre hengst hebben en die ze zelf beleerd hebben en geen enkel probleem tegen zijn gekomen. De hengsten zijn braver dan de KWPN hengsten is mijn indruk.
Natuurlijk kun je niet alle dieren hetzelfde karakter toedienen maar ik denk zeker dat een Pre veel eenvoudiger in de omgang en onder het zadel is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar je KWPN paarden Aillil.
En die afstamming hoeft geen probleem te zijn mits je maar consequent bent. ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:53

Hier meldt een meelezer zich!
Ik zou eigenlijk redelijk wat dingen kunnen zeggen over sommige posters, qua vriendelijkheid,verdraagzaamheid,... maar dat doe ik toch maar niet om de sfeer er nog wat in te houden :D

Allereerst wil ik zeggen dat ik zelf een totaal onervaren ruiter ben (en dus misschien een domme vraag stel ), maar na al deze berichten gelezen te hebben heb ik wel een vraag.
Een paar zijn hier bezig over : ' de teugels dienen niet als rem', 'niet en gas en rem tegelijkertijd', ...
Maar hoe moet je dan (ongeveer, want ik weet ook wel dat het niet zo gemakkelijk is om uit te leggen, ook niet altijd hetzelfde is of in een kant en klare formule te gieten) je paard bijvoorbeeld verzamelen of verruimen?
Je hebt alleen je teugels, je benen en je zit.
Dus dan moet het toch wel een of andere combinatie zijn van voorruit en rem?
Kan iemand mij hier een duidelijke uitleg op geven? :)
Alvast bedankt, en ik kruip maar weer terug in meelezer functie :P

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:56

Beste Damned, met je handen begrens je de voorwaartse energie.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:59

@ Burl;
dus om het met iets ingewikkeldere termen te zeggen die jullie allemaal toch zo graag gebruiken ( :+ )
Eerst moet je dus met je benen energie opwekken? En dan met je handen toch iets meer 'druk' geven, om te begrenzen. Want als je handen dezelfde verbinding onderhouden (dus dezelfde druk voordat een oefening gevraagd is) dan begrens je niet, lijkt me?
Is dit juist, of snap ik ergens iets niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:05

burl: toch hoor je juist ook veel over problemen met pre's. Hoe zit dat dan?

Ik had een Stravinsky x Ferro..... lekker ding, super sensibel, maar wel eerlijk. Ging niet naar links als ik teveel op rechts zat..... en als ik van voor vasthield en been gaf tegelijk stond ze op r achterbenen. Maar een super karakter, hartstikke lief, zo werkwillig, blij en leuk in de omgang...... was geen moeilijk paard, ze was sensibel, maar ze was zeker niet gemeen.

Veel ruiters snappen gewoon zelf niet wat ze fout doen, geven de schuld aan het paard, maar met stomme fouten kom je bij Jazz/Ferro/Gribaldi niet weg...... en terecht. Veel paarden zijn veel te aardig.

@ Damned: je kan een halve ophouding geven, daar begrens je, maar dat is een kneepje, en los, nooit vasthouden.

Als ik wil verruimen geef ik geen been, want ik wil niet versnellen, ik wil dat paard ruimer loopt. Ik ga dus met mijn zitbeenknobbels mijn paard naar voren 'duwen' in het ritme van de beweging, en zodra ik voel dat mijn paard reageert, houd ik ermee op en geef mijn hand mee naar voren, zodat er ook meer lengte in de hals kan komen (is echt belangrijk als je verruiming wil, je wilt meer lengte in het hele lijf, dus ook in de hals), op het moment dat ik voel dat ik mijn paard niet meer onder me heb, of bij me, of ik wil dat ie iets meer onder me komt, geef ik een halve ophouding, span buikspieren aan, en adem uit, en ik geef een klein kneepje in mijn buitenteugel.

Dus ik gebruik nooit gas en rem tegelijkertijd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:07

@ Yamcha, bedankt, nu snap ik het beter :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:09

burl schreef:
Ik denk dus ook dat een pre wat makkelijker te beleren is dan een KWPNer.
Ze hebben meer balans van zichzelf (maar daardoor ook beperkter in hun elasticiteit) en ik denk zeker dat ze een goed karakter hebben. Ik ken beginnende ruiters die een Pre hengst hebben en die ze zelf beleerd hebben en geen enkel probleem tegen zijn gekomen. De hengsten zijn braver dan de KWPN hengsten is mijn indruk.
Natuurlijk kun je niet alle dieren hetzelfde karakter toedienen maar ik denk zeker dat een Pre veel eenvoudiger in de omgang en onder het zadel is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar je KWPN paarden Aillil.
En die afstamming hoeft geen probleem te zijn mits je maar consequent bent. ;)

Ik weet niet of een PRE eenvoudiger is, op de of andere manier komen ze anders/dieper binnen. . . maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het klopt wel dat warmbloedhengsten een stuk pittiger zijn, ook omdat ze nog zo jong zijn.

Foto's staan in mijn profiel, moet ze weer eens updaten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:09

@Damned, De energie die je opwekt heet impuls. De energie die je er in drijft vang je inderdaad op met je hand, maar de hand mag niet stug zijn. de hand moet blijven 'ademen'.
Je ziet nogal eens ruiters die een paard opfokken aan de achterkant en tegelijkertijd aan de voorkant de rem er op houden. Dat is dus ongewenst. De kunst is om je hand als het ware als een soort spons te hebben. Altijd verbinding houden met de mond van je paard maar met een min of meer toegestane hand.
Nombrado en Cherie willen die hand-mond verbinding nog al eens weglaten, tenminste dat lees ik uit hun berichten. Ik ben er geen voorstander van. ik vind dat je altijd verbinding met de paardenmond zou moeten hebben. Je kunt ook verbinding hebben met een ontspannen hand. Ik leg het altijd uit dat je een spons in je hand hebt. Die spons kun je hard of zacht inknijpen zonder dat de spons uit je handen valt.
Is het zo duidelijker?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:12

@ Burl; een stuk duidelijker, bedankt :)
Maar het blijft dus er in ruwe termen op neer komen : been , en daarna een beetje hand, toch? (natuurlijk een stuk genuanceerder dan wat ik nu schrijf, dus wat jij zegt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:13

Damned schreef:
@ Burl;
dus om het met iets ingewikkeldere termen te zeggen die jullie allemaal toch zo graag gebruiken ( :+ )
Eerst moet je dus met je benen energie opwekken? En dan met je handen toch iets meer 'druk' geven, om te begrenzen. Want als je handen dezelfde verbinding onderhouden (dus dezelfde druk voordat een oefening gevraagd is) dan begrens je niet, lijkt me?
Is dit juist, of snap ik ergens iets niet?

Zou ik niet doen..... deed je dat bij merrie, stond ze rechtop, en ze had gelijk, want je zegt dat je voorwaarts wil, maar je houdt met je handen tegen.

even aanvulling op Burl:
Het is iets ingewikkelder dan dat.. Wat je moet doen, is zorgen dat je paard een voorwaarts drang heeft, altijd naar voren wil. Dat heet impuls. En als je die impuls hebt dan kun je dat opvangen, niet door je paard in de mond te gaan hangen (is niet eerlijk, want dat is het tegenovergestelde van wat je vraagt) maar door een halve ophouding (buikspieren aan, rustig uitademen, klein kneepje buitenteugel en los). Wat je dan krijgt is dat je je paard van je been naar je hand toe rijdt. Maar: je kan pas opvangen als je paard je hand opzoekt (en dat voel je echt). Dan legt het paard de onderkaak tegen het bit, en dan moet je opletten dat je hem niet afbluft, door opeens heel streng te worden met je hand, en niet laat 'vallen' door je teugels weg te geven, want dan heb je nog geen verbinding.
En als je daar een mooie tussenweg in vindt, dan heb je verbinding.

(corrigeer mij als ik het fout heb aub)

Damned: mooi zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:13

Damned schreef:
@ Burl; een stuk duidelijker, bedankt :)
Maar het blijft dus er in ruwe termen op neer komen : been , en daarna een beetje hand, toch? (natuurlijk een stuk genuanceerder dan wat ik nu schrijf, dus wat jij zegt.)

:j Altijd eerst been en daarna hand. Zeker niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:15

@Yamcha, Voorwaarts is de eerste voorwaarde. Helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:16

We zitten prachtig op een lijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

Yamcha schreef:

*\o/*

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

Dan is er toch nog 1 punt waarop verschillende posters het in dit topic met elkaar eens zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:20

Da's mooi, want dit is wel aardig basic :D

Overigens is dit wel zo ik het op een klassieke manier geleerd heb, er zijn heel wat instructeurs die je leren schoppen en in je paards mond gaan hangen ;(
Krijg je ook wel resultaten mee, maar ook flinke armspieren en paard dat regelmatig naar de osteo moet.....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:24

Yamcha schreef:

Niets aan toe te voegen :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:25

Yamcha schreef:
Da's mooi, want dit is wel aardig basic :D

Overigens is dit wel zo ik het op een klassieke manier geleerd heb, er zijn heel wat instructeurs die je leren schoppen en in je paards mond gaan hangen ;(
Krijg je ook wel resultaten mee, maar ook flinke armspieren en paard dat regelmatig naar de osteo moet.....

Ik ben wat rijden betreft echt ontzettend lui. Ik wil zelf zo min mogelijk doen met zo veel mogelijk resultaat. Mijn doel is de hulpen voor een oefening te geven, die oefening uitvoeren, totdat ik de hulpen geef voor de volgende oefening. Natuurlijk ondersteun en begeleid ik het paard wel zoveel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:27

Ik ben ook lui :o ik haat het om steeds te drijven, slecht voor mijn zit :o

dus cruise control op paardlief geïnstalleerd, wat zo ongeveer is wat jij hierboven heel mooi beschrijft :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:29

Yamcha schreef:
Ik ben ook lui :o ik haat het om steeds te drijven, slecht voor mijn zit :o

dus cruise control op paardlief geïnstalleerd, wat zo ongeveer is wat jij hierboven heel mooi beschrijft :)

Dat bedoel ik, heb ook het liefst een automatische auto O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:30

Ik denk dat veel ruiters al snel te veel doen, ik betrap mijzelf er ook op. Vooral in stap ben ik nog al eens geneigd om te veel te willen drijven. Ik weet dat ik gewoon het paard een keer naar voor moet sch*ppen. Heeft veel meer effect dan te blijven drijven en geen reactie te krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:31

burl schreef:
@Damned, De energie die je opwekt heet impuls. De energie die je er in drijft vang je inderdaad op met je hand, maar de hand mag niet stug zijn. de hand moet blijven 'ademen'.
Je ziet nogal eens ruiters die een paard opfokken aan de achterkant en tegelijkertijd aan de voorkant de rem er op houden. Dat is dus ongewenst. De kunst is om je hand als het ware als een soort spons te hebben. Altijd verbinding houden met de mond van je paard maar met een min of meer toegestane hand.
Nombrado en Cherie willen die hand-mond verbinding nog al eens weglaten, tenminste dat lees ik uit hun berichten. Ik ben er geen voorstander van. ik vind dat je altijd verbinding met de paardenmond zou moeten hebben. Je kunt ook verbinding hebben met een ontspannen hand. Ik leg het altijd uit dat je een spons in je hand hebt. Die spons kun je hard of zacht inknijpen zonder dat de spons uit je handen valt.
Is het zo duidelijker?

Ik vind dit een duidelijke uitleg waarbij de zit, "in je paard gaan zitten" op elastischer billen in balans er zeker bij hoort. Door het zitten hou je jouw paard onder je en zorg je dat de opgewekte impuls niet in loperigheid uit mond. Dus opwekkende energie-spons ademende hand-zit in combinatie met elkaar en dat noemen we dan de halve ophouding in jargon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:32

@ burl: Gewoon wachten tot ie terugvalt en dan weer drijven.

niet proberen te behoeden voor terugvallen, anders heb je strak het gevoel dat jij hem aan de gang moet houden, en dat kan ie heel best zelf :D alleen corrigeren als het ook echt niet goed is, dus terugvallen terwijl jij wil dat ie doorloopt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:38

Nou ik zou het nog ietsje anders willen zeggen Damned ter aanvulling. Je moet niet echt iets "doen" met je hand. De hand is er gewoon als een begrenzing, die natuurlijk gewoon vooruit meebeweegt met het paard. Stel je voor dat je longeert met een vaste bijzet. Bij een bepaalde juiste impuls zal het paard nageven op het bit. Hij loopt als het ware tegen de begrenzing op en heeft geleerd dat als hij nageeft (loslaat in zijn kaak en afbuigt) dat de druk dan verdwijnt. Eerst moet je het paard wel leren dat dit de juiste reactie is. Dat doe je oftewel onder het zadel door zelf onmiddellijk en overdreven toe te staan met je hand zodra hij nageeft, of als je bijvoorbeeld longeert met dubbele lijnen door hetzelfde te doen, toestaan met je handen zodra hij nageeft. Ook heb ik wel eens gezien (heel klassiek) dat er links en rechts iemand meeloopt ieder met een teugel of lint aan hun kant van het bit. En dan altijd elke goede reactie van het paard belonen. Zo leert hij wat goed is. Maar voordat je hiermee begint moet een paard eerst het allerbelangrijkste weten dat been voorwaarts en hand rem is. En met geen hand en been tegelijk bedoelen ze dus een actieve beenhulp (drijven) en een actieve handhulp (ophouding). Dat zijn tegengestelde hulpen en die moeten dus nooit tegelijkertijd gegeven worden en dat blijkt ook uit alle wetenschappelijke onderzoeken. Doe je dat wel dan reageert het paard alleen op de "hardste" hulp. De andere hulp dooft juist uit, bijvoorbeeld iemand schopt en trekt tegelijkertijd aan de teugel. Als het schoppen harder door komt dan het trekken loopt het paard maar zal de rem het niet meer doen na verloop van tijd. Als de rem harder door komt dan wil het paard haast niet meer vooruit, doet ruiter spoortje erbij dan loopt hij weer even maar uiteindelijk gaat het weer mis. dit zie je helaas heel veel gebeuren. Dit verschijnsel heet overshadowing. Als je dit bij de paarden van bv Ailill doet zou je zelfs in levensgevaar kunnen komen omdat een paard hier niets van kan snappen en er gek van wordt.

Een begrenzende hulp kan wel samen met een actieve hulp, maar dat moet je paard wel leren snappen. En vergeet nooit dat alle hulpen aangeleerd zijn. Een paard heeft geen aangeboren ruiterhulpen erop zitten bij zijn geboorte.

Bij een verdere africhting gaan de halve ophoudingen en de samenwerking tussen drijvende en aanhoudende hulpen ( nooit tegelijkertijd) een rol spelen. Wat ik hierboven schreef is een uitgangssituatie.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 11-12-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt