Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
burl schreef:Ik denk dus ook dat een pre wat makkelijker te beleren is dan een KWPNer.
Ze hebben meer balans van zichzelf (maar daardoor ook beperkter in hun elasticiteit) en ik denk zeker dat ze een goed karakter hebben. Ik ken beginnende ruiters die een Pre hengst hebben en die ze zelf beleerd hebben en geen enkel probleem tegen zijn gekomen. De hengsten zijn braver dan de KWPN hengsten is mijn indruk.
Natuurlijk kun je niet alle dieren hetzelfde karakter toedienen maar ik denk zeker dat een Pre veel eenvoudiger in de omgang en onder het zadel is.
Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar je KWPN paarden Aillil.
En die afstamming hoeft geen probleem te zijn mits je maar consequent bent.
Damned schreef:@ Burl;
dus om het met iets ingewikkeldere termen te zeggen die jullie allemaal toch zo graag gebruiken ()
Eerst moet je dus met je benen energie opwekken? En dan met je handen toch iets meer 'druk' geven, om te begrenzen. Want als je handen dezelfde verbinding onderhouden (dus dezelfde druk voordat een oefening gevraagd is) dan begrens je niet, lijkt me?
Is dit juist, of snap ik ergens iets niet?
Yamcha schreef:Da's mooi, want dit is wel aardig basic
Overigens is dit wel zo ik het op een klassieke manier geleerd heb, er zijn heel wat instructeurs die je leren schoppen en in je paards mond gaan hangen
Krijg je ook wel resultaten mee, maar ook flinke armspieren en paard dat regelmatig naar de osteo moet.....
burl schreef:@Damned, De energie die je opwekt heet impuls. De energie die je er in drijft vang je inderdaad op met je hand, maar de hand mag niet stug zijn. de hand moet blijven 'ademen'.
Je ziet nogal eens ruiters die een paard opfokken aan de achterkant en tegelijkertijd aan de voorkant de rem er op houden. Dat is dus ongewenst. De kunst is om je hand als het ware als een soort spons te hebben. Altijd verbinding houden met de mond van je paard maar met een min of meer toegestane hand.
Nombrado en Cherie willen die hand-mond verbinding nog al eens weglaten, tenminste dat lees ik uit hun berichten. Ik ben er geen voorstander van. ik vind dat je altijd verbinding met de paardenmond zou moeten hebben. Je kunt ook verbinding hebben met een ontspannen hand. Ik leg het altijd uit dat je een spons in je hand hebt. Die spons kun je hard of zacht inknijpen zonder dat de spons uit je handen valt.
Is het zo duidelijker?