[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:29

ik lees al een hele tijd met dit topic mee, vanaf deel 1 dus ben een echte stille meelezer ;)
maar ik wil jullie toch even laten weten dat ik echt heel leerzaam vindt! moet soms wel stukjes twee keer lezen voor ik het goed begrijp maar echt top +:)+

en als ik ooit durf dan plaats ik ook foto's van mijn bijrijdpaardje en ik

ondertussen lees en leer ik met jullie mee :D

meganproperx

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:22

stille meelezer meld zich, hele domme vraag dit....waar zit de loodlijn? ik begrijp bijna alles wat jullie zeggen behalve waar de loodlijn zit hahaha :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:26

meganproperx schreef:
stille meelezer meld zich, hele domme vraag dit....waar zit de loodlijn? ik begrijp bijna alles wat jullie zeggen behalve waar de loodlijn zit hahaha :o

Nee, dat is geen domme vraag! Dat was natuurlijk het eerste wat we hadden moeten uitleggen, natuurlijk weet niet iedereen dat!

De loodlijn is een denkbeeldige verticale lijn die je trekt vanaf het voorhoofd van het paard naar de grond. Als de neus vóór die lijn komt loopt het paard voor de loodlijn, als de neus er achter komt...achter de loodlijn. En als deze lijn precies over het hoofd van het paard richting de neus loopt en dan precies verticaal is, is dat paard dus exact op de loodlijn.
Er is hier vast nog iemand die het even heel mooi kan illustreren met een plaatje, daar ben ik niet zo handig mee. (S_en_Z :)) )

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:29

Voorbeeld:

Afbeelding

De rode lijn is de loodlijn, het paard loopt hier dus wat achter de loodlijn :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:30

dankjewel!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:30

Ja Yelly *\o/* Goedzo :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:33

:D

Ik lees hier gewoon lekker mee :D Voorlopig zit rijden er voor ons helaas niet in, dus geen nieuw foto- en videomateriaal.. M'n paard staat op rust met een blessure, over zes weken moeten we terug naar de kliniek voor controle -O- Ik hoop dat dressuurmatig rijden er in de toekomst nog in zit..
Laatst bijgewerkt door Yelly op 03-03-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:34

oh dat is niet zo prettig yelly!

ik zal van de week is een filmpje hier plaatsen mogen jullie me afkraken om mijn slechte rijkunsten :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:47

Yelly beterschap met je paard.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:50

hmmss ik ga ook is een poging wagen.. gister is een vriendin langs geweest en die heeft foto's gemaakt...

ik denk dat dit opzich een fijn plaatje is...
beentjes hebben ongeveer dezelfde driehoek alleen het neusje is iets achter de loodlijn.. ik had ervoor gesprongen dus vandaar het springzadel en de korte beugels..

Afbeelding

brand maar los!! :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:26

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Om die reden heb ik op een gegeven moment een stukje in mijn teugel erbij laten maken. :j
Het paard mag toch niet de dupe worden van een te korte teugel? :=
Ja ze zijn allemaal vrij kort das echt balen. Is dat goed te doen zon stukje ertussen zetten?
Een (echte) zadelmaker doet dat zo! Daar zijn ze toch voor? +:)+

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:26

yelly: Wat naar, je hebt haar toch nog niet zo lang? Wat heb ze als ik vragen mag?

golddigger08: ik vindt hem wat op de voorhand vallen als de foto recht staat is het al minder dan de foto in het topic maar
nog wel op de voorhand.

Vandaag ging het rijden.....GOED!!! niet zoals het eerst ging maar wel een stuk beter dan laatst!!! *\o/* *\o/*
yeah voor mij en me paard *\o/* *\o/*

Ben vooral gewoon bezig geweest met tempo wisselingen op zit en wat figuren mee gepakt.
lekker lang laag ingestapt zeker 20 minuten gewoon lekker met een lang teugeltje gereden elke keer als hij zakte
erg belonen.

waar ik nu wel tegen aan loop is dat hij wat lui voor het been wordt hoe kan ik dat het best oplossen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:48

Ah, daar hebben we de mooie Golddigger! <3
Hij loopt inderdaad teveel op de voorhand. Je kijkt zelf ook wat naar beneden, dat kan je beter niet doen want dan rijd je hem zelf ook een beetje de grond in.

Gistermiddag heb ik een les van Sander Marijnissen gehad en 's avonds gaf hij nog een clinic.
Fijne instructeur, hij ziet werkelijk alles en kan soms met kleine tips al veel verbeteren. Hij heeft zelf ook een fijne en vriendelijke manier van rijden.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:17

Yelly wat erg, veel beterschap met je paard :(:)

plientjedres : Wat een mooie tuiger heb je :) maar zoals S_en_z al zei loopt hij over zijn tempo. Het achterbeen zal hier zeker een stuk landen voorbij de afdruk van het voorbeen. Opletten dus dat je paard zichzelf niet verwond. :=

golddigger08 :mmm...een plaatje dat we heel vaak zien :o Op de voorhand LA is al van de grond en RV staat nog, zie je? hoofdje iets te diep en nek niet het hoogste punt. Verder zit je wel aardig :) Probeer het neusje er iets meer uit te rijden en je handen niet vast te zetten, dan komt het helemaal goed!

Ik heb vandaag voor het eerst in ...6 maand nog eens op mijn paard gezeten *\o/* Wat heb ik terug het plezier gevonden! Geweldig paardje heb ik ook en dat was ik even vergeten 8)7
Mijn dochter heeft foto's genomen en ooh jee wat kan dat confronterend zijn :o zeker na alle dingen die we hier op het forum bijgeleerd hebben dan ga je toch wel anders kijken. :D Zal eens foto's plaatsen met eigen commentaar. We hebben maar 20 min. gereden maar op het eind heeft hij enkele passen mooi over de rug gelopen...en ik voelde het echt...geweldig wat was ik blij, zijn dan ook meteen erna afgestapt en ben nog aan het nagenieten ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:21

Lizzii, wat heerlijk dat je hebt genoten, ben benieuwd naar je foto's.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:42

Lizzii wat leuk *\o/* . Ben benieuwd naar de foto's

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:54

mijn paard vindt aanspringen in gallop vanuit draf wat moeilijk vooral op rechts, terwijl vanuit stap veel makkelijker gaat.

Hoe zit dat?

ik wil graag dat hij aanspringt en niet aanrent een duidelijke hulp helpt niet wordt hij alleen maar rennerig van.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:57

Robijntjah schreef:
Ik heb even een rijtechnische vraag, ok, niet helemaal over 'aan de teugel' maar vind dit zo'n fijn topic dat ik het hier in de groep wil gooien!

Ik heb dus een Andalusische merrie van 7 die ik aan het beleren ben. Alles gaat eigenlijk heel goed en fijn maar de stap is duidelijk een zwak punt.
Ze heeft zeer veel voorwaartse drang waar ik in draf en galop prima mee uit de voeten kan maar in draf begint ze heel gauw te dribbelen. Met losstappen valt dit wel mee maar als we een tijdje aan de gang zijn lijkt het wel alsof ze in stap onder mij uit blijft lopen. Ik rijd haar dan vooral op zit terug en maak dan ook een ophouding (in mijn zit). Ik rijd al veel figuren in stap om haar bezig te houden maar dat werkt niet echt :+

Iemand tips?

Bij een paard dat nogal druk blijft in stap is het belangrijk dat je vooral héél stil zit.
Ik lees dat je én rust wilt, én figuren rijdt. Misschien is die combinatie nog wel een tikkeltje te ver.
Misschien juist géén figuren, maar eerst concentreren op 'rust'. Laat de rust indalen. Neem de tijd!

Stil in je hoofd.
Stil in het rijden.

Zen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:00

isiz schreef:
ik lees al een hele tijd met dit topic mee, vanaf deel 1 dus ben een echte stille meelezer ;)
maar ik wil jullie toch even laten weten dat ik echt heel leerzaam vindt! moet soms wel stukjes twee keer lezen voor ik het goed begrijp maar echt top +:)+

en als ik ooit durf dan plaats ik ook foto's van mijn bijrijdpaardje en ik

ondertussen lees en leer ik met jullie mee :D

We zien je foto's GRAAG. :j
We hebben allemaal een begin gemaakt, dus we begrijpen best hoe niet-perfect we zijn! _O-
Kom maar op, met die foto's! :):)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:16

Yelly schreef:
:D
Ik lees hier gewoon lekker mee :D Voorlopig zit rijden er voor ons helaas niet in, dus geen nieuw foto- en videomateriaal.. M'n paard staat op rust met een blessure, over zes weken moeten we terug naar de kliniek voor controle -O- Ik hoop dat dressuurmatig rijden er in de toekomst nog in zit..

Wat sneu van je paard!
Ondertussen kun je eh .. 'gewoon' door blijven rijden. In je hoofd.
Het is heel bijzonder. Door te denken kun je je inleven hoe het kan zijn. Kun je je in je gevoel inleven.
Het werkt.
'Droog rijden', zeg maar. Hersenen kunnen dat. Ook van 'droogriden' leer je.
Zodra je weer echt op je paard zit merk je dat je iets nieuws kunt. Eh .. als je de tijd neemt om het te voelen.
Héél bijzonder!

Ik ben een 'droogzinger'. Ik vind zingen heel fiijn, maar absoluutniet hardop. :+
En toch maak ik met mijn zangles (al drie jaar) vorderingen, omdat ik in mijn hoofd enorm veel zing.
In mijn hoofd heb ik altjid 'zing' gehad, maar NOOIT met stem.
Vreemd, he?

Tijdens mijn studie had ik als beursstudent (natuurlijk) niet de mogelijkheid om een paard te hebben. Maar heb in die tijden wel doorgereden. In mijn hoofd. Enorm veel geleerd, en toen het eenmaal zover was, en er (ja, toch met studiebeurs) een paard kwam kon ik 'ineens' toch beter rijden. Heel bijzonder!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:23

R_ali_R schreef:
Vandaag ging het rijden.....GOED!!! niet zoals het eerst ging maar wel een stuk beter dan laatst!!! *\o/* *\o/*
yeah voor mij en me paard *\o/* *\o/*

Ben vooral gewoon bezig geweest met tempo wisselingen op zit en wat figuren mee gepakt.
lekker lang laag ingestapt zeker 20 minuten gewoon lekker met een lang teugeltje gereden elke keer als hij zakte
erg belonen.

waar ik nu wel tegen aan loop is dat hij wat lui voor het been wordt hoe kan ik dat het best oplossen?

Wat een super bericht! *\o/*
Je had al eerder die kleine momentjes dat het zo (onverwacht?) fijn ging.
Een dipje hoort erbij.

Wat fijn dat je de positieve lijn weer te pakken hebt!

Leermomentje: niet direct bij de pakken neerzitten als het even tegenzit.
Vergeet ook niet hoe het voelde toen het goed ging. +:)+

Vergeet VOORAL niet wat er gebeurde toen je begon met BLIJ te rijden! *\o/*

Dank je wel voor je PB. :oo

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:27

haha dan denk ik aan iets heel anders als ik aan het woord 'droogrijden' denk..hahaha
maar ik snap wel wat je bedoeld.. nu zit ik al helemaal te denken over het rijden van morgen.
als ik bedenk wat ik doe en hoe me paard zou moeten reageren.. maar mijn paard reageert anders..dan valt dat toch wel tegen..

en gold, ja hij valt erg op de voorhand. dat doet ie altijd al.. toch lijkt het wel dat het minder word. nu ik hem wat hoger in stel..
dit was van een halfjaar geleden;

Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:31

mag ik nog een vraagje stellen?

ik was vandaag aan het rijden, maar mijn paardje wilde gewoon niet remmen. al wat ik deed, rem was ver te zoeken, hoe kan ik de rem weer vinden?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:31

golddigger08 schreef:
hmmss ik ga ook is een poging wagen.. gister is een vriendin langs geweest en die heeft foto's gemaakt...

ik denk dat dit opzich een fijn plaatje is...
beentjes hebben ongeveer dezelfde driehoek alleen het neusje is iets achter de loodlijn.. ik had ervoor gesprongen dus vandaar het springzadel en de korte beugels..

Afbeelding

brand maar los!! :P

Ja, hij loopt natuurlijk wel op de voorhand, maar je rijdt wel met 'lucht' in de aanleuning. Houden zo! :j
Nu nog wat meer BLIJ.
Blij, in de zin van: naar de sterren. Omhoog! Berg-op! :):)
(alsof je een trap oploopt, dan kijk je omhoog, waar je naar toe gaat)