Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:09

ik ben het er ook wel mee eens, dat als je 60 kilo weegt, alles makkelijker gaat.
Maar het is ook een gewenning, ik heb niet het gevoel dat ik mijn lichtaam mee zeul, dat mijn paard er last van heeft. maar daarom vindt ik dat je ook de combinatie moet zien!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:10

Ik ben het met je eens dat in de bladen maatje 30/32 ideaal is, maar niet in het dagenlijkse leven hoor :) vroeger waren er ook veel meer mensen bezig met afvallen, tegenwoordig hoor ik meer: "Ach, wat maakt het ook uit, als ik me maar goed voel."

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:12

phormicola schreef:
Ik fiets ook heel veel, maar bij mij heeft dat nog nooit zoden aan de dijk gezet. Toen ik 95 kilo was fietste i nog meer dan nu, zelfs.

ligt er aan, door meer te bewegen val je af. Maar zodra het bewegen bij je levenspatroon hoort en een gewenning is geworden val je niet meer af. Maar als je buiten je gewoone ritme om nog meer gaat bewegen zal je ook meer afvallen.
Ik werk zelf in de horeca en ik loop per dag tussen de 10 en 15 km op mijn werk, daar val ik nu ook niet meer van af. terwijl een ander persoon die het niet gewent is wel weer af zou vallen.

Grapjasjes12

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:14

Klopt, gewenning treedt zeker op :j

Dan staat me nog wat te wachten...ik sport elke dag intensief, dat kan ik echt niet verder opvoeren _O-

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:15

phormicola schreef:
Ik ben het met je eens dat in de bladen maatje 30/32 ideaal is, maar niet in het dagenlijkse leven hoor :) vroeger waren er ook veel meer mensen bezig met afvallen, tegenwoordig hoor ik meer: "Ach, wat maakt het ook uit, als ik me maar goed voel."

en ik moet zeggen, ik zie met tv reclames ook meer en vaker wat vollere/dikkere mensen. Maar het is ook minder een taboe geworden. Maar ik kan niet geloven dat deze mensen gelukkig zijn met hun gewicht:
Afbeelding

even van internet afgeplukt

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:16

phormicola schreef:
Klopt, gewenning treedt zeker op :j

Dan staat me nog wat te wachten...ik sport elke dag intensief, dat kan ik echt niet verder opvoeren _O-

maar je moet voorzichtig zijn op het moment dat je minder gaat sporten tot niet. Anders gebeurt het zelfde met ons als toen
met erica terpstra (als je het niet goed afbouwt)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:31

Mias schreef:
phormicola schreef:

en ik moet zeggen, ik zie met tv reclames ook meer en vaker wat vollere/dikkere mensen. Maar het is ook minder een taboe geworden. Maar ik kan niet geloven dat deze mensen gelukkig zijn met hun gewicht:
Afbeelding

even van internet afgeplukt

-O- zo zou ik er toch niet uit willen zien :n
maar ik denk dat het ook wel meer dan 90kg is >;)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:42

denk je? ik weet wel zeker := maar het ging mij erom dat zo'n persoon zich zelf veel meer in de weg zit. dan iemand van 100 met normaal postuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:49

Mias schreef:
Mindim schreef:
Nou dat vind ik eigenlijk wel interessant. Ik ken meerdere zware mensen die last hebben van hun knieen en dergelijke. Ook door te zware bovenbenen en armen, gaat de beweging dan toch trager. Als je zwaar bent en je hebt fysiek kwaaltjes (bijv last van de knieen zoals Mirgino noemt) kan je dan nog een onafhankelijke zit hebben? Zit je je zelf dan niet in de weg?
Mirgino, ik beodle dit niet naar jou, maar je geeft toevallig het voorbeeld van de knieen.

een onafhankelijke zit hebben kan ik niet. dat komt omdat ik mijzelf niet kan ontspannen in mijn nek en schouders. ik heb een paar jaar geleden mijn ruggenwervels tijdens een val opgerekt. een soort van whiplash. met die klachten kamp ik nu nag. Vandaag dat ik geen onafhanelijke zit kan hebben.
Maar ik stoor mijn paard verder niet hoop ik. ik rij recreatief 2 a 3 keer per week. rij geen wedstrijden.

Volgens de artikelen, zou je zonder onafhankelijke zit, je paard in de weg zitten, zowel zware als lichte ruiters, maar telt op zo'n moment het gewicht extra.
Ik heb niemand gehoord die zegt zijn paard in de weg te zitten, maar tegelijkertijd schijnen er maar weinig ruiters te zijn die een onafhankelijke zit hebben. Zou dus betekenen dat het merendeel van de ruiters zijn paard in de weg zit. En dat zou dan dus bij vele paarden het ruitergewicht laten tellen. Op zo'n moment is extra gewicht niet gezond voor het paard. Of dat gewicht nu komt door overgewicht of niet, maar ga gewoon uit van het aantal kilo's ongeacht hoe het op het lijf zit, spier of vet, bij groot of klein. Dat zou dan betekenen dat alle ruiters die geen onafhankelijke zit hebben, hun paard in de weg zitten, alleen met zwaarder gewicht telt dat dan extra. Leg daarnaast gebruikt harnachement en rijstijl en tak van sport en misschien dat je daar dan van uit moet gaan of een ruiter op zijn paard past of niet.

Toch vind ik dat mensen met zware obesitas niet op een paard moeten gaan zitten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:07

Pfff, sorry hoor ik heb de afgelopen 3 pagina's even genegeerd, wat een oeverloos gezever wat helaas inbreuk gemaakt heeft op een, imo, fijne discussie met een stel mensen die elkaar respecteerden :o .

Ik mag een gewichtslimiet hanteren op mijn paarden zoveel ik wil. Het zijn tenslotte MIJN paarden ;). Ik mag ook vinden wat ik wil van andere mensen met meer gewicht die op een paard gaan zitten. Aangezien het echter HUN paarden zijn, hoeven ze zich daar niets van aan te trekken :D .

Het ging in deze discussie niet om wat het meeste schade zou berokkenen aan een paard; gewicht, een onkundige ruiter, slecht passend zadel, overgewicht paard, kabouters, aliens of wat dan ook. Überhaupt is óp een paard gaan zitten en ermee aan de slag gaan altijd schadelijker dan ernaast blijven staan en verder niets doen. Maar als je het dan tóch doet, neem ik aan dat iedere (excusez le mot) simpele ziel kan bedenken dat het NIET goed is om met (te)veel gewicht op een paard te gaan zitten.

Zelf ondervind je ook méér hinder van een rugzak van 25kg dan van een rugzak van 2kg. En uiteraard heb je méér last van een verkeerd beladen rugzak van 25kg dan een goed beladen, stevige rugzak van 25kg. De vraag blijft waar je meer last van hebt; een verkeerd beladen rugzak van 2kg of een goed beladen rugzak van 25kg maar dáár ging het niet om. We hadden het nu puur even over (over)gewicht. En dat er andere dingen bij worden gehaald is helemaal geen probleem alleen er wordt hier af en toe slecht gelezen, op de man gespeeld en gerefereert aan dingen die er niet toe doen die IMO de discussie onnodig 'vervuilen' :o .

Ja er zijn paarden die hoog in de sport lopen met (te) zware mensen er op. Ja er zijn paarden die 35 worden zonder rugproblemen met een (te) zware ruiter en ja er zijn ook paarden van lichtgewicht mensen die wèl rugklachten krijgen maar het gaat er bij mij niet in dat er nog steeds mensen zijn die niet snappen dat in sommige gevallen afvallen voordat je weer op je paard stapt beter zou zijn voor jou én je paard!
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-03-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:08

Amen :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:51

@sees
al wil jij maar tien kilo op je paard. Dat moet jij weten.
Maar de norm wordt niet gehouden bij de eigen paarden maar wordt ook gehanteerd bij de paarden van een ander.

@Zwerte,
zo ervaar ik het ook.
Ga met de meute mee en het is geen feit.
Heb je een andere menig wordt je nog net niet de kop af gebeten.
Dus was het tóch een feit.

Mias laat mooi een foto zien.
En dan zien we wel dat raden van gewicht onmogelijk is.
Toch werden ruiters op endurace hier uitgemaakt dat het echt niet kon.
Maar heeft iemand het lef gehad te vragen naar het gewicht?

Maar het was geen zwart wit topic.
Een topic zonder aannames. En heel gezelig.

ja voor de selecte groep.
De rest gaat het wespennest niet in.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:02

@schrikdraad weet niet of je mij ook bedoeld met mijn voorbeeld van de shet op de endurance wedstrijd.
Maar neem maar van mij aan dat dat echt niet kon, daar was vragen naar het gewicht niet nodig, pony werd niet voor niets uit de wedstrijd gehaald, en belande aan het infuus.

Maar ben het wel met je eens dat je aan de buitekant vaak geen inschatting van het gewicht kunt maken.
Daarom zal het voor b.v manege's heel moeilijk zijn om een gewicht grens te stellen, of je moet de mensen al dwingen om op de weegschaal te gaan staan.
Want ik denk dat veel mensen al gauw een paar kilootjes eraf liegen als het om gewicht gaat, het blijft een gevoelig onderwerp.

En ook voor de selecte groep is het niet altijd een gezellig topic....................... :n

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:12

schrikdraad schreef:
@sees
al wil jij maar tien kilo op je paard. Dat moet jij weten.
Maar de norm wordt niet gehouden bij de eigen paarden maar wordt ook gehanteerd bij de paarden van een ander.

Andermans paarden heb ik (gelukkig) niets over te zeggen. Het lijkt mij echter wèl slim als maneges restricties zouden verbinden aan het gewicht. Mijn mening...

schrikdraad schreef:
Mias laat mooi een foto zien.
En dan zien we wel dat raden van gewicht onmogelijk is.
Toch werden ruiters op endurace hier uitgemaakt dat het echt niet kon.
Maar heeft iemand het lef gehad te vragen naar het gewicht?

Dat was in het geval wat ik zag écht niet nodig hoor :o. Ik zit al lang genoeg in de paarden om te weten wat in verhouding is en wat niet. Voor deze combinatie zou het ABSOLUUT beter zijn geweest eerst af te vallen alvorens mee te doen aan zo'n zware wedstrijd die dusdanig veel vergt van je paard ;).

En jij doet ook aannames hoor ;)...Ik krijg het idee dat dit topic je irriteert maar ik snap niet zo goed waarom je het topic dan niet gewoon negeert :o ? Want met de uitspraken die je doet, wordt de discussie IMO niet leuker/beter :o. Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor maar je kunt toch ook wel wat 'milder' reageren en gewoon normaal uitleggen waarom je het ergens niet mee eens bent?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:14

Nee was meer algemeen.
Maar het is te simpel om te zeggen die weegt meer dan 80 kg dus dat kan niet.

Natuurlijk zie ik om me heen ook dingen waarvan mijn tenen krommen.
Maar dan kijk ik wel naar het totale beeld.

Een clubgenootje is volgens de normen hier te zwaar.
Maar paard loopt altijd blij. Altijd fris.
Voorheen ook in de springsport gelopen. Bijna altijd 0 fouten.
Nu is hij 21 en loopt recreatie.
Nooit wat gehad.
Maar keek je naar het totale plaatje ging je ook geen problemen verwachten.
Zou je alleen naar haar op de grond staande gekeken hebben weet ik zeker dat ze hier veroordeeld zou zijn.

Er is een totaal plaatje.
Geen star gewicht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:25

Schrikdraad, tuurlijk moeten er meer dingen in ogenschouw worden genomen dan alleen het gewicht maar ja, het topic gaat nu eenmaal voornámelijk over het gewicht ;). Zoals ik al zei, er zijn ongetwijfeld genoeg paarden die oud worden met een te zware ruiter maar er zijn waarschijnlijk evenzoveel of méér paarden die wel degelijk rugklachten hebben door onder meer het gewicht van de ruiter.

Ik snap gewoon écht niet zo goed waarom mensen paardrijden als recht en niet als voorrecht zien en dat sommige mensen weigeren in te zien dat afvallen voor henzelf én hun geliefde dier beter zou zijn :o ...

En een forum bevat nu eenmaal simpelweg meer mening dan feit. IK vind 90 - 95kg de max, ongeacht het type paard, het harnachement, niveau etc enkele uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:30

Het is helaas niet zo dat alle zware ruiters goed harnachement gebruiken of goed kunnen rijden. En dan gaat gewicht echt een rol spelen.

@schrikdraad, als je gewoon op een normale toon je berichten zou plaatsen, zou je een hoop meer 'fijne' discussie krijgen. Ook dingen star lezen of op een bepaalde manier willen interpreteren, helpt de discussie niet fijn te worden. Wat zou voor jou dan een criterium zijn, qua gewicht dat je iemand niet meer op je paard laat. Jij hebt geen grens wat dat betreft, ook al weegt iemand 110 kilo maar zegt een onafhankelijke zit te hebben, dan mag die op jouw paard rijden?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:37

Een mening is leuk.
Maar als andere dan een andere mening hebben kan het toch echt niet en is het teveel.
Moet de ander zeker ook boven die norm wegen. want anders kun je toch die mening niet hebben.
Is dat niet hetzelfde als een mening als feit zien?

Zelf heb ik geen vast gewicht voor ogen.
Ik vind het dus te paard afhankelijk en ruiter afhankelijk.

Hier op stal staan 2 koudbloeden.
De een gewoon gebouwd de ander breed met een kortere rug. Ook heeft de een langere benen en kleinere hoeven. De andere korte dikke benen. Flinke knieeen en kogels en bijbehorende hoeven.
Ik kan me niet vootstellen dat daar geen verschil in draagkracht in zit.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:39

bovenstaand bericht was als reactie op sees.
maar beantwoord ook jou vraag.

Ik word vanzelf milder als dat ook de toon van het topic is.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:35

schrikdraad schreef:
bovenstaand bericht was als reactie op sees.
maar beantwoord ook jou vraag.

Ik word vanzelf milder als dat ook de toon van het topic is.

Waarom moet de toon van dit topic milder zijn? Als dat in het belang is van het paard heb je gelijk, als het gaat om iemands mening kom je er met een stevige mening wel uit :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:20

Maar ik mag die toon dan niet hebben?
Vreemd ik krijg namelijk al 3 paginas te horen dat ik te fel ben.
Zeg ik dat dat de toon van het topic al was klopt dat niet.
Maar volgensjou weer wel want dat moet voor het paard.

Extra duidelijk dus dat als je niet de mening deelt van de wespen dat je gestoken wordt.
En andere bokkers zoals zwerte geven aan daarom hier niet te posten.
Is dat wat jullie willen?
Een wespennest waar elke indringer aagevallen wordt?

Zeg het maar dan ben ik ook weg.
Maar met eensgezinden heb je geen discussie meer.
En kan de titel ook anders.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:33

Ik ben het niet met John eens hoor :n Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik ben gewoon m'n milde zelf :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:45

Ik ben zacht waar het kan maar hard als het moet.
En wanneer dat moet is net als gewicht geen feit maar een eigen invulling :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:46

Ik snap de reactie van @John niet helemaal.........
Maar ook ik ben voorzichtiger geworden met wat ik zeg, lees voornamelijk mee.
En denk zeker niet dat het de bedoeling is dat je wegblijft van dit topic @schrikdraad, iedereen zijn eigen mening toch................!!!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:53

Juist!
maar mensen blijven weg omdat als je een andere mening hebt hier je meteen aangevallen wordt.
Aannames gemaakt worden dat die persoon vast een schuldgevoel heeft en zelf ook te dik is.
En weg open discussie.

En dan ben ik juist anders dan ga ik er juist vol tegenin.
Ik ga dan niet weg.
En hopelijk durven andere zo ook weer hun mening te geven die afwijkt van het gros hier.