is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:49

Nee ik denk dat je misschien zelf veel scherper bent op je eigen rijden.

En misschien minder focus op de voorkant, want de slof die hangt daar al. Waardoor je er zelf misschien minder aan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:50

Skygirl schreef:
Nee ik denk dat je misschien zelf veel scherper bent op je eigen rijden.

En misschien minder focus op de voorkant, want de slof die hangt daar al. Waardoor je er zelf misschien minder aan zit.

Ah op die fiets, ja dat zou wel eens kunnen.

Sanco

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:34

Ik ben tegen geen enkele hulpteugel en tegelijkertijd tegen allemaal. Als je er goed mee omgaat kan het je prima helpen om vooruit te komen in je training en je hulpen te verfijnen. Dat is voor het paard heel prettig maar voor de ruiter ook. Echter gebeurt het nog zo vaak dat mensen die hulpstukken als dwangelementen gebruiken... maar dat heeft verder weinig met die slof te maken, je kunt een goed paard zelfs nog verpesten met een simpel bitje als je niet weet hoe je ermee om moet gaan...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:51

sanne_shelly schreef:
Ik ben tegen geen enkele hulpteugel en tegelijkertijd tegen allemaal. Als je er goed mee omgaat kan het je prima helpen om vooruit te komen in je training en je hulpen te verfijnen. Dat is voor het paard heel prettig maar voor de ruiter ook. Echter gebeurt het nog zo vaak dat mensen die hulpstukken als dwangelementen gebruiken... maar dat heeft verder weinig met die slof te maken, je kunt een goed paard zelfs nog verpesten met een simpel bitje als je niet weet hoe je ermee om moet gaan...

_/-\o_

Melanie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:02

Ik rijd zelf niet met slof, maar ik vind als je er goed mee kan rijden en het op de juiste manier gebruikt er geen probleem is. helaas zijn er ook mensen die het alleen maar gebruiken om hun paard zo snel mogelijk in de krul te trekken...

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:49

Heb een keer meegemaakt dat iemand stang en trens reed en aan de kinketting een ketting bevestigde en aan de singel vastmaakte en strak trok totdat het paard met de kin op de borst vast zat. Bij elke vorm van protest gingen de pizzames sporen erin en de zweep erover. Ging vervolgens een uur lang galopswissels doen zonder warming up.. AFGRIJSELIJK! Ben toen per direct m'n respect voor de hogere dressuur verloren :S

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:52

Ik ben er niet tegen, maar ik zie ze weinig op de juiste manier gebruikt worden.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:13

ik denk dat een ruiter die op de juiste manier met een slof om zou kunnen gaan, geen slof nodig heeft want die kan het ook zonder

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:29

Hmm... lastig. Een slof kan de ruiter net dat stukje zekerheid geven om iets op te lossen. Dus ja, slof als hulpmiddel, niet als oplossing. Dat is denk ik ook de bedoeling van een slof. Anderzijds ben ik toch niet zo dol op hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:43

DaphneG schreef:
Heb een keer meegemaakt dat iemand stang en trens reed en aan de kinketting een ketting bevestigde en aan de singel vastmaakte en strak trok totdat het paard met de kin op de borst vast zat. Bij elke vorm van protest gingen de pizzames sporen erin en de zweep erover. Ging vervolgens een uur lang galopswissels doen zonder warming up.. AFGRIJSELIJK! Ben toen per direct m'n respect voor de hogere dressuur verloren :S

Is dat hogere dressur dan?

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:40

russel schreef:
DaphneG schreef:

Is dat hogere dressur dan?

De ruiter beweerde Olympisch deelnemer te zijn geweest...
Kwam overigens niet uit Nederland...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:44

dan google je even naar die naam als je het weet en kom je er achter.

vind soms dat er wel echt heel erg wordt gereden in de dressuur. zo als DaphneG zegt. maar vaak is het zo die mensen die het zo doen komen toch niet helemaal aan de top

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:33

deruijter schreef:
er blijven uitzonderingen bij sommige paarden. je kan niet zomaar gaan oordelen dat je bij geen enkel paard een slof nodig hebt. elk paard is anders, en dan kun je nog zoveel ervaring hebben. sommige paarden hebben gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig.

Ik zit dit topic eens door te lezen en wil het volgende kwijt:

Je geeft aan dat sommige paarden gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig hebben. . . zou het niet kunnen dat sommige ruiters net dat beetje extra hulp v.d. slof nodig hebben i.p.v. sommige paarden?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:56

Ailill schreef:
deruijter schreef:
er blijven uitzonderingen bij sommige paarden. je kan niet zomaar gaan oordelen dat je bij geen enkel paard een slof nodig hebt. elk paard is anders, en dan kun je nog zoveel ervaring hebben. sommige paarden hebben gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig.

Je geeft aan dat sommige paarden gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig hebben. . . zou het niet kunnen dat sommige ruiters net dat beetje extra hulp v.d. slof nodig hebben i.p.v. sommige paarden?

hier wil ik dan weer even op reageren :)
zoals eerder in het topic vermeld heb ik een nogal apart dier, ik (en vele andere, waaronder zeer goede ruiters) hebben hem keer op keer proberen te laten ontspannen onder het zadel en hebben hem daarbij geprobeerd nagevelijk te rijden... door vele gebeurtenissen in het verleden van dit dier en door zijn karakter is het ons nooit gelukt, uiteindelijk uit wanhoop een keertje de slof er bij gepakt en nee, niet om hem, zoals vele ruiters wel doen, te dwingen, maar om het dier te kunnen begrenzen. de situatie werd gewoon onhoudbaar en gevaarlijk voor zowel mij als ruiter als omstanders en mederuiters. de slof is voor het dier echt een uitkomst geweest :)
nogmaals, ik gebruik de slof nooit als dwangmiddel, dat zou dit dier niet eens (kunnen) accepteren, maar ik gebruik hem wel als begrenzende teugel...
op dit moment ben ik gebleseerd door een ongeluk die ik met hem heb gehad en rij ik hem uit voorzorg voor mijn eigen veiligheid met slof (dat kwartiertje dat ik er nu dus op kan zitten) maar daarvoor reed ik hem vrijwel altijd zonder slof, maar lag de slof wel naast de bak voor het geval dat hij in eens weer doorslaat en zijn bui krijgt (dit is nooit van te voren aan iets te merken dat die bui er aan zit te komen) zodat het veilig blijft voor iedereen :)

kortom, ik ben het tot zekere hoogte met je eens, meestal zijn het de ruiters die een beetje hulp nodig hebben (maar als ze de slof goed gebruiken wat is er dan mis met een beetje hulp als je daardoor veel leed kunt voorkomen?) maar soms zit er een paard tussen die juist wel een beetje hulp nodig heeft (het zij van een slof, hetzij van een martingaal of een ander bitje etc etc etc) en dan is het niet mis, vind ik, om hem die hulp te bieden, voor zijn eigen welzijn... mits je natuurlijk met de hulpmiddel om kunt gaan :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:09

M_D_H schreef:
Ailill schreef:

hier wil ik dan weer even op reageren :)
zoals eerder in het topic vermeld heb ik een nogal apart dier, ik (en vele andere, waaronder zeer goede ruiters) hebben hem keer op keer proberen te laten ontspannen onder het zadel en hebben hem daarbij geprobeerd nagevelijk te rijden... door vele gebeurtenissen in het verleden van dit dier en door zijn karakter is het ons nooit gelukt, uiteindelijk uit wanhoop een keertje de slof er bij gepakt en nee, niet om hem, zoals vele ruiters wel doen, te dwingen, maar om het dier te kunnen begrenzen. de situatie werd gewoon onhoudbaar en gevaarlijk voor zowel mij als ruiter als omstanders en mederuiters. de slof is voor het dier echt een uitkomst geweest :)
nogmaals, ik gebruik de slof nooit als dwangmiddel, dat zou dit dier niet eens (kunnen) accepteren, maar ik gebruik hem wel als begrenzende teugel...
op dit moment ben ik gebleseerd door een ongeluk die ik met hem heb gehad en rij ik hem uit voorzorg voor mijn eigen veiligheid met slof (dat kwartiertje dat ik er nu dus op kan zitten) maar daarvoor reed ik hem vrijwel altijd zonder slof, maar lag de slof wel naast de bak voor het geval dat hij in eens weer doorslaat en zijn bui krijgt (dit is nooit van te voren aan iets te merken dat die bui er aan zit te komen) zodat het veilig blijft voor iedereen :)

kortom, ik ben het tot zekere hoogte met je eens, meestal zijn het de ruiters die een beetje hulp nodig hebben (maar als ze de slof goed gebruiken wat is er dan mis met een beetje hulp als je daardoor veel leed kunt voorkomen?) maar soms zit er een paard tussen die juist wel een beetje hulp nodig heeft (het zij van een slof, hetzij van een martingaal of een ander bitje etc etc etc) en dan is het niet mis, vind ik, om hem die hulp te bieden, voor zijn eigen welzijn... mits je natuurlijk met de hulpmiddel om kunt gaan :)

Jouw reactie's vielen mij in positieve zin op. Ik ben het er niet mee eens, maar kan begrijpen dat een slof soms vanwege veiligheid nodig is. Ik zou zelf door blijven trainen zonder druk, ontspanning opzoeken en desnoods de training compleet veranderen om te kijken of dat zou helpen (bijv. door een paar weken veel naar buiten te gaan/oefeningen met balkjes en zorgen dat ie op z'n eigen benen gaat lopen waardoor hij z'n rug losser laat).

Wat ik dan niet begrijp is hoe het komt dat jouw (of ieder ander paard waarbij men denkt een slof nodig te hebben) zo is geworden? Correct rijden (vanuit de achterhand over de rug naar voren, in balans, recht en vooral ontspannen) moet de basis zijn voor ieder paard, dat is voor een hele hoop mensen een hele opgave. Zo kom ik dan weer uit bij het feit dat die mensen dan net niet handig genoeg zijn en dus een beetje hulp nodig hebben van bijv. een slof of martingaal.

Voor de duidelijkheid, ik val je totaal niet aan. . . ben enkel van mening dat waar de kunde van de ruiter ophoudt de hulpteugels tevoorschijn komen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:21

ik begrijp je absoluut hoor en snap dat je mij niet aanvalt :)
ik heb dit dier nu vanaf zijn derde en heb er rond zijn 9de voor het eerst een slofje bij gepakt :)
ik heb het dus absoluut eerst zonder hulpmiddelen geprobeert :)
echter is dit dier zo (ik kan het helaas niet anders zeggen) verpest dat het gewoon niet mogelijk is geweest hem op een andere manier te leren ontspannen (helaas) naar buiten gaan is heel leuk, maar levensgevaarlijk met een paard wat bij het minste of geringste omhoog komt, omdraait en terug naar stal en zelfs terug zijn box in rent zonder daarbij om zijn ruiter of begeleider te denken :+
ik heb alle opties, alle mogelijke wegen en manieren bewandelt, niks hielp helaas :n
ik snap ook wel dat de meeste mensen zeggen dat waar de kunde van de ruiter ophoudt de hulpteugels tevoorschijn komen, maar heel eerlijk gezegt dank ik dat ik wel genoeg kunde heb :o
maar met dit dier was het helaas onmogelijk geworden om hem op een normale reguliere manier te laten ontspannen :)
ik heb met dit dier ook vele instructeurs gehad en vele verschillende manieren van trainen gehad, het mocht helaas niet baten :n er was niemand die er uberhaubt wat mee kon, tot ik bij mijn huidige instructeur ben beland en bij mijn huidige manier van dit paard berijden :)

persoonlijk denk ik dat er maar weinig paarden bestaan die een slof echt nodig hebben (ik heb er igg nog maar 3 gehad waarbij ik met slof heb gereden, waaronder dus dit dier :) )
correct rijden is helaas voor veel mensen erg moeilijk, de meeste mensen denken zich te kunnen redden met ruk en pluk werk en dwang.
mocht je graag willen weten waarom dit dier zo is geworden, wil ik je hier wel over informeren, maar wel per pb :)

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:05

Ik snap de situatie van M_D_H inderdaad ook wel. Ook omdat ze al meerdere soorten trainen heeft geprobeerd.
Voor de rest vind ik dat het inderdaad met de kunde van de ruiter te maken heeft en het vaak niet aan het paard zelf ligt
Tuurlijk, ieder paard is anders en het ene paard is wat moeilijker dan het ander, maar is dat niet waar het leren rijden over gaat?

Ik hou persoonlijk totaal niet van met een slof rijden, ik weet ook wel dat het makkelijker is om even een slof er bij pakken met
stormachtig weer, maar ik heb dat niet meer het gevoel dat ik zelf aan het rijden ben, maar dat de slof het werk voor me doet.

Wat ik wel fijn vind is een martingaal te gebruiken met het springen.

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:35

Opzich wanneer iemand de hulpteugels gewoon goed en netjes gebruikt heb ik er niks op tegen. Alleen soms zie je dat ze een slofteugel zo strak hebben staan of meer slofteugel als gewone teugel gebruiken dat het gewoon zielig is

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:25

Prestige___ schreef:
tjeeeeeeeezes, wat merk ik dit zo ontzettend veel op bokt!
Iemand rijd met een slof, word die persoon meteen aangevallen of gevraagd waarom ze er mee rijden!
Iemand rijd met een pelhalm, big drama! Topics met 10 pagina's.. ik snap dit echt niet.
Ik lees overal reacties die zo overdreven zijn.. want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?
Op den duur durf je gewoon geen topic meer te openen in HAW als je met bijzetteugels rijdt..of je moet je helemaal gaan verklaren en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Ik ben zeker niet anti-slof, wel tegen het verkeerd gebruik ervan!

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:20

Ik rij zelf ook met slof, maar dan alleen als het echt nodig is bij een paardje.Ik heb een paardje gereden die veel pit had en op t terrein in de buitenbak was die super braaf en kon ik hem gewoon lekker ontspannen nagefelijk rijden, maar buiten is der wel een slofnodig omdat die dan veel drukker is en anders tijdens het galoperen zijn koppie in de lucht gooide en dat is natuurlijk helemaal niet goed voor z'n rug.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:30

Prestige___ schreef:
Iemand rijd met een slof, word die persoon meteen aangevallen of gevraagd waarom ze er mee rijden!
Iemand rijd met een pelhalm, big drama! Topics met 10 pagina's.. ik snap dit echt niet.
Ik lees overal reacties die zo overdreven zijn.. want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?
Op den duur durf je gewoon geen topic meer te openen in HAW als je met bijzetteugels rijdt..of je moet je helemaal gaan verklaren en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Jij bent een voorstander maar is je paard het ook,? Je paard moet er ook plezier in hebben!
Mijn mening.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:39

ik vind zelf dat je het eerst op een andere manier moet kunnen oplossen inplaats dat je meteen een slof aan dat beest hangt. Ik vind het persoonlijk best wel raar dat je een ''voorstander" bent want bij paardrijden moet je 1 met je paard zijn. Als je een hulpteugel juist gebruikt is het in principe niet zo'n probleem maar het is toch veel mooier als je echt je paard mooi kan rijden met je zit en benen??? ;)
sorry dit is mijn menig. Een vriendin van mij heeft haar paard net zolang aan de hulpteugels gereden tot ie niet meer zonder kan.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:40

xvanny schreef:
Prestige___ schreef:
Ik ben een voorstander!

Jij bent een voorstander maar is je paard het ook,? Je paard moet er ook plezier in hebben!
Mijn mening.

je hebt heel erg gelijk paardrijden moet je 1 zijn. Als je met hulpteugels/scherpe bitten gaat rijden dan dwing jij gwn alles af bij je paard dan heeft hij er denk ik geen plezier meer in

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:01

ik ben niet anti slof of andere bijzetteugels, mits deze goed gebruikt worden, zo kom ik ook vaak bij ons op de vereniging mensen tegen die hun paardje net hebben ingereden en er al van alles aangaan hangen, denk aan slof, martingaal, of een passoabitje, en zich later dan afvragen waarom hun paard zo sterk en stug is....

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:50

omg idd ts! ik rij met sporen krijg ik ook ladingen commentaar op!