Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne_shelly schreef:Ik ben tegen geen enkele hulpteugel en tegelijkertijd tegen allemaal. Als je er goed mee omgaat kan het je prima helpen om vooruit te komen in je training en je hulpen te verfijnen. Dat is voor het paard heel prettig maar voor de ruiter ook. Echter gebeurt het nog zo vaak dat mensen die hulpstukken als dwangelementen gebruiken... maar dat heeft verder weinig met die slof te maken, je kunt een goed paard zelfs nog verpesten met een simpel bitje als je niet weet hoe je ermee om moet gaan...
DaphneG schreef:Heb een keer meegemaakt dat iemand stang en trens reed en aan de kinketting een ketting bevestigde en aan de singel vastmaakte en strak trok totdat het paard met de kin op de borst vast zat. Bij elke vorm van protest gingen de pizzames sporen erin en de zweep erover. Ging vervolgens een uur lang galopswissels doen zonder warming up.. AFGRIJSELIJK! Ben toen per direct m'n respect voor de hogere dressuur verloren :S
russel schreef:DaphneG schreef:Heb een keer meegemaakt dat iemand stang en trens reed en aan de kinketting een ketting bevestigde en aan de singel vastmaakte en strak trok totdat het paard met de kin op de borst vast zat. Bij elke vorm van protest gingen de pizzames sporen erin en de zweep erover. Ging vervolgens een uur lang galopswissels doen zonder warming up.. AFGRIJSELIJK! Ben toen per direct m'n respect voor de hogere dressuur verloren :S
Is dat hogere dressur dan?

deruijter schreef:er blijven uitzonderingen bij sommige paarden. je kan niet zomaar gaan oordelen dat je bij geen enkel paard een slof nodig hebt. elk paard is anders, en dan kun je nog zoveel ervaring hebben. sommige paarden hebben gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig.
Ailill schreef:deruijter schreef:er blijven uitzonderingen bij sommige paarden. je kan niet zomaar gaan oordelen dat je bij geen enkel paard een slof nodig hebt. elk paard is anders, en dan kun je nog zoveel ervaring hebben. sommige paarden hebben gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig.
Ik zit dit topic eens door te lezen en wil het volgende kwijt:
Je geeft aan dat sommige paarden gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig hebben. . . zou het niet kunnen dat sommige ruiters net dat beetje extra hulp v.d. slof nodig hebben i.p.v. sommige paarden?

M_D_H schreef:Ailill schreef:
Ik zit dit topic eens door te lezen en wil het volgende kwijt:
Je geeft aan dat sommige paarden gewoon dat extra beetje hulp van de slof nodig hebben. . . zou het niet kunnen dat sommige ruiters net dat beetje extra hulp v.d. slof nodig hebben i.p.v. sommige paarden?
hier wil ik dan weer even op reageren
zoals eerder in het topic vermeld heb ik een nogal apart dier, ik (en vele andere, waaronder zeer goede ruiters) hebben hem keer op keer proberen te laten ontspannen onder het zadel en hebben hem daarbij geprobeerd nagevelijk te rijden... door vele gebeurtenissen in het verleden van dit dier en door zijn karakter is het ons nooit gelukt, uiteindelijk uit wanhoop een keertje de slof er bij gepakt en nee, niet om hem, zoals vele ruiters wel doen, te dwingen, maar om het dier te kunnen begrenzen. de situatie werd gewoon onhoudbaar en gevaarlijk voor zowel mij als ruiter als omstanders en mederuiters. de slof is voor het dier echt een uitkomst geweest![]()
nogmaals, ik gebruik de slof nooit als dwangmiddel, dat zou dit dier niet eens (kunnen) accepteren, maar ik gebruik hem wel als begrenzende teugel...
op dit moment ben ik gebleseerd door een ongeluk die ik met hem heb gehad en rij ik hem uit voorzorg voor mijn eigen veiligheid met slof (dat kwartiertje dat ik er nu dus op kan zitten) maar daarvoor reed ik hem vrijwel altijd zonder slof, maar lag de slof wel naast de bak voor het geval dat hij in eens weer doorslaat en zijn bui krijgt (dit is nooit van te voren aan iets te merken dat die bui er aan zit te komen) zodat het veilig blijft voor iedereen
kortom, ik ben het tot zekere hoogte met je eens, meestal zijn het de ruiters die een beetje hulp nodig hebben (maar als ze de slof goed gebruiken wat is er dan mis met een beetje hulp als je daardoor veel leed kunt voorkomen?) maar soms zit er een paard tussen die juist wel een beetje hulp nodig heeft (het zij van een slof, hetzij van een martingaal of een ander bitje etc etc etc) en dan is het niet mis, vind ik, om hem die hulp te bieden, voor zijn eigen welzijn... mits je natuurlijk met de hulpmiddel om kunt gaan

er was niemand die er uberhaubt wat mee kon, tot ik bij mijn huidige instructeur ben beland en bij mijn huidige manier van dit paard berijden 
)
Prestige___ schreef:tjeeeeeeeezes, wat merk ik dit zo ontzettend veel op bokt!
Iemand rijd met een slof, word die persoon meteen aangevallen of gevraagd waarom ze er mee rijden!
Iemand rijd met een pelhalm, big drama! Topics met 10 pagina's.. ik snap dit echt niet.
Ik lees overal reacties die zo overdreven zijn.. want iedereen is hier zo pro natuurlijk..![]()
![]()
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?
Op den duur durf je gewoon geen topic meer te openen in HAW als je met bijzetteugels rijdt..of je moet je helemaal gaan verklaren en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Prestige___ schreef:tjeeeeeeeezes, wat merk ik dit zo ontzettend veel op bokt!
Iemand rijd met een slof, word die persoon meteen aangevallen of gevraagd waarom ze er mee rijden!
Iemand rijd met een pelhalm, big drama! Topics met 10 pagina's.. ik snap dit echt niet.
Ik lees overal reacties die zo overdreven zijn.. want iedereen is hier zo pro natuurlijk..![]()
![]()
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?
Op den duur durf je gewoon geen topic meer te openen in HAW als je met bijzetteugels rijdt..of je moet je helemaal gaan verklaren en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!
xvanny schreef:Prestige___ schreef:tjeeeeeeeezes, wat merk ik dit zo ontzettend veel op bokt!
![]()
Ik ben een voorstander!
Jij bent een voorstander maar is je paard het ook,? Je paard moet er ook plezier in hebben!
Mijn mening.