[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:25

Wauw Bertie wat een heel bijzonder cadeau ! *D

Mijn examens zijn eindelijk gedaan en nu kan ik rustig zonder kopzorgen terug beginnen te hobbelen in de piste *\o/* Heb me ondertussen ingeschreven in een Clinic van de akademische rijkunst met theorie, lange lijnen en rijden, zie er echt naar uit! :D
En in de zomermaanden gaan we met vriendinnen een dressuurweekje houden afwisselend met grondwerk, lange lijnen en centred riding.

Maar vooral, ik hoop dat alles goed blijft dit jaar zodat we terug kunnen gaan crossen door de velden :Y)

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:31

SheeNegro, hoeveel dagen?

Had me vorig jaar willen opgeven voor cursus bij Rien van der Schaft, had ondertussen de dagen vrij gevraagd,
geld geregeld, ging het niet door.
Mopper de mopper, which reminds me, eens kijken of het dit voorjaar is, maar ja, geld heb ik ondertussen al
weer uitgegeven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:42

Sjolvir schreef:
Afbeelding

Wat een bijzonder moment.
Heb de rest van je mail maar even weggeknipt. :+
Die rest ging trouwens over slofgebruik, dat even terzijde Op Bokt is slofgebruik natuurlijk hélemaal taboe, en ik gruw er in principe ook van. Heb het zelf ooit vijf keer bij een paard gebruikt dat steeds een wissel sprong bij een contra .. toen had hij het door en bleef ik de contra. een paard dat de ruiters steeds voor was, zó intelligent! Ik was er zó trots op dat ik dertig jaar geen slof nodig had gehad, en dan .. boehoehoe ;(
En toch.. zoals je het vertelde .. kán ik me er iets bij voorstellen..

Ha, gelukkig, terug naar de foto! *\o/*
Wat fijn, die handen zo naar voren op een moment dat het moeilijk wordt! +:)+
Helemaal geweldig om hem te vertellen dat 'aan de teugel' ook en vooral een mentale kwestie is!
Super! *\o/* *\o/*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:44

Het is allemaal op 1 dag, zondag.
Beginnende met 's morgens theorieles met daarop volgende de lange lijnen en in de namiddag terug theorie en dan onder het zadel. Het volledige programma werd nog opgemaakt.

Das wel jammer, had je der helemaal naar uitgekeken wordt het afgelast.. Wat geeft Rien precies?
Als ik het niet vergeet wat ik allemaal gezien heb (en het topic is nog steeds in de running) post ik wel een verslagje :D
Dit is trouwens de site: http://www.equi-skala.be/

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:47

Sjolvir schreef:
Had me vorig jaar willen opgeven voor cursus bij Rien van der Schaft, had ondertussen de dagen vrij gevraagd, geld geregeld, ging het niet door.
Oooohhh! Bij Rien van der Schaft? Fantastisch!
Een bijzonder iemand, met stijl. In omgang met mensen, én met paarden.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:51

Ik ben benieuwd hoe jullie dit beeldvinden :j

Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:53

Die momenten heb ik ook, Sjolvir. Enige wat hielp was been eraan en gewoon doorrijden alsof mijn neus bloedt. Hoewel het er nu bijna helemaal uit is. Ik ben alleen altijd meteen mijn teugels kwijt daarna, want ik houd handen altijd 'open'. :+

Afbeelding

Ik mag zondag weer rijden, zal eens vragen om stukje film, misschien leuk? Is dan wel van de 1e keer erop na anderhalve week stilstaan.

Vraagje: ik heb moeite om met losrijden hem een beetje in evenwicht te houden. Zolang hij niet warm is, kan hij niet op de lengte lopen die ik wil, zonder voorover te vallen. Neem ik dan genoegen met een hogere halshouding, of met op de voorhand vallen? :+ (Ik wil met losrijden niet teveel prutsen, pas als die gegalopeerd heeft, pakken we stukje mee zoals ik eigenlijk zou willen beginnen, voordat we gaan schakelen en proberen op te richten op goede manier)

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... do/303.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... /004-5.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... rado/8.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... do/2-1.jpg

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:02

Bertie, tja, van die slof baal ik ook... maar ja... tussen de oren he?

Even naar jouw contra probleem paard, ik heb het tegenovergestelde probleem.
Paard is dusdanig bevestigd in galop, dat je haar er met geen mogelijkheid toe kan krijgen een changement te springen.
(en ja, dat paard kan gewoon een volte 5 m in contra galop met stelling en buiging naar binnen (althans kon),
hoe krijg ik die zo gek een wissel te springen?
Geprobeert zijn, vanuit appyement, vanuit travers, gewoon op een rechte lijn, over een balk, vanuit galop 1 drafpas andere galop
noem alles maar op, maar pffttttt.
heb haar ooit zover gehad dat ze hem van rechts naar links af en toe redelijk sprong, andere kant nooit echt gelukt.
Echter zet er een kind van 6 op, laat een grote 8 rijden en hopla op het midden springt ze om, dus ze kan het wel,
maar niet op commando.
(ik geef toe op geen enkel paard ooit wissels te hebben leren springen)

Sheenegro, Wel lange dag als je alles als spons moet opslurpen wat ze aandragen en dan nog afwegen,
wat bruikbaar is en wat niet.
Denk dat voor mij Rien van der Schaft passender is, ook qua mijn huidige instructie en hoe ik over rijden denk.
(ken Rien van der Schaft verder niet, maar heb mijn instr. uitgehoord :+ )

MywishMax, feest van herkenning, hier idem, echter kan niet doorrijden, ben dan echt stuurloos!
Moet hem afremmen op mijn zit, naar stap, dan kan ik gewoon weer verder, zolang ik blijf draven, gaat hij zo door.
(ahum, van de zomer op deze manier bijna in andere dressuur ring belandt, tijdens proef (open ringen, met wat paaltjes))

Andere foto's moet ik zo aanklikken, maar was al halverwege mijn post, toen jullie posten.

Beauisvancie, de eerste foto? sta je daar stil? of stap je?
Handen wat laag, teugels lang, hakken opgetrokken.
Neusje wel op de loodlijn, maar te veel druk op teugel (de andere kant kan ik niet zien) kan ontspannener.

Tweede foto, heb je je beugels wel gelijk? Door vooraanzicht foto, verder weinig te beoordelen.
Stukje tussen oren net niet hoogste punt, hoeft niet meteen erg te zijn.
Teugels weer heel lang en handen laag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:05

Ik kon eerst ook niks, behalve opvangen. Maar paardlief was slim en dacht dus: 'Oh als ik mijn hoofd omhoog doe, moet ik stilstaan'. Door dat ik hem altijd opving, ging hij dat automatisch doen en toen heb ik hem een keer vooruit willen jagen en landde ik op de grond := Was hij niet van gediend en hij had groot gelijk :o Dus ik moet vooruit blijven denken, maar wel voorzichtig.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:06

Ik draaf zelfs daar :j

Lil en ik zijn pas deze week begonnen met echt elke keer naar beneden vragen :j
Hak is inderdaad wat opgetrokken maar dat komt omdat mijn zit daar niet zo perfect was aangezien dit pas de 2e keer is dat ik op een dressuurzadel rij :j
Dat mijn teugels lang zijn moet ik inderdaat aan werken :j
Handen laag komt doordat dat moet van mijn lesgeefster :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:08

MyWishMax: Mijn paard heeft hetzelfde probleem, afhankelijk van het moment namen we het genoegen met de hogere halshouding, activeerden we eerst om daarna lager te kunnen rijden. Maar schakelen in de neerwaartse houding gaat ook, zo blijf je de motor activeren en blijft hij ook zijn lengte in de overgang bewaren.

Sommige paarden lopen pas los door hun lijf na het galloperen en dan is galloperen voor het draven een oplossing.

Correct me if I'm wrong ;)

Citaat:
Lil en ik zijn pas deze week begonnen met echt elke keer naar beneden vragen

Volgens mij is het niet echt de bedoeling om te vragen, maar door gewoon te rijden komt de aanleuning vanzelf, niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:10

Hoe vraag jij je paard naar beneden? Ik vind je handen te laag daar, je kan ze beter iets boven je zadel en dan naar voren houden. Ik snap alleen niet waarom je je hak optrekt omdat je op dressuurzadel rijdt? Als jouw houding goed is, kan je paard ook beter gaan lopen. Maar het zijn geen ideale foto's om te beoordelen jammer genoeg, lijkt me een leuke pony!

SheeNegro schreef:
MyWishMax: Mijn paard heeft hetzelfde probleem, afhankelijk van het moment namen we het genoegen met de hogere halshouding, activeerden we eerst om daarna lager te kunnen rijden. Maar schakelen in de neerwaartse houding gaat ook, zo blijf je de motor activeren en blijft hij ook zijn lengte in de overgang bewaren.

Sommige paarden lopen pas los door hun lijf na het galloperen en dan is galloperen voor het draven een oplossing.

Correct me if I'm wrong ;)

Ik galopeer ook heel snel, maar maak hem eerst aan been in draf(stap kan ik er niet veel aanzitten, daar wordt hij onrustig van) en dan galopeer ik aan. Maar jij hebt hetzelfde probleem dus, ben ik iig niet de enige _O-
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-01-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:11

Mijn lesgeefster leerd het mij zo en het werkt goed :j

En ik moet nog erg aan het zadel wennen ik heb ook geen iedee waarom maar op een veelzijdigheidszadel doe ik het niet :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:15

beauisvancie schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie dit beeldvinden :j

Afbeelding
Afbeelding

Oh wat leuk, die tweede foto! Ik zat al héél lang te zoeken naar zo'n foto. Dank je wel dat je deze foto plaatst! *\o/*

Als je jurylid bent is dit precies het eerste beeld dat je ziet."Binnenkomen over de AXC lijn".
Er is niet zoveel te zien, denk je dan. Maar er is wél wat te zien! :j

Want wat zien we hier?
Een heel duidelijk voorbeeld van dat de nek niet het hoogste punt is.
We hebben het hier al zóveel over gehad, over die nek. En nu zien we het duidelijk, vanuit een andere hoek.
Ben heel blij met deze foto! *\o/*

HA, in dit voorbeeld valt het nogal mee .. ik kom regelmatig erger tegen. Dan kijk je dus zó over de manenkam helemaal naar de schoft.
Het is de eerste indruk, en dan weet je al waar de het probleem ligt.
Ook al moet de hele proef nog gereden worden, het visitekaartje is al afgegeven. ;(

Begrijp me goed beauisvancie, ik kraak je foto niet af. Ik ben er juist heel blij mee, omdat het iets laat zien wat ik zo vaak zie in de wedstrijdring. En dat wil ik graag even gebruiken als voorbeeld.
Vind je dat goed? Het is dus niet persoonlijk bedoeld. :)
Jij toont ook echt geen extreem voorbeeld hoor. Ik ken het véél erger. :')
Er zijn gewoon niet veel foto's die zo van voren genomen worden. :)

Dit topic gaat over 'aan de teugel'. En we hebben al genoemd wat het wedstrijdreglement er over zegt.
De valse knik is al voorbij gekomen, en het 'te diep' gaan.
Het wedstrijdreglement zegt: "nek altijd hoogste punt".

Het is echt een soort 'proeve van bekwaamheid', het binnenkomen over AXC.
Gaat'ie recht.. dat is natúúrlijk een punt van beoordeling. Maar een jurylid ziet ook andere dingen, en jouw foto is daar een geweldig voorbeeld van! :)

Nou, genoeg gezeurd over die tweede foto. :+
Er is ook nog een eerste foto.
Ik vind je pony nog een beetje 'kaal'. Wat weinig bespiering. Dressuur rijden kan écht bespiering mooier maken. +:)+
Dat je je hak optrekt interesseert me totaal niet, dat is een momentopname, nietwaar. Dat doen we allemaal wel eens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:16

MyWishMax, bij je onderste foto's en onderste verhaaltje, herken het probleem.
Vind dat ook altijd een dilemma. Kies ik dan voor laag en op voorhand of hoger en niet lekker los?
In priveles, laag... en dan drilt mijn instr. me wel van de voorhand af.
In groepsles (andere instr.) hoger.
Bij de priveles variant, loopt hij aan het eind van de les lekkerder! Losser, hoger, makkelijker, ruimer bla bla,
geen bergen verschil, maar wel deglijk verschil.
Echter zonder die prive instr. in de bak, krijg ik dat niet voor elkaar.
(weet ik weer waarom ik hem betaal)
Welke variant werkt voor jou beter?

Wat betreft dat andere probleem, die van mij loopt dan echt stuurloos in de rondte, kan dus niet.
Gelukkig ook hier netzoals bij jou gebeurt het niet vaak meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:21

bertie schreef:
Oh wat leuk, die tweede foto! Ik zat al héél lang te zoeken naar zo'n foto. Dank je wel dat je deze foto plaatst! *\o/*

Als je jurylid bent is dit precies het eerste beeld dat je ziet."Binnenkomen over de AXC lijn".
Er is niet zoveel te zien, denk je dan. Maar er is wél wat te zien! :j

Want wat zien we hier?
Een heel duidelijk voorbeeld van dat de nek niet het hoogste punt is.
We hebben het hier al zóveel over gehad, over die nek. En nu zien we het duidelijk, vanuit een andere hoek.
Ben heel blij met deze foto! *\o/*

HA, in dit voorbeeld valt het nogal mee .. ik kom regelmatig erger tegen. Dan kijk je dus zó over de manenkam helemaal naar de schoft.
Het is de eerste indruk, en dan weet je al waar de het probleem ligt.
Ook al moet de hele proef nog gereden worden, het visitekaartje is al afgegeven. ;(

Begrijp me goed beauisvancie, ik kraak je foto niet af. Ik ben er juist heel blij mee, omdat het iets laat zien wat ik zo vaak zie in de wedstrijdring. En dat wil ik graag even gebruiken als voorbeeld.
Vind je dat goed? Het is dus niet persoonlijk bedoeld. :)
Jij toont ook echt geen extreem voorbeeld hoor. Ik ken het véél erger. :')
Er zijn gewoon niet veel foto's die zo van voren genomen worden. :)

Dit topic gaat over 'aan de teugel'. En we hebben al genoemd wat het wedstrijdreglement er over zegt.
De valse knik is al voorbij gekomen, en het 'te diep' gaan.
Het wedstrijdreglement zegt: "nek altijd hoogste punt".

Het is echt een soort 'proeve van bekwaamheid', het binnenkomen over AXC.
Gaat'ie recht.. dat is natúúrlijk een punt van beoordeling. Maar een jurylid ziet ook andere dingen, en jouw foto is daar een geweldig voorbeeld van! :)

Daar heb ik nooit over nagedacht bertie, dat je dat natuurlijk ook ziet! Maar met binnenkomen zie je ook meteen of de stelling/buiging in orde is met afwenden, dat is altijd wel puntje. Ik ken mensen die altijd vanaf dezelfde kant wenden naar de AC lijn, want dat is de makkelijke wending. Ik denk daar zelf nooit over na, maar goed, het is idd wel de 1e indruk.

Echt leerzaam dit, super bedankt!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:23

nou, ik ga nu naar bed hoor.
Wat een fantastisch topic, dat mensen hier hun minder perfecte kanten durven te laten zien. *\o/*
Het leven is nu eenmaal niet altijd perfect nietwaar.
Wat een fijn topic! *\o/*
Ik ga helemaal blij slapen! *\o/*
Doei allemaal! :evaw:

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:25

nicky_rilana schreef:
even kijken wat jullie er van vinden
pony loopt nu z maar dit was in de l2 zomer 2010
Afbeelding
dit was in het M1 winter 2011
Afbeelding
dit in het Z zomer 2011
Afbeelding
1e foto: ze liep hier heel fijn en gaf fijn na, ze zou korter mogen, maar dat is niet echt nodig
2e foto: hier was ze iets wat sterk, maar ik hou zelf ook te veel vast. zou iets meer boven in mogen
3e foto: deze vindt ik mooi, maar is net in een overgang naar een verzamelde galop

mooi !

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:28

Afbeelding

Deze momenten had/heb ik dus ook alleen stopt hij niet maar gaat hij rennen en het liefst naar de ingang van de bak om er dan tegenaan te lopen of net op tijd te stoppen en mij het idee geven om er door heen te gaan wat ook echt 1 keer is gebeurdt. Ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen of voorkomen. Niks helpt! nu ben ik laatst van stal verhuist en begon het weer nu een paar weken later gebreurdt het minder maar het is toch een gevaarlijke situatie niet alleen voor mezelf maar ook voor de mede ruiters die dan bij mij in de bak rijden want meneer stopt niet en dendert gewoon overal door heen!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:32

Weet je wanneer het begonnen is?

Bij ons begon het met blessure en nu op moelijke momenten doet hij het soms nog. Is het dus uit pijn gaan doen en is nu gewoonte. Ik durf er bij jou weinig van te zeggen, wij zijn heel vaak gaan lessen en het is er nu vrijwe uit. Laatst werd het erger en had hij weer last dus...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:43

R_ali_R schreef:
]http://i199.photobucket.com/albums/aa130/Mywishmax/Zilverado5.jpg

Deze momenten had/heb ik dus ook alleen stopt hij niet maar gaat hij rennen en het liefst naar de ingang van de bak om er dan tegenaan te lopen of net op tijd te stoppen en mij het idee geven om er door heen te gaan wat ook echt 1 keer is gebeurdt. Ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen of voorkomen. Niks helpt! nu ben ik laatst van stal verhuist en begon het weer nu een paar weken later gebreurdt het minder maar het is toch een gevaarlijke situatie niet alleen voor mezelf maar ook voor de mede ruiters die dan bij mij in de bak rijden want meneer stopt niet en dendert gewoon overal door heen!!!

Heb helaas geen tips voor je, was ook mijn probleem, in draf wel stuurloos, maar niet gevaarlijk.
Echter ging hij er echt vandoor (was trouwens vanuit draf), dan was ik kansloos!
Riep dan altijd, pas op, geen rem geen stuur, mederuiters wisten dan wel weer genoeg.
(hij is er 1 x op wedstrijd vandoor gegaan, maar toen schrok hij zich te pletter van iets achter het juryhok en weg was ie...
Gediskwalificeerd uiteraard, maar jury begreep toen, waarom ik met dikke 26 graden of zo met b.p. aan het rijden was.
Overigens is zijn reactie op schrikken anders! Hij rent dan weg van datgene wat hij eng vind en stopt aan andere kant van de bak,
daar kan ik mee leven, is niet gevaarlijk. Waarschuw altijd wel, met Pas op!!!
Echter de andere variant die hij bezit, rennen uit het niets, betekend kriskras, dwars door alles en iedereen.
Weet wel dat ik het echt NIET leuk vond, echt niet! )
Hier is het begonnen met alleen schrikken en later geescaleerd naar uit het niets, nu ook schrik reacties onder controle (nou ja, meestal)

Geen gouden tip, heb ik dus niet.
Behalve b.p. aan, goed instructie en werken aan nageeflijkheid en gehoorzaamheid, maar ook je eigen snelheid en correctheid,
want hij deed het bij mij vaker dan bij mijn instructie (die ik er ook wel opgezet heb, omdat hij er tenminste niet af valt :+ ),
van het kijken naar hem heb ik ook een boel geleerd.
Ben er nog steeds van overtuigd dat het grootste deel mijn fout is en was, die een hele heftige reactie geeft bij Toobs.
(je moet wel weten of je paard gezond is en je harnachement oke is)

Ga nu ook naar mijn mandje, morgen ochtend vroeg menles...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:51

Ik vind dit topic zo super, ik lees elke dag even bij en vind vooral de bijdrage van Bertie echt super. Ik zou best een keer een lesje van jou willen! :j

Ik heb zelf alleen niet zo veel bij te dragen bij gebrek aan goede rijkunst.... :+

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:07

Bertie ; vandaar dat WOW poppetje, ik vind het heel knap! Dan moet de slof namelijk écht strak getrokken zijn.
En ik ben ook blij met je bijdrage in het topic :D

Sjolvir ; ik zou dat best moeilijk vinden, ik weet van mezelf dat ik niet perfect rijd en vind het dan heel moeilijk om een ander erop te beoordelen, voel me dan zo'n betweter :o.
Ik geef eerlijk toe, ik geef mijn paard ook wel eens een tik met de zweep of een niet zo'n aardige ophouding, daar kom ik eerlijk voor uit maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen zodat we er beiden plezier in hebben!
Ik zie haar qua bespiering groeien en ze is zo werkwillig! Dat zegt voor mij dan genoeg.
Over je foto ; typische momentopname, fijn om te zien dat de handen zo naar voren staan (zelfs in die momentopnamen, over het algemeen trek je als reactie terug).
Vind het een erg leuk en apart beest!

Mwm : merel ik vind Beeb zo leuk! En ik weet wat voor rottijd jullie achter de rug hebben gehad, hoop dat je zsm weer lekker de wedstrijden in kunt.

Toch wel blij om te zien dat er meerdere bokkers foto's hebben van paarden die even omhoog komen, hier hebben wij ook soms last van.
Eigenlijk is het een afstraffing op wat ik doe, waarschijnlijk geef ik teveel hand.
Ik kwam hier net uit de galop en moest gelijk bij de E of B (geen idee wat er zit) afwenden naar de hoek :+
Ze was zo heet dat ik er niet terug kreeg en omdat we hier net uit onze dip klommen was dit haar reactie:
Afbeelding

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:14

Ben ook wat oudere foto's aan het terug kijken.. dit was afgelopen zomer, we waren net begonnen bij onze nieuwe instructrice en weer een beetje terug in het wedstrijdritme.
We moesten op een hele andere manier leren rijden.

Zo vond ik de middendraf heel erg moeilijk, ik laat haar teveel los van voren en ben haar daar eigenlijk kwijt.
(ze zag hier ook wat geloof ik)
Afbeelding

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet vinden..
Afbeelding

Afbeelding

Ah, hier was ik blij <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bloem24 op 28-01-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:15

MyWishMax schreef:
Daar heb ik nooit over nagedacht bertie, dat je dat natuurlijk ook ziet!
Echt leerzaam dit, super bedankt!

Nou, ik ben nog net niet in slaap, dus hier nog een hersenkrakertje. :)

Ik zie in een travers (van me af) een oor aan de buitenkant.
Wat is mijn cijfer?
En waarom?
Welk woord komt er als commentaar op het protocol? (1 woord)

Slaap ze! :)