Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:36

liberty22 schreef:
cherie , het is toch meer de balans die het paard had zonder ruiter weer te vinden want vwnw is niet een standaart houding van een paard voornamelijk een houdig die het paard helpt gezond te blijven onder het gewicht van de ruiter , en van daaruit zijn natuurlijker vermogens te behouden en of te versterken.

ik ben het er mee eens ind e regelementen van het FEI staat alles beschreven maar nogmaals alle wat boven de grens van het mentale en fysieke vermogen van het paard komt heeft niets meer met klassiek te maken maar alles met spectaculaire dingen , helaas is dat wat graag gezien word ten hede dage .
Zo is de wereld misschien de kijk op de dressuur sport nu , wederom over goed of fout spreken we niet het is zoals het is maar klassiek kunnen we het daarom niet meer noemen.

Balans is het volgens mij ook.
En ik denk daarom ook, dat er in het eerste citaat beschreven wordt "met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten" er niet voor niets in staat.
Een paard wat al van nature heel erg op de voorhand loopt, zal ook onder de ruiter heel erg op de voorhand lopen.
Daar zal meer tijd in gaan zitten dan bij een paard wat van nature zijn balans al (grotendeels) heeft.
En een paard wat zijn hoofd neerwaarts draagt, zal ook de lange rugspier ontspannen en zich dus "loslaten en ontspannen"

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:49

Zooist schreef:
Ik wel! Vooral voor die wasmachine! :P

Ja jij, dan ga ik toch maar voor een nieuwe auto (of is dat te duur?) :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:27

cherie78 schreef:
vanzuijlen schreef:
Denk dat Klassiek zoveel mogelijkheden heeft om paarden en combinaties gericht op te leiden dat het Klassieke rijden dus geen afdwalingen nodig heeft.Elke combinatie kan men individueel en gericht trainen zonder van de Klassieke principen af te wijken.

Of je hebt het vorige bericht niet begrepen of niet gelezen.

De "klassieke" principe's zijn in mijn vorige bericht vernoemd zoals ze in de HDV12 beschreven is ;)

"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Ook uit de HDV12 ;)

En wat denk je van de term "descente de main et des jambes"??

Een citaat wat Robichon de la Guerinière als eerste heeft beschreven.
Die gedachte erachter bevalt me beter dan de term "het paard in de hand stellen" ;)

Even nog een doordenkertje.
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

Heeft dus allemaal totaal niets met "afdwalingen" te maken, maar met het goed interpreteren van de begrippen in de klassieke rijkunst.

Dan heb je de Descente de Main niet begrepen Cherie. Wat is de Descente de Main precies (in je eigen woorden graag)?
Als je de term in de hand stellen niet goed bevalt dan kun je ook nooit tot een Descente de Main komen, ook deze 2 dingen zijn weer onlosmakend verbonden met elkaar, zoals alles eigenlijk.
Een paard zonder hulpen rijden is het zelfde als een auto zonder hulpen rijden, die gaat ook niet voorruit als je niet uitlegd hoe het gedaan moet worden. Een paard idem dito, geef jij niet de gewenste hulpen zal hij nooit uitvoeren wat er gevraagd wordt. Een paard zonder hulpen rijden is dus iets wat eigenlijk nooit en ten nimmer mogelijk is.

CharleyT, een paard is nog steeds een paard. Echter zijn er verschillen tussen paarden, de paarden die de meeste mensen nu graag in de wedstrijdring zien zijn paarden met veel spectakel aan de voorkant, die zijn inderdaad veranderd door de jaren heen. Dat moest eigenlijk wel, als de kwaliteit van het rijden achteruit gaat moet je ergens anders mee zien te scoren.
Daarnaast zijn er nog genoeg paarden die nog echt PAARD zijn, waar niet mee gesleuteld is en wat jaren geleden voor hen werkte werkt nu nog steeds.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:09

xmarliez schreef:
Een paard zonder hulpen rijden is het zelfde als een auto zonder hulpen rijden, die gaat ook niet voorruit als je niet uitlegd hoe het gedaan moet worden. Een paard idem dito, geef jij niet de gewenste hulpen zal hij nooit uitvoeren wat er gevraagd wordt. Een paard zonder hulpen rijden is dus iets wat eigenlijk nooit en ten nimmer mogelijk is.

.

bij een auto moet je idd blijven gas geven om hem te laten rijden.
Maar, bij een paard ook? altijd een hulp? ook als hij op een minimale hulp reageert en beweegt?
Paard doet wat je verlangt? dan hou je idd alles stil en gaat in balans mee in hetgeen het paard doet (en daar gaat het meestal fout, omdat de ruiter het paard met de zit enorm zit tegen te werken.
Maar moet men jou ook altijd hulp geven om vooruit te bewegen?
Simpeler in rijden kan het niet....je geeft aan wat je verlangt, en je ontspant........
overigens zegt cherie helemaal niet het rijden zonder hulp......als je goed leest.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:21

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
cherie , het is toch meer de balans die het paard had zonder ruiter weer te vinden want vwnw is niet een standaart houding van een paard voornamelijk een houdig die het paard helpt gezond te blijven onder het gewicht van de ruiter , en van daaruit zijn natuurlijker vermogens te behouden en of te versterken.

ik ben het er mee eens ind e regelementen van het FEI staat alles beschreven maar nogmaals alle wat boven de grens van het mentale en fysieke vermogen van het paard komt heeft niets meer met klassiek te maken maar alles met spectaculaire dingen , helaas is dat wat graag gezien word ten hede dage .
Zo is de wereld misschien de kijk op de dressuur sport nu , wederom over goed of fout spreken we niet het is zoals het is maar klassiek kunnen we het daarom niet meer noemen.

Balans is het volgens mij ook.
En ik denk daarom ook, dat er in het eerste citaat beschreven wordt "met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten" er niet voor niets in staat.
Een paard wat al van nature heel erg op de voorhand loopt, zal ook onder de ruiter heel erg op de voorhand lopen.
Daar zal meer tijd in gaan zitten dan bij een paard wat van nature zijn balans al (grotendeels) heeft.
En een paard wat zijn hoofd neerwaarts draagt, zal ook de lange rugspier ontspannen en zich dus "loslaten en ontspannen"

Daar schrijft steinbrecht al over, dat je het beste de paarden kan nemen met de beste natuurlijke houding en de beste hals.

Moll

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:24

Als we zo auto zouden rijden als we paarden paarden rijden zouden er veel meer doden vallen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:40

nombrado schreef:
xmarliez schreef:

.

bij een auto moet je idd blijven gas geven om hem te laten rijden.
Maar, bij een paard ook? altijd een hulp? ook als hij op een minimale hulp reageert en beweegt?
Paard doet wat je verlangt? dan hou je idd alles stil en gaat in balans mee in hetgeen het paard doet (en daar gaat het meestal fout, omdat de ruiter het paard met de zit enorm zit tegen te werken.
Maar moet men jou ook altijd hulp geven om vooruit te bewegen?
Simpeler in rijden kan het niet....je geeft aan wat je verlangt, en je ontspant........
overigens zegt cherie helemaal niet het rijden zonder hulp......als je goed leest.

Paardrijden en autorijden is meer dan alleen gas geven. Het gaat niet om alleen gas geven, knipperlicht gebruiken, iedere seconde er mee bezig zijn wat er gebeurd en daar op reageren.

Cherie verteld dat de ruiter de hulpen achterwege kan laten als het paard snapt wat de ruiter bedoeld, echter is rijden iedere seconde weer anders. Daarom kunnen hulpen niet achterwege gelaten worden. Pas als een paard de hoge school oefeningen begrijpt en correct uit kan voeren kun je een Descente de Main ervaren. Dit zal ook niet 15 min lang het geval zijn.
Jullie leven nog steeds met de illusie dat wij 'Klassiekers' met alleen handhulpen werken, laat dat idee eens varen en kijk eens wat voor wereld en voor je open gaat, het gaat om de COMBINATIE van hand zit en been, deze 3 hulpen zijn onlosmakend verbonden met elkaar.

Alleen hand is niet voldoende net zo min als alleen zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:20

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:

De "klassieke" principe's zijn in mijn vorige bericht vernoemd zoals ze in de HDV12 beschreven is ;)

"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Ook uit de HDV12 ;)

En wat denk je van de term "descente de main et des jambes"??

Een citaat wat Robichon de la Guerinière als eerste heeft beschreven.
Die gedachte erachter bevalt me beter dan de term "het paard in de hand stellen" ;)

Even nog een doordenkertje.
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

Heeft dus allemaal totaal niets met "afdwalingen" te maken, maar met het goed interpreteren van de begrippen in de klassieke rijkunst.

Dan heb je de Descente de Main niet begrepen Cherie. Wat is de Descente de Main precies (in je eigen woorden graag)?
Als je de term in de hand stellen niet goed bevalt dan kun je ook nooit tot een Descente de Main komen, ook deze 2 dingen zijn weer onlosmakend verbonden met elkaar, zoals alles eigenlijk.

Zoals ik ook al naar vanzuijlen reageerde, reageer ik nu naar jou.
Of je hebt mijn bericht niet begrepen of niet goed gelezen.

Ik denk, dat je heel mijn bericht niet goed geïnterpreteerd hebt.
Ik denk zeker wel, dat er (minimale) hulpen nodig zijn om een paard te laten begrijpen wat de ruiter nu eigenlijk bedoeld.
Zodra een paard dat begrepen heeft, kan inderdaad de ruiter hulpen weglaten.

Heb je nooit eens ervaren dat het lijkt of alles VANZELF gaat?
Of een gedachte al genoeg is om het paard te laten reageren?

Als je dit gevoel ooit eens ERVAREN hebt, snap je exact wat ik bedoel ;)

En ik denk, dat dit hetgeen is wat de la Guerinière bedoeld heeft.

Nog een "nadenkertje"
"De klassieke rijkunst gebruikt de teugel slechts als een gevoelig te hanteren hulpmiddel om de aanleuning te bereiken, niet als een instrument om te STUREN en zeker niet om te REMMEN"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:29

Moll schreef:
Daar schrijft steinbrecht al over, dat je het beste de paarden kan nemen met de beste natuurlijke houding en de beste hals.

In de "Ethische principe's" van de Duitse Ruitersportbond is dit als volgt geformuleerd:

"Het gebruik van het paard in de rij-, men-, en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren"

En om te presteren en de bereidheid om te presteren hangt volgens mij dan ook nauw samen met exterieur-matige kenmerken.
Evenals "karakter"

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:59

desent the main is het loslaten meegeven en staat in directe verbing met ramener en dat was wat cherie bedoelde ramener , toch?

we gaan niet azijnpissen toch? haha

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:40

descente de main, la(Frans) am langen Zügel,(Duits) release of the reins (Engels) aan de lange teugel (Nederlands)
Dus dit is wanneer men b.v. de hals laat strekken of de vrije stap rijdt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:43

goh zeg ik toch ,

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:47

Dus meegeven is hetzelfde als hals laten strekken? Denk dat je het dacht maar je schreef het toch anders daarom gaf ik de F.E.I. vertaling erbij, is denk ik duidelijker.
liberty22 schreef:
goh zeg ik toch ,

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:50

ja das dan ook weer zo :)*
ik kan me slecht uitdrukken digitaal

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:52

cherie78 schreef:
Moll schreef:

In de "Ethische principe's" van de Duitse Ruitersportbond is dit als volgt geformuleerd:

"Het gebruik van het paard in de rij-, men-, en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren"

En om te presteren en de bereidheid om te presteren hangt volgens mij dan ook nauw samen met exterieur-matige kenmerken.
Evenals "karakter"

Kun je mij ajb eens aangeven waar je dat zo gelezen hebt?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:43

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:25

vanzuijlen schreef:
cherie78 schreef:

Evenals "karakter"

Kun je mij ajb eens aangeven waar je dat zo gelezen hebt?

De "Ethische principe's" in het duits

8.Die Nutzung des Pferdes
im Leistungs- sowie im allgemeinen
Reit-, Fahr- und Voltigiersport
muss sich an seiner Veranlagung,
seinem Leistungsvermögen und
seiner Leistungsbereitschaft
orientieren. Die Beeinflussung
des Leistungsvermögens durch
medikamentöse sowie nicht
pferdegerechte Einwirkung des
Menschen ist abzulehnen und
muss geahndet werden.

De link was dezelfde, de betekenis/bedoeling van dit stukje staat op bladzijde 21
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 02-10-11 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:27

vanzuijlen schreef:
Zo ik heb het gevonden de Ethische grundsatze van de FN Warendorf maar kan dat zo niet lezen cherie: http://www.wir-lieben-pferde.de/artikel ... eundes.pdf

Hoe zou jij dit dan "lezen", professor :D

Maar het is weer als altijd; op alle slakken zout leggen ;(

Oh en een "professor" is iemand die het altijd beter (denkt) te weten :D ;)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 02-10-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:46

Het gebruik van het paard
in prestaties en in het wedstrijd gericht
Rijden, en rijden en voltige sport
moet op zijn geaardheid,
de prestaties en
het vermogen om te presteren gericht zijn.

Dit is de letterlijke vertaling.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:52

vanzuijlen schreef:
Het gebruik van het paard
in prestaties en in het wedstrijd gericht
Rijden, en rijden en voltige sport
moet op zijn geaardheid,
de prestaties en
het vermogen om te presteren gericht zijn.

Dit is de letterlijke vertaling.

cherie78 schreef:

Evenals "karakter"

8.Die Nutzung des Pferdes
im Leistungs- sowie im allgemeinen
Reit-, Fahr- und Voltigiersport
muss sich an seiner Veranlagung,
seinem Leistungsvermögen und
seiner Leistungsbereitschaftorientieren.
Die Beeinflussung
des Leistungsvermögens durch
medikamentöse sowie nicht
pferdegerechte Einwirkung des
Menschen ist abzulehnen und
muss geahndet werden.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:56

cherie het ging wat je eerder geschreven had lees dat eens terug en dat strookt niet met de vertaling je vertaald het gewoon verkeerd je denkt dat wat je zelf denkt dat het er staat, maar ik stop deze zinlose discussie iedereen die Duits geleerd heeft kan het duidelijk lezen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:58

vanzuijlen schreef:
cherie het ging wat je eerder geschreven had lees dat eens terug en dat strookt niet met de vertaling je vertaald het gewoon verkeerd je denkt dat wat je zelf denkt dat het er staat, maar ik stop deze zinlose discussie iedereen die Duits geleerd heeft kan het duidelijk lezen.

En nu inhoudelijk ;)

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:57

Dat weglaten van hulpen, denk dat dat een droom is wel dat de hulpen miniem gegeven worden dus fijner omdat je paard steeds gevoeliger word op de kleine verschillen tussen de hulpen veel ruiters denken dat ze hulpen "weg" laten maar eigenlijk geven ze ze wel maar onbewust.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:05

vanzuijlen schreef:
Dat weglaten van hulpen, denk dat dat een droom is wel dat de hulpen miniem gegeven worden dus fijner omdat je paard steeds gevoeliger word op de kleine verschillen tussen de hulpen veel ruiters denken dat ze hulpen "weg" laten maar eigenlijk geven ze ze wel maar onbewust.

jep...met gedachten :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:12

Dat is onzin wat je nu zegt nombrado, gedachten gaan samen met " onbewuste" minimale hulpen.