liberty22 schreef:cherie , het is toch meer de balans die het paard had zonder ruiter weer te vinden want vwnw is niet een standaart houding van een paard voornamelijk een houdig die het paard helpt gezond te blijven onder het gewicht van de ruiter , en van daaruit zijn natuurlijker vermogens te behouden en of te versterken.
ik ben het er mee eens ind e regelementen van het FEI staat alles beschreven maar nogmaals alle wat boven de grens van het mentale en fysieke vermogen van het paard komt heeft niets meer met klassiek te maken maar alles met spectaculaire dingen , helaas is dat wat graag gezien word ten hede dage .
Zo is de wereld misschien de kijk op de dressuur sport nu , wederom over goed of fout spreken we niet het is zoals het is maar klassiek kunnen we het daarom niet meer noemen.
Balans is het volgens mij ook.
En ik denk daarom ook, dat er in het eerste citaat beschreven wordt "met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten" er niet voor niets in staat.
Een paard wat al van nature heel erg op de voorhand loopt, zal ook onder de ruiter heel erg op de voorhand lopen.
Daar zal meer tijd in gaan zitten dan bij een paard wat van nature zijn balans al (grotendeels) heeft.
En een paard wat zijn hoofd neerwaarts draagt, zal ook de lange rugspier ontspannen en zich dus "loslaten en ontspannen"