Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:49

Professor schreef:
[quote="Professor schreef:
Naar mijn weten is een arrets een onderverdeling van de halve ophouding ook wel halbe Parade genoemt.
Maar nu heb ik nog steeds niet van niemand gehoord wat een halve parade nu werkelijk doet?????????

het zorgt er voor dat het paard onspant in nek en kaak, dus nagevelijk blijft.

Nageeflijkheid en Nageven zijn 2 verschilende dingen.[/quote]

ok ik denk dat dit ook nog een leuke is naar voren te halen

nageefelijkheid : is het vermogen om nategeven dus de durglassigkeit van het paard
nageven de werkelijke actie en dus resultaat van bovengenoemde?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:50

Professor schreef:
Wat bedoel ik wanneer ik schrijf of zeg, de handen zijn dat zenuwcetrum van de hulpen?

je controle middel maatstaf voor al het gebeuren in het paardenlijf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:51

Professor schreef:
Citaat:
Misschien stomme naieve opmerking, maar Schwung is voor mij gevoelsmatig iets moois, iets exta's
Dus iets boven op.... bv een keurige oefening, die misschien technisch wel helemaal correct is.
Maar Schwung is net dat beetje extra...

Of zit ik nu te raaskallen en moet, maar fijn op mijn pony's blijven hobbellen

Schwung is het sterker afdrukken van de diogonaal in draf waardoor zweefmoment iets langer vastgehouden de beweging word daardoor pronkvoller.
In galop dito.
Bij de draf moet men oppassen dat het niet een gecandenceerde draf word, een passageachtige draf.

Ik noem dat altijd uiteraard volkomen oncorrect, zweef draf.. Zweeft wel, komt niet vooruit.
(nu weet ik dus dat dat gecandenceerde draf heet)
En da's fout... heb ik ook geleerd... Staat namelijk meteen mijn instructeur op zijn achterste benen,
dat dat niet de bedoeling is. (en hij heeft gelijk.)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:51

De hand ontvangt de meeste informatie van wat er in het paard gebeurt, naast de zit natuurlijk, maar de hand voelt, coordineert, reageert, vraagt aandacht, vloeit af en dat alles in millisecondes. Zonder een fijnvoelende hand geen rijkunst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:54

liberty22 schreef:
Professor schreef:
Wat bedoel ik wanneer ik schrijf of zeg, de handen zijn dat zenuwcetrum van de hulpen?

hmmm, in mijn beleving is dat je meest subtiele inwerkings en gevoelsmogelijkheid met het paard.
Soort zenuwcentrum in het idee van reflexmatig, wat je voelt meteen omzetten in een reactie?
Terwijl je snel genoeg meot zijn en subtiel genoeg. (ik ben 1 te traag, 2 gooi te vaak te los)
Terwijl als je bv gaat zitten kijken naar je paard, je gaat denken en niet meer primair reageert
en daardoor te traag bent (in mijn geval, nog trager, bah, confronterende sport paardrijden)

Mindfields zegt het stuk gelikter... :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:54

liberty22 schreef:
Professor schreef:

misschien een idee om als we bijv. elkaars ideeen aan kunnen vullen of het zelfde antw hebben dan uitgebreidder of beter verwoord even te quoten dan wor iig voor mij de verwarring iets minder daat mindfield en ik nu hetzelfde schrijven als voorbeeld genomen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:55

Sjolvir schreef:
[quote="Professor schreef:

hmmm, in mijn beleving is dat je meest subtiele inwerkings en gevoelsmogelijkheid met het paard.
Soort zenuwcentrum in het idee van reflexmatig, wat je voelt meteen omzetten in een reactie?
Terwijl je snel genoeg meot zijn en subtiel genoeg. (ik ben 1 te traag, 2 gooi te vaak te los)
Terwijl als je bv gaat zitten kijken naar je paard, je gaat denken en niet meer primair reageert
en daardoor te traag bent (in mijn geval, nog trager, bah, confronterende sport paardrijden)

Mindfields zegt het stuk gelikter... :D[/quote]

haha idd soljver maar dat kunnen we nu mooi oefenen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:59

Mindfields schreef:
De hand ontvangt de meeste informatie van wat er in het paard gebeurt, naast de zit natuurlijk, maar de hand voelt, coordineert, reageert, vraagt aandacht, vloeit af en dat alles in millisecondes. Zonder een fijnvoelende hand geen rijkunst.

Prachtig. (maar zit hoort bij de hulpen net zo als de handen.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:59

Zat alleen mijn post te tikken en te overdenken, toen ik hem wou plaatsen was mindfields me voor.
Vandaar toevoeging eronder, had geen zin om hem verder te verklussen.

Voel me af en toe echt een idioot te paard.
Ben er sinds vorige week (ja ja vorige week, lekker op tijd) achter dat ik niet naar mijn paard moet kijken,
omdat ik er dan instink daar op te reageren. Heb dus halve les met ogen dicht, danwel
scheef omhoog het spant in kijkend gereden, dan ging het wel goed.
Ziet er alleen denk ik uiterst idioot uit. (en veroorzaakt stijve nek)
Conclusie van mij... en mijn instructie, moet vertrouwen op mijn gevoel, niet willen kijken.
Nog nooit zo iets moeilijks gehad, als huiswerk.....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:00

Mijn eigen uitspraak is wanneer de hulpen nog zo goed zijn wanneer de handen dit niet doorlaten of opvangen kunnen dan verzande alle hulpen.

Nog één, zonder halve ophoudingen geen rijkunst, dat komt overeen met uw fijnvoelige hand.
De hand is de manometer van de hulpen, en de reactie van het paard, daar voelt men hoe het paard reageerd op mijn hulpen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:07

Sjolvir schreef:
Zat alleen mijn post te tikken en te overdenken, toen ik hem wou plaatsen was mindfields me voor.
Vandaar toevoeging eronder, had geen zin om hem verder te verklussen.

Voel me af en toe echt een idioot te paard.
Ben er sinds vorige week (ja ja vorige week, lekker op tijd) achter dat ik niet naar mijn paard moet kijken,
omdat ik er dan instink daar op te reageren. Heb dus halve les met ogen dicht, danwel
scheef omhoog het spant in kijkend gereden, dan ging het wel goed.
Ziet er alleen denk ik uiterst idioot uit. (en veroorzaakt stijve nek)
Conclusie van mij... en mijn instructie, moet vertrouwen op mijn gevoel, niet willen kijken.
Nog nooit zo iets moeilijks gehad, als huiswerk.....

als je je zicht focust op een ding dan werkt maar een hersenhelf als je bijv breed kijkt dus niet gefocust dan gebruik je beidde hersenhelften zijn erg mooie oefeningen voor ,google maar eens.
ook bij een paard werkt het zo als je bijv een 8je draait worden paarden weer rustiger van om dezelfde reden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:10

Professor schreef:
Mijn eigen uitspraak is wanneer de hulpen nog zo goed zijn wanneer de handen dit niet doorlaten of opvangen kunnen dan verzande alle hulpen.

Nog één, zonder halve ophoudingen geen rijkunst, dat komt overeen met uw fijnvoelige hand.
De hand is de manometer van de hulpen, en de reactie van het paard, daar voelt men hoe het paard reageerd op mijn hulpen.

En daar ging ik dus falikant de fout in, resultaat, desastreus....
Niet vertrouwen op de ijking van je manometer, terwijl die beter geijkt is dan je denkt en zeker beter dan je ogen.

Gelukkig werd ik direct op mijn fout gewezen door pony die compleet eigen leven ging leiden :+, maar je fout vinden, dat valt nog niet mee.
Nu nog eraan werken.
(hier viel het kwartje, omdat springen, crossen, buitenrijden etc. probleem loos ging, maar met dressuur ik geen volte meer kon rijden.
Was dus niet dat we het niet konden, maar ergens ging iets vreselijk fout!)
Bij het naspelen van een buitenrit in de binnenbak viel het kwartje, terwijl ik naar een virtuele eekhoorn in een boom keek na een
bonte specht te hebben zien vliegen en zo probleemloos de volte rond reed,
hilarisch... dat je er dan zo achter moet komen...
de realisatie dat je zo anders rijdt in een bak met dressuur dan bij de andere "disciplines", was wel echt eye-opener hier (kan ze dus beter dicht houden).

@Liberty, aan dat 8tje kwamen we niet toe... laat ik het even zo zeggen.
Schattige pony dier, vond mij echt niet grappig en liet dat duidelijk merken :+ .
Ook nu zijn we er nog niet, maar herkennen van het probleem zou begin van de oplossing moeten kunnen zijn (hoop ik :o )
Ga hondje uitlaten en naar mijn mandje toe.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:12

Professor schreef:

duidelijk , aanleuning is van vele factoren afhankelijk eingelijk moet alles kloppen om een correcte aanleuning te verkrijgen ,
echter is het voor mij soms net een kip en ei verhaal daar als het paard geen goede hoofdhalshouding heeft het in de rest van zijn lijf ook niet kan kloppen.

dus met de halve ophoudingen probeer je je paard te ondersteunen bijv. in zijn hoofd en hals houding , maar als het paard geen goede aanleuning heeft is hij zo weer weg uit die houding dus geef je weer een ophouding.maar het verward mij mag je de halve ophouding en de begrensende hand daar dan wel voor gebruiken? ( natuurlijk in combi met been zithulpen) daar hij bij paarden die voor lange tijd in een aangeleerde houding hebben gelopen hier graag op terug grijpen bijvoorbeeld. met alle gevolgen van dien , echter gebruik je dan de halve ophouding erg vaak om die genoemde reden , klopt dit wel is er een manier dit te omzeilen?

Mijn merrie is erg zacht van aanleuning en teugelgewicht alleen is bijna voldoende , echter heb ik ook horen zeggen dat ook een zwaardere aanleuning net zo licht kan zijn? dit verward mij daar ik dacht dat een hele lichte aanleuning een streven is .

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:17

Professor schreef:
Mindfields schreef:

Prachtig. (maar zit hoort bij de hulpen net zo als de handen.)

Dat is zo, maar via je zit krijg je ook veel informatie binnen(hoe voelt de rug, waar is het achterbeen etc.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:18

Citaat:
echter is het voor mij soms net een kip en ei verhaal daar als het paard geen goede hoofdhalshouding heeft het in de rest van zijn lijf ook niet kan kloppen.

Dat kan men oplossen met de oefeningen die de Klassieke Dressuur bied. Er is geen enkel paard dat dezelfde aanleuning heeft, er zijn paarden die iets zwaarder zijn in de hand en er zijn paarden die lichter in de hand zijn. Dat wil niet zeggen dat het een of het ander slechter is.

Citaat:
dus met de halve ophoudingen probeer je je paard te ondersteunen bijv. in zijn hoofd en hals houding , maar als het paard geen goede aanleuning heeft is hij zo weer weg uit die houding dus geef je weer een ophouding.maar het verward mij mag je de halve ophouding en de begrensende hand daar dan wel voor gebruiken? ( natuurlijk in combi met been zithulpen)

Zonder halve ophoudingen kan men niet rijden.
Een begrensende hand is ook bruikbaar bij een halve ophouding, leest u eens terug.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:19

ok had ik begrepen maar mag hij ook in zo een contex gebruikt worden?dat wat nu als automatisch wel gebeurd echter als ik er over nadenk twijfel ik.

misschien om duidelijk te maken dat het niet om een paard van mijzelf draait maar van een meisje met zeer onrustige en ongelijke handen waarvan de pony nu verkocht moet .die ik twee keer in de week rij en het meisje met de onrustige handen ongeveer ook twee keer in de week.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 14-02-11 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:20

Citaat:
Dat is zo, maar via je zit krijg je ook veel informatie binnen(hoe voelt de rug, waar is het achterbeen etc.)

Schreef ook prachtig, wat u schrijft is waar.
Maar de vraag van mij doelde op de handen, eigenlijk bemerkt men het in het hele lichaam, wanneer het paard b.v. de buiging van het binnenbeen niet aanneemt bemerkt men daar het als eerste.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:23

liberty22 schreef:
ok had ik begrepen maar mag hij ook in zo een contex gebruikt worden?

Natuurlijk.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:25

bedankt,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:26

Ik ken er een die het echt heeeeeeeerlijk vindt om zwaar in de hand te lopen, hij is megalenig en superlos in zijn hele lijf, maar wil constant je hand voelen. Het gaat nu steeds beter hoor, hij mist gewoon kracht dus zoekt hij zijn balans nog veel te veel in de hand. Het is een hengst, heel snel afgeleidt en nogal stoicijns in zijn doen en laten. Vindt het echt niet erg om vol in de hand te lopen. Maarja wij vinden dat wel erg :D Dus werken we er steeds aan en nu begint het beter te gaan door hem van achter sterker te maken en hem steeds lichter in de hand te maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:29

Mindfields schreef:
Ik ken er een die het echt heeeeeeeerlijk vindt om zwaar in de hand te lopen, hij is megalenig en superlos in zijn hele lijf, maar wil constant je hand voelen. Het gaat nu steeds beter hoor, hij mist gewoon kracht dus zoekt hij zijn balans nog veel te veel in de hand. Het is een hengst, heel snel afgeleidt en nogal stoicijns in zijn doen en laten. Vindt het echt niet erg om vol in de hand te lopen. Maarja wij vinden dat wel erg :D Dus werken we er steeds aan en nu begint het beter te gaan door hem van achter sterker te maken en hem steeds lichter in de hand te maken.

Dat lichter willen is ok dat is ook altijd het doel.
Ik zelf haat het om het grof te zeggen dat paarden te veel de hand opzoeken.
Wat ik bedoelde is ook dat er in de aanleuning welzeker verschillen zijn van licht zijn heb het niet over lichtheid (nageeflijkheid) .

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:30

ja zo een idee heb ik er ook over ik probeer altijd vederlicht te zijn maar naarmate ik me verder op mijn weg begeef hoor ik wel eens andere geluidden , het is raar want krijg dat echter niet zo in mijn systeem

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:32

dus ok om duidelijk te zijn we hebben het nu over gradaties in grammen toch? het streven blijft echter wel nauwelijks meer als teugelgewicht( niet te letterlijk maar voor beeldvorming)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:41

liberty22 schreef:
dus ok om duidelijk te zijn we hebben het nu over gradaties in grammen toch? het streven blijft echter wel nauwelijks meer als teugelgewicht( niet te letterlijk maar voor beeldvorming)

Juist en aan de aanleuning werkt men eigenlijk altijd, wanneer het paard een nieuwe opgave gesteld krijgt (nieuwe oefening) dan word de aanleuning meestal weer iets zwaarder, naarmate het paard in de nieuwe oefening bevestigd is word de aanleuning ook weer lichter.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:42

ok dus dat is niet iets om lichtelijk ongerust over te worden