Air schreef:Een aansnoerneusriem is nou ook niet echt handig als sidepull. De ringetjes zitten behoorlijk ver naar beneden waardoor je ruis krijgt.
Het is toch duidelijk dat het hoofdstel wat je hebt dus niet geschikt voor aanleuning is.. ik zie niet waarom daar zo moeilijk om gedaan moet worden.
Het 3 puntsysteem hoeft er niet perse te zijn in een sidepull, hoger geplaatste ringen wel. Minimaal op de hoogte van het bakstuk. Anders ondervindt je ruis of moet je hulpen overduidelijk gaan geven.
Ik denk echt dat het voor een zeer groot deel aan het rijtechnische ligt hoe het paard er op reageert, of je met bitloos overweg kan.
Want het is raar dat de 1 er zo mee weg rijd, en de ander er veel moeilijkheden mee ondervind.
Sterker nog, sommige rijden zo op een halster weg.. en dat is dan nog absoluut geen ideaal bitloos hoofdstel.
Ik denk dat je moet leren onderscheid maken tussen rijden en rijden.
Ik kan op een halster fijner dressuurmatig rijden dan mijn FRA hoofdstel en mijn aansnoer-neusriem-sidepull.
Maar op een halster ga ik geen winstpuntwaardige proef rijden. Zeker niet als je het hebt over Z of hoger.