TEGEN bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:33

Omdat hij dus voor veel bitloze ruiters wel geschikt blijkt omdat die dus op een lossere verbinding gaan rijden. :Y) Denk niet dat je het hoofdstel per definitie slecht kunt noemen. Maar tot dusver vind ík alle bitloze hoofdstellen die ik tot dusver getest heb niet net zo fijn signalen doorgeven als dat een bit dat doet. Maar dat is míjn mening, andere bitloze ruiters zweren erbij. Heb dit hoofdstel op aanraden van weet ik hoe veel Bokkers gekocht. :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:36

Chaos schreef:
Omdat hij dus voor veel bitloze ruiters wel geschikt blijkt omdat die dus op een lossere verbinding gaan rijden. :Y) Denk niet dat je het hoofdstel per definitie slecht kunt noemen. Maar tot dusver vind ík alle bitloze hoofdstellen die ik tot dusver getest heb niet net zo fijn signalen doorgeven als dat een bit dat doet. Maar dat is míjn mening, andere bitloze ruiters zweren erbij. Heb dit hoofdstel op aanraden van weet ik hoe veel Bokkers gekocht. :P

heb je echt elk hoofdstel geprobeerd dan? omdat je net een voorbeeld gaf dat je van een aansnoerneusriem, een sidepull hebt gemaakt. Dat is dan natuurlijk nog geen echte Sidepull, want die hebben een 3 hoekssysteem er in verwerkt om het schuiven tegen te gaan, want je met een eigen gemaakt hoofdstel niet kan namaken.

houd er ook rekening mee dat een paard er ook even aan moet wennen he, het is voor het dier ook anders.

sommige paarden wennen nooit aan het kruislings systeme bitloos b.v.... wat ik ook niet gek vind want als je daar met druk mee gaan rijden dan worden ze gek lijkt mij, constant zit de kaak, of kin aangesnoerd. De sidepull heeft dat minder.
En ik denk zelf, dat het wel degelijk aan de ruiter ligt of je zonder bit ook zo hoog in de dressuur komt. Dat denk ik, omdat ik mensen weer die ZONDER hoofdstel dezelfde pasjes rijden.... en er mensen zijn die MET bit deze pasjes noooiitt zullen kunnen rijden...
ligt het dan aan het hoofdstel? aan het bit? aan het paard soms? nee....alle dressuurpasjes zijn natuurlijke bewegingen van het paard...het is de kunst vd ruiter om die er uit te krijgen onder zijn commando....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:38

Daarom staat er bij alle hoofdstellen die ik tot dusver geprobeerd heb. :D

Paarden en pony's lopen er allemaal prima op. Maar de afwerking is niet fijn.
Maar dat vond ik met de 'sidepull' ook niet. Niet dat die schoof, hij bleef prima zitten.

Hele kleine hulpen komen gewoon niet snel genoeg (of helemaal niet) door.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:41

Ik zeg nergens dat je niet zonder bit hoog kunt dressuren. Ik vind het niveau van gereden dressuur dan wel anders, dat wijt ik toch aan het gemis van de verbinding met de paardenmond.

Emiel Voest heeft met diverse hoofdstellen gereden op de stal waar ik werkte. Hij gebruikte onze paarden toen voor shows. Die paarden liepen ook gewoon dressuurmatige wedstrijden. Nu was ik groom en heb ze op wedstrijd zien lopen en met Emiel. Onder beide ruiters liepen ze de oefeningen prima door. Toch vond ik de paarden op bit beter presteren. Maar dat heb ik al eerder verteld in dit topic.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:45

Een aansnoerneusriem is nou ook niet echt handig als sidepull. De ringetjes zitten behoorlijk ver naar beneden waardoor je ruis krijgt.

Het is toch duidelijk dat het hoofdstel wat je hebt dus niet geschikt voor aanleuning is.. ik zie niet waarom daar zo moeilijk om gedaan moet worden.

Het 3 puntsysteem hoeft er niet perse te zijn in een sidepull, hoger geplaatste ringen wel. Minimaal op de hoogte van het bakstuk. Anders ondervindt je ruis of moet je hulpen overduidelijk gaan geven.

Ik denk echt dat het voor een zeer groot deel aan het rijtechnische ligt hoe het paard er op reageert, of je met bitloos overweg kan.
Want het is raar dat de 1 er zo mee weg rijd, en de ander er veel moeilijkheden mee ondervind.
Sterker nog, sommige rijden zo op een halster weg.. en dat is dan nog absoluut geen ideaal bitloos hoofdstel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:50

ik begrijp het wel hoor, en ben benieuwd of we het ook tegen komen.. we zijn nu bijna M1 op wedstrijd. En tijdens de lessen nemen we ook schoudervoor en schouderbinnenwaarts mee. Ik heb zelfs al meerdere malen keertwendingen gemaakt (een jaar terug) met mijn oude instructrice.

Soms merk ik ook dat ik subtiel wat probeer door te geven en dat het niet lukt. maar dat zelfde merk ik met mijn benen, de ene keer wijken we voor een 9, en de volgende keer doet ze gewoon niks. Kan ik mn laarzen niet de schuld van geven :P Dus dan is er verder in het hele plaatje gewoon iets niet goed..
dus ik wil daarom niet zeggen dat iets bitloos niet te rijden is, en mét bit wel. het ligt er aan hoe jij en je paard samen zijn op dat moment. als we helemaal 1 zijn (om het maar even sprookjesachtig te zeggen) kunnen we zijwaarts achterwaarts ho versnellen en weer terug zonder ook maar enige inwerking op de neus. Als er om wat voor reden dan ook een storing is, krijg ik haar niet eens normaal aan het wijken.. ligt t dan aan t hoofdstel? vind ik niet echt eerlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:56

Air schreef:
Een aansnoerneusriem is nou ook niet echt handig als sidepull. De ringetjes zitten behoorlijk ver naar beneden waardoor je ruis krijgt.

Het is toch duidelijk dat het hoofdstel wat je hebt dus niet geschikt voor aanleuning is.. ik zie niet waarom daar zo moeilijk om gedaan moet worden.

Het 3 puntsysteem hoeft er niet perse te zijn in een sidepull, hoger geplaatste ringen wel. Minimaal op de hoogte van het bakstuk. Anders ondervindt je ruis of moet je hulpen overduidelijk gaan geven.

Ik denk echt dat het voor een zeer groot deel aan het rijtechnische ligt hoe het paard er op reageert, of je met bitloos overweg kan.
Want het is raar dat de 1 er zo mee weg rijd, en de ander er veel moeilijkheden mee ondervind.
Sterker nog, sommige rijden zo op een halster weg.. en dat is dan nog absoluut geen ideaal bitloos hoofdstel.

Ik denk dat je moet leren onderscheid maken tussen rijden en rijden.
Ik kan op een halster fijner dressuurmatig rijden dan mijn FRA hoofdstel en mijn aansnoer-neusriem-sidepull.
Maar op een halster ga ik geen winstpuntwaardige proef rijden. Zeker niet als je het hebt over Z of hoger.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:58

Ik denk dat dat niet hoeft Chaos want ik heb het niet over rondhobbelen ;)

Ik snap je probleem niet zo. Het is toch overduidelijk dan dat dat hoofdstel niet werkt? En lees je wel wat ik zei over de aansnoerneusriem?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:05

FahyaFemke schreef:
ik begrijp het wel hoor, en ben benieuwd of we het ook tegen komen.. we zijn nu bijna M1 op wedstrijd. En tijdens de lessen nemen we ook schoudervoor en schouderbinnenwaarts mee. Ik heb zelfs al meerdere malen keertwendingen gemaakt (een jaar terug) met mijn oude instructrice.

Soms merk ik ook dat ik subtiel wat probeer door te geven en dat het niet lukt. maar dat zelfde merk ik met mijn benen, de ene keer wijken we voor een 9, en de volgende keer doet ze gewoon niks. Kan ik mn laarzen niet de schuld van geven :P Dus dan is er verder in het hele plaatje gewoon iets niet goed..
dus ik wil daarom niet zeggen dat iets bitloos niet te rijden is, en mét bit wel. het ligt er aan hoe jij en je paard samen zijn op dat moment. als we helemaal 1 zijn (om het maar even sprookjesachtig te zeggen) kunnen we zijwaarts achterwaarts ho versnellen en weer terug zonder ook maar enige inwerking op de neus. Als er om wat voor reden dan ook een storing is, krijg ik haar niet eens normaal aan het wijken.. ligt t dan aan t hoofdstel? vind ik niet echt eerlijk.

Zou wel leuk als feedback van de jury op je coupon: Je laars zat een fijne aanleuning in de weg. :P

Hmm. Dat is met bit net zo. De ene keer rij ik een oefening slechter als de ander. Dat is dan uiteraard te wijten aan mezelf. Dan heb ik mijn paard onvoldoende begeleid. Maar als je structureel anders moet rijden dan op een normaal hoofdstel met bit vind ik dus niet dat de werking hetzelfde is. Dat kan ook niet, neus/kaak/kin/wangen of mond is nogal een verschil natuurlijk.

Dat mijn FRA niet geschikt is om dressuurmatig mee te rijden is níet wat ik begrepen heb van de verkoper en sommige Bokkers. Op internet vond ik dat dit juist een handig hoofdstel was om gewoon verder te gaan waar we met bit ge-eindigt zijn. Paard reageert ook goed op de (contstante) verbinding op het bitloze hoofdstel. Zonde is dus alleen dat ontspanning onvoldoende doorkomt, en dat is nu juist zo belangrijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:06

Air schreef:
Ik denk dat dat niet hoeft Chaos want ik heb het niet over rondhobbelen ;)

Ik snap je probleem niet zo. Het is toch overduidelijk dan dat dat hoofdstel niet werkt? En lees je wel wat ik zei over de aansnoerneusriem?

Ik hoor je anders nooit over hoger dressuurmatig niveau praten? Dus de indruk die ik dan krijg is dat je recreatief dressuurmatig rijd. Niks mis mee, maar daar heb ik het nu gewoon niet over. :)

Heb gelezen wat je zei over de neusriem.
Heb je ook gezegd dat ik niet ervaring heb met alle bitloze hoofdstellen en dus daar mijn mening ook niet op baseer? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:07

Ik ben overigens van plan om mijn FRA hoofdstel te laten aanpassen door de tuigenmaker. Ik hoop dat leer beter glijd als touw.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:09

En als iedereen zegt dat je in de sloot moet springen doe je het ook.
Als iedereen zegt dat je door zagen een paard nageeflijk krijgt doe je het ook.

Sinds wanneer moeten we stoppen met zelf nadenken en iets doen met ervaring?
Is dat niet meer iets voor de kleuterschool? Ja maar jij zei....

Dressuurmatig niveau heeft weinig te maken met wedstrijden. En ik heb nergens IK gezegd. Ik heb het over meerdere mensen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:19

Je laten adviseren mag tegenwoordig ook al niet meer?? Haha. Daarom zijn er toch verkopers en informatieve websites? Om ervaringen te delen?

Apart.

Ik wacht met smart op foto's/filmpje waar je hogere dressuuroefeningen laat zien. ;)

En je post lijkt wel bedoelt voor iemand anders. Ik heb dergelijke dingen helemaal niet gezegd..... Dat is wat je ervan maakt. Wat bedoel je met je hebt het niet over jezelf? Je praat voor je mede-mens schrijf je. Dat is dan toch vreemd, gezien het spring-in-de-sloot verhaal?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:20

Chaos schreef:
...Dat is dan uiteraard te wijten aan mezelf. Dan heb ik mijn paard onvoldoende begeleid. Maar als je structureel anders moet rijden dan op een normaal hoofdstel met bit vind ik dus niet dat de werking hetzelfde is. Dat kan ook niet, neus/kaak/kin/wangen of mond is nogal een verschil natuurlijk..

je moet met een bitloos hoofdstel, hetzelfde rijden als met een bithoofdstel. Misschien dat daar je fout zit.
ik rijd met of zonder bit precies hetzelfde..
bv van achter naar voren, met je benen er bij rijden in de bochten stelling of wat dan ook. hele of halve ophoudingen. en consequent zijn!! vast...en loslaten!! enzovoortss

Dat er verzonnen is dat er dmv het bit op de kaak ontspanning ontstaat dat is allemaal prima. maar MIJN paard kan dit ook zonder bit. zoals ik al eerder geschreven heb, zij mijn instructrice wel dat er wellicht paarden zijn die dit NIET kunnen zonder bit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:24

Ik word gedwongen anders te rijden omdat de hoofdstellen tot dusver me niet de keus laten om op exact dezelfde wijze verder te rijden. Behalve mijn halster-hoofdstel. Maar ook daar komen halve ophoudingen, die zo klein kunnen zijn als een lichte buiging van mijn ringvinger, NIET door. Ik denk dat dat komt omdat in de mond veel meer zenuwen zijn en de mond dus veel gevoeliger is dan het het hoofd opzich.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:27

Volgens mij is dat niet waar.. de neus is gevoeliger dan de lagen in de mond. of ben ik nu abuis :+
Als je daar op dooroefent, dus zorgt dat je paard daar gevoeliger op wordt...lukt het je ook bitloos. ze moeten natuurlijk ook leren dat die ophoudingen een bepaalde reactie moeten geven.

edit: google is my friend. ik ben abuis, de mond is gevoeliger :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:35

Ja net wat ik zeg. Ik kan prima schouderbinnenwaarts rijden, correct nageeflijk en in aanleuning, eenvoudige wissels, contra etc. Maar niet met dezelfde reactie-snelheid en souplesse. Maar goed, in mijn geval hoeft dat ook niet. Ik hang er met liefde een bitje in. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:40

haha ja precies . waarom moeilijk doen als t ook makkelijk kan :D
al zou ik het wel een uitdaging vinden om het ook voor elkaar te krijgen zonder bit? dus je paard scherper maken op de neus zogezegd ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:50

Ja, is het ook wel. Maar niet aantrekkelijk want ik mag dan maar tot het L2. Dat ben ik nu bijna voorbij dus daar heb ik niet zo veel zin in. :P Bitloos is voor mij voor de leuk en bij één pony om medische redenen. De uitdaging is eerst Z en menwedstrijden rijden. Dus die bitten blijven nog wel ff. :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:55

Bij mij blijven de bitten sowieso. Bitloos is niet mijn ding.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:57

Ik zou ook nooit mijn bitten allemaal aan de kant doen om de overstap bitloos compleet te maken. Dus ook niet meer beleren met bit ed. Ik zie er persoonlijk het nu niet zo van in omdat het tot dusver dus niet verbeterd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:34

Chaos schreef:
Je laten adviseren mag tegenwoordig ook al niet meer?? Haha. Daarom zijn er toch verkopers en informatieve websites? Om ervaringen te delen?

Apart.

Ik wacht met smart op foto's/filmpje waar je hogere dressuuroefeningen laat zien. ;)

En je post lijkt wel bedoelt voor iemand anders. Ik heb dergelijke dingen helemaal niet gezegd..... Dat is wat je ervan maakt. Wat bedoel je met je hebt het niet over jezelf? Je praat voor je mede-mens schrijf je. Dat is dan toch vreemd, gezien het spring-in-de-sloot verhaal?

Je laten adviseren is heel wat anders dan je laten adviseren en je eigen hersens uitschakelen. Of laat je ook de divoza zadelpasservice komen, ze meten een sechtpassend zadel aan, paard wordt 'vervelend'. En dan blijf je er mee rijden want het is tenslotte geadviseerd, dus dan moet het wel goed zijn.

Lees mijn post nou eens gewoon :) Ik praat niet voor mijn medemens, dat zeg ik namelijk ook nergens. Ik zeg dat er meer ervaringen zijn waarbij mensen zo wegrijden met bitloos. En ja ook op hoger niveau.
Ik weet nog dat een paar jaar terug RunningKawa een leuk filmpje had geplaatst, helaas heb ik die niet weer gevonden omdat ze geband is en dr account verwijderd.
Dus zelfs een paar jaar teug was het al duidelijk dat er geen verschil in zit, mits het rijtechnische klopt.

Wijt je het ook aan het bit als je paard er doorheen loopt? Of komt dat dan door de ruiter?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:38

Whoa, ik neem aan, dat je het nu tegen Chaos hebt?
Een paard, dat door het bit heenloopt, daarvan kun je toch nooit de schuld aan een bit geven?
Dat bit heeft toch geen eigen ziel?
De fout bij iets leggen wat niet leeft... Dat kan toch niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:40

Tendance schreef:
Whoa, ik neem aan, dat je het nu tegen Chaos hebt?
Een paard, dat door het bit heenloopt, daarvan kun je toch nooit de schuld aan een bit geven?
Dat bit heeft toch geen eigen ziel?
De fout bij iets leggen wat niet leeft... Dat kan toch niet.

Moet je dan je paard de schuld geven omdat hij door iets heen loopt met als reden dat het helemaal niet fijn voelt?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:41

Zie je mij dat zeggen?