Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:35

En nu doen jullie weer alsof ik mn paard giga mishandel, dus nogmaals de uitdaging om mijn paard op te voeden. Want blijkbaar doe ik het heel slecht en is jullie knuffelmethode het enige wat goed.
En de drinkbak weghalen als je paard niet komt? Dat noem ik nu verwaarlozing/mishandeling.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:43

Hahahahah die is grappig zeg, ja hoor als ze 3 uur zonder water staan mishandel je ze...
Geeft niet, ik heb geen knuffelmethode.
Moet eerlijk zeggen dat het ook gewoon moeilijk om uit te leggen is.
Ik sla en schop mijn paarden niet.
Ik schreeuw niet maar verhef soms wel mijnn stem, verder heb ik gewoon duidelijke regels, nee is nee en daar hou ik me aan.
Ik probeer te rijden met het vriendelijkste bit, en verdere hulpmiddelen ban ik uit.
Het gaat niet om de corrigerende tik maar om het feit dat er mensen zijn die het NORMAAL vinden om zo met hun paarden om te gaan.
Als mijn paard bijt, bijt ik terug, en als hij een schop naar achter geeft krijgt hij een tik terug.
Ja dat moet ook, zo voedt hun moeder ze ook op, maar niet als je er op zit.
Dan is het schijnbaar normaal dat als een paard iets verkeerd doet je meteen schreeuwt, slaat schopt enzzz.
En dat gaat me te ver, de meeste fouten worden door diegene gemaakt die op hun rug zit (miscommunicatie) en uit frustratie of misplaatste boosheid mag je een paard dan slaan? :n

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:57

Eigenlijk zeg ik hetzelfde alleen wordt ik er op aan gekeken dat ik mn paard straf als ze bijt of slaat. En ik vind het niet normaal dat je een eerste levensbehoefte van ieder levend wezen weghaald. En idd dat is niet direct mishandeling, net zomin een paard slaan direct mishandeling is.
Tijdens het rijden doe ik ook echt wel dingen fout, maar zal haar wel met respect behandelen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:57

lezen. en ja dat is schijnbaar heel moeilijk hier.
je wordt hier niet van mishandeling beschuldigd, en er staat goed dat consequentie belangrijk is en zeker bij een paard wat gericht bijt of slaat. want dat hoort niet! Maar waarom bijt je paard je? heeft hij geen respect voor je? ziet hij jou lager in rangorde? dan moet je de fout ook bij jezelf zoeken want schijnbaar heeft je paard geen respect voor je?.. en ja, als een paard gericht bijt mag je daar van mij heel consequent in zijn. en nee dat is niet meteen mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:30

Ik had mijn paard nog maar een paar weken toen hij beet. Ik denk dat hij even wilde zien hoe ver hij kon gaan. Niet ver dus :+

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:09

Yviertje schreef:
En de drinkbak weghalen als je paard niet komt? Dat noem ik nu verwaarlozing/mishandeling.

_/-\o_

Beter ga je je (volgens sommigen in dit topic) afvragen waarom ze niet wil komen ipv dr water weghalen!!!!!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:11

Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:23

concetto het gaat ook om de gedachten er achter. Een aantal zegt hier dat er iets niet klopt in de opvoeding als je paard niet luistert en dat je eerst naar jezelf moet kijken. Hebben ze absoluut een punt, want in veel gevallen is dat ook zo. En dat je daarom je paard niet mag slaan oid. Als dan iemand die dit zegt water bij haar paard weg houdt als deze niet komt, krijg ik toch een beetje een raar gevoel.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:28

Yviertje schreef:
concetto het gaat ook om de gedachten er achter. Een aantal zegt hier dat er iets niet klopt in de opvoeding als je paard niet luistert en dat je eerst naar jezelf moet kijken. Hebben ze absoluut een punt, want in veel gevallen is dat ook zo. En dat je daarom je paard niet mag slaan oid. Als dan iemand die dit zegt water bij haar paard weg houdt als deze niet komt, krijg ik toch een beetje een raar gevoel.

+:)+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:55

8nnemiek schreef:
Rijden jullie wel allemaal volgens de engelse rijregeltjes? Zweep in de binnenhand, op het goede been lichtrijden, zadel links opgooien, altijd eerst de teugel over de hals voordat je t hoofdstel in doet.. uh.. schoenen met een hak.. sporen alleen voor verfijning en niet om voorwaartser te krijgen..

Uh ja.
Altijd links opzadelen, eerst teugel dan hoofdstel, geen sporen, schoen/laars met hak, bij lichtrijden juiste been. Pfff, wat staat dat braaf (ik rij pas 6-7 jaar, zou het daar aan liggen?).
Maar madam heeft ook haar kuren hoor waar ik dan wat harder tegen op treed. Zij wil bijvoorbeeld nog wel eens doorlopen terwijl ik wil stoppen. Ik kan mijn hele gewicht in de strijd gooien maar nog doorlopen. Dan maar eens een flinke ruk aan de teugels! Daarna veel overgangen maken (stap-stop) en alles weer goed. Of gewoon lekker haar eigen plan trekken in de bak: madam wil daar heen en probeert mij dan mee te nemen. Nee dus, we gaan precies de tegenovergestelde richting uit!
Ik heb wel gemerkt dat als ik vooruit denk (ik wil bij letter ? stilstaan) dat dit vaak ook gebeurt. Reageert beter op been dan op teugel.
Maar of een toe een corrigerende tik vind ik niet erg. Lees: corrigerende tik dus niet afranselen met een zweep of wat je dan ook voorhanden hebt.
Soms sta ik wel eens te kijken bij de hoefsmid. Die kan een flinke schop uitdelen!!!! Ik heb al vaker voorgesteld dat je meer bereikt met liefde dan met geweld (die schop werkt ook maar even). Zijn antwoord is dan altijd: moet dat paard maar niet zo nerveus doen. Ja, ik zou ook nerveus worden als ik zo behandeld zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:12

Als ik het water voor 3 uurtjes zou weghalen zou mijn paarden worst wezen, maar zoals anderen hier al gezegd hebben vind ik ook dat je zo'n eerste levensbehoefte niet voor straf af mag pakken. Als het paard genoeg gras heeft zal die de straf daar trouwens ook niet van inzien (ik vraag me af of ze daar überhaupt de straf van inzien), dan halen ze het vocht sowieso grotendeels uit het gras. Op de trailer staan ze ook vaak genoeg een paar uur zonder water en tijdens een 3 uur durende bosrit drinken ze meestal ook niet. Ik snap dus ook niet dat het paard van Concetto daar dan zo'n punt van zou maken?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:16

Lamar goed onderschrift trouwens.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:25

een aantal jaren geleden werd ik snel boos op de paarden waar ik op reed. Als ze niet luisterden dan werd ik gewoon erg boos. Nu heb ik daar me leren omgaan, en word ik niet meer boos op het paard, maar hou ik gewoon vol. Ik ga niet meer rukken aan de teugels uit frustratie, ga niet hangen, geef mijn paarden geen schop maar ze krijgen wel af en toe een tik met de zweep. (meestal wanneer ze niet doorlopen en ik al herhaaldelijk heb aangespoord). Ook gebruik ik geen hulpteugels. Ik vind van mezelf dat ik paardvriendelijk genoeg rijd. Ik krijg ook vaak tijdens de les het commentaar dat ik te zacht met mn handen ben...

Ik denk dat (echt) boos worden op een paard weinig zin heeft. Meestal heeft geduld hebben meer effect. Een tik met de zweep kun je ook geven zonder boos te worden.

Ik merk in ieder geval dat sinds ik niet meer boos wordt te paard, het rijden beter gaat en het paard meer voor me wil doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:33

Ik schop en sla nooit, ik ruk niet, ik wordt nooit kwaad.. nu niet, nooit niet...
Ik zie daar het nut niet van in... ik heb iig nog nooit gezien dat dat driftige gedoe ergens toe leidt. Nou ja, het leidt wel ergens toe: verergering van het probleem.
Ook mijn smid, tandarts of whatever zijn allemaal uitgezocht op normaal en rustig corrigeren wanneer nodig.

Ik rijdt wel met zweep om een tikje te geven wanneer ze niet direct reageert op been. Eindeloos met mijn benen pompen lijkt me vervelender voor haar...

Ook andere paarden benader ik exact hetzelfde... ik heb gewoon erg veel geduld, en dat lijkt me ook een voorwaarde wanneer je iets met paarden wil doen.

Dat agressieve ongeduldige venijnige gedoe van veel, vooral, vrouwen trek ik slecht.
Het is vooral een brevet van onvermogen.... jammer voor de paarden, dat wel.

ps: ik herken trouwens niets in al die misdragingen van paarden... het lijkt me dat je dan gedrag corrigeert wat je eerst zelf in de hand hebt gewerkt. Dus ze eerst verpesten om het er vervolgens uit te meppen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:36

[quote="xxLarellaNogmaals, het gaat in dit topic er toch om over wie er over uit durft te komen.
Iedereen uit zijn frustratie wel eens uit op zijn/haar paard.
Het gaat er (i.m.o.) om wat je er mee doet, denk je van oliebol dat moet echt geen 2e keer gebeuren of heb je zo iets van pff nou vandaag ging het echt slecht, morgen moet ze echt goed lopen want anders!!!!
Ik ben een mens, mensen hebben emoties, en hoeveel personen op dit planeet kunnen hun frustratie altijd onder controle houden?..[/quote]

Niet veel mensen nee...
Met mensen verlies ik wel eens mijn geduld... met dieren nooit.
In alle eerlijkheid: ik heb me nog nooit afgereageerd op een dier.... nooit. Ik vind dat ook pertinent NOT DONE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:47

Yviertje schreef:
Lamar goed onderschrift trouwens.

Dankje +:)+
Ik kan me in die van jou ook wel vinden :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:48

Volgens mij is dit topic ook niet gestart om te uiten dat je je paard afranselt uit frustratie, maar omdat je paard 'op z'n plek zet'. Maar dat is denk ik ook uit de hele discussie verdwenen. Uit frustratie je paard straffen is sowieso geen optie, maar dat leer je niet als meisje op de manegepony's. Zie het nog elke dag en weinig begeleiding van instructie. Paar voorbeelden, die voor iedereen herkenbaar zijn en waar het dus verkeerd word aangeleerd.
Paard komt boos door luikje heen, meisje schrikt, paard krijgt lel. Dit gaat van kwaad tot erg en uiteindelijk bijt het paard omdat het bang is om een klap te krijgen.
Pony vind singelen niet leuk, dus word sago. Meisje vind dit niet leuk en singelt snel en hard aan. Uiteindelijk bijt de pony al op voorhand om aan te geven dat het pijn doet, want iedere keer word er sneller en harder aangesingeld. Want de pony is eng met singelen.
Als we met z'n alle nu deze manegekids het op de juiste manier aan leren zal er ook minder uit frustratie worden gestraft.
Als een paard bijt, zal ik het paard straffen op een op dat moment meest geschikte manier. Maar een paard slaan uit frustratie zal ik niet meer doen, dankzij mijn merrie.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:48

Lamar schreef:
Dankje +:)+
Ik kan me in die van jou ook wel vinden :D

_/-\o_

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:30

Ik zal vast wel eens iets verkeerds hebben gedaan :+

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:47

De pony uit mijn profiel is een schatje, maar soms een bitch en moet ze weer op haar plek gezet worden. Meestal gebeurd dat met een schoenmaatje 39. Naar mij is ze altijd wel braaf. Ik ben alleen niet sterk genoeg om haar goed aan te singelen met van die synthetische singelstoten. Dus dat doet een ander. En dan probeerd ze het. maar het is 1 schup en ze weet het weer. Ik ben hartstikke eerlijk, ga niet gericht trappen of bijten, dan heb je er 1 te pakken. Verder ben ik hartstikke lief, zacht in de hand etc. Ze heeft niet klagen want iedere x als k op stal kom en ik roep dr gaan dr oortjes naar voren en koppie omhoog.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:40

Ik ben ook wel iemand die voor de 'harde aanpak' durft gaan :o
Ik ben zeér respectvol, vriendelijk tegenover mijn paard & zal altijd luisteren, maar soms ..
Op een gegeven moment is het gedaan met lief & vriendelijk zijn. Ik rijd een nog redelijk jonge pony die af en toe wel eens moeilijk doet ..
Ze heeft heél snel bang van dingen en wilt er dan ook niet voorbij. Na een tijdje ben ik dit beu & ja ik dwing haar dan. ;)
Ze moet er gewoon door haar schichtige cirkel heen! Niet bij deze pony, maar een andere pony heb ik hem ook al vaak aangepakt met een pets op zijn kont.
Op een gegeven moment moet het paard ook wel eens luisteren! Deze pony had dan weer last met het springen; hij kan het gewoonweg super, hij stelt zich gewoon aan!
Mijn conclusie: je moet het verschil tussen aanstellerij & écht bang hebben of pijn hebben, kennen!
Soms moet je gewoon je paard eens dwingen iets te doen! Als je altijd je paard zijn zin gaat geven .. Ja zég, stap dan af & verkoop hem gewoon lekker zou ik zo zeggen. :)

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:45

_Babettee_ schreef:
Ik ben ook wel iemand die voor de 'harde aanpak' durft gaan :o
Ik ben zeér respectvol, vriendelijk tegenover mijn paard & zal altijd luisteren, maar soms ..
Op een gegeven moment is het gedaan met lief & vriendelijk zijn. Ik rijd een nog redelijk jonge pony die af en toe wel eens moeilijk doet ..
Ze heeft heél snel bang van dingen en wilt er dan ook niet voorbij. Na een tijdje ben ik dit beu & ja ik dwing haar dan. ;)
Ze moet er gewoon door haar schichtige cirkel heen! Niet bij deze pony, maar een andere pony heb ik hem ook al vaak aangepakt met een pets op zijn kont.
Op een gegeven moment moet het paard ook wel eens luisteren! Deze pony had dan weer last met het springen; hij kan het gewoonweg super, hij stelt zich gewoon aan!
Mijn conclusie: je moet het verschil tussen aanstellerij & écht bang hebben of pijn hebben, kennen!
Soms moet je gewoon je paard eens dwingen iets te doen! Als je altijd je paard zijn zin gaat geven .. Ja zég, stap dan af & verkoop hem gewoon lekker zou ik zo zeggen. :)

Precies! Ik zou er niet goed van worden, no way dat ik me in mn donder laat bijten of overhoop laat trappen. Ben 1 x in me rug gebeten, en dat deed zo zeer, dat ik dat niet nog een x laat gebeurde :=
Zowizo moet je niet over je heen laten lopen. Want als het op kracht aankomt verlies je. Dus dan maar mentaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:16

Ik heb wel eens tijdens het bekappen, als mijn paard steeds zijn been wegtrekt en niet weer wil geven en dan ook nog verveeld gaat staan schrapen, dat ik op een gegeven moment zo'n opwellend gevoel van frustratie krijg. En als hij dan maar lang genoeg daarmee door blijft ouwehoeren dan moet ik echt oppassen dat ik hem op een gegeven moment niet uit frustratieboosheid een schop geef -:(-
Wanneer ik op dat punt kom loop ik een paar meter bij hem weg, blaas heel hard en langgerekt mijn adem uit en zeg dan van een afstandje tegen hem (met rustige vriendelijke :* toon zodat hij het niet snapt) dat ik hem het liefst een rotschop zou geven met zijn gekloot... dan lach ik even vriendelijk (nep) naar hem en dwing mezelf even zijn buik te kriebelen.
Daarna ga ik weer verder en werkt hij meestal ook weer wat beter mee, ik denk dat dat komt door het buikkriebelen en het moment van rust.
Maar het is wel moeilijk om die rotschop tegen te houden.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:42

oww wat komt me dit allemaal bekent voor......pfff...
maar bij mij komt het denk ik wel omdat het een hengst is.....verder is het zo dat die stinky winkey van mij me super aan voelt en toch soms moet ie weer ff terug gezet worden .....dan kan ik wel 10 keer zeggen"nee"dat heeft meestal op meneer geen doen.
als ik een keer "nee"zeg...en hij gaat gewoon door beter ff maatje 37..daarna is hij er dan ook klaar mee....maar dat is juist wat ik zo leuk blijf vinden aan hem hij probeerd elke keer iets anders bij me....en nee niet gemeen maar gewoon drammen en vervelend blijven doen....(mijn schatje)
ag zo baasje zo paardje laat ik maar zeggen...
als me vriend me niet op tijd terug op me plek zet dan...ag wals ik ook zo over hem heen....
dus geronimo zal wel op mij lijken of ik op hem......"zucht"
toch hou ik van hem....we zijn aan elkaar gewaagd denk ik. (weet ik zeker )

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:56

frangelica schreef:
oww wat komt me dit allemaal bekent voor......pfff...
maar bij mij komt het denk ik wel omdat het een hengst is.....verder is het zo dat die stinky winkey van mij me super aan voelt en toch soms moet ie weer ff terug gezet worden .....dan kan ik wel 10 keer zeggen"nee"dat heeft meestal op meneer geen doen.
als ik een keer "nee"zeg...en hij gaat gewoon door beter ff maatje 37..daarna is hij er dan ook klaar mee....maar dat is juist wat ik zo leuk blijf vinden aan hem hij probeerd elke keer iets anders bij me....en nee niet gemeen maar gewoon drammen en vervelend blijven doen....(mijn schatje)
ag zo baasje zo paardje laat ik maar zeggen...
als me vriend me niet op tijd terug op me plek zet dan...ag wals ik ook zo over hem heen....
dus geronimo zal wel op mij lijken of ik op hem......"zucht"
toch hou ik van hem....we zijn aan elkaar gewaagd denk ik. (weet ik zeker )

En dat is nou ook precies waar dit topic om draait. Hengst of niet, bijdehand of niet, dat is geen excuus. Als jouw paard niet luistert ligt dat niet aan dat ie een hengst is, maar dat jij geen voldoende leiderschap toont. Zoek de oorzaak bij jezelf ipv bij het paard.