Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:47

Jessix schreef:
kohtje schreef:
En hoe vinden en verklaren jullie dit? http://www.youtube.com/watch?v=cL4g0bPy ... re=related

Wat moet ik daar aan zien of verklaren?

Ik denk dat ze ermee wil laten zien dat daar vooral veel mannelijke ruiters van (zo te zien) meer dan 75 kg rijden, en dat hun paarden niet allemaal dood onder hen neervallen.
Dat doet echter allemaal niks ter zake m.b.t. dit onderwerp.

Is wat zij daar doen góed voor hun paard? Of in ieder geval niet slecht? Topsport is over het algemeen niet al te best voor de gezondheid van de sporter, en ik zou niet weten waarom dat anders is wanneer de sporter een dier is.
Als deze ruiters daar op hoog niveau hun kunstjes laten zien, wil dat niets zeggen over het lange-termijneffect daarvan op hun paarden. Wie zegt er dat die paarden over 5-10-15 jaar nog steeds geen gezondheidsklachten hebben door de ruiterbelasting? En wie zegt er dat eventuele klachten gelijk zouden zijn wanneer ze hun hele leven met 10-15 kg minder belast waren?

Jessix

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:41

Het doet zeker niet ter zaken. Maximaal gewicht, is maximaal gewicht en dan hoef ik geen voorbeelden, foto's en filmpjes van mensen die dat wel doen, want dat vind ik geheel niet interessant. Ga bij jezelf te raden of het fair is dat je met dat gewicht op een paard gaat zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:31

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:34

Wat moet ik daar aan zien of verklaren?[/quote]
Ik denk dat ze ermee wil laten zien dat daar vooral veel mannelijke ruiters van (zo te zien) meer dan 75 kg rijden, en dat hun paarden niet allemaal dood onder hen neervallen.

Is wat zij daar doen góed voor hun paard? Of in ieder geval niet slecht? Topsport is over het algemeen niet al te best voor de gezondheid van de sporter, en ik zou niet weten waarom dat anders is wanneer de sporter een dier is.
Als deze ruiters daar op hoog niveau hun kunstjes laten zien, wil dat niets zeggen over het lange-termijneffect daarvan op hun paarden. Wie zegt er dat die paarden over 5-10-15 jaar nog steeds geen gezondheidsklachten hebben door de ruiterbelasting? En wie zegt er dat eventuele klachten gelijk zouden zijn wanneer ze hun hele leven met 10-15 kg minder belast waren?[/quote]
En wie zegt dat het wel schadelijk is? Ik zie hier geen paarden die niet kunnen bewegen door het gewicht van de ruiter.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:30

kohtje schreef:
Wat moet ik daar aan zien of verklaren?

Als deze ruiters daar op hoog niveau hun kunstjes laten zien, wil dat niets zeggen over het lange-termijneffect daarvan op hun paarden. Wie zegt er dat die paarden over 5-10-15 jaar nog steeds geen gezondheidsklachten hebben door de ruiterbelasting? En wie zegt er dat eventuele klachten gelijk zouden zijn wanneer ze hun hele leven met 10-15 kg minder belast waren?[/quote]
En wie zegt dat het wel schadelijk is? Ik zie hier geen paarden die niet kunnen bewegen door het gewicht van de ruiter.[/quote]
En moet het paard er dan direct schade aan ondervinden om het schadelijk te laten zijn?
Hoeveel van die paarden halen de 20-25-30 jaar? En hoeveel langer zouden ze gezond blijven wanneer ze door lichtere ruiters bereden zouden zijn?

Een paard berijden is op zich al schadelijk. (Langdurige) ruiterbelasting laat sowieso zijn sporen na en is aan paardenskeletten ook goed te zien. Het gaat er hier alleen om, of die schade eventueel verhoogd wordt wanneer de ruiter (bij gelijke rijvaardigheid, paard, gebruik, etc) zwaarder is, en het antwoord daarop is 'ja'.
De vraag is alleen hóeveel extra schade aanvaardbaar is, en dus, wat voor ruiterbelasting bij dat paard het maximaal toelaatbare is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:39

Hoe veel langer ze zouden leven is natuurlijk niet na te gaan.
Ik ken ook jonge paarden die nog nooit wat hebben gewerkt die al kreupel en versleten zijn.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:43

Een vriendin van mij ( met zeker een hoog overgewicht gehalte! ) had een paard altijd liep hij wat stijf en vonden wij al dat hij belemmerd werd aangezien hij ook al een dagje ouder werd. Nu is hij verkocht naar een manege waar hij kinderen draagt van ong 12/13 jaar. hij is ineens veel zwevender en loopt weer zo als de eigenaar voor mijn vriendin.

ik denk wel dat het per persoon en per paard erg kan verschillen dus bedoel niet gelijk dat mensen met overgewicht niet zouden mogen paard rijden maar dit is gewoon een ervaring

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:06

het betekend natuurlijk niet dat je met overgewicht niet kan rijden.

ik kan wel 5 kg overgewicht hebben,maar alsnog 60 kg wegen om maar wat te noemen. dan kan je best op aardig wat paarden nog rijden

maar een maximum gewicht voor een paard is voor de 1 ondergewicht,voor de ander normaal gewicht en weer voor een ander overgewicht.

dat maakt niet uit,maximum gewicht is gewoon maximum gewicht

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

kohtje schreef:
Hoe veel langer ze zouden leven is natuurlijk niet na te gaan.
Ik ken ook jonge paarden die nog nooit wat hebben gewerkt die al kreupel en versleten zijn.

Drogredenaties, Ik ken rokers die ouder dan tachtig zijn geworden; dus roken is niet schadelijk voor je gezondheid :+ .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:58

hahaha dat is een goede :P

maargoed,het klopt natuurlijk dat je niet na kunt gaan of een paard korter of langer geleefd zou hebben

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:07

Ik moet er gewoon om lachen! Wat een excuses allemaal! Wat draag je liever 5kg of 10kg? Zou je het allebei kunnen dragen? Wat zou er na verloop van tijd schadelijker zijn?

Wat denk je dat mijn paard liever op zijn rug heeft 58kg of 88kg?

Het is allemaal zo simpel, maar ja.. Niemand is blijkbaar bereid zijn hobby op te geven ten gunste van het paard waar wij allemaal zogenaamd zo gek op zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:11

mee eens hoor!
maar dan zou eigenlijk niemand moeten paardrijden,als je het zo stelt.
want een paard draagt vast liever niets dan 50 kg,en dan is die 50 kg ook 'belastender'

waarmee ik trouwens geen excuus wil opnoemen om paard te rijden als je te zwaar voor je paard bent

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:15

ik denk dat het gewicht wat een pony/paard kan dragen niet voor ieder paard vast hoeft te liggen op een bepaald aantal kilo's, eerder aan de lengte/lichaamsbouw/gezondheid van het paard.
zo zie ik op een shet liever geen kinderen van 1.60 die 50 kilo wegen. En zo wil ik op mijn slanke E-pony ook niemand die zwaarder is dan 70 kilo. Het paard van mijn tante zou wel iemand kunnen dragen van een kilo of 80-85.
mensen die over de 100 kilo wegen zouden geen paard moeten rijden, want hoe je het ook wendt of keert, meer dan 100 kilo is voor niemand een gezond richt gewicht. en een beetje gewicht opofferen voor je favoriete bezigheid is geen echte kwelling zou ik denken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:17

een kwelling is het wel,want het is heel erg moeilijk,neem dat maar van me aan.
maar je doet het tegelijkertijd wel heel graag,omdat je gek op je paard bent.

tenminste,zo voel ik het.
ik ben ruim 20 kg kwijt en rij heerlijk op mijn pony

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:24

Snoevie: jaa op die manier wel, maar als je je doel voor ogen stelt lijkt het me een stukje makkelijker?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:27

oh ja dat is ook waar hoor!

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:36

sommige hebben wel erg makkelijk praten met : ja dan stop je maar met paardrijden en dan val je maar een paar kilo's af. Tuurlijk is het paard het belangrijkste alleen het is wel heel erg oneerlijk om mensen die lang zijn buiten te sluiten omdat ze dan te zwaar zouden wegen. Want als paardrijden echt je passie is wil je er best voor afvallen, maar om gelijk alles er voor op te moeten geven en ervoor te stoppen omdat je te lang en daardoor ook 'te zwaar' zou zijn vind ik ook wel erg ver gaan.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:37

Als de ruiter in balans zit, is er niks aan de hand.
Zodra die ruiter veel gaat hobbelen en schuiven en doen.
Lijkt het me niet zo'n goed plan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:39

En voor de zoveelste keer in dit topic is het bekende cirkeltje weer rondgedraait.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:47

_x_alina_x_ schreef:
sommige hebben wel erg makkelijk praten met : ja dan stop je maar met paardrijden en dan val je maar een paar kilo's af. Tuurlijk is het paard het belangrijkste alleen het is wel heel erg oneerlijk om mensen die lang zijn buiten te sluiten omdat ze dan te zwaar zouden wegen. Want als paardrijden echt je passie is wil je er best voor afvallen, maar om gelijk alles er voor op te moeten geven en ervoor te stoppen omdat je te lang en daardoor ook 'te zwaar' zou zijn vind ik ook wel erg ver gaan.

De vraag is dan: wat is belangrijker, mijn plezier om op een paard te stappen, terwijl ik weet dat ik te zwaar ben of het welzijn van m'n paard.

Er is natuurlijk altijd een grijs gebied waarin het nog niet zo heel slecht is voor het paard, en dan is het iets wat iedere ruiter voor zichzelf moet afwegen.

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:00

Ik zit dus in dat grensgebiedje. Ik ben 188 en weeg 80 kilo. Maar ik ben ook 15 en weet dus dat ik nog wel zwaarder ga wegen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:02

Anoeska schreef:
De vraag is dan: wat is belangrijker, mijn plezier om op een paard te stappen, terwijl ik weet dat ik te zwaar ben of het welzijn van m'n paard.

Zoals ik op de openingspagina van mijn site heb staan.
Is het welzijnsbelang van het paard ondergeschikt aan dat van ons en zo ja in welke mate.
We vergelijken hier gezondheid van het paard met hobbylol van de ruiter :)*

Daar ligt gelijk het probleem met de ruiterij.
ALLE ruiters beginnen met het egoïstische compromis met paardwelzijn.
De rest is een glijdende schaal. Veel ruiters glijden een heel stuk af. Met de leefomstandigheden, met de gebruiksinzet etcetera.´Ja maar...., anders kan ík geen paardrijden´ en de rest is alibi-gedrag.
Het onderwerp overgewicht is zó evident dat het schandalig illustratief is voor hoe makkelijk ruiters in hun lolbelang afglijden met het paardwelzijn.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:09

Licht er ook aan wat voor paard het is.
Kijk als je nou een Welsh neemt of New forest. Met een persoon van 100kg is dat toch weer anders dan een Haflinger. Vind ik een persoon die 100kg op een haflinger rijd er al wel beter uit zien dan op zoon slank smal paardje.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:12

Een persoon van 100 kilo hoort helemaal niet op geen enkel paard vind ik.
Ga dan liever een sport beoefenen waar je gewicht niet van belang is.
Movement schreef:
Kijk als je nou een Welsh neemt of New forest. Met een persoon van 100kg is dat toch weer anders dan een Haflinger. Vind ik een persoon die 100kg op een haflinger rijd er al wel beter uit zien dan op zoon slank smal paardje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:26

Movement schreef:

Nee.

Gewicht = last. Daar kan je met ´Arbo´ voor het paard enigzins grenzen mee trekken.

Overgewicht = onnodige last = ethisch niet te verantwoorden.

LETOP: het onderwerp is overgewicht van de ruiter. Niet het gewicht en niet of een paard dat kan dragen.

Overgewicht = onnodig negatief effect op het paard.
De rest is een ruiter die het welzijn niet zwaarder vindt wegen dan het eigen overgewicht.
Het uit eigenbelang onnodige belasten is de ethische hete aardappel.

Ruiters die dit niet kunnen volgen horen om andere redenen niet op een paard O:)