Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:20

Ik ben er vroeger echt veeel afgevallen. Ik had een eigenwijze pony en die kreeg een periode van bokken en steigeren, ik stapte op en eerst steigerde die en dan bokte die (ze was 4 jaar, ook en heethoofd). Ik ben er zo 10 keer in een les afgevallen (niet overdreven). Nu na nog vele vallen kan ik wel al veel beter bokken uitzitten, maar alleen als ik weet dat die in zo'n bui is xd bereid ik me daar op voor. Vandaag lag ik er ver af maar dit was helemaal mijn fout! Ik zat in de rechtergalop en wou in het midden van de piste van galop verwisselen maar hij liep weer naar rechts waardoor ik hem terug naar links stuurde en dan weer naar rechts ofzo, ik lag bijna tegen de kant :') twas een beetje een mesthoop toen! maar ik denk dus dat je vooral leert uitzitten door veeeeel te vallen :D

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 06:59

Vallen hoort erbij. Is zij er al achter waarom haar paard ineens zo bokt?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:04

ik vind niet dat vallen je persé een slechter ruiter maakt, zelf de grotere ruiters vallen nog wel is.
als ik val, probeer ik na te gaan hoe het gekomen is, wat voor hulp ik heb gegeven wat ik vroeg of als het bij het springen is, of ik daar iets heb gedaan. zo leer ik van mijn val moment.
echter val je zo vaak ondanks dat mensen je op je zit wijzen of wat dan ook en je domweg niet luistert , vind ik dat je wel moet gaan nadenken of je wel op een paardenrug thuis hoort

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:01

Van vallen leer je alleen maar. Je kan nagaan wat er is misgegaan en wat je beter had kunnen doen. Als je valt dan ben je absoluut geen slechte ruiter maar gwn eentje met een vrolijk paard. Het zijn levende dieren en daar kan er gwn iets misgaan. Het zijn geen automaatjes. gelukkig niet :P

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:34

Ik hoor zelf vaak van mijn leraar dat je 10 x moet vallen voor je een goede ruiter bent,
maar dan voel ik me ook beledigd
Ik rij al 7,5 jaar, en ben nog maar 2 x gevallen, en het is niet zo dat ik alleen op slomere,rustige paarden rij :P

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:36

Mijn instructrice waar ik vroeger les van kreeg zei altijd tegen mij een goede ruiter valt 100x van zijn/haar paard :+

lisam19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:45

Van vallen kun je leren!! :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:10

Ren@te schreef:
Zertab schreef:
Ik heb net het springen gekeken de Global champions tour in Valencia,en daar is zelfs bijna een ruiter gevallen.

Bedoel je die ruiter waarbij op een hele vreemde manier de stijgbeugel brak?

Ja,er is er maar een gevallen.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:00

tegen mij zijden ze altijd
een goede ruiter is een zandruiter
maar ik denk ook zeker dat je leert van vallen...

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:02

Ik denk dat het aan de situatie ligt, er zijn ruiters die om elk stapje dat hun paard verkeerd zet er af vallen. Ik vind dat je dan een minder goede ruiter bent en misschien ook geen goede zit hebt. Af en toe er af vallen is totaal niet erg en bekend niet direct dat je een slechte ruiter bent. Zoals meerdere al zeiden: je leert er van! Je gaat vanzelf aanvoelen als je paard weg wil schieten of iets. Maar daar gaat tijd en ervaring overheen. Paarden kunnen hele gemene streken hebben waar zelfs de beste ruiter waarschijnlijk niet op zou kunnen blijven zitten.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:30

Ik ben ook zo vaak van paarden afgevallen, nee ook echt niet alleen van mn eigen pony. Bijvoorbeeld: ik wilde dat Jasmijn door een plas liep, mevrouw bedenkt zich niks en springt er nogal hoog overheen, daar had ik natuurlijk niet op gerekend en wie lag er in de plas? Ikke! Het gebeurd iedereen wel eens, echt. Ik hou er ook van als een paardje een beetje pit heeft, een keer een stap verkeerd zet enzo:)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:35

Ik ben zelden of nooit gevallen in 20 jaar paarden. Ik heb een goede, onafhankelijke zit maar ik ben technisch zeker geen goede ruiter.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:08

20 jaren geleden toen ik pas met pony's reed viel ik er elke dag wel een keer af.
Pony mocht maar andere kant uitdraaien of een keer flink zich uitschudden na een waterwandeling of ik kon zand happen, heb
zelfs vaak in het water achter gebleven.

Kon toen niet van mijzelf zeggen dat ik toen een goede ruiter was!!
Nu 20 jaren later rij ik nog steeds, pony's werden paarden en viel er steeds minder af. Nu nog maar gemiddeld 1x per jaar.
Leer dan ook jonge paarden op!

Leren doe je met vallen en opstaan !!!

(Maar liefst niet te serieus vallen dat is behoorlijk pijnlijk, toch maar hulp inroepen dan)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 05:01

Sinds kort heb ik een nieuw paard en ik ben er in de eerste 2 weken al 2 keer afgevallen. Van mijn andere paard val ik echt nooit. Maar toch heb ik nu pas, na die 2x vallen, het idee dat ik vooruitgang aan het boeken ben, dat ik bewuster ga rijden, scherper ben etc. De beste ruiters kunnen vallen (konden we vanmiddag zien bij de OS cross country). Je moet toch enigzins ontspannen op je paard zitten en mee gaan in de beweging en soepel zijn?... je kan je nu eenmaal niet de hele tijd 'schrap zetten'.

Ik ben wel van mening dat goede ruiters een meer bevestigde en stabiele zit hebben en misschien minder snel en gemakkelijk vallen. Ervaring en het soort paard speelt ook wel mee. De ene ruiter gaat beter rijden na een valpartij en de andere ruiter zal meer onzeker worden en slechter gaan rijden. Denk dat het uiteindelijk een persoonlijk iets is.

Maar als antwoord op het topic: Nee, je bent niet per definitie een slechte ruiter als je van je paard valt!

Agja, zonder dalen ook geen pieken :D

_Clocloken_ schreef:
Mijn instructrice waar ik vroeger les van kreeg zei altijd tegen mij een goede ruiter valt 100x van zijn/haar paard :+

Precies wat mijn eerste instructrice vroeger ook zei; je bent pas een echte ruiter als je 100x van je paard bent gevallen :)

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:56

Haha, wat leuk dat ze hetzelfde zeiden :D

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:21

nee hoor, een paard kan altijd schrikken op momenten dat je net even niet oplettend bent

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:19

Ik ben er vroeger ook vaak vanaf gevallen, maar heb er wel een hoop van geleerd .

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:59

Nee, je bent zeker geen slechte ruiter als je valt. Of je van je paard valt zegt niks over het feit hoe je verder rijd of op welk niveau. Uiteindelijk leer je er weer van zodat je het de volgende keer mogelijk kan voorkomen. :)

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:32

Inderdaad,van elke val leer je!
Al zijn sommige vallen ook gewoon omdat het paard opeens héél onverwachts bokt/verschiet en je net zat rond te gapen want 'het paard is toch zo kalm' ;-) Dus je eigen stommigheid eigenlijk door niet op te letten.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:48

Het hangt heel erg van je type paard af, en ook van hoe je zelf rijdt, maar ik denk dat je in sommige situaties beter kunt vallen dan dat je er half op blijft zitten/hangen :D
En van iedere val leer je, als het je eigen paard is leer je hem ook beter aanvoelen. Je moet er altijd rekening mee houden dat het ineens kan gebeuren dat ze schrikken, het zijn idd geen machines maar vluchtdieren :)
Toen ik klein was had ik een verzorgpony van 24 jaar, die tijdens het rijden vanuit het niets ineens in volle galop er vandoor ging en ze hield dan ook van een bokje. Later kon ik dat precies aanvoelen, door een korte spanning in haar rug. Toen kon ik het gelukkig wel tegenhouden :p Oef, en ik ben ook wel eens met mijn hoofd op een hindernis terecht gekomen toen een pony plotseling weigerde. Toen was ik echt dankbaar dat ik een cap op had!!
Mijn instructrice van vroeger zei idd ook dat je 10x gevallen moet zijn voor je een goede ruiter bent. Toch is dat wel fijn dat ze zoiets zeggen, omdat je je als klein paardenmeisje dan niet hoeft te schamen voor de hele groep als je van je pony valt! Het is ook helemaal niet erg, ik hoop alleen altijd maar dat ik goed terecht kom als ik een klap maak!

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:59

Ja dat goed terechtkomen... Als ik val, blijf ik altijd even een paar sec liggen (en mensen die zich dan doodschrikken omdat ik niet meteen opsta :D) Dit omdat ik altijd eerst wil zien 'adem ik nog' en vervolgens begin ik met handen/voeten te bewegen en als dat lukt, sta ik op. Elke keer dat ik op de grond terechtkom, ga ik er gewoon van uit dat ik wel iets gebroken zal hebben. (en elke keer sta ik terug op met het gevoel van 'oef niets aan de hand') Vind dat altijd een eng moment, zo voor het eerst terug opstaan na een val. Want je weet dan niet of je iets hebt of niet, dat is zo bang afwachten en zien je nog alles zoals het moet nog kunt bewegen enz ;-)

Mignonnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:26

daar leer je toch juist van

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:29

Ik vind, dat als je van een paard valt, zeker geen slechte ruiter bent, ligt er natuurlijk wel aan, wat voor paard het is.
Anders zou je beweren, dat mensen in de topsport, slechte ruiters zijn, zelfs de besten vallen wel een van een paard :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:32

Vind het wel grappig: als manege meisje (20 jaar geleden) had ik een zeer goed evenwicht, en kreeg geen pony mij eraf. Deed ook de raarste dingen, zoals achterste voren galoperen ed. Toch was ik geen goede ruiter..

Na een stop van zo'n 12 jaar, ben ik weer begonnen met rijden. Helaas door 'ziekte' een evenwichtsprobleem overgehouden, maar dat is redelijk onder controle. Ik kan niet meer rijden zoals 'vroeger' maar toch heb ik het gevoel een betere ruiter te zijn: Kan heerlijk bezig zijn qua dressuur, tot een jong ding wat ik rijd, ineens zijn galop tempo bepaalde die best hard was voor mij. Ik kon even niet meekomen, verloor mijn beugel, en lag er bijna af! Terwijl het paard niks verkeerd deed (behalve dus een stuk onder me uit lopen). Dát was wel even confronterend.

lenaaa98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:55

Ik weet nog wel dat Anky van der paard was gevallen, en ik kan met zekerheid zeggen dat zijn geen slechte ruiter is! We rijden op vluchtdieren, dus een paard kan altijd schrikken, een onverwachte beweging maken of gewoon een eigen willetje hebben. Ik ben er dus zeker niet mee eens dat je een slechte ruiter bent als je eraf valt, integendeel!