Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:00

Jannepauli schreef:
Ik protesteer tegen de "heksenjacht" en het roepen dat "overmatig zweten" sowieso een fout teken is. Door dit in de regels te noemen draagt de FEI hieraan bij in mijn ogen. Ik ben niet zozeer bang voor mijn eigen paarden, maar vooral voor die paarden die net als sommige van mijn paarden dat zweten nodig hebben om hun warmte kwijt te raken, terwijl ze niet meer doen tijdens het losrijden dan andere paarden en ook niet gestresst zijn. Ik ben voor een eerlijke strijd en om paarden op basis van lichaamsfuncties gele kaarten te geven, dat gaat er bij mij niet in.
Zoals ik al in mijn eerste post zei is de fout niet het zweten, maar kan alleen de manier van rijden evt. de fout zijn en dus bestraft worden.

Nee, je overdrijft als je dit een heksenjacht gaat noemen op basis van iets wat niet gezegd wordt .
De letterlijke tekst in het filmpje: The stewards will be trained to look for signs of distress in the horses - this could be excessive sweating, fatigue, over-repetition of certain movements... etcetera.[/quote]

Jannepauli, je verbindt de door mij genoemde heksenjacht met de FEI. Dat zijn niet de mensen die met een heksenjacht bezig zijn en daar doelde ik dus ook niet op. De mensen die op internetsites roepen dat een zwetend met schuim bedekt paard sowieso een gestresst paard is (en dan natuurlijk vooral als hij LDR gereden wordt.....) dat zijn de mensen die met een heksenjacht bezig zijn.

Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat hier mensen die ik toch inschat als paardenmensen met een zekere kennis durven te beweren dat elk paard wat nat is van het zweet te hard gewerkt heeft in het losrijden of stress heeft gehad. Gelukkig heeft de FEI het veel genuanceerder gesteld, maar zoals je nu al kunt zien hoef je een aap maar een stok voor te houden of hij slaat ermee....
Waarmee eens te meer bewezen wordt dan meer regels de discussie niet vermindert, maar zelfs nog voert.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:01

horseyfries schreef:
Jannepauli, je verbindt de door mij genoemde heksenjacht met de FEI. Dat zijn niet de mensen die met een heksenjacht bezig zijn en daar doelde ik dus ook niet op. De mensen die op internetsites roepen dat een zwetend met schuim bedekt paard sowieso een gestresst paard is (en dan natuurlijk vooral als hij LDR gereden wordt.....) dat zijn de mensen die met een heksenjacht bezig zijn.

Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat hier mensen die ik toch inschat als paardenmensen met een zekere kennis durven te beweren dat elk paard wat nat is van het zweet te hard gewerkt heeft in het losrijden of stress heeft gehad. Gelukkig heeft de FEI het veel genuanceerder gesteld, maar zoals je nu al kunt zien hoef je een aap maar een stok voor te houden of hij slaat ermee....
Waarmee eens te meer bewezen wordt dan meer regels de discussie niet vermindert, maar zelfs nog voert.

Dat zou ik ook onbegrijpelijk vinden als dat zo zou zijn, maar dat is niet zo want dat wordt hier dus nog steeds niet gezegd. We hebben het over overmatig zweten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:03

horseyfries schreef:
Zoals ik al in mijn eerste post zei is de fout niet het zweten, maar kan alleen de manier van rijden evt. de fout zijn en dus bestraft worden.

De combinatie van kan het ook zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:04

Mindfields schreef:
Is het nou zo moeilijk om zonder persoonlijke aanvallen te discussieren HF? Jeminee. Laat elkaar toch een beetje in de waarde. Kom met meningen en overtuigingen maar laat de persoonlijke aanvallen alsjeblieft achterwege. Het staat zo kinderachtig.

Waar doe ik een persoonlijke aanval op je Mindfields? Of heb je het over de opmerking van boodschapper en klokkenluider? MD dicht zichzelf die titels toe, niet ik.
Het wordt helemaal lachwekkend als diezelfde persoon vervolgens eerst een zeer denigrerende opmerking maakt richting dressuurruiters (als je een persoonlijke aanval en kinderachtige opmerking wilt, dan heb je er daar wel één van grote klasse) waarna hij jou bijvalt in de persoonlijke aanval op mij.

Dus ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:04

horseyfries schreef:
Als je wist wat tying up was dan wist je ook dat het niet klopt wat je hier zegt. Er is geen paard wat bij het inrijden echt tying up heeft om daarna nog gewoon een proef uit te lopen.

Hoe zit het dan bij de ren- en drafpaarden van de renbaan? Heeft u wel eens een bloedbeeld gezien van renpaarden, met ernstige tying up? Die ook nog een race of meerder lopen en hun symptomen?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:05

FaberSmid schreef:
Dan heeft de stang toch geen zin, vandaar net zo goed weglaten. Maar u weet toch ook de werking van de stang, om de verfijnde teugelhulpen te geven voor de dressuur? Niet als hefboomwerking, maar het paard dwingen onder druk en dwang.

Daarmee weten we ook gelijk waarom zoveel van die paarden de tong over het bit en uit de mond steken of willen steken.

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:06

Tongfout zegt meer dan genoeg, vastbinden van de tong alles.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:06

horseyfries schreef:
Waar doe ik een persoonlijke aanval op je Mindfields? Of heb je het over de opmerking van boodschapper en klokkenluider? MD dicht zichzelf die titels toe, niet ik.
Het wordt helemaal lachwekkend als diezelfde persoon vervolgens eerst een zeer denigrerende opmerking maakt richting dressuurruiters (als je een persoonlijke aanval en kinderachtige opmerking wilt, dan heb je er daar wel één van grote klasse) waarna hij jou bijvalt in de persoonlijke aanval op mij.

Dus ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld!

Ik val je nergens aan hoor ik geef mijn mening en wordt niet persoonlijk. Ik zeg tevens niet dat je mij aanvalt maar ik las een paar opmerkingen indd richting MD die ik wel persoonlijk vond worden en dat is ajmmer, draagt namelijk nergens toe bij behalve een negatieve sfeer en dat vind ik jammer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:07

horseyfries schreef:
Nee, ik ben juist voor minder regels, die wel duidelijk zijn. Want hoe meer regels, hoe meer uitzonderingen dat er weer zijn op die regels en het wordt niet strenger, maar alleen maar onduidelijker.
Ik hoef zelf niets te verzinnen om onder regels uit te komen, dat heb ik gelukkig niet nodig, maar daarom zie ik nog wel de realiteit.

Hoe zou u dan de regels opstellen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:07

horseyfries schreef:
Elk paard is anders en als een paard al zweet van buiten in de zon te staan, dan hoef je niet veel te doen om hem kleddernat in het losrijden te krijgen. Hoe wil jij met zo'n paard rijden? De warming up maar overslaan want anders zweet hij?

Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen paarden en die heb ik nog nooit tot zweet aan toe hoeven opwarmen. Eigenlijk duurt de hele warm up gemiddeld een minuut of 10, 15. En dan wil ik hem vooral niet moe hebben of in het zweet. Lekker ontspannen opwarmen, paar sprongetjes en naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:08

Mindfields schreef:
Juist. Als je op concours je paard in de losrijring nog volledig in het zweet moet rijden om tot een leuk proefje te kunnen komen dan zit er iets niet goed in je training.

HF: We hebben het nog steeds niet over een beetje zweet, maar over overmatig zweten, dus wit schuim op de hals en onder het dekje en een duidelijk gestresst paard.

Overmatig zweten, is volgens jou dus wit schuim op de hals en onder het dekje. Je noemt het vervolgens in één adem met een duidelijk gestresst paard.

Betekent dit dat je het met mij eens bent dat een paard wat wit schuim op de hals en onder het dekje heeft niet persé overmatig zweet? Dat dit slechts zo is als er ook andere tekenen van stress zijn? En het er dus wederom op neerkomt dat het niet het zweten is waar het om gaat?

"Overmatig" heeft geen maat. Je kunt het slechts bepalen aan de hand van heel andere parameters. Een paard wat van nature heel erg zweet kan onder het witte schuim staan met een relatief rustige ademhaling en hartslag. Dan is het dus niet het zweten wat bepalend is, maar de ademhaling en hartslag (hetgeen jij waarschijnlijk als "stress" zou bestempelen).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:09

Professor schreef:
Dus eindelijk die discussie over het zweten, het overmatig zweten.
Tja het is juist de kunst om een paard zo optimaal voor te bereiden op het afrijterrein dat hij fris en toch lekker opgewarmt in de ring verschijnt.
Meestal komt het door de onzekerheid van de ruiter dat het paard, overmatig wordt afgereden voor de proef, en bij LDR heb ik het vermoeden dat de paarden niet rieel in de hand staan, en dat daarom de paarden zo idioot lang afgemat worden, en dat kletsnat in de ring verschijnen, net nog Totilas op tv gezien in Neumünster, hij begint al aftands te worden (onregelmatig in de Piaffe en Passage, vele fouten in de galopwissels), en weer kletsnat in de ring.
De hal was niet warm, dus daar lag het niet aan.

Maar nog geen gele kaart.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:09

MarcelDufour schreef:
horseyfries schreef:
Elk paard is anders en als een paard al zweet van buiten in de zon te staan, dan hoef je niet veel te doen om hem kleddernat in het losrijden te krijgen. Hoe wil jij met zo'n paard rijden? De warming up maar overslaan want anders zweet hij?

Ik kan allen maar spreken over mijn eigen paarden en die heb ik nog nooit tot zweet aan toe hoeven opwarmen. Eigenlijk duurt de hele warm up gemiddeld een minuut of 10, 15. En dan wil ik hem vooral niet moe hebben of in het zweet. Lekker ontspannen opwarmen, paar sprongetjes en naar binnen.

Op al die wedstrijdstallen waar jij door de jaren geweest bent en op al die concoursen ben jij nog nooit een paard tegengekomen wat heel gemakkelijk zweette?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:12

horseyfries schreef:
Overmatig zweten, is volgens jou dus wit schuim op de hals en onder het dekje. Je noemt het vervolgens in één adem met een duidelijk gestresst paard.

Betekent dit dat je het met mij eens bent dat een paard wat wit schuim op de hals en onder het dekje heeft niet persé overmatig zweet? Dat dit slechts zo is als er ook andere tekenen van stress zijn? En het er dus wederom op neerkomt dat het niet het zweten is waar het om gaat?

"Overmatig" heeft geen maat. Je kunt het slechts bepalen aan de hand van heel andere parameters. Een paard wat van nature heel erg zweet kan onder het witte schuim staan met een relatief rustige ademhaling en hartslag. Dan is het dus niet het zweten wat bepalend is, maar de ademhaling en hartslag (hetgeen jij waarschijnlijk als "stress" zou bestempelen).

Ik zeg: maar over overmatig zweten, dus wit schuim op de hals en onder het dekje en een duidelijk gestresst paard.

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

Horseyfries u neemt de nieuwe regels wel persoonlijk, voorziet u problemen bij uw rijden of van anderen?
Met western zijn de regels ook streng en zijn er ook veel regels, kan een western ruiter ook gaan jammeren maar beter is gewoon correct rijden. Bij de reining is het nu ook verboden, alle takken van de sport. Maar het werd toch al bestraft, in de beoordeling.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

FaberSmid schreef:
horseyfries schreef:
Als je wist wat tying up was dan wist je ook dat het niet klopt wat je hier zegt. Er is geen paard wat bij het inrijden echt tying up heeft om daarna nog gewoon een proef uit te lopen.

Hoe zit het dan bij de ren- en drafpaarden van de renbaan? Heeft u wel eens een bloedbeeld gezien van renpaarden, met ernstige tying up? Die ook nog een race of meerder lopen en hun symptomen?

En daarna nooit meer omdat hun spieren helemaal kapot zijn...... Als de topdressuurpaarden die veel zweten zoals hier gesuggereerd wordt allemaal last hadden van tying up, dan liepen ze zo stijf van de spierpijn dat een Grand Prix proef niet meer mogelijk was. Tevens zouden deze paarden daarna nog veel sneller weer last krijgen van tying up dus nooit meer op hoog niveau te trainen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:16

Waarom denken we nu bij voorbaat met z'n allen dat stewards zulke dummies zijn dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen zweten (veel of weinig) of een paard dat over de kling gehaald is? Daarbij, één individuele steward moet terugkoppelen en kan niet in z'n eentje arbitrair optreden. Ik denk dat ook de stewards genoeg 'paardenmens' zijn om te constateren of iets klopt, of niet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:17

Jannepauli schreef:
Waarom denken we nu bij voorbaat met z'n allen dat stewards zulke dummies zijn dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen zweten (veel of weinig) of een paard dat over de kling gehaald is? Daarbij, één individuele steward moet terugkoppelen en kan niet in z'n eentje arbitrair optreden. Ik denk dat ook de stewards genoeg 'paardenmens' zijn om te constateren of iets klopt, of niet.

Amen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:18

Juist daarna nooit meer, maar die een of meerdere keren zijn al te veel of bent u anders van mening? Die renpaarden liepen ook niet stijf op de baan, maar heeft u dat soort paarden op stal of de kliniek zien lopen? Maar ja wat wat maakt het ook uit, de paarden ervaren toch niet pijn zoals de mens, de mens kan zich toch niet indenken hoe pijnlijke lijdensweg dat is.
Nou ik kan dat wel, dan maar een paard vermenselijken volgens de wijze hier. Het is een afgrijselijke afschuwelijke verschrikkelijke pijnlijke lijdensweg. En waar voor, voor de welzijn van de mens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:19

FaberSmid schreef:
Horseyfries u neemt de nieuwe regels wel persoonlijk, voorziet u problemen bij uw rijden of van anderen?
Met western zijn de regels ook streng en zijn er ook veel regels, kan een western ruiter ook gaan jammeren maar beter is gewoon correct rijden. Bij de reining is het nu ook verboden, alle takken van de sport. Maar het werd toch al bestraft, in de beoordeling.

Ik voorzie geen problemen als de stewards hetzelfde doen als ik: inzien dat er verschil is in paarden en de hoeveelheid die ze zweten. Ik ben tegen het maken van steeds meer regeltjes in het algemeen omdat het de duidelijkheid nooit ten goede komt. Dat zie je ook hier alweer: iedereen roept "overmatig zweten moet bestrafd worden", maar WAT is OVERMATIG??
Is het druppen van het zweet van het lijf van een paard wat redelijk lang losrijden nodig heeft op een wedstrijd in een warm land dan overmatig zweten? Of wordt er aan de hand van een temperatuurkaart bepaald hoeveel een paard mag zweten op een bepaalde plaats? En wordt er ook rekening gehouden met paarden die bijna nooit zweten en als die een beetje zweten is dat al net zo erg als anderen die normaal meer zweten?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:19

horseyfries schreef:
Op al die wedstrijdstallen waar jij door de jaren geweest bent en op al die concoursen ben jij nog nooit een paard tegengekomen wat heel gemakkelijk zweette?

Ik heb van alles gezien in mijn leven, en die hevig zwetende paarden hebben me altijd al gestoord. Ik vond dat compleet overbodig. Een beetje zweten, ok, maar het schuim er op vind ik inderdaad compleet overbodig en over de grens. We praten hier wel over concours en geen training. Sowieso is het overdone voor een sport waar de wedstrijd 2 to 6 minuten duurt. Het is geen duursport.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:20

Dan moet u de stewards maar gaan opleiden, voordat die het tegendeel gaan doen van uw wil is wet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:21

horseyfries schreef:
En daarna nooit meer omdat hun spieren helemaal kapot zijn...... Als de topdressuurpaarden die veel zweten zoals hier gesuggereerd wordt allemaal last hadden van tying up, dan liepen ze zo stijf van de spierpijn dat een Grand Prix proef niet meer mogelijk was. Tevens zouden deze paarden daarna nog veel sneller weer last krijgen van tying up dus nooit meer op hoog niveau te trainen zijn.

De eerste symtomen van wat u nu beschrijft kon men in Neumünster zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:21

FaberSmid schreef:
Juist daarna nooit meer, maar die een of meerdere keren zijn al te veel of bent u anders van mening? Die renpaarden liepen ook niet stijf op de baan, maar heeft u dat soort paarden op stal of de kliniek zien lopen? Maar ja wat wat maakt het ook uit, de paarden ervaren toch niet pijn zoals de mens, de mens kan zich toch niet indenken hoe pijnlijke lijdensweg dat is.
Nou ik kan dat wel, dan maar een paard vermenselijken volgens de wijze hier. Het is een afgrijselijke afschuwelijke verschrikkelijke pijnlijke lijdensweg. En waar voor, voor de welzijn van de mens.

Dus je bent het met me eens dat het niet mogelijk is dat een paard elke wedstrijd tying up heeft op het losrijterrein en dan toch nog een Grand Prix proef loopt, keer op keer?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:22

MarcelDufour schreef:
Ik heb van alles gezien in mijn leven, en die hevig zwetende paarden hebben me altijd al gestoord. Ik vond dat compleet overbodig. Een beetje zweten, ok, maar het schuim er op vind ik inderdaad compleet overbodig en over de grens. We praten hier wel over concours en geen training. Sowieso is het overdone voor een sport waar de wedstrijd 2 to 6 minuten duurt. Het is geen duursport.

Jij stamt nog uit de tijd van Henk Nooren en Roelof Werners he? Dat waren paardenmensen. En dat merk je ook aan jouw manier van schrijven. Chapeau.