Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:56

Ik weet niet of het al genoemd is want deze topic is erg lang! Maar ik ben er eigenlijk wel helemaal voor dat ook paarder recht hebben op een goede jeugd! En 4 jaar jeugd vind ik al wel wat krapjes hoor!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:07

En wat verstaan jullie onder inrijden? :) gewoon normale vraag hoor. de een denkt gelijk aan het echte werk, de ander met er af en toe eens opzitten en er weer af. Ik ben van mening dat je beter iets voor de 3e er af en toe op kan gaan zitten, dan paar maanden laten nadenken op de wei en dan als hij bijna 3,5 is doorrijden...ipv met 3 jaar beginnen en geen tussenpauzes...

Ik zie veel verschillende meningen voorbijkomen, uiteindelijk zal het toch jezelf zijn die weet wat goed is voor het paard..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:21

Ja, hoe vroeger je begint hoe sneller je van je paard af bent.
Een beetje zoiets als vroeg aan kinderen beginnen.... ahum.
Maar goed, vanaf 4 kun je een beetje gaan beginnen.... eerder vind ik onzinnig.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:24

Nensert schreef:
Alice13 schreef:
libera heeft gelijkt,
de epifysairschijf sluit rond 3 3,5 jaar. daarna is er alleen nog ontwikkeling in de spieren mogelijk tot ongeveer 6 jarige leeftijd.

Dan heb ik geen verstand van die schijven enzovoort..
Maar hoe kan het dan dat mijn oude 3 jarige van zijn 3e tot zijn 6e nog 7-8 cm de hoogte in gegroeid is? :Y)

Ik ben ook van mening dat het verschilt per paard, geslacht en voorouders..
Zover ik bijvoorbeeld weet is dat het vaak zo is dat Flemmingh's laatgroeiers zijn.

De laatste epifysaire schijven sluiten pas in het zesde levensjaar van het paard. Dus totdat dat gebeurt kunnen de botten nog langer groeien. Het sluiten begint in de benen, en eindigt in de rug en hals.
Het kan dus heel goed dat je paard na zijn derde nog groeit, dat is zelfs normaal ;)
Helemaal als het een ruin is. Testosteron beinvloedt de snelheid waarmee de schijven sluiten, de afwezigheid van testosteron zorgt ervoor dat de schijven langzamer sluiten, en de botten dus iets langer doorgroeien.

Laatgroeiers zijn vaak grote paarden, die eerst de hoogte ingaan, voordat ze wat uitdijen. Maar de schijven sluiten rond dezelfde leeftijd. Het breed worden heeft meer te maken met spieropbouw.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:48

Ninx schreef:

En kun je dit ook nog onderbouwen, of alleen stomzinnig een reactie plaatsen? Jij wilt dus op 4 je paard uit de wei plukken en intensief bezig gaan zonder tussenpozes?

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:30

@libera
mijn paard is 2,5 jaar en nu al 1,66 is hij is duidelijk geen laatbloeier
denk dat,dat moeilijk te zeggen is.
maar je heb wel gelijk veel dingen worden bepaald door de ouders

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:40

Libera schreef:
Nensert schreef:

Dan heb ik geen verstand van die schijven enzovoort..
Maar hoe kan het dan dat mijn oude 3 jarige van zijn 3e tot zijn 6e nog 7-8 cm de hoogte in gegroeid is? :Y)

Ik ben ook van mening dat het verschilt per paard, geslacht en voorouders..
Zover ik bijvoorbeeld weet is dat het vaak zo is dat Flemmingh's laatgroeiers zijn.

De laatste epifysaire schijven sluiten pas in het zesde levensjaar van het paard. Dus totdat dat gebeurt kunnen de botten nog langer groeien. Het sluiten begint in de benen, en eindigt in de rug en hals.
Het kan dus heel goed dat je paard na zijn derde nog groeit, dat is zelfs normaal ;)
Helemaal als het een ruin is. Testosteron beinvloedt de snelheid waarmee de schijven sluiten, de afwezigheid van testosteron zorgt ervoor dat de schijven langzamer sluiten, en de botten dus iets langer doorgroeien.

Laatgroeiers zijn vaak grote paarden, die eerst de hoogte ingaan, voordat ze wat uitdijen. Maar de schijven sluiten rond dezelfde leeftijd. Het breed worden heeft meer te maken met spieropbouw.

Oke dan is het goed, je zult wel gelijk hebben want hier heb ik totaal geen verstand van.

Dan ben ik niet van mening dat een groot paard een laatgroeier is.
Mijn paard is 3 en nu 1.75m, ik doe lekker rustig aan met hem.
Maar een vriendin van mij had bijvoorbeeld 3 Flemmingh's, allemaal als veulen gekocht en alle 3 gingen ze pas na hun 3e groeien (in de hoogte), daarvoor waren ze allemaal rond de 1.60m en uiteindelijk is er eentje zelfs nog 1.70m geworden.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het groeien van een paard per paard verschilt, per paard verschilt het dan ook wanneer hij/zij toe is aan het beleren/inrijden.

Zo zie je bijvoorbeeld ook dat op de Pavo Cup voor 4 jarigen vaak de kleine paardjes 'winnen'. Dat komt doordat deze al meer volgroeid zijn en compacter, minder slungelig dan de grote paarden, en al wat meer 'paard'.

Wat voor mij inrijden is?
Inrijden vind ik beginnen met het opleiden van je paard, van het 'erop kunnen zitten' tot het niveau B, oftewel een redelijk rondje door de rijbaan sturen waarbij je het paard redelijk onder controle hebt, zie ik als inrijden. Daarna is het gewoon je paard verder opleiden tot het niveau/doel wat jij voor ogen hebt. De een wil springen, de ander dressuur, de ander gewoon een rondje hobbelen in het bos.

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:42

nikilover schreef:
En wat verstaan jullie onder inrijden? :) gewoon normale vraag hoor. de een denkt gelijk aan het echte werk, de ander met er af en toe eens opzitten en er weer af. Ik ben van mening dat je beter iets voor de 3e er af en toe op kan gaan zitten, dan paar maanden laten nadenken op de wei en dan als hij bijna 3,5 is doorrijden...ipv met 3 jaar beginnen en geen tussenpauzes...

Ik zie veel verschillende meningen voorbijkomen, uiteindelijk zal het toch jezelf zijn die weet wat goed is voor het paard..

Die DENKT te weten wat goed voor het paard is.. :P
Helaas zie je het in vele gevallen nog misgaan, sommige paarden heb ik toch echt medelijden mee als ik soms zo rond kijk bij ons op de manege.. :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:49

Ninx schreef:

dus als je vroeg met kinderen begint ga je sneller dood... }:0
en waarom is het eerder onzinnig?? dus jij kijkt ook niet naar hengstenkeuringen, pavo cup, vion cup etc of wedstrijden in de B of L of jonge paarden proeven (die zijn er niet voor niks ;) )

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:55

essiesilly schreef:
Ninx schreef:

dus als je vroeg met kinderen begint ga je sneller dood... }:0
en waarom is het eerder onzinnig?? dus jij kijkt ook niet naar hengstenkeuringen, pavo cup, vion cup etc of wedstrijden in de B of L of jonge paarden proeven (die zijn er niet voor niks ;) )

Ben het met je eens,
Als bijna 3 jarige kan je makkelijk met een paardje een of 2 x per week beginnen met longeren/zadeltje erop.
En als 3 jarige kan je makkelijk erop gaan zitten, zolang je maar niets foceert.
Kijk als je een 3 jarig paardje hebt en je gaat er 6 dagen per week op, slof eraan en trekt hem in de krul tsja.. Dat is niet goed natuurlijk..

Maar als je alles rustig aan doet, waarom niet?

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:58

ik denk indd ook dat 4 jaar wel redelijk is.! het scheelt natuurlijk ook erg per paard. mijn ervaring is dat friese paarden er eerder klaar voor zijn dan kwpn'ers ze zijn veel jeugdiger. ook vind ik dat je moeilijk een leeftijds grens kan zetten. het gaat tenslotte om dat je paard er klaar voor is en er plezier in heeft. en natuurlijk een jong paard nog niet te vaak pakken. dan moet 3,4, toch kunnen..

9 jaar vind ik persoonlijk wel heel erg laat..

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:01

ik vind het zielig als ze zo vroeg worden ingereden. ten eerste ze zijn nog in de groei en ontwikkeling en ten tweede een paard moeteerst nog lekker vrij kunnen zijn voordat ze aan het werk moeten. ik dacht dat een paard rond de 3, 3.5 pas ingereden mag worden? het is helemaal niet goed voor een paard

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:04

Ik ga volgende week kijken naar twee 3 jarige, de ene is al zadelmak en de andere nog onbeleerd. Willen jullie mij per pb tips geven over hoe ik de training verstandig kan opbouwen en goed grondwerk om erbij te doen. Ik wil er elke dag heen en dan minstens een half uur met het paard bezig zijn exclusief poetsen;)

(Inrijden gaat met begleiding, ik heb ervaring)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:55

lisanneik schreef:
ik denk indd ook dat 4 jaar wel redelijk is.! het scheelt natuurlijk ook erg per paard. mijn ervaring is dat friese paarden er eerder klaar voor zijn dan kwpn'ers ze zijn veel jeugdiger. ook vind ik dat je moeilijk een leeftijds grens kan zetten. het gaat tenslotte om dat je paard er klaar voor is en er plezier in heeft. en natuurlijk een jong paard nog niet te vaak pakken. dan moet 3,4, toch kunnen..

9 jaar vind ik persoonlijk wel heel erg laat..

Friese paarden bouwen eerder meer massa op, en hebben vaak een koeler karakter dan KWPN paarden. Daardoor LIJKT het of ze er eerder aan toe zijn. Mijn ervaring is dat Friezen juist wat later mentaal klaar zijn. Ik begin met Friezen dan ook altijd later, ze zijn zo werkwillig dat je al snel teveel doet. (Wat vooral met een wat zwaarder gebouwd paard weer omgezet word in slijtage).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:02

Ninx schreef:

Kun je dat onderbouwen? Waarom is dat beter?

Als je de vergelijking met mensen zou maken...Mensen zijn op z'n vroegst pas rond hun 18e volledig uitgegroeid.

Stel dat je een sport op hoog niveau wilt gaan beoefenen. Moet je dan wachten tot je 18 jaar of ouder bent? Of zou het beter zijn om bijvoorbeeld rond je 7e langzaam te beginnen, en dat op te bouwen over de jaren heen, om uiteindelijk als je lichaam er klaar voor is, ook echt op topniveau te zitten?
Om de tijd te hebben om zowel mentaal als fysiek daar naartoe te werken.

Lijkt mij beter om dat geleidelijk op te bouwen, niet?

En nee, niet iedereen wil dit niveau bereiken, dat snap ik ook wel. :Y)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:30

Ik denk niet dat je de vergelijking met mensen moet maken.
Paarden zijn geen mensen en wij hoeven niet zoals paarden op jonge leeftijd met mensen op ons rug rond te zeulen.
Uberhaupt slaat de we gaan dieren met mensen vergelijken onzin nergens op ;)

Mijn mening , voor de 4 jaar lekker helemaal niets met klein beetje grondwerk op een speelse manier.
Verder zoals ik al eerder vermelde in het topic. Kijk naar je paard, luister daarna en handel daarna.
En verdiep je in de anatomie van een paard, kan je een hoop ellende besparen voor als je alles maar vlug vlug vlug wilt !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:46

Minimum vind ik 3 jaar. Al hoewel zie ik met regelmaat paarden op fokkerijen en mp die even oud zijn of jonger dan mijn paard die al "volop" gereden worden. Nouja volop is misschien veel gezegt maar die paarden lopen echt super netjes voor eentje die 1 of 2 x onder het zadel heeft gelopen. Dus daar trap ik niet zo in.
Mij is ook al meerdere keren verteld dat het tijd wordt dat ik er op ga. Aangezien er mensen zijn die denken als ik het nu niet doe dat er nooit wat van komt omdat ze dan te sterk zou zijn.
Tja nog altijd mensen die zo denken verbaasd met toch wel een beetje hoor. Dat je zo een kan denken maar onder tussen wel doen of je er alles van weet.

Vind het veel belangrijker wat je doen. Als je een drie jarige 1x in de week of 1x in de 2 weken een half uurtje pakt zie ik het probleem niet zo. Dan heb ik liever dat ze met 3 in gereden worden dan als 3,5/4 jarige die meteen volop aan de bak moet.
En natuurlijk alleen basis werk. Geen rare fratsen maar gewoon simpel houden. En natuurlijk leuk houden voor het paard.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:50

Monica_1987 schreef:
Al hoewel zie ik met regelmaat paarden op fokkerijen en mp die even oud zijn of jonger dan mijn paard die al "volop" gereden worden. Nouja volop is misschien veel gezegt maar die paarden lopen echt super netjes voor eentje die 1 of 2 x onder het zadel heeft gelopen. Dus daar trap ik niet zo in.

Als het paard een goede voorbereiding heeft gehad, en door een fijne ruiter word beleerd, lopen ze vanaf het begin al wel netjes ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:58

Libera schreef:
Monica_1987 schreef:
Al hoewel zie ik met regelmaat paarden op fokkerijen en mp die even oud zijn of jonger dan mijn paard die al "volop" gereden worden. Nouja volop is misschien veel gezegt maar die paarden lopen echt super netjes voor eentje die 1 of 2 x onder het zadel heeft gelopen. Dus daar trap ik niet zo in.

Als het paard een goede voorbereiding heeft gehad, en door een fijne ruiter word beleerd, lopen ze vanaf het begin al wel netjes ;)

Er is wel een verschil in netjes voor een pas ingereden paard of een zowat "perfect" lopend paardje. En nee ik geloof die fokkerijen niet echt dat ze er nog maar 1 of 2x opgezeten hebben alsnog vind ik het teveel.

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:08

Ik heb in mijn leven al heel wat paarden en pony`s aangereden.
Nooit eerder dan 3 jaar.
Is gewoon mijn mening.
Vorig jaar bv.. 3 3 jarige friese hengsten.
Fokker wilde ze onder het zadel want ze moesten worden verkocht.
Na 2 weken onder het zadel viel er 1 af,deze was er naar mijn mening nog niet aan toe om verder te worden doorgetraind.
Ik vond hem er ook nog erg jong uitzien.
De andere 2 waren kwa ontwikkeling al veel verder.
Nu heb ik zelf een NF pony staan.
Word dit jaar 4.
Rij nu 3 keer in de week een half uurtje soms korter.
Alleen wat lange lijnen en grote voltes,overgangen en leren stilstaan.
Eind maart gaat mijn dochter voor het eerst met hem in de B starten. Gewoon om ervaring op te doen.
Wat we nu doen vind ik niet echt belastend voor een pony van 3,5 jaar.
Doe het al 20 jaar zo.
Veel van de pony`s die ik heb aangereden lopen na een paar jaar goed mee in de hoge dressuur.
Heb wel eens gehad dat een pony iets minder ging lopen,dan doe ik gewoon een stapje terug.
Hebben ook nog een E pony staan waar mijn dochter over een week M mee gaat starten.
Deze pony word dit jaar 6.
Ook met 3 jaar aangereden en rustig aan gedaan.
Geef ze wel eens een paar weken rust maar niet een half jaar het land weer in.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:48

galley schreef:
Ik ga volgende week kijken naar twee 3 jarige, de ene is al zadelmak en de andere nog onbeleerd. Willen jullie mij per pb tips geven over hoe ik de training verstandig kan opbouwen en goed grondwerk om erbij te doen. Ik wil er elke dag heen en dan minstens een half uur met het paard bezig zijn exclusief poetsen;)

(Inrijden gaat met begleiding, ik heb ervaring)

minstens een half uur per dag bezig met een 3 jarige???
dat lijkt me niet slim.
vaak hebben ze de aandacht niet zo lang.
je kan beter een oefeningetje 10 minuutjes doen en dan stoppen.
een half uur vind ik erg lang voor een groen paard.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:57

Ik denk dat galley ook grondwerken e.d. bedoelt onder het "bezig zijn"???
Dan vind ik persoonlijk een half uur zelfs aan de krappe kant....
Mijn dame is ruim 2.5 en ik ben niet elke dag met haar bezig, maar als we iets doen zijn we soms toch al gauw een uur bezig hoor! Scheelt misschien dat ik al een kwartier kwijt ben voor ik in de bak ben.....

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:04

Even kort mijn mening samenvatten, want het is een lang topic :)

Er zijn fysiek geen voordelen voor het paard.. Daar het mentaal mss wel voordelen heeft competitief, heeft het dan weer nadelen instinctief en op basis van zijn natuur.
De enigste redenen welke dus als voordeel werken zijn in functie van de mens: snel verkopen = minder kosten = meer winst
Sneller leren = meer ervaring = meer winst of meer prestatie
...
Verder wil ik ook meteen zeggen dat ik geen voorstander ben van opleren bij 8jarige leeftijd. Want dan heeft het fysiek misschien niet zo'n nadelen, maar mentaal wel. Ik merk bij mijn 6j merrie die sinds augustus echt onder het zadel is, dat zij mentaal heel veel te verwerken krijgt en ik dus tijdig een stapje terug moet zetten. Terwijl je met een 4jarig paard begint, die op zijn 6 jaar al heel wat gezien heeft tov diegene die op haar 6jaar pas begint. (ik bekijk dit wel vanuit competitief standpunt)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:10

Ik denk dat het ook echt per paard verschilt.... Bij die van mij merk ik gewoon dat ze het niet leuk vind alleen maar te knuffelen en te poetsen....
Die was elke dag op de wei zo gek als een deur... Nu ik er wat meer mee bezig ben, komt ze helemaal tot rust en je merkt aan alles dat ze dit super vindt....
Nu ben ik alleen maar bezig met grondwerk, mevrouw is redelijk onzeker en kan daardoor vrij dominant uit de hoek komen...
Als ik dit nu niet aanpak, valt er over een jaar niks meer mee te beginnen....
Maar ik houd wel heel scherp in de gaten dat ik niet teveel van haar vraag.... En ik denk dat dat van het grootste belang is...

[edit] typefoutjes ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:01

Mijn paard werd bij zijn vorige eigenaar al op 2,5 jarige leeftijd ingereden... Waarom? Omdat het paard dan makkelijker verkoopbaar is, en ze krijger er meer voor omdat het ingereden is :n . Nu is het inmiddels 5 jaar (ik ben gestopt met rijden toen ik hoorde dat dat beesie van mij nog niet uitgegroeit was [dom dat ik dat toen nog niet wist toen we hem kochten] ben ik gestopt met rijden en met grondwerk etc begonnen.. Als hij dit jaar 6 wordt (en dus uitgegroeit is) gaan we hem beleren onder het zadel. Voorlopig doe ik eerst grondwerk met hem :D .