Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nensert schreef:Alice13 schreef:libera heeft gelijkt,
de epifysairschijf sluit rond 3 3,5 jaar. daarna is er alleen nog ontwikkeling in de spieren mogelijk tot ongeveer 6 jarige leeftijd.
Dan heb ik geen verstand van die schijven enzovoort..
Maar hoe kan het dan dat mijn oude 3 jarige van zijn 3e tot zijn 6e nog 7-8 cm de hoogte in gegroeid is?![]()
Ik ben ook van mening dat het verschilt per paard, geslacht en voorouders..
Zover ik bijvoorbeeld weet is dat het vaak zo is dat Flemmingh's laatgroeiers zijn.
Ninx schreef:Ja, hoe vroeger je begint hoe sneller je van je paard af bent.
Een beetje zoiets als vroeg aan kinderen beginnen.... ahum.
Maar goed, vanaf 4 kun je een beetje gaan beginnen.... eerder vind ik onzinnig.
Libera schreef:Nensert schreef:
Dan heb ik geen verstand van die schijven enzovoort..
Maar hoe kan het dan dat mijn oude 3 jarige van zijn 3e tot zijn 6e nog 7-8 cm de hoogte in gegroeid is?![]()
Ik ben ook van mening dat het verschilt per paard, geslacht en voorouders..
Zover ik bijvoorbeeld weet is dat het vaak zo is dat Flemmingh's laatgroeiers zijn.
De laatste epifysaire schijven sluiten pas in het zesde levensjaar van het paard. Dus totdat dat gebeurt kunnen de botten nog langer groeien. Het sluiten begint in de benen, en eindigt in de rug en hals.
Het kan dus heel goed dat je paard na zijn derde nog groeit, dat is zelfs normaal
Helemaal als het een ruin is. Testosteron beinvloedt de snelheid waarmee de schijven sluiten, de afwezigheid van testosteron zorgt ervoor dat de schijven langzamer sluiten, en de botten dus iets langer doorgroeien.
Laatgroeiers zijn vaak grote paarden, die eerst de hoogte ingaan, voordat ze wat uitdijen. Maar de schijven sluiten rond dezelfde leeftijd. Het breed worden heeft meer te maken met spieropbouw.
nikilover schreef:En wat verstaan jullie onder inrijden?gewoon normale vraag hoor. de een denkt gelijk aan het echte werk, de ander met er af en toe eens opzitten en er weer af. Ik ben van mening dat je beter iets voor de 3e er af en toe op kan gaan zitten, dan paar maanden laten nadenken op de wei en dan als hij bijna 3,5 is doorrijden...ipv met 3 jaar beginnen en geen tussenpauzes...
Ik zie veel verschillende meningen voorbijkomen, uiteindelijk zal het toch jezelf zijn die weet wat goed is voor het paard..
essiesilly schreef:Ninx schreef:Ja, hoe vroeger je begint hoe sneller je van je paard af bent.
dus als je vroeg met kinderen begint ga je sneller dood...![]()
en waarom is het eerder onzinnig?? dus jij kijkt ook niet naar hengstenkeuringen, pavo cup, vion cup etc of wedstrijden in de B of L of jonge paarden proeven (die zijn er niet voor niks)
lisanneik schreef:ik denk indd ook dat 4 jaar wel redelijk is.! het scheelt natuurlijk ook erg per paard. mijn ervaring is dat friese paarden er eerder klaar voor zijn dan kwpn'ers ze zijn veel jeugdiger. ook vind ik dat je moeilijk een leeftijds grens kan zetten. het gaat tenslotte om dat je paard er klaar voor is en er plezier in heeft. en natuurlijk een jong paard nog niet te vaak pakken. dan moet 3,4, toch kunnen..
9 jaar vind ik persoonlijk wel heel erg laat..
Monica_1987 schreef:Al hoewel zie ik met regelmaat paarden op fokkerijen en mp die even oud zijn of jonger dan mijn paard die al "volop" gereden worden. Nouja volop is misschien veel gezegt maar die paarden lopen echt super netjes voor eentje die 1 of 2 x onder het zadel heeft gelopen. Dus daar trap ik niet zo in.
Libera schreef:Monica_1987 schreef:Al hoewel zie ik met regelmaat paarden op fokkerijen en mp die even oud zijn of jonger dan mijn paard die al "volop" gereden worden. Nouja volop is misschien veel gezegt maar die paarden lopen echt super netjes voor eentje die 1 of 2 x onder het zadel heeft gelopen. Dus daar trap ik niet zo in.
Als het paard een goede voorbereiding heeft gehad, en door een fijne ruiter word beleerd, lopen ze vanaf het begin al wel netjes
galley schreef:Ik ga volgende week kijken naar twee 3 jarige, de ene is al zadelmak en de andere nog onbeleerd. Willen jullie mij per pb tips geven over hoe ik de training verstandig kan opbouwen en goed grondwerk om erbij te doen. Ik wil er elke dag heen en dan minstens een half uur met het paard bezig zijn exclusief poetsen;)
(Inrijden gaat met begleiding, ik heb ervaring)