Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:26

Professor schreef:
Stelling zonder buiging is mogelijk, maar buiging zonder stelling onmogelijk.

Misschien is juist dat het hyperflexen, beetje humor om het ijs te breken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 07:38

horseyfries schreef:
Tsja, ik kan zelfs in een galoppirouette met een Fries die stelling veranderen terwijl de buiging hetzelfde blijft, maar blijkbaar hebben wij extreem soepele paarden?

U heeft niet een enorm soepel paard, nee u weet niet wat buiging is.
Stelling zonder buiging is mogelijk, maar buiging zonder stelling onmogelijk.
Dus die pirouette die u dan rijdt is dus geen pirouette, voldoed niet aan dat wat werkelijk de bedoeling is van een pirouette, maar ja dit is offtopic.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:09

Professor, u heeft iets teveel de theorie gestudeerd vrees ik zonder erover na te denken. Stelling zonder buiging is mogelijk maar buiging zonder stelling niet, dat is wat elke cursus idd vertelt.
U vergeet hierbij dat het hier niet gaat over contrastelling, maar over de beschrijving van een oefening waarbij buiging gevraagd wordt zoals die op wedstrijden moet worden uitgevoerd. Dan wil men die buiging idd over het totale lichaam. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is om een paard buiging naar rechts in de rest van zijn lichaam te laten houden, en dan toch het hoofd naar links te stellen. Zoals u zelf al eerder zei is stelling geen halsbuiging. Het is perfect mogelijk voor een paard om buiging te houden naar één kant en dan toch om te stellen naar de andere kant. U stelt dat dit anatomisch onmogelijk is. Waarom? Bestaat een paard niet meer uit wervels die verschillende kanten op kunnen gaan? Wat is er anatomisch onmogelijk aan?
Dat de pirouette geen pirouette meer zou zijn is ook een vreemde stelling, als oefening kan het juist heel nuttig zijn. Het is alleen niet de uitvoering die op wedstrijd gevraagd wordt. Zolang de beenzetting en buiging in de rest van het lichaam behouden blijft, kun je moeilijk zeggen dat het geen pirouette meer is. Dat is ook niet waar het om gaat.
Mag ik bij deze dus vast stellen dat u ervan overtuigd bent dat een paard onmogelijk naar rechts kan kijken als de rest van het lichaam naar links gebogen is?

Vraagt u ooit aan een leerling op de volte om contrastelling te vragen? En dan bedoelt u dus eigenlijk contrabuiging?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 23-12-09 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:11

Professor schreef:
horseyfries schreef:
Dus u kunt een paard niet linksom laten lopen met rechterstelling zonder de hele buiging ook te veranderen naar rechts? Waarom zou dat onmogelijk zijn? Is uw paard een plank?

Nee dat gaat niet, stelling is van maantop tot ende staartwortel.
Wanneer u dit wel kunt bent u echt de eerste die dit fenomeen kan.
Of u weet niet wat buiging is.

"Stelling is van maantop tot ende staartwortel"??? Professor?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:31

horseyfries schreef:
"Stelling is van maantop tot ende staartwortel"??? Professor?

Beste mevrouw horseyfries, zoals ik al eerder beschreef u haalt werkelijk het door elkaar.
Stelling = Van maantop tot halsinplant in de schoft. En is hoofdzaakelijk de nek/kaak . (hoofd)
Buiging is van maantop tot en met de staartwortel.

Misschien heb ik mij 1x verschreven, maar heb dit meerdere malen wel goed geschreven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:47

horseyfries schreef:
Professor, u heeft iets teveel de theorie gestudeerd vrees ik zonder erover na te denken. Stelling zonder buiging is mogelijk maar buiging zonder stelling niet, dat is wat elke cursus idd vertelt.

U vergeet hierbij dat het hier niet gaat over contrastelling, maar over de beschrijving van een oefening waarbij buiging gevraagd wordt zoals die op wedstrijden moet worden uitgevoerd. Dan wil men die buiging idd over het totale lichaam. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is om een paard buiging naar rechts in de rest van zijn lichaam te laten houden, en dan toch het hoofd naar links te stellen. Zoals u zelf al eerder zei is stelling geen halsbuiging. Het is perfect mogelijk voor een paard om buiging te houden naar één kant en dan toch om te stellen naar de andere kant. U stelt dat dit anatomisch onmogelijk is. Waarom? Bestaat een paard niet meer uit wervels die verschillende kanten op kunnen gaan? Wat is er anatomisch onmogelijk aan?
Dat de pirouette geen pirouette meer zou zijn is ook een vreemde stelling, als oefening kan het juist heel nuttig zijn. Het is alleen niet de uitvoering die op wedstrijd gevraagd wordt. Zolang de beenzetting en buiging in de rest van het lichaam behouden blijft, kun je moeilijk zeggen dat het geen pirouette meer is. Dat is ook niet waar het om gaat.
SB, en alle zijgangen, pirouette natuurlijk in alle gangen die zijn verzameld en in buiging.

Mag ik bij deze dus vast stellen dat u ervan overtuigd bent dat een paard onmogelijk naar rechts kan kijken als de rest van het lichaam naar links gebogen is?

Vraagt u ooit aan een leerling op de volte om contrastelling te vragen? En dan bedoelt u dus eigenlijk contrabuiging?

Geweldig horseyfries wanneer u mijn woorden niet begrijpt en dat u tegen de anotomie van het paard het paard kan stellen tegen de buiging in dan bent u werkelijk een fenomeen.
Dit is hoe u het keert of wend onmogelijk, of dat nu thuis is of op de noordpool het kan niet wat u beschrijft.
En wanneer u denkt dat de stelling los gekoppeld kan gereden worden van de buiging, dan weet u werkelijk niet wat Buiging is, vraagt u maar mijnheer Hinnemann.
Hij zou u bevestigen dat Buiging zoder stelling niet kan, en stelling wel zonder buiging.
Wat u rijdt in een pirouette is klinkklare onzin, dat heeft niets met rijden te maken, en ook niet met gymnastieseren.
U gooit steeds met teksten van Steinbrecht en juist hij heeft dat zo duidelijk op papier gezet,:
Stelling is van maantop tot hals inplant. Stelling zonder buiging kan.
Buiging is van maantop tot en met staartwortel, buiging kan niet zonder stelling.

Ook in Nederland in de Handleiding staat dit duidelijk geschreven.
Richard Wätchen beschrijft dat.
Seunig beschrijft dat.
Van Reede beschrijft dat.
En wat u thuis daar aan het produceren bent dan heeft het paard geen buiging, maar is in zijn lichaam recht, en heeft geen enkele rijkunstige waarde.
En neemt u van mij aan dat u niet weet wat buiging is, anders zoudt u deze onzin niet schrijven.
Sorry dat ik zo hard overkom, maar dit is werkelijk klinkklare onzin, u moet nu werkelijk eens dit navragen en nalezen of u heeft nog nooit maar dan ook nooit een werkelijke buiging ervaren.
Het doe mij gewoon zeer dat u nog steeds volhoud dat dit kan, het druist werkelijk tegen alle regels der natuur in.
Bovendien mevrouw horseyfries, de stelling wordt aangegeven door het binnenbeen en met de binnenteugel verfijnt, wanneer u op de rechterhand buiging heeft geeft bovendien het binnenbeen de buiging aan, het paard buigt om het binnenbeen (dicht bij de singel of daarop), wanneer u dan de stelling tegenover de buiging aangeeft doet u dit alleen met uw handen, anders zou het niet mogelijk zijn de buiging te handhaven.
Zo ziet u dat dit al onmogelijk is, Stelling en buiging onstaat uit de zit, niet uit de hand.
Alles wat u beschreven heeft druist tegen alles in, tegen alle die zich hiermee bevatten, bevat hebben.
Wat u bedoeld heeft niets maar ook niets met de zijgangen en buiging te doen.
U wilt uw gelijk, maar die is er niet, dat hebben de meesters die het ons voorgedaan hebben, en het beschreven hebben.
U denkt dat het alleen om de wervels gaat nee mevrouw horseyfries niet alleen die ook de spieren en de hals en rugband, die doet u in twee delen uitelkaar rekken.
En dan niet te vergeten de buitspieren die lopen van de achterkant van het hoofd door de borst naar de heup, knie, en spronggewricht.
Al deze bent u vergeten, dat u spier groepen die met elkaar werken wilt u tegen elkaar laten werken.
Daarom Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling niet.

En mijn verontschuldiging nog dat ik dat 1x verkeerd beschreven heb.
Laatst bijgewerkt door Professor op 23-12-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:01

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u discussieert om het discussieren, Professor.
Waarom gaat u niet in op de praktische uitvoering van stelling en buiging zoals die door HF en mij aangehaald wordt, namelijk het paard naar buiten stellen (of hoe u het ook noemen wilt) op de volte, met behoud van de lengtebuiging naar binnen? Waarom zou een paard zich niet van staartinplant tot schoft (dus in de ribben) de ene kant op kunnen buigen en van schoft tot maantop de andere kant? Hoe zou dat dan volgens u genoemd moeten worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:09

Askja schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u discussieert om het discussieren, Professor.
Waarom gaat u niet in op de praktische uitvoering van stelling en buiging zoals die door HF en mij aangehaald wordt, namelijk het paard naar buiten stellen (of hoe u het ook noemen wilt) op de volte, met behoud van de lengtebuiging naar binnen? Waarom zou een paard zich niet van staartinplant tot schoft (dus in de ribben) de ene kant op kunnen buigen en van schoft tot maantop de andere kant? Hoe zou dat dan volgens u genoemd moeten worden?

Werkelijk waar u uw theorie vandaan haalt weet ik niet, maar u denkt totaal verkeerd.
Dit mag hard klinken, maar het is zo.
Wanneer u met mij in discussie wilt dan dient u ook werkelijk te weten waarover u praat.
Dan dient u ook rekening te houden met de biomechaniek van het paard.
En wanneer u dat allemaal bestudeerd heeft dan begrijpt u zelf ook wat u hier geschreven heeft niet klopt.

clarence

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:32

Professor,

Uw gedrag in uw laatste twee berichten is werkelijk stuitend en op het randje van onbeschoft. Het is dat ik heb gehoord dat u in werkelijkheid heel beschaafd bent, want dit schrijven gaat de perken te buiten.

Dat gezegd hebbende, misschien kan u toch nog antwoord geven op deze vraag:

Als een paard op een volte naar links gaat en contrastelling heeft, zijn stelling en buiging dan niet tegenovergesteld?

Ik kan alleen maar hopen dat HF tijdens de clinic zal laten zien wat zij bedoelt. Ik denk dat het namelijk niet zo moeilijk te begrijpen is, maar misschien hebben we hier wederom last van spraakverwarring?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:39

Ik moet bekennen dat het in mijn oren logisch klinkt dat indien er buitenstelling (contrastelling) op de volte gevraagd wordt, waarbij het buitenbeen nodig is om de stelling te verwezenlijken, dat het paard dan automatisch om het buitenbeen buigt en dat daardoor de lengtebuiging automatisch verandert.

Als je het paard dusdanig prikkelt dat het contrastelling aanneemt waarbij de huidige lengtebuiging (van de volte) behouden blijft, dan krijg je eigenlijk een S-knik, en dan kun je niet meer spreken over lengtebuiging denk ik, hoewel het anatomisch gezien misschien wel mogelijk is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:41

horseyfries schreef:

Hoe kan u deze onzin schrijven? U zou met al uw kennis toch echt beter moeten weten wat stelling, wat buiging en wat contrastelling werkelijk is? Hoe kan u nu schrijven dat een paard buiging kan hebben, stelling tegen de buiging is? Waar blijft uw buiging dan van uw paard? Hoe kan u schrijven dat het hier niet om contrastelling gaat, al pagina's beschrijven wij contrastelling. U schrijft continu tegen uw eigen schrijven in, draait als een blad aan de boom door steeds weer tegenovergesteld te quoten. Ben benieuwd of u al mijn vragen heeft kunnen beantwoorden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:47

Askja schreef:

De praktijk komt met de clinic. Dit soort onnozele onwetende domme schrijven door u en horseyfries, tegen alle regels in voor een instructie met al die kennis? U beide halen alles door elkaar, maken er een potje van. Stelling, buiging, contrastelling, hand, richting, oefeningen etc, of niet geleerd of niet weten wat wat nu werkelijk is. Even een oefening aanpassen, voldoet niet meer aan de regels maar dat maakt niet uit is volgens u beide dan nog wel die oefening of komt in de buurt? Het is goed of fout en niet fout goed of goed fout. Deze theorie van u beide, maakt de clinic des te interessanter en een publiekstrekker.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:48

clarence schreef:
Professor,

Uw gedrag in uw laatste twee berichten is werkelijk stuitend en op het randje van onbeschoft. Het is dat ik heb gehoord dat u in werkelijkheid heel beschaafd bent, want dit schrijven gaat de perken te buiten.

Als een paard op een volte naar links gaat en contrastelling heeft, zijn stelling en buiging dan niet tegenovergesteld?

Ik kan alleen maar hopen dat HF tijdens de clinic zal laten zien wat zij bedoelt. Ik denk dat het namelijk niet zo moeilijk te begrijpen is, maar misschien hebben we hier wederom last van spraakverwarring?

Hoe zit het met volte verkleinen en vergroten, travers en renvers?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:55

Fabersmid,

Nu ga ik toch echt aan uw kennis van de Nederlandse taal twijfelen. :D

Travers en Renvers? Wat zijn zijn dat voor buitenlandse termen?

FaberSmid schreef:
clarence schreef:
Professor,

Hoe zit het met volte verkleinen en vergroten, travers en renvers?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:58

clarence schreef:
Fabersmid,

Nu ga ik toch echt aan uw kennis van de Nederlandse taal twijfelen. :D

Travers en Renvers? Wat zijn zijn dat voor buitenlandse termen?

Hoe kan ik uw vraag begrijpen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:09

clarence schreef:
Professor,

Beste clarence, dat ik onbeschoft ben of wordt heb ik verklaard, u heeft niet alles gelezen, het gaat daarom dat mevrouw horseyfries wil beweren dat een paard rechts gebogen kan zijn en tegelijker tijd links gesteld, niet zo als u schrijft op een volte stelling/buiging veranderen nee, onafhankelijk van elkaar.
Dit is niet geheel niet mogelijk, en dat heb ik en een anderberichtje duidelijk verklaard.
En men wordt werkelijk innerlijk kwaad wanneer men door instructeurs deze onzin hoor en ziet verkondigen, dit druist tegen alles in.
Zowel de mogelijkheid van anatomisch gezien, wat ik uitgelegd heb van wegen de spieren enz.
Buiging en stelling zijn te samen.
Die kunnen niet tegen elkaar werken, en dat heb ik duidelijk uitgelegd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:10

Professor schreef:
horseyfries schreef:

SB, en alle zijgangen, pirouette natuurlijk in alle gangen die zijn verzameld en in buiging.

Geweldig horseyfries wanneer u mijn woorden niet begrijpt en dat u tegen de anotomie van het paard het paard kan stellen tegen de buiging in dan bent u werkelijk een fenomeen.
Dit is hoe u het keert of wend onmogelijk, of dat nu thuis is of op de noordpool het kan niet wat u beschrijft.
En wanneer u denkt dat de stelling los gekoppeld kan gereden worden van de buiging, dan weet u werkelijk niet wat Buiging is, vraagt u maar mijnheer Hinnemann.
Hij zou u bevestigen dat Buiging zoder stelling niet kan, en stelling wel zonder buiging.
Wat u rijdt in een pirouette is klinkklare onzin, dat heeft niets met rijden te maken, en ook niet met gymnastieseren.
U gooit steeds met teksten van Steinbrecht en juist hij heeft dat zo duidelijk op papier gezet,:
Stelling is van maantop tot hals inplant. Stelling zonder buiging kan.
Buiging is van maantop tot en met staartwortel, buiging kan niet zonder stelling.

Ook in Nederland in de Handleiding staat dit duidelijk geschreven.
Richard Wätchen beschrijft dat.
Seunig beschrijft dat.
Van Reede beschrijft dat.
En wat u thuis daar aan het produceren bent dan heeft het paard geen buiging, maar is in zijn lichaam recht, en heeft geen enkele rijkunstige waarde.
En neemt u van mij aan dat u niet weet wat buiging is, anders zoudt u deze onzin niet schrijven.
Sorry dat ik zo hard overkom, maar dit is werkelijk klinkklare onzin, u moet nu werkelijk eens dit navragen en nalezen of u heeft nog nooit maar dan ook nooit een werkelijke buiging ervaren.
Het doe mij gewoon zeer dat u nog steeds volhoud dat dit kan, het druist werkelijk tegen alle regels der natuur in.
Bovendien mevrouw horseyfries, de stelling wordt aangegeven door het binnenbeen en met de binnenteugel verfijnt, wanneer u op de rechterhand buiging heeft geeft bovendien het binnenbeen de buiging aan, het paard buigt om het binnenbeen (dicht bij de singel of daarop), wanneer u dan de stelling tegenover de buiging aangeeft doet u dit alleen met uw handen, anders zou het niet mogelijk zijn de buiging te handhaven.
Zo ziet u dat dit al onmogelijk is, Stelling en buiging onstaat uit de zit, niet uit de hand.
Alles wat u beschreven heeft druist tegen alles in, tegen alle die zich hiermee bevatten, bevat hebben.
Wat u bedoeld heeft niets maar ook niets met de zijgangen en buiging te doen.
U wilt uw gelijk, maar die is er niet, dat hebben de meesters die het ons voorgedaan hebben, en het beschreven hebben.
U denkt dat het alleen om de wervels gaat nee mevrouw horseyfries niet alleen die ook de spieren en de hals en rugband, die doet u in twee delen uitelkaar rekken.
En dan niet te vergeten de buitspieren die lopen van de achterkant van het hoofd door de borst naar de heup, knie, en spronggewricht.
Al deze bent u vergeten, dat u spier groepen die met elkaar werken wilt u tegen elkaar laten werken.
Daarom Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling niet.

En mijn verontschuldiging nog dat ik dat 1x verkeerd beschreven heb.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:18

Dit is niet mijn Nederlands, wel het nederlands wat mij geleerd is. Noem mij ouderwets of contramodern, hoe dan ook feit is en blijft dat het correct Nederlands is en blijft.

Handleiding schreef:
De buiging, welke hierbij op de voorgrond treedt, is de zijdelinkse buiging van de gehele wervelkolom

Handleiding schreef:
Voor het beoefenen van deze buiging, waarbij de hal en de nek aan de buiging deelnemen, kunnen alle wendingen, voltes enz worden gebezigd.

Handleiding schreef:
Tot de buigingsoefeningen behoren ook de hieronder genoemde zijgangen.

Handleiding schreef:
Deze zijgangen zijn te vedelin in: appuyeren, schoouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, renvers.

Handleiding schreef:
Schouder binnenwaarts: Beweging op 2 hoefslagen, waarbij het paard over zijn gehele lengte aan de zijde tegenovegesteld aan die waarin het zich beweegt, is gebogen.

Handleiding schreef:
Het paard is over zijn gehele lengte gebogen naar de zijde tegenovegesteld aan die waarheen het gaat.

Handleiding schreef:
In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.

Handleiding schreef:
In welke gang de pirouette of de halve pirouette ook wordt uitgevoerd, steeds moet het paard, een lichte buiging hebbende in de richting, waarin het draait, wenden zonder bruuske bewegingen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:17

Mijn persoonlijke ervaring is dat schouderbinnenwaarts, vaak wordt gereden als wijken voor de kuit. Door het ontbreken van rechtrichten.
Handleiding schreef:
Wijken voor de eenzijdige kuidruk. Deze oefening, gereden langs de lange of korte zijde, wordt ten onrechte wel 'schouderbinnewaarts' genoemd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:22

Mijns inziens ligt de kern van de discussie daarin dat de één een oefening alleen uitvoert op de manier zoals de beschreven staat in handleidingen (van welke nationaliteit ook): de uitvoering zoals deze getoond moet worden in optima forma, idealiter.
Terwijl de ander alle mogelijkheden bij een uitvoering overweegd, en wel in die zin dat al wat het paard kan verbeteren, nuttig is en derhalve ook toegepast mag worden, behoudens diermishandeling. Maar in wedstrijdverband nooit afwijkt van de voorschriften in deze. Ik reken mij in ieder geval tot de laatste groep.

Ik heb paarden gezien en gereden die zich dermate vasthielden in de kaak , dat zij ondanks een lengsbuiging in de ene richting, een stelling (dus in kaak en nekgewricht) aanhielden naar de andere richting. Uiteraard was dit ongewenst omdat het uit vasthoudenheid, verzet of verkramping voortkwam, maar het geeft tevens aan dat het wel mogelijk is dat een paard een andere stelling heeft dan de buiging over het hele lichaam. Als dat zo is dan moet het mijns inziens ook mogelijk zijn een paard met opzet zo te rijden, met bijvoorbeeld als doel de durchlässigkeit te bevorderen. Geen reden om boos over te worden.

Ik meen dat ik hierboven of elders, het tegendeel heb beweerd. Ook dat sloeg meer op een uitvoering in optima forma, in wedstrijdverband bijvoorbeeld.
Is het misschien nuttig, indien in teksten duidelijk naar voren komt wat men doet in training en wat vereist is op wedstrijden?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:40

Kadankovitch schreef:
Mijns inziens ligt de kern van de discussie daarin dat de één een oefening alleen uitvoert op de manier zoals de beschreven staat in handleidingen (van welke nationaliteit ook): de uitvoering zoals deze getoond moet worden in optima forma, idealiter.
Terwijl de ander alle mogelijkheden bij een uitvoering overweegd, en wel in die zin dat al wat het paard kan verbeteren, nuttig is en derhalve ook toegepast mag worden, behoudens diermishandeling. Maar in wedstrijdverband nooit afwijkt van de voorschriften in deze. Ik reken mij in ieder geval tot de laatste groep.

Maar de oefeningen zijn vaststaande feiten, of het nu om training of wedstrijden gaat. Dat er verschillen zijn, wil niet zeggen dat een ruiter maar zelf ter plekke mag verzinnen en veranderen onder het mum en beweren die oefening te rijden. Dat het er op lijkt of op in de richting komt, wil niet zeggen dat het ook werkelijk dat is. Ik persoonlijk ben nog nooit in een doodlopende weg naar Rome gereden tegen een muur op. Ik ben verre weg van een goede ruiter, maar de moderne dressuur heeft naar mijn persoonlijke mening en ervaring alles te bieden. De vraag is of de ruiter de oplossing voor zijn problemen weet te vinden en gebruiken. Speelt mee wat de opvoeding, scholing en begeleiding is van de ruiter. Talent is mooi meegenomen, maar als die niet ontwikkeld wordt heeft de ruiter er nog niks aan. Net als een talentvol paard.

Ik heb paarden gezien en gereden die zich dermate vasthielden in de kaak , dat zij ondanks een lengsbuiging in de ene richting, een stelling (dus in kaak en nekgewricht) aanhielden naar de andere richting. Uiteraard was dit ongewenst omdat het uit vasthoudenheid, verzet of verkramping voortkwam, maar het geeft tevens aan dat het wel mogelijk is dat een paard een andere stelling heeft dan de buiging over het hele lichaam. Als dat zo is dan moet het mijns inziens ook mogelijk zijn een paard met opzet zo te rijden, met bijvoorbeeld als doel de durchlässigkeit te bevorderen. Geen reden om boos over te worden.

Mijn excuses maar hier ben ik het ook met u totaal niet eens. Dan is er geen sprake van buiging, buiging is een vaststaand beschreven feit. Daar kan u of ik of wie dan ook niet wat anders van maken. Het geen wat u en horseyfries beschrijven, met een anderen beschrijving en benaming dat kan. Maar niet als buiging, dan schrijft u tegen al die grootheden in die u ook zo respecteert. Buiging is over het hele lichaam zoals u zelf schrijft, waarom schrijft u zich dan zo tegen als horseyfries.

Ik meen dat ik hierboven of elders, het tegendeel heb beweerd. Ook dat sloeg meer op een uitvoering in optima forma, in wedstrijdverband bijvoorbeeld.
Is het misschien nuttig, indien in teksten duidelijk naar voren komt wat men doet in training en wat vereist is op wedstrijden?

Dit schrijven "praat" niet uw tegenstrijdig schrijven goed.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:50

Och geachte Fabersmid,

Dan verblijf ik erbij dat ik mag constateren dat we het eens zijn: DAT WE HET GEHEEL NIET MET ELKAAR EENS ZIJN.
Niet omdat ik een discussie uit de weg ga. U zou tenminste moeten weten dat zoiets zelden het geval is, maar simpelweg dat deze discussie wel doodlopend is. Wij zijn op het punt gekomen dat onze standpunten afdoende bekend zijn bij elkaar, deze een totaal andere grondslag hebben. Hierop doorgaan wordt niets anders dat een 'NIETIS WELLUS'. Dit moge arrogant overkomen, maar daarvoor voel ik mij te oud.

Met vriendelijke groet,
Kadankovicht

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:50

Och geachte Fabersmid,

Dan verblijf ik erbij dat ik mag constateren dat we het eens zijn: DAT WE HET GEHEEL NIET MET ELKAAR EENS ZIJN.
Niet omdat ik een discussie uit de weg ga. U zou tenminste moeten weten dat zoiets zelden het geval is, maar simpelweg dat deze discussie wel doodlopend is. Wij zijn op het punt gekomen dat onze standpunten afdoende bekend zijn bij elkaar, deze een totaal andere grondslag hebben. Hierop doorgaan wordt niets anders dat een 'NIETIS WELLUS'. Dit moge arrogant overkomen, maar daarvoor voel ik mij te oud.

Met vriendelijke groet,
Kadankovicht

Kadankovitch

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:52

Sorry, door ongeduld twee keer op de knop gedrukt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:45

Kadankovitch schreef:
Och geachte Fabersmid,

Met vriendelijke groet,
Kadankovicht

Een doodlopende discussie is, als een van de partijen stops met zijn discussie voeren.
Zonde omdat mij nu een raadsel is wat bij u buiging is. Zo snel komt u mij niet arrogant over, ik kan alleen maar respect hebben voor uw weten en kunnen. En daar van leren, als u mij toe staat van u te leren.