Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:19

Sow dit topic loopt nog steeds...
Mindfields haar uitleg vind ik altijd heel duidelijk, dus hopelijk vinden nog vele anderen de weg naar dit topic

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:43

HannahFrouk schreef:
Ik had me idd voorgenomen om meer bakrandwerk te doen, hoewel dat minder goed lijkt te gaan is het denk ik toch beter.

Ik denk dat dat indd zo lijkt omdat hij dan niet meer kan uitwijken waardoor hij het in zijn lichaam moet oplossen en daar heeft gewoon nog moeite mee. Gewoon rustig blijven en steeds na een goed stukje terug naar de ontspanning. Elk klein stukje dat goed gaat is weer een stukje en die stukjes kun je straks langzamerhand steeds meer aan elkaar plakken en langer volhouden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:01

Mindfields schreef:
HannahFrouk schreef:
Ik had me idd voorgenomen om meer bakrandwerk te doen, hoewel dat minder goed lijkt te gaan is het denk ik toch beter.

Ik denk dat dat indd zo lijkt omdat hij dan niet meer kan uitwijken waardoor hij het in zijn lichaam moet oplossen en daar heeft gewoon nog moeite mee. Gewoon rustig blijven en steeds na een goed stukje terug naar de ontspanning. Elk klein stukje dat goed gaat is weer een stukje en die stukjes kun je straks langzamerhand steeds meer aan elkaar plakken en langer volhouden.

Haha, net wat ik wilde gaan schrijven :P Het is soms moeilijk om te bepalen waarom je paard moeilijk doet, vraag je juist het goede en krijg je een klein beetje protest omdat hij het zwaar heeft, of vraag je het verkeerd? Blijft lastig ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:11

Mijn instructrice heeft foto's gemaakt van de grondoefeningen. Ik zal kijken of ik ze er vanavond op kan krijgen.

@ Moll, ga je weg uit dit topic?

Ik ben wel eens benieuwd naar een filmpje van jullie kant waar paard en ruiter perfectie laten zien!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:31

Perfectie bereik je nooit, je streeft er naar maar bereiken doe je het nooit, daar is een mensenleven te kort voor :D

Werken met paarden is elke dag anders, de ene dag lukt alles aardig, en de volgende heeft ie spierpijntjes, ben je zelf er niet helemaal bij, of zit je net weer in een fase waarin het ene wel lukt maar het andere totaal niet. Dat is het moeilijke, en tegelijk leuke aan werken met dieren. Wat ik mezelf wel heb aangeleerd is, dat ik elke dag met een tevreden gevoel afstap of uit de baan stap. Ook als er dingetjes minder goed gingen. Zolang mijn paarden hun best doen om mijn vragen te beantwoorden mogen ze best af en toe een antwoord geven wat ik niet helemaal wilde. En soms heb je dan zo'n dag dat echt alles goed gaat, alles fijn aanvoelt en dat zijn dan echt kadootjes. Maar gaat het eens minder, dan nog stap ik af met mijn gedachten bij de dingen die wel goed gingen. Dan blijft het proces altijd positief!

Edit: toevoeging aan bovenstaande is dat ik vind dat een paard nooit een fout KAN maken, want hij is 'slechts' een paard. Dus mag je nooit ontevreden zijn over je paard. Wel over jezelf maar dat heeft geen zin! Dus dat doe ik dan ook niet. Als er iets niet lekker gaat dan besteed ik mijn energie liever aan een oplossing bedenken, dan aan frustratie want frustraties zijn dingen waar een paard niets van snapt. En draagt dus niet bij aan het proces, = dus exit bij mij.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 29-03-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:33

Mindfields schreef:
Als ik zo vrij mag zijn om die vraag ook te beantwoorden, rechtrichten kan je natuurlijk ook doen met een westernzadel erop. Een paard blijft een paard en ook westernpaarden moeten rechtgericht en verzameld lopen, al ziet het er wel iets anders uit. Ik heb ook westernruiters onder mijn lesklanten bijvoorbeeld. :)

Maar dan blijft mijn vraag hoe rechtrichten met western riding?

HannahFrouk schreef:
FaberSmid: gewoon als vaste oefeningen tussendoor, om de achterhand te versterken en het paard meer in balans te brengen. Rechtrichten vanuit het zadel terwijl ik in een westernzadel zit dat lijkt me nou niet echt wat.

Welke vaste oefeningen tussendoor? Hoezo lijkt u vanuit een western zadel rechtrichten niet wat?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:38

FaberSmid schreef:

Bijvoorbeeld Peter Kreinberg, een gerenommeerd western ruiter uit Duitsland, richt zijn paarden geheel klassiek af en lest bij Richard Hinrichs. Ik heb eens een uur met Peter aan een tafel gezeten op een beurs en we hadden daar een superleuk gesprek over het africhten van paarden. De denkwijze kwam geheel overeen, we kwamen tot de conclusie dat slechts onze optoming verschilde, en het doel waarvoor we bepaalde dingen zo doen als we ze doen. Echter de basis was exact hetzelfde. Ook westernruiters gebruiken uebertreten, ook westernruiters streven naar lichtheid, en ook westernruiters willen een recht paard. Dus ook die ruiters hebben baat bij schouder voor, SB, het losmaken aan twee kanten etc.

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:50

Mindfields de heer Kreinberg is mij niet vreemd, met name van de koeienonderdelen. Reiningbeslag is mooi werk, maar beslag voor werken met koeien en all round is ook prachtig smeedwerk.
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat het rijden van een dressuurpaard anders is dan een western paard, al zijn er natuurlijk raakvlakken. Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:12

Mindfields schreef:
FaberSmid schreef:

Bijvoorbeeld Peter Kreinberg, een gerenommeerd western ruiter uit Duitsland, richt zijn paarden geheel klassiek af en lest bij Richard Hinrichs. Ik heb eens een uur met Peter aan een tafel gezeten op een beurs en we hadden daar een superleuk gesprek over het africhten van paarden. De denkwijze kwam geheel overeen, we kwamen tot de conclusie dat slechts onze optoming verschilde, en het doel waarvoor we bepaalde dingen zo doen als we ze doen. Echter de basis was exact hetzelfde. Ook westernruiters gebruiken uebertreten, ook westernruiters streven naar lichtheid, en ook westernruiters willen een recht paard. Dus ook die ruiters hebben baat bij schouder voor, SB, het losmaken aan twee kanten etc.

staat hij niet op een van de video's van hinrichs? met zijn handen in zijn zakken op zijn paard zit? bitloos?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:13

FaberSmid schreef:
Mindfields de heer Kreinberg is mij niet vreemd, met name van de koeienonderdelen. Reiningbeslag is mooi werk, maar beslag voor werken met koeien en all round is ook prachtig smeedwerk.
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat het rijden van een dressuurpaard anders is dan een western paard, al zijn er natuurlijk raakvlakken. Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.

de "hollandse" dressuur of terwijl de huidige dressuur, komt nauwelijks meer overeen met western
echter western rijden en klassiek ligt heel dicht bij elkaar..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:04

FaberSmid schreef:
Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.

Het is maar net wat ze geleerd is hé!? Westernpaarden zijn net als ieder ander paard in de eerste plaats ook gewoon paarden hoor!
En als we het dan toch specifiek over westernrassen moeten hebben zou ik het eens kunnen zijn wbt knieaktie bijv. of een opwaartse bouw/halsaanzet dat is over het algemeen duidelijk minder aanwezig bij deze rassen maar overgangen en tempo is gewoon aangeleerd imo.
Ook westernruiters willen juist volledige controle over tempo met zo min mogelijke zichtbare hulpen :j

nombrado: Over die laatste opmerking kan ik het steeds meer eens zijn! Naarmate ik meer lees en leer over klassiek zie ik steeds minder verschillen, voor zover ik dat al kan beoordelen dan natuurlijk ;)

Mindfields: Wat grappig dat jij daar een gesprek over hebt gehad met P Kreinberg! En dat jullie het zo eens waren verbaasd me niets! 8-)

Jeannine: Ik ben heel benieuwd naar jouw foto's!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:08

MissPK schreef:
nombrado: Over die laatste opmerking kan ik het steeds meer eens zijn! Naarmate ik meer lees en leer over klassiek zie ik steeds minder verschillen, voor zover ik dat al kan beoordelen dan natuurlijk ;)

!

zo reed ik altijd langs een westernstal als ik hooi ging halen.
toen was er een keer een westernruiter een paard aan het trainen buiten op het land.
ik heb mijn auto aan de kant gezet en ben gaan kijken...
wat een rust , wat een beheersing, wat een mooie ontspanning tussendoor. wat een zuivere aanleuning, doordat het paard met zit en vanachter naar voren gereden werd.
idd wat je zegt, heel dicht bij klassiek. de paarden hebben tenslotte dezelfde spieren en bewegingsmechaniek, daar is een kwpner echt niet anders bij.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:17

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:21

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

de "hollandse" dressuur of terwijl de huidige dressuur, komt nauwelijks meer overeen met western
echter western rijden en klassiek ligt heel dicht bij elkaar..

Kunt u zich nader toelichten?

MissPK ik begrijp uw denkwijze, maar toch is mijn persoonlijke ervaring dat er sneller verschil merkbaar is bij tempi en overgangen. Misschien iemand dezelfde ervaring bij "Spaanse" paarden?

Jeannine uw foto's laten een mooi beeld zien, van aan de hand werken, ik persoonlijk werk anders aan de hand. Wat u aan de hand doet, doe ik aan de dubbele longe, lange teugel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:29

FaberSmid schreef:
Kunt u zich nader toelichten?

MissPK ik begrijp uw denkwijze, maar toch is mijn persoonlijke ervaring dat er sneller verschil merkbaar is bij tempi en overgangen. Misschien iemand dezelfde ervaring bij "Spaanse" paarden?

zie 2 berichten eronder
daar staat uitleg!
wat heeft spaanse paarden er nu mee te maken?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:41

Als u zich niet nader kan of wil toelichten, kunt u dat ook gewoon schrijven.
Wat "Spaanse" paarden er mee te maken hebben, u weet vast wel de geschiedenis en herkomst van de western rassen?
Ik doel op dat western rassen en "Spaanse" paarden, zich op hun bepaalde manier makkelijker kunnen bewegen en sneller kunnen leren. Bij een dressuurpaard en een westernpaard ervaar ik persoonlijk toch echt verschillen, al zijn beide paarden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:54

Mijn ervaring is Fabersmid dat mensen zich snel laten leiden door een paar enkele ervaringen met paarden/ ruiters, jammer want de wereld is écht zo veel groter ;)

nombrado erg fijn zoals je daar een westerntraining hebt gezien! Ze bestaan zulke westernruiters en het kan ook écht gelukkig 8-)
Wat je daar schrijft is zoals ik het ook graag zou willen kunnen, ik doe m'n best!

Jeannine: Wat een rust stralen die foto's uit zeg! Heel fijn om te zien :j
Ik zou graag iets opbouwends willen zeggen ofzo maar ik zie niets verkeerds! := Appuyement gaat me zowiezo boven m'n pet nog maar ik leer graag van de anderen hier die vast wel iets zinnigs over kunnen zeggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:27

FaberSmid schreef:
Als u zich niet nader kan of wil toelichten, kunt u dat ook gewoon schrijven.
Wat "Spaanse" paarden er mee te maken hebben, u weet vast wel de geschiedenis en herkomst van de western rassen?
Ik doel op dat western rassen en "Spaanse" paarden, zich op hun bepaalde manier makkelijker kunnen bewegen en sneller kunnen leren. Bij een dressuurpaard en een westernpaard ervaar ik persoonlijk toch echt verschillen, al zijn beide paarden.

hahahahaah...nou, als we zo gaan beginnen?
in een fries paard zit ook spaans bloed
kwpners zijn mixxies van alles bij mekaar.
hmmm, toch zijn ze heel verschillend in temperament en lenigheid
echter, met precies dezelfde training, kom je bij beide paarden naar hetzelfde einddoel
zo geld dat voor ieder paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:59

Iemand was zo behulpzaam even uit te leggen hoe ik mijn benen bareback in de juiste stand heb.
Het zit erg lekker. Na 10 rondjes rijden kon ik gelijk de rolstoel in. Nog een maandje revalideren en het gaat wel weer. :+

Afbeelding

Dus eh ... zo zou het beter moeten zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Ge moogt schieten op mijn (hand)houding hoor, maar ik was even alleen met mijn benen bezig op dat moment.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:39

wat ik me eigen even tussen door afvraag, van waar bareback gaan rijden als het dier niet door het lichaam loopt? schiet mij maar lek.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:40

je zit
je mag je bovenbenen verder naar achteren en je bekken proberen te ontspannen..
je knieen horen meer ingedraaid naar je paard.
zodat je binnendijbeen spier inwerking heeft op je paard.
je hebt nog wat spanning in je schouders,(maak er eens rondjes mee, en laat ze recht hangen) verder zit je recht.
en wel door blijven ademen hahahahahaha, door je buik, heel diep, daar leer je ook beter van ontspannen.
verder is mijn ervaring met broeken met leren of suede binnenkant dat het teveel knelt en je weinig kan ontspannen in je spieren van je benen en kont (kheb nu een jophurbroek gekocht met zon binnenkant..............spiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjjjjjjjjjjt, ik kan daardoor heel moeilijk ontspannen in bekken en billen :+ )
enne, niet naar binnenhangen in een wendig, dan duw je je paard over de buitenschouder weg en knik je in je heup.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:56

Jeannine schreef:
@ Mindfield OKee, wat jullie een mooi plaatje vinden (filmpje dus) om naar te kijken. Waar je echt van kan genieten, omdat het zo dicht bij de perfectie komt ;-)

OKee foto's! Ze zijn een beetje met hoge iso geschoten, sorry :-)

Sb linksom

vooraanzicht Sb

nogmaals sb

travers achteraanzicht

renvers, maar mag in 3 sporen

nogmaals renvers

omstellen naar renvers

Sb rechtsom

travers rechtsom achteraanzicht

poging appuyement

nogmaals appuyement alleen hier was hij net onrustig met zijn hoofd

Dit waren de foto's!

over het algemeen genomen mooie moment opnamens bij de Sb zou ik graag meer ronding willen zien in de hals dus meer in de hand gestelt, en meer lengte buiging en minder stelling in de hals, de laatste foto is het beste moment.

je travers, zou ik meer buigingin de hals en iets wat meer lengte buiging, maar mooie moment niks mis mee, is op de goede weg

de ranvers idem graag meer lengte buiging.....

je appuyementen, ook heir graag meer lengte buiging, en graag het paard meer ronding in de hals en meer in de hand gesteld en dragend, maar nogmaal mooie momenten.

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:16

nombrado schreef:
staat hij niet op een van de video's van hinrichs? met zijn handen in zijn zakken op zijn paard zit? bitloos?

Ja volgens mij wel ja! Echt zo'n relaxte vent en echt ZO dol op zijn paarden. Hij gaf ook demo's op die beurs, toen was ik nog tezamen met mijn lieftallige ex en organiseerden wij een eigen hal op die beurs, en hij kende Peter weer en zodoende hadden we die ook uitgenodigd als referent voor het forum daar, hij gaf demo's en ook voordrachten theorie. Erg interessant maar het meest van alles is me bijgebleven dat zijn paard in een van de demo's bang was voor een bepaald hekje of zeiltje(pin me er niet op vast) en de rust waarmee hij dat oploste was zo mooi om te zien.

En toen was het tijd voor lunch en hebben we dus een uur zitten meuten over de wondere wereld van de hedendaagse dressuur ala de zgn 'TOP', en het verschil daarmee met klassiek en de overeenkomsten van klassiek en western.

@Fabersmid, uiteraard zijn westernpaarden volledig anders gebouwd, en willen zij een iets andere houding zien, toch is de hoeveelheid lichtheid aan de voorkant en het rijden op de zit de hoofdzaak. Al zie je net als bij de 'top'dressuur, ook in de westernsport nog veel waar aan te werken valt mbt diervriendelijkheid. Dat hou je toch in elke tak van de paardensport, overal zie je mensen fijn met paarden werken en mensen een heel stuk minder fijn.

Vanavond heb ik toevallig drie westernlessen gegeven op een manege, de vaste instructeur was ziek en ik werd gebeld of ik de lessen wilde doen. Ook weer opvallend dat beide gewoon hetzelfde willen. Op de zit, van de hand af en op het achterbeen.

Nog even over westernpaarden of spaanse paarden, beide zijn over het algemeen zeer gevoelig, hebben een enorme will to please en zijn zeer intelligent. Maar binnen elk ras of type paard heb je zoveel verschillende types, persoonlijkheden, het is niet te generaliseren, want ook de voorgeschiedenis van het betreffende paard heeft invloed op zijn karakter, de spieren die hij wel of niet heeft leren gebruiken, etc.
Dus is elk paard voor mij een paard, en dat paard vertelt mij op het moment dat we bezig gaan hoe de weg ongeveer zal leiden naar het doel wat we nastreven. Als ruiter/instructeur moet je je daar op aanpassen en de oplossingen aandragen die het paard helpen zichzelf te ontwikkelen en ontplooien.

Of dat nu een luie spanjaard is(die heb je namelijk ook), of een hele hete quarter(die heb je ook), voor mijn part een western gereden haflinger met humor, het maakt niet uit, wij zijn de wezens met het rationele brein en wij hebben ons aan te passen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 07:36

Moll schreef:
wat ik me eigen even tussen door afvraag, van waar bareback gaan rijden als het dier niet door het lichaam loopt? schiet mij maar lek.

mol

Gewoon omdat je dan veel beter kunt voelen wat er gebeurt. Simpel

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:14

@ Moll bedankt! Die lengtebuiging daar moet ik inderdaad nog aan werken. Hij valt teveel op mijn hand en ik ben gewoon niet consequent genoeg helaas. Het gaat wel steeds beter.
Rechtsom heeft hij de neiging om op rechtsvoor te vallen en daar moet ik voor hoeden. Het is best makkelijk te corrigeren, maar dan moet je het wel doen.
Ik snap even niet wat je bedoeld met meer ronding in de hals. Meer opgericht?

@ Fabersmit ook bedankt. Ik ben wel benieuwd naar foto's van de lange lijnen. Dat vind ik nog knapper als je dat kunt. Ik probeer het wel voor de afwisseling en het gaat best goed. Helaas lukken niet alle oefeningen mij met de ll.

@ MissPk bedankt voor comliment :-)

@ Hannah, toen Zjief nog niet zo lekker liep kon ik niet zo goed met bareback rijden. Ik deed dat dan alleen in stap, want dat ging wel okee.
Nu voelt hij echt veel losser en kan ik gewoon blijven zitten in draf.
Heb je mijn foto's ook bekeken? ;-)

@ Mindfield, ik ben het met je eens. Ik zie ook liever een heerlijk ontspannen, netjes gereden westernpaard, dan heel wat dressuurpaarden die zogenaamd op niveau gereden worden.