Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HannahFrouk schreef:Ik had me idd voorgenomen om meer bakrandwerk te doen, hoewel dat minder goed lijkt te gaan is het denk ik toch beter.
Mindfields schreef:HannahFrouk schreef:Ik had me idd voorgenomen om meer bakrandwerk te doen, hoewel dat minder goed lijkt te gaan is het denk ik toch beter.
Ik denk dat dat indd zo lijkt omdat hij dan niet meer kan uitwijken waardoor hij het in zijn lichaam moet oplossen en daar heeft gewoon nog moeite mee. Gewoon rustig blijven en steeds na een goed stukje terug naar de ontspanning. Elk klein stukje dat goed gaat is weer een stukje en die stukjes kun je straks langzamerhand steeds meer aan elkaar plakken en langer volhouden.
Mindfields schreef:Als ik zo vrij mag zijn om die vraag ook te beantwoorden, rechtrichten kan je natuurlijk ook doen met een westernzadel erop. Een paard blijft een paard en ook westernpaarden moeten rechtgericht en verzameld lopen, al ziet het er wel iets anders uit. Ik heb ook westernruiters onder mijn lesklanten bijvoorbeeld.
HannahFrouk schreef:FaberSmid: gewoon als vaste oefeningen tussendoor, om de achterhand te versterken en het paard meer in balans te brengen. Rechtrichten vanuit het zadel terwijl ik in een westernzadel zit dat lijkt me nou niet echt wat.
FaberSmid schreef:Maar dan blijft mijn vraag hoe rechtrichten met western riding?
Mindfields schreef:FaberSmid schreef:Maar dan blijft mijn vraag hoe rechtrichten met western riding?
Bijvoorbeeld Peter Kreinberg, een gerenommeerd western ruiter uit Duitsland, richt zijn paarden geheel klassiek af en lest bij Richard Hinrichs. Ik heb eens een uur met Peter aan een tafel gezeten op een beurs en we hadden daar een superleuk gesprek over het africhten van paarden. De denkwijze kwam geheel overeen, we kwamen tot de conclusie dat slechts onze optoming verschilde, en het doel waarvoor we bepaalde dingen zo doen als we ze doen. Echter de basis was exact hetzelfde. Ook westernruiters gebruiken uebertreten, ook westernruiters streven naar lichtheid, en ook westernruiters willen een recht paard. Dus ook die ruiters hebben baat bij schouder voor, SB, het losmaken aan twee kanten etc.
FaberSmid schreef:Mindfields de heer Kreinberg is mij niet vreemd, met name van de koeienonderdelen. Reiningbeslag is mooi werk, maar beslag voor werken met koeien en all round is ook prachtig smeedwerk.
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat het rijden van een dressuurpaard anders is dan een western paard, al zijn er natuurlijk raakvlakken. Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.
FaberSmid schreef:Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.
MissPK schreef:nombrado: Over die laatste opmerking kan ik het steeds meer eens zijn! Naarmate ik meer lees en leer over klassiek zie ik steeds minder verschillen, voor zover ik dat al kan beoordelen dan natuurlijk![]()
!
nombrado schreef:FaberSmid schreef:Mindfields de heer Kreinberg is mij niet vreemd, met name van de koeienonderdelen. Reiningbeslag is mooi werk, maar beslag voor werken met koeien en all round is ook prachtig smeedwerk.
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat het rijden van een dressuurpaard anders is dan een western paard, al zijn er natuurlijk raakvlakken. Met name bij de westernpaarden is er sneller verschil merkbaar bij tempi en overgangen.
de "hollandse" dressuur of terwijl de huidige dressuur, komt nauwelijks meer overeen met western
echter western rijden en klassiek ligt heel dicht bij elkaar..
FaberSmid schreef:Kunt u zich nader toelichten?
MissPK ik begrijp uw denkwijze, maar toch is mijn persoonlijke ervaring dat er sneller verschil merkbaar is bij tempi en overgangen. Misschien iemand dezelfde ervaring bij "Spaanse" paarden?
FaberSmid schreef:Als u zich niet nader kan of wil toelichten, kunt u dat ook gewoon schrijven.
Wat "Spaanse" paarden er mee te maken hebben, u weet vast wel de geschiedenis en herkomst van de western rassen?
Ik doel op dat western rassen en "Spaanse" paarden, zich op hun bepaalde manier makkelijker kunnen bewegen en sneller kunnen leren. Bij een dressuurpaard en een westernpaard ervaar ik persoonlijk toch echt verschillen, al zijn beide paarden.
Jeannine schreef:@ Mindfield OKee, wat jullie een mooi plaatje vinden (filmpje dus) om naar te kijken. Waar je echt van kan genieten, omdat het zo dicht bij de perfectie komt
OKee foto's! Ze zijn een beetje met hoge iso geschoten, sorry
Sb linksom
vooraanzicht Sb
nogmaals sb
travers achteraanzicht
renvers, maar mag in 3 sporen
nogmaals renvers
omstellen naar renvers
Sb rechtsom
travers rechtsom achteraanzicht
poging appuyement
nogmaals appuyement alleen hier was hij net onrustig met zijn hoofd
Dit waren de foto's!
nombrado schreef:staat hij niet op een van de video's van hinrichs? met zijn handen in zijn zakken op zijn paard zit? bitloos?