Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:30

Oké mss is het doel van deze ruiter anders.
Ik ben een heel eind gekomen met het lezen vh artikel Jannico, maar richting het einde verslapte m'n aandacht. Knap dat je dat helemaal uitpluist. Ik weet wel wat ik een mooi beeld vind en mss zijn Iberische paarden meer gebouwd voor de Franse stijl. Ik heb zelf een HTK paard (huis, tuin en keuken) met een ontzettend horizontale hals, ik heb gevoelsmatig meer met de Duitse school, maar ja, is hier ook maar 10 km vandaan :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:54

FCSA schreef:
Vast een goede ruiter, maar op dit filmpje zie ik inderdaad veel spanning (angstig paard) en een harde (los-vaste) verbinding...

Ik ook.. Vind het ook niet het ultieme voorbeeld van hoe je het graag zou willen zien. Veel spanning, veel taktfouten. pirouettes een drama... Vind het paard meer van voor naar achteren gereden ipv van achteren naar voren. Geen aanleuning, weg gedrukte rug en een ruiter die er "zwaar" in zit.
Dit neigt meer naar academische rijkunst dan naar klassiek, naar mijn idee.
Misschien niet zijn eigen paard, maar wel een paard dat Borba blijkbaar als geschikt acht om een demonstratie mee te geven.

Mijn vraag ook - want daar ben ik dus echt nieuwgierig naar - waarom mag "achter de LL" hier wel?
En als het een scholingssituatie is (waar ik niet de indruk van heb; dit lijkt me een demonstratie) waarom dit dan wel door de beugel kan en het filmpje van die Marko .... (weet de achternaam niet meer) een aantal pagina's geleden, een duidelijk zichtbare scholingsituatie toch echt niet door de beugel kon?

@Darko, ik weet wel waarom Borba naar passage en piaffe eerst even achterwaarts ging. Hij wilde het paard vanuit een wat meer verzamelde houding naar passage en piaffe rijden. Een trucje zo je wil.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:18

Die voorkeur mag en kan natuurlijk verschillen, en is wat de discussie ook boeiend maakt. Ik heb ook geen uitzonderlijk paard (wel een iberier) Ik heb altijd al meer gehad met de Franse school. Wat dat betreft vind ik PK een mooie tussenweg bieden, waarbij het verlengen van de hals meer prioriteit heeft dan in de gemiddelde franse stroming.

Babootje schreef:
FCSA schreef:
Vast een goede ruiter, maar op dit filmpje zie ik inderdaad veel spanning (angstig paard) en een harde (los-vaste) verbinding...

Ik ook.. Vind het ook niet het ultieme voorbeeld van hoe je het graag zou willen zien. Veel spanning, veel taktfouten. pirouettes een drama... Vind het paard meer van voor naar achteren gereden ipv van achteren naar voren. Geen aanleuning, weg gedrukte rug en een ruiter die er "zwaar" in zit.
Dit neigt meer naar academische rijkunst dan naar klassiek, naar mijn idee.
Misschien niet zijn eigen paard, maar wel een paard dat Borba blijkbaar als geschikt acht om een demonstratie mee te geven.

Mijn vraag ook - want daar ben ik dus echt nieuwgierig naar - waarom mag "achter de LL" hier wel?
En als het een scholingssituatie is (waar ik niet de indruk van heb; dit lijkt me een demonstratie) waarom dit dan wel door de beugel kan en het filmpje van die Marko .... (weet de achternaam niet meer) een aantal pagina's geleden, een duidelijk zichtbare scholingsituatie toch echt niet door de beugel kon?

@Darko, ik weet wel waarom Borba naar passage en piaffe eerst even achterwaarts ging. Hij wilde het paard vanuit een wat meer verzamelde houding naar passage en piaffe rijden. Een trucje zo je wil.

Ik weet niet hoeveel keuze Borba heeft in zweden op deze locatie, dus dat is een aanname. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Ook is zijn achtergrond alles behalve academisch. Maar hij heeft gewoon een opleiding genoten aan de Escola Portuguesa de Arte Equestre welke als 1 van de 4 klassieke scholen beschouwt wordt.

Het filmpje waar jij op doelt kan ik mij niet voor de geest halen? Maar Ik vind het achter de LL ook hier kwalijk (wat ik origineel ook al aangaf) Echter probeert hij het paard een aantal keer vrij duidelijk uit deze positie te halen. Ik zie dan ook een ruiter die dit doorheeft en kijkt in hoeverre hij dit kan corrigeren/oplossen. Dit is wat mij betreft anders dan het paard doelbewust achter de loodlijn rijden met behoorlijke druk op de teugel.

De overgang achterwaarts draf om een piaffe te bereiken is voor zover mij bekend gewoon een klassieke wijze. Net zoals de piaffe vanuit halfsteps een route is en er nog wel meer routes zijn die een piaffe kunnen bewerkstelligen.

https://www.youtube.com/watch?v=PkLNGalKwLM
dit is wat mij betreft piaffe als een trucje

Edit:

hier zie je op 2:20 een vergelijkbare overgang obv Kottas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:05

Leuk artikel om te lezen. Het volgende stukje kan ik me ook echt wel in vinden. Niet 1 plaatje voor elk paard.

So it's not so much "Choose a theory and stick to it" as it is "Analyze the problem then solve it" in a logical and knowledgeable way. Instead of learning a set of rules by heart, and then performing them in a set order, you have to analyze each horse and from experience and acquired knowledge decide how to deal with it. This approach evidently demands a lot more from you as a thinking rider.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:16

Dat is een goed segment inderdaad, ook 1 van de redenen dat ik verschillende invals hoeken zo boeiend vind ook als ze niet helemaal in mijn plaatje passen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:10

Ik heb het filmpje een groot gedeelte gekeken en wat mij eigenlijk het meest stoort is dat hij stuitert en erg statisch is in de hand en dan de positie van de hand zo in z'n kruis.... Niet voor m, van t lijf af naar het paard toe.
Dat was Bruno denk ik die je bedoelde babootje?
Wat ik me nu echt eens afvraag hé? Wat gebeurd er als we al deze klassieke kanjers eens op onze paarden zetten met een trensje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:32

o ja haha idd Bruno. was m ff kwijt

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:44

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:51

Dat is weer zo een Spaans ding.. Ik heb op genoeg van de pre's en lusitanos anda's mogen zitten en rijden, oh! En een een keer een lippi, het zijn allemaal zeer makkelijk te sluiten en compacte dieren, ik vind eigenlijk dat je ze niet vergelijken kan met de warmbloed rij paarden

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:24

Is dat nou weer mijn afwijking, dat ik die man weer veel te groot vind voor dit paardje :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:25

Nee hoor, ik zie wel wat je bedoelt, als combi vind ik het ook niet mooi passend, de man is niet te zwaar voor t paard maar het is voor t mooie te lang

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:35

@jannico, plaats je dit omdat je het een goed voorbeeld vind? Ik vind het erg namelijk zeker wel redleijk goed uitziet, ontspannen en soepel. Maar ik zie een paard dat gereden wordt zonder impuls, en ik als meer 'moderne dressuurruiter' (niet perse anky, maar meer van er moet power en suspensie in zitten), mis ik dit. Ik zie een paard dat gewoon sjokt, en van 'verzamelde draf zie ik ook niks, eerder een paard dat gewoon dribbelt. Of zit ik hier helemaal fout?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:36

Vind ik ook Chablis, maar dat heb ik snel met de Spaanse rassen, vlakke gangen, wapperende benen, krabbelen en het ziet er geregeld gewoon slap uit, ik mis de power, impuls en kracht

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:42

Het eerste stukje van de film Waarin het paard van je af galoppeert is die achter ook heel wijd Vind het gwn geen best filmpje als ik heel eerlijk ben

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:44

Precies knollentuin! Dat gevoel heb ik ook bij spaanse paarden (al vind ik ze wel prachtig), maar op fotos en slomo ziet er wel prachtig uit ;)
Maar ik vind het ook moeilijk, aangezien ze zoo anders lopen dan andere (warmbloed) paarden, het is moeilijk om te beoordelen. Daarom rijden ze ook niet vaak in de (hogere)dressuur, omdat ze moelijk meekomen/ te vergelijken zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:58

Dat wijd gaan dressjoepie is ook gewoon een teken van niet sterk gemoeg zijn. Maar ik heb t idee dat dit type paard zich gewoon leent om de piaffe en passage, de Y en de z te rijden ook al is het abc nog niet klaar in de africhting..
Ik mis gewoon in de meeste filmpjes de kracht, bv bij David de wispelaere met sola, die is stabiel, dat paard is sterk, dat ziet er meteen heel anders uit. Dàn vind ik het mooi en kan ik er van genieten, al t andere vind ik kunst en vliegwerk

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:21

Chabliss schreef:
@jannico, plaats je dit omdat je het een goed voorbeeld vind? Ik vind het erg namelijk zeker wel redleijk goed uitziet, ontspannen en soepel. Maar ik zie een paard dat gereden wordt zonder impuls, en ik als meer 'moderne dressuurruiter' (niet perse anky, maar meer van er moet power en suspensie in zitten), mis ik dit. Ik zie een paard dat gewoon sjokt, en van 'verzamelde draf zie ik ook niks, eerder een paard dat gewoon dribbelt. Of zit ik hier helemaal fout?

Er werd gevraagd naar een filmpje met trens. Ik zie een paard dat zoekt naar iets meer verzameling en afdruk. In kleine stapjes en zeker geen "af" resultaat.

Het feit dat de meeste Iberiërs een iets andere bewegings afloop hebben soit. Ja ze verzamelen makkelijk en dat is een risico maar dat zelfde geld voor al die warmbloeden die al "strekkend" zonder achterhand door de bak stomen.

Ik bekijk het proces en waardeer dat. Ik verwacht in dergelijke situatie geen af paard en beoordeel het daar ook niet op

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:30

Vraag die bij mij dan opkomt is of het logisch is aan het ''dak'' te werken, terwijl het ''fundament'' nog zeer instabiel is?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:31

Nou ja, precies dus dat air

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:36

Kom net bij Indoor Brabant vandaan.
Verassend veel Z ruiters op een trensje zonder stang. Weinig "ruk ende pluk".
Maar wel weinig ontspanning. En dan kom ik weer aan: ik vind dat toch echt de basis. Of je nou endurance of dressuur rijdt, of welke paardensport dan ook. Dan zou ik zeggen: weer terug naar de basis en werken aan vertrouwen. Een klein beetje spanning kun je wel wegnemen.
Maar helemaal over de zeik gaan van een slagboom. Nou dan mag ik toch in mijn handen klappen met mijn nuchtere draver. Hij kan dan wellicht niet zo prachtig lopen, maar ik blijf tenminste zitten.
Probeer overal het positieve maar van in te zien ;)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:44

Bij het fundament hoort ook het frame van het dak. Maargoed dit stadium vind ik niet echt het dak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:54

Milkberry schreef:
Kom net bij Indoor Brabant vandaan.
Verassend veel Z ruiters op een trensje zonder stang. Weinig "ruk ende pluk".
Maar wel weinig ontspanning. En dan kom ik weer aan: ik vind dat toch echt de basis. Of je nou endurance of dressuur rijdt, of welke paardensport dan ook. Dan zou ik zeggen: weer terug naar de basis en werken aan vertrouwen. Een klein beetje spanning kun je wel wegnemen.
Maar helemaal over de zeik gaan van een slagboom. Nou dan mag ik toch in mijn handen klappen met mijn nuchtere draver. Hij kan dan wellicht niet zo prachtig lopen, maar ik blijf tenminste zitten.
Probeer overal het positieve maar van in te zien ;)

hahaha Milkberry, een paard op indoor brabant ontspannen rondrijden is al een hele klus. wel mooi op trens en geen ruk en pluk, zo kan het ook dus op dat niveau

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:56

Wat leuk om te horen blueberry! Ik vind ook dat het (erg langzaam weliswaar) vooruitgaat met de moderne dressuur.

En dat van die spanning, ik zat ook laatst de nk indoorkampioenschappen te kijken en bijna alle paarden (en ponies) flipten tijdens de prijsuitreiking.. tja het blijven schrikdieren en het zijn vaak hete paarden met veel bloed.. En Z rijden op indoor brabant dan ben je (als combinaties) best 'vers' in de grote shows, dan snap ik wel dat je spanningen hebt. Maar ik ben het met je eens hoor, ontspanning waar dan ook moet de basis zijn.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:42

Ik vind het gewoon een beetje sneu voor die beestjes. Tuurlijk heeft een paard altijd een klein beetje spanning. Maar er waren er een hoop bij die van de stress niet een stil konden staan om te groeten.
Ik vond dat de jury trouwens heel terrect jureerde. De vriendelijkste combinatie met het meeste centaurgevoel, het minst achter de loodlijn en zonder tactfouten had de meeste punten.
Het veel te diep lopen eindigde op de laatste plaats. Dat is fijn voor mijn negatieve wedstrijdbeeld

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:23

spanning heft een andere fundamentele oorzaak. spanning komt voort uit een gebrek aan vertrouwen tussen ruiter en paard. ik zeg niet dat een paard te alle tijden spanningsloos in een vreemde situatie zal zijn als hij vertrouwen heeft. ik zeg wel dat als het vertrouwen er is de spanning uiteindelijk zal wegvloeien in de situatie en dat je de onspanning sneller kunt bereiken.