Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:37

Veel plezier Horseware! Waar is de clinic?
En hoe is het met je patiënt?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:41

In Limburg!

Met de patiënt gaat het nog niet goed. Er kwam weer nieuwe pus uit en vandaag stond hij de hele tijd te stampen met z'n voet. Dat is nieuw; geen idee waarom hij het doet.
Hij stapt gelukkig wel zuiver nu; draf is nog onregelmatig.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:46

Het zit even niet mee zeg, arm dier.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:53

Nou inderdaad. Hij loopt er al weken mee. En het belangrijkste: ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Normaal gesproken ben je blij als de diagnose een hoefzweer is }:0

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:57

Ja dat is zo ongeveer t meest simpele dingetje wat je overkomen kan

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:52

He bha, horseware. Het zit hem inderdaad niet mee.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:22

[quote="jannico"]
Lijkt mij een fijne ruiter om is te gaan kijken, ook al heeft ie de paarden soms wat diep ingesteld zie ik wel kwaliteiten die ik graag is zou bekijken.

Ik zie weinig reacties op dit filmpje. Jannico, welke kwaliteiten zou jij willen bekijken?
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van deze combinatie, ik vind de ruiter best groot(en waarschijnlijk zwaar) voor dit paard. Verder zie ik redelijk wat spanning en een zeer terugwerkende hand bij het achterwaarts gaan. Ook vind ik de oprichting eerder absoluut dan relatief ogen. Losvaste verbinding, nee, niet mijn ding, sorry.
Volgende keer hopelijk weer een positieve post *\o/*

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:00

Watermill ik zie t niet hoor een te grote ruiter op t paard. Hij rijdt lang en het is een Lusitano van ik schat 1.58 oid, de man is zeker niet te zwaar. Het beeld is idd totaal anders dan wat men vaak gewend is te zien hier, KWPN kanonnen van 1.80 m, dat geeft een heel ander beeld.
Wat ik begrijp is dat hij juist bezig is met het te onderwijzen van het gebruik van de hand bij de hulpgeving, hij is geen strakke proef in t gelid aan t rijden, het is een onderwijs situatie, en hij zegt af en toe ook dat de hulp iets te groot was etc. Ik vind het helemaal geen vervelend beeld. Maar ik hoop m in t echt te gaan zien over 2 weken n dagje.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:16

Ik zie ook geen te grote/zware ruiter. Ik zie een ruiter die een paard schoolt en daarbij uitlegt wat er gebeurt. Ik zie wel een paard met een paar "foutjes", die ik persoonlijk anders zou willen zien, waarbij de ruiter passende correcties uitvoert. Wat mij bevalt is het feit dat hij het paard probeert een betere zelf houding los van de hand aan te bieden. Ik ben persoonlijk ook van mening dat de definitie van contact meer moet zijn dan het wel of geen druk op de mond hebben. Dit is een thema waar ik zeer door geboeid ben ik graag zoveel mogelijk visies over verzamel en wil ervaren. Daarnaast vind ik de wijze van de gang accenturen en shapen wel interessant.
Laatst bijgewerkt door jannico op 10-03-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:18

Wat mij op dat filmpje vooral opvalt is de spier in de hals die van de oren naar het midden loopt zeg maar, ik dacht dat dat HET kenmerk was van een valse knik eigenlijk? :x

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:23

Dit is niet zijn paard. En hij corrigeert de halshouding een aantal keer.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:23

Ik zie een ruiter die niet kan zitten, weinig balans heeft en soms erg grof is voor. Het paard heeft continu spanning en stress. Hij wordt niet aan een gereden. Takt matig laat het dier, vooral in galop, veel te wensen over. Soery niet mijn ding.

Was het nuet de zelfde ruiter die een paard zo soepel liet lopen? Als ik dit zo zie zou ik zeggen dat dat filmpje dan te wijten was aan de kwaliteit van het paard, niet aan de ruiter.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:34

Vast een goede ruiter, maar op dit filmpje zie ik inderdaad veel spanning (angstig paard) en een harde (los-vaste) verbinding...

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:46

Dat is Manuel Borba Veiga waar jij op doelt Darko. Maar een ruiter die weinig balans heeft? Ik geloof dat we langzaam doorslaan dan. Ik zie ook geen paard dat spanning of stress heeft in de negatieve zin, gezien de oefeningen die gereden worden en de correcties die hij aanbrengt om de oefening te verbeteren vind ik een beetje spanning niet heel vreemd. Het paard kan na een moeilijke oefening prima stil staan aan een losse teugel en de nek laten zakken. De galop zie je vaker terug in Iberische rassen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:16

Sorry, je kunt veel zeggen maar dit vind ik echt geen goed filmpje. het interesseert me niet of die kerel op een ezel zit, maar dit is in mijn ogen echt niet goed gereden. Continue spanning (start zwiepen, oren in de nek, takt fouten, mond proberen open te doen, rug vast zetten, achter de teugel komen (valse knik). ik weet niet eens wat zijn doel is. achteruit gaan en dan een piaffe? geen idee. (heb het filmpje alleen zonder geluid gekeken en niet total bekeken)

over dat zitten, ik doel op het feit dat het paard hem niet laat zitten. hij stuiterd me een partij in het zadel (vaste rug) centaur effect? daarnaast komt hij regelmatig met zijn ellebogen achter zijn rug (terug werkende hand?)

als we dan vanuit het skala praten, takt, ontspanning, aanleuning? ik zie er amper iets van. (sorry dat ik er zo op in hak O:) ) }:) }:) }:)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:25

En nu stip je iets aan waar ik graag op in haak: Je geeft zelf aan dat je geen idee heeft wat hij doet bij de piaffe. Hoe kun je dan oordelen of hij de juiste acties onderneemt? Dit is niet specifiek naar jou, maar af en toe word er geanalyseerd naar een plaatje dat in de praktijk zelden voorkomt.

Hij schoolt hier een paard en corrigeert een aantal fouten, het is niet zijn eigen paard dat hij rijd.
Het is een heel ander concept dan een paard opleiden en fouten voorkomen. Daarbij lig ik met dit soort oefeningen niet direct wakker van een zwiepende staart, het zijn oefeningen die aanspanning vereisen. De oren in de nek zijn moeilijker te beoordelen, maar ik ken een flink aantal lusitanos die deze neiging hebben als ze gefocussed zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:34

maar goed, moet je hem hardhandig corrigeren of begin je dan van voor af aan? en zorg je ervoor dat het paard nu zich wel goed ontwikkeld?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:52

Ik vraag me af op welk punt jij dan een dergelijke hardhandige correctie ziet? Maargoed voor een dergelijke oefening die het paard al kent, en deze aan een zelfde hulp "veranderen" (opnieuw aanleren in de strikte zin geloof ik niet zo in)nee zou ik niet helemaal terug gaan mits er geen heel duidelijk gat is, maar dat is hier niet te beoordelen. De ruiter checkt trouwens een aantal voorbereidingen op de piaffe. Zoals de overgang achteruit naar draf.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:59

Jannico, dank voor dit filmpje. Dit is nou precies iets waarbij ik niet goed weet wat ik zelf zie en lees dat anderen heel verschillende dingen zien. Mij viel ook op dat het paard zodra hij stilstaat en teugel krijgt z'n hoofd laat zakken en eens rustig om zich heen kijkt of even aan z'n schouder krabbelt. Maar ook dat de rug achter het zadel niet opbolt maar juist omlaag gaat en dat de ruiter nogal lijkt te stuiteren in draf. Daar zeg ik meteen bij dat ik nog nooit op een Iberisch paard heb gereden, dus ik heb geen idee of dat stuiteren te maken kan hebben met een lastig uit te zitten draf.

DarkoFoitzik, wat bedoel je met centaur effect?

Ik vind het jammer dat ik geen tijd heb en vanavond ook niet, ik zou graag dit filmpje meerdere keren achter elkaar goed bekijken en gericht vragen stellen over wat ik zie bij welk moment in het filmpje. Hopelijk lukt dat me nog voordat de discussie hier weer naar een ander onderwerp is gegaan.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:19

http://www.carlosandrade1.com/articulos/artint40.php

Nog een boeiend artikel over de twee verschillende scholen (frans en duits) Geschreven door Theresa Sandin (sustainable dressage) Het beschreven verschil in referentie kader is wat hier ook regelmatig terug komt als ik of anderen een filmpje posten.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:37

jannico schreef:
Ik zie ook geen te grote/zware ruiter. Ik zie een ruiter die een paard schoolt en daarbij uitlegt wat er gebeurt. Ik zie wel een paard met een paar "foutjes", die ik persoonlijk anders zou willen zien, waarbij de ruiter passende correcties uitvoert. Wat mij bevalt is het feit dat hij het paard probeert een betere zelf houding los van de hand aan te bieden. Ik ben persoonlijk ook van mening dat de definitie van contact meer moet zijn dan het wel of geen druk op de mond hebben. Dit is een thema waar ik zeer door geboeid ben ik graag zoveel mogelijk visies over verzamel en wil ervaren. Daarnaast vind ik de wijze van de gang accenturen en shapen wel interessant.

Wat bedoel je precies met een betere zelfhouding los van de hand? Dan heb je dus geen aanleuning toch?Dat lijkt mij een beetje richting academisch te gaan. Geen verbinding over de rug van achter naar voor. Geen achterbeen wat je terugvoelt in je hand.
Maura, ik zie ook geen opbollende rug.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:51

ben centaur effect bedoel ik dat de ruiter en het paard als het ware 1 zijn. dat zie ik niet terug.

@jannico, inderdaad interessant. je zou dan de aanleuning hebben met je zit en benen neem ik aan? ik denk dat je altijd een connenctie moet hebben waarop het paard moet nageven aan de voorkant. het paard gebruikt deze connectiee op zich als het ware op te duwen (buik spieren aanspannen, rug ontspannen, achterhand eronder)

maar ik heb het ook gezien dat mensen geheel de teugels los gooien en het paard blijft in die houding. ik vond dit altijd raar. ik denkd at het een andere manier van rijden is.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:08

Watermill schreef:
jannico schreef:

Wat bedoel je precies met een betere zelfhouding los van de hand? Dan heb je dus geen aanleuning toch?Dat lijkt mij een beetje richting academisch te gaan. Geen verbinding over de rug van achter naar voor. Geen achterbeen wat je terugvoelt in je hand.
Maura, ik zie ook geen opbollende rug.

Ik heb altijd geleerd de footfalls te voelen met mijn zit en niet met mijn hand. Zoals ik al zei vind ik contact een boeiend thema. Ik persoonlijk voel meer voor de term: In de hand, ik denk dat een paard in een dergelijke verzamelende oefening "in de hand" kan zijn zonder constant contact. Dit is zeker niet te vergelijken met academische rijden. Dit punt wordt ook aangestipt in het artikel ik wat zojuist linkte.

Geen opbollende rug in de passage is ook niet vreemd, zie hier de uitleg daar achter:
http://www.pferdiathek.tv/de/videos/sho ... -karl.html

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:30

Dat artikel ga ik nog even lezen Jannico, het filmpje heb ik gezien. Nou ja 1 minuutje, want voor de rest moet je betalen. Ik wil niet eigenwijs zijn of pretenderen dat ik het beter weet, maar ik zie sommige paarden wel opbollen. Is dat toch een kwestie van kracht? Als het bekken vh paard kantelt, wat moet met de piaffe, bolt de rug toch op bij de lendenwervels?
Oh ja, footfalls...?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:58

In de passage? Ik zou graag een filmpje daar van zien. En dan niet een benentrekker passage ;).

Bij de piaffe is er wel enige bolling mogelijk/nodig. Dit is ook zeker niet een geweldige piaffe, maar dat was ook niet het doel (wel verbeteren imo een aantal onderdelen richting het einde van de clip_

de link had eerst een langere preview staan waarbij de passage specifiek werd aangestipt, jammer dat die ingekort is.

footfalls=beenzetting.