Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:55

Dank voor het welkom hier, ik ga m'n best doen om bij te blijven en af en toe iets zinnigs te zeggen.

Babootje schreef:
ja zou bijvoorbeeld leerzaam zijn als je in 1 filmpje met hetzelfde paard bijv het verschil tussen tempo en impuls kunt laten zien. maar ja dan moet je dat denk ik nog doen en filmen, haha. Maar dat je duidelijk kunt zien dat impuls niet leidt tot een hogere snelheid, maar tot meer afdruk en een ruimere pas

Zo'n filmpje zou ik heel erg gaaf vinden! Superleerzaam. Dus ik zit alvast te duimen dat je een filmer vindt Knollentuin.

Jenny, ik vind je IJslander erg leuk. Hij lijkt ontzettend hard z'n best te doen voor je. De foto met de cavaletti is ook geniaal getimed.
Over dat plaatje vraag ik me wel af of hij verderop niet in de knoei kwam, de ruimte tussen de balkjes lijkt wat groot voor hem?
Het beeld op de rijfoto vind ik een enorm verschil met je eerste plaatjes. Tegelijk is dit typisch een plaatje waarbij ik heel erg twijfel wat ik zie en wat het betekent. Misschien eerst maar proberen om te zeggen wat ik zie, zonder betekenis:

De passen lijken mij mooi ruim, de rechterachterhoef landt zo'n beetje onder jouw schouder-heup-hak lijn. Jij lijkt iets achterover te zitten, maar volgens mij vertekent dat omdat de foto iets scheef is, jouw schouder-heup-hak lijn is vrijwel parallel aan de verticale draagbalk van het gebouw dus je zit hartstikke recht.
Je paard komt achter de loodlijn en als je corrigeert voor de scheefheid van de foto loopt hij er best een stukje achter. Het teugelcontact ziet er wel goed uit, ik kan niet zien of je een neusriem gebruikt (ik dacht van niet?) maar de mond van je paard is niet open. Als laatste de achterkant van je paard. De (prachtig volle) staart draagt hij mooi en zie je bijna meedeinen, maar achter het zadel gaat de rug omlaag ipv recht of opwaarts. Dat terwijl dat stuk al wel sterker is geworden, ik meen me te herinneren dat je een tijdje terug een foto plaatste waarop goed te zien was dat zijn rug rechter is geworden.

Nu het moeilijkste: interpreteren wat ik zie. Je geeft aan dat dit is wat je krijgt als je meer gaat oppakken. Ik denk dat de gesloten mond in combinatie met het achter de loodlijn gaan duidt op het vastzetten van de kaak. De rug die achter het zadel omlaag gaat, terwijl de hals juist duidelijk boven de horizontaal komt, betekent naar mijn idee dat de schoft niet meer uitwaaiert (niet meer, want op eerdere foto's is goed te zien dat hij dat wel doet in het vwnw). Als dat allemaal klopt is de grote vraag waarom hij zijn schoft 'intrekt' en zijn kaak vast zet. Daar kan ik twee dingen bij bedenken. Ofwel is het een directe reactie op jouw hulp, dat hij echt denkt dat het de bedoeling is om zo te gaan lopen, ofwel is het een meer indirecte reactie waarbij hij niet zozeer denkt dat je deze houding vraagt maar (nog) niet kan wat je wel van hem vraagt.

In het eerste geval denk ik dat het kan helpen om van buiging naar buiging te rijden, bijvoorbeeld in slangenvoltes, totdat hij zijn kaak en schoft loslaat en dan direct stoppen. In het tweede geval gaat het om kracht en dat zou een kwestie moeten zijn van een paar weken korte rijsessies met veel afwisseling in tempo en steeds maar een paar pasjes oppakken en dan weer vwnw. Wanneer hij sterker en zekerder wordt, ga je dat voelen en kun je langere stukjes arbeidshouding gaan vragen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:15

@Jennyx, ik denk zelf dat je hem juist meer vwnw moet gaan rijden. dit kan best boeg hoogte zijn maar dit is in mijn optiek wel de basis. je ziet dan ook bij het oppakken dat je paard in 3 delen gaat lopen. hals opgerold, rug weg en achterbeen stijf. laat hem zijn schoft uitwaaieren door vwnw en laat hem zo diep gaan als hij wilt. ik denk dat er misschien nog wat longer werk aan vooraf moet gaan voordat je er op kruipt. zet de chambon er anders een keer aan tijdens het rijden zodat je zelf je hand naar voor kan zetten en dat hij dan nog over de rug loopt.

Bij de balkjes zie ik een paard dat een tactfout maakt, terwijl dit juist zou moeten verbeteren met balkjes. kan aan de foto liggen, misschienw as hij wat enthausiast. hij tilt zijn been wel mooi hoog op :+

@ Marousch, ik moet toegeven dat ik even schrok toen ik haar zag. het veulen heft inderdaad een behoorlijke aanslag gehad op haar lichaam. ze staat in mijn geheugen als een spierbonk, bijna quarter te noemen. de ontspanning is wel een stuk duidelijker aanwezig. nu inderdaad mee VWnw ipv vwNW (als je begrijpt wat ik bedoel)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:17

DarkoFoitzik schreef:
@Jennyx, ik denk zelf dat je hem juist meer vwnw moet gaan rijden. dit kan best boeg hoogte zijn maar dit is in mijn optiek wel de basis. je ziet dan ook bij het oppakken dat je paard in 3 delen gaat lopen. hals opgerold, rug weg en achterbeen stijf. laat hem zijn schoft uitwaaieren door vwnw en laat hem zo diep gaan als hij wilt. ik denk dat er misschien nog wat longer werk aan vooraf moet gaan voordat je er op kruipt. zet de chambon er anders een keer aan tijdens het rijden zodat je zelf je hand naar voor kan zetten en dat hij dan nog over de rug loopt.

Bij de balkjes zie ik een paard dat een tactfout maakt, terwijl dit juist zou moeten verbeteren met balkjes. kan aan de foto liggen, misschienw as hij wat enthausiast. hij tilt zijn been wel mooi hoog op :+

Hij mocht toch juist van de oseo/fysio (Weet niet meer wat) niet zo ver vwnw lopen en meer in werkhouding (of was dat iemand anders)?

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:18

dat zei de instructeur toch?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:19

Je hebt gelijk, was instructeur :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:21

moet eerlijk zeggen dat ik daar dan minder waarde aan hecht O:) 8)7

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:24

xxdomiixx schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Hij mocht toch juist van de oseo/fysio (Weet niet meer wat) niet zo ver vwnw lopen en meer in werkhouding (of was dat iemand anders)?

Dat was ik :) Osteo & instructeurs.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:32

Bij mij de nieuwe instructrice en de hoefsmid :+ Die zeggen inderdaad dat hij eigenlijk geen pas in zijn "foute" houding mag lopen.

De "problemen" zijn begonnen (denk ik, alhoewel ik hem wel al moeilijk in arbeidshouding kreeg) toen ik bedacht dat ik beter met bit kon gaan rijden. Daarvoor kreeg ik steeds positieve reacties als ik foto's plaatste :D Vandaag weer even bitloos gereden en het voorwaartsneerwaarts gaat dan echt goed. Ik krijg dan stukken dat hij vanzelf loopt en je voelt hem krachtig afzetten, hij is dan lekker aan de hulpen en buigt goed. Met bit in krult hij zich te veel op, ook in vwnw en dit heeft de instructrice gezien. Maar bitloos krijg ik hem minder goed in de arbeidshouding of hoger. Hij laat zijn kaak dan onvoldoende los. Vandaag vond hij bitloos zo leuk...oortjes erop en om hem heen kijken zodra hij uit de stretch "mocht" :') Misschien dat ik de tandarts laat komen of een bitfitter.

En dan is er nog mijn zadel. Tijdens de les bleek dat ik mijn bekken onvoldoende in dit zadel kan kantelen (het bruine zadel, op de laatste foto staat een boomloos zadel). Vandaag met een ander boom zadel gereden en hierin kon ik makkelijk mijn bekken kantelen. Alleen is dit zadel wat te lang. Paard leek er geen last van te hebben en ging in galop ook in de stretch. Even aankijken/nadenken.

Maura, mooi geobserveerd!

Darko, bedankt voor het meedenken. Een chambon doet denk ik niks voor mijn pony. Hij loopt namelijk heel makkelijk (bitloos) in alle gangen, op gebogen lijnen en tijdens overgangen in de stretch :-) Longeren zal ik wel wat vaker weer gaan doen.

Sanne, bedankt voor je post! Misschien moet ik ook niet meteen te perfectionistisch denken.

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga de houdingen toch maar afwisselen en het de volgende les vragen/bekijken :-)

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:46

@ Jenny. Het ziet eruit of jullie met elkaar bewegen. Geniet ervan. Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:35

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5372748634

Een wat mij betreft betere presentatie van de edl. Let ook op de paarden die alles behalve voordelig gebouwd zijn voor dit werk . ik realiseer me dat het plaatje anders is dan wat het gros van de posters in dit topic als kader heeft.

Ik zie echter vriendelijk gereden paarden die naar hun kunnen presteren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:22

Fijn filmpje Jannico. Ik ga deze zaterdag naar een clinic van Sabine Mosen dus ik ben benieuwd hoe lesgeven op deze manier eruit ziet

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:41

Ik zou ook naar de clinic van sabine mosen gaan kijken :D :D

Ik ben echt super druk met verhuizing, dus ga toch niet. Het is ook wel erg ver weg :o jammer!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:32

Sabine Mosen, een onbekende naam.
Waar wie wat hoe?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:43

Ik had ook heel graag willen gaan kijken, was helaas te laat met inschrijven..
Sabine Mosen is getraint door Philippe Karl of op zijn manier, weet het niet precies meer :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:25

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:37

Jet schreef:
http://sabine-mosen-legerete.de/369/sta ... startseite , http://marjanstevens-legerete.nl/ . De eerste link geeft de website van Sabine Mosen, de tweede is van de organisator van het weekend in Nederland en geeft informatie over haar ( Marjan Stevens).
Verder bij mij vandaan dan dit kan bijna niet binnen Nederland, ik ga dus niet...

Voor mij was het ook te ver en het kwam dit jaar niet uit. Maar misschien dat ik volgend jaar wel ga. Zonder paard, want dat is echt te ver rijden voor mij.

Horseware, ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Deel je die met ons??

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:37

Ik ga eind maart naar een clinic van Júlio Borba, daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar. Heeft iemand van jullie al ervaring met hem? :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:26

Lijkt mij een fijne ruiter om is te gaan kijken, ook al heeft ie de paarden soms wat diep ingesteld zie ik wel kwaliteiten die ik graag is zou bekijken. Waar komt hij ?

Helaas geld momenteel het zelfde als voor de Sabine Mosen clinic (waar ik dan voor zou kiezen) Eerst de vriendelijke DA vergoeden en paard op de rit krijgen (die inmiddels weer 6 hechtingen rijker is op zijn hoofd) en dan weer verder kijken. Ik kan heel slecht toeschouwer zijn dus meedoen met paard zou wel een pre zijn voor mij.

Horseware. Ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik heb de eerste clinic mee gereden en vond het een prettige clinic. Het was echter niet mijn eerste EDL Clinic dus ik wist waar ik aan begon. Ik vond de onderlinge verschillen en prioriteiten tussen de verschillende instructeurs zeer nuttig.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:20

Zojuist weer een interessante webinar van Monique de Rijk gezien, zal binnen een paar dagen op haar website staan, mocht je het nog willen zien.
Onderwerp: aanleuning en open kaak

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:21

Oh nee...vergeten -O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:24

Ik heb hem ook gezien Watermill, was leuk :)

Ik zal zeker verslag gaan doen van de clinic zaterdag. Het is voor mij ook een eind weg, maar ik reis samen met iemand dus dat wordt vast gezellig in de auto.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:26

Babootje: heb je mijn filmpje nog gezien? Je wilde graag filmmateriaal van me maar heb vervolgens geen reactie er op gehad. Ben wel benieuwd wat je er van vindt (je mag het gerust zeggen als je het niets vindt, maar wel graag onderbouwd)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:28

Ik heb hem ook gezien, ik vond het erg leerzaam en interessant!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:32

Horseware schreef:
Babootje: heb je mijn filmpje nog gezien? Je wilde graag filmmateriaal van me maar heb vervolgens geen reactie er op gehad. Ben wel benieuwd wat je er van vindt (je mag het gerust zeggen als je het niets vindt, maar wel graag onderbouwd)

Nee nog geen tijd gehad. Maar ik ga t zeker doen deze week nog :D :D Ik wil er echt ff goed naar kijken hele filmpje af. Beginnetje wel gezien en zag er goed uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:36

Heeft geen haast hoor :D