Babootje schreef:ja zou bijvoorbeeld leerzaam zijn als je in 1 filmpje met hetzelfde paard bijv het verschil tussen tempo en impuls kunt laten zien. maar ja dan moet je dat denk ik nog doen en filmen, haha. Maar dat je duidelijk kunt zien dat impuls niet leidt tot een hogere snelheid, maar tot meer afdruk en een ruimere pas
Zo'n filmpje zou ik heel erg gaaf vinden! Superleerzaam. Dus ik zit alvast te duimen dat je een filmer vindt Knollentuin.
Jenny, ik vind je IJslander erg leuk. Hij lijkt ontzettend hard z'n best te doen voor je. De foto met de cavaletti is ook geniaal getimed.
Over dat plaatje vraag ik me wel af of hij verderop niet in de knoei kwam, de ruimte tussen de balkjes lijkt wat groot voor hem?
Het beeld op de rijfoto vind ik een enorm verschil met je eerste plaatjes. Tegelijk is dit typisch een plaatje waarbij ik heel erg twijfel wat ik zie en wat het betekent. Misschien eerst maar proberen om te zeggen wat ik zie, zonder betekenis:
De passen lijken mij mooi ruim, de rechterachterhoef landt zo'n beetje onder jouw schouder-heup-hak lijn. Jij lijkt iets achterover te zitten, maar volgens mij vertekent dat omdat de foto iets scheef is, jouw schouder-heup-hak lijn is vrijwel parallel aan de verticale draagbalk van het gebouw dus je zit hartstikke recht.
Je paard komt achter de loodlijn en als je corrigeert voor de scheefheid van de foto loopt hij er best een stukje achter. Het teugelcontact ziet er wel goed uit, ik kan niet zien of je een neusriem gebruikt (ik dacht van niet?) maar de mond van je paard is niet open. Als laatste de achterkant van je paard. De (prachtig volle) staart draagt hij mooi en zie je bijna meedeinen, maar achter het zadel gaat de rug omlaag ipv recht of opwaarts. Dat terwijl dat stuk al wel sterker is geworden, ik meen me te herinneren dat je een tijdje terug een foto plaatste waarop goed te zien was dat zijn rug rechter is geworden.
Nu het moeilijkste: interpreteren wat ik zie. Je geeft aan dat dit is wat je krijgt als je meer gaat oppakken. Ik denk dat de gesloten mond in combinatie met het achter de loodlijn gaan duidt op het vastzetten van de kaak. De rug die achter het zadel omlaag gaat, terwijl de hals juist duidelijk boven de horizontaal komt, betekent naar mijn idee dat de schoft niet meer uitwaaiert (niet meer, want op eerdere foto's is goed te zien dat hij dat wel doet in het vwnw). Als dat allemaal klopt is de grote vraag waarom hij zijn schoft 'intrekt' en zijn kaak vast zet. Daar kan ik twee dingen bij bedenken. Ofwel is het een directe reactie op jouw hulp, dat hij echt denkt dat het de bedoeling is om zo te gaan lopen, ofwel is het een meer indirecte reactie waarbij hij niet zozeer denkt dat je deze houding vraagt maar (nog) niet kan wat je wel van hem vraagt.
In het eerste geval denk ik dat het kan helpen om van buiging naar buiging te rijden, bijvoorbeeld in slangenvoltes, totdat hij zijn kaak en schoft loslaat en dan direct stoppen. In het tweede geval gaat het om kracht en dat zou een kwestie moeten zijn van een paar weken korte rijsessies met veel afwisseling in tempo en steeds maar een paar pasjes oppakken en dan weer vwnw. Wanneer hij sterker en zekerder wordt, ga je dat voelen en kun je langere stukjes arbeidshouding gaan vragen.