Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:18

Milkberry schreef:
Wat train je dan? Mentale rust en vertrouwen :)
Een hele belangrijke basis!

Maar die is er nu Een x moet je dan toch beslissen mijn paard is ontspannen en nu door Zosdat je het lijf van het paard kan gaan trainen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:23

Ik denk dat we in feite hetzelfde bedoelen. Ik bedoel het ook niet als kritiek Dresjoepie. (hoewel ik je post zonder punten en komma's erg onleesbaar vind.) Maar jij hebt het puur en alleen over het lichamelijke stukje ontspanning. Natuurlijk is het belangrijk als een paard lichamelijk ontspant en van achter naar voor loopt. En er kan ook zeker daar nog een stukje gewonnen worden. (Ook bij mij!!)
Maar Murosch komt met haar paard van heel ver. Er moest een omschakeling gemaakt worden. En de eerste stap is naar mijn idee vooral mentaal. Het paard moet het vertrouwen in de hand weer vinden en naar het bit toe durven lopen. Dat het tempo nu laag ligt, is voor een vluchterig paard misschien helemaal niet zo erg.

Jij vraagt: wat train je?
Ik antwoord: rust in het hoofd en vertrouwen. Antwoord op je vraag? :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:27

Ik weet niet of ik hem al eens had geplaatst.. maar dit is een voorbeeld van een paar jaar geleden op een wedstrijd (een van de eerste met dit paard). En deze heb ik dan nog weten uit te rijden, maar er zijn zeker een proef of 10 geweest die ik halverwege kon beëindigen omdat ze geen stap meer wou zetten. Zo ging het (gelukkig) thuis niet, maar geeft wel een idee van de spanning die erin zat:

Wat ben ik BLIJ met mijn nu braaf rondsjokkende paard die ik van hieruit opnieuw kan opbouwen naar iets goeds *\o/*

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:30

Hhaha ik snap je helemaal Milkberry Ik zie ook een paard dat ontspannen is in het hoofd dat is ook heel belangrijk Maar heb dan het idee dat ik als zogenoemde MD ruiter iets zeg het gelijk verdedigd wordt Terwijl als Simpelman het met wat moeilijkere woorden hetzelfde zegt het wel voor waar wordt aan genomen

Maar goed ik had het misschien anders moeten zeggen Wat fijn ik zou die ontspanning die je nu in het hoofd hebt graag terug gaan zien in het lichaam

Kritiek mag hoor ik rijdt ook nog steeds geen GP dus zal er echt wel eens naast zitten :) Discussie is gezond

Die punten en komma s zitten niet meer op mijn pc Al zouden ze er wel opzitten ik heb niet goed opgelet op school Was met mijn hoofd al bij de paarden

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:39

Oh dat is niet omdat jij of Simpelman het zegt, wat mij betreft. Ik neem net zo goed iets van jou aan als van Simpelman. En van Babootje kennelijk, want ik ben benieuwd naar haar advies op mijn vraag.

Omdat wij (sommige van ons) al wat langer in het topic zitten, weten we van hoe ver sommige posters komen. En ja, dan is het wel eens fijn dat er gezegd wordt: WAT FIJN DAT ER ONTSPANNING IS! *\o/*
Omdat het soms lang heeft geduurd, en je weet hoe veel moeite iemand er in heeft gestopt ;)
Dat is niet omdat we geen kritiek willen of we geen stappen vooruit willen maken. Maar soms is horen dat je op de goede weg zit, al fijn genoeg om uit jezelf een stap vooruit te maken. "Oke, we zitten op de goede weg, tijd voor stap 2"

Sorry van de punten en komma opmerking. Maar ik moet echt goed opletten dat ik niet fout begrijp wat jij schrijft.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:47

Vooral geen excuus maken milkberry Het is ook irritant :D

Ik denk dat dingen vaak ook gwn verkeerd overkomen zo is het niet bedoeld iig Hoewel 1 van mijn post tegen irritatie aan zat idd

Complimenten geven is ook goed en nodig dacht zelf dat ik dit ook wel had gedaan Laten we voorop stellen dat ik begrijp waar ze vandaan komt en dat ik dit beeld al veel beter vind Dan het net geplaatste filmpje Maar ik snap dat blijven doorgaan op een bepaald onderdeel gwn niet

Als ik de ontspanning niet zou zien zou ik ook zeker niet adviseren een stap verder te gaan En daarin te gaan verbeteren

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:56

Murosch schreef:
Wat ben ik BLIJ met mijn nu braaf rondsjokkende paard die ik van hieruit opnieuw kan opbouwen naar iets goeds *\o/*

*\o/* *\o/*
Wat lijkt dit filmpje op mijn oude paard vroegah :D Gewoon lekker doorgaan met ontspanning :D

De eerste foto in je profiel is inderdaad echt wel mooi. Ik heb ook de foto's gezien toen je net begon en het verschil met nu is enorm! Ik dacht eerlijk gezegd niet dat je het met alleen rijden (zonder losmaken/losmasseren) ging redden om überhaupt ontspannen te rijden :o .

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:57

No worries dresjoepie. Ik begrijp wat je bedoeld. Fijn dat het zicht weer wat is verduidelijkt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:05

terpentijn schreef:
@Babootje, het is niet zozeer een onprettige (ook wel) maar meer een onnodige discussie die iedere keer weer oplaait.
Dat is niet waar dit topic voor bedoeld is dacht ik, als men sc.... heeft aan het lang en laag of VWNW idee, dan begrijp ik niet waarom men dit topic volgt.

Dat is dan verkeerd begrepen Terpentijn. Ik heb hier niemand horen zeggen sh*t aan vwnw. Ik denk dat iedereen het belang daarvan wel onderschrijft. Er is alleen een discussie geweest over de manier van het vwnw rijden wil je er wat aan hebben in trainingsopzicht.
Dat m.n. xxJennyxx nu laat zien dat met de neus over de grond wel fijn is maar dat haar pony zich daardoor niet ontwikkelt in de achterhand, dat is dus waar ik dan op doel. Maar dat vwnw behoort bij de basisopleiding en dat dat helemaal nog niet makkelijk is dat onderschrijft iedereen hier wel

terpentijn schreef:
En als men dit topic volgt, zou het nu toch wel redelijk bekend mogen zijn dat niemand diens paard ál de tijd álle keren alléén maar VWNW of a la Will F. rijdt? Je BEGINT daarmee, zowwel bij een jong groen paard als bij een ouder (verreden) paard.
Ieder paard kan het, de ene beter of makkelijker dan de andere, het kost alleen TIJD. Dat hebben de meeste mensen tegenwoordig niet meer. Ze zoeken naar snelle trucs.
VWNW is geen truukje, het is een beginsel.
Een essentieel beginsel, wil ik daar aan toevoegen.

Tja en dat ben ik dus niet met je eens. Je begint bij een jong paard en een verreden paard afhankelijk van hoe het verreden is, eerst met het voorwaarts en balans en aanleuning. Recht gesteld tussen twee teugels. Reactie op het been. Dat is al moeilijk zat. Neerwaarts kan nog niet goed, want het jonge paard is nog veel te veel bezig met het zoeken naar zijn balans onder de ruiter en heeft daar de kracht niet voor. De aanleuning wisselt dan vaak ook nog. Wil je paard goed vwnw en nageeflijk kunnen ben je wel een tijdje bezig. M niveau hadden we het over geloof ik laatst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:16

Murosch schreef:

Goed dat je het filmpje even hebt geplaatst Murosch. Dan zien we ook waar je vandaan komt. Wat een brok spanning zeg. Kan me voorstellen dat je nu blij bent met de ontspanning. Was ze met thuis rijden ook zo, of was er met de wedstrijd extra spanning?
Nu de gulden middenweg zien te vinden tussen ontspanning en aanspanning. :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:46

Ik lees nog steeds mee maar jullie gaat zo snel dat ik niet overal op kan reageren..

Wat een verandering, Murosch. Goed bezig!
SB: heerlijk om te lezen. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar foto's/filmpjes maar begrijp het ook heel goed als je die liever niet plaatst.
Horseware: sterkte met het pootje van je paard!

Wb de discussie: vind het juist goed/interessant dat er verschillende mensen met verschillende meningen zijn (die volgens mij uiteindelijk helemaal niet zo ver uit elkaar liggen).

Hier lekker bezig, steeds meer ontspanning en lichtheid, vandaag in het zonnetje gereden :) Morgen komt de osteo, hopelijk maken we daarna weer een sprongetje voorwaarts!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:04

@ankum, daarom maak ik regelmatig een foto :) maar ik vind dat ze er in het echt mooier uitzien dan op de foto. Soms krijg je bepaalde spieren niet goed op de foto.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:12

Afbeelding

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:26

Jennyxx schreef:

hé, frosty! Ha, wat grappig, ik lag daar nog vorige week in het zand! :') (Rose natuurlijk)
Lang niet gezien, hoe gaat het daar/met jullie?

Kan de foto niet erg goed zien maar heb jullie altijd al erg fijn zien rondrijden!

@het hele topic
ik ben al even een stille meelezer (ondanks mn korte vraag posts) maar ik vind dit hele topic ontzettend interessant/leerzaam, en zou graag mee willen praten al heb ik het idee dat ik lang niet de kennis heb en eerder alleen maar dingen zou vragen, lol.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:58

maakt niet uit hoor chablis. het is ook leerzaam om te horen hoe iets bij jou overkomt. dus gewoon lekker meedoen.

xxjennyxx op jouw foto moet ik echt even goed kijken. economisch beengebruik is het niet, hij schuift lijkt wel met een recht been vrij ver onder en mist zo ook aan draagkracht. zou eigenlijk beter bewegend beeld zien. hoe is de buiging in het spronggewricht. zijn hem al eens buigproeven gedaan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:04

Mooi en duidelijke post over impuls, en babootje wil je dan dat ik stukjes zoek van training waarin ik impuls mis en stukje waarbij impuls heb?
Dat gaat even durende ik voor t mooist moeten laten filmen,
Er was een poos terug iemand die een post had over dat het rijden zo fijn ging en dat haar paard zo heerlijk licht liep en extra vlot aan het been was, die had de impuls voor elkaar! Weet niet meer wie dat was...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:11

Maralyn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:11

ja zou bijvoorbeeld leerzaam zijn als je in 1 filmpje met hetzelfde paard bijv het verschil tussen tempo en impuls kunt laten zien. maar ja dan moet je dat denk ik nog doen en filmen, haha. Maar dat je duidelijk kunt zien dat impuls niet leidt tot een hogere snelheid, maar tot meer afdruk en een ruimere pas

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:12

Starbreeze schreef:
Maralyn?

Ja dat kan zomaar, ik heb terug zitten scrollen, maar kan t even zo snel niet vinden..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:14

Babootje schreef:
ja zou bijvoorbeeld leerzaam zijn als je in 1 filmpje met hetzelfde paard bijv het verschil tussen tempo en impuls kunt laten zien. maar ja dan moet je dat denk ik nog doen en filmen, haha. Maar dat je duidelijk kunt zien dat impuls niet leidt tot een hogere snelheid, maar tot meer afdruk en een ruimere pas

Ja en een filmer hebben, die heb ik niet vaak omdat ik meestal alleen rij, het lot van je paarden aan huis...Maar ik ga eens kijken

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:32

Starbreeze schreef:
@ankum, daarom maak ik regelmatig een foto :) maar ik vind dat ze er in het echt mooier uitzien dan op de foto. Soms krijg je bepaalde spieren niet goed op de foto.

Ja, dat heb ik ook wel. Wil graag laten zien hoe oma is gegroeid en ontwikkeld en dan maak ik een foto en dan ziet ze er toch weer schriel uit, terwijl ze in real life echt mooi vol is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:48

knollentuin schreef:
Starbreeze schreef:
Maralyn?

Ja dat kan zomaar, ik heb terug zitten scrollen, maar kan t even zo snel niet vinden..

Geen rijden, wel longeren.

Jap, met longeren verruimt ze prachtig, mits muts ontspannen is.
En daar werk ik al eerste aan.

Puur door haar en ons verleden. Een ontspanning en vertrouwen. Samen als het ware door vuur lopen.
Dan maar lekker langzaam. Lekker op ons tempo.
Ik werk met mijn lichaamshouding en met het woordje "Actief!!" Met lange AA en IE. Met opwerkende stem. En met "Easy" lange Ea en lange ss. Voor terug.
Daarnaast maak ik veel overgangen van draf naar stap en weer draf.

Er komt dan kracht, en de draf wordt ruimer. Je ziet haar billen dan drillen.
Ze werkt zichzelf, dat moet ik er wel bij vertellen, dan op boeghoogte ipv knie hoogte.
En dat is niet erg, want haar rug is bol, haar achterbeen reikt er onder en haar onderhals is los.

Nu ben ik vaak alleen. En heb geprobeerd om zelf te filmen :') niet echt een succes!!!

Waarom werk ik alleen? Nouja, pensionstal is niet groter. Mijn tijden zijn erg afwisselend. En ik vind het wel lekker zo.

Ik werk ook maar 3 dagen soms 4 dagen in de week met haar.
Omdat mijn tijd gewoon niet meer tijd toe laat.
Straks, over 4 maandjes, wel. :D Dan wil ik 25 uur per week gaan werken. IPV de 48 uur (studie enz enz.) van nu.

Onder het zadel...?

Nou, dat heb ik nu twee x gedaan.
Ik stap er op, als het mij zint.

De laatste x was dit met drie rondjes links en rechts aan de longe.

Veel gestapt. Contact houden, en dan rijkt ze zelf door ontspanning aan het bit en gaat ze zelf onder knie hoogte lopen.
Bij die ontspanning die ik dan krijg, beloon ik eerst. Dat dit bevestigd is.
Dan ga ik pielen met een stukje voorwaarts in stap en een stukje terug.
Dit op slangevoltes. Elke rechte lijn wat nieuws.

Maar.... ALLEEN als ik bij haar ontspanning heb. Dán kan ik daar pas mee werken.
En wanneer weet ik dat?
Als ze door de hele bak durft te lopen en ik rustig aan alle zijdes en manieren mijn been kan aanzetten. Dat ze wácht op mijn hulpen.

Draf piel ik nog niet aan, alleen werk ik naar ontspanning toe.
Bij 3 passen ontspanning, ga ik terug naar stap, en beloon haar de hemel is.
Ga ik schakelen? :') nou.... dan kan ik je vertellen uit het verleden... :') dat werkt alles behalve.

Dus kijk naar je paard.
Voel je paard.
Werk mét je paard.

Zoveel methodes. En niet elk paard werkt met elke methode.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:52

Babootje schreef:
xxjennyxx op jouw foto moet ik echt even goed kijken. economisch beengebruik is het niet, hij schuift lijkt wel met een recht been vrij ver onder en mist zo ook aan draagkracht. zou eigenlijk beter bewegend beeld zien. hoe is de buiging in het spronggewricht. zijn hem al eens buigproeven gedaan?

:+
Afbeelding

Toen hij vast zat in zijn lendenen is hij een paar keer uitgebreid onderzocht inclusief buigproeven. Was gelukkig goed. De foto plaatste ik meer om te laten zien hoe het er uit ziet als ik hem oppak. Het was pas de tweede keer, dus draagkracht mist hij inderdaad nog :-)

En ik wilde laten zien dat hij nog steeds met zijn oortjes naar voren loopt. Dat was vroeger wel anders! Toch twijfel ik nog tussen stretch en oppakken. Maar ik ga rustig voelen (en hopen dat Simpelman weer in het topic komt). Wellicht valt dit nog onder de fase van "met contactteugel rijden" ipv "arbeidshouding".

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:59

Jennyx ik vind hem zelf wat te kort in de hals met het oppakken er zou in die houding wel wat meer lengte mogen Je hand zit nu bij je zadel die zou een cm 0f 10-15 meer richting mannen kam mogen!

Wrm twijfelen tussen stretch en op pakken? Ik zou het juist lekker afwisselen In de strech beginnen Wat op boeghoogte eens wat meer op pakken Doet die dat fijn zoek je weer eens de strech op enzo verder

Ik zou dus afwisselen tussen die 3 houdingen Het kost voor je paard meer kracht en tijd Het hoeft en gaat in het begin allemaal niet perfect Dat is helemaal niet erg daarvoor is het ook training

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:08

Helemaal eens dresjoepie. Het is niet of het één of het ander.

Ik heb soms het idee dat de arbeidshouding heel moeilijk gemaakt wordt. Je kan ook nog gewoon met contact teugel rijden, he? Het hoeft niet gelijk nageeflijk en met power en.. en...
In het begin is het puur: kan ik het hoofd omlaag vragen en kan het ook weer omhoog. Dan kan je langzaam gaan oefenen met: kan ik ook ritme, ontspanning en contact onderhouden terwijl ik van hoofdhouding wissel. Pas als dat allemaal goed gaat, kan je een beetje aan aanleuning gaan denken.