Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:12

Horseware: Veel sterkte voor je paard toegewenst!

Maura welkom! Niet mee inzitten ik pik ook meer dan dat ik meegeef. :o :o

Starbreeze: Wat geweldig dat je zo blij bent met je paard! Daarvoor doe je het he.
Verder vind ik het jammer dat er geen filmmateriaal wordt geplaatst. Nu je verder komt is het opeens geheim omdat er mensen zijn die je methode niet aanhangen :? Precies dat je materiaal zou plaatsen zou betekenen dat je gewoon trots bent en negatieve commentaar links laat liggen.
Maargoed, je doet ermee wat je wil natuurlijk. Ik was wel benieuwd naar je vorderingen. Want ik ben niet beschaamd om te zeggen dat ik nog geen echt goed plaatje heb gezien van iemand die vanuit de stretch naar een werkhouding gaat. Vind het altijd wat stroef ogen, en niet ruim vanuit de schouder. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is, maar ik heb het echt nog niet gezien. En ik geloof alleen mijn eigen ogen ;) .

Ik heb het geleerd zoals Jenny beschreef met haar lesgeefmens overlaatst. En voor de meeste paarden gaat dit volgens mij op. Maar het is voor mij geen probleem dat iemand anders een ander idee daar over heeft, ik ben alleen niet verplicht ermee akkoord te gaan, en niemand is verplicht om met mij akkoord te gaan.
Verder vind ik dat je paard er heel goed is op vooruit gegaan kwa bespiering!! +:)+ +:)+

Mijn paard gaat trouwens niet goed. Maar het is allemaal zooo vaag allemaal. Begrijp er gewoon niets meer van.
Eerst had ik het idee dat hij weer een onsteking had op zijn rechterknie. Stond iets dikker en warmer, en had meer moeite met het werk. (20min dubbele longe geen galop, max 5x per week). Had wel weer de eerste keren in de paddock geweest, toch te geweldig geweest dacht ik?
Ik dacht, ik zet hem niet meteen stil, ik laat hem wat meer vooruit draven en balkjes. Nou hij verbeterde weer, heel soepel. Dus ik dacht toen beetje stijfheid geweest, van al zijn bokwerk in de paddock.
Dan gisterenmorgen in de vliegende storm aan de longe, wauw helemaal anders, soepel van achter naar voor, geen moeite met buiging. Beetje abrupt moeten stoppen wegens felle hagelbuien. Nog uitgestapt in de zware binnenbak, waar ik niet wil longeren.
Dan s'avonds kom ik terug en stap ik nog even rond op het harde. Ik wil zijn deken wisselen en kijk dan pas naar zijn achterbeen, linksachter weer dik. En ook warm. _-:(
Ik dacht nu gaan we het hebben, peesontsteking, vanmorgen aan de staleigenaar gevraagd indien ze even wou kijken. Ik verwachte een olifantenbeen, want zo dik en warm is het nog niet geweest. Maar neen, beetje dikker dan anders, maar niet warm.
Ik begrijp er gewoon niets meer van. Dat paard heeft precies fantoomontstekingen ofzo.
Ik ga terug naar de kliniek, en laat ook een thermografie doen. Wil heel dat beest in de kaart brengen. Het is zo raar en vaag allemaal. En dan dik en dan warm en dan weer niet. En dan iets anders. Gewoon niet te vatten!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:13

Echt heel mooi om het verschil in bespiering te zien Starbreeze! Een duidelijker signaal dat je goed bezig bent, kun je toch bijna niet krijgen. :)

Ik heb ook weer wat beeldmateriaal om met jullie te delen. Gisteren op wedstrijd geweest. Vorige wedstrijd was precies een jaar geleden en dit was de eerste keer bit- en boomloos. Het is verre van perfect, maar ik vind het toch leuk om te laten zien en tips zijn altijd mooi meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande foto geeft wel een eerlijk beeld van wat er bij ons vaak gebeurt. Ik weet dat ze met haar neus naar voren moet reiken, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze ook op deze foto behoorlijk rond en los is in haar bovenlijn. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien?

Afbeelding

Afbeelding

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:18

maura schreef:
Starbreeze schreef:
Ik denk dat je losgelatenheid het beste omschrijft als paardrijden zonder weerstand. Dat wat je ook vraagt, soepel, vederlicht, simpel en als vanzelf opgevolgd wordt.

Impuls is dat wanneer je je been aanlegt, je paard te allen tijde gedragen vertrekt met veel energie.
Het heeft dus niets met harder gaan an sich te maken, maar het is een voorwaartse tendens waar je paard in zit, je paard wacht netjes, loopt energiek naar je hand toe zonder te drammen en heeft direct de power beschikbaar op het moment dat jij dat vraagt.

Ontspannen kan ook lekker aan de lange teugel, zonder impuls of zonder buiging.

Thanks. Zo zou ik het zelf ook ongeveer omschrijven, maar dan als hoe het voelt. Wat je ziet, op foto of film, vind ik heel lastig te omschrijven en blijkt voor mensen heel verschillend te kunnen zijn. Erg leuk om jouw foto's weer te zien, ik weet nog dat je eerder een serie hebt geplaatst. Ik doe meteen een poging te beschrijven wat ik zie:

Op de bovenste foto valt mij vooral de schouder op, die steekt uit. Boven en voor de schouder zit een 'gat'. Verder staan de voorbenen niet verticaal onder het lichaam.

Tweede foto: de onderhalsspier springt er voor mij uit, alsof de hals verkeerd-om bespierd is. Voorbenen weer niet verticaal.

Foto 3: hals vult, het gat van foto 1 is weg. Voorbenen lijken nu wel verticaal, maar aan het hek te zien is de foto een beetje scheef. Als je 'm in gedachten iets draait zodat het hek horizontaal staat, staat hij toch met zijn voorbenen naar achteren.

Foto 4: diepe glans, schouder gaat vloeiend over in hals, onderhals mooi los. Voorbenen staan nu wel verticaal, linksvoor lijkt iets gebogen te staan. Ik vind 'm een stuk mooier geworden (ben wel bevooroordeeld want ik hou van bruine paarden), gave serie zo.

En dan geef je een waardevolle post voor mensen die meelezen en niet weten waar gekeken :j ;)

Appelflapje: Ik vind het een heel mooi beeld. Mooie bovenhalsspier op de eerste 2 foto's. De andere komt ze er iets achter en je ziet meteen een gespannen onderhalsspier.
Maar op zich is dat niet erg, ik zou dan wel licht meegaan in het contact, ook al is ze iets achter de teugel, en van daaruit verder werken dat ze terug jouw hand gaat volgen.
Verder zit je iets te veel voorover, maar ook al is het niet correct, ik vind het persoonlijk minder storend. Ik denk als je gewoon voor je uit kijkt, dat dat zich vanzelf oplost.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:21

Idd choco broodje, als Appelflapje zichzelf wat meer rechtop zou zetten denk ik dat t zomaar ander beeld geeft. Ik heb met onderste 2 foto's niet zoveel moeite omdat het paard niet in deze houding gedwongen loopt.
( ik krijg trouwens trek van jullie namen!!)
Idd goede post Maura

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:22

Het is ChocoPrins. Maar dat zijn ook koekjes :9

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:23

:')

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:38

Appelflapje schreef:
Echt heel mooi om het verschil in bespiering te zien Starbreeze! Een duidelijker signaal dat je goed bezig bent, kun je toch bijna niet krijgen. :)

Ik heb ook weer wat beeldmateriaal om met jullie te delen. Gisteren op wedstrijd geweest. Vorige wedstrijd was precies een jaar geleden en dit was de eerste keer bit- en boomloos. Het is verre van perfect, maar ik vind het toch leuk om te laten zien en tips zijn altijd mooi meegenomen.

[ [url=m/R9Iuv3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QeE5nu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onderstaande foto geeft wel een eerlijk beeld van wat er bij ons vaak gebeurt. Ik weet dat ze met haar neus naar voren moet reiken, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze ook op deze foto behoorlijk rond en los is in haar bovenlijn. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit zien?

[ [url=m/akyJq5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Lh14TE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gaaf paard! <3 Wel grappig om te zien dat jullie (jij en paard) in dezelfde houding rijden.

Ik vermoed dat je een impuls gebrek hebt. Het ziet er heel vriendelijk en ontspannen uit, maar niet voldoende energiek. Ik zou het wel corrigeren als een paard (langer dan een paar passen) achter de teugel gaat, door een ophouding omhoog. Dan het contact herstellen en goed erop letten dat het geheel voorwaarts blijft.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:51

ik wist niet dat impuls activiteit harder draven betekende bij sommigen dit is nu net niet de bedoeling

Het streven in het rijden is ernaar de achterhand zo te activeren dat deze meer gewicht gaat dragen. Om dit voor elkaar te krijgen, moet het paard voldoende impuls hebben.
Impuls is de drang van het paard naar voren, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Je paard moet voorwaarts blijven denken, waardoor het meteen reactie geeft op een beenhulp.
Hierbij moet het paard met de oefening door blijven gaan tot je een andere hulp geeft.
Tijdens het activeren van de achterhand moet de impuls met een vriendelijke hand aan de voorkant worden opgevangen. Hierdoor wordt het paard meer gesloten en zal het zijn gewicht over vier benen kunnen verdelen.

De ruiter bepaalt dus wanneer en vooral ook het tempo waarin het paard voorwaarts mag gaan.
Het is de grote kunst om een deel van die drang naar voren in het paard te bewaren. Het paard mag niet alle energie eruit lopen die in hem zit. De ruiter bewaart, met halve ophoudingen (die dus alleen goed door komen, wanneer het paard gehoorzaamt aan het voorwaarts drijven en vervolgens nageeflijk is), een extra portie energie in het paard. Het gevolg is dat het paard gewicht overbrengt naar het achterbeen, waardoor hij van voren lichter wordt.
Door het overbrengen van gewicht van de voorhand naar de achterhand kan hij ook makkelijker nageeflijk blijven. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar je hebt dus drang naar voren nodig om het paard nageeflijk te houden.

Daarnaast geeft impuls je ook de mogelijkheid om het paard heel snel en precies op het aandrijven van het been te laten reageren. Je moet je paard dus "voor het been" hebben om impuls te kunnen opwekken, maar aan de andere kant helpt die impuls je om hem "scherp" aan het been te krijgen en te houden.

Een veelgemaakte fout is dat men denkt dat het paard met impuls loopt wanneer het in een hoog tempo loopt. De snelheid waarmee het paard loopt, heeft echter niks met impuls te maken. Door te versnellen wordt de beweging van het paard vlakker, terwijl een paard dat met impuls loopt juist een groter zweefmoment heeft. Er wordt wel gezegd dat het paard met meer afdruk beweegt.

geen impuls opwekken wanneer....
•Het paard niet voor het been is
Wanneer het paard niet voor het been is, oftewel wanneer het niet op beendruk voorwaarts reageert, ontstaat er geen impuls. Je hebt energie van achteruit nodig.
•Je blokkeert in houding en zit
Als de ruiter wat teveel achterover gaat zitten omdat hij meer impuls probeert te krijgen, blokkeert hij juist de rug van het paard. Alleen goed rechtop zittend kun je impuls in je paard rijden.
•Het paard scheef gaat
Een scheef paard kan niet met impuls gereden worden. De achterbenen moeten naar voren willen en daarbij de voorhand mee tillen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:04

Mooi overzicht Starbreeze.
Heel mooi om de verandering zo te kunnen volgen. Ik merk zelf dat als ik dichtbij de verandering sta, dat ik het zelf dan minder goed kan zien, als dat anderen kunnen die verder af staan. Had jij dat zelf ook?
Gelukkig had je natuurlijk ook de foto's om je gevoel te kunnen meten.

Ik vind de hals van jouw paard op de eerste foto's er bijna omgekeerd uitzien. Knap dat je al zover bent.

Appelflapje een mooi paard heb je daar en wat mooi wit, hahaha. Dat zal best wel eens een klus voor je zijn.
Ik zie inderdaad ook dat je wat voorzichtig zit en mee naar voren gaat. Ik heb dit ook heel erg gehad. Gaat nu wel beter, maar soms dan doe ik het ook nog.
Op de 3e foto lijkt je paard heel rond aan de bovenkant, maar ik krijg het gevoel dat hij daar het contact uit de weg gaat en een beetje zijn eigen trucje aan het opvoeren. Ik ben niet zo goed in dingen onder woorden brengen als anderen in dit topic, maar dit is wat het beeld bij mij oproept.

Hier afgelopen week niet veel kunnen doen door het enorm slechte weer. Zaterdag lekker aan de longe gewerkt. Ik vind heel fijn om te kunnen kijken naar wat mijn paard nu daadwerkelijk doet. Voor de eerste keer alleen aan een lijn (dus zonder longeersingel en chambon) gelongeerd. En het was heel bijzonder om te zien dat ze uit zichzelf nu hele stukken met haar neus over de grond ging, terwijl ze dat eerder niet kon. Het is wel belangrijk dat ik er voor zorg dat ze blijft sporen (focus op achterhand).

Wat ik ook zie is dat ze moeite heeft om terug te komen van draf naar stap. Net alsof ze haar bekken dan niet wil kantelen. Ze blijft dan nog even dribbelen en onder het zadel merk ik dit ook. Dan dramt ze heel erg door (en moet ik wel eens stevig ingrijpen). Onder het zadel doet ze dit ook van stap naar hat. Terwijl ik nu aan de longe zag dat ze het eigenlijk niet kon. Gelukkig komt volgende week de osteo. Ben heel benieuwd wat ons dat gaat brengen.

Ze waren bezig met bomen omzagen en ze kon nog wel een flinke hoge bok (lees handstand doen) als reactie daarop. N.a.v. de discussie over het nemen van de leiding heb ik toen de leiding genomen en gezegd dat ik dit niet wilde. Ging toen echt beter.

Ik stoor me al een poosje aan de onprettige discussie die elke zoveel pagina's oplaait. Is het misschien een idee eventueel het topic te splitsen? In een deel voor mensen die op deze manier rijden en daar echt inhoudelijk over willen praten, advies vragen etc? En daarnaast een meer discussietopic?
Voor mijn gevoel lopen beiden nu erg door elkaar heen, waardoor soms een interessante discussie tekort wordt gedaan, maar soms ook wel vragen van ruiters die een stapje verder willen. Het is zomaar een idee. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:15

knollentuin schreef:
:')

Autocorrect he Knollentuin _O- _O- _O-
Maar helemaal eens met ChocoPrins

Dat is imo die fase waar we het eerder over hadden dat te maken heeft met het ontwikkelen van kracht.
Ik zie gewoon een mooie ontspanning en het er iets achter kruipen lost zich wel op met meer naar de hand toerijden en het ontwikkelen van kracht. Dat zie je op de laatste foto alweer wat gebeuren.
En idd rechtop en kijken waar je heen gaat. Fraai paard hoor!

@Maura, goed gezien hoor, niet zo onzeker over jezelf zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:26

ankem schreef:
Ik stoor me al een poosje aan de onprettige discussie die elke zoveel pagina's oplaait. Is het misschien een idee eventueel het topic te splitsen? In een deel voor mensen die op deze manier rijden en daar echt inhoudelijk over willen praten, advies vragen etc? En daarnaast een meer discussietopic?
Voor mijn gevoel lopen beiden nu erg door elkaar heen, waardoor soms een interessante discussie tekort wordt gedaan, maar soms ook wel vragen van ruiters die een stapje verder willen. Het is zomaar een idee. :o

Dat zou jammer zijn. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Knollentuin en Terpentijn trouwens ook, die eerder al aangaven dat openstaan voor de ideeen van anderen je veel kan brengen om van te leren.
Open staan wil dan naar mijn mening zeggen dat je mensen niet in de "domme onwetende" hoek gaat zetten, maar niet dat je het altijd eens moet zijn. De "scherpte" in een discussie opzoeken is soms heel leerzaam.
Wat ik bijvoorbeeld weer leer van dit topic is dat de zogenaamde verschillen nu juist niet zo groot zijn. :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:26

@Appelflapje, heel mooi paard, maar het laat zich niet voldoende in ontspanning vanuit de schoft vallen, of jij geeft net niet genoeg ruimte voor het paard om dat te doen. Het duikt er net achter (achter het contact met de hand).
Ik weet niet in welke situatie deze foto's zijn genomen (een wedstrijdsituatie?) dat zou een verklaring kunnen zijn waarom je paard niet tot echte ontspanning en het volgen van de hand kan komen.
Ook zou ik het achterbeen meer onder - richting middelpunt - van het paardenlijf willen zien komen.
Dat dit paard capabel is tot méér en beter dan op de geplaatste foto's te zien is, lijkt me evident, want het fysiek van het paard ziet er overall enorm goed uit.
Nu nog wat meer loslaten (beiden).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:28

@Ankem, altijd goed om naar te laten kijken; benieuwd of er wat uitkomt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:31

@dresjoepie: super uitleg. Eigenlijk zouden we dat eens moeten visualiseren door zelfde ruiter zelfde paard het verschil in beeld te laten zien. Onze paarden zijn zover nog niet. Misschien iets voor Knollentuin, als ze zou willen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:33

@Babootje, het is niet zozeer een onprettige (ook wel) maar meer een onnodige discussie die iedere keer weer oplaait.
Dat is niet waar dit topic voor bedoeld is dacht ik, als men sc.... heeft aan het lang en laag of VWNW idee, dan begrijp ik niet waarom men dit topic volgt.
En als men dit topic volgt, zou het nu toch wel redelijk bekend mogen zijn dat niemand diens paard ál de tijd álle keren alléén maar VWNW of a la Will F. rijdt? Je BEGINT daarmee, zowwel bij een jong groen paard als bij een ouder (verreden) paard.
Ieder paard kan het, de ene beter of makkelijker dan de andere, het kost alleen TIJD. Dat hebben de meeste mensen tegenwoordig niet meer. Ze zoeken naar snelle trucs.
VWNW is geen truukje, het is een beginsel.
Een essentieel beginsel, wil ik daar aan toevoegen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:38

Babootje schreef:
ankem schreef:

Dat zou jammer zijn. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Knollentuin en Terpentijn trouwens ook, die eerder al aangaven dat openstaan voor de ideeen van anderen je veel kan brengen om van te leren.
Open staan wil dan naar mijn mening zeggen dat je mensen niet in de "domme onwetende" hoek gaat zetten, maar niet dat je het altijd eens moet zijn. De "scherpte" in een discussie opzoeken is soms heel leerzaam.
Wat ik bijvoorbeeld weer leer van dit topic is dat de zogenaamde verschillen nu juist niet zo groot zijn. :Y)

Het mij niet om de discussie an sich, maar meer de manier waarop. Er wordt veel op de persoon gespeeld en dat vind ik niet discussiëren. Dat stoort me. Ik zeg ook nergens volgens mij dat ik daar niet voor opensta. Ik geef aan dat het soms de discussie is die ondersneeuwt tussen de vragen en foto's en op het andere moment sneeuwen de gerichte vragen en adviezen tussen de (soms hoogoplopende) discussie onder. Dat doet beide geen recht.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:50

Babootje schreef:
Milkberry schreef:
Oke wij zijn tegen een probleem aangelopen waar ik graag jullie advies over zou willen.
Tijdens het rijden wisselen we veel van hoofd/halshouding. Dat vind hij allemaal best. Maar als ik hem vanuit boeghoogte nog iets meer vwnw wil laten gaan, steek hij tegenwoordig zijn nek uit naar voren (vlaggenstokken noemt mijn instructrice het), ipv dat hij zijn hals laat vallen (neerwaarts). Dit vind ik niet helemaal de bedoeling ;)
Vraag is, hoe kan ik hem motiveren om zijn hals te "laten vallen" ipv uit te steken?

ik denk dat je tegen min of meer hetzelfde probleem aanloopt als xxJennyxx Milkberry.
Je mist de aanspanning (van de buikspieren en kantelen bekken, waardoor de hele bovenlijn ahw "rond" wordt. Ooit uitgelegd dmv zweepje of lineaal door Simpelman).

Ik denk dat je gelijk hebt Babootje. Mede dankzij de posts van Jenny ben ik daar over na gaan denken.
Misschien heb ik daarna niet meer zo opgelet ivm verbouwing in mijn huis.
Maar kun jij me tips geven om dit wel voor elkaar te krijgen?
Osteopaat is net geweest. Hij heeft nooit vast gezeten in het bekkengebied.
Ik heb les trouwens, maar instructrice zie ik de komende 2 weken even niet. En zou er toch graag mee aan het werk gaan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:50

Terpetijn zo heet het topic ook niet het is geen lang laag topic het is een dressuur topic!
Ben het er zeker mee eens dat we van elkaar kunnen leren het klopt idd dat er wat zogenoemde MD ruiters tussen zitten dat wil niet zeggen dat ik/wij het overal mee oneens zijn En niks willen leren dat wil en doe ik zeker wel Maar het is gezond om jezelf ook eens dingen af te vragen wrm doet iemand het zo en wat is daar het effect van

er wordt net zo fel op öns" gereageerd als wij op jullie dus wat dat betreft als iedereen alleen maar wilt horen WAUW wat goed daar leer je ook niets van Daar ben ik inmiddels wel achter aan ja knikkers heb je helemaal niets! Vind het zelf ook niet leuk als mijn eerlijke vriendin mij kritiek geeft Maar als ik daar dan even rustig over na denk denk ik ja ze heeft idd gelijk

Kun je zeggen jeej wat loopt die braaf maar daar heb je werkelijkwaar geen kont aan!

@ babootje nee nog lang niet ben allang blij als ik een half rondje impuls heb Ontspannen is die genoeg luilakje :Y)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:57

Als ik naar de fotos kijk in Muschochs profiel zie ik een paard wat goed in de spieren zit en getraind is Als ik naar het filmpje kijk zie ik een arm bespierd paard wat braaf zijn rondje loopt Maar van training zie ik eerlijk gezegd weinig terug Paard zal vast ontspannen zijn in het hoofd Maar dit zie ik in het lijf niet terug Paard loopt niet van achteruit over de rug naar het bit toe Dus ja wat train je in zo een geval Niet de spieren van je paard iig die die nodig heeft om het werk aan te kunnen

Ps sterkte met je paard choco prins het zit je niet mee :(:)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:03

dresjoepie schreef:
Als ik naar de fotos kijk in Muschochs profiel zie ik een paard wat goed in de spieren zit en getraind is Als ik naar het filmpje kijk zie ik een arm bespierd paard wat braaf zijn rondje loopt Maar van training zie ik eerlijk gezegd weinig terug Paard zal vast ontspannen zijn in het hoofd Maar dit zie ik in het lijf niet terug Paard loopt niet van achteruit over de rug naar het bit toe Dus ja wat train je in zo een geval Niet de spieren van je paard iig die die nodig heeft om het werk aan te kunnen

Als je paard nog niet eens braaf een rondje kan lopen kom je helemaal nergens. Al los je dat wel vaak op door voorwaarts te rijden. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:05

@dresjoepie... ging meteen even profiel van Murosch bekijken (dat doe ik niet standaard) maar denk dat de uitgangspositie van Murosch nu anders is dan best wel prima beeld dat op die eerste foto's is te zien... de merrie die je ziet bij het veulen is dezelfde merrie maar dan meer op waar ze eerst was. Daarnaast heeft Murosch ook vaker wel gepost en ik zie de vooruitgang wel.... en ja het lijkt nog totaal niet op die foto's in het profiel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:10

Dresjoepie,
Weet je de achtergrond van Muroschs paard?
Even een paar blz teruglezen. Dan lees je het verhaal van een paard wat zeer gespannen op wedstrijd altijd opviel. Plus een veulen heeft gekregen, dus ook even niet bezig is geweest met trainen.
Murosch is juist gaan posten omdat ze af wilde van haar oude rijstijl en ontspanning in haar paard wilde. Dit is nu gelukt, want het paard loopt braaf haar rondje. Dus weer een stapje vooruit!
Aan de hand van Muroschs vorige filmpjes is een heleboel verbetering te zien!

Mijn vraag aan jou: wat train je met een paard wat gestresst en stijf als een plank loopt? En hoe fijn (mentaal welbevinden) is die training dan voor je paard? Ik heb het idee dat er vooral wordt gekeken naar spieren,spieren,spieren. Maar als het paard mentaal niet aan het werk kan vanwege stress, bereik je altijd spanning en discussie. En dat is nou net waar Murosch vanaf wilde.

Wat mij betreft eerst ontspanning en vertrouwen. En van daar uit aan het werk zetten.

Murosch, correct me if I'm wrong!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:12

Ik heb ook al eerder aan gegeven dat er zeker verbetering in zit Vind het beeld ook niet fout of wat dan ook Is zeker ook niet persoonlijk bedoeld laat ik dat even voorop stellen Het is een voorbeeld Maar ik vraag me dan af wat train je? Men ziet dan een heel ontspannen paard Maar je bent het toch wel met mee eens dat je dat in zijn lijf niet terug ziet? Of zie jij wel een paard wat van achteruit over de rug loopt? Dat is denk ik toch wel voor iedereen het doel MD klassiek of what ever

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:13

Wat train je dan? Mentale rust en vertrouwen :)
Een hele belangrijke basis!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:17

dresjoepie schreef:
@ Mursuch ik sluit me aan bij de vorige tips van oa babootje knolletuin en xrose

Je zegt ik wil eerst ontspanning en dan activiteit dit is voor mij net de omgekeerde wereld Zonder impuls is het haast onmogelijk het paard goed naar het bit toe te rijden

ik zie zeker verbetering tegenover het vorige filmpje Maar denk dat je nu echt al wel die stap kan maken naar meer impuls/activiteit

Ik begrijp dat het voor jou zelf nog lastig is maar dat zit denk ik meer tussen je oren ( jou onzekerheid) Dat is nergens voor nodig e bent op de goede weg! Durf af en toe een stap verder te gaan en kijk hoe je paard gaat verbeteren

Mijn advies voor nu is schakelen schakelen schakelen

Dit was mijn post mikkelberry niets negatiefs dus Hier kwam alleen het commentaar op dat ze vooral niet ineens anders moet gaan rijden en haar paard HARDER laten draven Allemaal dingen die ik ook niet heb gezegd Alleen dat ze nu wel een stap verder kan gaan Een ontspannen paard is voor mij een paard wat van achter naar voren over de rug loopt naar het bit toe En dat zie ik niet Hier zou ze van mij meer naar toe mogen werken

Dan komen er reacties als nee alleen maar ontspannen ja waar dan vraag ik me af